23 januari 2017, av Oskar

Falun

Ännu en helg i Svedala! Denna gång på Lugnet i Falun. På lördag är det sprint i fri stil följt utav klassisk stil med individuell start på söndagen.

Damer Herrar
Ida Ingemarsdotter
Stina Nilsson
Evelina Settlin (sprint)
Jonna Sundling (sprint)
Jennie Öberg (sprint)
Emma Wikén (distans)
Hanna Falk
Sofia Henriksson (distans)
Charlotte Kalla
Calle Halfvarsson
Emil Jönsson (sprint)
Gustav Nordström (sprint)
Teodor Peterson (sprint)
Oskar Svensson (sprint)
Karl-Johan Westberg (sprint)
Jens Burman (distans)
Simon Andersson (distans)
Martin Johansson (distans)
Johan Olsson (distans)
Daniel Richardsson (distans)
Nationell kvot Nationell kvot
Anna Haag
Maria Rydqvist
Maria Nordström
Helene Söderlund
Elin Mohlin
Linn Sömskar
Clara Auland
Lovisa Modig
Mia Eriksson
Frida Erkers
Hedda Bångman
Anton Lindblad
Gustav Eriksson
Robin Norum
Oskar Kardin
Anders Svanebo
Anton Persson
Simon Persson
Erik Silfver
Karl-Johan Dyvik
Johan Edin
Anton Karlsson

344 kommentarer till ”Falun”

Det ska bli spännande med gamla Falun igen. Hoppas på mycket publik. Vädret ser ut att bli perfekt både för aktiva och publik med nån minusgrad och mestadels klart och sol.
En mycket viktig helg framförallt för dem som står på kanten att komma med till VM. Jag hoppas på stabila insatser av Hellner o Olsson och att Richie vaknar till rejält på klassiskt. På damsidan är det väl Haags sista chans att komma med i truppen då denna helg smäller högre än SM.

Inlagd: 2017-01-23, 14:30
Skriven av: Kallner

Nån skrek åt mig att Hellner inte är med och det ser jag på listan nu. Tråkigt men han kanske vill träna istället. Å andra sidan är han ju redan klar.

Inlagd: 2017-01-23, 14:33
Skriven av: Kallner

Hellner har tävlat hårt de senaste veckorna och gör nog klokt i att vila. Hemmaplan i Sverige till trots.

Inlagd: 2017-01-23, 14:47
Skriven av: Freddy

Kallner… Om man utgår från att fem damer är vm-klara… dom 4 sprintarna +Kalla… så återstår det troligen tre platser. Haag lär ligga bra till för nån av dom, även om hon likt övriga aspiranter behöver visa framfötterna. Så det är nog inte mer sista-chansen för henne än för övriga icke-klara. Snarare är hon nog en som kan få sm på sig också…

Inlagd: 2017-01-23, 15:06
Skriven av: Manne

Tas VM truppen ut som brukligt direkt efter SM?

Inlagd: 2017-01-23, 15:09
Skriven av: Andreas P

Andreas P, svar ja. 5 feb, sista SM-dagen. Enl sidan med uttagningskriterier.

Inlagd: 2017-01-23, 15:14
Skriven av: Aliide

Kallner: tror man gör en samlad bedömning av hela årets resultat där så klart WC lopp rakas högst sedan utgår man från åkarnas hälsosituation så klart åxå.. sett till WC resultat ligger Haag väldigt bra till sett till nuvarande hälsosituation ligger hon sämre till.. och jag fattar fortfarande inte hur man kan dra på en idrottsgala efter att varit på träningsläger innan.. speciellt när man läser att landslagsläkaren säger att man ska undvika exempelvis bio och sådant är ju rätt lika men så klart ett eget val man tror hon ångrar de…

Inlagd: 2017-01-23, 15:19
Skriven av: jossa

Aliide: okej

Tror inte Ebba finns med då eller törs dom ta med henne fast att sista loppen i JVM går den 5e feb?

Inlagd: 2017-01-23, 15:28
Skriven av: Andreas P

Fast huvuddelen av VM-laget tas nog ut efter Falun och inte efter SM. Grip har sagt att alla VM-klara åkare skall åka SM.

Inlagd: 2017-01-23, 15:59
Skriven av: swestam

Det är bra där av Grip att ”ställa krav” på att åka SM om man är VM-klar. Viktigt att samtliga VM åkare ställs mot varann i samma tävlingar. Det gör att man taggar till för det bli så påtagligt. Hoppas bara på stabilt före under pågående tävlingar på SM.
Det blir också ett allmänt bra genrep inför, då står alla på samma grund och det underlättar också för Grip att ta ut åkare till de första tävlingarna på VM. I ljuset av detta blir också Falun-helgen än viktigare.

Inlagd: 2017-01-23, 16:05
Skriven av: Kallner

Många av topp åkarna klara VM åkarna kommer att träna hårt även under SM veckan så för dom givna åkarna lär formen inte vara där,,, och kommer ju även saknas väldigt många bra åkare är ju JVM U23 VM och för OS sammatid

Inlagd: 2017-01-23, 17:38
Skriven av: jossa

Northug er ikke tatt ut til Falun. Tøft av ledelsen og ta den beslutningen, men jeg tror den er riktig. Tror uansett han kommer til å gå 30km da en eller annen sikkert blir syk. Problemet hvis han ikke kjører den er at han må prestere i NM og må faktisk slippe opp litt på treningen for å levere. Ikke bra. Blir spennende å se Stina på søndag. Klarer hun å henge med tempoet til de norske og Krista?

Inlagd: 2017-01-23, 19:39
Skriven av: Sven

Det är masstart på söndag (30 resp 15 km klassiskt), inte individuell start – se http://skidspelen.se/tavlingarna/

Inlagd: 2017-01-23, 20:00
Skriven av: Stefan

Skandal att Haag är uttagen som nationell åkare!
Inte för att hon är given i truppen men den där fula dräkten skall ingen människa behöva se i onödan.

Inlagd: 2017-01-23, 20:10
Skriven av: Jan

Jeg kan forstå at Northug ikke har kvalifisert seg gjennom resultater, men han må jo gå foran Sjur Røthe. Dette er nok et lite stikk til Northug som står utenfor landslaget.

Inlagd: 2017-01-23, 21:13
Skriven av: Sven

Spännande med Kardin! Är banorna stakbara? Han gick ju bra i La Diagonela och vann i Svenska Cupen på blanka skidor, trots de löjliga ”tekniska zonerna”.

Inlagd: 2017-01-23, 21:19
Skriven av: mickedata

jossa; ja, det blir ju en anledning för de som eventuellt inte presterar på SM att säga att man är i en tuff träningsperiod. Men det lär ju inte gälla Haag i alla fall som varit inne i en tuff träningsperiod nu och därför inte var med i Ulrice. Och är man i en tuff träning nu kan man inte vara det under SM, det är för nedbrytande så hon ska nog vara i bra form på SM. Och i bra slag även i Falun. Hoppas det går bra för henne. Jag tror att en eventuell skiathlon och 3-mil ligger närmast för henne. Dock har Grip ”förvarnat” lite genom att inte ta ut henne till ordinarie grupp.
Är man på gränsen till truppen så gör man allt man kan för att toppa formen lite inför de uttagstävlingar som är kvar.
När det gäller att ta ut efter en ”samlad bedömning….” så blir ju resultaten före jul mindre värda i nuläget.

Inlagd: 2017-01-23, 21:19
Skriven av: Kallner

Syns ikke Northug bør sutre over uttaket, men derimot må det være meget surt for eks. Golberg som leder vc-sprintcupen pr. nå.

Inlagd: 2017-01-23, 21:40
Skriven av: pelle

Haag är inte i en tuff träningsperiod, hon är sjuk.

Jävla tjafsande om Haag. Läste något trams om att hon toppat formen till Bruksvallarna som bevisligen inte stämde bland annat.

Haag är en habil åkare och given på alla distanser som är 10km och längre. Däremot bör hon inte köra stafett.

Inlagd: 2017-01-23, 22:08
Skriven av: Jan

Haag åker bara de lopp på banor hon lyckats på. Hon åker alltid loppet i Davos’.. där hon hade lägenhet i flera år. Det där beteendet håller inte. Hon skall inte med till VM.

Inlagd: 2017-01-23, 22:23
Skriven av: Vasstrader

Vasstrader; ska inte dom med bäst resultat med… kan räkan bort Haags Davos lopp hon är fortfarande rätt klar på andra lopp hon gjort,.. men blir hon inte frisk snart blir de ändå inget VM

Inlagd: 2017-01-23, 22:30
Skriven av: jossa

Vasstrader – Det vore nog sunt för din hjärna att släppa vissa käpphästar. Att älta vissa saker om och om igen på samma sätt oavsett fakta är nog ett större eller mindre tecken på mental ohälsa.

Inlagd: 2017-01-23, 23:07
Skriven av: Rubik

Även om det är jäkligt kul att se landslaget så är det definitivt en extra krydda att se den nationella kvoten köra.

Inlagd: 2017-01-23, 23:09
Skriven av: Rubik

Kowas seger över Marit på 30 i Vancouver är i alla fall bland de största segrarna.

Inlagd: 2017-01-23, 23:51
Skriven av: Kallner

Northug vill ju vara utanför landslaget, och då kan man ju inte vara med i WC, han får väl skapa ett eget land så kan han få ett eget landslag

Inlagd: 2017-01-24, 05:00
Skriven av: Kurt

Kallner: Ja 30k i Vancouver var djävulskt spännande. Som jag skrek på upploppet, Kowas märkliga stakhybrid på slutet …Men vann gjorde hon!

Inlagd: 2017-01-24, 05:33
Skriven av: Ron Wood

Aha Björgen kör allt i VM utan Sprintstafetten eller vad det nu heter.

Sen är hon osäker på att köra sistasträckan i stafetten.

Inlagd: 2017-01-24, 08:57
Skriven av: Andreas P

swestam: Ja alla ska köra SM men inte alla lopp, tex så har Kalla sagt att det kan bli två lopp bara och då är det väl 10km och stafett gissar jag.

Inlagd: 2017-01-24, 08:59
Skriven av: Andreas P

Skulle förvåna om Kalla varken kör skiathlon eller 3-milen. Hon har nog samma medaljchans där som på 10-an. Speciellt som Johaug inte kör.

Inlagd: 2017-01-24, 09:52
Skriven av: Kallner

Aha, du mena SM Andreas P, lite snabb där.

Inlagd: 2017-01-24, 09:52
Skriven av: Kallner

På SM kan Kalla välja de lopp där hon vill testa sig lite extra.

Inlagd: 2017-01-24, 09:53
Skriven av: Kallner

Kallner: Ja på VM så är det väl sprintarna som får stryk på foten av Kalla och har hört att Stina sagt att hon är osäker på att köra 10km på VM.

Inlagd: 2017-01-24, 10:11
Skriven av: Andreas P

Kallner: Jag tolka Grips uttalande i SR att Haag jobbar på att komma i rätt fas till de som komma skall .. och vad är då komma skall? VM? först blir de SM så klart och skulle hon inte varit högaktuell för VM hade de väl blivit för OS… de nya upplägget är gjort med damtränaren

Inlagd: 2017-01-24, 10:13
Skriven av: Jossa

Kalla’s två största medaljchanser i VM är Stafett och Skiathlon 15 km. Obegripligt om inte åker den. 10 km klassiskt når hon inte en pall, möjligen plats 6-7. Sprint kan hon skippa då hon varken har farten längre, och oftast ställer till det för sig genom att falla och liknande. Tremilen borde kunna passa henne om hon inte är för sliten i slutet av mästerskapet. Om hon är fräsch i kroppen där så ser jag det som en större möjlighet än tio km klassiskt.

Inlagd: 2017-01-24, 10:46
Skriven av: Rs

Andreas P: Var såg du att Marit ska köra allt på VM utom sprintstafett? (Dvs. nyheten är att hon ska köra sprinten.)

Inlagd: 2017-01-24, 12:00
Skriven av: Per

En fråga till. Var har ni sett att Anna Haag är sjuk? Hon lät väl meddela att hon inte hade tillräcklig energi eller något. Vad det nu betyder? För om man är sjuk/förkyld så säger man väl det? Det är en ursäkt som alla förstår och sänker dessutom förväntningarna inför nästa tävling (om man nu vill hålla på med att kalibrera förväntningar).

Inlagd: 2017-01-24, 12:07
Skriven av: Per

Per: Grip har uttalat sig om Haag i SR om hennes status och att hon och Ole Mårten ändrat lite i upplägget för henne och att hon ska vara i träning men ej redo för WC i Falun men SM är målet att starta i.. låter mer som att dom inte vill stressa i gång med Haag för tidigt

Inlagd: 2017-01-24, 12:20
Skriven av: Jossa

Per; kan ligga nånting i det, men vem vet?

Rs; böjd att hålla med angående 3-milen. Kalla har gjort flera bra 3-milar och normalt blir man bättre med åren på längre distanser. 3-milen går ju dessutom i skate. Nyckeln är (som vanligt för henne) att inte gå ut för hårt.

Inlagd: 2017-01-24, 12:22
Skriven av: Kallner

Överflödigt med så många nationella åkare.

Inlagd: 2017-01-24, 12:23
Skriven av: Janne Corneliusson

”Överflödigt med så många nationella åkare.
Inlagd: 2017-01-24, 12:23
Skriven av: Janne Corneliusson”

9+9 i nationell kvot, du anser inte att man ska använda kvoten??? Vad menar du egentligen?

Inlagd: 2017-01-24, 12:31
Skriven av: Aliide

Jan: förstår inte riktigt vad du syftade på med ”fula dräkten” på/hos Anna Haag?

