30 januari 2017, av Jörgen

JVM & U23-VM 2017

Årets JVM och U23-VM genomförs i amerikanska Soldier Hollow i Utahs olympiska park 30 januari till 5 februari. Den uttagna truppen:

JVM Damer JVM Herrar
Ebba Andersson, Sollefteå Skidor
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor
Moa Lundgren, IFK Umeå
Maja Majbäck, Jukkasjärvi IF
Moa Olsson, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom Kalix SK
Fredrik Andersson, Sollefteå Skidor
Hugo Jakobsson, Falun-Borlänge SK
Leo Johansson, Skillingaryd FK
Jakob Nystedt, Hudiksvalls IF
Adam Persson, Hallby SOK
Eric Rosjö, Hallby SOK
U23-VM Damer U23-VM Herrar
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Anna Dyvik, Falun-Borlänge SK
Moa Molander-Kristiansen, Åsarna IK
Lisa Vinsa, Piteå Elit
Axel Ekström, Garphyttans IF
Marcus Ruus, Åsarna IK
Björn Sandström, Piteå Elit
Viktor Thorn, Ulricehamns IF

Tidsprogram:

Måndag 30 januari
18:00 – JVM sprint (k) kval
20:00 – JVM sprint (k) finaler

Tisdag 31 januari
18:00 – U23 sprint (k) kval
20:00 – U23 sprint (k) finaler

Onsdag 1 februari
18:00 – JVM 5 km (f) damer
20:00 – JVM 10 km (f) herrar

Torsdag 2 februari
18:00 – U23 10 km (f) damer
20:00 – U23 15 km (f) herrar

Fredag 3 februari
18:00 – JVM skiathlon 10 km damer
20:00 – JVM skiathlon 20 km herrar

Lördag 4 februari
18:00 – U23 skiathlon 15 km damer
20:00 – U23 skiathlon 30 km herrar

Söndag 5 februari
18:00 – JVM stafett 4 x 3,3 km damer
20:00 – JVM stafett 4 x 5 km herrar

Länkar:

Arrangörernas webbplats
http://utah2017.com/

Livesändningar (ej gratis)
http://nationalnordicfoundation.org/tv/

Länkar till startlistor mm
http://www.summittiming.com/races/race_results_for_wjsc_u23_2017.php

Fotnot: Alla tider ovan är svenska. På arrangörernas hemsida är tiderna angivna i MST-tid (UTC -7). Reservation för eventuella ändringar :)

349 kommentarer till ”JVM & U23-VM 2017”

Sjukt att man skall betala 5$ per event. Jag kommer nog att kolla lite ändå. Hoppas att Ebba A och Anna D visar att de är mogna för VM!

Inlagd: 2017-01-30, 10:18
Skriven av: Tomas

Kommer nog också testa per-per-view-möjligheten. I dyraste laget men det går till amerikanska längdskidorganisationen vad jag kan se. Blir intressant att se hur bra produktionen är. En fördel är att prologerna verkar ingå.

Inlagd: 2017-01-30, 11:12
Skriven av: Per

pay-per-view…

Inlagd: 2017-01-30, 11:12
Skriven av: Per

Hittar ingen live timing eller några startlistor.

Inlagd: 2017-01-30, 11:13
Skriven av: peca

Jossa: Var (hur) hittade du den startlistan? Hittar ej varken sig på arrangörernas hemsida eller på FIS? Skulle kunna lägga in en länk i inlägget ovan.

Inlagd: 2017-01-30, 15:18
Skriven av: Jörgen

Jörgen: FIS twittrade ut länken på sitt konto för längdåkning i förmiddags men vet inte om det var där Jossa fick tag på den :)

Inlagd: 2017-01-30, 15:25
Skriven av: swestam

Swestam aha OK :) hoppas att arrangörerna fixar till sin webbplats så att det blir enkelt att ta del av startlistor, live timing, resultat etc. Hittade nu denna sida via FIS Facebook:

http://www.summittiming.com/races/race_results_for_wjsc_u23_2017.php

Inlagd: 2017-01-30, 15:38
Skriven av: Jörgen

Even Northug är väl med i 23-klassen?

Inlagd: 2017-01-30, 17:15
Skriven av: Samuel

Värdelös sändning från prologen. Visar bara starten. Inga tider alls :-(

Inlagd: 2017-01-30, 18:13
Skriven av: Sportnörden

4,95 $= 45 kr plus avgifter plus skatt = 75 kr. Inte gratis!

Inlagd: 2017-01-30, 18:20
Skriven av: Tomas

Hur ska detta sluta?

Inlagd: 2017-01-30, 18:24
Skriven av: KGK

68kr blev kostnaden. Får hoppas sändningen blir bättre till kvartarna….

Inlagd: 2017-01-30, 18:25
Skriven av: Sportnörden

Fina förhållanden, spår hårda och fina.Hurtiga kommentatorer.

Inlagd: 2017-01-30, 18:27
Skriven av: KGK

Ha ha! Kommentatorerna har inte ens koll på att loppet för länge sedan är över. Oklar utgång resultatmässigt. Tre tyskor i överlägsen topp verkar det som.

Inlagd: 2017-01-30, 18:29
Skriven av: Per

Moa Lundgren 7:a
Emma Ribom 15:e
Frida Karlsson 22:a
Moa Majbäck 34:a

Enorma tidsavstånd

Inlagd: 2017-01-30, 18:41
Skriven av: Sportnörden

Hugo Jakobsson 8
Jacob Nystedt 14
Adam Persson 28
Eric Rosjö 39

Inlagd: 2017-01-30, 18:53
Skriven av: Sportnörden

Amrisarna storsatsar med pay-per-view, HD-kvalitet och bästa vädret den här säsongen. Men struntar helt i grundläggande TV-produktion. Förhoppningsvis ändras det till finalerna.

Inlagd: 2017-01-30, 19:06
Skriven av: Per

Otroligt dålig sändning. Tror att Moa och Emma är vidare som 2a men vet inte säkert. Helt otroligt. Frida åker nu.

Inlagd: 2017-01-30, 20:18
Skriven av: Sportnörden

Frida ute. 5:a i sin kvart.

Inlagd: 2017-01-30, 20:23
Skriven av: Sportnörden

Jo men spännande

Inlagd: 2017-01-30, 20:24
Skriven av: KGK

Rapportera gärna ni som tittar, det finns ingen live timing vad jag kan hitta?

Inlagd: 2017-01-30, 20:28
Skriven av: Jörgen

Sportnördar

Du får väl se när de går i mål?:-)

Inlagd: 2017-01-30, 20:29
Skriven av: Vasstrader

Ingen tidtagning eller resultatlistor. Kommentatorerna vet nada. Man får titta på bilderna. Förhoppningsvis är Emma och Moa i semi.

Herrarna börjar nu. Ingen svensk i första.

Inlagd: 2017-01-30, 20:31
Skriven av: Sportnörden

Vastrader: Ja fast kameran snett vinkel och ingen målmarkering så halvsvårt :-)

Inlagd: 2017-01-30, 20:32
Skriven av: Sportnörden

Sportnörden: både Emma och Moa var tvåa i sina heat och gick vidare till semifinal. Sedan finns det livetiming med viss eftersläpning

Inlagd: 2017-01-30, 20:33
Skriven av: swestam

Undra om det är värt att betala för nästa tävling, vill ju se vad Ebba uträttar. Men enligt er är det dåliga sändningar.

Inlagd: 2017-01-30, 20:34
Skriven av: Andreas P

Andreas P: Jag tycker inte sändningen nu är så dålig

Inlagd: 2017-01-30, 20:36
Skriven av: swestam

Andreas P: Ja frågan är om de har någon tidtagning på onsdag. Inviduell start utan tidtagning är ju sådär….

Inlagd: 2017-01-30, 20:37
Skriven av: Sportnörden

Jacob 3a

Inlagd: 2017-01-30, 20:41
Skriven av: Sportnörden

swestam: skojar du?

Inlagd: 2017-01-30, 20:43
Skriven av: Sportnörden

Sportnörden: Nej

Inlagd: 2017-01-30, 20:44
Skriven av: swestam

Prologen gillade du väl i alla fall inte ? :-).

http://www.sweski.com/jvm-tidernas-samsta-tv-produktion.5956102-184999.html

Inlagd: 2017-01-30, 20:49
Skriven av: Sportnörden

Sprinten är ok frånsett kvalet

Inlagd: 2017-01-30, 20:50
Skriven av: KGK

Sportnörden: Nej och jämfört med kvalet så är denna helt OK tycker jag. Man ser åkarna stora delar av banan.

Inlagd: 2017-01-30, 20:51
Skriven av: swestam

Absolut håller med att det går att se finalerna. Oroar mig dock för loppen med inviduell start…

Inlagd: 2017-01-30, 20:52
Skriven av: Sportnörden

Hugo och Adam nu i samma kvart mot bla två norrmän

Inlagd: 2017-01-30, 20:54
Skriven av: Sportnörden

Nej visst bara 1 norrman.

Inlagd: 2017-01-30, 20:55
Skriven av: Sportnörden

Ääää va fan jag får chansa, är ju inte så dyrt.

Inlagd: 2017-01-30, 20:56
Skriven av: Andreas P

Kvalet var verkligen kalkon-TV

Inlagd: 2017-01-30, 20:56
Skriven av: KGK

Hugo ser bra ut. Enkelt vidare. Adam 4a (kanske 3a)

Inlagd: 2017-01-30, 20:59
Skriven av: Sportnörden

Men nå fan måste dom ha tidtagning i sändningen (5km) när det är individuell start hoppas jag.

Inlagd: 2017-01-30, 20:59
Skriven av: Andreas P

Andreas P: Man får hoppas det. Jag chansar också.

Inlagd: 2017-01-30, 21:01
Skriven av: Sportnörden

Moa 3:a. Såg klart ut men låååångt upplopp. Får se om tiden räcker…

Inlagd: 2017-01-30, 21:06
Skriven av: Sportnörden

En tyska helt överlägsen i semi 2. Emma ej vidare.

Inlagd: 2017-01-30, 21:11
Skriven av: Sportnörden

Emma vidare som LL.

