23 mars 2014, av Oskar

Slut

Lagom till att säsongen tar slut tar även jag slut. Skidslut. Mentalt. Likt de aktiva behöver jag en ordentlig viloperiod innan jag blir hungrig igen att hugga tag i längdskidåkningens förlovade land.

Ovan har ni ett underbart bildspel som tar en tillbaka till nästan varje tävling i vinter. Ja allt utom OS. Mycket rödklätt men en å annan svensk syns där också.

Till sist måste jag säga att det var riktigt roligt att Jesper Modin tog brons på SM-femmilen. Han har haft en lång väg tillbaka och ett brons måste kännas som en bra sporre att fortsätta satsningen framåt. Heja!

128 kommentarer till ”Slut”

Till skillnad från dig är jag fortfarande sugen på skidor, det skulle vara kul om de visade några av vårloppen, t.ex Årefjällsloppet eller DSK. Dags att börja kolla på cykel istället, det är också roligt. Trevlig sommar!

Inlagd: 2014-03-24, 08:12
Skriven av: Tomas

Årefjällsloppet ingår ju i Ski Classics och sänds i någon TV 4 kanal! Lördag den 29 Mars tror jag?

Inlagd: 2014-03-24, 08:31
Skriven av: JHE

Tack, bra avstamp mot sommar och höst 2014. Nu saknas bara analysen av skid-pepptipset denna säsong. Tusen tack bästa Oskar;)

Inlagd: 2014-03-24, 09:28
Skriven av: Daniel Becker

Tomas, tyvärr kommer Årefjällsloppet visas live
i TV4as nya kanal TV 12 som typ ingen har, repris tisdag 1/4 på tv4 sport 12:00-16:10.

8.15 – 12.30 är det på lördag på TV 12

Inlagd: 2014-03-24, 11:29
Skriven av: Aliide

Tack för det Aliide! Då kan man ju glömma det!

Inlagd: 2014-03-24, 11:43
Skriven av: JHE

Har man tv4 sport blir automatiskt TV12 på lördag enligt min lev.

Inlagd: 2014-03-24, 13:08
Skriven av: Roger M

Vilken operatör? Comhem? Boxer?

Inlagd: 2014-03-24, 14:05
Skriven av: Aliide

Comhem

Inlagd: 2014-03-24, 14:10
Skriven av: Roger M

Hos Comhem ersätts TV4 Sport av TV12 och har man idag TV4 Sport Extra så ersätts den av TV4 Sport HD.

Inlagd: 2014-03-24, 14:20
Skriven av: swestam

Tycker det är tråkigt att säsongen är slut när den knappt börjat men det är bara att bita i det sura äpplet och inse att kommande säsong inte är mer än några månader bort .Hurra!

Inlagd: 2014-03-24, 14:47
Skriven av: Knut

Knut, beror nog mest på att vintern aldrig kom, även om det känns enormt trist och tomt varje år världscupssäsongen tar slut så är det nog lite extra i år, då det var meteorologisk höst in i januari och typ två veckor senare kom våren i nästintill hela Sverige… Ingen tjäle och konstsnön smälte bort innan man hann blinka. Kan ju bara hoppas att det blir vinter på riktigt med bra med natursnö fram emot senhösten!

Inlagd: 2014-03-24, 15:18
Skriven av: Aliide

Visas inte Årefjällsloppet här? De andra loppet har visats live här.

http://www.swixskiclassics.com/livecenter/live-center-swix-ski-classics-final-arefjaellsloppet-2014

Inlagd: 2014-03-24, 20:07
Skriven av: Patrik

Aliide: Du har helt rätt .Ingen vinter , ingen skidåkning.

Inlagd: 2014-03-24, 22:36
Skriven av: KnutG

http://www.youtube.com/watch?v=4F0kbDkrCjM&feature=youtu.be

Brynte och CO fixade ju ihop en härlig video iaf som avslutning :)

Inlagd: 2014-03-24, 23:56
Skriven av: bergelius

bergelius, den är ifrån januari. Inte ny, men en skön reklamvideo ändå!

Inlagd: 2014-03-25, 06:33
Skriven av: Aliide

Avdelningen skvaller (el ej), verkar som Anna, Johan och Molly Olsson väntar tillökning i familjen, lite halvhemlig statusuppdatering på FB-sidan nyss…

Inlagd: 2014-03-25, 16:26
Skriven av: Aliide

Militär vm imorgon.

