12 februari 2014, av Oskar

Haag uttagen till 10 km

annahaag_420
Nu är hon tillbaka i hetluften!

Läser på Expressen.se att Anna Haag får chansen på torsdag och 10 km klassiskt. Minns ni Annas genombrott? Det var faktiskt i just 10 km klassiskt om jag inte minns fel. Tänk om vi kan få ett positivt besked från tjejen nu, det vore ju så himla trevligt inför stafetten!!

Utöver Haag kör även Charlotte Kalla, Sara Lindborg och Emma Wikén.

334 kommentarer till ”Haag uttagen till 10 km”

Otroligt viktigt för tjejerna inför stafetten. Lindborg måste också upp ett snäpp från skiathlonen.

Inlagd: 2014-02-12, 09:55
Skriven av: Anders

Kör inte Lindborg bra då ångrar man nog att man inte tog med sig Bleckur. Fortfarande ett konstigt beslut att inte göra det.

Inlagd: 2014-02-12, 10:03
Skriven av: Adrian

Rätt lag, helt klart tror jag. Kul för Haag att få chansen. Hoppas hon visar vilken mästerskapsåkare hon egentligen är!

Inlagd: 2014-02-12, 10:43
Skriven av: Gunnar

Frågan är väl om Haag kan få upp farten redan från starten eller inte?

Inlagd: 2014-02-12, 10:45
Skriven av: swestam

Tror de gäller att göra ett jämt lopp för åkarna i morgon inte stressa iväg…finns en riks att Haag är lite övertänd å att de konster till slut..

Inlagd: 2014-02-12, 11:06
Skriven av: Jossa

Gött att Haag får chansen, hoppas bara att hon tar den och visar vad hon går för. Britta verkar inte vara i någon vidare form för närvatande så jag tycker uttagningen är helt korrekt. Haag har gjort några riktigt bra 10km-lopp i VC, två i Rogla även om det var hundra år sedan…

Inlagd: 2014-02-12, 12:01
Skriven av: Rs

Oj, vad jag slinter på bokstäverna. Hoppas ni begriper nåt av det jag skriver ;)

Inlagd: 2014-02-12, 12:02
Skriven av: Rs

Rs hon var trea i rogla, och då var det 15 km och masstart

Inlagd: 2014-02-12, 12:42
Skriven av: JonasE

Blir helt klart spännande imorgon. Kommer Kowalczyk kunna åka fort trots sin fot? Och är hennes form tillräckligt bra för att rå på Björgen(som måste ses som favorit)? Kommer Johaug kunna göra ett superlopp byggt på revansch? Och framförallt, hur kommer det gå för Kalla imorgon? Finskorna kommer helt klart bli farliga imorgon. Är det Jacobsen och Weng som går för Norge imorgon? I så fall blir ju dessa två också att räkna med. Finns säkert fler som kan överraska positivt och vara med och konkurrera om topp fem platser.

Inlagd: 2014-02-12, 13:03
Skriven av: Sanna

Saarinens DP lopp var ju imponerande speciellt den fria stilen..

Inlagd: 2014-02-12, 13:10
Skriven av: Jossa

Varför startar dom bästa mellan åkare 30 som är Sara Lindborg och start nummer 46 som är Johaug? Övriga svenska damer är 23 Wiken följd av 25 Haag. Kalla har startnummer 40.

Totalt är det 76 anmälda.

Inlagd: 2014-02-12, 13:32
Skriven av: Andreas P

24 Haag

Inlagd: 2014-02-12, 13:35
Skriven av: Andreas P

Väldigt konsigt att de inte har oseedade imellan. Tror astird kommer kunna ta medalj pga att hon får rygg på björgen :O

Inlagd: 2014-02-12, 14:39
Skriven av: Markus

För ojämna spår om blåbären ska in. Nu åker favoriterna inom 3 minuter.

Inlagd: 2014-02-12, 14:53
Skriven av: JonasE

JonasE: Förstår tanken men som det känns kan det med stor sannolikhet bli så att Jacobsen tar en medalj i rygg på Björgen vilket inte känns bra för varken Jacobsen eller oss som publik.

Inlagd: 2014-02-12, 15:07
Skriven av: Markus

Hade varit mer orolig om Johaug fått Björgens rygg. Jacobsen kommer inte orka hålla den någon längre bit.

Inlagd: 2014-02-12, 15:24
Skriven av: JonasE

Astrid J kommer nog göra allt hon kan för att ta Björgens rygg men tveksamt om de håller hon skulle nog vara överlycklig om hon klara medalj på de sättet…

Inlagd: 2014-02-12, 15:43
Skriven av: Jossa

Helt off topic men verkar inte de amerikanska damerna lite ofokuserade? Mer semesterkänsla än OS-fokusering i twitterflödet ovan. Många trodde ju mycket på dem i inledningen av säsongen men de har inte riktigt infriat det. Caldwell på sprinten undantagen. Men vi får se. Diggins körde ju bra på skatedelen av skiatlonen så kanske höjer de sig till stafett och sprintstafett.

Inlagd: 2014-02-12, 15:47
Skriven av: Per

Per: är väl bara Randell som inte åkt som väntat Caldwell grymt bra sprint…Diggens å Stephen åkte båda riktigt bra på andra delen av skiatlonen..Stephen slog Wiken på fria delen med 23 sek så fokus finns nog..Diggins gör väl att av sina bästa distanslopp någon sin ?

Inlagd: 2014-02-12, 16:00
Skriven av: Jossa

Det är väldigt mycket yta om allt amerikanskt . Finns det överhuvud något seriöst alls över amerikanarna.

Inlagd: 2014-02-12, 16:18
Skriven av: Knut

Hoppas bara att vallateamet fortsätter att leverera bra doningar under fötterna, ska ju bli sommarvärme de kommande dygnen vilket kommer att ställa till det en hel del misstänker jag. Lär ju bli rätt lösa spår att åka i.

