06 mars 2019, av Jörgen

Drammen 12 mars

Världscupen fortsätter i norska Drammen med sprint den 12 mars.

Tidsprogrammet (svenska tider)

Tisdag 12 mars 10:45 – Sprint klassisk stil kval
Tisdag 12 mars 13:15 – Sprint klassisk stil finaler

Uttagna till Drammen:

Damer Herrar
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Stina Nilsson, IFK Mora SK
Jonna Sundling, IFK Umeå
Marcus Grate, IFK Umeå
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Johan Häggström, Piteå elit
Teodor Peterson, IFK Umeå
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Viktor Thorn, Ulricehamns IF

135 kommentarer till ”Drammen 12 mars”

Så nu är inlägg skapade här på Skidpepp med uttagna svenska trupper till Lillehammer resp Drammen.

Inlagd: 2019-03-06, 10:23
Skriven av: Jörgen

Kul att Johanna Hagström blev uttagen till Drammen, det har hon förtjänat och det blir intressant att se hur det går.

Inlagd: 2019-03-06, 10:24
Skriven av: Jörgen

Per: Angående det du skrev i den andra tråden – Lundgren skulle antagligen inte ha vunnit U23-VM om inte Hagström hade fallit självförvållat där i sista hårnålskurvan i Lahtis. Men ja, det hör till sporten att stå på benen!

Inlagd: 2019-03-06, 10:28
Skriven av: Jörgen

Moa Lundgren är betydligt bättre i fri teknik

Inlagd: 2019-03-06, 10:49
Skriven av: Kurt

Klassisk sprint på en stadsbana med löjliga teknikzoner. Dessutom i Norge, 5000 norskar på startlinjen med med överlägset material. Drammen är en plojtävling, lägg ner skiten.

Inlagd: 2019-03-06, 11:00
Skriven av: Anders 2

Jörgen: Ja så var det. Hagström är antagligen lite bättre i klassiskt just nu som sagt.

Inlagd: 2019-03-06, 11:25
Skriven av: Per

Tycker Drammen är en riktigt trevlig tävling! Speciellt det långa, sega upploppet där Northug gjorde sin berömda stakspurt för några år sen!

Inlagd: 2019-03-06, 13:27
Skriven av: Tomas

https://www.youtube.com/watch?v=Yl6Z7kF5YxY

Inlagd: 2019-03-06, 13:29
Skriven av: Tomas

https://www.skiforbundet.no/langrenn/nyhetsarkiv/2019/3/langrenn-drammen/

Shit vilka gubbar! Brandsdal är ju världsmästare på denna bana och min favorit Golberg är också grym där.
Supertufft att klara kvalet!

Johaug kör sprinten!

Inlagd: 2019-03-06, 15:43
Skriven av: Nörden

Hanna Falk har mycket att bevisa.. Att hon skulle till VM var helt rätt men nu efter det borde yngre som Moa Lundgren prioriteras som dessutom vann i skandinaviska cupen i helgen.. Vad är dessa tävlingar värda om det inte ens räcker att vinna??

Falla och Kläbo lär vinna enkelt tyvärr..

Inlagd: 2019-03-06, 20:03
Skriven av: JohanA

JohanA – varför tror du att Falla kommer vinna enkelt?

Inlagd: 2019-03-06, 20:45
Skriven av: Emma

JohanA … Det er nok mer sannsynlig at det det blir 3-dobbelt svensk på pallen, enn at Falla vinner .. ;)

Inlagd: 2019-03-06, 21:31
Skriven av: pelle

Falla kommer inte alls vinna lätt. Nonsens!

Inlagd: 2019-03-06, 23:03
Skriven av: Nörden

@JohanA: skandinaviska cupen var fristilssprint, SM har ju i så fall högre status

Inlagd: 2019-03-07, 08:02
Skriven av: Kurt

Damernas uttagning till sprint är knepig. Att Stina, Maja och Jonna ska åka i Drammen är förstås inga konstigheter, men sedan börjar problemen. De mer rutinerade åkarna Ida, Evelina och Hanna är alla stabila sprinters med finalchans, som skulle varit självskrivna i vilket annat sprintlag som helst än det svenska. Samtidigt borde Moa och Johanna få chansen på världscup-nivå mer regelbundet. Knäckfrågan är om man ska prioritera de senare eftersom de är ”unga och lovande”.

I mitt tycke ska alla bedömas efter samma måttstock. Problemet med att ge de yngre förtur bara för att de är yngre är det budskap man skickar. I princip säger man till de äldre att de lika gärna kan lägga av – om man petar dem på grund av en åldersjämförelse. Men att ha ett så starkt damlag att det är svårt att slå sig in bland de sex bästa är en stor tillgång. Jag tror inte att Moa och Johanna förlorar på att få kämpa för sina startplatser. Till nästa säsong lär de platsa i VC fullt ut på egna meriter och kommer att vara starkare på grund av konkurrensen.

