14 februari 2018, av Jörgen

OS: 10 km damer

Torsdag 15 februari kl 07.30

10 km damer, fristil med intervallstart

Svenska deltagares startnummer:

16. Hanna Falk
30. Ebba Andersson

36. Ida Ingemarsdotter
52. Charlotte Kalla

Kallas tidigare paradgren! Och hon tillhör naturligtvis förhandsfavoriterna även nu, speciellt nu när vi vet att hon är i toppform. Men det finns flera om budet. Norskorna har inte imponerat hittills i OS men ska aldrig räknas bort liksom amerikanskan Diggins som mycket väl kan vara det största hotet mot Kalla. Ser att Diggins startar ett par minuter efter Charlotte, inte bra.. Ebba blir spännande att följa hur det går för! Om Ida inte visar form igen samtidigt som Falken går bättre kanske den senare får starta för damlaget i stafetten? Vi får se..

Med reservation för ändringar. Länkar:
OS-arrangörerna
SOK:s webbplats
Startlista

129 kommentarer till ”OS: 10 km damer”

Skapat nytt inlägg nu när startlistorna släppts. Aj att den kanske värsta konkurrenten Diggins åker ett par minuter efter Kalla och kan åka på hennes tider (om hon orkar). Flugan och Weng som också startar efter Kalla och Diggins är jag mindre orolig för med tanke på vad de visat hittills i OS.

Inlagd: 2018-02-14, 14:38
Skriven av: Jörgen

Vad tror vi om att Ida & Falken kör här med tanke på stafetten? Om Falken slår Ida igen blir det uppenbart att den senare inte är i toppform och ställs över i stafetten? Hm.

Inlagd: 2018-02-14, 14:44
Skriven av: Jörgen

Tror mer på Ida på stafetten, hon har rutinen som krävs.

Önskar att Anna Olsson fortfarande körde, där kunde man prata om pålitlig startkvinna!

Inlagd: 2018-02-14, 14:58
Skriven av: Tomas

Det hände nåt den 15 februari 2010
Det hände nåt den 15 februari 2014
Det hände nåt den 15 februari 2015
Imorgon är det 15 februari 2018

Inlagd: 2018-02-14, 15:06
Skriven av: Svanen

Kalla naturligtvis storfavorit. Diggins tror jag börjar bli sliten och borde rimligen vara det också. Pärmäkoski såg också klart sliten ut allt eftersom i sprinten men hon kanske gav sig när hon kände att hon inte hade dagen fullt ut. Som vanligt när det riktigt gäller så är Björgen farligast av de norska. Att döma av förra loppet så är Ebba Andersson den största outsidern. Efter en femte- och en fjärdeplats kanske det är dags för en tredjeplats. Faktiskt inte orealistiskt då hon tycks vara i sitt livs form och kommer utvilad till det här loppet till skillnad mot många andra. Ingemarsdotter lär klå Falk med uppåt en halvminut.

Inlagd: 2018-02-14, 15:44
Skriven av: Tobbe H

Oddsen inför 10 km fritt:

Charlotte Kalla
Marit Bjørgen
Någon annan
Jessica Diggins
Ragnhild Haga
Krista Parmakosk
Heidi Weng
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Ingvild Flugstad Ostberg

Kommentar: Den som satsar på Astrid Uhrenholdt Jacobsen har nog kastat bort pengarna!

https://www.oddschecker.com/winter-olympics/cross-country-skiing/womens-10km-free/winner

Inlagd: 2018-02-14, 15:52
Skriven av: Kurt

Jag är så otroligt spänd på att se vad Ebba kan göra imorgon. Kan det bli pallskräll?

Inlagd: 2018-02-14, 15:57
Skriven av: V Vittoz

Sorry Tobbe H, tvåa på bollen :)

Inlagd: 2018-02-14, 15:58
Skriven av: V Vittoz

Jag brukar vara lite negativ när jag tippar, men imorgon är Kalla klar favorit. Jag tror Björgen blir farligaste motståndaren. Diggins borde så klart prioriterat bort sprinten och satsat på 10 km. Hon var det absolut största hotet mot Kalla. Outsider är de tre andra norska. Låter sjukt att kalla tre tjejer med den resultatraden för outsider, men de har inte visat form i OS ännu.

Inlagd: 2018-02-14, 17:29
Skriven av: Alexander

Kalla vinner. Definitivt.

Inlagd: 2018-02-14, 19:16
Skriven av: Harald

Tror att Kalla vinner ganska klart. Ser man till hur säsongen sett ut hittills är hon solklar favorit. Sedan kanske Ebba kan slåss om en pallplats. Synd att inte Maria Nordström fick åka till OS, hade varit roligt att se vad hon kunnat göra. Kanske är hon vår nr 2 på sträckan för närvarande. Tippar Björgen och Weng som tvåa och trea med von Siebenthal som en outsider.

Inlagd: 2018-02-14, 20:08
Skriven av: LarsW

Hoppas Ida gör ett jämt och stabilt lopp och att hon är hyfsat med fram till 7-8 km. Då har hon form för stafetten.
Falk kan överraska men jag tror inte hon rår på Ida.
Mitt ändå offensiva tips:
1 Kalla
3 Ebba
12 Ida
16 Falk

Inlagd: 2018-02-14, 20:12
Skriven av: Kallner

Tror att Kalla vinner imorgon. Hade varit smartare av Diggins att skippa sprinten och vila inför imorgon, det är hennes favoritdistans också. Björgen skippade sprinten och kan bli farlig imorgon men Kalla kan åka på hennes tider (startar 10 minuter efter).