Inlagd: 2017-01-30, 21:17
Skriven av: Johan

Hmm enligt live timingen faktiskt Emma 3:a och vidare. Moa utslagen

Inlagd: 2017-01-30, 21:17
Skriven av: Sportnörden

Emma i final. Moa utslagen

Inlagd: 2017-01-30, 21:18
Skriven av: Schteve

Hugo har tyvärr släppt de andra 5

Inlagd: 2017-01-30, 21:22
Skriven av: Sportnörden

TV-produktionen blev bättre men fortfarande inte något att skriva hem om. Ingen svenskhöjdare idag heller. Bara Emma Ribom till final där hon inte lär ha någon större chans. Känslan är lite att det är lite väl mycket motstånd under de svenska skidorna idag. Särskilt på upploppet.

Inlagd: 2017-01-30, 21:29
Skriven av: Per

Emma chanslös och släppt.

Inlagd: 2017-01-30, 21:31
Skriven av: Sportnörden

Rysk seger och sedan 2 tygskor. Emma 6:a

Inlagd: 2017-01-30, 21:33
Skriven av: Sportnörden

Per: Det var väl i sprinten Sverige hade minst chans till några medaljer?

Inlagd: 2017-01-30, 21:33
Skriven av: Andreas P

tyskor :-)

Inlagd: 2017-01-30, 21:33
Skriven av: Sportnörden

Rysk seger lite oväntat. Tyskt på andra + tredje. Ribom sexa i finalen.

Inlagd: 2017-01-30, 21:33
Skriven av: Per

Emma gjorde det bra med tanke på hennes sjukdomsperiod.

Inlagd: 2017-01-30, 21:35
Skriven av: Andreas P

Andreas: Jämfört med Ebba självfallet. I övrigt har jag inte riktigt koll ska erkännas. Moa L är ju ofta överlägsen i Sverige i sin åldersgrupp men hon blev alltså omkörd på upploppet i semin trots att det såg klart ut i början av upploppet.

Inlagd: 2017-01-30, 21:38
Skriven av: Per

Idag var det lite trist men vilka vyer och banor. Tänk att få skida runt där på dagarna. Oj vad jag skulle njuta

Inlagd: 2017-01-30, 21:38
Skriven av: KGK

2 norrmän och en tysk loss i herrfinalen

Inlagd: 2017-01-30, 21:41
Skriven av: Sportnörden

Tysk seger verkar det. Dock några skate-skär in i kurvan mot upploppet. Kan bli diskning.

Inlagd: 2017-01-30, 21:44
Skriven av: Per

Vann tysken? Bilden frös 10 m kvar ….

Inlagd: 2017-01-30, 21:44
Skriven av: Sportnörden

Sportnörden: Ja, det verkar så.

Inlagd: 2017-01-30, 21:46
Skriven av: Per

Hug och ribom hade ett glid som gjorde att dom stod still jämfört med konkurrenterna.Hoppas vallaren
lyckas i morgon .

Inlagd: 2017-01-30, 21:53
Skriven av: KGK

Tyskan var fascinerande, noll teknik, noll taktik men en jäkla urkraft!

Inlagd: 2017-01-30, 21:54
Skriven av: Tomas

Tyskan påminde om Muhlegg. Helt brutal var hon. Och ryskan som vann förbättrade sig från kvalet med nästan 20 sekunder.

Inlagd: 2017-01-30, 22:07
Skriven av: Per

Kjell Erik var nog bara upprörd att kommentatorn blandade ihop hans dotter med Moa Lundgren.

Håller med om att det inte var en supersänding, men hade den varit gratis hade man inte klagat.

Svenskorna är inte vana vid höghöjd så därför de kanske presterade lite sämre än vissa förväntat sig.

Skall bli spännande med Ebba, tror det finns en medaljchans på Skiathlonen och guldchans på 5km fritt. Fräbel måste väl vara storfavorit efter vad vi såg idag, men hade inte den kraftfulla Skistad ramlat hade det blivit norskt guld.

Marthe Mählum Johansen blir också svår att tas med för Ebba, det har jag varit inne på tidigare.

Inlagd: 2017-01-30, 22:31
Skriven av: Jan

Vad kunde man ha för förväntningar på tjejerna ? Emma R tycker jag gör de bra som tar sig till final… dom övriga har jag för dålig koll på var man kan sätta in dom mot övriga nationers åkare alla andra är väl åxå debutanter? ..

Höghöjd har säkert en stor faktor för många åkare.. många tävlar ju förstag gången på mkt höghöjd

Inlagd: 2017-01-30, 22:40
Skriven av: jossa

Beror på hur man tacklar höghöjden. Hoppas att Ebba och Djupvik är plusvarianter.

Inlagd: 2017-01-30, 22:47
Skriven av: KGK

Dyvik heter hon jag menade

Inlagd: 2017-01-30, 22:48
Skriven av: KGK

Tyskan och ryskan var typ skogshuggare.

Inlagd: 2017-01-30, 22:49
Skriven av: KGK

Jossa,
Personligen hade jag noll förväntningar på sprinters, finns ingen Stina med i år.

Inlagd: 2017-01-30, 22:51
Skriven av: KGK

Dock hade funktionären snygga jackor

Inlagd: 2017-01-30, 22:56
Skriven av: KGK

Tack för er rapportering i tråden, hoppas att de skärpt sig vad gäller sändningarna när det är dags för Ebba och Dyvik. Borde finnas folk där som vet hur det borde se ut..

Morgondagens U23-sprint – är Fähndrich med? Wengtvillingarna? U23-världscupledaren Belorukova? Inte klar över vilka som är med från de andra länderna men Dyvik borde ha chans på medalj hur som helst. Får testa pay per viewen imorgon :)

Inlagd: 2017-01-30, 23:28
Skriven av: Jörgen

Tyskan Fraebel har inte gjort något alls förut (47-49 under de tre första TdS-etapperna). Men idag såg hon onekligen oerhört stark ut.

Inlagd: 2017-01-30, 23:37
Skriven av: Per

Säger man att Fraebel inte har gjort något alls tidigare har man dålig koll.

Inlagd: 2017-01-31, 07:07
Skriven av: Johan

Jörgen: Fähndrich inte med, ej heller de bästa ryskorna. Dyvik en av favoriterna om hon klarar höjden

Per: Jag håller med Johan, om man kollar vad Fraebel har gjort i juniortävlingar eller nationella tävlingar denna säsong så har hon varit helt outstanding. Hon och Ebba är de två största favoriterna om man ser till hela JVM.

Jan: Nej, Johansen har inte chans mot Ebba (vilket jag har varit inne på tidigare).

Inlagd: 2017-01-31, 07:40
Skriven av: swestam

Brukar inte ha sån stor betydelse för dom bästa på hög höjd egentligen men det som har betydelse är acklimatiseringsperioden.

Inlagd: 2017-01-31, 07:44
Skriven av: Andreas P

… det var de kassaste sändningarna någonsin. Nåja, ungefär som förväntat men det kändes helt klart som att svenskarna hade bra mycket sämre glid än norrmän och tyskar.

Inlagd: 2017-01-31, 08:31
Skriven av: Anders

Johan och Swestam: Det beror väl vad man menar med ”gjort någonting”. Juniorresultat menade jag inte och i övrigt är det TdS (47-49) och tyska mästerskapen. I tyska mästerskapen ställde inte några av de bästa tyskorna upp så där saknas jämförelser med världsåkare. Jämför det med Ebbas 2:a och 3:a i Scandinavisk Cup så är det inte mycket. Men stark var hon så det blir tufft i morgon.

Inlagd: 2017-01-31, 08:45
Skriven av: Per

Swestam: OK ingen Fähndrich eller Belorukova men Wengtvillingarna är alltså med?

Inlagd: 2017-01-31, 08:46
Skriven av: Jörgen

Per: Nu är det JVM och då är det väl rimligt att kolla vad hon gjort i juniortävlingar. Utifrån det så menar jag att det inte var någon överraskning att hon åkte så bra i sprinten och att hon är en av Ebbas främsta utmanare.

Jörgen: Belorukova (och Nepryaeva) tävlar i NM istället. Jepp, båda Wengtvillingarna är med, även Murud och Heimdal från Norge. Beatty från Kanada, Krehl eller Winkler från Tyskland eller någon av finskorna kan nog utmana om topplaceringar också.

Inlagd: 2017-01-31, 08:57
Skriven av: swestam

Ryskan som vann har presterat bra på Eastern Europe Cup kolla jag så inte så konstigt att hon är med och tar de… Fraebel har ju varit väldigt bra mot juniorer hon mött men i tds var hon långt efter alla 3 distanslopp hon åkte men klass har hon då haft mot juniorerna hon mött.. men borde vara långt från Ebba nivå om man har tds som jämförelse men där kan hon haft problem med något vi inte vet om

Inlagd: 2017-01-31, 08:57
Skriven av: jossa

Ok ok, eftersom jag överraskades hade jag uppenbarligen inte koll på henne så ni har väl rätt.

Inlagd: 2017-01-31, 09:11
Skriven av: Per

jossa och per kom ihåg att hon hade dåliga startpositioner i alla distanslopp i TdS. Ganska svårt som junior att ta positioner och åka förbi en massa världsåkare på trånga banor.

Inlagd: 2017-01-31, 09:15
Skriven av: Johan

Johan: Man kan väl säga att på 5 km loppet hade hon ju bättre startposition än Wiken och tar rätt klart styrk av Emma fast Emma inte åkare bra… även i DP loppet startar hon inte jätte långt bakom Kalla och Wiken sedan in gick hon i vågstarten sista loppet hon åkte tds och där brukar de ofta vara rätt tacksamt åkare och då tog hon åxå klart stryk av Wiken om vi har henne som jämförelse så skulle man kunna säga att där var startpositionen ingen faktor Wiken var klart bättre med likvärdiga lägen från start … juniorer med fart i kroppen brukar väl vara rätt orädda kan jag uppleva de som

Inlagd: 2017-01-31, 09:24
Skriven av: jossa

Konstigt att du nu påstår att det inte är någon nackdel att starta långt bak. Du brukar väl påpeka det ganska ofta…

Troligtvis hade hon ingen superform de dagarna men startpositionerna hjälpte nog inte heller.

Inlagd: 2017-01-31, 09:29
Skriven av: Johan

Johan: var ju en jämförelse mot Wiken dom åkte 3 dagar med likvärdiga startpositioner.. inte sagt att dom var bra men rätt lika utgångslägen hade dom allt alla 3 lopp och vågstarten har ofta varit en fördel åka i… hade Wiken haft betydligt bättre startpositioner hade de inte varit någon bra jämförelse nu håller den bättre..

Men troligt är nog att hon inte hade någon topp form just dom loppen..