Inlagd: 2014-02-12, 16:53
Skriven av: rs

Några starnummer:

23 Emma Wikén
24 Anna Haag
25 Nicole Fessel
26 Sadie Björnsen
27 Katerina Smutna
28 Olga Kuziukova
29 Aurore Jean
30 Sara Lindborg
31 Stefanie Böhler
32 Julia Ivanova
33 Katrin Zeller
34 Eva Vrabkova-Nyvltova
35 Masako Ishida
36 Anne Kyllönen
37 Aino-Kaisa Saarinen
38 Yulia Tchekaleva
39 Krista Lahteenmäki
40 Charlotte Kalla
41 Kerttu Niskanen
42 Heidi Weng
43 Justyna Kowalczyk
44 Astrid Uhrenholdt Jacobsen
45 Marit Björgen
46 Therese Johaug

Inlagd: 2014-02-12, 17:29
Skriven av: Eric.G

Haag kommer att se Wikén i spåret vilket ger henne en fördel i jakten och Haag kommer att kämpa ”ihjäl sig” för att inte bli sämsta svenska och därigenom få chans på stafetten. Kalla har också ett hyfsat läge att ta sikte på Lahteenmäki. Men Björgen och Johaug har ändå överlägsna startnummer för att slåss om guld och silver.
Tror Kalla tar brons (men hoppas på mer), Lindborg 10-15, Haag 15-20, Wikén 20-25.

Inlagd: 2014-02-12, 17:57
Skriven av: Patrik

Jag tror Kalla får svårt att ta nån medalj i morgon. Många bra åkare har bättre startnummer. Dessutom lär det bli löst och sladdrigt för första gången i vinter.

Inlagd: 2014-02-12, 18:18
Skriven av: JH

Tror inte startnummer spelar så stor roll, Johaugs startnummer är definitivt ingen fördel, ser hon att hon tappar på Björgen så är risken stor att hon börjar åka tekniskt dåligt.
Sverige brukar vara bra på valla när det är varmt och sladdrigt, mer orolig för att Kalla och framförallt Hellner på Fredag missgynnas av det i sin åkstil.

Inlagd: 2014-02-12, 18:26
Skriven av: Perp

Förövrigt så hade japanerna bra skidor i NOK idag (Forsberg babblade om det i värsta Blomman- anda) Ishida kanske kan lyckas därmed, tror dock mer på henne i tremilen, trots att den går skejt.

Inlagd: 2014-02-12, 18:28
Skriven av: Perp

Haag har aldrig varit sämre än 4 på OS (slagen av en misstänkt dopad åkare), finns en liten risk att det spricker imorgon.

Inlagd: 2014-02-12, 19:08
Skriven av: JonasE

Ishida är duktig på klassiskt men det räcker nog inte till mer än topp-10. Ja, både Hellner och Kalla behöver kanonfäste. Risk för extremt vallningsföre då det ska bli varmt både tor och fre. Ruggat eller klister, det kan skilja mycket och bli chansartat.

Inlagd: 2014-02-12, 19:10
Skriven av: Patrik

Patrik: Du har inte mycket koll på vallning va? När det är +10 och sol finns det ingen som åker på ruggat på den här nivån. Det är ett rent klisterföre. Alla kör på (rött)klister då och det är ett relativt lätt vallningsföre. Sverige är bra i det föret. Det som kan skilja är själva skidorna, det gäller att ha bra ”vattenskidor” i sin skidpark. Annars är man körd.

Ruggat åker man på vid nollföre och snöfall (nysnö).

Problem i morgon för Kalla kan däremot bli de lösa, sladdriga spåren samt farliga utförslöporna. Själva vallningen skall inte vara nåt problem.

Inlagd: 2014-02-12, 19:34
Skriven av: JH

Bara man slipper regn eller snö….men varm före inte bara vallning som avgör utan skidparen mellan åkarna kan skilja mkt då..

Inlagd: 2014-02-12, 19:34
Skriven av: Jossa

Løse spor lover bra for Johaug, men kanskje ikke for Bjørgen. Litt usikker på Kalla, men hun får nok medalje. Blir spennende å se Kowa i morgen.

Inlagd: 2014-02-12, 19:38
Skriven av: Sven

Spenningsmomentet i morgen blir Kowalczyk, og om Kalla kan ta medalje. Regner med at Bjørgen fikser gullet.

Inlagd: 2014-02-12, 20:01
Skriven av: drazyc

Tror på Johaug i morgen, spesielt hvis det blir tungt, sugende føre.

Ellers er både Kowalczyk, Bjørgen, Kalla, Weng og Saarinen gullkandidater.

Den som har dagen og gode ski vinner. Åpen affære, men har som sagt Johaug som knepen favoritt.

Inlagd: 2014-02-12, 20:07
Skriven av: fabulator

Det blir ett tufft lopp i morgon och som fabulator skriver det är 6 tjejer om tre medaljer. Men då detta är årets mål för Kowa så kommer hon att ladda med allt hon har och lär nog vinna eller gå i väggen. Björgen lär utmana Kowa med allt hon har. Så då är det 4 tjejer om en medalj såvida inte Kowa väggar/bryter loppet. Små marginaler mellan dessa sett till Toblach resultaten och jag tror att skidor och dagsform blir avgörande.

Inlagd: 2014-02-12, 20:29
Skriven av: nn

Ja, vad säger du JH. Vad rekommenderar du vid 10 gr, sol samt transformerad snö som det kanske blir imorgon? Räcker det med rött klister?

Inlagd: 2014-02-12, 21:41
Skriven av: Patrik

Wikén känns ju som att hon är på gång. Klassiskt är väll hennes stil. Det måste ju släppa någon gång. Säg att hon blir 12:a.

Kowa känns långt ifrån medalj. Ont i foten är inte bra och formen hur är den?

Medaljerna fördelas nog mellan 4 norskor och Kalla.

Haag o Lindborg kämpar sig in bland dom 20.

Inlagd: 2014-02-12, 22:37
Skriven av: Sten

Kowa har inte bara ont, hon har faktiskt en fraktur. Tar hon medalj är det sensation.

Inlagd: 2014-02-12, 23:20
Skriven av: Valle

Om Kalla missar medalj för att dom andra är bättre är lugnt. Bara hon inte trillar. Det blir så deppigt.

Hoppas ingen trillar denna gång.

Inlagd: 2014-02-12, 23:25
Skriven av: Manne

Sten: Kowa har bara ett mål denna säsong och det är loppet i morgon. Om hon inte tror sig kunna prestera så skulle hon hoppat av innan för att läka sin skada. Hennes sista lopp eventuellt om hon gör som hon sagt och lägger ner karriären efter OS. Är hon till start så lär hon segra eller dö.

Inlagd: 2014-02-12, 23:26
Skriven av: nn

Börjar bli nervös redan nu :) Mindre än två timmar kvar innan en av säsongens stora höjdpunkter!

