29 januari 2018, av Jörgen

JVM i Goms

JVM och U23-VM körs i schweiziska Goms 29 januari till 2 februari. Följande är uttagna att representera Sverige:

JVM damer JVM herrar
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor
Emma Larsson, IFK Mora SK
Moa Lundgren, IFK Umeå
Maja Majbäck, Jukkasjärvi IF
Alicia Persson, Stockviks SF
Axel Aflodal, Sundbybergs IK
Gustav Berglund, IFK Mora SK
Leo Johansson, Skillingaryd FK
Simon Karlsson, IFK Umeå
Jakob Nystedt, Hudiksvalls IF
Erik Rosjö, IF Hallby SK
U23-VM damer U23-VM herrar
Moa Molander Kristiansen, Falun-Borlänge
Emma Ribom, Piteå elit
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Lisa Vinsa, Piteå elit.
Filip Danielsson, SK Bore
Eddie Edström, Stockviks SF
Anton Persson, SK Bore
Björn Sandström, Piteå elit

Programmet:

Söndag 28 januari
10.30 Kval sprint fristil (JVM)
12.30 Kvartsfinaler sprint fristil (JVM)

Måndag 29 januari
10.30 Kval sprint fristil (U23-VM)
12.30 Kvartsfinaler sprint fristil (U23-VM)

Tisdag 30 januari
10.30 5 km damer klassiskt (JVM)
12.30 10 km herrar klassiskt (JVM)

Onsdag 31 januari
10.30 10 km damer klassiskt (U23-VM)
12.30 15 km herrar klassiskt (U23-VM)

Torsdag 1 februari
10.30 10 km skiathlon damer (JVM)
12.30 20 km skiathlon herrar (JVM)

Fredag 2 februari
10.30 15 km skiathlon damer (U23-VM)
12.30 20 km skiathlon herrar (U23-VM)

Lördag 3 februari
10.30 4 x 3,3 km stafett damer (JVM)
12.30 4 x 5 km stafett herrar (JVM)

Arrangörernas webbplats:
http://www.jwsc2018.ch

Live streaming:
https://www.jwsc2018.ch/en/event/visitor-information/live-streaming

Yle (kan ses i efterhand):
https://arenan.yle.fi/1-50000209

121 kommentarer till ”JVM i Goms”

När detta skrivs har sprinten i JVM redan genomförts. Damerna inledde strålande igår med svenskt guld och brons:

1. Moa Lundgren
2, Skistad, Norge
3. Frida Karlsson

5. Johanna Hagström
33. Alicia Persson

För herrarna gick det inte riktigt lika bra, placeringarna 8, 17, 23 och 32.

Nu om en liten stund är det dags för U23-VM-sprinten.

Inlagd: 2018-01-29, 10:00
Skriven av: Jörgen

Har precis tittat på sprintfinalen igen. Moa har en lagom aggressivitet och som jag gissar ett starkt psyke som krävs för att bli en världsklassåkare i sprint. Hon klarar dessutom kapacitetsbanor.Hon är alltså en ”tuffing”. Med dessa egenskaper är det dags för henne att testas i samtliga WC fristilssprintar efter OS.Hon är något sämre i klassiskt. Sprutar av energi om denna tjej,spännande.

Inlagd: 2018-01-29, 10:12
Skriven av: Peter

Peter: Ja, även Moa L bör få chansen i VC. Instämmer. Hon har även fysiken vilket jag tror blir viktigt i sprint framöver (Kläbo mer undantag än regel här, i synnerhet om klassisk sprint läggs ner). Var kan du se loppet i efterhand?

Inlagd: 2018-01-29, 10:20
Skriven av: Per

Moa Lundgren visade redan i Bruksvallarna att hon skulle ut på VC. Obegripligt att inte Grip tagit ut henne. Hon visade ett jvla anamma med helt rätt inställning.

Blev nedkörd av ryskan Medvedeva..och skrek ” jvla idiot” till ryskan så att det ekade. Det är med sådan inställning..och respektlöshet..man kommer någostans.

Älskade det.
Hon skall ut på VC och köra.

Inlagd: 2018-01-29, 10:23
Skriven av: Vasstrader

Är rätt hårt slå sig in i sprint laget .. Lahis finns i fritt efter OS men är alla OS åkare friska lär dom gå före + att Sömskar lär vara given sedan lär Maja få chansen… men kan öppna upp troligt är väl att någon blir sjuk efter OS,

Falun finns kvar som WC avslutning men vet inte hur många plaster Sverige får till de och kanske tveksamt om man tar ut henne till de med tanke på de totala programmet…

Sedan finns de även en del bra U23 åkare som åkt bra i Skandinaviska cupen dom får man heller inte glömma bort Vinsa, Moa MK, Rönnlund .alla dom lär ligga bra till

Inlagd: 2018-01-29, 10:27
Skriven av: jossa

https://arenan.yle.fi/1-50000201

Här kan det ses!

Inlagd: 2018-01-29, 10:29
Skriven av: Peter

Drammen så klart också där kan de öppna upp med

Inlagd: 2018-01-29, 10:30
Skriven av: jossa

jossa: Sverige har väl 15 platser i Falun (6 i nationskvot, 6 topp-20 i sprintcupen just nu, 10 i nationell grupp, men med ett maxtak på 15 åkare) så jag utgår från att både Karlsson och Lundgren får åka. Dock att det är en minitour så inte givet hur många sprintåkare som man kommer ta ut.