Inlagd: 2017-01-31, 09:36
Skriven av: jossa

Sedan kan man väl konstatera att hennes junior segrar är betydligt mer svår värderade hur dom står sig än dom lopp Ebba gjort mot seniorer…

Inlagd: 2017-01-31, 09:40
Skriven av: jossa

jossa: man kan väl konstatera att Fraebel är den klart bästa centraleuropeiska junioren denna säsong (det är ju inte så att hon bara mött andra tyska juniorer) och hennes juniorsegrar är väl lika svårvärderade som Ebbas juniorsegrar. Sedan har hon inte åkt något i den centraleuropeiska cupen eller i Alpen cup så det går ju inte att säga något om hur hon står sig på kontinentalcupnivå (går ju därför inte att säga att hon är sämre än Ebba).

Inlagd: 2017-01-31, 10:02
Skriven av: swestam

Frågade FIS ang LIVE resultat från JVM och fick detta svar:

The organizers for the championships are not providing live timing so we are not able to provide either. The host site chooses who they wish to use for timing and they chose a company that isn’t able to do that. Sorry for this but we don’t actually have any control over it.

Sen frågade jag om dom kan garantera att man får live tider under 5km och 10km tävlingarna som streamas men då vägrar dom att svara :-(

Inlagd: 2017-01-31, 10:10
Skriven av: Andreas P

Skriv ni också till Fis och hör er för, jag frågade på Facebook som ett meddelande.

Inlagd: 2017-01-31, 10:12
Skriven av: Andreas P

Det kommer jättetalanger från Sydeuropa hela tiden men det blir inget då de saknar Norges enorma stötteapparat och framför allt deras medicinska stöd. Tråkigt för alla utom Norge.

Inlagd: 2017-01-31, 10:21
Skriven av: nn

swestam: av loppen i tds 3 st distans var hon klart sämre än Wiken o Nordström och tror väldigt få tycker Ebba är sämre än dom två… på de sättet skulle man kunna tycka att Ebba är bättre än Fraebe.. Hade JVM gått i Norden eller Europa på normal höjd hade jag varit rätt säker på att Ebba fixar men där borta vet man aldrig har ju inte varit någon favorit ort för Svenska åkare i mästerskap…

Inlagd: 2017-01-31, 10:37
Skriven av: jossa

Kan tycka att det borde finnas nån info från svenska teamet på FB men där visas bara vallabussarna inför WC i falun.

Inlagd: 2017-01-31, 10:45
Skriven av: KGK

Anders, kassa sändningar är dom där inga åkare visas på flera minuter, såna har jag sett mycket av .

Inlagd: 2017-01-31, 10:48
Skriven av: KGK

jossa: nu tror väl jag att Ebba är bättre än Fraebel på distans men tittar man strikt på resultaten de gjort denna säsong så tycker jag det är svårt att dra den slutsatsen pga svårt att jämföra.

Och i Lahti så åkte Ebba lite sämre än vad hon gjorde i Lillehammer så både Ebba och Fraebel har gjort lite sämre lopp mot internationellt seniormotstånd denna säsong.

Inlagd: 2017-01-31, 10:53
Skriven av: swestam

swestam: absolut svårt jämföra är de..men vad Ebba gjort i många lopp mot bra senior motstånd tror jag inte Fraebel hade varit nära klara av… men nu är de nya bud ändå.

Inlagd: 2017-01-31, 11:02
Skriven av: jossa

Börjar ni bli oroliga över hur det ska gå för Ebba? Det enda som kan få henne på fall är hon själv.

Inlagd: 2017-01-31, 11:07
Skriven av: KGK

KGK nej, men vi vet att en av dem som slog Ebba på 5 km i JVM2016 visade grym form på sprinten, speciellt i kvalet. Vi vet Ebbas kapacitet men inte hennes form.

Inlagd: 2017-01-31, 11:16
Skriven av: Johan

JVM2016, gick i klassiskt va?

Inlagd: 2017-01-31, 11:34
Skriven av: Andreas P

5km ska tilläggas…

Inlagd: 2017-01-31, 11:36
Skriven av: Andreas P

Andreas P: Ja, man körde 5 km klassisk intervallstart 2016, hade det varit 10 km tror jag Ebba hade tagit medalj. Sedan ändrade man skiathlonen till 10 km fristil pga snöbrist (som Ebba vann).

Inlagd: 2017-01-31, 12:01
Skriven av: swestam

Ebba får väl stryk då låter det som

Inlagd: 2017-01-31, 12:03
Skriven av: KGK

KGK: hur menar du?

Inlagd: 2017-01-31, 12:11
Skriven av: swestam

Spekulationer är det gått om i iallafall :P

Inlagd: 2017-01-31, 13:15
Skriven av: Andreas P

Swestam,Hörs så negativt om Ebbas möjligheter till vinst på femman.Tror hon vinner med nån minut eller så.

Inlagd: 2017-01-31, 13:29
Skriven av: KGK

Lite bilder och text från gårdagens JVM-sprint:

http://nordic.usskiteam.com/news/germany-dominant-junior-worlds-opener

Inlagd: 2017-01-31, 14:07
Skriven av: Jörgen

Givetvis mycket snack om våra duktiga damjuniorer, men vilka förväntningar kan vi ha på juniorkillarna?

Inlagd: 2017-01-31, 14:38
Skriven av: maquit

maquit: inte så stora, vi har ingen riktig talang som Viktor Thorn förra året. Norge kommer nog tokdominera på killsidan

Inlagd: 2017-01-31, 15:11
Skriven av: swestam

Jag tror Dyvik och Maja har fina chanser idag. Wengx2 främst emot antar jag.

Herrarna ovisst men blir nog svårt för svenskarna. Någon till semifinal så får vi nog vara nöjda?

Inlagd: 2017-01-31, 16:49
Skriven av: Sportnörden

Tänkte prova livesändningen $ 4.95 blev 45.05 kr sen tillkom två pålagor: 13.49 i avgifter + 14.63 i skatt totalt 73.17 kr för sändningen enbart idag..

Inlagd: 2017-01-31, 17:42
Skriven av: Jörgen

Dyvik leder just nu

Inlagd: 2017-01-31, 18:08
Skriven av: swestam

Alla svenskar på både dam- och herrsidan vidare såvitt jag kan se. Dyvik som 1:a och Thorn som 3:a.

Inlagd: 2017-01-31, 18:59
Skriven av: Per

Som nån har en bra länk till live-resultat?

Inlagd: 2017-01-31, 19:18
Skriven av: Lasse A

Lasse A: Finns inte live resultat bara detta:

http://www.summittiming.com/races/race_results_for_wjsc_u23_2017.php

Inlagd: 2017-01-31, 19:21
Skriven av: Andreas P

Sorry, inte Lisa Vinsa.

Inlagd: 2017-01-31, 19:32
Skriven av: Per

Pinsamt utbud av toppåkare. Knappt nån av herråkarna som åkt VC-sprint.

Inlagd: 2017-01-31, 19:35
Skriven av: Lasse A

Oerhört säker kvartsfinal av Dahlqvist och Dyvik. Båda i semi 1.

Inlagd: 2017-01-31, 20:06
Skriven av: Per

Ser lite tung ut Anna. Lite väl mycket skate också.

Inlagd: 2017-01-31, 20:08
Skriven av: Tomas

Tomas: Tyckte du? Jag tyckte det såg ut som att hon sparade sig.

Inlagd: 2017-01-31, 20:11
Skriven av: Per

Per: Håller med dig. Såg lugnt ut. Båda gick ifrån i sista backen och sedan bara bevakning.

Inlagd: 2017-01-31, 20:20
Skriven av: Sportnörden

Norskorna har helt sjukt bra skidor. Överlägsna i sina tre kvartar.

Inlagd: 2017-01-31, 20:30
Skriven av: Per

Alla 4 norskor såg väldigt vassa ut med i kvart. Blir nog stenhårt.

Inlagd: 2017-01-31, 20:31
Skriven av: Sportnörden

Ännu har ingen norrman eller norska förlorat mot någon annan nationalitet. Skidorna är helt otroliga. Det känns som om de kan stanna och fika och sedan bara glida ikapp de andra igen. Tre av fyra svenska herrar utslagna i samma heat. Thorn återstår.

Inlagd: 2017-01-31, 20:53
Skriven av: Per

Thorn säkert till semifinal!

Inlagd: 2017-01-31, 20:59
Skriven av: Sportnörden

Ekström kanske vidare som LL?

Inlagd: 2017-01-31, 21:02
Skriven av: Sportnörden

Ja, Ekström gick trots allt vidare. Både Dyvik och Dahlqvist i final. Starkt kört. Kommentatorerna har noll koll.

Inlagd: 2017-01-31, 21:05
Skriven av: Per

Thorn helt rökt.

Inlagd: 2017-01-31, 21:21
Skriven av: Tomas

3xNorge vs 3xRyssland i herrfinalen

Inlagd: 2017-01-31, 21:25
Skriven av: Sportnörden

Tre ryssar och tre norrmän i herrfinalen. 12 minuter mellan sista herrsemin och damfinalen…Krokan, Weng 1, Heimdal och tyskan Krehl förutom svenskorna.

Inlagd: 2017-01-31, 21:27
Skriven av: Per

Undrar vilket ljushuvud som bestämde att Utah skulle få tävlingarna. Nästa gång Lahtis.

Inlagd: 2017-01-31, 21:29
Skriven av: KGK

Anna kör stenhårt. Maja släppt redan.

Inlagd: 2017-01-31, 21:32
Skriven av: Sportnörden

Vilken kross !!! Guld

Inlagd: 2017-01-31, 21:34
Skriven av: Sportnörden

Änna Dajvikk!

Inlagd: 2017-01-31, 21:34
Skriven av: Tomas

Maja kom tillbaka brons

Inlagd: 2017-01-31, 21:34
Skriven av: Sportnörden

Anna Dyvik, vilken imponerande insats! VM-biljett? Och Maja, grymt bra bronskämpat! Bra framtid :)

Inlagd: 2017-01-31, 21:35
Skriven av: En_Oskar

Grym spurt av Maja också! Hon var ju avhängd i både semi och final.

Inlagd: 2017-01-31, 21:35
Skriven av: Tomas

Dyvik etta, Dahlqvist trea. Dyvik krossade dem. Hon har nog en VM-biljett att hämta.

Inlagd: 2017-01-31, 21:35
Skriven av: Per

Dyvik var helt outstanding

Inlagd: 2017-01-31, 21:37
Skriven av: KGK

Fan va nice! Hon är så vass!