Inlagd: 2019-03-07, 13:26
Skriven av: Henry

Evalina åker inte sprinten.

Inlagd: 2019-03-07, 17:52
Skriven av: Nörden

och hur kan du få det till att Evelina Settlin är mer ”stabil med finalchans” än t.ex. Johanna Hagström? Settlin har väl aldrig någonsin varit på pallen i en WC-sprint. Det har Hagström. I SM sprinten var Hagström dessutom långt före Settlin i finalen. Hagström var åter på pallen. I den följande WC-sprinten i Lahtis tog sig Hagström till semifinal medan Settlin åkte ut i kvartsfinalen.

Hagström är helt enkelt en mycket större talang än Settlin. Att hon dessutom är yngre talar bara till hennes fördel. Att Falk och Ingemarsdotter blev uttagna istället för Lundgren är väl kanske inte så mycket att säga om men om dessa två inte presterar i Drammen ska dom ut från sprintlaget och Lundgren in.

Inlagd: 2019-03-07, 17:53
Skriven av: LOA

Ingemarsdotter har fyra pallplatser den här säsongen, två individuella och två i teamsprint. En sådan åkare är väl inte bara att lättvindigt kassera. Någon får väl se till att konkurrera ut henne först.
Just nu för hon väl en diskussion med sig själv om hon ska lägga av och gör hon det så är problemet löst för de som tycker det är ett problem att hon är med.

Inlagd: 2019-03-07, 20:52
Skriven av: Tobbe H

En generell tanke om sprint och sprintstafett i synnerhet – varför kör man inte med fyra åkare som kör en sträcka var – som i vanlig stafett? Skulle inte det bädda för ett ännu mer spännande lopp?

Inlagd: 2019-03-07, 21:48
Skriven av: Balder

Balder
Jag håller med dig. För nu blir det att många av distansåkarna passar för denna sprint stafett och det känns fel när det är sprint.

Inlagd: 2019-03-07, 23:33
Skriven av: Janne

Balder. Håller med. Tycker också att sprintarna är för långa för att vara sprint. Korta till 1000 m eller så. Vore kul med mixedstafetter också. Skidskytte, alpint och t o m backhoppning har mixedtävlingar. Varför inte vanliga skidor också?

Inlagd: 2019-03-08, 07:25
Skriven av: LarsW

En poäng med sprintstafetterna var ju att fler länder skulle kunna va med och utmana… Om man gick över till fyra åkare skulle risken va att färre länder har chansen. Vad ”en sträcka var” skulle få för effekt är osäkrare att förutspå. Jag är dock positiv till att utveckla konceptet.

Inlagd: 2019-03-08, 10:25
Skriven av: Manne

Ser ikke bort i fra att teamsprinten må vike for mixedstafetten. Den er jo blitt populær blant utøverne, og som nå er mesterskapsøvelse både i hopp, skiskyting og alpint. Tror neppe att det skal være et hinder for de små land og stille med 2 damer og 2 herrer som er konkurransedyktig….

Inlagd: 2019-03-08, 11:18
Skriven av: pelle

Ida har ju varit grym i år! Hoppas verkligen hon kör vidare, älskar hennes kärva stil!

Inlagd: 2019-03-08, 13:40
Skriven av: Tomas

Det är sant, fyra åkare i en sprintstafett kan nog alienera fler länder. Kanske inte var sporten behöver nu, men gillar koncepten annars! Det skulle göra att varje sträcka verkligen räknades – istället för bara de två sista som nu!

Gillar även idén om mixstafett! Det skulle ialalfall få mig att bry mig om herrsidan om något ;)

Inlagd: 2019-03-08, 19:06
Skriven av: Balder

Varför låter inte Ebba norskorna dra? Lätt obehripligt.

Inlagd: 2019-03-10, 12:50
Skriven av: Per

Kristine Stavås Skistad är verkligen ingen distansåkare, inte ens på 5 km lyckas hon hänga med på JNM, och ju längre distanserna blir desto längre blir hon efter https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=33298

Inlagd: 2019-03-10, 16:16
Skriven av: Kurt

Kurt, däremot är ju fenomenala Fossesholm överlägsen med flera minuter i sina lopp på JNM!
Vi vill inte se en ny Johaug igen ;-)
Det räcker med Therese…

Inlagd: 2019-03-10, 16:59
Skriven av: ErrkaPetti

Är detta VC-programmet för nästa säsong bekräftat? https://res.cloudinary.com/fis-production/image/upload/v1539862505/fis-prod/assets/WC_Calendar_CC19-23_status-sept2018_all.pdf

Inlagd: 2019-03-10, 23:48
Skriven av: Per

Per, om så, många Skiathlon nästa säsong!