Inlagd: 2018-01-29, 11:04
Skriven av: swestam

Jossa: Fadt nu var Moa Lundgren ändå 13 sekunder före Moa Molander-K och 17 sekunder före Lisa Vinsa och Rönnlund i kvalet i Gällivare. Hon var 2 sekunder efter Stina och 0,5 sekunder före Ida där som en jämförelse. Hon håller helt klart en annan nivå än sina två-tre år äldre kamrater. De kan ju inte ta ut åkare som inte ens lär kvala på bekostnad av framtidsnamn. Och att inte ta ut juniorer för att de inte fått tävlat mot seniorer tidigare under säsongen blir orimligt, tycker jag. Enda argumentet är just att Lundgren och Karlsson bara är juniorer och därför inte SKA få tävla på seniornivå. Men det är det jag ifrågasätter alltså.

Inlagd: 2018-01-29, 11:13
Skriven av: Per

Länk till arrangörernas webbplats:

http://www.jwsc2018.ch

Live streaming:

https://www.jwsc2018.ch/en/event/visitor-information/live-streaming

Inlagd: 2018-01-29, 11:23
Skriven av: Jörgen

bra kval av Anton Persson. Inte lika bra av lille Northug

Inlagd: 2018-01-29, 11:41
Skriven av: Emil

Per: när jag nämnde dom namnen Vinsa Ronnlund o Moa MK då menade jag till Falun.. i sprint ligger Lundgren före dom men frågan är ändå vem skulle hon peta till Lahtis om alla åkarna i friska?

Inlagd: 2018-01-29, 11:53
Skriven av: jossa

Är ju en tävlingshelg i skandinaviska cupen i Trondheim helgen innan Lahtis och dit skickar Sverige två juniorer som del av landslagstruppen. Och då lär ju Karlsson och Lundgren få chansen att med resultat visa att de skall få åka i Lahtis (utöver juniorresultat och övriga resultat under säsongen).

Spännande med Persson, måste erkänna att jag inte har så bra koll på honom.

Inlagd: 2018-01-29, 11:57
Skriven av: swestam

swestam: bra då lär dom få chansen visa upp sig..

Tycker inte man ska underskatta de vad Vinsa Rönnlund och Moa MK gjort i skandinaviska cupen alla har varit topp 6 där och Grip har ju flaggat för att dom kan få chansen i WC

Inlagd: 2018-01-29, 12:00
Skriven av: jossa

sjukt många Moa

Inlagd: 2018-01-29, 12:52
Skriven av: Emil

Gick inget vidare.Rent dåligt.

Inlagd: 2018-01-29, 13:20
Skriven av: GKA

Väldigt synd med Person, såg ju stark ut men att hålla sig på benen är ju viktigt. Nu får vi hoppas på att Moa Olsson ser bättre ut än i kvarten.

Inlagd: 2018-01-29, 13:22
Skriven av: Markus

Anton Persson föll i ledning och även i heatet innan föll en svensk men han var ju ursäktad för han blev på åkt.
Men jag upplever ändå även i världscupen att svenskar procentuellt ramlar oftare än andra nationer men jag kanske har helt fel men det är min känsla.

Inlagd: 2018-01-29, 13:22
Skriven av: Janne

kanske ska kolla igenom alla lopp i världscupen i sprint och göra en sammaställning:-)

Inlagd: 2018-01-29, 13:23
Skriven av: Janne

Swestam: Låter bra.

Jossa: Ja, de har gjort det bra i Skandinaviska Cupen.

Inlagd: 2018-01-29, 13:24
Skriven av: Per

Hva er det de svenske (U23-VM-løperne) driver med, det er jo bare knall og fall!

Inlagd: 2018-01-29, 13:24
Skriven av: pelle

hur ramlade Persson? Edström hade ju väldigt bra läge att gå vidare men blev påkörd

Inlagd: 2018-01-29, 13:29
Skriven av: Emil

Moa Olsson gick i alla fall vidare till semi i U23-sprinten. För att förvirra Emil ytterligare….(fast nu verkar hon sladda i semin så inga svenskar i final på U23-sprinten i år).

Inlagd: 2018-01-29, 13:29
Skriven av: Per

Jag har inte full koll på allas ålder, men vilka duktiga svenska U23-åkare är inte på plats? Oskar Svensson, Viktor Thorn, Ebba Andersson, fler?

Inlagd: 2018-01-29, 13:32
Skriven av: Emil

Det är ju 95-97:orna så om ingen är sjuk eller på väg till OS så är väl alla som kan konkurrera i åldern född 1995-97 där. Kläbo hade nog annars också kunnat ta sig till final…

Inlagd: 2018-01-29, 13:43
Skriven av: Per

i dagens tävlingar så ser det ju rätt klent ut från svenskt perspektiv, särskilt när de två bästa herrarna vurpade. På damsidan så har vi ju en väldigt stark generation bland 93:or och 94:or, och på herrsidan är det ju som bekant tunt, men våra två bästa är ju på väg till OS

Inlagd: 2018-01-29, 13:47
Skriven av: Emil

De norske leker seg i U23-VM, 2gull +1 silver + 1 bronsje(peng) … ;-)

Inlagd: 2018-01-29, 14:12
Skriven av: pelle

Pelle: fast ni har inte lekt till er några guld i JVM så här långt.