Inlagd: 2014-02-13, 09:17
Skriven av: Markus

Kalla va väl grym i löst före klassiskt rätt nyligen? Eller har jag drömt

Inlagd: 2014-02-13, 09:37
Skriven av: Palle

Palle, jo i Toblach var det löst, men tror det är än värre nu. Vattnigare idag också om jag förstod det rätt. I Toblach kom hon trea efter Björgen och Johaug. Detta före lär väl passa Johaug perfekt. dessutom bör hon vara revanschsugen.

Inlagd: 2014-02-13, 10:18
Skriven av: Sanna

Verkar ändå vara så att spåren håller rätt fint, plusföre med näst intill slush puppie inget problem, i 99,5% av fallen har man otroligt bra bett och fantatiskt glid.

Inlagd: 2014-02-13, 10:52
Skriven av: Aliide

Kan det bli en fördel att starta tidigt idag?

Inlagd: 2014-02-13, 11:13
Skriven av: Per

Jo, detta borde passa Johaug perfekt, men Björgen är favorit. Kalla har chans på medalj om skidorna är perfekta och Kowalczyk hämmas av sin skada.

Inlagd: 2014-02-13, 11:14
Skriven av: Manne

Ja, fördel starta tidigt idag. Men i och med att seedade gruppen är placerad i mitten så bör det ändå bli jämna förhållanden för de bästa.

Inlagd: 2014-02-13, 11:14
Skriven av: JH

LINDBORG måste ha fallit!!!

Inlagd: 2014-02-13, 11:21
Skriven av: Markus

Lindborg långt efter. Bortvallade?

Inlagd: 2014-02-13, 11:21
Skriven av: Per

Per: snarare Fall

Inlagd: 2014-02-13, 11:23
Skriven av: Markus

Något svag öppning kanske? Blir nog ingen medalj idag.

Inlagd: 2014-02-13, 11:26
Skriven av: Manne

Ser inte toppen ut, tyvärr

Inlagd: 2014-02-13, 11:26
Skriven av: Markus

Haha, ljudet av när Kowalczyk kommer ångandes i spåret.

Inlagd: 2014-02-13, 11:26
Skriven av: Sanna

Ojojojo, Kowa!!!

Inlagd: 2014-02-13, 11:27
Skriven av: Manne

Bra avslutning av haag på första varvet.

Inlagd: 2014-02-13, 11:30
Skriven av: Markus

Björgen tappar!!!

Inlagd: 2014-02-13, 11:36
Skriven av: Sanna

Ja, Kalla bar 3 efter björgen vid 5 km

Inlagd: 2014-02-13, 11:36
Skriven av: Markus

Härligt. Kom igen nu Charlotte. Kör!!!!

Inlagd: 2014-02-13, 11:36
Skriven av: Per

Nej nej nej, vilken rysare………..

Inlagd: 2014-02-13, 11:41
Skriven av: Sanna

ojojoj vad trött Johaug såg ut. Tror Saarinen är största hotet mot Kalla om hon ska få medalj.

Inlagd: 2014-02-13, 11:45
Skriven av: Sanna

GÖR EN TOBLACH AVSLUTNING NU KALLA!!

Inlagd: 2014-02-13, 11:45
Skriven av: Markus

Men Björgen? Aldrig sett henne så sliten.

Inlagd: 2014-02-13, 11:49
Skriven av: Sanna

SILVER :D

Inlagd: 2014-02-13, 11:51
Skriven av: Markus

Vad händer?

Inlagd: 2014-02-13, 11:51
Skriven av: Sanna

Kalla!!!!! Yes!!

Inlagd: 2014-02-13, 11:51
Skriven av: Adrian

Hmmmm…. Dårlige ski eller dårlig form?

Inlagd: 2014-02-13, 11:52
Skriven av: Jeremiah

Härligt Kalla! Underbart. Starkt av Johaug på slutet. Skönt för henne.

Inlagd: 2014-02-13, 11:52
Skriven av: Per

Vad händer? Svensk medalj utan några norskor framför!

Inlagd: 2014-02-13, 11:53
Skriven av: SweTor

Värsta loppet jag sett typ. Grattis Kowalczyk!!!! Norskorna spände bågen för hårt, och Johaug höll ihop det precis till medalj. MEN KALLA!!! Grymt!

Inlagd: 2014-02-13, 11:53
Skriven av: Sanna

Tror detta gör att Kalla inte kommer åka sprintstafetten. Hon känner nog att hon har en god chans på 3 milen.

Inlagd: 2014-02-13, 11:54
Skriven av: Sanna

Björgen måste va sliten sen sprinten…de eller dåliga skidor?

Inlagd: 2014-02-13, 11:54
Skriven av: Adrian

Nu ser det ganska lovande ut även inför damernas stafett.

Inlagd: 2014-02-13, 11:55
Skriven av: SweTor

Såg ni vad glad Johaug var för sitt brons!?

Enligt vissa norrmän här så får man ju inte fira annat än guldmedaljer. Vad säger ni nu då?

Inlagd: 2014-02-13, 11:55
Skriven av: Gabriel

Norrmännen kan inte haft optimala skidor. Weng för långt efter för det.

Inlagd: 2014-02-13, 11:55
Skriven av: Per

Tror Norge misset på skiene i dag. Skuffende. Norge samler ikke på annet enn gull.

Inlagd: 2014-02-13, 11:56
Skriven av: Sven

Sara, Emma, Haag och Kalla lär bli staffetlaget? :D

Inlagd: 2014-02-13, 11:57
Skriven av: Markus

Ekstremt skuffende dag :-( Jeg er kvalm av skuffelse. Kun et Bjørndalen-gull til senere i dag kan få humøret opp igjen.

Inlagd: 2014-02-13, 11:58
Skriven av: Tor

Enig Tor. Bronse er ikke bra nok.

Inlagd: 2014-02-13, 11:59
Skriven av: Sven

Hur kan Elofsson säga att det är en ”delikat uppgift” att ta ut stafettlaget efter det här loppet? Klart att de fyra som körde idag ska köra i stafetten. Det är supertungt före och inga andra har bevisat att de har någon särskilt bra form. Ida var ju ok på sprinten men orkade inte på slutet på den lätta sprintbanan. Någon annan är knappast aktuell längre. Haag öppnade dessutom för offensivt idag, sannolikt för att hon var övertänd. Inför stafetten är hon inne i OS och kan disponera loppet bättre.