Inlagd: 2017-01-31, 21:37
Skriven av: Lasse A

Dyvik strategi överraskade mig. Hon drog från start till mål. Det var nog Dahlqvist hon kände att hon var tvungen att bli av med. Och inget fel på skidorna jämfört med de norska. Jag hetsade bara upp mig förut.

Inlagd: 2017-01-31, 21:38
Skriven av: Per

Anna levererar starkt att hålla för tycket imponerande säsong av henne…Grattis!

En_Oskar; Om VM vet jag inte vad de här loppet säger ändå men gör nog inte de sämre ändå..

Inlagd: 2017-01-31, 21:39
Skriven av: jossa

Blir kul att se Anna på skiatlonen också. Lyckas hon där tycker jag hon skall till VM.

Inlagd: 2017-01-31, 21:45
Skriven av: Tomas

Grymt av Riseth!

Inlagd: 2017-01-31, 21:46
Skriven av: Lasse A

Haha, jag chansade bara i mitt förra inlägg, att Riseth vann, och det gjorde han :)

Inlagd: 2017-01-31, 21:55
Skriven av: Lasse A

Dahlqvist alltså. Så roligt för henne att få lyckas efter en seg säsong. Och i klassiskt. Hon hängdes av tidigt i finalen. Och så dyker hon plötsligt upp i bild på upploppet. Otroligt imponerande finishegenskaper.

Inlagd: 2017-01-31, 22:29
Skriven av: Per

Per: Dahlqvist har ofta bra avslutingar tycker jag

Inlagd: 2017-01-31, 22:49
Skriven av: jossa

Anna Dyvik levererar! Ångrar nu att jag inte la ut de 73 spännen, tvekade vad man skulle kunna se efter vad som skrevs här första kvällen. Kunde ni följa loppen i deras helhet dvs använde de flera kameror längs med banan? Fanns tävlingsklockan i bild?

Inlagd: 2017-02-01, 07:02
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Man använde flera kameror och man kunde följa åkarna nästan hela loppet. Dock ingen klocka i bild.

Inlagd: 2017-02-01, 07:12
Skriven av: swestam

Jörgen: ska man vara petnoga så kostar det 67,97kr, haha. (köpte nyss dagens tävlingar).

Man undrar ju hur det hade räckt mot annat motstånd i tex VM, kanske bland dom 15 bästa.

Inlagd: 2017-02-01, 07:16
Skriven av: Andreas P

Bra av Dyvik! Man unnar henne detta efter alla problem hon haft under de två första åren som senior.

Men samtidigt var ju toppen (Faendrich, Sundling, Belorukova, Lampc, Carl) och en del andra borta. Hon får slå dem en annan gång.

Inlagd: 2017-02-01, 07:46
Skriven av: Johan

Trodde skidpeppjuniorprofilen Thea Krokan Murud lagt av, men hon tog medalj igår alltså!

Inlagd: 2017-02-01, 07:50
Skriven av: Johan

Wow! Anna Dyvik har verkligen höjt sig till i år, inte bara med vinsten i går utan med resultaten i världscupen också. Hon var ju inte den största juniorstjärnan även om jag med glädje minns den spännande skiathlonen i JVM i Val di Fiemme 2014 när hon spurtade till sig ett brons. 94:orna är verkligen en spännande generation med Dyvik, Dahlqvist, Sundling, Henriksson.

Inlagd: 2017-02-01, 08:07
Skriven av: Anders

Anna Dyvik är inte med i något landslag alls i år. Vinsa, Bångman, Sohlin och Elina Rönnlund är alla med i utvecklingslandslaget tillsammans med Nordström, Mohlin, Dahlqvist, Settlin. Men inte Anna Dyvik. En liten miss skulle man kunna säga. Och i utvecklingslandslaget är det väl egentligen bara Settlin som gjort en bra säsong. Där gissar jag att landslagsledningen kommer behöva göra en utredning.

Inlagd: 2017-02-01, 09:54
Skriven av: Per

Nordström har också gjort en bra säsong.

Inlagd: 2017-02-01, 10:01
Skriven av: Samuel

Eller nyansering förresten: Dahlqvist lyckades ju igår och Vinsa körde bra i Lahti där hon blev nia, bara 25 sekunder efter Ebba och 35 sekunder efter Dyvik. Men det är fortfarande långt upp till Dyviks prestationer.

Inlagd: 2017-02-01, 10:04
Skriven av: Per

Per: kan man kalla de miss att Anna inte var med? Jag tycker de är svårt kalla de miss ändå hon har ju varit med i landslagsgrupper förut,,,

Inlagd: 2017-02-01, 10:13
Skriven av: Jossa

Per: Dahlqvist har ändå varit 14 åxå på WC i år baserat på resultaten förra året kändes de nog rätt givet att Anna skulle hamna utanför landslagen

Inlagd: 2017-02-01, 10:16
Skriven av: Jossa

I efterhand är det ju tydligt att hon borde fått plats. Men vem vet, att hon stod utanför ett landslag kanske var precis det som hjälpte henne. Fast då går det ju å andra sidan att ifrågasätta vad som görs i åtminstone utvecklingslandslaget.

Samuel: Jag skulle säga att Nordströms säsong är i nivå med förra årets. Å andra sidan tog hon ett steg förra säsongen och det kanske man inte kan göra varje år.

Inlagd: 2017-02-01, 12:31
Skriven av: Per

snart smäller det! har köpt tv-sändningen och är sjukt peppad!

Inlagd: 2017-02-01, 16:09
Skriven av: Emil

Hatten av för Dyvik! Vilken prestation. Vilket självförtroende att bara köra sönder fältet. Hon åkte ur landslaget efter skadebekymmer förra säsongen. En märkbart nöjd Grip kommenterade hennes åkning efter premiären i Bruksvallarna och sedan fick hon också förtroendet att åka världscup.

Mer om hennes fjolårssäsong här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article24074134.ab

Inlagd: 2017-02-01, 17:24
Skriven av: mickedata

Sändningen har pågått typ 3 minuter och kommentatorerna har redan konstaterat att loppet inte kommer vinnas med många sekunder…

Inlagd: 2017-02-01, 17:57
Skriven av: Emil

Skit som tyvärr befarat ingen tidtagning. Makalöst.

Inlagd: 2017-02-01, 18:18
Skriven av: Sportnörden

Hur är sändningen idag? Är det någon tidtagning och bilder ut efter banan? Tyckte tv-sändningen var så dålig på sprintloppet så har inte vågat köpa dagens sändning. Etter intervallopp utan några tider blir helt hopplöst.

Inlagd: 2017-02-01, 18:23
Skriven av: Stefan

Värdelöst ingen tidtagning. Snart bilder, ett ställe efter banan och mål. Utan tider dock katastrof.

Inlagd: 2017-02-01, 18:26
Skriven av: Sportnörden

startbilder

Inlagd: 2017-02-01, 18:26
Skriven av: Sportnörden

moa lundgren verkar leda i mål nu? bra tecken i så fall

Inlagd: 2017-02-01, 18:28
Skriven av: Emil

nähä?

Inlagd: 2017-02-01, 18:30
Skriven av: Emil

ribom har åkt om en iaf

Inlagd: 2017-02-01, 18:36
Skriven av: Emil

”and she looks good as well”

Inlagd: 2017-02-01, 18:38
Skriven av: Emil

där åkte ebba förbi

Inlagd: 2017-02-01, 18:40
Skriven av: Emil

Tror Ebba vann med typ 12 sek?

Inlagd: 2017-02-01, 18:41
Skriven av: Emil

resultaten kommer alltså typ ett par minuter efter de går i mål

Inlagd: 2017-02-01, 18:43
Skriven av: Emil

Hon vann med 13,8 sek :)

Inlagd: 2017-02-01, 18:43
Skriven av: Stefan

Ebba vann med 14 sekunder.

Inlagd: 2017-02-01, 18:44
Skriven av: Per

Att vänta med resultatet i tre-fyra minuter är ett nytt sätt att skapa spänning. Säkert inget topplopp av henne men guld är guld. Och VM blir det.

Inlagd: 2017-02-01, 18:46
Skriven av: Per

Fraebel ganska långt efter, blev uppåkt av Johansen

http://s29.postimg.org/cdbi47jsn/ebba.jpg

Inlagd: 2017-02-01, 18:46
Skriven av: Emil

Trodde hon skulle vinna med mycket mer men man kan ju inte klaga på ett guld :-). 1:04 före nästa bästa svenska är väl rätt normalt iofs (Emma Ribom 15e).

Inlagd: 2017-02-01, 18:48
Skriven av: Sportnörden

Vinner med 14 sekunder i junior VM og folk vil ha henne inn på stafettlaget under senior VM. Tror ikke hun bør bli utsatt for det.

Inlagd: 2017-02-01, 18:51
Skriven av: Sven

Starkt av Ebba! Men kommer hon åka U23 också? Det här blir inte så mycket värdemätare om hon skall åka VM.

Inlagd: 2017-02-01, 18:53
Skriven av: mickedata

Sven: Detta är på riktig hög höjd, vet inte om man kan dra sådana slutsatser av tidsmarginalen

Inlagd: 2017-02-01, 18:53
Skriven av: swestam

2016 var Ebba efter Johansen på femman

Inlagd: 2017-02-01, 18:55
Skriven av: KGK

men visst är det väldigt svårvärderat

Inlagd: 2017-02-01, 18:56
Skriven av: Emil

Alle er vel på høg højd? Hun er et veldig stort talent, men det er et veldig stort steg opp til seniornivå.

Inlagd: 2017-02-01, 18:57
Skriven av: Sven

jo men det var ju på klassiskt, på 10 km f slog hon ju Johansen med 55 sek

Inlagd: 2017-02-01, 18:57
Skriven av: Emil

Hon lär ju bli uttagen nu och då kör hon 10 km i Ottepää till att börja med. Så då får vi (äntligen) se hur det står sig i seniorelit. (Första VC-loppet på två år för Ebba). Att döma av Kallas och Harsem lopp i Falun räcker det nog rätt långt.

Inlagd: 2017-02-01, 18:58
Skriven av: Per

Sven: hög höjd slår olika på olika åkare och de kan ha haft olika uppladdning, därför är det inte bara att säga att det skulle ha blivit samma tidsdifferenser på låg höjd

Inlagd: 2017-02-01, 19:02
Skriven av: swestam

Sven: Ebba var väl typ 16e på wc i Östersund veckan innan falu-vm på 10 fritt? Dvs redan för 2 år sedan så nog kan platsa på en stafettsträcka. Vi får väl se. Tror hon varit överlägsen 2a om hon ställt upp på SM idag.