Inlagd: 2014-03-25, 20:35
Skriven av: JonasE

Vinnere fra det russiske mesterskapet som blir arrangert i Tjumen, på stadion Sibirs perle!
klassisk:10 km Julia Ivanova
15km Vladislav Skobelev

Sprint, klassisk:
Dasha Godovanisjenko
Ermil Vokujev

15km med skibytte:
Natalia Zhukova, etter et ”gammeldags northugrykk” 800m fra mål
30km med skibytte:
Stanislav Volzentsev, etter å ha blitt nr 2 både på 15km og i sprint.

Chernoussov, Legkov og Vylegzhanin har ikke deltatt

Inlagd: 2014-03-25, 23:02
Skriven av: Rastjapa

Mer Brynte:
https://www.youtube.com/watch?v=nBLJp8axWF8&feature=youtube_gdata_player

Inlagd: 2014-03-26, 09:14
Skriven av: Aliide

Britta provar på skidskytte enligt radiosporten..

Inlagd: 2014-03-27, 11:05
Skriven av: Ulli W

Anna Olsson sågs på husvisning i Sundsvall.
Närmare till föräldrar, Annas i Kramfors och Johans i Sundsvall.

Inlagd: 2014-03-27, 11:08
Skriven av: Eric.G

Eric.G, redan känt att de har planerar flytta till den trista staden Sundsvall…

Inlagd: 2014-03-27, 11:36
Skriven av: Aliide

Charlotte Kalla ska köra
Årefjällsloppet på lördag. Loppet är 75
km långt. Även landslagets Emma Wikén,
Daniel Richardsson och Anders Södergren
ska köra loppet.

Inlagd: 2014-03-27, 12:20
Skriven av: Kerstin

Årefjällsloppet ändrat till 61 km.

Start i Edsåsdalen, upp över fjället i 11 km till Trillevallen, efter 26 km passeras Edsåsdalen igen, sedan via Hemsjön och Grenigen, utför i 5 km till Duved efter 50 km.
Spurt 11 km till Åre.

Inlagd: 2014-03-27, 21:20
Skriven av: Eric.G

Litt nytt fra Øst:
I følge et intervju med Jelena Välbe, så vil Ilija Chernoussov forlate Reto Burgermeisters treningsgruppe.
http://skirun.ru/2014/03/28/chernousov-leaves-legkov-team/
Hvor og under hvem han vil trene neste år er ikke sikkert. Kanskje med det sveitsistke laget, kanskej under Pjotr Sedovs far? Välbe vil videre gjerne ha sin gamle trener Aleksander Grushin (69) som hovedtrener for de russiske damene. Grushin på sin side virket ikke helt sikker på om han var klar for et come-back. Grushin var i sin tid kjent for sin jerndisiplin.
Hva så med Legkov? skal han trene alene, eller blir han med Northug i en liten, eksklusiv treningsgruppe?

Inlagd: 2014-03-28, 09:50
Skriven av: Rastjapa

http://www.nettavisen.no/sport/vintersport/svarer-pa-bjrndalens-kritikk/5182534.html
VC-sesongen 2014/2015 blir bestående av 9 sprinter, 8 individuelle starter, 4 jaktstarter og 4 fellestarter…
Kan vi da si at FIS foretrekker fellestart, i følge Mignerey?

Inlagd: 2014-03-28, 09:51
Skriven av: tolsrav

Hur tror ni Kalla;Wiken och Niskanen står sig över 61 km klassiskt mot långloppspecialister som Boner och Kveli? Jag tror helt klart på de förstnämnda:) Intressant ska det bli, oavsett! Även i herrklassen blir det kul att se Rickardsson, tror han är mkt sugen efter att ha haft väldigt dåliga skidor i SM-femmilen. Jens Eriksson blir också spännande att följa.

Inlagd: 2014-03-28, 11:59
Skriven av: Palle

”Kan vi da si at FIS foretrekker fellestart, i følge Mignerey?”

Ja, i VM 2015 er det 2 intervallstarter og 10 fellesstarter. Som det har mesterskap de ti siste årene.

Hvorfor skal mellomeuropeere som er mer interessert i sykkel bestemme hvordan langrenn skal avvikles? Jeg skjønner ikke hvorfor.

Inlagd: 2014-03-28, 19:16
Skriven av: fabulator

Rastjapa: tack för info, mycket intressant!

Inlagd: 2014-03-28, 20:23
Skriven av: toriv

Nån mer än jag som kollar Årefjällsloppet? Ska bli intressant att se vad Kalla kan göra idag.