Inlagd: 2018-02-14, 21:34
Skriven av: Jörgen

Anna Haag är inte petad från 10 km, hon är inte uttagen.

Inlagd: 2018-02-14, 22:15
Skriven av: Kallner

Hur långt är ett varv?.Kan det vara någon toppåkare som startar tidigare som kan tänkas få rygg på senare åkare.Med all blåst kan det ju vara avgörande i så fall.

Inlagd: 2018-02-14, 22:21
Skriven av: KarlP

Falk vinner!

Inlagd: 2018-02-14, 22:27
Skriven av: Pelke

Ebba och Björgen ligger bra till för att få ryggar. Om ett varv tar 13 minuter får Ebba Diggins rygg och Björgen Östbergs

Inlagd: 2018-02-14, 22:31
Skriven av: jow

Björgen Östberg skulle ju vara väldigt trist om det hände.Men Ebba Diggins låter inte helt fel :)

Inlagd: 2018-02-14, 22:40
Skriven av: KarlP

Frida Karlsson går från klarhet till klarhet. Är hon snart på samma nivå som Ebba?

Inlagd: 2018-02-14, 22:57
Skriven av: Harald

Falk-Sedova. Precis lagom rygg för Falk.

Inlagd: 2018-02-14, 23:06
Skriven av: Alexander

Kalla tar fem medaljer, varav tre guld. Ni läste det här först :-).

Inlagd: 2018-02-15, 03:55
Skriven av: Alexander

@Alexander: Bara 3 guld, varför är du så pessimistisk?

Inlagd: 2018-02-15, 04:00
Skriven av: Kurt

Spännande se hur dom får till produktionen idag..

Inlagd: 2018-02-15, 07:02
Skriven av: jossa

Nu kör vi. Börjar bli nervös….

Inlagd: 2018-02-15, 07:17
Skriven av: Markus

Nu blir det spännande! :)

Heja Kalla, Ebba, Ida och Falken!

Inlagd: 2018-02-15, 07:29
Skriven av: Jörgen

Haga har en enorm motor.

Inlagd: 2018-02-15, 08:19
Skriven av: Harald

Ragnhild är RÅ idag! Stort grattis Norge. Revansch för Kalla/Ebba på tremilen

Inlagd: 2018-02-15, 08:20
Skriven av: V Vittoz

Yes! Haga knuser feltet!

Inlagd: 2018-02-15, 08:21
Skriven av: drazyc

Grattis Haga till otroligt snyggt genomfört lopp. Tokkoll på tekniken hela vägen. Kalla var inte lika vass idag med välförtjänt silver ändå. Ida är borta från stafetten som jag ser det. Det står mellan Haag och Falk. Troligen Haag.

Inlagd: 2018-02-15, 08:26
Skriven av: Per

OS-silver till Kalla!

Och tänk stafetten hörni, stafetten!!!

Grymt av Haga! Välförtjänt – både sett till dagens lopp och till hela säsongen.

Inlagd: 2018-02-15, 08:27
Skriven av: Lisa

Haag borde fått en ny chans idag.

Inlagd: 2018-02-15, 08:27
Skriven av: Harald

Hagas teknik är så vacker. Fick lite Domracheva vibbar idag. Väldigt välförtjänt.

Inlagd: 2018-02-15, 08:29
Skriven av: Markus

Tycker Ebba ska gå andrasträckan mot Weng och Kalla tredje mot Haga. Stina sista. Om inte norskorna byter på Björgen och Haga på de två sista.

Inlagd: 2018-02-15, 08:31
Skriven av: Per

Hva gjorde resten av svenskene i dag? Elendig innsats. Tror det norske stafett laget ser ganske bra ut!

Inlagd: 2018-02-15, 08:31
Skriven av: Sven

Ida är 18:e efter halva loppet. Sen tappar hon rejält.

Inlagd: 2018-02-15, 08:32
Skriven av: Harald

Ingen av Falk och Ida imponerade idag. Falk 2 minuter efter på 10 km. Skulle nog ta Haag på första sträckan trots allt som det ser ut nu. Ebba på andra som åkt minst lika bra klassiskt om inte bättre till och med denna säsong jämfört med fristil. Så Kalla på tredje och avsluta med Stina.

Inlagd: 2018-02-15, 08:34
Skriven av: Janne

Sven: Weng och Östberg ska alla dagar i veckan slå Falk och Ingmarsdotter på 10 km fritt. Att så var fallet även idag är väl inget att skryta om.

Inlagd: 2018-02-15, 08:34
Skriven av: Harald

Diggins borde ha stått över sprinten och sparat sig, det kostade henne säkert brons eller silver idag (Haga hade hon nog inte rått på dock). Dumt av den amerikanska ledningen att tillåta det.

Nu vet vi vilken tuff uppgift som väntar på tredjesträckan i stafetten, Kalla in där och Ebba på andra? Ida är dessvärre ur form, 34 plats 2.42 efter.. Tror inte hon får åka i stafetten, lutar åt att Haag får åka som vilade idag om de nu inte bestämmer sig för Falken?

Återigen bra gjort av Charlotte Kalla, silver idag!

Inlagd: 2018-02-15, 08:35
Skriven av: Jörgen

Har svårt att förstå hur en åkare som aldrig tidigare har vunnit ett lopp på högsta nivån plötsligt vinner en intervallstart med 20s över Kalla som bevisligen är i bra form. Kan tänka mig att banan måste ha passat henne helt perfekt samtidigt som den passade Kalla lite sämre samt helt perfekta skidor.