Inlagd: 2017-02-01, 19:03
Skriven av: Sportnörden

Bra av Ebba. Höll för favoritskapet.

Men någon stafettsträcka åkte hon sig inte till i det loppet. Men väl en plats i VM truppen.

Inlagd: 2017-02-01, 19:10
Skriven av: Johan

Om man skippar tidtagningen, så är ju nästa steg att dela ut priserna utan att skidåkarna behöver åka, man kan ju utse pristagare med hjälp av alternativa fakta

Inlagd: 2017-02-01, 19:11
Skriven av: Kurt

Ebba hadde vel en komplisert kneoperasjon under sommeren, det kan nok forklares med en stagnasjon resultatmessig i forhold til fjoråret…

Inlagd: 2017-02-01, 19:15
Skriven av: pelle

Överraskande att norska bredden på juniordamsidan ser så svag ut. 33 och 38 (och bröt) var placeringarna förutom Johanssens silver.

Inlagd: 2017-02-01, 19:17
Skriven av: Sportnörden

pelle – hon dängde ju väldigt många norskor i lillehammer

Inlagd: 2017-02-01, 19:18
Skriven av: Emil

Detta är precis varför jag tycker att det är knepigt att ha JVM som mål för säsongen igen för Ebba. Hon kan ju nästan inte vinna…ens när hon vinner med 14 sekunder på 5 km. Men hon lär sig att hålla för favorittryck så det är säkert en bra erfarenhet. Framöver kommer trycket på henne att lätta hur som helst.

Inlagd: 2017-02-01, 19:22
Skriven av: Per

Skulle tro att både Dyvik och Ebba A nu är väldigt nära en VM-biljett. Ebbas närmaste konkurrenter om en VM-plats imponerade inte precis idag. Om de sedan får åka något litar jag på att landslagsledningen kommer ha full koll på.

Inlagd: 2017-02-01, 19:26
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Som Grip sa till Expressen – Ebba var högaktuell redan innan det här. Och nu stärkte hon definitivt sina chanser-

Inlagd: 2017-02-01, 19:31
Skriven av: Andreas P

Syns det var temmelig svakt av Ebba, hun har jo ligget å trent for dette i månedsvis, og så klarer hun ikke å slå Mælum med mer enn 14 sekunder på en 5km. Ikke sikkert Ebba bør være med til Lahti allikevel, det er jo helt utenkelig at vi skulle ta ut Mæhlum dit, og dette reultatet sier vel at de er omtrent like gode.

Inlagd: 2017-02-01, 19:31
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Hahaha du är rolig du :D Du är Norsk va?

Inlagd: 2017-02-01, 19:35
Skriven av: Andreas P

Är säker på att Neithiri vill att vi plockar in typ Rydkvist i stafettlaget

Inlagd: 2017-02-01, 19:42
Skriven av: KGK

Verkar som inte många här inne har koll på att Ebbas starka sida är den fria stilen och det är där som hon ska ta en plats i stafetten och inte i den klassiska där hon är klart sämre men räcker ändå till ett junior VM guld.

Inlagd: 2017-02-01, 19:46
Skriven av: Janne

Janne: Det var skate idag.

Inlagd: 2017-02-01, 19:48
Skriven av: Per

14 sekunder är ju en utklassnings seger på en så kort sträcka som 5 km.

Inlagd: 2017-02-01, 19:48
Skriven av: Janne

Dette var vel fri stil og ikke klassisk

Inlagd: 2017-02-01, 19:48
Skriven av: Sven

kanske läste fel men tyckte någon skrev att det var klassisk. Men visst var det skate så var det kanske inget topplopp men ändå en utklassnings seger.

Inlagd: 2017-02-01, 19:50
Skriven av: Janne

Jeg forsøkte meg på litt ironi der, ser jeg ikke lykkes. Det er klart Ebba skal til Lahti.

Inlagd: 2017-02-01, 19:54
Skriven av: Neithiri

Ebba startade sist och hade kontroll på fältet genom hela loppet. Vann klart och brukte säkert inte mer kraft och energi än hon behövde. Inget att hänga sig upp över segermarginalen.

Inlagd: 2017-02-01, 19:56
Skriven av: Stefan

Ja kanske det men hon spöar ju många Svenskor även i klassiskt det såg man ju redan ifjol under SM. Sen ska hon ju inte ta några individuella medaljer på ett VM redan nu. Men man brukar ju ta med yngre åkare för att se och lära, typ Stina i VM i Val di Fiemme 2013.

Inlagd: 2017-02-01, 19:56
Skriven av: Andreas P

En fråga hur mycket ska hon vinna med för att det ska vara ett topplopp då?

1min på 5km eller ännu mer?

Inlagd: 2017-02-01, 19:57
Skriven av: Andreas P

Seriöst, man kan väl inte ta med åkare för att se och lära på ett VM, där skall man ju vinna medaljer!

Inlagd: 2017-02-01, 19:59
Skriven av: Tomas

Haha vad menar du Tomas? Är haag, rydqvist, wiken och co när medalj eller vad?

Inlagd: 2017-02-01, 20:06
Skriven av: Kroken

Tomas: Ja men tror du Haag, Henriksson, Sundling, Sömskär eller Wikén skulle ta medaljer då?

Och vad gjorde Stina i VM 2013, helt fel enligt dig hon var hade ju ingen medaljchans typ.

Hade som resultat i VC före VM 2013: 26, 25 och 10

Inlagd: 2017-02-01, 20:08
Skriven av: Andreas P

Loppet över 15 km i Lillehammer där Ebba hängde med Kalla och Harsem och t o m drog en del var i klassiskt. Förstår inte varifrån det kommer att hon är så enormt mycket bättre i skate.

Inlagd: 2017-02-01, 20:09
Skriven av: Per

Per: Eller SM i fjol då hon var lite över minuten efter Kalla och skulle nog vara det i skate också.

Inlagd: 2017-02-01, 20:15
Skriven av: Andreas P

Marte Maehlum var 8:a på 10 klassiskt i en FIS-tävling i Norge precis i början av säsongen. Harsem vann och var 1,14 före MM då. Men MM slog Marte K, Udnes Wengsyskonen, Krokan och Martine Ek Hagen då. Så 14 upp på henne idag är ju knappast dåligt.

Inlagd: 2017-02-01, 20:17
Skriven av: Per

Min känsla är att hon lyckas bättre i klassiskt när det är masstart medan hon är mer ojämn när det är individuell start. Sm-loppet ifjol sticker ut som hennes klart bästa klassiska lopp med individuell start i övrigt är det lopp på hög nivå men inte det där extra. Fristil åker hon däremot bra oavsett individuell eller masstart.

Inlagd: 2017-02-01, 20:21
Skriven av: Gustaf B

Vad tror ni om herrjuniorerna? Är det nån som kan kämpa om medaljerna?

Inlagd: 2017-02-01, 20:26
Skriven av: Stefan

Kalla skulle inte plussa för Ebba om hon inte känner att hon är riktigt bra. Hon har ändå tävlat mot henne. Ebba kan som alla göra bra och mindre bra lopp. Detta var ett ok lopp men knappast hennes bästa men det räckte med marginal. Jag tycker hon och Dyvik skall till VM för att se och lära.

Inlagd: 2017-02-01, 20:35
Skriven av: nn

Skönt att Ebba motsvara förväntningarna starkt Grattis!

Snackar man Ebba och jämför lopp som en del gör kan man ju åxå konstatera att hon dom två senaste klassiska mil loppen åkt jämt med Sofia H de borde åxå nämnas eftersom de är hennes två senaste lopp mot seniorer väl? men VM platsen är klar de är jag rätt säger på

Inlagd: 2017-02-01, 20:40
Skriven av: jossa

Nu bör Ebba vara klar för VM. Starkt att klara av favoritskapet. Stärkte sina VM-aktier enligt Gripen. Förhoppningsvis kunde hon spara på lite av krafterna till skiathlonen då hon åkte sist och kunde ha koll på fältet framför. Förutsätter att hon fick tidsrapporter under loppet.

Stärker Dyvik sina VM-aktier också i de två U23 VM-lopp som återstår? Vi får se. Tycker inte att Henriksson, Wikén eller Haag imponerade idag i SM. De åkte jämnt med varandra och fick stryk av Sundling på distans i klassiskt.. Hm.

Ska definitivt köpa de tre sista JVM/U23-sändningarna då det är skiathlon resp stafett, då spelar det ingen roll att det inte finns tider i rutan..

Inlagd: 2017-02-01, 21:16
Skriven av: Jörgen

Köpte allt mest på grund av naturen.

Inlagd: 2017-02-01, 22:31
Skriven av: KGK

svårt att tänka mig att hon fick några tider förutom till Johansen och Fraebel, som hon i princip såg hela loppet

Inlagd: 2017-02-02, 00:06
Skriven av: Emil

Det här att Ebba vann med så liten marginal och att hon därför inte borde få åka VM som en del hävdar. Nu vann hon med 13.8 sekunder på 5 km fristil, förra året på JVM vann hon 10 km fristil med 29 sekunder och då var det ingen som klagade på att det var för liten marginal hon vann med.

Inlagd: 2017-02-02, 08:19
Skriven av: swestam

Självklart kommer Ebba få åka vm om hon vill, om inte annat för att se och lära.

Inlagd: 2017-02-02, 08:22
Skriven av: Manne

Ett junior-VM är ju alltid svårbedömt, men hur som helst står det klart att Ebba är en av de största talangerna vi haft sedan Charlotte och Stina. Om hon ska åka något på VM eller inte blir svårbedömt. Tror inte landslagsledningen kastar in henne i ett stafettlag om hon inte fått mäta sig mot de andra först, om det inte blir sjukdomar i laget.

I Otepää kommer sista chansen att mäta sig i världscupen, fristilssprint och klassisk intervallstart. Platsar Ebba (och Dyvik) bland de sex tjejer som får åka intervallstarten? Jag tror möjligtvis att Dyvik får chans på sprinten tillsammans med Stina, Ida, Falk, Jonna och Dahlqvist. Ebba får åka 10 C med Kalla, Ida, Haag, Henriksson, Wikén. Men vi får se först vilka förbundskaptenen tar ut i truppen på söndag.