Dessutom: om nu tränaren tycker, och Haag instämmer, att hon behöver träna och inte tävla, VARFÖR då låta henne ingå i en nationell grupp? Den här frågan är inte riktad till dig Jan utan en allmän fråga till skidsverige.

Jag tycker Anna Haag uppträder som en ÖVERMAGA egoist och inte längre är värd att vara nationell representant, dvs. åka i landslagsdräkten.

Inlagd: 2017-01-24, 13:41
Skriven av: sälen

Tyckas vad ni vill om Haag o jag vill inte diskuteras det sportliga det gör så många andra.Men håll med mig om att det ärroligare att se ett glatt ansikte oavsett hur resultatet blivit än att se ett svart åskmoln det gläder då inte mig

Inlagd: 2017-01-24, 13:42
Skriven av: skidfantast

Skidfantast,
Jag gillar då inte en leende Olsson om han åkt dåligt.

Inlagd: 2017-01-24, 13:50
Skriven av: KGK

KGK Olsson ler väl aldrig oasett hur det går

Inlagd: 2017-01-24, 13:54
Skriven av: skidfantast

Haag är ett litet PR-geni men att hon lyckas bli huvudfigur även i den här bloggen är riktigt anmärkningsvärt. I praktiken tillhör hon det fåtal av VM-truppen (om hon öht tar sig dit) som bara har en enda chans att ta sig upp på en pall. I hennes fall är det om han lyckas ta sig in i stafettlaget. Till och med en som Dyvik, om hon skulle bli uttagen, är egentligen minst lika intressant då hon skulle kunna bli aktuell för både sprint och sprintstafett med medaljchans vid ev. sjukdom.

Inlagd: 2017-01-24, 14:33
Skriven av: Tobbe H

Vi vet ju inte riktigt vad som ligger bakom Haags ändrade upplägg så kanske bäst att ta det lugnt med att värdera för mycket. Men det är klart att det finns en poäng i att fundera generellt på hur andra nationer ser på att svenska skidåkare väljer bort så stora delar av säsongen. Harvey var tydlig med vad han tyckte i Svt-intervjun i lördags (”vi tränar hela sommaren. Nu är det dags att raca”). Det syns verkligen hur kul Harvey tycker att det är att tävla VC och det smittar av sig på hela det kanadensiska laget, vilket i sin tur säkert gynnar prestationen. Det är riktigt kul att se. Haag har snart inte tävlat på sju veckor. Jag undrar om hon inte känner mer press än glädje numera.

Inlagd: 2017-01-24, 14:41
Skriven av: Per

Per:
http://www.sweski.com/bjoergen-skippar-teamsprint-paa-vm.5948767-184999.html

Inlagd: 2017-01-24, 14:59
Skriven av: Andreas P

Skidfantast,
Så du fattar galoppen

Inlagd: 2017-01-24, 15:29
Skriven av: KGK

Haag är bara töntig.

Inlagd: 2017-01-24, 15:30
Skriven av: KGK

Per: fast kan man generellt hävda att svenska åkare väljer bort mycket av världscupen?

Inlagd: 2017-01-24, 15:45
Skriven av: swestam

Anna Haag er en allsidig jente… Hun har bevisst att det er mulig og spille på flere ”strängar”…

Inlagd: 2017-01-24, 16:12
Skriven av: pelle

Pelle, så kan man också uttrycka samma sak

Inlagd: 2017-01-24, 16:37
Skriven av: KGK

Nu hejar vi på Norge i handboll.. de är på väg mot semi VM. Kul!

Inlagd: 2017-01-24, 17:26
Skriven av: Vasstrader

Tråkmånsar, sluta gnälla på Anna. Förstår inte hur folk kan bli så förbannade på denna charmerande kvinna. Grym skidåkare är hon också!

Inlagd: 2017-01-24, 17:29
Skriven av: Tomas

Vasstrader, Handboll ?

Inlagd: 2017-01-24, 17:57
Skriven av: KGK

Swestam: Att många inte prioriterar VC kan man nog säga i alla fall.

Inlagd: 2017-01-24, 18:17
Skriven av: Per

Jag har också svårt att förstå hur man kan gnälla så mycket på Haag?
En annan sak jag inte förstår. Tydligen så ska man inte köra hela mördarbacken i Falun. Är det så, eller hat jag fatta fel. Om det är så, i så fall varför?

Inlagd: 2017-01-24, 18:29
Skriven av: H. G. Wells

Per: Fast Northug har väl missat mer av världscupen än Haag. Finns fler från andra nationer som inte åker allt i världscupen. Heikkinen skulle väl ta en månadslångt break får världscupen. Så jag vet inte om det är ett specifikt svenskt fenomen. Möjligtvis kan man säga att det är fler nuförtiden än tidigare som inte satsar på världscuptotalen (vilket kräver att man åker nästan allt).

Inlagd: 2017-01-24, 19:11
Skriven av: swestam

H.G. Wells: Man har rekryterat en ny extern chef för Skidspelen (för att styra upp ekonomin) som tycker att man skall åka 2.5 km-slingor och då får inte hela mördarbacken plats. Så har jag iaf fattat det.

Inlagd: 2017-01-24, 19:14
Skriven av: swestam

2,5 km slingor?
Och det ska vara Riksskidstadion?
Men det är ju kul för publiken som inte behöver gå så långt ut i terrängen utan en stor del av sträckan blir i och runt själva stadion.

Inlagd: 2017-01-24, 20:02
Skriven av: Kallner

Förtydligande: man kör alltså på två olika 2.5 km-slingor vilket gör en bana på 5 km. Men detta innebär som sagt att man inte kan åka stora mördarbacken utan istället bara lilla mördarbacken. Helt värdelöst. Om man kunde åka på en 5 km-slinga i Ulricehamn med mycket publik borde man kunna göra det i Falun också kan man tycka.

Inlagd: 2017-01-24, 20:11
Skriven av: swestam

Bara lilla mördarbacken? Hur ser banprofilen ut. Det verkar som om banan kan bli lite väl lätt. Kanske
masspurt i både herr och damlopp?

Inlagd: 2017-01-24, 20:32
Skriven av: H. G. Wells

Blir banen for tøff kan man jo risikere at ikke Stina Nilsson blir med inn til spurten. Utrolig at de ikke kjører hele Mördarbakken. Pinsamt!

Inlagd: 2017-01-24, 20:57
Skriven av: Sven

Halvarsson självklar avslutare om Blomman får bestämma.

”– Om Calle är i form är han det självklara valet, han har en fart som ingen annan har i det svenska laget. Han är en av världens bästa spurtare, tillsammans med Finn Hågen Krogh och ryssen Ustiugov, säger Blomquist.”

http://www.svt.se/sport/vintersport/svt-s-expert-calle-sjalvklar-avslutare/

Inlagd: 2017-01-24, 20:57
Skriven av: H. G. Wells

Om jag minns rätt så är även den där Petter Northug en hyfsad spurtare.

Inlagd: 2017-01-24, 21:00
Skriven av: H. G. Wells

Ja man kortar av ordentligt i Falun jämfört med VM banorna. Detta förmodligen för att få fler minuter med åkarna runt stadion. Tar man långa mördarbacken måste man köra den långa rundan ner mot stadion. Tråkigt för tävlingarna men korta mördarbacken är rätt hård den med.

Inlagd: 2017-01-24, 21:43
Skriven av: Anders

H. G. Wells – nu gissar jag att Blomman syftar på vad som man sett hittills i år, och då har ju inte Northug dominerat direkt….

Inlagd: 2017-01-24, 21:52
Skriven av: Rubik

H. G. Wells – Men personligen tror jag Northug fortfarande har vansinnesfarterna i sig dock.

Inlagd: 2017-01-24, 21:54
Skriven av: Rubik

Har kollat in banorna och det är som man kört några gånger. 2 slingor som går tight nära varandra men ena gör en extra avstickare genom lilla mördars o andra gör en avstickare upp genom sprintslingan. Men visst saknar man ”originalmördars”.

Inlagd: 2017-01-24, 23:35
Skriven av: Kallner

Trist för publiken i Ulrice med 5 km slingan.
Calle får avsluta i brist på bättre.
Bra med 2,5 km i Falun

Inlagd: 2017-01-24, 23:55
Skriven av: KGK

KGK: Bäst för publiken vore nog en 400 meters slinga inne på station, men bra skidåkning vore det inte. Jag säger inte att 2 x 2,5 km är fel, men har man skapat en sämre bana bara för att publiken skall se mer av åkarna så är man inne på fel väg.

Sundby konstaterade förra säsongen att masstarten i Falun var en fars. Han sa väl ungefär så här: Det går inte att köra masstart på de här banorna, mördarbacken ligger helt fel (för tidigt) på slingan, efter mördarbacken packas fältet oundvikligen ihop eftersom resten av banan in mot målet är för lätt.

I år kör man alltså inte ens mördarbacken.
Nåja, den som lever får se. Jag har i alla fall ingen aning om hur den nya banan kommer att fungera. Kanske är banan rent av bättre än förra året.

Inlagd: 2017-01-25, 07:44
Skriven av: H. G. Wells

Northug har väl åkt betydligt fler VC lopp än Haag. swestam du kan ju inte bara använda denna säsong om du skall generalisera fenomen.

Inlagd: 2017-01-25, 08:16
Skriven av: Johan

Rubik: Ja det tror jag också, är Northug i någorlunda god form så är han given som slutman. Frågan är om han kommer att vara i bra form till mästerskapet?

Inlagd: 2017-01-25, 08:17
Skriven av: H. G. Wells

Golfspelarna har i många år diskuterat om Tiger Woods kommer att komma tillbaka till fornstor form eller inte.
Ska vi ställa samma fråga om vår guldklimp Northug?

Inlagd: 2017-01-25, 08:27
Skriven av: sälen

Svenska kravet: Släpp henne fri nu, det handlar om Johaug.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-kravet-slapp-henne-fri–nu/

Inlagd: 2017-01-25, 09:00
Skriven av: anders 2

Johan: Fast jag uppfattade att Per generaliserade utifrån denna säsong (Haag vs Harvey) så då tycker jag det är relevant att jämföra med åkare i andra nationer som inte åker alla tävlingar denna säsong.

Inlagd: 2017-01-25, 10:17
Skriven av: swestam

Haag struntar i Falun. Otroligt slött.Om hon inte är sjuk förstås.

Inlagd: 2017-01-25, 19:45
Skriven av: KGK

Att Haag inte ställer upp i Falun måste innebära att hon i stort sett bara har SM kvar för att kvalificera sig.
Är hon kanske besviken för att inte vara uttagen i ordinarie grupp?
Lutar mer och mer mot att det inte blir nåt VM för henne. Man kan inte bli uttagen på resultat som är 1,5 månad gamla, speciellt inte om man varit sjuk efter.
Dessutom har konkurrensen om platserna hårdnat då andra åkare presterat bra i närtid.

Inlagd: 2017-01-25, 23:06
Skriven av: Kallner

Haag har redan fått klartecken till VM och deltar därför inte i Falun.

Inlagd: 2017-01-25, 23:08
Skriven av: Jan

Jan; jasså, var har du den infon?

Inlagd: 2017-01-25, 23:17
Skriven av: Kallner

Kallner: var aldrig aktuellt att Haag skulle åka i Falun de berätta grip i en intervju på måndag. Haag fanns med i en trupp till Falun men den truppen blev uttagen samtidigt som den till Ulricehamn därför många fått för sig att hon skulle åka även om de aldrig var aktuellt

Lyssna på intervjun på intervjun grip eller lär vad jag skriva ovan om Haag för några dagar sedan så för du en uppfattat om läget och hur dom tänker

Inlagd: 2017-01-26, 00:21
Skriven av: Jossa

Oj lite stav fel blev de men läs ovan ska de stå eller lyssna på intervjun med han och dra slutsatsen vad dom tänker

Inlagd: 2017-01-26, 00:24
Skriven av: Jossa

Vem bryr sig om våra fyra kvinnliga toppåkare när vi har Haag att intressera oss för dag efter dag?

Inlagd: 2017-01-26, 07:42
Skriven av: Tobbe H

Northug kommer att åka istället för en magsjuk Tönseth. Det blir spännande att se om han är på gång nu.

Inlagd: 2017-01-26, 14:23
Skriven av: HF

Många har redan bestämt sig för att Finn Hågen Krogh ska avsluta för Norge i VM men jag har lärt mig att man aldrig ska räkna bort Petter Northug. Trots en väldigt dålig säsong så tror jag verkligen att han kan hitta formen till VM. Jag tippar att det norska laget blir: Tönseth, Sundby, Krogh och Northug.
En Northug i toppform slår en Krogh i toppform i en spurt. Det tror jag absolut.

Inlagd: 2017-01-26, 16:02
Skriven av: Gunde Jernberg

Nu förlorade ju Northug spurten mot Klaebo i test helgen som var… Den sved nog än mer än 50-platsen i wc…

Inlagd: 2017-01-26, 16:36
Skriven av: Aliide

hjälp mig?!
varför hoppas jag att Haag inte tar en plats till VM på bekostnad av någon annan med färskare resultat med sig?.
Denna känsla hade jag inte när Södergren blev uttagen till VM i Falun mot alla odds..

Inlagd: 2017-01-26, 16:53
Skriven av: Ernström

I slutet av Södergrens karriär i landslaget kunde han fortfarande prestera rätt bra på 50 km till skillnad från alla andra distanser. Därför kom han med till VM.

Inlagd: 2017-01-26, 17:01
Skriven av: Lasse liten

ja men risken är väl att de tänker samma om Haag, hon tas ut, men blir en panelhöna under hela VM fram till 3 milen där de tror mer på henne än Ingemarsdotter, Falk, Andersson mfl..