Inlagd: 2018-02-15, 08:35
Skriven av: Adde

Dronning Bjørgen ble tidenes olympier med dagens medalje…

Inlagd: 2018-02-15, 08:37
Skriven av: pelle

Otroligt lopp av Haga. Kalla såg lite småstum ut på slutet men vem gjorde inte det på den här banan (förutom Haga). Ändå en mkt stark insats av C.K., återigen.

Hade unnat en kämpe som Diggins en medalj verkligen, så nära. Håller med Jörgen, hon borde satsat fullt ut på sin favoritdistans istället för att bränna sitt krut på klassisk sprint där hon på pappret är sämre.

Inlagd: 2018-02-15, 08:42
Skriven av: Freddy

Jeg hadde jo forventet bedre fra Ida. Falk åker dårlig, men Ebba presterer nok etter sin kapasitet.

Synes Kalla så veldig tung ut i dag. Kan ha vært litt skiforskjeller.

Inlagd: 2018-02-15, 08:42
Skriven av: Sven

Ett fall på Ida tydligen så förklarar lite grand alla fall.

Inlagd: 2018-02-15, 08:42
Skriven av: Markus

Per
Tror om inte Björgen går sista sträckan så tar hon i så fall en klassisk sträcka där hon nog är lite vassare.

Inlagd: 2018-02-15, 08:43
Skriven av: Janne

Grattis Haga! Så imponerande åkning. Starkt också av Kalla. Formen håller i sig. Men lite huvudbry nu i både svenska och norska lägret inför stafetten. Idas lopp var ju t o m sämre än Haags skiathlon och Falk var ju klart starkare i dag. Räcker Falks 21:a plats till en pöats i stafettlaget? Tror det. Men om Haag kört idag och gjort ett ok lopp hade nog hon fått köra stafetten också. Falks placering är ju ändå inte direkt övertygande. Undrar också om man inte i norska ledningen ångrar att man inte låtit Jacobsen åka ett av loppen och då kunnat sätta in henne i stafetten. Tror att hon just nu är starkare än både Weng och Östberg.

Inlagd: 2018-02-15, 08:44
Skriven av: LarsW

Inte för att förta någonting från Haga, mycket fint lopp, men tydligen är svenskorna generellt lite missnöjda med skidorna, att de dog lite på andra varvet och tappade glidet.

Inlagd: 2018-02-15, 08:46
Skriven av: Anders

Markus: Måste skett mellan 5 och 6,2.

Inlagd: 2018-02-15, 08:47
Skriven av: Harald

Umulig å vite hva slags form Jacobsen er i etter sykdommen, synd at man ikke fikk testet ut dette i dag.

Tør den norske lagledelsen i det hele tatt å sette ut Østberg etter forrige VM? Synes Haga, Bjørgen og Falla burde være inne på laget p.d.d.

Inlagd: 2018-02-15, 08:50
Skriven av: Jeremiah

Oj den såg jag inte riktigt komma att Haga skulle gå och utklassa resten…
Nu måste Haag vara klar för stafetten..!
Ida måste vara helt borta, idag var det inte bra och stafett för henne redan på lördag nej tack!!

Inlagd: 2018-02-15, 08:50
Skriven av: Göran

Kalla hade inte dagen helt klart. Tekniken stämde inte fullt ut i det jag såg. Haga vann helt välförtjänt. Men svenskorna hade nog inte bästa materialet heller idag. Varför har inte vallarna stämt av med skidskyttevallarna som hade ett sådant grymt glid? Är det prestige i att göra allt själv? Eller det kanske de har gjort men det blev inte rätt ändå?

Inlagd: 2018-02-15, 08:55
Skriven av: Per

Om Idas vurpa bland annat: Expressen-länk – från artikeln:

”På lördag avgörs damstafetten och Falk och Ingemarsdotter slåss om en plats i laget.

– Jag försöker bara vara här och nu, säger Ingemarsdotter.

– Det är många som slåss om den där sista platsen. Vi får se vad ledarna säger. Jag är redo att köra om de vill ha mig, säger Falk.”

Låter som om det är öppet och inget bestämt än om den sista platsen. Haag, Ida eller Falken? Snart får vi veta.

Inlagd: 2018-02-15, 08:57
Skriven av: Jörgen

Grattis Norge! En riktig kross. Stor överraskning för mig. Det syntes att det var många slitna i det här loppet men som ändå gjorde det bra. Gissar att de svenska skidorna hade kunnat vara bättre om man säger så. Det framgick av Kallas svar om hur skidorna var men det var duktigt inlindat :-) Hur som helst gjorde inte de övriga tjejerna någon glad även om nu Ingemarsdotter tydligen varit omkull. Norge åter stor favorit till stafettguldet. Vi får hoppas på bja vallat då. Kanske Stina kan köpa en ny burk.

Inlagd: 2018-02-15, 09:05
Skriven av: Tobbe H

Falk säger att sprinten sitter kvar i kroppen och är ju ingen fördel inför stafetten med ännu ett lopp så blir nog för tufft för henne med ett tredje lopp så tätt inpå. Vi har ingen riktigt bra fjärde åkare men det får nog bli Haag tror jag.

Inlagd: 2018-02-15, 09:07
Skriven av: Janne

Lite varmare före idag så därav inte lika toppskidor. Är ju verkligen ingen superbom utan bara inte topp-topp.

Inlagd: 2018-02-15, 09:07
Skriven av: Markus

Kalla tappar 8 sek på sista 1,6 km…

Inlagd: 2018-02-15, 09:10
Skriven av: Ölandsfåk

Lagt in inlägg nu inför herrarnas lopp imorgon. Hittar dock inga startlistor eller info på SOK:s webbplats än gällande vilka svenskar som ska starta.