Inlagd: 2018-01-29, 15:04
Skriven av: swestam

pelle
U23 VM är inte dom bästa med så inte lika prestigefyllt att vinna där som JVM där dom bästa verkligen är med.

Inlagd: 2018-01-29, 15:32
Skriven av: Janne

På JVM är inte heller de bästa alltid med, exempelvis Norge har beslutat att deras bästa kvinnliga junior är alldeles för ung. Hon heter Helene Marie Fosseholm och hennes kroppskonstruktion är rakt motsatt Stavaas Skistad för de som inte visste.

Inlagd: 2018-01-29, 16:06
Skriven av: Jan

annat var det förra året på U23-sprinten! då var de bästa damerna med i alla fall

Inlagd: 2018-01-29, 16:08
Skriven av: Emil

Fast det är väl inte många av de bästa som saknas på U23-VM. Jag tycker nog att statusen på U23-VM har ökat, mycket högre än vad den var förut.

Inlagd: 2018-01-29, 16:18
Skriven av: swestam

För övrigt har det väl varit ett ryskt fiasko så här långt, bara ett brons.

Inlagd: 2018-01-29, 16:21
Skriven av: swestam

på herrsidan är det väl mest Kläbo, Bolshunov och Svensson som saknas. Tre ganska bra dock

Inlagd: 2018-01-29, 16:36
Skriven av: Emil

på damsidan ser jag Belorukova, Lampic och Carl som de bästa som saknas

Inlagd: 2018-01-29, 16:40
Skriven av: Emil

Og prøve og ta ”brodden” ifra de 3 norske løperne som var totalt overlegen på dagens løp, er bare usaklig piss.. I samme ”slengen” vet jeg at de to 21 åringene Bolsjunov og Klæbo mangler + 1år eldre Tsjervotkin, som ble nr 5 i minitouren i Kuusamo. Men hvor mange av senior-løperne eks. i verdenscupen slår spesielt de to første her da, både på sprint og distanse?

Inlagd: 2018-01-29, 16:51
Skriven av: pelle

Bolshonuv skulle ha varit med men blev sjuk, så frågan är hur det skall räknas som saknad. Hade för mig att Belorukova var uttagen till mästerskapet också.

Inlagd: 2018-01-29, 17:49
Skriven av: swestam

U23 VM är väl inget man springer ihjäl sig för att vara med i…Massmedia verkar inte heller så angelägna…

Inlagd: 2018-01-29, 17:49
Skriven av: GKA

GKA: Tror knappast att åkarna som är med håller med dig. För många är det säsongens höjdpunkt.

Inlagd: 2018-01-29, 17:54
Skriven av: swestam

Ja, ryskan Belorukova saknades idag (sjua i Planica). Nepryaeva är med men inte Belorukova?

Inlagd: 2018-01-29, 18:46
Skriven av: Jörgen

swestam,
Men det beror på att dom är snäppet under dom bästa och inte uttagna till OS och det vet du säkert.

Inlagd: 2018-01-29, 20:40
Skriven av: GKA

GKA: Det stämmer ju inte, flera av de som deltar på U23-VM skall ju åka OS. De skulle knappast delta om de inte tyckte att U23-VM var viktigt.

Inlagd: 2018-01-29, 21:13
Skriven av: swestam

Swestam,Jag diskuterar utifrån Sverige och inget annat. Som vanligt förbi varandra.

Inlagd: 2018-01-29, 21:53
Skriven av: GKA

GKA: Då kanske du skall vara lite tydligare från början och inte bara kasta ut dig saker som kan tolkas på en mängd olika sätt (för här i tråden diskuteras ju inte bara svenskarna utan även vilka som deltar från andra nationer).

Inlagd: 2018-01-29, 22:09
Skriven av: swestam

Swestam,Jag förutsatte att det var svenska åkare i första hand som diskuterades. Då är vi väl alla lite skyldiga till oklarheter.Själv ska jag då bättra mig.
(Jag tänkte på Stina, Hanna, Kalla, Olsson som inte heller åkte U23 VM)

Inlagd: 2018-01-29, 22:20
Skriven av: GKA

GKA: Om vi diskuterar de svenska åkarna så tror jag inte det bara handlar om vad de själva vill göra. Är man påtänkt till seniormästerskap så verkar inte det vara ett alternativ att åka U23-VM. Dessutom, under något eller några år så deltog inte ens Sverige på U23-VM. Lite skillnad i uttagningstänk än i andra länder.

Inlagd: 2018-01-29, 22:58
Skriven av: swestam

Det var främst en ekonomisk fråga tidigare för Sverige. Förbundet hade inte pengar att skicka åkare på U23. Framgångarna sedan 2009 har gjort förbundet mycket rikare.