Och, det står fel om Minneapolis, inte Canada utan USA…

Inlagd: 2019-03-11, 04:55
Skriven av: ErrkaPetti

Jessica Diggins får tydligen en ”egen” världscuptävling på hemmaplan (hon är från det lilla samhället Afton, öster om Minneapolis) enligt listan och ja, det ska stå USA där.

ErkkaPetti: Ja, från noll skiathlon till flera, pendeleffekt?

Per: Ingen aning om listans status men det står ju draft och antar att FIS längdkommitté utgår från den så länge de lokala arrangörerna inte meddelar hinder för att tävlingarna ska kunna genomföras?

Inlagd: 2019-03-11, 07:49
Skriven av: Jörgen

Per: Beror ju på du menar med bekräftat. Är ett preliminärt program som är taget av FIS, skall fastställas slutgiltigt i maj på FIS kongress (möjligtvis med undantag för den nordamerikanska touren).

Skiathlon i världscupprogrammet handlar mycket om att ha arenor och banor som klarar av det. Men spännande med en skiathlon i jaktstartsformat.

Inlagd: 2019-03-11, 07:57
Skriven av: swestam

Swestam: Ok, men det var det jag menade, dvs taget av FIS exekutiva organ. Jag trodde inte att man fattade slutgiltigt beslut om VC-programmet 2019/20 så sent som våren 2019. Men jag antar att det bara är formalia på kongressen.

Inlagd: 2019-03-11, 08:19
Skriven av: Per

Spännande med touren i skandinavien, hoppas nu bara inte att några toppåkare skippar Tour de ski för att vara i form till den utan att alla åker allt.

Tycker att Ulricehamn borde få arrangera varje år, åkarna och publiken verkar ju älska de loppen lika mycket.

Inlagd: 2019-03-11, 08:29
Skriven av: V.Vittoz

Tysklands damer – Denise Herrmann har som bekant lämnat längd efter några tyngre år i spåren för att bli skidskytt istället. Nu har hon stora framgångar där, världscupvinster och VM-guld igår. Kul för henne och ger säkert bättre utslag på bankkontot. Men det var ett bakslag för längd i Tyskland när hon slutade.

Dessbättre verkar Tyskland nu vara på gång på damsidan i längd med en ny och ung generation – Hennig, Carl, Fink och Fräbel är alla födda 95-97. Och så Ringwald (f 90). Må de inte försvinna till det mer penningstinna skidskyttet.

Inlagd: 2019-03-11, 10:29
Skriven av: Jörgen

Linn Svahn tog 3 JSM-guld och 1 silver i Sollefteå. Hade nog blivit 2/2 om Frida Karlsson inte varit småkrasslig. Värd att hålla ögonen på, hon har åkt bra under denna säsong.

Inlagd: 2019-03-11, 10:45
Skriven av: Jörgen

Ja, Linn Svahn blev JSM-drottning. Hon var lika förkrossande överlägsen i sprinten som Frida var på den inledande masstarten. Tyngre för William Poromaa som bara tog en medalj (brons för Åsarna på den avslutande stafetten). Han lyckades rätt bra på JVM men det har inte riktigt sprakat i lopp på hemmaplan den här vintern. Inga segrar alls i juniorklassen på hemmaplan faktiskt. Men förhoppningsvis är det en generation som lyfter varandra (med Johansson, Herbert etc.)

Om man sedan tittar på VC-programmet nästa säsong så blir det ju tourtungt, mer skiatlon och fler klassiska sprintar än i år. Jag tycker det ser rätt spännande ut. På damsidan bör det gynna svenskorna som ofta är allsidiga. Stina och Ida är båda bra touråkare t.ex. Kalla är kanske inte det i samma utsträckning men Frida bör definitivt kunna gynnas och det bör även vara ok för Ebba (men hon får träna skidbyte inför 2019/20). Även åkare som Hagström och Lundgren kan nog gynnas av (korta) tourer. Som vi såg under touren var dock även den unga generationen ryskor långt framme. Den mest spektakulära distansen kan bli Storlien-Meeråker – 38 km masstart för både herrar och damer under Skandinavientouren. Jag gissar att det är i skate men det står inte vilken stil det är. Kul, ny distans hur som helst.

I och med att det är ett så packat program tror jag också att åkarna kommer bli tvungna att prioritera lite mer. Det blir intressant att se hur olika åkare väljer att lägga upp säsongen.

Inlagd: 2019-03-11, 11:26
Skriven av: Per

Åh, vad jag inte gillar minitourer! Så var det sagt, tack för mig.