Inlagd: 2017-01-26, 17:04
Skriven av: Ernström

Ja, tyvärr.

Inlagd: 2017-01-26, 17:07
Skriven av: Lasse liten

Ernström: så inaktuell kan ju inte årens resultat ändå vara när man tar ut en trupp? tittar man på WC resultaten 2015 när Södergren blev uttagen var raden innan VM 73 59 27… men jag tycker ändå de var hel rätt att ta ut han… 2014 när han kom med till OS var han inte heller bra på WC loppen innan men gjorde ett väldigt bra OS ändå..

Men kommer inte Haag igång snart lär de bli tufft att komma med… men fakta är att de inte ännu finns många distansåkare med så extrem bra resultat förutom Kalla Nilsson Haag Falk. dom har varit topp 10 dom 3 förstnämnda några gånger..

men din känsla måste väl bara vara ett Södergren måste vara en personlig favorit och Haag inte är någon favorit för dig

Inlagd: 2017-01-26, 17:26
Skriven av: jossa

Jossa

Du har rätt i det sista.. MEN..
Södergren blev också 3a på SM och slog där flera viktiga konkurrenter om en sista plats. Om Haag gör det samma i Södernhamn slutar jag gnälla…

Inlagd: 2017-01-26, 18:05
Skriven av: Ernström

Ernström: Nu tror jag bara men vill ha igång Haag till SM utan några jätte krav på resultat mer se att hon är på rätt väg och utvärdera från de… sedan kommer väl klassen på SM vara lite tveksam åxå så möjligt hon ändå kan ta en medalj… många åkare är ju iväg på andra uppdrag för OS och U23 o JVM krockar ju med SM… Jag tror Södergren kommit med till VM även om han blivit 5a i de där SM loppet.. förstår inte riktigt hur du kan dissa Haags WC lopp den här säsongen…

åker hon ok på SM lär hon komma med är 3 veckor kvar till VM från de.. kan hon inte tävla i SM blir de tufft om platsen

Inlagd: 2017-01-26, 18:46
Skriven av: jossa

Är Haag inte med på SM är det riktigt illa om hon blir uttagen till VM. Och lite förnedrande faktiskt mot andra kandidater som presterat efter nyår. Haags resultat denna säsong är inte färska längre.

Inlagd: 2017-01-26, 19:54
Skriven av: Kallner

Fast det är väl egentligen bara Settlin som har presterat något på distans efter nyår utöver redan klara Stina, Kalla, Falk. Om ingen annan presterar på hög internationell nivå i helgen finns inga möjligheter att rubba Haag som jag ser det. I dagsläget måste mer än en person passera henne för att hon ska hamna utanför laget. Settlin har chansen men hon kör väl bara sprint i helgen?

Inlagd: 2017-01-26, 20:19
Skriven av: Per

Jo, förresten Wiken var 14 på en etapp i TdS men det tror jag inte räcker.

Inlagd: 2017-01-26, 20:20
Skriven av: Per

Jag instämmer med Kalla, in med Ebba A på tredje sträckan i stafetten. Jag tycker närmast det är en självklarhet om hon är i form. Vilken boost för henne och laget. En tjej på uppgång och ingen föredetting. Alternativet är Falk men Lahtis banor är tuffare än Ulricehamns.

Inlagd: 2017-01-26, 20:46
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Dock så var Falk tvåa efter Kowalczyk och före Ebba (och alla andra) just på Lahtis tuffare banor för tre veckor sedan.

Inlagd: 2017-01-26, 21:02
Skriven av: swestam

Per: Settlin kör båda dagarna i helgen

Inlagd: 2017-01-26, 21:15
Skriven av: Skidor

Det är ju mycket Haag men kan inte låta bli.Hur kan Haag över huvud taget komma ifråga för en plats i VM.Hon har ju inte tävlat under säsongen.Dom som ska bli uttagna måste väl vara dom som har presterat något innan VM ,inte flera månader innan.Det kan ju inte vara så att det räcker att köra en formtopp typ till Davos och sen vara klar.Då har man ju tävlat mot andra åkare som inte har toppat sig och det säger inget mycket.Det vore ju skillnad om hon hade haft någon pallplats i sina få lopp men hon är ju långt ifrån. Varför får inte unga mer hungriga åkare chansen i stället.Sen kan Haag gärna komma tillbaka till landslaget om hon verkligen presterar i någon skandinavisk cup som alla andra måste göra som inte sitter mitt i gräddfilen.

Inlagd: 2017-01-26, 21:35
Skriven av: karlp

karlp: vad får dig o tro att Haag toppat någon from till Davos? hon prestera ju bra både innan och efter.. Tyska åkare har ju rätt hårda resultat krav för att få åka VM många av dom borde vara rätt toppade även Norska åkarna som är på gränsen är ju rätt hårt om platserna där dom måste ju prestera när dom väl får chansen… menar du att Haag haft någon gräddfil i år?

Inlagd: 2017-01-26, 21:54
Skriven av: jossa

Om inte annat så har ju Haag inte presterat i så många klassiska lopp, ex 23 i Ruka. Sen har hon mest kört skatelopp.

Inlagd: 2017-01-26, 21:56
Skriven av: Skidor

Måste hålla med i klagokören om Haag. Ser man till behandlingen av henne, som vanligt med silkesvantar, så är hon en världsstjärna. Men det är hon då verkligen inte, rankar jag våra damåkare totalt sett skulle hon hamna på sjätte-sjunde plats. Ändå verkar hon alltid få plats precis där och då det passar henne att åka. Däremellan tackar hon nej av vitt skilda anledningar. Klart hon får till en eller ett par resultat per säsong, men samtidigt är det ingen annan damåkare som plockar russinen ur kakan på ett liknande sätt. Dessa ”bra” resultat är inga pallplatser heller ska sägas, långt därifrån.

Nån skrev PR-geni, och det är väl ungefär där jag landar. Haag ger väldigt mycket intresse åt skidlandslaget. Hon skickas iväg på idrottsgalan. Hon visas upp på pressträffarna. Hon entusiasmerar. Ger många klicka i kvällstidningarna. Hon skulle säkert kunna sälja en sistaplats i något lopp som något positivt. Då har vi inte ens nämnt hur många hon når ut till genom bloggar, facebook och annat. Så ja..

Vad Grip ser i sina veteraner förstår jag dock inte. Han har ett helt fantastiskt flicklag på väg uppåt, och ett OS runt hörnet, men väljer att matcha åkare som till 110% inte kommer att plocka några medaljer varken i år eller nästa. Att prioritera diverse undertourer och juniortävlingar för vissa åkare som rentav är bättre än Haag och Wikén är märkligt. Det är konstigt att inte pressen ifrågasätter att man så ofta inte kör med bästa laget i världscupen, och jag förundras också över att det aldrig verkar vara någon som blir besviken över att petas till förmån för äldre, sämre åkare än sig själv.

Inlagd: 2017-01-26, 21:57
Skriven av: Johan

Johan: Haag har ju varit kvalificerad varje lopp hon åkt i år så vart vill du komma? faktiskt rätt klart kvalificerad åxå…och har ännu inte tagit någon annans plats i ett enda lopp… hon har slagit dom yngre hoten varje lopp förutom Ebba en gång… när Haag inte åkt har yngre fått chansen Nordström tds och Sofia nu i helgen ännu har ingen av dom tagit chansen att åka in i VM truppen på resultat från i år.. andra yngre som fått
chansen är Dyvik Sundling Settlin ja många får chansen helt klart..

Skidor: Haag var 10 i Lillehemmer klassiska WC lopp

dom yngre får gärna ta äldres plats men inte för att dom är yngre utan för att dom är bättre

Inlagd: 2017-01-26, 22:13
Skriven av: jossa

Johan: Varför kritiserar du bara Haag kan man undra finns ju andra landslags åkare som haft mkt sjukdomar och tävlat lite .. och ändå får åka i landslaget.. dom har ju även klart sämre resultat än Haag när dom åkt..

Inlagd: 2017-01-26, 22:19
Skriven av: jossa

Jossa
Nej jag tycker inte att Haag haft någon gräddfil i år.Men om hon skulle bli uttagen till VM skulle det var en extrem gräddfil. Hon får åka vilka lopp hon vill för mig ,Men vad hon har presterat på sistone gör att hon inte ens borde var i närheten till att bli uttagen till VM om det inte blir så att andra åkare insjuknar.

Inlagd: 2017-01-26, 22:25
Skriven av: karlp

jossa: Du kan inte bara titta på Haags bästaresultat, för hon får också klart mest chanser. Du jämför henne mot åkare som åker en femtedel av vad hon själv gör. Se hennes resultatrad ifjol när hon åkte nästan allt. Hur kan man bli uttagen helg efter helg med 25-30:e platser? Nån annan måste ju vilja åka också, och inte bara när Haag är sjuk?

Detta är ingen kritik mot Haag främst, utan laguttagningarna. Haag tackar och tar emot, det hade jag också gjort i hennes situation. Wikén är egentligen ett bättre exempel, men det är inte hon som mystiskt drar sig ur tävlingar och förväntar sig en fri VM-plats.

Inlagd: 2017-01-26, 22:28
Skriven av: Johan

Om Faluns plan med de superkorte 2,5 km sløyfene er å få fram i lyset hvor dårlig ide det er med med fellesstart på en flat bane med kortkorte runder, så har de min fulle støtte.,

For her kommer det til å bli kaos, stavbrekk i hopetall, knall og fall og kanskje ”slagsmål”.
Største ”slåsskjempen” kommer til å vinne i herreklassen og banen er som laget for Stina Nilsson – uten nevneverdige bakker. Her er bare å finne frem popcornet!

Men om det er en bevisst handling for hvordan arrangøren synes skirenn skal arrangeres, så fortjener ikke Falun å arrangere flere renn.

Inlagd: 2017-01-26, 22:36
Skriven av: Fabulator

karlp: Grejen är väl den att om Haag inte visar att hon är på gång under SM med att tävla tror jag de blir tufft för henne att ta en plats eller så väntar man fram till Otepää med definitiva VM truppen… om vi lekar med tanken att de ska 9/10 tjejer till VM så givna är Kalla Stina Ida Hanna Ebba Jonna,,,sedan har vi Settlin som ligger bra till kan fungera som sprint reserv åxå… då har vi dessa kvar som krigar om sista platserna Haag Rydan Wiken Sofia ,, om inga under sker i Falun…av dom fyra jag räknar upp har ju Haag klart bäst resultat i år dom andra har ännu inte presterat varken efter jul eller före jul med undan tag Wiken en gång 14 så är väl läget nu…

Inlagd: 2017-01-26, 22:44
Skriven av: jossa

Johan: När vi diskuterar årets säsong vilket jag gör då kan vi titta på alla hennes resultat från i år och konstatera att alla dom lopp hon åkt så har hon varit kvalificerad för.. och även klart bättre resultat än Wiken vilket gör henne mer aktuell för VM ännu idag men de kan ju ändras..

läs ovan hur jag resonerar krig VM uttagningarna

sedan när de gäller har var de väldigt tyst med beröm från många Haag kritiker efter de bra lopp hon gjorde Frankrike men så fort de finns något att hacka på om henne då går drevet fort..men sällan att dom ger till baka beröm i medgång.. :)

Kallner; Du berömde Haag efter La Clusaz åkte till och med jävligt bra enligt dig ;)

Inlagd: 2017-01-26, 22:55
Skriven av: jossa

”om vi lekar med tanken att de ska 9/10 tjejer ”
Ja om vi pratar om 10 tjejer så är det klart att Haag platsar. Men sen är frågan vilka som ska få köra i loppen.
Sen är kanske problemet för mig att jag hoppades och trodde jättemycket länge på Haag och kände att hon hade en jättepotential efter att par fantastiska år men man blev besviken gång på gång.Kändes som hon hade kastat bort en otrolig talang genom hemkokta träningsfilosofier och annat.Wiken är lite samma sak man såg att hon hade en jättetalang men hon har inte heller haft någon positiv utveckling.Orsaken är nog helt andra än vad gäller Haag. Motivation och mycket otur. Men hon har ju haft sina toppar ett par år efter Haag så jag har inte riktigt tappat hoppet om henne på samma sätt.
Men om man skulle jämföra Haag och Wiken idag så tror jag utan att igentligen ha en aning att chansen att Wiken skulle ta medalj i något lopp är större än att Haag skulle göra det.
Sen finns det som du säger andra i landslaget som också fått väldigt många chanser utan att prestera.
En lite lustig sak
Jag har alltid trott att du och Swestam har varit kvinnor och i stort sett resten här män.Men efter Jan:s kommentar igår så har jag fattat att du också är man. Man lurar sig på signaturer.Har antagligen fel vad gäller swestam också.

Inlagd: 2017-01-26, 23:01
Skriven av: karlp

karlp;VM i falun hade vi 10 tjejer med som fick tävla vet inte om de är någon utgångs punkt därför jag chansa på 9/10…

Inlagd: 2017-01-26, 23:13
Skriven av: jossa

Haag har ju säkert en stor chans att platsa på en 3 mil. Hon har visat förrut att hon är stark där .Men utan att det känns som att det är i närheten att hon ska ta en medalj. Om hon ska platsa i något av de andra loppen så måste hon prestera väldigt bra i loppen som är kvar innan VM.

Inlagd: 2017-01-26, 23:26
Skriven av: karlp

Jag vet att jossa är man för att det var en intervju med honom när han vunnit en tävling (överlägset). Att han har koll på sina saker är inget att betvivla. Däremot så håller jag inte med honom i Johaug-saken och irriterrrar mig på att han anmärker på vad jag kallar skidåkarna för. Var mest Allide som gnällde över det förut, hon är nog tjej, tror det är ett kvinnonamn nämligen. Sedan har vi ju Eric.G eller något det är en tjej som heter Elin som har det kontot.