Inlagd: 2018-02-15, 09:11
Skriven av: Jörgen

Vilket lopp av Haga grattis som hon åkt 10 km fritt i år så var de inte helt oväntat och väl förtjänt .. Kalla tycker jag stressa en aning i början av loppet vid första kontrollen men silver är väldigt bra.. dom andra Svenskorna hade man nog hoppats mer på men så är de..

Om stafetten Haag ska verkligen inte åka när man inte testa henne idag så nej tack. vore inte rättvist mot henne eller någon annan att kasta in henne efter den säsongen hon haft

Inlagd: 2018-02-15, 09:14
Skriven av: jossa

Kalla blev ju trött också. Men jisses vilket lopp av Haga. Grym fingertoppskänsla av lagledningen att inte peta Haga efter skiathlonen. Weng däremot gör ju ingen glad. Östberg gör det skapligt ändå. Falla och Jakobsen in i stafettlaget kanske? Bryderier för både Sverige och Norge.

Men vilken OS dag för Norge. Och fortsatt stora guldchanser i skidskyttet om de lyckas snu trenden även där.

Inlagd: 2018-02-15, 09:15
Skriven av: Anders

In your face!

Grattis med silvret ;)

Inlagd: 2018-02-15, 09:18
Skriven av: Neithiri

Avundas verkligen inte de som ska ta ut stafettlaget. Ida har visat svag form i alla lopp. Haag var riktigt dålig i skiathlonloppet och har annars inte tävlat på länge. Falk kände sig sliten efter sprinten och har nu ännu ett tufft lopp i kroppen, med medelmåttigt resultat dessutom. Själv skulle jag nog chansa med Falk trots allt, eftersom hon är den enda som visat hyfsad form i åtminstone något lopp, men det kan absolut slå fel.Till svenskornas försvar skall sägas att skidorna säkert inte var på topp, men jag tror att Haga skulle vunnit i alla fall – hon var riktigt vass idag och förtjänar guldet.

Inlagd: 2018-02-15, 09:20
Skriven av: Henry

Dette svir nok, men grattis med sølvet!
De svenske jentene har jo gjort det over all forventning til nå i forhold til VM i Lahti, så ingen grunn til å være misfornøyd.
For et race det skal bli mellom Sverige, Norge og USA på teamsprinten!

Inlagd: 2018-02-15, 09:21
Skriven av: Fabulator

Vilken kross av Haga! Fantastisk prestation. Känns bra också att det inte var något snack om vem som var bäst. Kalla gör återigen ett kanonlopp, men är slagen av en för dagen bättre skidlöperska.

Men de övriga svenskorna var inte alls i paritet med vad jag hoppades på. Stafettlaget är ju väldigt svajigt känns det som, samtidigt som Norge idag visade att de kommer ta den ganska lätt ändå. Trots att alla där inte heller visar kanonform. Märkligt med Weng ändå kan jag tycka.

Norge har en riktig kanondag, nästan så man börjar bli nervös för hockeyn…

Inlagd: 2018-02-15, 09:27
Skriven av: fredde

Bara att gratta Haga till en fin insats. Ser att hon har kanonskidor. Många i övriga fältet verkar ha det tungt på laggen idag.Men så är livet på skidande fot.

Inlagd: 2018-02-15, 09:34
Skriven av: GKA

Glid har varit det svenska vallateamets akilleshäl hela säsongen tycker jag.

Inlagd: 2018-02-15, 10:10
Skriven av: Per

Svt text har rubriken ”Norsk skrällseger” vilket känns ganska okunnigt. Det är en skräll bara för dem som inte följt skidor under den här säsongen. Haga var trots av allt snabbast av alla på fristilen i Ruka, åkte ifrån Björgen med flera under fristilsdelen av skiathlonen i Lillehammer och var tvåa bakom Kalla i Toblach. Resten av loppen i fristil har varit på en hög nivå de också, så att Haga var en kandidat till segern var självklart.

Inlagd: 2018-02-15, 10:14
Skriven av: Henry

Jo, men lite av en skräll var det när vi jämför med skiatlonloppet. Och Haga var ändå 20 sekunder drygt efter Björgen på NM. Dock körde hon bra i Seefeld.

Inlagd: 2018-02-15, 10:18
Skriven av: Per

Hanna Öberg i stafettlaget? :)

Inlagd: 2018-02-15, 10:45
Skriven av: Harald

Intressant resa Ebba gjort. Från att ha varit vass klätterget i fristil till att nu vara uppenbart bättre i klassiskt. Är det en medveten ambition eller har det att göra med de rejäla benskadorna som gjort att tiden fått läggas i gymmet istället?

Inlagd: 2018-02-15, 11:01
Skriven av: Manfred

Längdlandslagets vallare borde ha pratat med skidskyttevallarna. Det är samma dag, samma före, sanna stil. Men likväl lyckas skidskyttet klart bättre med materialet idag jämfört med konkurrenterna.

Inlagd: 2018-02-15, 11:58
Skriven av: Per

Tror inte att vi ska dra alltför stora växlar av enskilda lopp, speciellt inte när det gäller en så ung åkare som Ebba. Kan variera extra mkt från lopp till lopp då och marginalerna är grymt små i ett OS. Kanske var det inte det bästa materialet under skidorna idag eller möjligen den mentala biten nu när förväntningarna skruvats upp.
Vi kan nog vara trygga i att hon är fortsatt en grym klätterget. Har i o f sig alltid sett henne som jämnstark i fristil och klassiskt, mer eller mindre.
Slutligen: 13 plats är långtifrån ngn genomklappning.