Inlagd: 2019-03-11, 11:41
Skriven av: fredde

Brukar ändras mycket innan VC-programmet spikas. Arrangörer går i konkurs mm.

Är väl redan klart Vaduz utgår exempelvis. Skulle inte förvåna om Cogne dyker upp kommande säsonger med tanke på publiktillströmningen. Arrangören gick kanske plus. I Toblach går de minus varje år men den skidtokiga markägaren betalar. Val di Fiemme stöttas av Trentino regionen.

Inlagd: 2019-03-11, 11:56
Skriven av: Jan

Jan: Vaduz finns ju med för säsongen 2020/21 och den har väl aldrig funnits med i nästa säsong. Eller menar du att den kommer försvinna från säsongen 2020/21?

Inlagd: 2019-03-11, 12:05
Skriven av: swestam

@Jörgen: Linn har säkert blivit bättre, men tidigare så har hon blivit slagen av Frida även i sprint, t ex i skandinaviska cupen och JSM förra året

Inlagd: 2019-03-11, 13:07
Skriven av: Kurt

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-frida-karlsson-missar-tavlingarna-i-falun/

Truppen till Falun. Att ta sig vidare från sprintkvalet på damsidan måste vara det svåraste någonsin? Med alla grymma svenskor som kommer till start.

Inlagd: 2019-03-11, 13:28
Skriven av: Markus

Det svenska sprintlaget till Falun måste vara det bästa som har stått på en VC-startlinje (Frida Karlsson dessvärre sjuk, annars hade hon nog också platsat): Stina Nilsson, Maja Dahlqvist, Jonna Sundling, Hanna Falk, Johanna Hagström, Ida Ingemarsdotter, Evelina Settlin, Moa Lundgren, Linn Svahn, Linn Sömskar, Anna Dyvik, Charlotte Kalla, Emma Ribom, Elina Rönnlund, Jennie Öberg. Därmed blir det kanske också den tuffaste VC-sprinttävlingarna någonsin rent konkurrensmässigt.

Inlagd: 2019-03-11, 13:30
Skriven av: Per

Ja, Markus hann före med samma sak ser jag.

Inlagd: 2019-03-11, 13:30
Skriven av: Per

Har skapat ett nytt inlägg nu här på Skidpepp med uttagna svenska trupper till Falun 16-17/3

Inlagd: 2019-03-11, 13:56
Skriven av: Jörgen

Va tror vi om drammen då? Falla vs Stina? Knappt fördel Falla trots allt på troligt bättre material samt form. Vad kan Maja här? har åkt två ggr tidigare och ej klarat kvalet då men såklart utvecklats enormt sedan dess. Ändå svårbedömd. Sen blir det spänannde att se Skistad, har dålig koll på hennes stakförmågor, någon som har mer koll? Jonna Sundling borde väl kunna passa ganska bra här . Känns som en rätt intressant sprint imorgon.

Inlagd: 2019-03-11, 16:32
Skriven av: Pallevinter

Pallevinter: Fast upploppet i Drammen borde vill inte passa så där jättebra för Skistad med tanke på att det lutar uppför.

Inlagd: 2019-03-11, 17:17
Skriven av: swestam

Bedrövligt tunt med nationer i Drammen. Måste vara första gången som det är fler damer än herrar som är anmälda.

Inlagd: 2019-03-11, 19:04
Skriven av: Nörden

Falla borde va favorit på den här banan. Jag gissar att den kommer passa Hagström riktigt bra, hon är outsider…

Inlagd: 2019-03-11, 19:14
Skriven av: Manne

Manne: Niks, var 47 damer mot 45 herrer i Kollen, så det er ikke noe nytt ;)

Inlagd: 2019-03-11, 19:29
Skriven av: Neithiri

Manne
Utveckla lite varför du tror den passar Hagström bra?

Inlagd: 2019-03-11, 20:09
Skriven av: Janne

Neithiri… Du menar nog nörden…

Inlagd: 2019-03-11, 20:20
Skriven av: Manne

Neithiri: I sprint.

Inlagd: 2019-03-11, 21:33
Skriven av: Nörden

Ska bli oerhört intressant att kolla in Stina nu när hon förmodligen är helt återställd efter skadan.Avråder dock från fällning med höger ben.

Inlagd: 2019-03-11, 22:35
Skriven av: GKA

GKA: inget sånt upplopp

Inlagd: 2019-03-11, 23:13
Skriven av: Nörden

Ser att USA mönstrar sju åkare idag…?
Är inte sex åkare max i WC?

Ser ut att bli busväder idag tyvärr, och, vem gynnar det?