Inlagd: 2017-01-26, 23:46
Skriven av: Jan

Vi har även Anna.F från näringslivet, Idas släkting proffessorn som ibland lånar ut datorn till sin unga släkting.

Dessutom hade vi en som hette Sanna förut och nu skriver ju en som heter Lisa och har vettiga åsikter.

Inlagd: 2017-01-26, 23:48
Skriven av: Jan

En fråga på Haags blogg efter hennes senaste inlägg om solenergi:
”Vill se dig i tävlingsspåret,vad är problemet?”
En befogad fråga.

jossa: självklart ska Haag, liksom andra åkare ha kred när hon både åker bra och gör resultat. Men det ser ut (tolkningsfråga) som att hon tävlar väldigt sparsamt före mästerskap. Var lika förra gången. Lite räkmacksvarning om man får spetsa till det. Superåret 2010 börjar bli länge sedan.

Inlagd: 2017-01-27, 00:13
Skriven av: Kallner

Kallner: Då kommer Haag nog inte tävla någonting nästa år som är ett OS år? Hehe bara en tanke.

Inlagd: 2017-01-27, 08:05
Skriven av: Andreas P

Jossa är naturligtvis Emil Jönsson :-)
Jösse blev för enkelt.

Inlagd: 2017-01-27, 08:15
Skriven av: Tobbe H

Finns både en jossa och Jossa här inne. Luring!

Inlagd: 2017-01-27, 09:14
Skriven av: Kallner

det finns en Emil också!

Haag är ju självklart kvalificerad i Sveriges damtrupp till VM som den ser ut idag. Hon har inte presterat något anmärkningsvärt bra, men är ändå med marginal kvalificerad tillsammans med (dock efter) Kalla, Stina, Falk och Ebba framförallt. Anledningen är ju främst att det inte är några andra som konkurrerar om Haags plats på riktigt, och då menar jag typ Rydqvist, Henriksson och Wikén.

Inlagd: 2017-01-27, 10:16
Skriven av: Emil

Har man koll på bloggen genom åren kan man nog se ett mönster att jag oftast försvaret åkare som jag tycker orättvist hamnat i skottgluggen.. gäller ju även Wiken kalla när dom fick mkt kritik…

Upplever de som att de finns väldigt många landslags åkare med sämre resultat som aldrig kritiseras av någon anledning

Jan: Angående namn så är jag rätt säker på att du vet Idas bargrund och namn med ditt kunnande..och inte behöva lyssna på din finska kusin

Inlagd: 2017-01-27, 11:57
Skriven av: Jossa

Någon nämnde tidigare att unga åkare inte ska gå före äldre bara för att de är unga utan för att de är bättre-
Jag håller helt med den principen, MEN som landslag måste man också tänka på att matcha sin generationsväxling.
Genom att matcha de unga åkarna så lite i år mot bästa motstånd så tror jag Grip tänker att generationsväxlingen ska komma efter OS 2018, dvs. under det mästerskapsfria året.

Ganska talande för sveriges mästerskapsfixering.
När det gäller herrarna tror jag dock de gör helt rätt. De e enda som har rimlig chans att matcha veteranerna kommande 2 säsonger är Burman och Thorn och de har också fått chansen redan i år, bra.,
Men hur ser det ut på damsidan?
eftersom ingen ändå på allvar tror att Wikén, Rydquist, Haag ska ta några medaljer eller nära-medaljer på VM så hade man likväl kunnat matcha yngre åkare i större utsträckning både i VC och till VM, Det finns ändå bra alternativ till stafettlaget och övriga sträckor utan dessa 3…

Inlagd: 2017-01-27, 12:49
Skriven av: Ernström

Ernström: Wiken är ännu bara 27 år får man inte glömma.. tycker väl åxå många yngre åkare fått chansen i år på distanslopp Sundlig Settlin Nordström Dyvik Sofia dom får ju sina chanser.. en åkare som Nordström har ju fått åka rätt mkt i WC i år.. på herrsidan finns väl även O Svensson med som en het kandidat ..

Generationsväxlingar i skidor brukar lösa sig själv en del faller i från andra kommer till…tycker inte man ska utesluta åkare bara för att dom är äldre runt 30 för de är ingen ålder för en skidåkare eller de är bevisat att man kan ha mkt kvar även då titta bara på Daniel R och Johan O båda tog väl deras första medaljer individuellt när dom var rint 30

Inlagd: 2017-01-27, 13:14
Skriven av: Jossa

Ernström: Dyvik och Sundlig har väl ändå matchas en del denna säsong. Henriksson och Dahlqvist har inte åkt tillräckligt bra för att få åka mer permanent. Och Rönnlund, Solin och Vinsa har inte alls presterat tillräckligt bra för att få åka världscup. Så jag tycker nog man har matchat in de unga åkare man kunnat matcha i världscupen.

Inlagd: 2017-01-27, 13:19
Skriven av: swestam

Det är ett stort värde i att de unga talangerna emellanåt får riktigt komma i närkontakt med storfräsarna som ofta är deras idoler. Bara att få Ida som granne i hotellkorridoren eller som Sofia H i helgen t.o.m. få åka i samma lag som Kalla ger motivation för det tunga slitet som en skidkarriär innebär. Det kan inte alltid vara millimeterrättvisa i uttagningarna till WC.

Inlagd: 2017-01-27, 15:28
Skriven av: Tobbe H

Nya bud ang Falun. Hanna Falk kommer bara att åka sprinten, inte distansloppet. Ersättare: Evelina Settlin. Jens Burman har slitna luftrör och avstår Falun. Ersättare: Oskar Svensson. Källa: SVT

Inlagd: 2017-01-27, 15:50
Skriven av: Kitty

Tobbe H; Sofia åkte ju för fullt i WC redan säsongen 2015 fram till Jul sedan vet nog alla vad som hände förra året på väg tillbaka men var inte på samma nivå som året innan i år på gång nu får vi hoppas men har inte åkt nog bra för att få åka WC förrän nu…Sofia kan nog den miljon rätt bra och vet vad som krävs.. förra helgen fick hon ju chansen i a laget på Lördag före Rydan fast Rydan är bättre på fritt även förtroende i stafetten fick hon..

millimeterrättvisa kan de så klart aldrig bli men tycker dom Svenska uttagningarna sista åren varit väldit rättvisa där även yngre fått sina chanser

Inlagd: 2017-01-27, 16:03
Skriven av: jossa

Vad tror ni om Olsson Rickardsson i helgen?
Kan man få beställa båda 2 på pallen tack. Det skulle vara perfekt inför VM. Tror faktiskt lite på det tipset även om det är en högoddsare.
Men det börjar säkert toksnöa och sen vinner Petter som vanligt i sådant väder. För Petter ska vara med i alla fall va?

Inlagd: 2017-01-27, 18:53
Skriven av: karlp

Svenska landslagsläkaren ger sin syn på saken.

”Svenska landslagets läkare Per ”Pliggen” Andersson lider med sin norska kollega Fredrik S Bendiksen som i går vittnade om det fatala misstaget som slutade med ett positivt dopningstest för skidstjärnan.
– Det är mest sorg som jag känner kring det här, när det gäller hans del, säger Per ”Pliggen” Andersson.”

”Om en utövare får ett läkemedel av dig, frågar hon eller han då om det finns på dopningslistan?
– Nej. Vi har som rutin att om jag förskriver ett nytt läkemedel så tittar vi tillsammans på grön-röda-listan. Det är så enkelt nuförtiden.
Så ni kollar alla substanser ni är osäkra på?
– Vi kollar allt! Det ska inte finnas någon osäkerhet. ”

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/7kOA4/det-ar-mest-sorg-jag-kanner

Inlagd: 2017-01-27, 18:59
Skriven av: H. G. Wells

Fel tråd blev det.

Inlagd: 2017-01-27, 19:00
Skriven av: H. G. Wells

jossa: Mitt inlägg ska mer ses generellt än att knytas till ett visst namn. Det krävs fingertoppskänsla för att optimera framväxten av kommande storåkare, alltför många försvinner på vägen. Ibland beroende på oskickligt agerande av ledarna.
Ska jag tyda dig så att du tycker att Rydqvist skulle ha fått chansen i stafettlaget i stället för Henriksson? Jag tycker det var bra av landslagsledningen att ge Henriksson chansen i den riktiga hetluften. Vad vet vi, kanske var det bara det som krävdes för att få henne att göra ett riktigt lyft. T.ex. Dyviks WC-lopp tror jag var väldigt nyttigt för henne.

Inlagd: 2017-01-27, 19:07
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Jag skrev att hon även fick chansen i stafetten.. (var väl mer att beskriva att yngre får chansen att åka även när de är hårt om platserna ) var väl mer 10 km loppet de var konstigt att hon gick före Rydan..

Stafetten hade nog i efterhand varit bättre med Kalla på sträcka två men inget att göra något åt nu och inget att klaga över heller

Inlagd: 2017-01-27, 19:36
Skriven av: jossa

jossa: Ja men var inte stafetten lite för att testa också? Förresten om nån vill se live sändningar från JVM så finns det länk på Fis hemsida men det kostar .

Inlagd: 2017-01-27, 19:41
Skriven av: Andreas P

Känns otroligt ovisst inför i morgon både på dam- och herrsidan. Stina är väl inte favorit nu när hon varit borta ett tag. Falla, Matvejeva, Björgen, Weng skulle alla kunna vinna. Det är väl bara Östbergs form som har känts lite tveksam. På herrsidan finns alla de främsta namnen med. Ustiugov, Krogh, Goldberg, Klaebo är väl de främsta favoriterna.

Inlagd: 2017-01-27, 21:21
Skriven av: Per

Svårt att veta hur det går, det är ett vm snart, åkarna är/ska nog inte vara i form just nu.
Jag tror t.ex. att Sundby den här säsongen satsar på rejäl formtopp till mästerskapet.

Inlagd: 2017-01-27, 21:37
Skriven av: H. G. Wells

Jag är lite rädd för att den här banan är i lättaste laget.

”http://www.svt.se/sport/vintersport/saknar-mordarbacken-sallar-agnarna-fran-vetet/”

Inlagd: 2017-01-27, 21:51
Skriven av: H. G. Wells

Da var vi i VM-finalen i herrehåndball også, vi erobrer stadig nye områder innenfor idrett, skyldes sikkert astmamedisin, ikke sant?

Inlagd: 2017-01-27, 23:05
Skriven av: Neithiri

@Neithiri: Ikke bare astmamedisin, også anabole steroider. Det er clostrebolgutta som er i VM-finalen i herrehåndball .

Inlagd: 2017-01-28, 03:58
Skriven av: Kurt

Lägg ner offermentaliteten Neithiri. Johaug har åkt fast för doping och får ta konsekvenserna av det. Bara att gilla läget.

Inlagd: 2017-01-28, 08:38
Skriven av: Tomas

Stör mig att Norge inte får ha fler åkare på herrsidan i sprint. Hade gärna sett Golberg, Hattestad, P Northug och Fosli. Fantastiska åkare.

Inlagd: 2017-01-28, 09:50
Skriven av: Gunde Jernberg

Per: Golberg åker inte sprinten idag

Inlagd: 2017-01-28, 09:51
Skriven av: Gunde Jernberg

Där rök VM-chanserna i sprint för Settlin och Öberg. Utslagna i kvalet.

Inlagd: 2017-01-28, 11:04
Skriven av: Lasse liten

Starkt kval av Björgen och Falk. Svagare än väntat på Matvejeva och i viss mån Ida. Stina full godkänt. Hon verkar ha tagit ner formen lite sedan TdS. Klaebo fortsätter att imponera på herrsidan. För svensk del är sprintlaget till VM klart nu när Westberg och Nordström inte kvalade i fullt sprintstartfält. Kul att Simon Persson tog sig vidare.

Inlagd: 2017-01-28, 11:39
Skriven av: Per

Känns som avståndet generellt ökar mellan 1:an och 30:e löpare på herrsidan. De senaste säsongen har det ofta legat runt 5 sekunder men denna säsong runt 7 sekunder. Idag var det nästan 8 sekunder i kvalet.

För övrigt verkar det hårda tävlandet tagit ut sin rätt på Harvey. Endast 46:a i kvalet.

Inlagd: 2017-01-28, 11:46
Skriven av: Lasse liten

Noterbart i kvalet på herrsidan:
3 av 3 österrikare vidare.
0 av 6 schweizare vidare.

Inlagd: 2017-01-28, 11:53
Skriven av: Lasse liten

40 sekunder längre kvaltid för herrarna i Lahtis (skandinaviska cupen, Oskar S vs Oskar S) jämfört med Falun. Bara 10 sekunder långsammare för damerna däremot (Falk vs Falk) samt ge/ta en del beroende på förhållanden.

Inlagd: 2017-01-28, 12:14
Skriven av: Per

Handboll, fel tråd

Inlagd: 2017-01-28, 12:31
Skriven av: KGK

Ringwald bör väl diskas där va?

Inlagd: 2017-01-28, 13:25
Skriven av: Per

Calle la sig ner med vilje för att inte rulla in sist krigande, illa.

Inlagd: 2017-01-28, 13:53
Skriven av: Aliide

Jahapp, Emil är där han är. Ingen VM-status på han längre som jag sagt tidigare.

Inlagd: 2017-01-28, 13:58
Skriven av: Kallner

Oskar gjorde en Northugare.