Inlagd: 2014-03-29, 08:52
Skriven av: uttern

OK, ser ju rätt bra ut för henne hittills. Vi får väl se hur det ser ut efter 3 mil. :)

Inlagd: 2014-03-29, 09:09
Skriven av: uttern

Tydligen själv här… Ser bra ut för svenska landslaget. :)

Inlagd: 2014-03-29, 11:32
Skriven av: uttern

Imponerande av Kalla. Trodde inte alls det skulle vara givet att hon skulle åka bättre än Niskanen och Boner.

Inlagd: 2014-03-29, 11:40
Skriven av: swestam

Hur var det nu, var det den svenska hängåkaren som vann? :)

Inlagd: 2014-03-29, 11:46
Skriven av: swestam

Riktigt kul lopp, Kalla såg riktigt mör ut i slutet! Blev faktiskt sugen på att prova själv nästa år, kan ju kombioneras med lite alpint också.

Inlagd: 2014-03-29, 12:08
Skriven av: Tomas

Jag hade blivit imponerad av Kalla om Björgen, Kowa eller Johaug hade varit med.Tyvärr va dom inte det!

Inlagd: 2014-03-29, 12:33
Skriven av: Valle

Så fort en åkare gör en god prestation, så är det alltid någon som inte imponeras, nervärderar prestationen eller gör något inlägg om hur det blivit om andra åkare varit med.
Kalla imponerade i alla fall på mig. Motståndet var inte dåligt. Hon vann med runt minuten i klassisk stil och då skall vi ha i åtanke att både Niskanen och Boner manliga hjälpryttar. Vad som hänt om andra varit med får vi aldrig veta och spelar heller ingen roll.
Richardsson hade dom absolut bästa långloppsåkarna mot sig, men kunde ändå krama kranskullan innan mållinjen. Outstanding.

Inlagd: 2014-03-29, 14:12
Skriven av: Sten

Hoppas Kallas deltagande ökade intresset från kvinnor att delta i långloppen. Jag saknade Skofterud. Hon har ju potentialen att bli en riktig bra långloppsåkare.

Richardsson imponerar riktigt på mig. Guld i Falun 5-milen skulle sitta fint det.

Inlagd: 2014-03-29, 14:56
Skriven av: uttern

Kalla åkte 61km 21 sekunder långsammare än Chris Jespersen…

Inlagd: 2014-03-29, 15:21
Skriven av: Sanna

Sten: ”Fuskande studenten” Britta Norgren 3:a. Motståndet inte dåligt? Ha ha! Men Kalla vann, mer kan hon ju faktiskt inte göra. Tycker Kalla nästa år måste vinna ett lopp i WC. Hur länge sen är det egentligen? Är det Canmore 2010 som är den senaste? Sjukt längesen måste det va i alla fall.

Inlagd: 2014-03-29, 16:01
Skriven av: Ron Wood

Sten;
Sten var såg du hjälpryttare?

Inlagd: 2014-03-29, 17:33
Skriven av: Eric.G

Kalla hade mosat norskorna idag

Inlagd: 2014-03-29, 17:57
Skriven av: Knut

Skämt åsido långloppsåkarna är inte så bra som jag trodde dom skulle vara.

Inlagd: 2014-03-29, 17:58
Skriven av: Knut

Bra lopp av Kalla och Rickardsson. Framförallt Kalla som inte åkt mer än 30km förut. Ni som dissar långlopporna får väl slå dessa i spåret, det är fritt att anmäla sig.:) Jag tror att det är bra mentalt att tävla långt ibland för tradåkare, borde avdramatisera 30 och 50km i WC.

Inlagd: 2014-03-29, 18:17
Skriven av: nn

Sanna
Kalla borde kanske köra NM med norrmännen. Med tanke på Northugs vanliga form där så hade hon ju slagit honom ;)

Inlagd: 2014-03-29, 18:35
Skriven av: Gunnar

Kul att medeldistansvapen ställer upp mot långloppsåkarna.

Lite spännande att ingen av de manliga långloppsåkarna vann mer än ett lopp i år om jag inte har räknat fel. Tycker detta gör ski classics ännu mer intressant.

Inlagd: 2014-03-29, 18:37
Skriven av: Gunnar

Eric.G: Niskanen hade en landsman som försökte dra upp henne när Kalla gick ifrån.