Inlagd: 2018-01-30, 08:32
Skriven av: Anders

Finns ändå några svenska rätt bra som åkt U23 VM Hellner har åkt även Ida Rydan Bleckur Wiken Hanna B,har åkt… sedan listen på utländska OS åkare i år som åkt U23 VM är otroligt lång så nog finns de klass på dom tävlingarna.. bland OS favoriter på damsidan har Östberg Slind Niskanen Pärmäkoski Diggins Fressel Von siben Stadlober Haga Harsem Björnsen Sedova van der graaff
Caldwell
Även en hel del bra herrar har åkt U23 som Cologna Harvey Poltaranin Heikkinen Manificat

Inlagd: 2018-01-30, 09:21
Skriven av: jossa

någon som har koll på vilka som är favoriter idag?

Inlagd: 2018-01-30, 09:46
Skriven av: Emil

Emil: Frida Karlsson, ryskorna med Nekrasova i spetsen, finskorna Korva och Piippo, samt säkert också någon av mellaneuropeiskorna. Men det finns ingen storfavorit så det kan nog bli ganska jämnt.

Inlagd: 2018-01-30, 10:25
Skriven av: swestam

Väldigt konstiga tidsförskjutningar mellan 3.1 och 5 km i damernas lopp!

Inlagd: 2018-01-30, 11:27
Skriven av: Tomas

Frida Karlsson tappade oerhört mycket tid in mot mål tyvärr…

Inlagd: 2018-01-30, 11:27
Skriven av: Anders

ja det ser supermärkligt ut, Frida tappade alltså 45 sek sista 1.9 km?

Inlagd: 2018-01-30, 11:31
Skriven av: Emil

Gick inte så bra för flickorna men vi får hoppas på pojkarna.

Inlagd: 2018-01-30, 11:32
Skriven av: GKA

Känns som Frida öpnnade lite för hårt, leder med 3 sek(6 före vinnande ryska efter 1,3 km) Såg sen väldigt trött ut i de nästa backarna. Känns som en väl tuff öppning på hög höjd. Får komma igen till skiathlon.

Inlagd: 2018-01-30, 11:32
Skriven av: Markus

mellantiden 3,1 stämmer inte, tiderna är ju runt 4 min där

Inlagd: 2018-01-30, 11:34
Skriven av: Emil

Emil
Om du kollar 3,1 så ser du på tiden att det antaligen är första mellantiden som står där.

Inlagd: 2018-01-30, 11:34
Skriven av: Janne

Grattis til Stavås Skistad som takler høyden meget dårlig.. Er nok meget godt fornøyd med 5 plass..

Inlagd: 2018-01-30, 11:41
Skriven av: pelle

nu stämmer tiderna. Frida tappar ändå 35 sek, går från andra plats med segerläge till sjunde plats

Inlagd: 2018-01-30, 11:41
Skriven av: Emil

Emil
Känns som hon har ramlat

Inlagd: 2018-01-30, 11:51
Skriven av: Janne

Norskan Amundsen som låg strax bakom Frida och dessutom var ett tiotal sekunder efter i mål hade i alla fall ramlat.

Inlagd: 2018-01-30, 12:07
Skriven av: Anders

Häggström ramlade men inte Frida.

Inlagd: 2018-01-30, 12:21
Skriven av: Sportnörden

Tröttna på höjden och sladda bort fäste verkar vara förklaringen till tappet. Synd, men hon tar revanch i Skiathlon.

Inlagd: 2018-01-30, 12:36
Skriven av: Markus

https://www.langrenn.com/vm-gull-til-jon-rolf-skamo-hope.6084116-1743.html
swestam… Jeg syns fortsatt att de norske ”leker” litt med konkurrentene i Goms ..
1-3-4-5, er i alle fall langt over mine forventninger!

Inlagd: 2018-01-30, 14:14
Skriven av: pelle

japp på herrsidan får man verkligen bara lyfta på hatten så att säga

Inlagd: 2018-01-30, 14:44
Skriven av: Emil

Jepp, norsk herrskidåkning ser ut att kunna dominera i minst ett decennium, liknande den dominans vi redan sett på damsidan.

Lite svagare påfyllnad på damsidan kanske är skidsportens räddning.

Inlagd: 2018-01-30, 15:17
Skriven av: Anders

Det där med bortvallning tycks aldrig försvinna.

Inlagd: 2018-01-30, 17:50
Skriven av: GKA

Två för mig rätt okända ryskor i topp på U23-VM idag. 10 klassiskt. Årets finska stjärnskott Johanna Matintalo femma och Fähndrich trea. Molander-Kristiansson gör ett bra lopp och blir 10:a.

Inlagd: 2018-01-31, 11:35
Skriven av: Per

Är ryskorna rena?

Inlagd: 2018-01-31, 11:46
Skriven av: GKA

Norsk och finsk besvikelse idag? Många som drar höghöjdserfarenheter.

Per: Kirpichenko som vann idag är rysk mästare i skiathlon (mot måttligt motstånd visserligen) och tog brons i skiathlon på U23-VM förra året. Hon åkte i Gällivare och blev 14:e på 10 km klassiskt ( där tvåan Zherebyateva blev femma). Tillhör den nya unga ryska generationen.

GKA: Jag tror de är rena.