Inlagd: 2018-02-15, 12:04
Skriven av: Freddy

Hur menar ni att Haag kvalificerat sig till stafetten med Idas svaga insats? Ung som att Haag tagit sig till OS pga att hon inte tävlat efter TdS.
Falk ligger väl bäst till just nu. Det blir märkliga kriterier när åkare som inte åker tävlingar blir uttagna till mästerskapstävlingar pga att andra åker men placerar sig längre bak. Dessutom stärker alltjämt skiathlonloppet knappast Haags chanser. Det var ju mycket sämre än både Idas och Falks prestation idag.
Man kanske skulle ha en rak uttagstävling på säg 3 km klassiskt på plats mellan Ida, Falk och Haag som direkt avgörande.

Inlagd: 2018-02-15, 12:11
Skriven av: Kallner

Kanske helt enkelt sten, sax, påse ska få avgöra :) Känns grymt knivigt detta. Tror Falla ligger bra till för norskornas del. Men vågar de peta Weng?

Inlagd: 2018-02-15, 12:22
Skriven av: Freddy

tror inte direkt att uttagningstävling är en jättebra idé

Inlagd: 2018-02-15, 12:50
Skriven av: Emil

Tänk om Norge sätter Haga på sista sträckan?

Inlagd: 2018-02-15, 12:50
Skriven av: Emil

Jag är med Henry, det ändå man visar när man säger att Haga är oväntad segrare är att man inte hängt med i världscupen. Bara att lyfta på hatten för ett fantastiskt lopp. Hon åker avslappnat och fint och ser knappt trött ut men rasar ihop efter målgång, grym imponerande att hålla den tekniken trots att man är så trött.

Kalla gör ett bra lopp men såg lite stappligt ut redan från början, inte förvånande att hon tappar på slutet.

Inlagd: 2018-02-15, 13:13
Skriven av: Thorrez

Nu är Norge tillbaka som storfavorit på damernas stafett även om Weng och Östberg inte precis har imponerat så här långt. Mitt lag om jag fick ta ut Norges damer skulle bli i tur och ordning Falla, Östberg, Haga och sedan Björgen på sista, tack vare sin rutin. För Sverige krävs att alla presterar på topp samtidigt som en eller flera norskor har en sämre dag, eller kanske dåliga skidor.

Inlagd: 2018-02-15, 13:18
Skriven av: Henry

Någon som läst/hört status för Astrid UJ? Har hon blivit sjuk, skadad eller något? Uppåtgående kurva innan OS. Om Astrid är fit skulle Falla – Björgen – Haga – Astrid utgöra ett mycket vasst lag tillika storfavoriter nu när Weng och Flugan inte imponerat under OS.

Inlagd: 2018-02-15, 13:48
Skriven av: Jörgen

detta med den tredjeträckan, där det troligtvis blir Ebba vs. Haga är ganska svårberäknad. På skiathlonen åkte Ebba 55 sek fortare än haga på 7,5 km, idag åkte Haga 1:32 fortare än Ebba på 10 km

Inlagd: 2018-02-15, 13:49
Skriven av: Emil

En olidligt bra dag för di norske detta. Huja. Nu lär hornen växa i pannan…;)

Inlagd: 2018-02-15, 13:54
Skriven av: Freddy

Veldig vanskelig å sammenligne tider fra en skiathlon, men det er vel ingen tvil om at Ragnhild Haga er mellom 20 og 30 sekunder bedre enn Ebba over 5km normalt. Som det ser ut nå tror jeg Sverige kjører Ida – Ebba – Kalla – Stina. Norge tror jeg kjører Østberg – Weng – Haga – Bjørgen. 5km klassisk for Østberg og Weng er noe helt annet enn Skiathlon og 10km. Både Weng og Østberg gikk jo bedre enn Ebba i dag så formen er ikke helt krise.

Inlagd: 2018-02-15, 13:54
Skriven av: Sven

Blir lite konstigt det här. Om Haag åkt in på en 21:a plats skulle man ha sagt att det var ännu ett svagt lopp som visar att hon är ur form och inte aktuell för stafetten. Så Falks placering tycker jag inte stärker hennes chanser att få åka. Ida låg väl före Falk vid 5 km men föll sedan så det måste man också ta med i bilden plus att hon har större rutin sv stafetter. Dessutom tror jag att Ida är fen av de två som återhämtar sig bäst och klarar flera tuffa lopp med några dagars mellanrum.

Inlagd: 2018-02-15, 13:57
Skriven av: LarsW

@Jörgen: Ja, Norge sätter säkert in en åkare som inte kört ett enda lopp i OS på stafetten!

Inlagd: 2018-02-15, 14:01
Skriven av: Kurt

Man kan inte jämföra Falkens och Idas tider vid t.ex 5 km, tror inte att ledningen sagt till dem ”vi kör amerikansk uttagning, bäst vid 5 km idag får åka stafetten”..

Det var nog så att båda två försökte åka 10 km så bra som möjligt. Ida inledde bäst (några få sekunder) men tröttnade sedan. Falken disponerade krafterna bäst över hela loppet. De bådas placeringar vid 1.8, 6.2, 8.4 resp 10 km:

Ida: 20, 30, 37, 34
Falken: 22, 23, 22, 21

Falken åkte mer jämnt men Ida föll vilket påverkar också. Vad vi däremot kan säga är att Ida inte är i toppslag. Tyvärr, för det ville nog vi alla. Falken är i bättre form men samtidigt mer osäkert kort än Ida normalt sett. Blir något av en chansning och risk hur ledningen än väljer.