Inlagd: 2014-02-13, 12:02
Skriven av: Per

Registrerer at svenskene står uten gull i dag også, litt overraskende det. Men en fin sølvmedalje til Kalla, gratulerer. Nå bør dere ta gullet snart, kanskje i morgen? Jeg tror det. Utrolig skuffende at Kowa vant, ”vondt i foten” kan hun putte langt opp et sted der hvor sola aldri skinner.

Inlagd: 2014-02-13, 12:04
Skriven av: Neithiri

Grattis till Bronset Norge!!!! :)

Inlagd: 2014-02-13, 12:05
Skriven av: Joel Burman

Natalia Zhukova, Natalia Zhukova, Natalia Zhukova

Inlagd: 2014-02-13, 12:07
Skriven av: Rastjapa

Neithiri: Bitterfitta? Underbart att Kowa vann, det gjorde hela mitt OS!

Inlagd: 2014-02-13, 12:08
Skriven av: Ron Wood

”Enig Tor. Bronse er ikke bra nok.”

Det håller nog inte Johaug med om.

Inlagd: 2014-02-13, 12:10
Skriven av: Gabriel

Lite synd om Saarinen. Hade ett dåligt startnummer det kostade bronset.

Inlagd: 2014-02-13, 12:10
Skriven av: nn

Neithiri
”Registrerer at svenskene står uten gull i dag også, litt overraskende det.”

På vilket sätt är det överraskad? Alla svenska medaljörer har överpresterat.

Inlagd: 2014-02-13, 12:11
Skriven av: SweTor

Grymt av Kalla idag hade jag inte väntat mig…även riktigt bra lopp av Wiken…Lindborg å Haag åkte riktigt bra på varsin halva av loppet båda för klart godkänt idag…

Stafetten tror Haag kan känna sig rätt given borde bli bättre med lopp i kroppen..

Hände de Lindborg något i början? kunde inte se loppet på Svensk tv så dåligt med info

Inlagd: 2014-02-13, 12:18
Skriven av: Jossa

Neithiri, själv tänker jag på att det inte blev en guldmedalj för norskorna idag. Men har nästan ännu svårare att förstå att ni endast fick med er en medalj. Inte godkänt för er även om Johaug förtjänar sin medalj. Tror det kommer släppa för Johaug nu, värre blir det nog för Björgen, eller?

Inlagd: 2014-02-13, 12:19
Skriven av: Sanna

Petterson i Expressen måste vara totalt okunnig. Han pratar om att Kalla skall åka denna teamsprint. Fattar han inte hur mycket en teamsprint sliter? Och vem skulle hon åka med, ingen orkar, definitivt inte Ida.

Inlagd: 2014-02-13, 12:19
Skriven av: nn

Jossa, har inte hört något om Lindborg än. Men hon var nästan orimligt långt efter från start, för att sedan avsluta bra.

Inlagd: 2014-02-13, 12:20
Skriven av: Sanna

Väldigt imponerad av Kalla. Stort lopp.
Välförtjänt seger av Kowa. Hon har varit bäst på den här distansen om man ser över hela perioden sen man körde denna distans senast på OS -06.

Stackars Saarinen. Hon var av samma orsak som Kowa också värd en OS medalj på denna distans.

Inlagd: 2014-02-13, 12:21
Skriven av: JH

Neithiri, det känns inte tungt med silver när det är världens odiskutabelt bästa skidåkerska som tar guldet.

Inlagd: 2014-02-13, 12:21
Skriven av: Anders2

Nej nej nej, inte teamsprint!

Inlagd: 2014-02-13, 12:21
Skriven av: Per

Norskorna gick väl på Kowas tider, för guld. Kanske det ver det som knäckte dom. Kalla fick mer lägga upp sitt eget lopp och kom mot slutet. Sen skilde ju föret en hel del mellan första och andra halvan – kan hända att norskorna hade tyngre med skidorna mot slutet.

Inlagd: 2014-02-13, 12:21
Skriven av: Manne

Jaaaa! Härligt! Imponerande av Kowa med, riktigt bragd lopp med tanke på skadan. Vilket OS Kalla har gjort hittills. Underbart!

Inlagd: 2014-02-13, 12:21
Skriven av: Gunnar

nn: är väl om Hanna E skulle vara i bra form de skulle kunna gå bra för Sverige där..

Inlagd: 2014-02-13, 12:22
Skriven av: Jossa

Sanna, alle våre hadde elendige ski, smørerne våre kan ryke å reise, amatører hele bunten. At Johaug tok bronsen med de skiene er en bragd så det er vanskelig å lese noe spesielt angående formen til jentene i dette løpet.

Inlagd: 2014-02-13, 12:22
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Alltid dessa smörare!!!! Inte lätt att vara Norsk inte…

Inlagd: 2014-02-13, 12:25
Skriven av: Joel Burman

hände de inget med Lindborg känns de inte så bra ändå inför stafetten om hon ska vara så seg ut….är någon av dom klassiska sträckorna lätta? så kanske någon av Hanna Ida eller Britta kan bli aktuella..

Inlagd: 2014-02-13, 12:25
Skriven av: Jossa

Utrolig hvordan det kan snu på bare ei uke. Dette var litt uventet.

Stort grattis til Kowalczyk, Kalla og Johaug.

Inlagd: 2014-02-13, 12:27
Skriven av: fabulator

Weng sier hun ”hadde ufattelig dårlige ski”.

Inlagd: 2014-02-13, 12:27
Skriven av: Jeremiah

Neithiri, okej, har dom uttryckt att det var skidorna? Ni kanske skulle betalat lite mer för att inte förlora Ulf Olsson till Kowalczyk.

Inlagd: 2014-02-13, 12:29
Skriven av: Sanna

Pölsa på twitter: ”Knut Nystad, Norges smøresjef, er en sinnsykt bra mann!”

Ironisk?

Inlagd: 2014-02-13, 12:30
Skriven av: Joel Burman

Nej det är fler än Petterson i expressen som tjatat om detta. Det är fullkomligt självklart att hon inte ska göra det, och känns nästan respektlöst att ifrågasätta hennes egna känsla. Denna säsong har hon ju visat att hon känner sin kropp otroligt bra. Alla beslut hon tagit sedan i våras verkar ha varit helt riktiga

Inlagd: 2014-02-13, 12:30
Skriven av: Emil

Joel Burman, på nrk chatten skrev Pölsa att han inte såg något fel på norskornas skidor. Fast det är klart, är man med i landslaget kan man väl inte riktigt dra förhastade slutsatser om skidorna.