Inlagd: 2014-03-29, 18:41
Skriven av: Knut

Blev imponerad över Brittas stakåkning. Att gå ovallat var en tuff satsning och kul att hon fick stå på pallen. Det är nog väldigt få damer som slår henne i ren stakåkning.

Inlagd: 2014-03-29, 19:08
Skriven av: nn

Hadde Kalla kjørt NM hadde hun som vanlig blitt slått av Bjørgen.

Inlagd: 2014-03-29, 19:22
Skriven av: Sven

Eric.G: Följde hela loppet på webben. Syntes hur bra som helst. Kommenterades också av kommentatorerna.

Ron Wood: Britta har gjort väldigt bra ifrån sig på långloppen. Däremot så har hon svårt att lyckas på traditionella distanser även om hon blixtrat till i bland.

Inlagd: 2014-03-29, 19:32
Skriven av: Sten

Sven, fast Kalla har ju faktiskt slagit Björgen några gånger den här säsongen.

Inlagd: 2014-03-29, 19:45
Skriven av: Sanna

Joda det har hun, men ikke i friteknikk og ikke i masstart.

Inlagd: 2014-03-29, 19:58
Skriven av: Sven

Naturligtvis dyker det upp en norrman som inte säger något om dagens lopp utan istället uttalar sig nedlåtande om Kalla.

Inlagd: 2014-03-29, 22:26
Skriven av: swestam

Imponerande form på Danne. Ok att han går ifrån uppför men när han fullständigt krossar stakspecialisterna på sista platta milen blir man onekligen imponerad.
Sen var det lite kul att se Kalla staka om Bauer på slutet. Bauer är verkligen inte ”gjord” för långlopp och stakning.

Inlagd: 2014-03-30, 09:19
Skriven av: Allan Vallan

Kalla använde sig också av ”hjälpryttare”. Så här sa hon i intervjun om situationen då hon ryckte ifrån Niskanen: ”Jag fick en infall att hänga på en herråkare”.

Iaf var det en jättebra prestation av Kalla. Niskanen är ingen dussinåkare längre. Kalla har förlorat mot henne de tre senaste distansloppen i VC. Att Kalla skulle slå Seraina Boner och de andra långloppsdamerna var väntat. Men mot Niskanen var segern inte självklar på förhand.

Inlagd: 2014-03-30, 09:24
Skriven av: JH

* ett infall

Inlagd: 2014-03-30, 09:26
Skriven av: JH

Att slå långloppsåkare på ”längd”distans är väntat av längdåkare. Men att staka från dem efter 60km är inte lika självklart. Inte ofta som rena längdåkare vinner vi minns ju med ”välbehag” när Northug skulle slå dem.

Inlagd: 2014-03-30, 09:53
Skriven av: nn

Hjälpryttare? Kalla hade då ingen med sig som hjälpte henne. Att hänga på en manlig åkare som kommer förbi tycker jag inte var någon stor grej. Däremot så såg man hur Niskanens hjälp klev åtsidan 50 meter från mål och lät henne åka före över mållinjen. Samma med Boner. Ser inte snyggt ut.

Inlagd: 2014-03-30, 10:02
Skriven av: Sten

Kalla hade ingen hjälpryttare. Hon hade inte ens drickalangning utöver arrangörens då hon åkte för Piteå. Därför hade hon en egen vattendunk på ryggen och det var knappast någon fördel.:)

Inlagd: 2014-03-30, 10:21
Skriven av: nn

Ja se der ja, endelig fikk Kalla stå på øverste trinn på pallen i et indiviuelt løp. Presis som Skofterud i Vasaloppet for et par år siden, men begge hadde flaks, de slapp å konkurrere mot mot verdenseliten….. ;)

Inlagd: 2014-03-30, 10:37
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Helt rätt Kowa saknades.:)

Inlagd: 2014-03-30, 11:06
Skriven av: nn

Sten: Tycker inte det var nåt problem med hjälpryttare detta lopp då damerna startade 15 min före herrarna. I Vasaloppet brukar det dock inte vara snyggt.

Var nog mer en tillfällighet att en av Niskanens landsmän råkade vara på samma ställe ca 8,4 km före mål. De åker inte för samma team eller klubb så tror inte det var planerat på förhand. Kalla hade precis lika mycket om inte mer hjälp av den herre hon hängde på eftersom hon var såpass pigg och orkade följa. Niskanen orkade ju inte åka nåt fortare fast hon också hade en herre att hänga på.