Inlagd: 2018-02-15, 14:14
Skriven av: Jörgen

Kurt: Jag vet, tror inte det händer heller att Astrid sätts in. Undrar över vad som hänt henne?

Inlagd: 2018-02-15, 14:16
Skriven av: Jörgen

Kallner: Köra en uttagnings tävling mellan Haag Ida och Hanna tror jag inte alls på när skulle dom hinna med de och de skulle nog ta bort rätt mycket energi av både Ida och speciellt Hanna som jag tror är rätt sliten redan nu… däremot skulle Haag o Dyvik kunna köra någon from av lopp för att få lite indikation på formen.. sedan har väl landslags tjejerna tävlat rätt lika i år ändå inte så att Haag tävlat mindre än alla andra..

Inlagd: 2018-02-15, 14:27
Skriven av: jossa

För stafetten var de inget vidare resultat de Ida och Hanna prestera Idag… Hade inte Hanna åkt idag hade jag sagt att hon är given i stafetten men nu är jag rädd att så här många lopp på kort tid sliter ut henne som jag varit inne på att de kan bli för tufft för henne..

Inlagd: 2018-02-15, 14:31
Skriven av: jossa

Inte en chans att dom ställer den grymma hängåkaren Heidi vid sidan om i en stafett. Så länge hon inte går mot Kalla kommer hon kunna hänga med vem som helst.

Inlagd: 2018-02-15, 14:39
Skriven av: V Vittoz

Stafetten är oerhört svår. Oavsett hur de gör tycker jag att det är förstasträckan i klassiskt som Ida/Falk/Haag bör köra. Då påverkar loppet idag mindre eftersom det är andra muskelgrupper som belastas. Det är för svårt att bedöma från soffan tycker jag. Det är ett judgement call som bara kan göras av någon som ser åkarna morgon, middag, kväll och som kan bedöma deras fysiska och mentala status. Falks lopp idag är ungefär som väntat tycker jag. Idas är sämre än väntat och Haags skiatlon var klart sämre än väntat. Fem kilometer klassiskt. Vem klarar det bäst om två dagar? Hur ser egentligen banan ut? Har inte koll på banprofilerna längre. Var finns de egentligen? Kanske Falk ändå. En åkare som är i hyfsad form brukar sällan falla igenom helt. Men visst kan det bli säkert en halv minut upp på Östberg efter första sträckan. Oavsett vem de väljer.

Inlagd: 2018-02-15, 14:50
Skriven av: Per

Idas formkurva tror jag tyvärr är fallande. I Seefeld tappade hon 40 sekunder på sista 1,5-kilometrarna. Det var precis som att hon körde 8 km för att visa att hon höll för en stafettsträcka fast inte riktigt kunde maskera att återhämtningen inte var där den skulle. I sprinten gjorde hon ett mycket slätstruket intryck och idag föll formen ett steg till. Falk körde mer jämt och kontrollerat och förivrade sig inte.

Inlagd: 2018-02-15, 14:57
Skriven av: Per

Det som talar för Haag är att hon inte körde idag och att hon har rutin på att minimera skada i OS-stafetter…

Inlagd: 2018-02-15, 14:58
Skriven av: Per

Som Vittoz skriver är Heidi en bra hängåkare, men jag tror Norges ambition är att de ska kunna hänga av Sverige snarare än hänga med Sverige. Därför skulle jag tveka på att ta ut Heidi efter hennes ganska svaga lopp över 10 km. Falla och Östberg har bättre chanser att hänga av sin svenska på de inledande sträckorna som det ser ut just nu.

Inlagd: 2018-02-15, 15:25
Skriven av: Henry

har verkligen ingen aning hur jag skulle ta ut stafettlaget idag. Blev ju bara svårare av dagens lopp. Inför dagen hade jag sagt Ida, men utan toppform och med så många lopp i kroppen är det trots allt tveksamt. Ida är dock normalt sett en bra hängåkare och har väldigt bra rutin på förstasträckan. Falk skulle jag inte vara så trygg med på första, men hon åkte ju godkänt idag på testet. Haag har en hög nivå på klassiskt, men hur mycket ska man gå på den svaga insatsen i skiathlon? Förhoppningsvis så vet ledarna mer än jag

Inlagd: 2018-02-15, 16:06
Skriven av: Emil

Ebba Charlotte Hanna Stina.

Inlagd: 2018-02-15, 16:24
Skriven av: Harald

Ida/Haag-Ebba-Kalla-Stina

Inlagd: 2018-02-15, 16:36
Skriven av: Janne

Haag (släpper max 15 sek) – Ebba (jagar ikapp och hänger) – Kalla (rycker och skapar lucka) – Stina (bevakar och har kvar krafter om någon kommer ikapp, avgör i sista utförsbacken in mot stadion i så fall)

Inlagd: 2018-02-15, 16:41
Skriven av: V Vittoz

Möjligtvis att Ebba till och med kan börja skapa luckan i sista uppförsbackarna om Anna inte släpper för mkt på första..

Inlagd: 2018-02-15, 16:43
Skriven av: V Vittoz

Påfallende att ikke Frida ble tatt ut i den svenske troppen… Hun hadde jo gått rett inn på den klassiske andre etappen i stafetten.. En eksplisitt kommentar: ”Er du god nok, er du gammel nok”!!