Inlagd: 2014-02-13, 12:31
Skriven av: Sanna

Emil: Tyvärr så räknar ju expressen och co ett silver i pajas sprint som vilken medalj som helst. Därav hetsen att Kalla ska köra clownsprinten.

Hoppas hon säger ifrån och siktar på guld på tremilen istället!

Kowa har ju antytt att hon lägger av… dags för svenska skidförbundet att slanta upp så att Olsson inte hamnar i Norge igen… gör en Milan värvning och bänka honom åtminstone. :)

Inlagd: 2014-02-13, 12:32
Skriven av: Joel Burman

kan väl inte vara ironi?

Inlagd: 2014-02-13, 12:33
Skriven av: Emil

Tror Sverige skal få problemer med Finland i stafetten. Blir nok ingen ny sølvmedalje der.

Inlagd: 2014-02-13, 12:33
Skriven av: Sven

Det er klart at skiene ikke var optimale.

Inlagd: 2014-02-13, 12:34
Skriven av: Sven

Mycket snack på twitter om Norska skidorna nu…

Inlagd: 2014-02-13, 12:34
Skriven av: Joel Burman

Äh dåliga skidor hit och bra skidor dit. Med tanke på att Johaug kom trea kan iallafall inte hon haft speciellt dåligt under fötterna. Jag tycker Kalla varit väl så bra som Johaug på klassiskt i år. Så det är inte konstigt att hon är trea. Björgen gör ibland obeskrivligt bra lopp, men ibland blir det sämre.

Inlagd: 2014-02-13, 12:34
Skriven av: Perp

Har för mig att Esk i DN formulerade sig typ ”låt inte Kalla beröva oss en given medalj”

Inlagd: 2014-02-13, 12:34
Skriven av: Emil

Vancouver vibbar. Norge skyller på sina vallare. Marit åkte sprinten och hon är väldigt beroende av överskott. Jag tror att det var därför hon tappade. Och Kowas öppning knäckte alla som försökte följa. Klokt lopp av Kalla hon känner sina begränsningar. Kul att Kowa fick vinna, detta lopp var årets mål för henne och jag tror att det var hennes sista lopp.

Inlagd: 2014-02-13, 12:35
Skriven av: nn

Sanna: Bjørgen, en av favorittene: +33
Johaug, en annen favoritt: +28
Weng, viste storform og tok medalje sist: +1.10 Jackobsen, viste form i sprinten: +1.43 Litt merkelig at alle skal underprestere så mye.

Og rapport fra radio:”Weng ble tatt inn av Kowalczyk etter ca. 4,5 km. Polakken gikk forbi, satte seg i hocke i den påfølgende utforkjøringen og fikk luke. Weng kastet seg desperat på stavene, men var sjanseløs på å holde følge.”

Konklusjon: Gedigen smørebom.

Inlagd: 2014-02-13, 12:35
Skriven av: Neithiri

Det er befriende med noen som snakker rett ut. Weng hadde lyst til å gi seg etter 5 km og kunne ikke begripe at hun kom på niende med så dårlig feste.

Det er vel ikke urimelig å tro at de norske hadde omtrent det samme under skiene.

Inlagd: 2014-02-13, 12:35
Skriven av: Jeremiah

Ni kan vara lugna, Kalla kommer inte åka pajas-sprinten. Hon vet precis som vi att det är 30 km som räknas.

Inlagd: 2014-02-13, 12:38
Skriven av: Gabriel

Utrolig hvor mye pressedekning Norge får i svenske aviser. Det er jo stort sett bare misunnelse tenker jeg. Krisestemning her og krisestemning der.

Inlagd: 2014-02-13, 12:38
Skriven av: Sven

Neithiri, Jan Post tror inte på dåligt glid (för Björgen i alla fall)
https://twitter.com/NRKPost/status/433925794340294656/photo/1
Men dåligt fäste kan ju förstås vara en förklaring

Inlagd: 2014-02-13, 12:38
Skriven av: Allan Vallan

Björgen väggade faktiskt på slutet. När skedde det senast? Har svårt att tro att hon skulle ha gjort det med optimala skidor.

Inlagd: 2014-02-13, 12:39
Skriven av: Per

Fast om det är fästet som är problemet för norskorna får de väl skylla sig själva. Lite hybris att satsa på skidor som går bra utför på en sånn här bana och dylika förutsättningar (vattnigt, plusgrader etc.).

Jag gillar Weng men kanske ska hon ta sig en funderare varför hon lät sig köra med sådana här skidor!

Inlagd: 2014-02-13, 12:40
Skriven av: Joel Burman

Som jag fattat det verkar åtminstone Weng skylla på att hon varken hade fäste eller glid.. om man får tolka kommentarerna ovan rätt.

Inlagd: 2014-02-13, 12:41
Skriven av: Joel Burman

Synes det er håplöst å höre på de svenske komentarene,spesielt når det gjelder Anna Haag.Kjempe bra å bli nr 20 sier de.
Hun har icke prestert noe som helst i år.
samme som nortug,hvorfoe er de med i det hele tatt,.som Elofson sier Anna kan bedre,når viste hun det i år.Bra lah innsats
hva hjelper det,Det er calla som löfter laget ingen andre.

Inlagd: 2014-02-13, 12:42
Skriven av: roar olsen

Ifølge smørerne gikk alle de norske med det samme under skiene. Jaja, nytt forsøk i morgen.

Inlagd: 2014-02-13, 12:42
Skriven av: Jeremiah

Neithiri, läs Allan Vallans inlägg, fästet kanske var bedrövligt. Men Björgens glid var det inget fel på. Hur som helst så vet vi svenskar hur det är med dåliga skidor i mästerskap (framförallt VM 2011), det är inte kul! Men kolla Johaugs avslutning, inte så dålig jämfört med Kalla och Kowalzcyk.

Inlagd: 2014-02-13, 12:44
Skriven av: Sanna

Instämmer att det INTE är en bra laginsats. Helt sanslöst att Sverige är en medaljkandidat trots att åkare som Lindborg och Haag är aktuella för stafetten. Säger lite om Kallas status…

Inlagd: 2014-02-13, 12:45
Skriven av: Joel Burman

Kan ha varit astmaproblem på Björgen i värmen idag också. Kan väl vara lite problem vid snabba temperaturförändringar? Andningen hennes såg ansträngd ut.