Men damerna kunde ha startat ytterligare 15 minuter tidigare än herrarna. Då hade damerna gått i mål innan herrarna och ingen dam hade fått någon herrhjälp.

Inlagd: 2014-03-30, 11:11
Skriven av: JH

Tråkigt NM del 2 förresten. Masstarter på 3 och 5 milen. Kom igen Norge!

Inlagd: 2014-03-30, 11:26
Skriven av: JH

JH, 30 min absolut. Tror ju samtliga i dameliten vill tävla kvinna mot kvinna. Nyhet från i år att damerna fått starta för sig och 15 min tidigare än herrarna, dock endast två lopp har nu detta skett. Övriga lopp mitt inne i fältet bland herrarna… Blir verkligen inte roliga lopp att följa damerna framför teven, och inte för åkarna heller då man inte har koll på vart de ligger till och de andra är.

nn. Är inte samtliga åkare ”längdåkare”, menade landslagsåkare/världscupsåkare?

Inlagd: 2014-03-30, 14:27
Skriven av: Aliide

Tur att det finns ett lopp som heter Kjerringklumprennet så Northug får vinna lite också.

Inlagd: 2014-03-30, 16:08
Skriven av: JonasE

Tredje segern då denna vintern för Petter? Han vann väl LaSgambeda i början på säsongen, sen en etapp i TdS och nu Kjerringklumploppet. Verkligen imponerande säsong av PN.

Inlagd: 2014-03-30, 16:34
Skriven av: JH

Northug må vel få lov til å ha en dårlig sesong han også. Han har jo flere gullmedaljer enn hele den svenske dame- og herretroppen til sammen så man er vel litt på tynn is her:-)

Inlagd: 2014-03-30, 16:57
Skriven av: Sven

Oskar;
Grattis till utmärkelsen och stipendiet som årets orienteringsförbättrare 2013.

http://www.orienterare.nu/n/20276

Inlagd: 2014-03-30, 17:15
Skriven av: Eric.G

Tänk att vissa norrmän kan vara så knussliga.

Inlagd: 2014-03-30, 17:52
Skriven av: Knut

Knut, tror det är svårt för dem att förstå att det finns duktiga längdskidåkare även utanför Norge. Lite ödmjukhet skulle inte skada.

Inlagd: 2014-03-30, 18:10
Skriven av: Sanna

I Russland går de i dag 50km og 30km fra stadion de til neste år håper å få arrangere World Cupfinalen, Sibirs perle i byen Tjumen.
”Løypene i Falun er spesialdesignet for svenske løpere, spesielt Marcus Hellner. Det er svingete nedoverbakker, og det må jeg trene spesielt på til neste år” sier Legkov.

Vinner av 50km ble Konstantin Glavatskikh foran Larkov og Khokhryakov
30km ble vunnet av Masha Grushina foran Julia Ivanova og Marina Chernousova

Inlagd: 2014-03-30, 18:45
Skriven av: Rastjapa

”Tänk att vissa norrmän kan vara så knussliga.”

Å det snakker dere om? I dag ble en stakkars mann som skulle på fotballkamp drept i Sverige. Skam dere svensker! Skam dere!

Inlagd: 2014-03-30, 21:27
Skriven av: Neithiri

JH: Håller med om att elitdamerna borde startat 30 minuter före, så hade det varit kamp kvinna mot kvinna utan manliga åkare mitt ibland dom och rättvist. Samtidigt lättare för alla att hålla koll på hur läget är.

Vasaloppet är ju sämst i det här avseendet.

Inlagd: 2014-03-30, 22:59
Skriven av: Sten

Sten>> Hade ju krävt att damerna skulle starta 7.15 i så fall för att inte bli ikappkörda. Lite väl tidigt.

Inlagd: 2014-03-31, 08:48
Skriven av: JonasE

JonasE: Så sant. Men det är ändå en konstig situation för damerna att tävla i när konkurrenterna försvinner bland dom manliga åkarna. Inget kul att se som åskådare eller TV-tittare heller. Åre-loppet var ju ändå ok i det avseendet.

Inlagd: 2014-03-31, 08:59
Skriven av: Sten

Hörde att familjen Northug, Petter, Tomas och Even, är anmäld till Fjälltopphelgen i Bruksvallarna.