Inlagd: 2018-02-15, 16:43
Skriven av: pelle

Håller med dig Pelle, det hade varit oerhört spännande att se Frida få chansen i OS. Vi har en slopestylåkare som är 15, en hockeyspelare som är 17 och en skidskytt på 20 som gör succé i spåren med i OS-truppen. Synd att inte längdledningen vågar ta med en 18-åring med en otrolig potential som bara genom att vara på plats skaffar sig massor av rutin. Fegt.

Inlagd: 2018-02-15, 16:49
Skriven av: V Vittoz

Precis som med Ebba de senaste åren så har Frida satsat på formtopp kring JVM, och har ju åkt sinnessjukt bra på slutet, men visade inte så pass bra form tidigare på året för att kvalificera sig, har bara mött landslagsåkarna i Gällivare där hon var en bit efter Falk och Ingemarsdotter

Inlagd: 2018-02-15, 16:55
Skriven av: Emil

Förstår ditt resonemang Emil. Dock borde landslagsledningen ha mer insikt i våra talangers kapacitet att dom inte bara går på prestation när det gäller våra yngre åkare. Känns som att det just nu enbart handlar om att prestera i världscupen för våra yngre åkare för att ta sig till OS. Om Wolfgang hade resonerat så, hade vi haft en väldigt tunn trupp till OS i skidskyttelandslaget och missat de senaste dagarnas medaljskrällar.

Inlagd: 2018-02-15, 17:07
Skriven av: V Vittoz

Vittoz: Hvem skal Ebba hente 15 sekunder på?

Inlagd: 2018-02-15, 17:16
Skriven av: Sven

Hvis skiene er like så er det vel ingen i norske stafettlaget Ebba tar inn 15 sekunder på.

Inlagd: 2018-02-15, 17:17
Skriven av: Sven

Sven, jag är övertygad om att Ebba kan hämta in 15 sekunder på vem som helst hon möter, med tanke på hur bra hon åkte på skiathlon i masstartssituation. Om hon har lucka fram till någon är det förhoppningsvis en finländska (Niskanen?) eller/och Heidi/Ingvild. Tror inte Norge ”slösar” bort Marit eller Ragnhild på en klassisk sträcka med tanke på dagens resultat, tror Ragnhild får gå tredje sträckan och att Marit avslutar.

Inlagd: 2018-02-15, 17:23
Skriven av: V Vittoz

Ebba er god hun, men at hun skal hente inn 15 sekunder på Østberg eller Weng har jeg veldig liten tro på. Tror heller hun taper 15 sekunder. Det er bare 5km og hun har ikke de beste fartsressursene i kroppen

Inlagd: 2018-02-15, 17:27
Skriven av: Sven

Håller med om att det som skulle kunna tala för Haag är att hon nu fått vila ordentligt och är helfräsch för en stafett och i så fall första sträckan.
Det blir allt knepigare detta………
En Kalla på andra kan ta in kanske 15 sek.
Jag kanske börjar vackla?!

Inlagd: 2018-02-15, 17:29
Skriven av: Kallner

Men det är ju uppenbart meningslöst för Frida Karlsson att åka runt och tävla mot andra svenska juniorer, vann ju med 4,5 minut igår och kvalet idag med tolv sekunder

Inlagd: 2018-02-15, 17:41
Skriven av: Emil

Sannolikt får väl Frida åka skandinavisk cup nästa helg. Ska bli väldigt intressant att se vad det räcker till.

Inlagd: 2018-02-15, 17:49
Skriven av: Manfred

SOK snåla ju en del kan man tycka hade varit sköt ha en till tjej med nu..

Cebask 12 varifrån kom den? hennes resultat på 10 fritt innan i år är 33 45 65 43..

Inlagd: 2018-02-15, 17:56
Skriven av: jossa

Ja, vi kan få ta Weng på första! Alla dagar i veckan. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/yvl5na/norska-stodet-till-haag-presterar-alltid-i-stafett

Inlagd: 2018-02-15, 18:12
Skriven av: Per

Ja om inte Frida får åka resten av VC är det något som är fel. Det är dags för vissa att ta ett steg åt sidan nu och släppa fram framtiden..

Inlagd: 2018-02-15, 18:13
Skriven av: V Vittoz

Det är jättestor skillnad mellan att åka mot andra juniorer (som Hailey Swirbul och Eveliina Piippo) i JVM och mot härdade seniorer som har flera års full och hård träning i kroppen.

Vi har sett det förut att det kan bli tufft i övergången från junior till senior. Stina och Ebba är väl det färskaste goda exemplen där det har gått bra. Ebba matchades mycket försiktigt – ingen världscup alls förra säsongen men väl start i stora VM.. Hon fick gå klart skolan och satsa på JVM förra säsongen, VM i Lahtis var nog inte inplanerat utan en bonus.

Men sen har vi Hanna Brodin, Lisa Larsen, Madeleine Thorn, Julia Svan med flera som var mycket lovande och duktiga som juniorer men fick det tufft som seniorer. Ingen av dem kör nu trots att de nu är i sin ”bästa ålder”.

Frida Karlsson får gärna börja åka mot seniorerna och vi får se hur det går för henne. I t.ex Scandinavian Cup. Går det bra där blir det världscup förr eller senare. Går det bra där blir det landslag och så vidare.

Inlagd: 2018-02-15, 18:36
Skriven av: Jörgen

Jörgen, vi har även många exempel på juniorer som matchats hårt emot världseliten i några år nu, och som vid tidig ålder levererar os-medaljer. (Läs Sebastian Samuelsson som kört VC i två år och nu är OS-medaljör vid 20 års ålder) Tycker längdlandslagets ledning borde ta en konferens med Pichler…

Inlagd: 2018-02-15, 18:44
Skriven av: V Vittoz

Klart Frida ska få chansen i WC lär komma i Falun senat. sedan är junior resultat svårt att värdera så hoppas hon åker i Skandinaviska cupen så får vi en bra värdemästare..