Inlagd: 2014-02-13, 12:46
Skriven av: JH

Norge kan faktiskt åxå ha mindre bra skidor som Sverige åxå kan så är de bara…kan man gnälla tycka att Sverige varit bort vallade en del gånger får man inse att Norge åxå kan vara de…

Såg loppet på finsk tv där sa Magnar Dalen att de är inte vallan som är svår idag de är svåra är att hitta rätt skid par i detta före..

Inlagd: 2014-02-13, 12:47
Skriven av: Jossa

Jag tror kanske att norskorna hade halvrisiga skidor, men framförallt så gick dom ut för hårt. Både Björgen och Johaug hyperventilerade redan vid 2,2 km, medan Kalla åkte kontrollerat under tröskeln. Då var också Kalla en rätt ordentlig bit efter norskorna.

Och går man aningen för hårt på den här höjden så vet vi hur det blir.

Inlagd: 2014-02-13, 12:49
Skriven av: Gabriel

Er bare å gratulere Kowa med et fantastisk løp og et meget fortjent gull… Å Kalla da, hun er i kalla(s)form…Imponerende!
Og de norske jentene var ikke bedre i dag….

Inlagd: 2014-02-13, 12:50
Skriven av: tolsrav

Gabriel: Låter sant. Tror dock hybrisnorskarna härinne har svårt att köpa det resonemanget. Som vanligt är det smörrebank som gäller när norskorna underpresterar.

Inlagd: 2014-02-13, 12:51
Skriven av: Joel Burman

Inget guld och inget silver till Norge idag!

Dags att sammankalla Norska regeringen, Kungen, försvaret och hemvärnet till ett 5-dagars nationellt krismöte. – och utlysa undantagstillstånd förstås.

Inlagd: 2014-02-13, 12:51
Skriven av: Allan Vallan

Gabriel, Precis. Björgen säger hon hade bra skidor, dock tror jag inte hon skulle säga om så inte var fallet, det känns helt enkelt inte som hennes stil. Men hon sa att hon hade en bra känsla i kroppen och bra form tills det bara tog stopp. Kanske öppnade hon för hårt säger hon också. Låter som en kollaps p.g.a. höjden.

Inlagd: 2014-02-13, 12:51
Skriven av: Sanna

@Joel
Med din logik kan inte många lag vara medaljkandidater i stafetten. Sverige hade 4 åkare topp 20. Inte säkert att herrarna lyckas med det imorgon. Förstår inte varför alla skall hacka på de sämre damåkarna.

Inlagd: 2014-02-13, 12:53
Skriven av: Perp

Kowa var 40sek före Marit i Lillehammer och att hon vinner med 33 idag är väl inte märkligt. Ingen hade optimala skidor idag.

Inlagd: 2014-02-13, 12:54
Skriven av: nn

Stort grattis till Kowa! Bäst när det gäller i den enda distansen som hon har riktig guldchans på numera. Om hon tänkt lägga av så borde hon göra det nu. Sluta på topp efter en riktig bragd!

Åh Kalla, jag trodde verkligen hon hade formtoppat för tidigt iår men satan i gatan vad bra hon är nu! Hon har verkligen höjt sig enormt i klassiskt!!!! Sjukt imponerande.

Inlagd: 2014-02-13, 12:55
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman: vad kräver du då? för att de ska vara bra? Kalla super bara Wiken 12 jätte bra även de Lindborg 16 Haag 20 är även de bra lopp..Haag har ju heller inte speciellt långt upp till topp 15…när men bedömer insatsen tycker jag man bör ta hänsyn till hur de sett ut tidigare i år…

Inlagd: 2014-02-13, 12:58
Skriven av: Jossa

Sven:
”Utrolig hvor mye pressedekning Norge får i svenske aviser.”

Vilka tidningar skriver inte mycket om Norge när det gäller skidåkning?

Inlagd: 2014-02-13, 12:59
Skriven av: SweTor

Har någon på skidpepp erkänt att andra länder än Sverige kan haft dåliga skidor?

Finland hade okej idag som helhet

Inlagd: 2014-02-13, 12:59
Skriven av: Jossa

Kanske en annan förklaring till missen av Norge. http://www.expressen.se/sport/os/norska-taktikmissen-kan-ha-kostat-guldet/

Inlagd: 2014-02-13, 13:01
Skriven av: Markus

Jossa, det är väl när Kowalczyk haft dåliga som det skrivs en del.

Inlagd: 2014-02-13, 13:01
Skriven av: Sanna

Jossa: Fast både Haag och Wiken har ju enormt mkt bättre pers på internationella lopp.

Visst jag kanske var lite överdrivet raljant i mitt inlägg om laginsatsen. Jag tycker bara att det säger ganska mycket om Kallas kapacitet att vi ses som ganska klara silverfavoriter tillsammans med Finland.

Jossa: Nopes det är ju bara sverige under Poromaa eran som kunde valla bort sig. :)

Inlagd: 2014-02-13, 13:04
Skriven av: Joel Burman

Oj Astrid bara på 19:e plats idag… kanske blir steira på stafetten trots allt då.

Inlagd: 2014-02-13, 13:05
Skriven av: Joel Burman

Det er ganske innarbeidet at man ikke klager på dårlige ski, spesielt ikke rett etter at løpet er ferdig før man har snakket med smørere og lagledelsen. Det er bare Weng som ikke har helt impulskontroll når hun får en mikrofon foran seg, der fikk man nok høre sannheten.

I og med at hun sier hun hadde dårlige ski og smørerne sier at de gjorde det samme med alle de norske skiene samtidig som alle de norske presterte dårligere enn forventet så kan alle trekke sine egne slutninger.

Men gjort er gjort, forhåpentligvis fungerer det bedre i morgen. Ellers kan man jo få veldig mye hodebry med tanke på lagoppsettet til herrestafetten.

Inlagd: 2014-02-13, 13:07
Skriven av: Jeremiah

”Har någon på skidpepp erkänt att andra länder än Sverige kan haft dåliga skidor?”

Sluta dra alla över en kam. Visst kan andra ha dåliga skidor. Norskorna hade säkerligen dåligt fäste idag.

Framför allt så har Sverige haft fantastiska skidor hittills i OS. Men det kan ju svänga snabbt, som vi alla vet.