Inlagd: 2014-03-31, 11:49
Skriven av: Eric.G

JonasE, inte funderat på att herrarna skulle kunna senarelägga sin start med en kvart? 30 min, inget problem om viljan finns från samtliga parter. Fortfarande står långloppscupen och stampar på medeltiden då damerna sätts på undantag och skuffas undan och får starta på nåder. Ett litet litet steg framåt denna säsong, första och sista lopp var man så snäll och lätt brudarna starta först och i eget startfält.
Varför startades Ski Pro Am? Jo för att lyfta fram brudarna helt enkelt.

Inlagd: 2014-03-31, 13:05
Skriven av: Aliide

Knut….”kalla hadde mosat norskorna idag”
”tenk att vissa norrmän kan vara så knussliga”
Har du hørt om boomerangen?

Inlagd: 2014-03-31, 13:18
Skriven av: tolsrav

Vad pratar ni om för 7.15?

Starttiderna i Åtefjällsloppet i år var:
Women CET 08.45
Men CET 09.00

8.30 hade det blivit för damerna.

Eller pratar ni Vasaloppet? Där starten så pass helig att vi inte behöver fundera på några skilda starttider för damerna. Själva starten i Vasaloppet och den ringlande ormen av åkare är ju typ hela deras marknadsföring.

Aliide: Damerna startade också 15 min före herrarna förra året i Årefjällsloppet.

Inlagd: 2014-03-31, 14:37
Skriven av: JH

Att damerna är på undantag beror på att det är gubbsen som bestämmer.

Inlagd: 2014-03-31, 14:58
Skriven av: Knut

Jag missade hjälpåkarna, var på väg till målområdet då. Var det ett stort problem? De som kom ikapp de främsta damerna var ju i de allra flesta fall mycket snabbare än damerna, så det borde ju inte varit så himla aktuellt med hjälpryttare? var väl bara typ 20-30 bästa som kom ikapp Kalla

Inlagd: 2014-03-31, 15:10
Skriven av: Emil

De som kör Vasan på 12 timmar vill nog inte starta senare än 8.

Inlagd: 2014-03-31, 15:31
Skriven av: JonasE

Emil: Nej, det var inget egentligt problem med hjälpryttare i damernas Årefjällslopp. Hade bara varit ännu bättre med ytterligare 15 min tidigare starttid för damerna.

Inlagd: 2014-03-31, 15:39
Skriven av: JH

Noen som har hørt hva svenskene hadde under skiene i OS? Var det en spesiell struktur eller produkter som ga de/dere så gode ski? Jeg tror vel selv det har med strukturen å gjøre.

Inlagd: 2014-03-31, 18:59
Skriven av: Sven

Knut: ”Att damerna är på undantag beror på att det är gubbsen som bestämmer.”

Jo, så är det ju tyvärr lite överallt…
Men jag tror gubbsen i SkiClassics skjuter sig själva i fötterna ordentligt när de inte skiljer dam- och herrklasser mer. Jag tyckte en av de mest spännande delarna av Årefjällsloppet var de första milen i damloppet. Vasaloppet skulle ju bli dubbelt så spännande att följa om tjejerna fick starta 30 min innan herrarna.

Inlagd: 2014-03-31, 19:19
Skriven av: Allan Vallan

mycket innovationer just idag
http://www.langrenn.com/vasaloppets-koefloke-loeses-med-to-geniale-etasjer.5458778-1743.html

Inlagd: 2014-04-01, 10:58
Skriven av: Allan Vallan

Sven, väl förborgad hemlighet och 12 miljoner från SOK för hela vallaprojektet inför OS. Norrmännen la ner 8 milj för samma sak, lite för lite visade det sig…

Inlagd: 2014-04-01, 17:06
Skriven av: Aliide

Imponerad över att folk orkar hålla på med aprilskämt fortfarande.

Inlagd: 2014-04-01, 17:08
Skriven av: Knut

Sven
Produkterna man ska ha tillgång till är samma som norrbaggarna, det ryktet var väl just ett rykte skapad av en teori från er vallachef. Däremot är Söderhjielm senior en erkänt duktig slipare även om han som alla andra missar ibland.

Inlagd: 2014-04-01, 21:50
Skriven av: Gunnar

Jeg tror heller ikke svenskene hadde tilgang på andre produkter. Tror nok svaret ligger i slip/struktur. Skulle Sverige ha tilgang på andre produkter så skal vel vi nordmenn være forsiktig med å klage. Vi prøvde jo å hindre andre nasjoner i å kjøpe Gallium.

Inlagd: 2014-04-02, 11:34
Skriven av: Sven

Nej naturligtvis hade inte Sverige tillgång till andra produkter, de visste bara hur de skall användas.