Inlagd: 2018-01-31, 12:06
Skriven av: swestam

Bare” en norsk medalje i dag, men gullmedalje er ikke og forakte.. Grattis M Stenshagen..
Derimot hadde jentene en meget tung dag i høyden.. Weng møtte veggen på runde 2…..
– jeg ble svimmel og såg ikke klart, i følge Weng…

Inlagd: 2018-01-31, 16:48
Skriven av: pelle

vilken kross!!!

Inlagd: 2018-02-01, 11:06
Skriven av: Emil

Grattis Frida, ÖVERLÄGSET GULD!

Inlagd: 2018-02-01, 11:08
Skriven av: Markus

Bra spårat, Frida!

Inlagd: 2018-02-01, 11:14
Skriven av: Slakmota

Grattis till JVM-guldet Frida Karlsson!

Inlagd: 2018-02-01, 11:17
Skriven av: Jörgen

En sådan överlägsen seger av Frida.

Inlagd: 2018-02-01, 11:18
Skriven av: swestam

Lätt match för Frida. Grattis!

Inlagd: 2018-02-01, 11:18
Skriven av: GKA

Måste kännas underbart för den fantastiske Frida Karlsson att få visa sin oerhörda kapacitet i de krävande slingorna och förhållande i schweiziska Goms. Efter att ha blivit uppenbart bortvallad på 5km och dessutom gått på en rejäl höghöjdsmäll fick hon nu sin revansch genom att fullständigt pulverisa motståndet. Den mest överlägsna segare på damernas 10km jag kan minnas.

Ett perfekt taktiskt lopp där hon uttnyttjade klassikerspecialisten Laura Chamiot Matrial som satte ett hiskeligt tempo med Frida klistrad i rygg. Främsta utmanaren topprankade finländskan Evelina Piippo med sin fruktade kapacitet i motlut på skejt fick slita hårt i sin sämre stilart.

När skejten började var alla möra, utom Frida som enbart värmt upp och hon betsämde sig för att sätta in nådastöten. Tyvärr priortiterade produktion reprisbilder på skidbyten, stavbrott och fall så vi gick miste på det berömda rycket. När bilderna kom tillbaka syntes inte Frida till varken i (det jag trodde var) tätgruppen eller därbakom. Jag fruktade det värsta, ett fall i en vådlig utförslöpa men snart fick man se en ensam vit dräkt där framme på väg in i banans tyngsta backe där hon utökade försprånget med ca 20 sekunder.

Värt att notera är att i Augusti 1999 så hon tävlar emot motståndare där vissa är 20 månader äldre. Hon har ett JVM kvar om hon vill – själv hoppas jag istället tar plats i Världscuplaget och sedemera en plats till VM i Seefeld.

Med tanke på Fridas talang även för sprintskidåkning så tycker jag att hon är en ännu större talang än Ebba Andersson som dessutom saknar JVM guld annat än i intervallstart på fristil. Inte alls för att förta Ebbas talang och kapacitet, jag har alltid hyllat Ebba (och i rättvisan namn så har vi inte sett Frida tävla mot en konkurent av Marthes kvalitet), utan detta är bara för att understyrka det enorma framtidslöfte för svensk längdskidåkning som Frida Karlsson är!

Inlagd: 2018-02-01, 11:35
Skriven av: Jan

Juniorskirenn! Vilken kross av Frida Karlsson. Hon ledde med 5 sekunder 800 m före mål. La sedan av lite gissningsvis. 36 sekunder i mål. Brutalt lopp av henne.

Inlagd: 2018-02-01, 11:45
Skriven av: Per

Grattis med et suverent gull, svensker.

Inlagd: 2018-02-01, 12:23
Skriven av: pelle

Det ska naturligtvis stå 55 sekunder 800 m från mål i min förra kommentar…

Inlagd: 2018-02-01, 12:50
Skriven av: Per

Snyggt Pelle!
Som jag tidigare har sagt , hon är komplett. Vi kommer att inom en snar framtid slippa dessa ändlösa stafettdiskussioner, laget kommer vara givet.Det kommer att hårdna betydligt i guldstriderna mellan Norge, Sverige och Ryssland.
Precis som det ska vara.

Inlagd: 2018-02-01, 12:53
Skriven av: Peter

pelle: Ja, på tjejsidan står vi oss gott. Ser inte lika bra ut på killsidan.

Inlagd: 2018-02-01, 12:57
Skriven av: swestam

Grattis Frida och det svenska laget! Svensk damskidåkning fortsätter fylla på med talang. Håller med om att Frida har en minst lika stor talang som Ebba, dessutom har hon en fysik som är mer välutvecklad än Ebbas.

Inlagd: 2018-02-01, 12:58
Skriven av: Anders

Frida kunne vel gått rett inn på 3dje-strekka på stafetten for Sverige. Mye tyder på att skøyting er hennes klart beste gren pr. nå.. Hun knuste jo konkurrentene etter skibytte.. Meget imponerende og beskue!

Inlagd: 2018-02-01, 13:44
Skriven av: pelle

Grattis Norge till ännu en trippel på herrjuniorsidan. Imponerande.

Inlagd: 2018-02-01, 13:56
Skriven av: Per

Låt oss avklara årets OS innan vi spekulerar om damstafettlaget 2022 i Beijing :) men visst blir Frida Karlsson ett spännande namn att följa framöver.