Inlagd: 2017-02-02, 09:21
Skriven av: Anders

Det är härligt med naturprogram. Särskilt när svenska skidlöpare dyker upp bakom lador och tar guld.

Inlagd: 2017-02-02, 09:31
Skriven av: Slakmota

Anders: Dyvik har friplats i Oteepä (i kraft av att hon leder skandinaviska cupen)

Inlagd: 2017-02-02, 09:41
Skriven av: swestam

Swestam – åh fan, tack.

Inlagd: 2017-02-02, 09:54
Skriven av: Anders

Slakmota, Förbannat dyrt är det också för lite natur från Utah …

Inlagd: 2017-02-02, 10:01
Skriven av: KGK

Blir intressant att följa Dyvik, Thorn och Ekström i dag. Köper dock inte sändningen i dag. Meningslöst utan tider i bild. Däremot skiathlon och stafett borde ju funka att se får man hoppas.

Inlagd: 2017-02-02, 10:46
Skriven av: Sportnörden

Kan tänka mig att Dyvik är bättre kvinna mot kvinna än i intervallstart.

Inlagd: 2017-02-02, 10:51
Skriven av: Tomas

Sportnöden,
Förr fick man följa med själv utan hjälp, går bra idag också med den metoden.Kräver lite av en förstås.

Inlagd: 2017-02-02, 10:53
Skriven av: KGK

KGK Ja, finns ju startlistor och tidtagarur.

Inlagd: 2017-02-02, 11:27
Skriven av: Johan

Vilka sopor!Arrangören alltså.

Inlagd: 2017-02-02, 18:34
Skriven av: KGK

Dyvik tar ledningen men ännu några kvar…

http://summittiming.com/race_results/2017/world_juniors_2017/u23_interval_start/live_results_for_women.html

Inlagd: 2017-02-02, 18:50
Skriven av: Jörgen

Andra guldet för Anna Dyvik!!

Inlagd: 2017-02-02, 18:51
Skriven av: Jörgen

1 33 DYVIK, Anna SWE 26:14.0
2 40 WENG, Tiril Udnes NOR +16.8
3 34 HEIMDAL, Lovise NOR +23.0
4 41 WENG, Lotta Udnes NOR +23.1
5 27 TOMASINI, Monica ITA +33.8
6 20 KIRPICHENKO, Yana RUS +40.3

Inlagd: 2017-02-02, 18:53
Skriven av: Jörgen

Jarrå, dubbla VM guld. Nu måste VM vara nära för Dyvik?

Inlagd: 2017-02-02, 18:53
Skriven av: Markus

Fint andra varv av Dyvik. 14 sekunder efter Weng första varvet och sen 16 sekunder före imål. Att ta 30 sekunder på 5 km är ju grymt.

Inlagd: 2017-02-02, 18:55
Skriven av: Markus

Markus: Helt klart nära VM men de är ändå svårt värdera lopp…. spännande väntan blir de för många tjejer om platserna

Inlagd: 2017-02-02, 19:00
Skriven av: jossa

Klart Dyvik ska till VM!

Inlagd: 2017-02-02, 19:06
Skriven av: Tomas

Och hon borde vara med på stafetten

Inlagd: 2017-02-02, 19:07
Skriven av: Tomas

Dyvik levererar. Hon har faktiskt chans på ett tredje guld i övermorgon i skiathlonen.. Ger Grip henne en VM-biljett lär han inte bli kritiserad för det då de övriga kandidaterna inte imponerat. Däremot lär han få kritik om han inte gör det och dessutom har Dyvik en friplats i världscupen (från SC) att utnyttja i Ottepää precis före VM.. :)

Inlagd: 2017-02-02, 19:56
Skriven av: Jörgen

Knepigt att säga om Dyvik ska med till VM. Svårt att värdera då dom bästa inte är med här i Utah.Juniorsidan är lättare då alla är igång där.

Inlagd: 2017-02-02, 20:03
Skriven av: KGK

KGK: Jag tycker man skall göra en helhetsbedömning av Dyvik med resultat från U23-VM, världscupen och skandinaviska cupen. Och då tycker jag hon skall med till VM.

Inlagd: 2017-02-02, 20:27
Skriven av: swestam

Det er vel ikke så mange som ikke er med KGK?

Inlagd: 2017-02-02, 20:31
Skriven av: Sven

Sven,
Sundling, Henriksson bla

Inlagd: 2017-02-02, 21:25
Skriven av: KGK

Iofs tycker jag det inte är så svårt att värdera Dyviks prestationer på U23-VM

Inlagd: 2017-02-02, 21:29
Skriven av: swestam

Svårt hitta nån rapportering om herrarnas lopp (bland svenska siter), 3 x Ryssland i topp och väldigt stora tidsdifferenser. Thorn 35a 3,5 minuter efter…
http://summittiming.com/race_results/2017/world_juniors_2017/u23_interval_start/live_results_for_men.html

Inlagd: 2017-02-02, 22:49
Skriven av: Stefan

Jag har haft rätt hela tiden när jag sagt att det va långt ifrån självklart att Ebba skulle vinna guld. Johansen undervärderas då hon inte får tävla emot senior så mycket, det var väldigt jämnt igår och avgörande kan ha varit att Ebba fick starta sist. Dessutom är Johansen hacket bättre i klassiskt så Skiathlontävlingen blir mycket intressant. Förmodligen hade Ebba vunnit även dagens U23 lopp då hon slagit Dyvik tidigare och Johansen är bättre än pysslingarna.

Man kan också notera att vissa svenskar sliter med den höga höjden. Är egentligen bara Ebba, Dyvik och Molander Kristiansen som gjort lopp på toppen av sin förmåga. Tror att utländska åkare är mer vana, är också ojämnt bland norrmännen, vissa gör det väldigt bra och andra dåligt. Ryssland dominerade också när JVM gick på höghöjd i Almaty och Erzurum.

Inlagd: 2017-02-03, 00:13
Skriven av: Jan

Thorn lär i alla fall vara borta från VM. Därmed stärks Jönssons chans. Särskilt om Calle avstår 15 km.

Inlagd: 2017-02-03, 00:54
Skriven av: Per

Problemet för Dyvik är att det är oklart vilken distans hon ska få plats på under VM. Sprintlaget är spikat så där får hon inte plats. 10 km klassiskt är väl hennes sämsta gren. Återstår skiatlon eller 30 km. Skiatlon möjligen men då måste hon peta åtminstone Haag.

Inlagd: 2017-02-03, 01:17
Skriven av: Per

Per: vem mer än Kalla och Stina (och Haag) har du på skiathlonen i VM?

Jan: Det var inte alls jämnt mellan Ebba och Johansen i 5 km-loppet, verkar mer vara en efterhandskonstruktion från din sida för att du skall tycka att din tes om att de är lika bra skall stämma. Och att det var att Ebba som startade sist som avgjorde är inte alls givet. Ebba har ju sagt att hon gick ut lugnt för att sedan öka vilket tyder på att hon snarare gjorde sitt eget lopp än att hon gick på de andras tider (hon har ju också sagt att hon inte visste om hon vunnit när hon gick i mål utan förstod det först när hon gratulerades av sina lagkamrater).

Inlagd: 2017-02-03, 06:12
Skriven av: swestam

Swestam: Ebba, samt Ida eller Falk (beroende på vem som inte kör sprintstafett dagens efter). Med Haag blir det redan en för mycket.

Inlagd: 2017-02-03, 08:13
Skriven av: Per

Per vad de gäller falk tror jag inte hon åker de loppet

Inlagd: 2017-02-03, 08:52
Skriven av: Jossa

Per: Tycker inte att Ida och Falken ska köra skiathlonen utan det räcker med VM-programmet som de redan har med 3-4 grenar var. Grip får disponera de aktivas krafter klokt. Kalla, Nilsson, Ebba och Dyvik kan i så fall ta skiathlonen? Låt oss se hur det går för Dyvik i morgon kväll. Tar hon tredje guldet i skiathlonen därborta bör få chansen att åka grenen även i stora VM.

Haag får stryk av Wikén nu i SM även om båda inte är i praktform. Händer det igen i skiathlonen tror jag att Wikén får den sista platsen på Haags bekostnad? Vi får se..

Inlagd: 2017-02-03, 08:58
Skriven av: Jörgen

Så länge Haag och wiken åker jämnt under sm tror jag helt klart de är fördel Haag. Tror inte man bryr sig om dom få sekunder Emma var före på milen. Haag har ändå visat bra nivå internationellt när hon fått vara frisk och man tar nog även hänsyn till henne problem sista tiden. Hon borde vara den som har mest att plocka ut av dom som läget varit nu och säsongen.

Men gör Emma ett bra lopp på söndag kan de ändras. Men varför inte båda med?

Inlagd: 2017-02-03, 09:25
Skriven av: Jossa

Jossa: Grip har sagt att åtta ska tas ut eller tänker du dig att han ratar Dyvik för att både Wikén och Haag ska komma med? Grip kanske ändrar sig och tar ut nio, vi får väl se.

Inlagd: 2017-02-03, 09:59
Skriven av: Jörgen

Jörgen… WIken lär få slå Haag klart på skiatlonen för att gå före i vm-truppen. Jag tror laget är i princip spikat – Nilsson, Ingemarsdotter, Falk, Sundling, Kalla, Andersson, Dyvik och Haag. Men om Wiken slår Haag med god mariginal och visar gryende form på skiatlonen, kan hon kanske peta Haag.

Inlagd: 2017-02-03, 10:11
Skriven av: Manne

Frågan är ju åxå hur man värderar Dyviks distanslopp dom hon gjort i U23 VM och under säsongen Frankrike är utan tvekan ett mkt bra lopp 14. i Lahtis åket hon jämt med Sofia. Lillehammer stabila lopp men inget av dom är nog VM klass..men hon borde ha en bra chans komma till VM tror jag är ju användbar som även sprinter

Inlagd: 2017-02-03, 10:42
Skriven av: Jossa

Hej alla kunniga här inne. Varför är de svenska damjuniorerna/U23-damerna så relativt mycket bättre än motsvarande herrar? Är det mindre konkurrens på damsidan eller tränar de bättre/smartare?

Inlagd: 2017-02-03, 11:14
Skriven av: Nyfiken

På juniorsidan har vi inte direkt några stora juniorhopp detta år på herrsidan, förra året var ju Viktor Thorn det stora hoppet, men han kör nu U23, där han är bland de yngsta. I U23 hade både Jens Burman och Oskar Svensson kunnat vara i toppen, men de är inte där utan satsar istället fullt mot riktiga VM.