Tror på en blandad prispall idag, och att Slovenien kommer göra en bra damtävling…

Inlagd: 2019-03-12, 05:07
Skriven av: ErrkaPetti

ErrkaPetti: Kaitlynn Miller har en friplats då hon leder US Super Tour på samma sätt som Anne Kjersti Kalvå har en friplats då hon leder skandinaviska cupen

Inlagd: 2019-03-12, 06:53
Skriven av: swestam

Nörden… Det går allt att fälla sig i Drammen också:

http://www.sweski.com/klaebo-som-en-popstjaumlrna-paa-hemmaplan.6096304.html

Inlagd: 2019-03-12, 09:41
Skriven av: Manne

Tydligen är upploppet kortat med 30m. Allt för att gynna hemmaåkaren Skistad. Men samtidigt så förlorar man lite av sin själ.

Inlagd: 2019-03-12, 10:18
Skriven av: swestam

Hagström näst bästa svenska i kvalet, trea efter Falla och Ida. Alla sex svenskorna programenligt vidare. Det blir intressant att se hur det går i finalerna i eftermiddag.

Inlagd: 2019-03-12, 10:59
Skriven av: Jörgen

Norge får bara 7 av 15 åkare vidare från kvalet, den är pinsamt!

Inlagd: 2019-03-12, 11:36
Skriven av: Kurt

Swestam: ändringen verkar dessbättre inte ha hjälpt Skistad som direkt efter målgång övervägde att bryta tävlingen och inte alls starta i kvartsfinalerna:

– Det var en tung dag. Det är inte säkert att jag kommer att åka något mer, säger Skistad till norska Dagbladet.

Inlagd: 2019-03-12, 11:37
Skriven av: Jörgen

Alla sex svenska herrar vidare. Tre topp-10. Tycker Häggström och Grate har lyft sig under andra halvan av säsongen.

Inlagd: 2019-03-12, 11:38
Skriven av: swestam

Å andra sidan fick man med 12 herrar (dock inte Krogh och Iversen).

Samtliga svenska åkare vidare. Kul för herrarna att visa lite positiva tecken. Många duktiga åkare saknas dock. Grate visar igen att han är snabb.

Inlagd: 2019-03-12, 11:39
Skriven av: Anders

Jörgen: Tydligen att Skistad har känt att något (sjukdom eller förkylning) var på väg att bryta ut igår kväll.

Inlagd: 2019-03-12, 11:40
Skriven av: swestam

Grates andra halva av loppet är sensationellt! Tappar endast 75 hundradelar på Klaebo som krossade alla!

Krog och Iversen utslagna. Iversen visar återigen vilken överskattad åkare han är.

Sverige (6), Italien (2) och Tjeckien (1) var de enda nationerna som fick med alla åkare till kvartsfinal bland herrarna.

Inlagd: 2019-03-12, 11:40
Skriven av: Nörden

Jörgen: Jag tror bara hon menade att det inte var säkert att hon skulle klara cutten (vilken hon ju gjorde).

Stark svensk insats på herrsidan. Alla vidare på nytt. Grate, Halvarsson och Svensson bör ha häng på åtminstone en semifinal.

På damsidan mer väntat bra kvalresultat. Blir intressant att följa Hagström idag igen.

Inlagd: 2019-03-12, 11:44
Skriven av: Per

Eva Urevc floppade fullständigt. Bättre i fristil och absolut inte hennes typ av bana.

Supertrist för Niskanen som nog helst vill glömma Holmenkollen och Drammen så snart som möjligt.

Inlagd: 2019-03-12, 11:46
Skriven av: Nörden

Nörden – ”Iversen visar återigen vilken överskattad åkare han är.”

Han har iallefall vunnet mer i verdenscupen enn din kjæledegge Hellner :)

Inlagd: 2019-03-12, 11:56
Skriven av: mac

Skistad är nog inte helt frisk, bubblade snor ur näsan.

Inlagd: 2019-03-12, 12:00
Skriven av: GKA

mac: Hellner är inte min sprintfavorit. Vad får dig att tro det?

Hur många medaljer har Iversen tagit individuellt i mästerskap? Inte ens varit nära. Ändå behandlas han som en topstar. Stör mig enormt.

Inlagd: 2019-03-12, 12:02
Skriven av: Nörden

Nörden: Mener du man ikke skal behandles som en toppidrettsutøver om man ikke har tatt individuelle medaljer i mesterskap først? Ser ikke helt hvor du vil..

Har du noen eksempler på denne forferdelige urettferdige ”topstar”-behandlingen av Iversen, som ikke andre på det norske landslaget får?

Inlagd: 2019-03-12, 12:09
Skriven av: mac

Skistad drar sig ur kvartsfinalen. Eller snarare att hon inte fick åka för landslagsläkaren och tränarna.