Inlagd: 2018-02-01, 14:25
Skriven av: Jörgen

Ska bli spännande att se hur Frida Karlsson klarar sig mot seniorerna sedan och även Moa Lundgren i sprint. Tror dom står sig riktigt bra faktiskt och ser fram emot att se dom tampas med dom bästa seniorerna.

Inlagd: 2018-02-01, 17:20
Skriven av: Janne

Belorukova och Sedova åker idag. Blir det rysk trippel genom Sedova, Nepryaeva och Kirpichenko? Belorukova ser jag som en sprinter främst, märkligt hon inte åkte sprinten tidigare denna vecka i U23-VM men kanske varit förkyld eller något. Tiril Udnes Weng gick i väggen sist och är aktiv därframme nu, hon får akta sig.

Inlagd: 2018-02-02, 10:41
Skriven av: Jörgen

Schweiziska Hiernickel (bib 11) som är den svaga länken i deras OS-stafettlag släpper nu efter 5 km, bådar inte gott inför OS där seniorerna kommer att sätta upp betydligt högre fart.

Inlagd: 2018-02-02, 10:52
Skriven av: Jörgen

Där släpper Weng och de tre ryskorna är loss, bäddat för en trippel.

Inlagd: 2018-02-02, 10:54
Skriven av: Jörgen

Något hände med Moa Molander Kristiansson vid skidbytet. Hon tappade 50 sekunder där. Weng faller nu igenom.

Inlagd: 2018-02-02, 11:02
Skriven av: Per

Blev inte kvadrupel för Ryssland men väl 1, 2, 3 och 5 då tyske Fink blev fyra. Bara Ebba och finska Matintalo som saknades på plats från årskullarna 95-97. Få se vilka av de fyra ryskorna som får åka i OS, dessa är inte berörda av IOK/CAS-karusellen väl?

Inlagd: 2018-02-02, 11:31
Skriven av: Jörgen

Belorukova skadade sig ju allvarligt före Tour de Ski men vet inte om det är det som sitter i fortfarande. Sedan är ju frågan om Kirpichenko är uttagen till OS, de övriga tre skall ju vara det. Svag åkning av norskorna idag.

Inlagd: 2018-02-02, 11:45
Skriven av: swestam

Kör verkligen juniorerna fyra delsträckor på stafetten? Har för mig att de brukar köra tre.

Inlagd: 2018-02-02, 20:43
Skriven av: Tomas

Det har varit fyra de senaste 20 åren i varje fall.

Tyvärr har det svenska damlaget drabbats av sjukdomar. Som tur ligger ju Goms närmare Sverige än Soldier Hollow gjorde, så Tua Dahlgren är inkallad för att ta hand om den viktiga första etappen. Tyvärr har det ryska och franska laget synat Sverige och slänger in sina absolut starkaste kort direkt. På andra sträckan har vi Frida Karlsson som bör kunna reparera åtminstone en del av den förmodade skadan, sedan har vi ett nytt svagt kort på sträcka 3 där Alicia Persson som gjorde en mycket svag Skiathlon tar plats, nu var det framförallt den klassiska skidåkningen som inte fungerade men inte heller på den korta sprinten i skejt imponerade hon. Således tror jag det blir en tuff uppgift för Johanna Hagström att köra hem guldet, men medaljchans finns. Mitt tips är att det blir Norge som tar revansch från fjolårets debacle med ett guld.

På herrsidan talar ännu mer för Norge, de går på knock redan på det klassiska och med Jörgen Lippert på sista sträckan så blir de svåra att slå. Frankrike har tagit ut laget för att hänga på Norge så länge de kan, men det innebär att sprintsegraren redan går på tredje etappen. Tror Ryssland är laget att slå för Sverige om det skall bli medalj på herrsidan.

Inlagd: 2018-02-02, 22:23
Skriven av: Jan

Brutal sträcka av Frida Karlsson. Hon tar in 1.05 på ledande Ryssland och går från 13:e till 4:e plats (tredje när hon växlade).

Inlagd: 2018-02-03, 10:54
Skriven av: Per

Tack Jan för bra om förutsättningarna ovan. Jag tror att Tua Dahlgren kan ha ramlat på sin sträcka. Åtminstone var det en ljus dräkt man såg krascha i en utförslöpa.

Inlagd: 2018-02-03, 11:03
Skriven av: Per

Grattis till Bronset. Brutalt av Frida. Sen riktigt bra av Persson. Att hon lyckades gå ifrån på sista delen av sin sträcka vart helt avgörande.

Inlagd: 2018-02-03, 11:12
Skriven av: Markus

Tredjeplats är ju lysande med den usla inledningen. Imponerande kört även av Hagström på sista som var på väg att bli uppäten av Italien, Norge m fl nationer, men som hade sparat lite till sista backen och därför kunde hålla undan. Viktig egenskap att klara av att vara kylig i sådana lägen.

Inlagd: 2018-02-03, 11:17
Skriven av: Per

Grattis, tjejer, och tack för dramatiken.
Tilläggas kan att stafett är stafett…

Inlagd: 2018-02-03, 11:22
Skriven av: Slakmota

Sverige står för en lysande insats och klarar bronset trots de svåra förutsättningarna. Visserligen underpresterar Norge och Finland men iallafall!