Inlagd: 2014-02-13, 13:07
Skriven av: Gabriel

Joel Burman…”som vanligt är det smörrebank som gäller når norskorna underpresterar”…. Jeg klager ALDRI på dårlig ski…..Ski og løper er en å samme sak.. Men gå tilbake i arkivet å se alle klagene du har ”gafflet” ut av deg, om hvor dårlig matriel svenskene har hatt i forhold til sine konkurrenter……. ;)

Inlagd: 2014-02-13, 13:08
Skriven av: tolsrav

Joel Burman: visst Haag har ju varit mkt bättre så sent som förra året men som året sett ut tycker jag de är bra att bli 20 idag med tanke på avståndet till topp 15 inte var så stort + klart inget super lopp av Anna men ett gott tecken..

Wiken 12 idag är ju bland de bästa hon ändå gjort 4 som bäst sedan 9 på Lördag å 11 i Frankrike är de som är bättre än dagens så hon presterar på sin bästa nivå under OS joel eller?

Inlagd: 2014-02-13, 13:09
Skriven av: Jossa

Tolsrav: Fast det är ju stor skillnad. Sverige har ju en historia av att valla bort sig stup i kvarten… :)

Inlagd: 2014-02-13, 13:09
Skriven av: Joel Burman

Jeremiah, jag är ganska övertygad om att detta inte kommer att hända imorgon och att ni då får er revansch.

Inlagd: 2014-02-13, 13:09
Skriven av: Sanna

Sjutton vad alla tjatar på att Kalla ska köra lagsprinten!

Inlagd: 2014-02-13, 13:10
Skriven av: Aliide

Jossa: Visst Wikens lopp är kanon, i mitt raljanta inlägg syftade jag mest på att Haag, Lindborg och Britta är aktuella för stafetten trots ganska låg högstanivå just nu.

Inlagd: 2014-02-13, 13:11
Skriven av: Joel Burman

Joel, Sverige vallar aldrig bort sig i plusföre!

Inlagd: 2014-02-13, 13:12
Skriven av: Aliide

Sanna: Instämmer, lutar åt norsk trippel imorgon nu när de bästa Ryssarna inte kör.

Inlagd: 2014-02-13, 13:12
Skriven av: Joel Burman

Aliide: Har du redan glömt Larry Poromaa? Under hans tid kunde vi överhuvudtaget inte valla för plusgrader.

Inlagd: 2014-02-13, 13:13
Skriven av: Joel Burman

Ja nu får jag ta tillbaka det jag skrev om Kalla i höstas ang klassisk stil, grattis.

Inlagd: 2014-02-13, 13:13
Skriven av: Andreas P

Kan vi starta en namninsamling för att Kalla inte ska köra pajassprint?

Inlagd: 2014-02-13, 13:18
Skriven av: Joel Burman

Lugn, Kalla kommer inte att köra.

Inlagd: 2014-02-13, 13:20
Skriven av: Gabriel

Gabriel: Hur kan du vara så säker? Jag hoppas verkligen inte det men nu börjar snacket gå rätt frekvent om det. Tror nog att Gripen är sugen på att övertala henne han tror säkert hon kan bärga både pajas medalj och 3 mils medalj. Jag hoppas hon siktar på 3 mils guld!!!!!

Inlagd: 2014-02-13, 13:22
Skriven av: Joel Burman

Nu tror jag att Kalla är klok nog att säga nej. Hon är väl medveten om att mycket av hennes dålig tremilar är beroende på teamsprint. Kalla är en bra tremilare om hon har dagen. Hon slog Wiken med 5.5minuter för något år sedan. Det finns de som jämför teamsprint med en femmil så det sitter i länge.

Inlagd: 2014-02-13, 13:23
Skriven av: nn

Schysst spåkula, i alla fall ang svenskorna ;-)

”Wikén känns ju som att hon är på gång. Klassiskt är väll hennes stil. Det måste ju släppa någon gång. Säg att hon blir 12:a.

Kowa känns långt ifrån medalj. Ont i foten är inte bra och formen hur är den?

Medaljerna fördelas nog mellan 4 norskor och Kalla.

Haag o Lindborg kämpar sig in bland dom 20.”

Inlagd: 2014-02-12, 22:37
Skriven av: Sten

Inlagd: 2014-02-13, 13:24
Skriven av: C

Björgen plockar 4 sekunder i långa utförsbacken mellan 5 och 6 km mot Kowalczyk. Kallar ni det vallarbom?

Björgen visar idag också varför Kalla inte ska köra sprintstafetteen på onsdag, all in på lördagarna är vad som gäller för henne nu.

Lindborg-Wiken-Haag-Kalla väljer jag på lördag. Haag på tredje då den är lite lättare än de klassiska. Känns som vi är närmare Finland än lagen som jagar bronset. Norge vinner, trots denna dag.

Inlagd: 2014-02-13, 13:25
Skriven av: JonasE

Det høres ikke ut som en god ide å overtale noen til å gå en distanse som de helst vil stå over. Når det er sagt så vil jo Sverige med og uten Kalla på sprintstafetten være to ganske forskjellige ting, så jeg forstår hvorfor det blir diskutert.

Inlagd: 2014-02-13, 13:25
Skriven av: Jeremiah

tolsrav:
Det är kul att läsa dina inlägg. Det finns i alla fall en norrman som kan se nyktert!

Joel Burman:
”Sverige har ju en historia av att valla bort sig stup i kvarten”

Det beror på att dom flesta svenskar inte lägger märke till andra länders vallamissar.

Inlagd: 2014-02-13, 13:27
Skriven av: SweTor

Få se hur hon gör, är ju iaf 2 vilodagar emellan ”fjant” team sprinten och 3 milen. Fast jag hoppas hon inte kör team sprinten.

Inlagd: 2014-02-13, 13:29
Skriven av: Andreas P

Var ingen valla miss av Norge idag, Björgen hade inte dagen bara och Johaug tog ju bronset.

Inlagd: 2014-02-13, 13:31
Skriven av: Andreas P

Zhukova född -92 är alltså 7a idag samt att hon var 17e på skiathlon. Blir nog helt klart att räkna med i framtiden.

Inlagd: 2014-02-13, 13:33
Skriven av: Sanna

Gratulerer Sverige. Kalla har virkelig truffet på formen. Tror hun gjør rett i å stå over teamsprinten skal hun har mulighet til å få et individuelt gull. Kjører hun teamsprinten vil hun møte en mer uthvilt Johaug i 30km løpet og da tror jeg hun får kjørt seg.