Inlagd: 2017-01-28, 14:00
Skriven av: Kallner

Aliide: haha tror du själv på de ens ? eller klart de stämmer ju in på din profil att Hacka på Calle

Inlagd: 2017-01-28, 14:01
Skriven av: jossa

Starkt av Oskar men vilket konstigt resonemang av Hård och Blomman. Han hade inte ”otur” som hamnade i den dåliga positionen när han väljer innerkurva som trea in i backen. I sista backen ska man leda eller ta ytterkurva (som Calle).

Inlagd: 2017-01-28, 14:06
Skriven av: Per

Blir riktigt sur på att de hackar på Calle och hyllar Oskar. Ja, Calle borde haft bättre position in i sista backen men det var självklart rätt att gå ytterfil i sista backen.

Inlagd: 2017-01-28, 14:08
Skriven av: Per

Oskar och Theodor är givna i sprintstafett.

Inlagd: 2017-01-28, 14:09
Skriven av: Lasse liten

Emil skyller på fallet i sitt heat??

Inlagd: 2017-01-28, 14:12
Skriven av: Kallner

Vilken otur för H Falk!!!

Inlagd: 2017-01-28, 14:14
Skriven av: Lasse liten

3 svenskar faller. Bedrövligt att se. Hanna Falk är hopplös. Lär sig aldrig att använda huvudet. Bara kötta på.

Inlagd: 2017-01-28, 14:15
Skriven av: Vasstrader

Vad skulle hon göra Vasstrader? Amerikanskan var ju i vägen såg du väl?! Hade ju inte en chans att undvika att ramla själv.

Inlagd: 2017-01-28, 14:16
Skriven av: Lasse liten

Otroligt stor nackdel att ligga först i utförsbacken.

Inlagd: 2017-01-28, 14:19
Skriven av: Kallner

Falk var lite klantig som inte klarade att runda. Det såg inte alls omöjligt ut att klara det.

Inlagd: 2017-01-28, 14:21
Skriven av: Kallner

Lasse liten

Gäller att ha rätt position när upploppet närmar sig. Det är därför Nilsson är så säker. Hon använder huvudet hela tiden.

Inlagd: 2017-01-28, 14:23
Skriven av: Vasstrader

Lasse liten

Kolla Teodor. Använder huvudet inför upploppet. Ser så lätt ut.

Inlagd: 2017-01-28, 14:25
Skriven av: Vasstrader

Nej nej farten var för hög för att runda.

Inlagd: 2017-01-28, 14:26
Skriven av: Lasse liten

de var väl nästan omöjligt för Falk att göra något fall framför… hon är ju heller inte direkt pigg när de händer

Inlagd: 2017-01-28, 14:27
Skriven av: jossa

Vasstrader: Missa du förra helgen med Teodors misstag både Lördag o Söndag .. :)

Inlagd: 2017-01-28, 14:28
Skriven av: jossa

Calle och Edin har inte det där huvudet som krävs som t. ex Oskar Svensson. Därför hade experterna rätt i sitt resonemang. Om Svensson vs Calle.
Falk ramlade på ett mycket oväntat ställe, och hon var bra med. Det där hade inget med det där huvudet att göra.

Inlagd: 2017-01-28, 14:28
Skriven av: Lasse liten

Calle måste ha superform som han hade i början på säsongen för att lyckas i sprint (och även i viss mån i distans). Då kan han åka från de andra och då spelar han mindre begåvade åkhjärna mindre roll.
Han har mycket att lära av Peterson i sprint och Hellner i distans.

Inlagd: 2017-01-28, 14:31
Skriven av: Lasse liten

Damfinal. Åkare 15, 21, 24 och 26 i kvalet i final. Måste vara rekord i höga nr som går till damfinal.

Inlagd: 2017-01-28, 14:33
Skriven av: Keny

Stina först!

Inlagd: 2017-01-28, 14:38
Skriven av: Kallner

Shit vad imponerande hon är!

Inlagd: 2017-01-28, 14:40
Skriven av: Per

Stina vinner, men synes ikke hun treffer like godt som under TdS. Falla er mye nærmere nå.

Inlagd: 2017-01-28, 14:42
Skriven av: Sven

Nilsson har alltid millimetrene på sin side.
Maiken ledet til det gjenstod 5 cm.

Svenskeflaks :)

Inlagd: 2017-01-28, 14:43
Skriven av: Fabulator

Snygg fällning!

Inlagd: 2017-01-28, 14:44
Skriven av: Aliide

Stina Nilsson är en vinnare, så enkelt är det. Till och med när hon inte är i toppform vinner hon.

Inlagd: 2017-01-28, 14:47
Skriven av: Ron Wood

Hun blir vel kalt Silver Stina?

Inlagd: 2017-01-28, 14:49
Skriven av: Sven

Peterson är den moraliske segraren. Han är tillbaka till formen 11/12. Hade extrem otur mot slutet. Skönt att Pellegrino fick vinna för den dom där norrbaggarna. YES!!!

Inlagd: 2017-01-28, 14:50
Skriven av: Keny

Sven: Inte länge till.

Inlagd: 2017-01-28, 14:50
Skriven av: Ron Wood

Stina är inte ens i toppform och leker ändå. Idag var det hennes pannben som avgjorde.

Inlagd: 2017-01-28, 14:51
Skriven av: Vasstrader

Ron Wood – kan hende hun vinner i morgen også med det spesialtilpassede opplegget de kjører i år.
Ganske drastisk virkemiddel å ta bort det fremste kjennetegnet for Falun – Mørdarbakken :)

Inlagd: 2017-01-28, 14:51
Skriven av: Fabulator

Under TdS så hun ut som en soleklar favoritt, men etter i dag er jeg ikke helt sikker

Inlagd: 2017-01-28, 14:52
Skriven av: Sven

Epiteten Silver Stina är begravd sen hundra år tillbaka…

Inlagd: 2017-01-28, 14:52
Skriven av: Keny

”dom där norrbaggarna”

Beskrivende for miljøet på Skidpepp :)

Inlagd: 2017-01-28, 14:53
Skriven av: Fabulator

Blir Silver-Falla fortsättningsvis ;-)

Vilken spurt i ordningen var det hon förlorade?

Inlagd: 2017-01-28, 14:57
Skriven av: Aliide

Skönt att Sverige äntligen har fått fram en riktig vinnarskalle. Det har Norge haft drösvis av i många år nu. Tror han Emil Iversens pappa har bra inflytande på Stina, hon har definitivt tagit kliv denna säsong.

Inlagd: 2017-01-28, 14:57
Skriven av: Ron Wood

Grymt bra av Oskar också!! Ska vi inte glömma bort.

Inlagd: 2017-01-28, 15:05
Skriven av: Keny

Falla är bättre nu än tidigare. Men Stina vinner trots dålig teknik på upploppet. Det blir en rysare i Lahtis då båda är helt överlägsna. Oskar är väl dagens svensk ändå. Välbehövligt verkligen.

Inlagd: 2017-01-28, 15:05
Skriven av: nn

Emil såg sjukt seg ut, och så har det väl varit i flera år nu. Ingen sprinter längre.
Med risk för att han blir sjuk och smittar ned hela truppen lägligt till VM, risk 50%, så kanske han borde vara med ändå för att ta en stafettsträcka om det skiter sig för Daniel R eller Johan Olsson. Brukar ju vara stabil på en klassisk sträcka där.

Norge spottar fram nya killar man aldrig hört talas om, som idag. Pellegrino blir svår att tas med resten av säsongen

Inlagd: 2017-01-28, 15:29
Skriven av: barterhallen

Emil som reserv på hemmaplan till VM, det kan jag köpa.

Inlagd: 2017-01-28, 15:51
Skriven av: Kallner

Emil kommer självklart med till sprinten om Hellner inte är sugen. Calle, Peterson och Oskar ska ju med men namn som Edin, Westberg, Persson osv är inte bättre än Emil.

Inlagd: 2017-01-28, 16:34
Skriven av: Keny

Jahå, nu har Johan Olsson blivit sjuk också. Det ante mig.

Inlagd: 2017-01-28, 17:15
Skriven av: Rs

Eftersom Emil knappast har potential att gå till en final är det bättre att skicka en yngre som får chansen att överraska och att få erfarenhet.

Inlagd: 2017-01-28, 17:18
Skriven av: Kallner

Emil kan ju komma med för att han även är ett alternativ till andra sträckor.. två distansåkare sjuka då kan han ju bli aktuell även för en stafett.. han har ju åkt bra dom stafetter han åkt genom åren på första…

Inlagd: 2017-01-28, 17:24
Skriven av: jossa

Stafett kan vara en möjlighet för Emil, men då ska han konkurrera ut en startman vid sjukdom. Nån annan sträcka kan i vilket fall inte vara aktuell.

Inlagd: 2017-01-28, 19:48
Skriven av: Kallner

Hvorfor faen stiller ikke Hellner i morgen? Olsson var ventet, han er feig, men Hellner?? Snakk om å dumme ut Falun, skulle tatt seg ut om vi lot Holmenkollen i stikken på denne ufyselige måten. Altså, hvorfor stiller dere ikke med deres beste løpere i Falun? Nei, det nytter ikke å spare seg til Lahti nå, det er for sent, er ikke formen der nå kan dere takke faen.

Inlagd: 2017-01-28, 19:50
Skriven av: Neithiri

Räkna inte bort Emil i ett VM, hellre en Jönsson med sin rutin och chans på final och då medalj en bra dag, än en Persson eller Edin där allt måste klaffa för att ta sig vidare från kvarten. Knixig bana i Lahtis om jag förstått det rätt. Passar Emil.

Calle, Teodor, Oskar, Emil. Borde vara ganska gjutet nu om alla är friska.

Stina är bara så rå! Hade kunnat varit dubbelt Sverige idag med Hanna på topp om inte Diggins ramlat.

Vad har hänt med Ingvild i år egentligen? Alla norrmän här, hur snakkes det om hennes säsong i Norge?

Inlagd: 2017-01-28, 20:19
Skriven av: En_Oskar

Riktigt tråkigt med Olsson inför i morgon. Frågan är om hans VM-satsning klarar detta. Efter dagens tävlingar är sprintlagen inför VM i princip klara. Endast Emil eller Hellner återstår men jag tror också att Emil tas ut oavsett som en slags reserv. Han har visat i två stafetter att han är en kompetent startman i år. I morgon gör Settlin, Henriksson, Wiken sannolikt upp om sista distansplatsen i VM. Martin Johansson behöver nog också göra ett bra lopp.

Inlagd: 2017-01-28, 20:19
Skriven av: Per

En_Oskar: Fast Lahtis-banan är lång vilket talar för Hellner. Om Hellner vill köra, vilket inte är säkert.

Inlagd: 2017-01-28, 20:21
Skriven av: Per

Fast frågan är om Martin Johansson (Thorn eller Ekström) har en chans. Teo, Calle, Oskar S, Hellner, Olsson, Burman, Rickardsson och ev Emil räcker som VM-lag på herrsidan. 8 även där i så fall.

Inlagd: 2017-01-28, 20:43
Skriven av: Per

Dagens 4 största glädjeämnen:

1: Stina är skidvärldens just nu kanske största vinnarskalle. (Vart tog Marit vägen?)

2: Oskar är framtid!

3: Teodor is back!

4: Pellegrino is back, bra för sporten och han är en grym specialist!

Inlagd: 2017-01-28, 20:51
Skriven av: En_Oskar

Emils åkte 2.5 sek ca snabbare än Svensson i kvarten ändå kändes de aldrig som Emil åkte fort och kändes som Svensson flög fram… analyserar man lite Emils kvart så avslutar han snabbare från sista backen till mål än båda norrmännen som är etta två på toppen är han ca 3 sek efter och i mål 2.18 avstannande så lite fart har han kvar

Inlagd: 2017-01-28, 21:03
Skriven av: jossa

Emil hade ju inte krafter att kämpa om tiderna som lucky loser heller. Hade han orkat hade han ju kämpat om de. Tidsanalyser inne i loppet är mindre intressant.

Inlagd: 2017-01-28, 21:19
Skriven av: Kallner

Men va i…? Först var Haag huvudfigur här i flera da´r, en åkare minuter från att ta en individuell pallplats i ett VM. Och vad händer sedan..jo hennes klubbkompis Emil med samma dystra förutsättningar blir föremål för samma intresse.
Jobbar jossa som PR-ansvarig i tvåmannaklubben eller är det kanske ändå Emil själv trots allt…:-))

Inlagd: 2017-01-28, 21:26
Skriven av: Tobbe H

Kallner: ville bara bevisa att han ändå har en del fart i kroppen…gäller bara att träffa rätt med allt… sedan fick han ju ingen bara kurva i backen där han tappa positioner heller.. men hade nog inte varit etta eller två för de man betydligt närmare

Inlagd: 2017-01-28, 21:44
Skriven av: jossa

Nerre
Olsson feg? Då måste du vara rasande på Northug?!

Inlagd: 2017-01-28, 21:45
Skriven av: Gunnar

Tobbe H: du kan inte hängt med bloggen senaste åren :) försvarar alltid dom som jag tycker får för mkt kritik…

Inlagd: 2017-01-28, 21:45
Skriven av: jossa

Olsson sjuk inför VM, vet att de har skämtats en del om det men om man läser historien är detta betydligt mer lovande än när han går in till tävlingar och säger sig ha haft bättre förberedelser än någonsin :)

Inlagd: 2017-01-28, 21:47
Skriven av: Gunnar

Jossa,
Åkarna behöver väl inga försvarare, klarar sig bra utan.