Av de 4 löparna är det två som imponerar. Att Frida Karlsson är en supertalang och fullkomligt fantastisk visste vi redan men att dänga alla med över minuten på 3,3km är något extra. Tyvärr har tidssytemet hängt sig så jag kan inte räkna på tider ännu, vill jämföra med ryskan Nekrasova som dominerade sträcka ett och vann 5km klassiskt. Jag är övertygad att Frida gett henne en bättre match på den sträckan om hon haft konkurenskraftiga skidor.

På tredje sträckan ställde vi Alicia Persson som jag trodde skulle ha problem att hänga med sin grupp, men hon gör ett taktiskt lopp, ligger i rygg och ställer av konkurenterna om bronset i de två sista stigningarna. Johanna Hagström fick därmed ett utmärkt läge att ta hem bronsmedaljen, något hon klarade av trots att benen såg ut att svara sämre än de gjorde på fredagens skiathlon. Helt klart godkänd insats av Hagström, men ett tag fick man upp hoppet om ännu bättre placeringar då Hagström besegrade både ryskan och tyskan på Skiathlonen, dock inte med så mycket som de 30 sekunder hon behövde ta in.

Tyskland tog alltså hem guldet, först verkade det som Rysslands taktik med Nekrasova på första var ett genidrag. Hon är obesegrad i klassiskt då hon vann sprinten och spängde fältet på de tuffa banorna i USA förra året och säkrade därmed det ryska guldet då. Så när hon gav den kompetenta Matsokina ledningen med 45 sek på Tyskland,1 minut på Norge och 1.30 till Finland och Sverige trodde jag saken var biff, inte minst när Matsokina inte bara höll avståndet utan faktiskt drygade ut. Men hon missbedömde sina krafter totalt och hennes försök till Kläboteknik var även det misslyckats och Tyskland bjöds in i matchen.

Inlagd: 2018-02-03, 11:23
Skriven av: Jan

Väldigt imponerade. Bra av svenskorna att inte ge upp och åka utifrån sin kapacitet på de tre sista sträckorna.

Inlagd: 2018-02-03, 11:24
Skriven av: swestam

Som tidigare sagt, stafettlaget är nu klart från och nästa vm (senior) och så länge Kalla bestämmer sig för att åka. Frida Karlsson sicken tjej! Blir lyrisk när man ser henne åka.

Inlagd: 2018-02-03, 11:25
Skriven av: Peter

Nu finns tiderna att tillgå. Jag överdrev lite men
Frida körde
8 sekunder snabbare än Nekrasova (första sträckan)
36 sekunder snabbare än silvermedaljören Swirbul, bronsmedaljören Korva och kompetenta tyskan Mayer. Hon var 39 sekunder snabbare än fjärdeplacerade Havlickova och norska Hedda Amundsen fick spö med 47 sekunder.

Karlsson åkte dessutom nästan lika fort som de körde skejt (nu var det olika banor, men samma sträckning enligt de officiella siffrorna). Finskan Piippo körde en väldigt bra slutsträcka, kom nästan ikapp Sverige.

Inlagd: 2018-02-03, 11:32
Skriven av: Jan

Jan: Som jag ser det har de 9:41 kontra 9:43 på sina sträckor. Så jämt med båda är extremt imponerande.

Inlagd: 2018-02-03, 11:34
Skriven av: Markus

Räkna fel på 10 sek, ajaj.

Inlagd: 2018-02-03, 11:36
Skriven av: Markus

Markus
9.42 på Nekrasova
9.33 på Karlsson

Här är ett väldigt bra verktyg för att kolla tider.
https://fis-live.github.io/#/2309

Fick tips av min brorson som hänger på ett nazistforum, tydligen inte bara nazister där utan även datatekniker som kan konstruera sådant här. Mycket bättre än officiella appen som den antagligen är mappad till.

Inlagd: 2018-02-03, 11:37
Skriven av: Jan

Grip flagga för att juniortjejerna kan få chansen i Falun..

Inlagd: 2018-02-03, 13:14
Skriven av: jossa

Grattis Norge till guldet i herrarnas junior stafett. Stabila insatser där norrmännen tog ansvar men inte lyckades skaka av sig sina motståndare men där som väntat Jörgen Lippert stod för taktisk kyla och en fin spurt.

Frankrike tog nog ut laget fel, taktiken var nog att som enda lag följa Norge och att avståndet som den svaga länken Tigit hade på sista skulle räcka, det gjorde det mot Sverige men inte USA som bjudits in. Faktum var dock att de franska åkarna såg svaga ut, de låg i klungan hela tiden. Inte ens Mancini som var den enda åkare som på pappret var starkare än motståndarna försökte något. Tror dock att ett platsbyte på honom och Tigit gett Frankrike en medalj.

Rysslands medalj räddades genom en fantastisk andra sträcka från Sergej Ardashev. Terentev på sista vann sprintkvalet och trillade i kvarten så kapaciteten var okänd, nu var han dock chanslös.