Inlagd: 2017-02-03, 11:37
Skriven av: Emil

Haag kommer inte åka skiathlonen om jag uppfattat de rätt … de får man tolka hur man vill vad gäller VM uttagningen :)

Inlagd: 2017-02-03, 11:47
Skriven av: jossa

Ska Haag inte köra skiathlonen? Om det är sant så undrar jag verkligen vad hon håller på och trixar med. Kör en sprint men inte ett lopp som kan ligga till grund både för VM-uttagningen och för vilka lopp man får köra i VM. Villl hon inte se iskall ut ett par minuter efter Kalla/ Nilsson i mål eller är hon rädd att Wikén håller på att hitta formen och åter slår henne? Inte roligt att behöva spekulera så men…

Inlagd: 2017-02-03, 15:41
Skriven av: Tobbe H

NU är vi igång!

Inlagd: 2017-02-03, 18:01
Skriven av: Emil

”easy and exciting race to follow”

lite lättare att följa ja…

Inlagd: 2017-02-03, 18:03
Skriven av: Emil

Emil: Hur ser det ut? Ebba drar fältet?

Inlagd: 2017-02-03, 18:08
Skriven av: Sportnörden

Ebba drar fältet. en grupp på fem kom ned tillsammans efter första varvet, de såg ut att glida i kapp. nu på toppen av andra varvet och Ebba grillar och nu kanske bara Johansen kvar. Italienskan (Comarella?) knappt avhängd

Inlagd: 2017-02-03, 18:14
Skriven av: Emil

de tre har ganska stor ledning vid skidbytet, ebba gjorde inte ett jättebra byte men kör på nu

Inlagd: 2017-02-03, 18:15
Skriven av: Emil

Tack
Emil fortsätt gärna kommentera

Inlagd: 2017-02-03, 18:17
Skriven av: Mange

Ja, sidan http://summittiming.com/race_results/2017/world_juniors_2017/wjsc_skiathlon/live_splits_for_women.html

är tämligen helsvart.

Inlagd: 2017-02-03, 18:20
Skriven av: Slakmota

Ebba och Johansen är i ledning, amerikanskan Ogdal har dock i princip kommit ifatt

Inlagd: 2017-02-03, 18:21
Skriven av: Emil

Ogden

Inlagd: 2017-02-03, 18:21
Skriven av: Emil

Tack Emil!

Inlagd: 2017-02-03, 18:21
Skriven av: Sportnörden

Ebba lyckas inte riktigt skaka av sig Johansen, har kanske lite sämre glid

Inlagd: 2017-02-03, 18:22
Skriven av: Emil

nu klämmer ebba till

Inlagd: 2017-02-03, 18:22
Skriven av: Emil

hon går från liiiite

Inlagd: 2017-02-03, 18:24
Skriven av: Emil

nix hon kommer inte loss! eller snarare, hon kommer loss men blir uppåkt igen

Inlagd: 2017-02-03, 18:26
Skriven av: Emil

nu sticker Johansen

Inlagd: 2017-02-03, 18:27
Skriven av: Emil

Ebba kom aldrig loss, Johansen kom ikapp och gjorde ett ordentligt ryck i sista uppförsbacken som Ebba inte kunde svara på, och Johansen vann med runt 10 sek :(

Inlagd: 2017-02-03, 18:30
Skriven av: Emil

Ogden kom också nästan ikapp och måste åkt snabbare än Ebba på skate-delen

Inlagd: 2017-02-03, 18:32
Skriven av: Emil

Bra jobbat av Ebba att fixa en medalj till!

Det är verkligen inte bara att hämta dem som vissa som låtsas vara kunniga försöker få det till. Som sagt Ebba och Marthe är lika bra vilket jag sagt hela tiden, idag fick man se deras olika styrkor tydligt. Ebba är en duktig klättare med bra motor lite av en Johaug typ medan Marthe är en balanserad åkare som åker bra både upp och nedöver och har ett fint taktomslag. Det var ett väldigt spännande lopp och jag tror vi kommer få se fler dueller mellan Ebba och Marthe de närmaste åren.

Tyvärr gjorde de andra svenskorna lite i underkant av vad jag förväntat mig, kommer bli tufft på stafetten, speciellt om Övrebust stärker det norska laget.

Inlagd: 2017-02-03, 18:32
Skriven av: Jan

Stort tack för live-kommenterandet.

En besviken suck bland svenska skidfans kunde nog höras över landet.
Har nog inte återhämtat sig från knä ingreppen än. Vem blir den 4e kvinnan i VM stafetten? Falk, Haag eller Dyvik?
Haag kan bli rysk roulett med toktapp

Inlagd: 2017-02-03, 18:36
Skriven av: barterhallen

ja, man hade ju hoppats att Ebba skulle krossat motståndet på denna distans. Mycket möjligt att hon inte hanterar denna höghöjd så bra som andra

Inlagd: 2017-02-03, 18:37
Skriven av: Emil

Moa Olsson kom in på en tiondeplats

Inlagd: 2017-02-03, 18:38
Skriven av: Emil

Starkt av Ebba att ta ett silver! Men jag undrar varför hon inte kör U23? Det är ju typ ingen som hon har mött nu i Utah med erfarenhet av världscupen. Hon vann ju JVM-guld förra året.

Inlagd: 2017-02-03, 18:40
Skriven av: mickedata

Jag missade Moa Olsson, men det var ett bra lopp av henne. Trodde det var Ribom som skulle köra. Får hoppas Ribom kan vara med på stafetten då.

Tror inte det beror på knäna, Marthe är helt enkelt också en väldigt duktig skidåkare. Höjden visst, Marthe har säkert mer vana, samtidigt så var det inga problem i förrgår och Ebba skall med sin lätta kropp gynnas.

Inlagd: 2017-02-03, 18:40
Skriven av: Jan

Ebba drog ju i hela loppet medans norskan låg i rygg. ”Hängåkaren” vinner! Läxa till nästa gång.
Plus något sämre skidor…

Inlagd: 2017-02-03, 18:43
Skriven av: Lennart G

Jan är du norsk?

Inlagd: 2017-02-03, 18:43
Skriven av: Johan

Spännande lopp, grattis Ebba!

Inlagd: 2017-02-03, 18:47
Skriven av: Tomas

Bra analys Jan!

Inlagd: 2017-02-03, 18:48
Skriven av: Tomas

Det finns ju inte så många resultat att jämföra dem mellan, men till exempel så slog Ebba Emelie Kristoffersen i Lillehammer med 10 sek på 5 km fritt, och samme Kristoffersen slog Johansen tre veckor tidigare i beitostölen med lite över en minut.

Inlagd: 2017-02-03, 18:49
Skriven av: Emil

nu har jag inte koll på hur förhållandena var under skandinavisk cup i Lillehammer, men om seniorerna körde samma bana som juniorerna så åkte Ebba 5 km 35 sek snabbare än Johansen då. Visst borde det vara klasskillnad om Ebba vore i toppform

Inlagd: 2017-02-03, 18:52
Skriven av: Emil

Kom hem nu. Hur är det, om man betalar nu kan man då gå tillbaka och se loppet från början eller?

Inlagd: 2017-02-03, 18:53
Skriven av: Jörgen

haha det är jag väldigt tveksam till.
Kommentatorerna trodde för övrigt att Ebba hette Emma hela loppet förutom sista gången de sa hennes namn. Ena kommentatorn trodde också att loppet var ett varv kortare än vad det var

Inlagd: 2017-02-03, 19:10
Skriven av: Emil

Helt utrolig dårlig produksjon vi var vitne til. Aldri sett noe så dårlig! Var veldig jevnt mellom Ebba og Marthe. Ebba forsøkte flere ganger, men Marthe hadde veldig gode ski så hun gled inn alle forsøk. Tror ikke det vil være smart å sette inn Ebba i stafetten. Der kan hun faktisk risikere å møte Weng og da kommer hun til å tape minimum 15 sekunder og da er det kjørt. Tror fort det kan bli Weng på etappe 3.

Inlagd: 2017-02-03, 19:30
Skriven av: Sven

Sven- detta var världsklass jämfört med i onsdags

Inlagd: 2017-02-03, 21:05
Skriven av: Emil

Det var verdensklasse ja, men bare på juniornivå. Er noe helt annet på seniornivå. Det må være mye bedre å kjøre Falk og Ida på de to første etappene og la Kalla kjøre etappe 3. Det tror jeg er eneste muligheten Sverige kan ha heng før siste etappe. Hvis Ebba skal gå etappe 3 tror jeg hun er avhengig av å ha et forsprang og det tviler jeg sterkt på om hun kommer til å ha.

Inlagd: 2017-02-03, 21:21
Skriven av: Sven

Grattis til de 2 norske gutta – Thomas og Harald – med silver og bronsj i JVM…

Inlagd: 2017-02-03, 21:35
Skriven av: pelle

V.klass på TV sendingen i dag, kontra onsdag.. ;)

Inlagd: 2017-02-03, 21:41
Skriven av: pelle

Såg segt ut för EA inte den fart hon brukar ha.Lika segt var det på femman men då vann hon ju

Inlagd: 2017-02-03, 22:11
Skriven av: KGK

Var tydligen tungkört idag med klisterbehov under

Inlagd: 2017-02-03, 23:09
Skriven av: KGK

Fantastisk tv-produktion….
NOT
De verkar springa runt med mobilen och filma, ibland kan man skönja åkarna bakom byggnationer och träd.
Herregud….

Pinsamt.

Inlagd: 2017-02-04, 09:41
Skriven av: SEU

Vad hände med Frida Karlsson igår?Hon låg bra till i första mellantiden. Någon som vet?

Inlagd: 2017-02-04, 11:24
Skriven av: Peder

Usa är ett skitland teknikmässigt

Inlagd: 2017-02-04, 12:44
Skriven av: KGK

Kör Dyvik idag? Hon verkar inte vara med i startlistan. Visade problem med andningen på insta igår.

Inlagd: 2017-02-04, 13:23
Skriven av: Tomas

verkar inte så, nej. Hon kanske har haft en telefonkonversation med Grip?

Inlagd: 2017-02-04, 13:45
Skriven av: Emil

Man tar nog de säkra före de osäkra med Dyvik helt klart… ingen i ide chansa o riskera hälsan…
hon var ändå sugen på skiathlon på lördag uttalade hon sig efter segern på 10 km så något har hänt

Inlagd: 2017-02-04, 14:59
Skriven av: jossa

Dåligt att inte Dyvik åker nu när man kan hänga med i tävlingen. Stålarna brinner inne.