Inlagd: 2017-01-28, 21:47
Skriven av: KGK

Olsson borde satsa på ett nytt jobb som hälsostrateg

Inlagd: 2017-01-28, 21:49
Skriven av: KGK

KGK: klart dom gör vad trodde du… då kan vi ju lägga ner bloggen om de handlar om vad åkarna tycker och klarar sig utan…

Inlagd: 2017-01-28, 21:58
Skriven av: jossa

Olsson tackar iaf för pepp… Tror nog åkare värdesätter sin uppskattarskara KGK…

Sedan är nog inte en virusinfektion två veckor före ett mästerakap så lovande, Gunnar. Om det vore över en månad kvar om nu en förkylning ska behöva sätta stopp för träning och tävling. Nu endast genrepet kvar och egentligen, vore det inte Olsson så skulle det nog ifrågasättas VM-uttagning efter inga resultat efter återinträdande i landslaget efter att ha ”avslutat” sin karriär.

Från ansiksboken:
”Visst, en vacker solnedgång. Men också en metafor för hur det mörknat för min satsning mot VM efter att jag istället för värdefulla tävlingar fått lämna Falun idag med en förkylning. Tack för att ni är världens bästa följare och fans! Massvis av peppande kommentarer efter förra helgens fiasko säger en hel del om er♥️!”

Inlagd: 2017-01-29, 01:10
Skriven av: Aliide

Hellre Westberg (trots misslyckat kval i helgen) än Jönsson, Edin och Persson i sprinten på VM.

Inlagd: 2017-01-29, 01:45
Skriven av: Lalle

Aliide: Det är är över en månad kvar till VM för Olsson. 15K går 1/3. Skiathlon brukar han ju inte köra i mästerskap längre. Han satsar som vanligt på 15 km, stafett och femmilen.

Inte bra med förkylningen så klart men som sagt långt kvar till vm….

Inlagd: 2017-01-29, 08:21
Skriven av: Sportnörden

Är Olsson igång och tränar inom en vecka är de nog rätt lugnt han säger ju att han tränat på bra nu…kanske haft någon infektion i kroppen redan förra helgen därför de gick så tungt …

Aliide: 15 km på VM är 1/3 så gott om tid

Inlagd: 2017-01-29, 08:33
Skriven av: jossa

Aliide… Olsson har varit 4a på en vm-distans i vc i år… tror man är rätt given i ett svenskt vm-lag då. Så han är aktuell på den här säsongen resultat.

Inlagd: 2017-01-29, 08:35
Skriven av: Manne

Hellner blev lite krasslig efter TDS, fick inte tillräckligt med träning mellan touren och Oskarshamn, väljer att lägga in tung träning nu.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/hellner-missar-falun—pa-grund-av-sjukdom/

Kalla var tvungen att släppa upp träningsbelastningen efter TDS, Är nu inte längre nedtränad men är heller inte i riktig form. Kommer att träna tungt under SM.

http://www.nsd.se/sport/sa-ska-kalla-radda-vm-formen-tranade-for-hart-10389337.aspx

Jönsson har en mentalspärr som hindrar honom.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/wB2zn/jonsson-kanner-mig-som-en-nyborjare

Inlagd: 2017-01-29, 09:01
Skriven av: H. G. Wells

En till av alla ”övertränade” Northug blir spännande att se. Om det är som vanligt ett skådespel eller ej kommer att visa sig.

Inlagd: 2017-01-29, 09:05
Skriven av: nn

Spännande att få svar på lite distansfrågor idag inför VM.

Visst har väl Johan och Charlotte friplats på 10/15 på VM? Det öppnar ju upp ännu lite mer i fighten om platserna bakom.

Haag, Henriksson, Nilsson och Ebba hade varit en intressant kvartett för 10 klassiskt. Kanske kan Ida utmana.

Burman, Richardson, Hellner och Calle lär väl ingen rubba på 15 klassiskt.

Inlagd: 2017-01-29, 09:13
Skriven av: En_Oskar

Aliide, Jossa
Jo men vi talar om olika saker

Inlagd: 2017-01-29, 09:20
Skriven av: KGK

Tror Northug må levere minimum et topp 10 løp for å være sikker på å gå Skiathlon i VM. Blir nok ikke lett når Sundby setter opp tempoet. Hva tror man om Nilsson i dag? Klarer hun å henge med? Synes hun så vesentlig piggere ut i TdS og nå møter hun jo Bjørgen som kommer sikkert til å sette opp et tempo Stina ikke har hengt med på tidligere. Er heller ikke overbevist om at hun slår Weng i en klassisk spurt.

Inlagd: 2017-01-29, 09:26
Skriven av: Sven

Patetiska banor idag. Samma som damstafetten på VM.

Inlagd: 2017-01-29, 09:47
Skriven av: Johan

H. G. Wells: Var ju en äldre artikel ang Kalla.

Nu säger hon ju att hom känner sig i fas och ska göra som hon brukar inför alla andra mästerskap = träna.

Inlagd: 2017-01-29, 09:51
Skriven av: Andreas P

Pliggen är väl inte den bäste att ge råd när det gäller att hålla sig borta från sjukdomar eller skador.. Hela landslaget är sjuk varje år.. Finns inget landslag som är så mycket sjuk..

http://www.di.se/nyheter/elitidrottslakarens-sex-basta-traningstips/

Inlagd: 2017-01-29, 09:58
Skriven av: Vasstrader

Emil Jönsson har gjort EN bra sprinttävling i mästerskap genom åren,, den i VM 2011. Det är totalt lönlöst att skicka honom till ännu ett mästerskap. Skicka en yngre förmåga istället..

Inlagd: 2017-01-29, 10:00
Skriven av: Vasstrader

Stina Nilsson är långt ifrån toppform just nu, vilket också gäller många av hennes konkurrenter. Att hon trots allt vann igår är förstås imponerande men hon hade flyt med både det ena och andra och utnyttjade det hon är bra på nästan optimalt. Däremot kommer hon förmodligen vara rätt chanslös i dag och känna på farten ett tag för att sedan ta det mera som ett träningspass. Kalla mer intressant.
Kan inte förstå att Falla, som annars är en ytterst vettig och återhållsam person, kunde klaga på Nilssons stavföring under friskejtingen. Nilsson kan ju inte rå för att hon är mycket längre än många konkurrenter, som mest utgörs av rena småttingar, och därför tar större plats. Det var förstås i frustration och hon tog tillbaka senare men ändå.

Inlagd: 2017-01-29, 10:05
Skriven av: Tobbe H

Er det sant at Stina Nilsson og Emil Iversen er et kjærestepar?

Inlagd: 2017-01-29, 10:22
Skriven av: Neithiri

Tror inte heller på Stina idag, dels pga sämre form, dels pga urladdningen igår. Tycker inte Fallas uttalande är så mycket att säga om. Hon är en vinnarskalle hon också och det blir självklart oerhört frustrerande för henne att bli tvåa. Det är nog mest ett uttryck för det. Tror ändå hon kan ta med sig att hon slog Stina i semin. Det är första gången hon gör det i år i en sprint där Stina inte försvinner pga strul. Spännande att se Petter idag. Kul att se att Calle verkar så harmonisk i år trots nytt strul. Lugn och avslappnad i SVT-intervjun precis.

Inlagd: 2017-01-29, 11:16
Skriven av: Per

Vasstrader: Jönsson har väl ändå varit i final i mästerskap några gånger till.. vilket man får anse som bra ja även medalj 2014 får man inte räkna bort han åkte ändå ifatt och förbi Gløersen på slutet den gången…

vad tycket du om Teodors åkning i Finalen igår ? du hyllande ju han otroligt innan men i finalen blev de ju mkt fel,., de bevisar väl att de är små marginaler de handlar om…

Inlagd: 2017-01-29, 11:16
Skriven av: jossa

Stina för med sig mycket in i det svenska laget men det allra viktigaste är nog att hon förflyttar ribban från ”pallen” till ”seger”. Det har varit oerhört mycket snack om ”pallen” från svenska ledare under lång tid nu. Det har också ofta blivit resultatet.

Inlagd: 2017-01-29, 11:19
Skriven av: Per

Jönsson är ingen vinnare i de stora mästerskapen. Han har fått otaliga chanser men nu måste man börja satsa på andra. I OS så ramlade Glöersen, Hellner och Ustiugov. Jönsson var långt efter men fick chansen när de andra föll.. Ett Bradbury-lopp.. alltså en extrem tur hade han. Fast han förtjänade medaljen. Däremot var loppet i OS signifikativt för Jönsson. Han räcker inte riktigt till i mästerskap.
Teodor har formen, skidhuvudet att ta medalj i Lahtis. Precis som i OS. Han är ett strå vassare än Jönsson.

Inlagd: 2017-01-29, 11:24
Skriven av: Vasstrader

Vasstrader vist Glöersen,ramla åxå men han klara likväl inte att hänga på Jönsson i duellen han fick ju faktiskt chansen att göra den dom var ju ihop i backen.. vinnare nej han har inte vunnit men åkt bra många gånger ändå…

Inlagd: 2017-01-29, 11:38
Skriven av: jossa

Vasstrader: Teodor har gjort misstag dom 3 sista sprint tävlingarna han åkt taktiska misstag…

Inlagd: 2017-01-29, 11:40
Skriven av: jossa

De kunde väl ha 2 drickastationer för att slippa allt strul.
Sundby ser åksugen ut.

Inlagd: 2017-01-29, 11:42
Skriven av: Kallner

Jag ser Halvarsson, Pettersson och Svensson köra en VM-sprint. Sedan får man se vad Hellner tycker om start. Hellner är väl knappast aktuell i sprintstafett. Hellner har väl inte medaljchans på 15 km klassiskt.

Frågan är då om Hellner skall satsa allt på skialthon, stafett och 50 km fritt.

Inlagd: 2017-01-29, 11:43
Skriven av: Vasstrader

Vasstrader: Vill Hellner åka sprinten så går han före Jönsson men tveksamt om han är intresserad av de…tror inte han anser sig ha nog hög maxfart för de i avslutningen på VM banan gäller ju extremt hög fart

Inlagd: 2017-01-29, 11:50
Skriven av: jossa

Oskar har inte bästa fästet.

Inlagd: 2017-01-29, 11:58
Skriven av: Kallner

Northug har gjort sitt i världseliten. Den tur han hade på 5-milen i VM i Falun kommer han aldrig mer att ha. Han har två friplatser i VM men frågan är om han får åka något mer.

Inlagd: 2017-01-29, 12:00
Skriven av: Vasstrader

Lägger Calle sig medvetet långt bak i klungan inför utförskörningarna, eller ser jag galet?

Inlagd: 2017-01-29, 12:04
Skriven av: Lisa

Cologna ligger inbäddad som vanligt och gör inte mer än nödvändigt.

Inlagd: 2017-01-29, 12:11
Skriven av: Kallner

Lisa: än så länge varkar Calle använda sig av den taktiken

Inlagd: 2017-01-29, 12:12
Skriven av: jossa

Rickardsson blir nog vass på 15 km klassiskt i VM.

Inlagd: 2017-01-29, 12:15
Skriven av: Vasstrader

Daniel behöver göra något snart. Undrar om han ligger och bevakar och inväntar Martins långspurt. Tycker D ser stark ut, åker och tittar sig omkring en hel del. Spännande!

Inlagd: 2017-01-29, 12:16
Skriven av: En_Oskar

Vasstrader: ”Northug har gjort sitt i världseliten.”

Du er ekspert på å ta bastante konklusjoner på sviktende grunnlag. Det er vanskelig å ta noe av det du sier alvorlig. Skidpepps egen klovn.

Inlagd: 2017-01-29, 12:17
Skriven av: Tor

jossa: tack för svar! Står på stadion så svårt att få överblick över hela banan, då är det bra med andra skidpeppare. Spännande nu! :)

Inlagd: 2017-01-29, 12:19
Skriven av: Lisa

Såna här lopp borde ju ingå i långloppscupen Ski-Classics. Urtråkigt egentligen som längdtävling.

Inlagd: 2017-01-29, 12:20
Skriven av: Kallner

Sundby har trynet fullt öppet.

Inlagd: 2017-01-29, 12:23
Skriven av: Kallner

Daniel på 15 klassiskt individuellt blir otroligt spännande!!

Inlagd: 2017-01-29, 12:34
Skriven av: En_Oskar

Klockren taktik av Calle väl idag fick nog ut max idag… och visade otroligt vara huvud idag…

Även Daniel R gör ett riktigt bra lopp kul att han är tillbaka

Inlagd: 2017-01-29, 12:34
Skriven av: jossa

Kjæresten til Stina Nilsson vant! Herlig :) Han burde vunnet sprinten i går også. Men en 1 og en 2.plass er en ok Falunhelg for Iversen. Synd ikke Røthe tok 3.plassen i dag.

Inlagd: 2017-01-29, 12:34
Skriven av: Neithiri

Tor

Jag ligger alltid steget före. Var likadant med den norska dopingen. Northug kom i mål 3.10 minuter efter.
Northug kommer att få det mycket svårt i VM.

Inlagd: 2017-01-29, 12:37
Skriven av: Vasstrader

Däremot kan detta mästerskap bli Halvarssons. Lite stolpe in för honom kan det bli. Han känns stark i år.

Inlagd: 2017-01-29, 12:39
Skriven av: Vasstrader

Kul att den sympatiske Iversen vann. Jävla bra lopp idag. Spännande hela vägen.

Inlagd: 2017-01-29, 12:39
Skriven av: Ron Wood

Blev en roligare avslutning är förväntat. Det var bra att Calle klarade den spurten annars hade det nog blivit mentalt jobbigt.
Det var Northugklass på hans sista 2 km.

Inlagd: 2017-01-29, 12:42
Skriven av: Kallner

Grattis Iversen som är tillbaka efter TdS-problemen. Ändå ett ganska kul race men visst hade man velat se hela mördarbacken.