Inlagd: 2014-04-02, 12:24
Skriven av: Kerstin

Jag har hört att det körde med detta kit

http://www.tradera.com/item/343694/203767451/skidvalla-lappglid-utterstrom

Speciellt trollvallan var grym

Inlagd: 2014-04-02, 15:14
Skriven av: Allan Vallan

Har det kommit någon mer eller bättre analys av den norska vallafiaskot än det här?: http://www.nrk.no/sport/har-funnet-svaret-pa-smorebommen-1.11600836

Inlagd: 2014-04-02, 16:56
Skriven av: swestam

Samtliga svenska ledare fortsätter. Bra! …eller?

Inlagd: 2014-04-03, 23:05
Skriven av: toriv

Självfallet bra att ingen bryter sina kontrakt i förtid, kontinuitet kan ju inte skada inför hemma-VM! Och samtliga verkar såvitt det verkar nöjda med samtliga inom organisationen. Och Grips filosofi om ”frihet under ansvar” är ju också en framgångsmelodi.

Mest spännande inför försommaren är ju vilka som kommer ingå i landslaget. Första träningslägret brukar väl vara någon gång i maj? Inö Ännu lite välförtjänt semester för typ alla

Inlagd: 2014-04-03, 23:44
Skriven av: Aliide

Man ändrar inte ett vinnande lag.

Inlagd: 2014-04-04, 06:38
Skriven av: Knut

Inte bra alls. Den nya svenska modellen, att byta ut hela ledningen varje säsong, har ju gett succé efter succé i mästerskapen. En stor risk för mättnad och fiasko inför Falun nu.

Inlagd: 2014-04-04, 07:03
Skriven av: JonasE

Intressant att skidskytte delar juniorerna i tre klasser enligt följande:

H/D 16/17
H/D 18/19
H/D 20/21

Alltså en lugnare övergång till Senior.
Bra tror jag.

Inlagd: 2014-04-04, 09:41
Skriven av: Eric.G

Tror det är bra. Man byter inte ut ett vinnande lag. Grip funkar uppenbarligen, liksom flera andra personer i nyckelroller. Främst tänker jag på Mats Larsson som verkar ha höjt den klassiska tekniken ett par snäpp hos flera åkare.

Inlagd: 2014-04-04, 10:53
Skriven av: Per

Såg först nu att Knut skrev samma sak…

Inlagd: 2014-04-04, 10:53
Skriven av: Per

Britta hade 2 träff på skidskytte SM.

Inlagd: 2014-04-04, 14:04
Skriven av: JonasE

Per, jag tror också Mats Larsson betytt mycket – synd att han aldrig fått plats i media hittills. Skulle vara mkt intressant att höra vad han tyckt om säsongen, sitt jobb och åkarnas utveckling.
Sen är det givetvis kanonbra att alla stannar. Grip verkar inte ha något ego som står i vägen för optimala lösningar och han har – enligt min mening – en ledarfilosofi som föder framgång, men som man tyvärr sällan ser.

Inlagd: 2014-04-04, 15:19
Skriven av: Allan Vallan

Brynte goes Johaug
http://www.youtube.com/watch?v=sS64B5qwNt8

Inlagd: 2014-04-04, 18:31
Skriven av: JonasE

Grip har väl sagt att han inte riktigt hunnit vara den ledare han hade velat eftersom han kom in så pass sent. Innebär självklart inte att det hade blivit sämre om han hade fått mer tid.

Att Britta kommer tia säger absolut mer om dagens nivå på skidskyttedamerna.

Inlagd: 2014-04-04, 23:25
Skriven av: toriv

När det gäller skidskyttedamerna, så var inte alla av dom bästa med och med 8 bom på Britta, så fans det plats för många sär emellan. Hon åkte nog fortast. Lär hon sig skjuta och det med puls, så blir hon bra.
Tanken slog mig här om dagen att Jens Eriksson kanske kunde bli en bra skidskytt. Tiio Söderhjem provade ju på skidskytte i går.
Finns säkert några av våra åkare som inte når riktigt ända fram. Går kanske att göra en ”Björn Ferry” där.

Inlagd: 2014-04-05, 11:33
Skriven av: Sten

Jag hade vänta mig att Sofia Henriksson som ägnat många timmar åt skytte i skyttehallen i Sollefteå skulle placera sig högt i D20-21.