För Sveriges del så var det precis som ifjol Jacob Nystedt och Leo Johansson som kommer undan med hedern i behåll. Nystedt riktigt imponerande på sin första sträcka när han gick ifrån Skiathlonsegraren Amundsen med 10 sekunder och ryssen med 30. Rosjö på andra saknade både kapacitet och taktisk kyla. Ett platsbyte på dessa herrar hade kanske kunnat resultera i en bättre placering än den sjunde plats det nu blev.

Inlagd: 2018-02-03, 13:28
Skriven av: Jan

Grattis till sjundeplatsen!

Nämen hur går det för juniorherrarna? Senaste medaljerna var väl Jens Burman och Karl-Johan Dyvik? Ser överlag väldigt tunt ut med någon som kan utvecklas till att bli konkurrenskraftig på internationell nivå.

Inlagd: 2018-02-03, 18:22
Skriven av: mickedata

Svenska herrjunior har tyvärr haft oseriös inställning vad det verkar, kanske inte de som är med i laget men många som kunde blivit något har inte tränat tillräckligt. Inte unikt för längdåkning utan gäller även tex simning.

William Poromaa blir väl nästa junior att sätta förhoppningar till, förutom Leo Johansson då som har ett år kvar. Poromaa är son till Larry och Anette Fanqvist och om jag inte misstar mig är han för närvarande Frida Karlssons pojkvän.

Inlagd: 2018-02-03, 20:02
Skriven av: Jan

Pål Jonsson , ( Niklas grabb), är rankat som världens bästa junior i sin åldersklass (17 ). Leder även Wolksvagen Cup och torde vara ett av de större löftena i Sverige.

Inlagd: 2018-02-03, 20:46
Skriven av: Rune

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6879240

Här finns en längre intervju med Frida som förutom att vara en fantastisk skidåkare också verkar vara en mycket sympatisk och jordnära människa.

Inlagd: 2018-02-05, 21:53
Skriven av: Jan

Har sett om hennes lopp,skialton och stafettsträckan.Värderar stafettsträckan högre än skialtonloppet som var fantastiskt.Har aldrig sett en liknande sträcka förutom Kallas OS sträcka.Hennes talang är i paritet med Kalla och Stina. Titta hur hon åker,mjukt, rythmiskt, tamefan vackert. Wojne,wojne vilket landslag vi snart har.

Inlagd: 2018-02-06, 08:01
Skriven av: Peter

Ja, stafettsträckan var närmast magisk. Åker stort och kraftfullt och håller ihop tekniken även när hon går på rött. Blir spännande att se hur hon ligger till jämfört med seniorerna.

Inlagd: 2018-02-06, 08:48
Skriven av: Anders

https://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=CC&raceid=30625

Svårvärderat lopp, men hon åker jämnt med många duktiga åkare. Loppet hon körde mot Ebba i mellandagarna indikerar också att VC poäng på 10 fritt hade varit möjligt.

Vi får se nu under säsongen vad hon kan få till, tror SM stafetten över 4x5km fritt kan bli intressant, då hon kör i samma lag som Ebba Andersson och Jenny Solin som visat fin form på slutet. Karlsson debuterade förövrigt i SM sammanhang så tidigt som 2015. Sollefteå är riktigt duktiga på att både utveckla talanger och matcha dem. Med små startfält i SM-stafetterna så går lilla Sollefteå emot strömmen och ställer upp med flera lag.

Ja, stafettsträckan såg väldigt vägvinnande ut, det lilla man såg. Men i Skiathlonloppet så höll hon ihop tekniken jättefint i de svåra förhållanden som rådde.

Inlagd: 2018-02-06, 16:57
Skriven av: Jan

Den fantastiska Frida Karlsson imponerade ännu en gång på andra sträckan i en stafett. Hon tog sig förbi 16 lag på JSM vid Hallbystugan.

Och då tävlade hon i herrklassen. Tappade bara 35 sekunder på klubbkompisen Ebbas lillebror Fredrik Andersson som kört JVM och hade snabbaste tid.

Inlagd: 2018-02-18, 11:07
Skriven av: Jan

Jan: Ja, Frida gör tydligen rent hus i Jönköping, långt före sina jämnåriga. Vi får se hur det går för henne i Scandinavian Cup? Ser att det bara är en tävlingshelg kvar (av tre, trodde det var flera) i den cupen. Trondheim 23-25 feb. Utan alla som är på OS så frågan är om det blir en bra värdemätare?

Inlagd: 2018-02-18, 13:44
Skriven av: Jörgen

Ja de var 4 tävlingshelger förut men tror intresset var måttligt då Norge skickar så många åkare och dominerar, bättre för svenska breddåkare att tävla i Sverige då får man tex köra fler heat ifall det är sprint och känna på täten i distanslopp.

Frida bör ha chansen att vinna minitouren även om de lär finnas många starka norskor med. Hon lär väl få köra Lahtis och Falun, så hoppas formen finns kvar så det kan bli lite VC-poäng där.

Inlagd: 2018-02-18, 13:52
Skriven av: Jan

Johanna Hagström har tilldelats 20 000 kr från Jim Åhls minnesfond.
Frida Karlsson har fått 50 000 kr från en kantabrisk bank.

Inlagd: 2018-04-25, 16:51
Skriven av: Jan

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values