Inlagd: 2019-03-12, 12:25
Skriven av: swestam

Tror ikke for og være helt ærlig, att denne sprint-traseen passer helt for Skistad .. Hun er nok som best når hun får kjøre ned mot et flatt oppløp, eks som sprinten i Seefeeld …

Inlagd: 2019-03-12, 12:32
Skriven av: pelle

Kanske Skistads attityd passar bäst för störtlopp?

Inlagd: 2019-03-12, 12:49
Skriven av: Slakmota

Nörden – På vilket sätt är Iversen överskattad? Att folk lyfts fram periodvis och förväntas göra fantastiska insatser sker ju hela tiden och många gånger uppfyller inte åkarna förväntningarna. Har svårt att se att Iversen skulle ha stuckit ut i detta avseende.
Du kanske följer Iversens fanclub och har fått en lite förvrängd bild…

Inlagd: 2019-03-12, 12:56
Skriven av: Rubik

Läser norrmän som tycker att de sämre norska åkarna bör tackla eller köra över Bolshunov i kvartsfinalen.

Inlagd: 2019-03-12, 13:00
Skriven av: swestam

Förvisso lite tunt startfält, men det måste varit år och dar sen alla svenska herrar gick vidare från kvalet?! Verkligen upplyftande att se.

Inlagd: 2019-03-12, 13:01
Skriven av: Manne

Manne en månad sen i Lahti

Inlagd: 2019-03-12, 13:04
Skriven av: ola

Även i Cogne men då var startfältet kraftigt försvagat

Inlagd: 2019-03-12, 13:05
Skriven av: ola

Klæbo tjuvstartade t o m när han skulle välja heat, men tydligen blir det ingen diskning

Inlagd: 2019-03-12, 13:08
Skriven av: Kurt

@swestam var läser du det?

Inlagd: 2019-03-12, 13:10
Skriven av: rubik

Jag kommer ihåg för några år sedan att Calle hade någon eller några norrmän i klungan som körde på hans skidor och drog i stavarna. Så det känns inte helt omöjligt att det skulle kunna ske att andra norska åkare ställer till det för Bolshunov. Däremot så kan det bli lite för tydligt i en spring där publik och kameror finns närvarande hela tiden på nära håll.

Inlagd: 2019-03-12, 13:12
Skriven av: Rubik

rubik: VG. En av norrmännen tyckte att den norske åkare som skulle lyckats med att åka ner Bolshunov borde belönas med plats i det norska sprintlandslaget.

Inlagd: 2019-03-12, 13:26
Skriven av: swestam

ok, tackar.
och trist :/

Inlagd: 2019-03-12, 13:27
Skriven av: Rubik

Jonna hamnade i positionsproblem efter den starten, hade annars gått vidare. Onödigt, måste satsa mer i starten så att hon får en bättre position senare. Nu blir det spännande med Hagström..

Inlagd: 2019-03-12, 13:35
Skriven av: Jörgen

Lite oflyt på svenskorna.

Inlagd: 2019-03-12, 13:41
Skriven av: swestam

Østberg utslått, og Neprayeva videre … hm, ikke bra for den totale vc for Ingvild ..

Inlagd: 2019-03-12, 13:44
Skriven av: pelle

Oscar gjorde det där bra, hoppas det räcker

Inlagd: 2019-03-12, 13:46
Skriven av: Rubik

Pelle… Lite bättre för Kläbo…

Inlagd: 2019-03-12, 13:54
Skriven av: Manne

Hur många diskningar, gula kort och muntliga varningar kommer delas ut idag? Pajasbana.

Inlagd: 2019-03-12, 13:54
Skriven av: swestam

faen for en idiot Peterson er!

Inlagd: 2019-03-12, 13:56
Skriven av: Neithiri

Kan det vara Halfvarssons dag idag?

Inlagd: 2019-03-12, 13:56
Skriven av: Jörgen

Grate kör Björn Linds kängurustakning. Inte utan att man blir lite nostalgisk, hehe

Inlagd: 2019-03-12, 13:56
Skriven av: Manne

Neithiri: Teodor stannade upp när han förstod att han orsakat ett fall såg det ut som. Säkert inte avsiktligt.

Inlagd: 2019-03-12, 13:58
Skriven av: Jörgen

Neithiri… Idiot är ett starkt ord. Han bad om ursäkt rejält i intervjun. Han gjorde en totalblunder – såg inte norrmannen. Synd om den senare dock.

Inlagd: 2019-03-12, 14:09
Skriven av: Manne

Ouppmärksamt av Hård att inte se sjukdomssymtomen på Skistad. Dock blir det mycket misstag nu för tiden för Hård.