Inlagd: 2017-01-29, 12:50
Skriven av: Per

Vi skall lyfta fram att Emil Iversen vann. Han tar inga astmamediciner.

Inlagd: 2017-01-29, 12:51
Skriven av: Vasstrader

Andreas P:
Kanske fel på länken?
Men det Ingesson säger här efter TDS gäller fortfarande.

”För att inte återupprepa samma misstag med sex veckor kvar till VM i Lahtis har Kalla och Ingesson reviderat träningsplanen.

– Hon kommer att ta det väldigt lugnt fram till tävlingarna i Ulricehamn (nästa helg). Det blir ingen hårdträning, jag tror det kan vara det här som kroppen behöver nu.

Kalla står över den kommande helgens världscuptävlingar i Toblach. I stället satsar hon på Ulricehamn helgen efter.

Planen är fortfarande att tävla mycket under VM i Lahtis.

– Hon kommer inte köra sprint eller teamsprint, annars är hon nog sugen på att köra det mesta, säger Ingesson.”

”Vilken VM-distans tror du passar henne bäst just nu?

– Det är många som passar henne. Förr sa man alltid att hon var bättre i skejt, nu skulle jag vilja säga att det är jämnt mellan skejt och klassiskt. Tio klassiskt passar henne, skiathlon passar henne, tremil passar henne…”

.

Inlagd: 2017-01-29, 12:54
Skriven av: H. G. Wells

Dagens lopp var bra utifrån behovet av en middagsslummer.

Inlagd: 2017-01-29, 12:58
Skriven av: KGK

Verkar vara en del som tycker det var ett tråkigt lopp. Inte jag iaf det är betydligt bättre att se tre mil än fem. Många försök att spräcka fältet gjorde det spännande. Kul med Iversen han har verkligen hittat formen. Calle och Danne är på rätt väg. Saknade Olsson och Hellner.

Inlagd: 2017-01-29, 13:17
Skriven av: nn

Andreas P: Fast jag antar att både Hellner och Kalla har startat en hårdare träningsperiod direkt efter Ulricehamn.

KGK: Banan i Falun är inte bra. Skamligt dåligt.

Inlagd: 2017-01-29, 13:19
Skriven av: H. G. Wells

Iversen imponerar med sin finish, grymt! Tror dock Sundby har ett gir till på en tyngre bana, idag ville han nog mest öva sin långspurt. Calle behövde verkligen den avslutningen för sin mentala uppladdnings skull. Var klart snabbast från sprintbanan och in i mål trots att han såg helt körd ut. Bra av Daniel också, verkade dock nästan ointresserad mot slutet.

Kul också att min favorit Röthe visade upp sig, det vore synd att inte ha en så mångsidig åkare i truppen. Frågan är dock om han får plats på någon distans, beror nog lite på formen hos Krogh, Dyrhaug och Tönseth. Golberg hade ingen rolig dag och riskerar att få stå utanför laget helt nu. Holund gör ju ett stabilt lopp men han har inte det där sista lilla som gör attt han kan få en självklar plats. Får nog vara reserv. Petter ungefär som förväntat, men jag skulle verkligen vara orolig om jag var han. Frågan är också hur mycket konkurrensen om platserna gjort att norrmännen bakom Sundby släppt upp på träningen? Klarar de behålla detta ?

Inlagd: 2017-01-29, 13:50
Skriven av: Anders

Tyvärr är det svårt att få till en bra avslutning i Falun. Fortfarande är utförslöpan för utslagsgivande. Titta på Fiemme där är den sista uppförsbacken längre och ger bättre möjlighet att gå ifrån. Man behöver nästan bygga om banan på slutet och lägga minst en slinga till med en uppförsbacke och kapa av utförslöpan på hälften vilken även skulle minska möjligheten att bygga upp fart ner mot hyllan/bryggan.

Inlagd: 2017-01-29, 13:56
Skriven av: Kallner

Den lette banen og innspurt der ledende blir kjørt i kapp av forfølgerne er som skapt for Stina Nilsson.
Tror hun vinner i dag.

Inlagd: 2017-01-29, 14:09
Skriven av: Fabulator

Stina Nilsson gillar säker banan men det gör även Northug (när han är i form) .

Inlagd: 2017-01-29, 14:17
Skriven av: H. G. Wells

Och SVT ska vara fritt från reklam????

Inlagd: 2017-01-29, 14:18
Skriven av: Kallner

Jag tror Kalla har satsat på mer fäste och får sämre glid.
Nu ska Stina bara ligga och ”Northugga” bakom.

Inlagd: 2017-01-29, 14:23
Skriven av: Kallner

Om Björgen skulle ha Vylles skiddräkt så skulle man inte se nån skillnad på åkningen.

Inlagd: 2017-01-29, 14:26
Skriven av: Kallner

Uselt glid på kalla…

Inlagd: 2017-01-29, 14:37
Skriven av: anders

Bra av Kalla att inte gå med i körningen från början.

Inlagd: 2017-01-29, 14:39
Skriven av: Kallner

Både Stina o Kalla gör det bra nu.

Inlagd: 2017-01-29, 14:43
Skriven av: Kallner

Kalla har alltid dårlig glid i klassisk, for hunå trenger mye feste.

Inlagd: 2017-01-29, 14:47
Skriven av: Tor

Den sluge Weng drar inte en meter som väntat.

Inlagd: 2017-01-29, 14:47
Skriven av: Kallner

Det är klart att Björgen och Östberg imponerar men vad bra hon åker tekniskt Stina. Det är en fröjd att se.

Inlagd: 2017-01-29, 14:49
Skriven av: Per

Håller med Per, man blir nästan tårögd av att se henne åka. Så vackert!

Inlagd: 2017-01-29, 14:58
Skriven av: Lisa

23 år gammal, det tål att upprepas.

Inlagd: 2017-01-29, 15:00
Skriven av: Ron Wood

Hadde aldri trodd avstanden skulle bli så stor på den lette banen, men når det kjøres hardt hele løpet går det dessverre for fort for Stina. Det blir nok ennå værre i Lahti med tøffere baner.

Inlagd: 2017-01-29, 15:04
Skriven av: Sven

Bra av Stina och Kalla. Godkänt av Ida, annars alldeles för långa tidsavstånd ner till de andra svenskorna.
Både Stina o Kalla åkte taktiskt hel rätt.
Hade det skilt 10 sek i sista slingorna hade Stina kanske kunnat spurta ikapp.

Inlagd: 2017-01-29, 15:05
Skriven av: Kallner

Mycket astma i täten med bästa skidorna. Blir märkliga lopp med Björgen. Bra av Stina sämre av övriga. Kallas glid var riktigt dåligt men ändå lite svagt av henne. En månad kvar till VM vi får hoppas på mirakel.

Inlagd: 2017-01-29, 15:07
Skriven av: nn

Vi kanske skall ha i åtanke att Stina kommer från en tung träningsperiod… Nej detta kan bli spännande i VM, inte bara på sprint utan även på längre distanser. För att inte snacka om i framtiden. Det är väl inget snack om vem som är bästa svenska skidstjärna nu.

Inlagd: 2017-01-29, 15:09
Skriven av: Ron Wood

Fint åkt av Stina än en gång även Kalla får till de bra klart bra.. Ida godkänd dom andra inte bra Wiken slår både Sofia och Settlin… för Sofias del blir de nog inget VM

Inlagd: 2017-01-29, 15:09
Skriven av: jossa

Precis som hon själv säger så var det synd att hon inte försökte att hänga på norskorna. Tror hon hade klarat det faktiskt. Svårt att åka själv som hon fick göra. Men nyttig läxa för henne. VM finns det inget att tveka på. Bättre gå in i väggen men ändå försökt. Vm är det bara medaljer som räknas.

Inlagd: 2017-01-29, 15:23
Skriven av: Janne

”Om Björgen skulle ha Vylles skiddräkt så skulle man inte se nån skillnad på åkningen.”

Tiltredes :)

Inlagd: 2017-01-29, 15:25
Skriven av: Fabulator

Oerhört starkt och imponerande av Björgen. Hon har haft VM som mål i år och blir livsfarlig i Lahtis. Stina är ju inte i samma form nu som under TdS men håller ihop det otroligt bra rent tekniskt. Tufft lopp med stora tidsavstånd blev det trots att de inte körde mördarbacken.

Inlagd: 2017-01-29, 15:28
Skriven av: Per

Jo Stina borde testat att haka sig fast vid Norge. Orkade Östberg följa så borde Stina också ha gjort detta. Det gäller att överleva de första kilometrarna sedan blir det lite lugnare.

Inlagd: 2017-01-29, 15:29
Skriven av: nn

Frågan är om det blir någon mer distansåkare än Kalla, Ebba och Haag till VM-laget? Tvivlar allt mer på det. Det kan bli ett lag på damsidan med bara Stina, Kalla, Falk, Ida, Haag, Sundling, Ebba. Varken Wiken, Henriksson eller Settlin tog chansen idag. Om något öppnar dagens lopp upp för Dyvik.

Inlagd: 2017-01-29, 15:35
Skriven av: Per

Per: Settlin har ändå vart sjuk nyligen så hon kan nog ändå komma med tycker hon visade bra takter i tds… och är väldigt användbar även som sprint reserv ..

Inlagd: 2017-01-29, 15:39
Skriven av: jossa

Anna Haag har inte gjort ett lopp på 1,5 månad. Det skall aldrig kunna vara en fördel att tavla nej till tävlingar och leva på lopp för flera månader sedan. Det tyder på ett enormt dåligt ledarskap.

Inlagd: 2017-01-29, 15:40
Skriven av: Vasstrader

Dopingmamman Björgen pumpar på från första stavtaget. Formoterol har gett henne möjligheten att bygga muskler och ventilationen blir 10 % bättre. Räkna bort 10 % på tiden idag och hon skulle kämpar med Jennie Öberg..

Inlagd: 2017-01-29, 15:42
Skriven av: Vasstrader

Vasstrader
är 1,5 månad flera månader sedan?
Självklart ska Anna Haag med till VM, ingen av dom andra aktuella är i närheten av Annas kapacitet. Först får dom visa att dom vill vara med i truppen och inte bara för att dom är yngre.

Inlagd: 2017-01-29, 15:54
Skriven av: Janne

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/hade-allt-att-vinna-pa-att-halla-mig-bakom/

Finns det någon mer osympatisk åkare? Hon gnäller fan hela tiden. Riktigt synd att Ida inte hade en extra spurt att lägga in idag.

Inlagd: 2017-01-29, 15:55
Skriven av: Jan

Känns kanske som att en viss Stina kvalat in till VM som distansåkare med? ;)

Inlagd: 2017-01-29, 15:59
Skriven av: Freddy

Tror, precis som jossa delvis nämner, att Settlin skulle kunna vara perfekt som reserv på plats då hon kan hoppa in på både sprint och distans, och klassiskt och skate. Tror att SM nästa vecka kommer avgöra mycket vem/vilka som tar sista platserna

Inlagd: 2017-01-29, 16:03
Skriven av: Skidor

Någon som vet vem norrmannen Westgårdh är och varför han fick åka? Gjorde iof en slät figur. Inhopp av vallare?

Inlagd: 2017-01-29, 16:03
Skriven av: Anders

Jan: Du kan inte hitta någon mer osympatisk åkare än Astrid J? Seriöst? Folk säger konstiga saker när de är frustrerade och reaktionen på kommentaren att Ida och slovenskorna ville hålla Astrid bakom sig kan maximalt bli ett ”duh”

Inlagd: 2017-01-29, 16:05
Skriven av: Per

Finns det förresten ingen av Norska tränarna som kan göra en ”Magnar Dalen” med Björgens klassiska skidor? Dem hade varit flott att ha i svensk ägo.

Inlagd: 2017-01-29, 16:07
Skriven av: Ron Wood

Och hur gick det med Harsem? Hade hon ramlat eller tog hon bara slut?

Inlagd: 2017-01-29, 16:09
Skriven av: Anders

Tror ändå det kan bli mer spännande i VM. Starkt av Kalla att gå lika fort som Björgen varje lilla mördarbacken. En som svek idag var Jacobsen , man blir aldrig klok på var man har henne. Tycker ändå Någon av Wiken o Henriksson ska med till VM, blir för tunt på distans annars om någon blir sjuk, men de är inte i någon jätteform. Hade varit fint att se Falk köra idag.

Inlagd: 2017-01-29, 16:14
Skriven av: Anders

Henriksson o Viken behöver visa mer Viken har ju åkt flera vc lopp borde därför va i bättre form.Blir spännande att se på sm hoppas Sofia hittar formen för en duktig klassisk åkare finns det där.

Inlagd: 2017-01-29, 16:43
Skriven av: skidfantast

Jag tycker iofs inte diskussionsfokuset ska ligga på såna saker, men för balansens skull vill jag säga att jag upplever Jacobsen som en av dom mest sympatiska åkarna.

Haag har ett gyllene läge inför sm nu… Även u23-Tjena har möjlig vm-plats i egna händer… Tja, när det gäller Ebba jämförs hon nog inte så mycket med dom andra, utan lär tas med på ”se–och-lära-kontot” om hon bara är laddad och förberedd för uppgiften.

Inlagd: 2017-01-29, 16:47
Skriven av: Manne

Är det någon som vet var Kowa tog vägen? Dagens lopp hade passat henne perfekt om hon var i form. Kommer hon till VM?

Inlagd: 2017-01-29, 16:50
Skriven av: nn

Undrar just vilka som skickas till för-OS? Det ger kanske en indikation om VM-laget (dvs vilka som åker till Korea istället för SM). Maria Nordström, Sömskar, Öberg är väl aktuella på damsidan tänker jag. En eller ett par till. På herrsidan Gustav Eriksson, Simon Andersson, Gustav Nordström t ex.