Tyvärr som vanligt den här säsongen kom hon inte till start. Åter Sjuk!

Inlagd: 2014-04-05, 11:53
Skriven av: Eric.G

Finns det några liveresultat eller sånt från skidskytte SM?

Inlagd: 2014-04-05, 12:21
Skriven av: JH

JH: finns här

Inlagd: 2014-04-05, 15:10
Skriven av: swestam

Lite bättre skytte idag för Britta: 2+2+3+4. 11 bom är mycket och skjuttempot antagligen långsamt, men helt åt skogen är det inte. Tror inte hon tränat speciellt mycket skytte.

Inlagd: 2014-04-05, 15:54
Skriven av: JH

Heidi Weng slo Ida Ingemarsdotter med ”bare” med litt over 8 minutter under Flykningerennet idag… ;)

Inlagd: 2014-04-06, 15:35
Skriven av: tolsrav

Men så roligt för henne! Synd att hon inte slog Ida med 8 minuter i OS stafetten, då hade ni haft chans på medalj. Kanske.

Inlagd: 2014-04-06, 16:12
Skriven av: JonasE

tolsrav: Du är rolig du

Inlagd: 2014-04-06, 17:08
Skriven av: Sten

”Men så roligt för Weng! Synd att hon inte slog Ida med 8 minuter i OS stafetten, då hade ni haft chans på medalj. Kanske.”

Touche!

Inlagd: 2014-04-06, 22:42
Skriven av: Joel Burman

YES JOHAN!

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3277&grupp=9111&artikel=5830440

Inlagd: 2014-04-07, 12:58
Skriven av: Freddy

Så jäkla gött!! Nu blir det svensk dubbelseger på femmilen.

Inlagd: 2014-04-07, 13:07
Skriven av: swestam

Yes!!!

Inlagd: 2014-04-07, 13:19
Skriven av: Per

Mer Johan Olsson
http://www.svt.se/sport/vintersport/olsson-satsar-mot-hemma-vm

Inlagd: 2014-04-07, 13:23
Skriven av: Kitty

… och ännu mer
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/johan-olsson-tavlar-vidare-over-vm-i-falun/

Inlagd: 2014-04-07, 13:26
Skriven av: Kitty

”Johan Olsson fortsätter ett år till”

Bästa tidningsrubriken på länge och bra för svensk skidåkning.

Inlagd: 2014-04-07, 13:32
Skriven av: Sten

Kanon att Johan Olsson är en sådan vinnarskalle. I intervjuerna har han varit ganska tydlig med att han var missnöjd med OS-resultatet, trots stafettguld och individuellt silver. Min gissning är att det är missnöjet med OS-säsongen som får honom att satsa ett år till, även om det hade gått att resonera precis tvärtom.

Inlagd: 2014-04-07, 13:40
Skriven av: Henry

Banorna i Falun är som skapta för Johan. Mördarbacken ska väl tas 5 gånger och det är ju klassiskt!

Inlagd: 2014-04-07, 19:53
Skriven av: Patrik

På 5-milen alltså.

Inlagd: 2014-04-07, 19:54
Skriven av: Patrik

Patrik, jo och det är nog väldigt mycket därför han är motiverad nog att satsa ett år till… Då han för första och troligtvis enda gången han genomförde touren tyckte han att Alpe de Cermis var det roligaste under hela touren, sjunde bästa tid det år som Hellner slog alla rekord för övrigt.

Det lite tråkiga med banorna är ju att de är som gjorda för lätta klättrare, undrar om vi får se smalare och senigare åkare nästa säsong? ;-)

Och vad jag hoppas att Johan kommer hålla sig så frisk och kry som säsongen 12-13!

Inlagd: 2014-04-08, 19:26
Skriven av: Aliide

Kowalczyk berättar nu om sin depression:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kowalczyk-ar-trott-pa-att-behova-ljuga/

Inlagd: 2014-06-04, 08:25
Skriven av: Kitty

Dessutom fick hon missfall (förra våren tror jag det var).

Inlagd: 2014-06-04, 19:14
Skriven av: swestam

Tycker man ofta sett att Justyna är tungsint och känner sig obekväm olika situationer. Det hjälper väl inte att vara ensam i teamet heller. Tror det kan bli bättre för henne nu när Sylvia Jaskowiak har anslutit i teamet. Depression är inget man skojar bort, kan sluta riktigt illa om man inte söker hjälp.

Inlagd: 2014-06-04, 21:19
Skriven av: Ron Wood

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values