Ryskan som vann JVM var 7 i Eastern Europe Cup nyligen och Havlickova som var 4 och 5 på JVM har åkt OS och varit 43 och 59 i dom två lopp hon åkt..lite exempel på att steget kan vara stort man nu tror jag ändå Frida är bättre än dessa på

Inlagd: 2018-02-15, 18:55
Skriven av: jossa

V Vittoz: Det där är ju mycket individuellt.. Jag är säker på att Frida Karlsson släpps fram om hon börjar tävla mot seniorer i t.ex scan cup och det går bra.

Inlagd: 2018-02-15, 18:59
Skriven av: Jörgen

Enligt det som Grip sa efter JVM guldet lär de bli väldigt sparsamt med WC även nästa år då hon har ett år kvar som Junior. Liknade som de gjorde med Ebba+Stina.

Inlagd: 2018-02-15, 19:24
Skriven av: Markus

Tycker Grip antingen borde säga tack och hej, eller ta en konferens med Wolfgang.

Inlagd: 2018-02-15, 19:32
Skriven av: V Vittoz

Nästa säsong tycker jag också att Karlsson bör få köra VC regelbundet. Hon utvecklas inte om hon vinner med 5 minuter mot sina svenska jämnåriga och sedan kör ett lopp med internationellt motstånd på JVM. Och självfallet bör hon få köra i Lahti och Falun efter OS.

Inlagd: 2018-02-15, 19:36
Skriven av: Per

Nu kan inte direkt överföra resultat fån skyttet till längdåkningen. I skyttet tar man paus ofta vilket inte sliter som längden.

Inlagd: 2018-02-15, 20:41
Skriven av: GKA

Hvis Jacobsen er frisk og sykdommen ikke var for ille så ville jeg satt henne inn på det norske laget. I normal form er hun veldig god og stabil på stafett. I toppform er hun en som avgjør stafetten.

Men det innebærer selvsagt en del risiko dersom man gjør dette valget uten å ha sett henne i en konkurranse. Mulig at hun er satt så mye tilbake at hun ikke er aktuell.

Inlagd: 2018-02-15, 20:41
Skriven av: Jeremiah

GKA, om du med detta påstår att skidskytte inte är en konditionsidrott eftersom ”man får vila då och då” så tappar du just nu allt mitt förtroende. Hoppas det var sarkastiskt, det framgår tyvärr inte så lätt i skriven text.

Inlagd: 2018-02-15, 21:21
Skriven av: V Vittoz

Ja den där fjärde länken på lördag är knepig alltså. Ingen borde få köra egentligen. Man borde inte kunna ta ut någon bara för att hon inte var senast med att göra bort sig. Hon var ändå nästan 1,5 km efter i mål och var helt slut. För mig går hon bort. Jag står kvar vid Ingemarsdotter. Får se om ledningen är lika konsekvent som jag :-)

Inlagd: 2018-02-15, 21:23
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: grejen är väl den att dom andra inte åkte bättre hade dom fått åka 5 km till hade dom troligen varit längre efter än vad Haag var på 15 km.. men nej man kommer nog aldrig låta Haag åka ändå men inte var Hanna och Idas insatser heller lovande men har hamnat i ett knepigt längre…

Inlagd: 2018-02-15, 21:33
Skriven av: jossa

V Vittoz,
Jag tror att du är på rätt spår…

Inlagd: 2018-02-15, 21:56
Skriven av: GKA

Haag eller Ida blir det, har svårt att se nån annan ta första sträckan om man inte vill säkra upp med kalla.

Inlagd: 2018-02-15, 21:59
Skriven av: GKA

Intressant att Ingesson säger i Os studion att de jobbat mycket mer med konkreta värden(tester/etc) för att värdera form och kapacitet de senaste 3 åren. Säger att längdåkare går mycket mycket på känsla vilket är det intrycket jag haft också. Känns som ett steg fler skulle behöva ta.

Inlagd: 2018-02-15, 22:49
Skriven av: Markus

Med dagens lopp ska man betänka att Kalla genomförde ett otroligt slitarbete idag. Hon var väldigt trött vid 6,2 och att ändå hålla i som hon gjorde är väldigt starkt.
Det var tur för Haga att Kalla vann skiathlonen för den tog på krafterna och allt ståhej efteråt.

Inlagd: 2018-02-15, 22:51
Skriven av: Kallner

KLART NU. Sveriges lag i staffetten.
1: Haag
2: Kalla
3: Andersson
4: Nilsson.

https://www.expressen.se/sport/os-2018/haag-far-kora-stafett-trots-mardromsstarten/

Vilken överraskande uttagning. Norge har valt att ställa in sin presskonferens och inte presentera sitt lag där.

Inlagd: 2018-02-16, 02:19
Skriven av: Markus

Varför överraskande?

Jag och många med mig kan reta sig på
Haags rävspel men å andra sidan fick både Falk och Ingemarsdotter verkligen chansen genom 10 fritt
Och där åkte båda för svagt.
Jag tror att ledningen helt enkelt känner sig trygg med att Haag i normala fall är den som har högst kapacitet på 5 km av de 3.

Med hjärtan håller jag med Grip även om hjärtat säger något annat …

Inlagd: 2018-02-16, 05:24
Skriven av: Ernström

Nytt inlägg är skapat nu för damstafetten här på Skidpepp.

Inlagd: 2018-02-16, 05:35
Skriven av: Jörgen

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values