Inlagd: 2019-03-12, 14:10
Skriven av: GKA

Lilla julafton för norrmän och norskor, som vanligt när det handlar om sprint i Drammen…

Inlagd: 2019-03-12, 14:10
Skriven av: Freddy

GKA… Jo det stämmer, men han gör mycket för stämningen, i alla fall här hemma.

Inlagd: 2019-03-12, 14:16
Skriven av: Manne

Inga fällningar av Stina än. Får se om hon har tränat med vänstern i finalen. :-)

Inlagd: 2019-03-12, 14:17
Skriven av: Per

Maja samma som Jonna tidigare – dålig positionering i början straffade sig senare och fann inget lucka att gå i på slutet, trist

Inlagd: 2019-03-12, 14:22
Skriven av: Jörgen

Sämsta sprintbanan. Upplopp som går uppför är kasst.

Inlagd: 2019-03-12, 14:23
Skriven av: Nörden

Maja såg ju klart starkast ut på upploppet, men de kunde effektivt stänga henne tyvärr eftersom hon var efter från början.

Synd, hon såg stark ut.

Inlagd: 2019-03-12, 14:24
Skriven av: fredde

Jätten Aune kommer förmodligen bli en långloppsåkare efter sprintkarriären.

Inlagd: 2019-03-12, 14:25
Skriven av: Nörden

Riktigt kass bana, är ju bara en massa spårbyten på slutet. Riktigt tråkig bana måste jag säga.

Inlagd: 2019-03-12, 14:35
Skriven av: Janne

Varför i hela friden är det inte 6 sammanhängade spår från vändningen till mål?

Inlagd: 2019-03-12, 14:37
Skriven av: Johan A

Röta. Nilsson kommer ändå vinna sprintcupen.

Inlagd: 2019-03-12, 14:40
Skriven av: Nörden

Inte Stinas dag heller. Oflyt var ordet idag. Ny världscupledare i Neprayeva nu i och med tredjeplatsen idag väl? Hur många wc-poäng fick Flugan?

Inlagd: 2019-03-12, 14:42
Skriven av: Jörgen

jag tror östberg fick 12 poäng

Inlagd: 2019-03-12, 14:44
Skriven av: Rubik

Østberg leder WC med 2 poeng.

Inlagd: 2019-03-12, 14:45
Skriven av: Neithiri

Jag tycker dock inte det handlade om oflyt i finalen. Det såg ut som att hon gjorde allt rätt, men att hon inte orkade på upploppet.
Det är ju egentligen sjukt att hon lyckats ta medaljer på VM och vara tillbaka på den här nivån efter den skadan. Sjukt imponerande!
Hoppas hon blir starkare och starkare hela tiden så att hon är tillbaka i nästan lika bra form som innan skadan, då ska sprintcupen vara säkrad (såvida inte något fall eller bruten stav ställer till det. Sprint är nyckfullt..)

Inlagd: 2019-03-12, 14:47
Skriven av: Rubik

Tråkigt med Jonna och Maja idag, dom har sig själv att skylla men kändes som dom var starka idag men ligger man fel på denna bana så finns inte så mycket att göra.

Inlagd: 2019-03-12, 14:47
Skriven av: Janne

Om Flugan fick 12 p leder hon fortfarande totalen med ynka 2 p.

Inlagd: 2019-03-12, 14:48
Skriven av: Jörgen

Hehe, Klæbo er så mye bedre enn alle andre i sprint at det nesten er komisk. :)

Inlagd: 2019-03-12, 14:53
Skriven av: drazyc

Ja, Stina orkade inte, i hennes fall var det inte oflyt. Egentligen inte heller när det gäller Jonna och Maja, de borde ha positionerat sig bättre i fältet tidigare under loppet och inte behövt fastna med krafter kvar i mål. Maja har ju annars en tendens till att ta det lite lugnare i början av loppet för att sedan plocka de andra när det närmar sig upplopp.

Inlagd: 2019-03-12, 14:57
Skriven av: Jörgen

Klæbo leker – og så kommer ”statistene” langt bak, på rekke og rad, totalt utslitt .. ;-)

Inlagd: 2019-03-12, 14:58
Skriven av: pelle

komiskt och komiskt. Jag skulle kalla det imponerande! Han är som Usain Bolt när han var som bäst (fast i en mycket mindre sport givetvis).

Inlagd: 2019-03-12, 15:00
Skriven av: Rubik

Första sprintpallen utan svensk närvaro den här säsongen va? På damsidan alltså. Såklart den kom just i Drammen…

Inlagd: 2019-03-12, 15:02
Skriven av: Freddy

Jeg syns de svenske sprintdamene var overraskende tamme i dag, var helt sikkert på at de skulle hevde seg mye bedre enn dette.