Inlagd: 2017-01-29, 16:56
Skriven av: Per

nn: Hon satsar bara på 10 klassiskt i VM, där hon blir farlig. Jag tror hon skall kör genrepet 10 klassiskt i Otepää.

Inlagd: 2017-01-29, 17:01
Skriven av: Ron Wood

Tror också Kowa har vässat formen till vm blir nog farlig

Inlagd: 2017-01-29, 17:12
Skriven av: skidfantast

Calles avslutning är helt grym, han åker snabbare än Iversen på de sista 1,2 km, det mesta från sista sprintbacken och in.

Inlagd: 2017-01-29, 17:36
Skriven av: Anders

Per: dom du nämner på damsidan borde var givna sedan blir de nog en till tror jag men vem? Sofia ? Rydan ? Wiken ?Mohlin? borde bli någon av dom…

Inlagd: 2017-01-29, 18:00
Skriven av: jossa

Så spurten til Calle. Ikke spesielt imponerende. Han holder jo på å bli slått av Røthe!

Inlagd: 2017-01-29, 18:20
Skriven av: Sven

Sven, håller inte med. Calle hade koll, tog i lite extra efter Röthe skejtbyte och var aldrig hotad

Inlagd: 2017-01-29, 18:34
Skriven av: Anders

Är det någon som vet om de norska åkarna verkligen fortfarande sitter och inhalerar astmamedicin t.ex. mellan sprintheaten? Och i så fall, även icke astmasjuka?
Den norska ledarstaben har ju sagt att de ska köra vidare exakt som tidigare.
Vill helst glömma skiten men intressant att veta vilken attityd norrmännen har intagit till den debatt som varit.

Inlagd: 2017-01-29, 18:38
Skriven av: Tobbe H

Calle har inte sin styrka på upploppet men däremot 500 meter innan upploppet. Påminner lite om Hellner faktiskt, båda har även alltid bra avslutningar på lopp med intervallstart.

Tycker det är patetiskt av Astrid att skryta om sin överlägsna kapacitet. På senare år har Ida bättre sprintmeriter och i prologen skiljde det knappt 1 sekund. Men hon har en attityd att här åker JAG och här skall JAG fram. De andra är I VÄGEN. Förra året i Falun stod hon och skällde på en nationell åkare. Sedan kan man iofs föredra det framför vad Johaug brukar syssla med dagen efter sprintar i tourer.

Inlagd: 2017-01-29, 19:28
Skriven av: Jan

For noe sprøyt Jan. Det er mye bedre med løpere som sier det som det er, ”jeg hadde dårlige ski, jeg ble sperret, jeg brakk staven, jeg fikk en på trynet” osv, enn det endeløse pk-pisset som Stina Nilsson og til dels Kalla bestandig lirer av seg. Det er en befrielse og høre på Astrid som alltid forteller sammheten.

Inlagd: 2017-01-29, 19:54
Skriven av: Neithiri

”Kallas glid var riktigt dåligt”
Det är det ju alltid i så fall. Hon måste vara nästan sämst bland toppåkarna med stark konkurrens av Kowa på att åka utför. Östberg/Björgen tar väl 30 sekunder på varje lopp utför mot Kalla och det gäller inte bara idag.

Inlagd: 2017-01-29, 19:55
Skriven av: karlp

Kalla hade bergfäste i löst före som hon normalt inte behärskar speciellt bra. Såg inte ett enda släpp. Skulle hon haft superglid med det fästet vore det ett mirakel. Hon hade helt enkelt satsat på säkert fäste och tummat lite på glidet.

Inlagd: 2017-01-29, 20:02
Skriven av: Johan

karlp: Nu är det inte så att hon är så dålig att alla andra runt henne är bättre. Men hon tappade 5-sek på varje varvning och det är inte jättesvårt parti. Hon kan som blomman sa valt mer fäste det är möjligt men ett dåligt val.

Inlagd: 2017-01-29, 20:03
Skriven av: nn

PALLPLASSER WC LANGRENN. 2016/2017

NORGE ……..65
SVERIGE…….23

t.o.m 22 jan.

Inlagd: 2017-01-29, 20:04
Skriven av: Danne Normann

En mnd. med hurtighetstrening for Bjørgen nå, kan hun til og med bli skummel for noen og hver på sprinten i VM… I følge henne selv, er kroppen fullastet av mengdetrening.. rutine og prikke toppform når det glider mot mesterskap, er vel tjent..

Inlagd: 2017-01-29, 20:13
Skriven av: pelle

Ja norrbaggar hur gick det nu i handbollen? Neithiri firar segern? Champagnen sprutar…….

Inlagd: 2017-01-29, 20:18
Skriven av: nn

Tror dette løpet var viktig for de norske damene. De ser nå at kjører de maks fra start så kjører de fra Stina. Tror det var en god bekreftelse. Da er taktikken til VM klar. I sprinten blir hun veldig farlig.

Inlagd: 2017-01-29, 20:19
Skriven av: Sven

Björgen skall till Alperna för att komma i form. Påminner om en annan historia som slutar i CAS.

Inlagd: 2017-01-29, 20:26
Skriven av: nn

I så fall får Astrid vittna. Hon snakker alltid sammheten.

Inlagd: 2017-01-29, 20:36
Skriven av: Slakmota

Jag tror detta löpet var bra för Stina. Hon vet att orkar Östberg så orkar hon. Stina sa att hon hade krafter kvar och grämde sig lite att hon inte prövade mer att följa.

Inlagd: 2017-01-29, 20:50
Skriven av: nn

Stina kan jo ikke ha hatt så veldig mye krefter igjen. Hun tapte jo stort sett hele veien.

Inlagd: 2017-01-29, 21:01
Skriven av: Sven

Hon säger: http://www.svt.se/sport/vintersport/video/videoKlipp-12150726/

Inlagd: 2017-01-29, 21:16
Skriven av: nn

Det blir ju mycket snack fram och tillbaka. Vet inte om det är så mycket att fästa sig vid. Om man ska dra några växlar på Pärmäkoskis lopp idag t ex så kommer hon inte köra bra på VM. Men det är jag rätt säker på att hon kommer göra. Det kommer fortsatt att svänga en del fram till VM. Om man bortser från Olsson (vilket det inte riktigt går att göra) var det en bra helg för Sverige. Calle är på pallen utan att vara i form, Stina är stabil utan att vara på topp, Kalla likaså. Jonna är tillbaka i final, Teo ligger i slagläge och Oskar S imponerar. Även Ida gjorde en bra insats idag (sämre igår).

Inlagd: 2017-01-29, 22:06
Skriven av: Per

Pärmäkoski hade väldigt dåligt fäste och kunde inte göra sig själv rättvisa idag.

Inlagd: 2017-01-29, 22:26
Skriven av: Kallner

Google translate på finsk > norsk funker ikke så bra.

Men etter hva jeg kunne forstå så hadde Pärmen en dårlig dag på jobben i dag. Sliten i beina etter sprinten i går oppga hun selv som årsak til dagens skuffende innsats.

Inlagd: 2017-01-29, 23:19
Skriven av: Fabulator

Rickardsson eller Burman i VM-stafetten är i frågan. Det blir tight.
Jag saknar Northug i gammal god form. Jag är galet trött på Sundby. Saknar också Cologna i gammal god form. Och jag anser att Emil Jönsson är den bäste svenske sprintåkaren nånsin, trots att han misslyckats i flera mästerskap. Han har ju vunnit massvis med lopp under karriären och sprintcupen två gånger. Björn Lind var visserligen grymt 2005/2006 men över längre tid är Jönsson den bäste. Han kunde leka med motståndare under flera år.

Inlagd: 2017-01-29, 23:23
Skriven av: Lalle

Emil har varit den bäste totalt sett men det är dessvärre historia. Han har inget på VM att göra på sprint i alla fall.
I Sotji var han helt slut inför finalen och tjuvade för att få lite mer vila och tog brons tack vare all vurpor.

Inlagd: 2017-01-29, 23:33
Skriven av: Kallner

Gustav Erikssons insats gladde.
Nu ser jag fram mot Amerikatävlingarna med ungdomarna Thorn, Ebba, Ekström, Dylik och gänget.

Inlagd: 2017-01-29, 23:39
Skriven av: Lasse liten

Jag saknar också Northug faktiskt. Tragiskt att se honom idag(igår). Hoppas han kommer tillbaka i gott slag till VM.

Inlagd: 2017-01-30, 00:37
Skriven av: Ron Wood

Det man kan ta för givet är dock att norskorna kommer fortsätta med att pumpa på från start även i VM. De känner sig nog trygga i det, men frågan är om det kan vara en falsk trygghet? Senaste VM drog Johaug slut på Weng och Björgen i två lopp medan Kalla hängde med bättre än anat. I år är också Pärmäkoski ett hot mot den taktiken. Möjligtvis också Stina på en riktigt bra dag.

Inlagd: 2017-01-30, 07:57
Skriven av: Anders

De andra tjejerna har för stor respekt för Björgen. Hon kör hårt från början men kan Östberg och Weng följa så tror jag att även Stina klarat detta. Det gäller att inte tappa ryggen som Björgen bjuder på. Det svårt men det går på en bra dag.

Inlagd: 2017-01-30, 08:18
Skriven av: nn

I tøffere løyper enn Falun tror jeg Stina vil slite ennå mer. I Falun var det jo lette løyper. Kunne tape 10 – 12 sekunder oppover og hente det lett ned mot stadion.

Inlagd: 2017-01-30, 08:25
Skriven av: Sven

Vi får se. Men Stina hade lite otur att hon tog rygg på Pärmäkoski som hade en dålig dag. När hon inser detta då har tåget redan gått är känslan jag fick. För att ta in på Björgen är tufft då måste du ha bättre skidor. Direkt i rygg på Björgen är bästa och billigaste läget.

Inlagd: 2017-01-30, 08:53
Skriven av: nn

Hur kommer den norska truppen till Lahtis se ut? Sundby, Iversen, Krogh, Northug, Gloerseen, Roethe på distans? Skar, Klaebo, Golberg därtill på sprint? Damer: Marit, Östberg, Weng, Astrid, Falla samt eventuellt Eide eller Harsem? Mer än så får jag inte ihop utrymmesmässigt på damsidan om i princip alla distansåkare vill köra sprint. Falla visade igår dessutom att hon är bästa stafettreserv.

Inlagd: 2017-01-30, 08:54
Skriven av: Per

Skapat en tråd för JVM/U23-VM nu här:

http://www.skidpepp.se/2017/01/30/jvm-u23-vm-2017/

Inlagd: 2017-01-30, 09:22
Skriven av: Jörgen

Stina får det garanterat tufft att hänga på, och frågan är om hon ens åker Skiathlonen mtp sprintstafetten dagen efter. Beror nog helt på hur sprinten går. Guld där och hon åker.

Visst är det tuffa banor i Lahtis. Ganska mycket upp och ner på den klassiska slingan. Längsta backen är dock bara 34 meter, även om man tar 136 meter på hela slingan. Dessa tas nästan i sin helhet de första två kilometrarna och sedan är det nästan 1,5 kilometer utförsåkning ner till stadion.

Fristilsslingan börjar ju med en monsterbacke men sedan är den ganska lätt med några korta ryckbackar och en lång utförskörning in mot mål.

Inlagd: 2017-01-30, 09:25
Skriven av: Anders

Det det gäller att ha en bra dag för Stina. Men att ligga rätt är helt avgörande. Och att inte vara så korkad som Östberg. Hon gav bort segern med att dra åt Björgen flera kilometer helt i onödan.

Inlagd: 2017-01-30, 09:37
Skriven av: nn

Northug grinar när han inte får åka. Han får åka.. och han betalar tillbaka med att bli 3.10 min efter. Han har gjort sitt. Han hänger inte med längre. Det går för snabbt nuförtiden. Åkare har nu självförtroende att åka fort från början. Tacka Johan Olsson för detta.

Inlagd: 2017-01-30, 11:23
Skriven av: Vasstrader

Att Stina tappade ”stort” på tättrion där framme var allt annat än anmärkningsvärt. Hamnade i vidrig position i ingenmansland och förvånande egentligen att hon höll i så pass bra som hon gjorde, särskilt i backen. Inga duvungar direkt som hade förmånen att samköra längst fram.
Sen måste vi återigen komma ihåg att det är en HELT annan nivå i distans för Stina än tidigare. Hon måste få ta detta stegvis, kan inte begära mirakel. Viktigaste är att hon bara är 23 år och under stark utveckling. Björgen? 37 i mars.

Inlagd: 2017-01-30, 11:29
Skriven av: Freddy

Tror du kan takke Sundby for det Vasstrader.

Inlagd: 2017-01-30, 11:30
Skriven av: Sven

Vad säger ”Dopingavstängningsreglerna” i fallet Johaug, som skall åka och testa OS-banorna i Pyeongchang. Är hon där som turist, eller på uppdrag åt Norska skidlförbundet. Lite lurt skulle jag vilja säga.
Det står på Expressens hemsida att förbundet bekräftar. Vad innebär det?
Hur skriver man i Norska tidningar?

Inlagd: 2017-01-31, 08:48
Skriven av: Sten

Hon åker som privatperson tydligen men med Löfshus och Röstes gillande. Vad som är privat och NSF i Norge är inte lätt att veta. Se på Sundby hans böter som var del i straffet tog NSF. Mycket skumt i Norge.

Inlagd: 2017-01-31, 09:28
Skriven av: nn

Northug slut!
Kan det vara enbart alkoholens fel?

Inlagd: 2017-02-01, 08:38
Skriven av: sälen

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values