Inlagd: 2017-02-04, 15:23
Skriven av: KGK

Jernberg ställde aldrig in

Inlagd: 2017-02-04, 15:24
Skriven av: KGK

KGK: Klart att hon skall riskera karriären. Du har ju satsat 70 spänn. Svagt av henne. :)

Inlagd: 2017-02-04, 16:59
Skriven av: nn

nn
Människor idag är bortklemade,satsar inga pengar på skidåkning

Inlagd: 2017-02-04, 17:30
Skriven av: KGK

I så fall lär hon ju inte köra stafetten heller. Betyder det att Dyvik lämnar U23-VM och åker hem i förväg?

Inlagd: 2017-02-04, 17:34
Skriven av: Per

Per. U23 har ingen stafett.

Inlagd: 2017-02-04, 17:36
Skriven av: Johan

Ah, ja just det. Frågan är ändå om hon har åkt hem själv eller om hon åker med övriga laget. Om
hon redan är på väg hem är hon helt säkert VM-uttagen. Frågan är också om Ebba/Anna D i så fall ska ansluta till VM-lägret eller först till Ottepää.

Inlagd: 2017-02-04, 17:44
Skriven av: Per

Skulle vara kul att ta ett snack med arrangören för att höra vad dom tycker om det dom producerat i veckan.Verkar yra i bollen.

Inlagd: 2017-02-04, 18:06
Skriven av: KGK

Och vilket svammel från kommentatorerna, otroligt. Hur mycket har dom druckit

Inlagd: 2017-02-04, 18:20
Skriven av: KGK

Tog 5 min för dom att upptäcka att dom kallade en tysk åkare för norsk. Ger upp.

Inlagd: 2017-02-04, 18:23
Skriven av: KGK

Maja Dahlqvist femma, snyggt!

Inlagd: 2017-02-04, 19:29
Skriven av: Tomas

Skrevs på Dyviks Instagram för 5 timmar sedan:

Hej hej! Ingen start idag för mig. Mina luftrör är lite för slitna av den torra luften här så jag väljer att avstå. Så tråkigt men jag är ändå så himla nöjd med mig själv efter veckans tävlingar och det är ju fortfarande långt kvar av den här säsongen. OCH att @gustaveriksson Kom 5a i världscupen idag och @falunborlangesk vann herrstafetten på SM gör ju inget direkt sämre!! Tack för alla hejarop och snälla meddelanden, det betyder mycket ❣️

Inlagd: 2017-02-04, 21:50
Skriven av: Jörgen

Både Ekström och Thorn missade att pricka formen till mästerskapet. Särskilt Thorn. Med tanke på vad de visat i WC denna säsong tycker jag att både bör vara med i A-landslaget nästa säsong. Så dom får maximala träningsmöjligheter att ta ytterligare steg. Hög potiential har dom.

Inlagd: 2017-02-05, 06:38
Skriven av: Samuel

Spännande med damstafetten idag, skall Sverige ha medalj gäller det att hänga med på de klassiska sträckorna gör vi det så tror jag det blir medalj, men Norge blir svåra lite beronde hur det är med Övrebust som fick bryta tidigare lopp. Eftersom Ebba och Marthe är lika bra är en rimlig gissning att de går lika fort och då avgörs det helt enkelt vem av Övrebust och Moa Olsson som är bäst, det bör vara norskan men oklar status så då är det fördel Sverige. Stor fördel för Norge att ha Marthe på sista, men Ebba på sista var nog inget alternativ från svensk sida.

Inlagd: 2017-02-05, 13:58
Skriven av: Jan

Någon som vet hur det går på stafetten?

Inlagd: 2017-02-05, 18:25
Skriven av: Sportnörden

Ser på liveresultat att Swe 3a efter 2 str men Ebba ej med …

Inlagd: 2017-02-05, 18:29
Skriven av: Sportnörden

Sportnörden; Ingen Ebba i laget Sverige 5 ut på sista ca 30 från guldet

Inlagd: 2017-02-05, 18:30
Skriven av: jossa

Är Ebba sjuk?

Inlagd: 2017-02-05, 18:40
Skriven av: Andreas P

Gick inte så bra för ditt Norge, Jan.

Inlagd: 2017-02-05, 18:45
Skriven av: Johan

Norskt fiasko, näst sist. Myhrvold skämmer ut sig och tappar 2 minuter, kommer inte få det lätt om nu norrmännen bryr sig. Stavass Skistad förmodligen på tok för kraftfull för dessa lopp tappar också mycket.

Mycket lyckliga medaljörer från USA och Italien.
Sverige får vara nöjda med femteplatsen, med Ebba kunde de nog blivit silver, Olsson sprängde sig på sista för att försöka slåss om brons.

Inlagd: 2017-02-05, 18:45
Skriven av: Jan

Sedan tycker jag det är ohederlig att anklaga mig för att vara norrman, jag försöker analysera saker ur ett neutralt perspektiv. I Sverige nedvärderar vi ofta andra nationer. Har inte sett till swestam sedan denne uppenbart haft fel i sitt envetna tjat om att Ebba skulle vara mycket bättre än Marthe.

Inlagd: 2017-02-05, 18:48
Skriven av: Jan

Marte och Ebba är väl lika bra med varsitt guld.

Inlagd: 2017-02-05, 18:54
Skriven av: Andreas P

Det håller jag helt med om, det är två mycket bra skidåkare som det kommer bli kul att följa, i den här generationen skall vi också nämna Övrebust och Fräbel. Italienskan Comarella har även hon imponerat.

Kommer bli spännande med kommande junior-VM att följa exempelvis den finska talangen Piippo, norska kraftpacketet Stavaas Skistad eller varför inte Havlicikova från Tjeckien som har tre junior-VM kvar. Och så dyker det upp nya talanger hela tiden!

Inlagd: 2017-02-05, 19:42
Skriven av: Jan

Nu var ju Johansen en åkare som smög bakom Ebba och spurtade förbi.
Många talanger blir det men bara några få blir bra elitåkare,

Inlagd: 2017-02-05, 20:15
Skriven av: KGK

Om norska tjejen gjorde bort sig är det inget emot vad Adam Persson precis gjorde. Att ha sprinters på tuffa banor är ingen bra idé. Dock var det annan åkare som skulle kört för Sverige.

Inlagd: 2017-02-05, 20:19
Skriven av: Jan

Någon som ser herrstafetten? Nystedt 3min efter på 5km enligt live timingen. Fel eller typ tappat skidan???

Inlagd: 2017-02-05, 20:19
Skriven av: Sportnörden

ok tack Jan. Persson var det på första. Tungt.

Inlagd: 2017-02-05, 20:22
Skriven av: Sportnörden

Leo Johansson som är yngst av svenskarna gjorde dock en rätt bra sträcka så finns hopp. Dock är det en ny sprinter på sträcka 4.

Inlagd: 2017-02-05, 20:31
Skriven av: Jan

Undrar om det är sjukdomar i laget? Orolig för Ebba. Någon som vet varför hon inte åkte i dag?

Inlagd: 2017-02-05, 20:33
Skriven av: Sportnörden

Tror Jacob Nystedt gjorde det bra också, Sverige kanske kan bli femma om sprintern gör det bra, vilket jag betvivlar.

Inlagd: 2017-02-05, 20:42
Skriven av: Jan

Den som gjorde bort sig mest av alla idag var dock ryssen som vunnit båda individuella loppen, men som ändå tog det lungt och väntade på att norske OS-sprint mästaren skulle spurta ned honom.

Inlagd: 2017-02-05, 20:51
Skriven av: Jan

Sprintern Hugo Jacobsson gjorde det ok, han höll sin placering (en duktig amerikan jagade honom enda till mållinjen) men lyckades inte ta sig förbi något av lagen framför. Utan debaclet på sträcka 1 så hade det nog blivit en fjärdeplats. Mittensträckorna gjorde det bra och de får vi se igen nästa år.

Inlagd: 2017-02-05, 20:58
Skriven av: Jan

Sportnörden: Dyvik avstod också den sista tävlingsdagen (igår). De två fick kanske samtal hemifrån om stundande VM-uttagning i kombination med att de kände sig lite småkrassliga, enkelt val då att avstå för säkerhets skull, för att inte riskera Lahtis?

Inlagd: 2017-02-05, 21:18
Skriven av: Jörgen

Ebba var då frisk idag när hon tala med media om uttagningen

Inlagd: 2017-02-05, 22:39
Skriven av: KGK

KGK: Feber har hon

http://www.svt.se/sport/vintersport/andersson-och-dyvik-med-i-vm-truppen/

Inlagd: 2017-02-05, 22:53
Skriven av: jossa

Ebba var sjuk inte frisk idag, skrev fel

Inlagd: 2017-02-05, 22:55
Skriven av: KGK

Jossa, helt rätt

Inlagd: 2017-02-05, 23:00
Skriven av: KGK

Jaha då är väl snart fler som blir smittade hoppas dom inte kör ihop med dom övriga i truppen på ett tag

Inlagd: 2017-02-06, 10:53
Skriven av: skidfantast

Det beror ju också på hur man ser på ordet sjuk,

En vanlig knegare kan jobba fast man känner sig lite febrig men det kan inte en skidåkare göra.

Den höga höjden krävde sina offer i detta JVM, 2 norskor kollapsade och även Sollefteås Frida Karlsson + många fler. Så Sverige gjorde klokt i att fara dit 10 dagar innan första start annars hade det krävt än mer offer för den höga höjden.

Inlagd: 2017-02-07, 08:23
Skriven av: Andreas P

http://g.api.no/obscura/API/image/r1/pp/a/20150417000000/polopoly_fs/1.8316590!/image/1640341.jpg_gen/derivatives/derivative_480/1640341.jpg
For og gjengi krøniker T Petterson kommentar fra Expressen tidligere i sesongen: ”Se upp”……
Sterk, lang og meget rask på oppløpet. Suveren i Norgescupen i 18 årsklassen… 600 p..
Ble dessverre syk under siste JVM i starten av mesterskapet…

Inlagd: 2017-03-15, 19:18
Skriven av: pelle

En riktigt duktig skidåkare, storväxt och kraftfull, frågan är om hon dominerar för att hon har en mer utvecklad kropp än sina konkurrenter eller om vi ser en ny Jacobsen.

Inlagd: 2017-03-15, 21:44
Skriven av: Jan

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values