Inlagd: 2019-03-12, 15:06
Skriven av: Neithiri

Ingen tvil om at Falla var en veldig verdig vinner av VM.

Inlagd: 2019-03-12, 16:55
Skriven av: Tor

Haha försöker du övertyga dig själv eller

Inlagd: 2019-03-12, 17:20
Skriven av: ola

Drammen går ju alltid åt skogen för svensk del, borde sluta skicka trupper dit

Inlagd: 2019-03-12, 18:18
Skriven av: Emil

Emil: Javel??

Verdenscup Drammen – 8. mars 2017

Kvinner – Sprint – Finale – Klassisk:
1. Stina Nilsson, Sverige
2. Krista Pärmäkoski, Finland
3. Hanna Falk, Sverige

Inlagd: 2019-03-12, 18:39
Skriven av: Neithiri

Fasen vad Kläbo fuskskejtade i semifinalen idag, borde diskats.
Och Stenseths spårbyte fram och tillbaka framför Maja enbart för att låsa henne borde vara varning.

Inlagd: 2019-03-12, 19:12
Skriven av: Kallner

Otroligt märkligt att det går över från 6 till 4 spår inför sista backen, 6 hela vägen hade väl varit naturligt? Och för övrigt, fy fan vad fult kört av Fabian mot Ida, hon var klar för semi, men blev solklart hindrad. Dom behöer tänka om kring regelvärket när en åkare blir hindrad. Kanske någon form av uppsamlingsheat/duell…

Inlagd: 2019-03-12, 19:14
Skriven av: V.Vittoz

Lurer på hvorfor Calle bruker energi på et sprintløp. Han kjemper i toppen på prologen, og har plenty med fart inne. Men når finalehitene starter, går han helt bakerst i sin egen verden og surrer, og virker totalt interesseløs .. Påfallende!

Inlagd: 2019-03-12, 20:40
Skriven av: pelle

Ja, Calle gör ingen glad. Är som en jojo. Ett steg framåt och två bakåt.

Inlagd: 2019-03-12, 21:08
Skriven av: Kallner

@V.Vittoz tänkte exakt på samma sak! Man har ju hört samma sak så många gånger när någon blir påkörd eller obstruerad. Typ. ”Ja, åkare X får gult kort (blir tillsagd, blir diskad)… men det hjälper ju inte Y”.
Det blir givetvis svårt att få till ett uppsamlingsheat, men som det är nu så har väldigt många åkare under många år fått dagen förstörd i sprint pga. någon annan.

Inlagd: 2019-03-13, 08:00
Skriven av: rubik

Calles självförtroende är nog inte den bästa nu och det är nog därför han lättare gör konstigare val. Igår är det möjligt att hans kraft tog slut, eller så gjorde han det omöjligt för sig själv direkt…
Något som kan vara värt att komma ihåg är väl att Calle har haft återkommande magproblem, vilket väl var vad som förstörde chanserna under ett tidigare mästerskap (sotji kanske?). Å andra sidan förklarar det ju inte hans taktiska val….
Jaja, jag hoppas att han kan hitta ett självförtroende och få hjälp att hantera hans eget huvud, och det väldigt snart annars har nog tåget snart gått vad gäller Calle och framgångar i VM/OS. Men än är det inte kört. Många har nått framgångar först efter 30 år. Hoppas detta kommer att bli fallet för Calle också.

Inlagd: 2019-03-13, 08:06
Skriven av: Rubik

Det er dagen der på, på bloggen .. ;)
Tror att Stina skal være sjeleglad for at de 2 siste sprintløpene går i fristil. Maiken er ubehagelig nær nå, med fattige 13 poeng bak .. Men uten noen form for uhell for Stina i Falun og Canada tar hun nok ”kula” lett. Men kampen lever!

Inlagd: 2019-03-13, 12:51
Skriven av: pelle

Lite elakt att skylla på Fabjan när hon inte ens var med

Inlagd: 2019-03-13, 14:56
Skriven av: Fölet

Misstänker det var Hattestads fru som åsyftades och inte Fabjan?

Inlagd: 2019-03-13, 15:14
Skriven av: Jörgen

Ja så klart, förlåt Vesna, jag skrev i affekt :)

Inlagd: 2019-03-13, 19:05
Skriven av: V.Vittoz

Som sagts tidigare – väldigt tråkig bana! För mycket blir beroende på om åkaren framför åker snabbt eller inte. Särskilt på upploppet där lutningen gör att vissa åkare i princip stannar efter mållinjen – vilket gör att åkaren bakom inte kan gå i mål med full fart.

Inlagd: 2019-03-14, 10:08
Skriven av: Balder

Världens bästa Karlsson till Quebec

Inlagd: 2019-03-14, 11:12
Skriven av: Fölet

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values