Inlagd: 2014-02-13, 13:33
Skriven av: Sven

Enligt Fredriksson har vi varit bäst på plusföre i 20 år, så du har fel, tar fel på nollföre och plusföre!

Inlagd: 2014-02-13, 13:34
Skriven av: Aliide

Jeg håper på varmt vær fremover:

http://www.dagbladet.no/2014/02/13/sport/ol2014/sotsji2014/langrenn/heidi_weng/31794069/

Inlagd: 2014-02-13, 13:39
Skriven av: Jeremiah

Ryssland har 4 damer topp 17, men saknar Sveriges spets. Tror de blir största hotet mot stafettmedaljen.

Inlagd: 2014-02-13, 13:39
Skriven av: JonasE

JonasE: var hittar du profilen för stafetten?
var de något prat med Grip inför stafetten i tv idag?? rätt bra med finsk tv när de var de var så nära för Saarinen idag

Inlagd: 2014-02-13, 13:41
Skriven av: Jossa

JonasE: USA åxå väl?

Inlagd: 2014-02-13, 13:41
Skriven av: Jossa

Herlig offensiv Weng:-)

Inlagd: 2014-02-13, 13:42
Skriven av: Sven

Haag har väl varit bättre i fristil än i klassiskt de senaste åren samt att hon alltid åker bättre när det är gemensam start så det var väl ändå ett OK formbesked av henne. Dessutom var hon bra med fram till 5 km och tappade på slutet.

Inlagd: 2014-02-13, 13:43
Skriven av: swestam

Tycker ni verkligen att en 20:e plats är något att hurra för???

Inlagd: 2014-02-13, 13:45
Skriven av: Astrid

Anders Blomqvist har klagat på Haags lugna öppningar hela säsongen. Nu har hon väggat två lopp i rad. Jag skyller allt på honom.

USA har Bjornsen 18 idag, och Randall halft ur slag. Bättre än så bör Sverige vara. Gamla Böhler in på sjätte, måste vara i sitt livs form. Ska tyskorna blanda sig i det hela också? Blir en bra stafett på lördag. Och söndag.

Och två på onsdag. Skojar bara.

Inlagd: 2014-02-13, 13:46
Skriven av: JonasE

Jag tror på Tyskland som outsider helt klart.

Inlagd: 2014-02-13, 13:49
Skriven av: Joel Burman

JonasE, tror inte vi behöver vara oroliga för Ryssland på stafetten. Kalla kan ta in en minut på sistasträckan när hon har den här formen.

Inlagd: 2014-02-13, 13:51
Skriven av: Gabriel

Ja nå er det bare å vente på at Norge blir knust av Canada i åpningskampen i ishockey…. ;)

Inlagd: 2014-02-13, 13:52
Skriven av: tolsrav

Ska man heja på Norge en gång detta OS så är det ikväll mot Kanada. Heja curling förresten! Seger mot Ulsrud.

Inlagd: 2014-02-13, 13:54
Skriven av: JonasE

Astrid: så oväntat att den kommentaren kom från dig …

Inlagd: 2014-02-13, 13:54
Skriven av: swestam

swestam: Det är väl så det är med Haag just nu, hon är inte bättre än så här.

Inlagd: 2014-02-13, 13:55
Skriven av: Andreas P

Andreas P: ja, Haag visade nog upp sin normala nivå på 10 km klassiskt, dock visade hon att hon kan köra snabbare på en kortare sträcka

Inlagd: 2014-02-13, 13:57
Skriven av: swestam

Det spelar ingen roll vem som blir 20:e det är ju ingen topp placering vem det än är. Tycker ni verkligen det? Det gör inte jag.

Inlagd: 2014-02-13, 13:58
Skriven av: Astrid

Haags placering är ju inte super bra men att klart fall framåt måste försöka se positivt och att hon inte har så långt upp till topp 15..

Inlagd: 2014-02-13, 13:59
Skriven av: Jossa

20:e för Haag med den överoptimistiska öppningen tycker jag ändå lovar gott för fortsättningen. Nästan gång värderar hon hela loppet bättre och då är hon i klass med ”Wikénskiktet” bland åkarna.

Inlagd: 2014-02-13, 14:00
Skriven av: Per

swestam: Ja precis men hur snabbt på 5km är frågan vi får ställa oss.

Inlagd: 2014-02-13, 14:02
Skriven av: Andreas P

Tycker Grip gjorde helt rätt just nu som tog ut Haag å Wiken till OS var ju dom platserna som var ifrågasatta en del,,,

Wiken tycker jag är otroligt bra gjort de hon presterat i OS så här långt hade aldrig vågat hoppats på att Emma skulle varit 9 å 12

Inlagd: 2014-02-13, 14:03
Skriven av: Jossa

Herregud, hur tänker ni egentligen, det är ju faktiskt OS. Ska man inte ha det bästa med och inte tänka på att en person ska vara med på OS, för hennes ego?

Inlagd: 2014-02-13, 14:03
Skriven av: Astrid

Astrid, har inte läst om någon som hurrat över Haags insats.

Inlagd: 2014-02-13, 14:04
Skriven av: Sanna

Astrid, skriv gärna ner ditt stafettlag. Skulle vara intressant att höra hur du resonerar lite djupare.

Inlagd: 2014-02-13, 14:05
Skriven av: Sanna

Astrid: Haag är med för att hon platser i Svenska truppen inget annat…

Inlagd: 2014-02-13, 14:06
Skriven av: Jossa

Ser ut som Bjørgen taper jevnt frem til 8 km, finner ikke -0.04 fra off. FIS live-tidene (2.2 / 5 / 8 /9.4)

https://twitter.com/jankoc/status/433939269766623232

Inlagd: 2014-02-13, 14:07
Skriven av: JanK

Astrids stafettlag:

Ida
Maria
Erika
Ingemarsdotter

Inlagd: 2014-02-13, 14:10
Skriven av: Gabriel

Anna Haag låg 11:a efter 5 km idag och stafetten är väl 5 km?

Inlagd: 2014-02-13, 14:10
Skriven av: Statistikern

Sanna: många anser ju att Haag är klar för stafettlaget nu. Märkligt!! Jag ser de som presterat något ska vara med i laget. Kalla, Wiken och Ida. Den 4:e är enligt mig antingen Lundborg eller Ericsson. Nu får jag otroligt mycket skit förstås.

Inlagd: 2014-02-13, 14:10
Skriven av: Astrid

Ericsson något tveksam förstås.

Inlagd: 2014-02-13, 14:13
Skriven av: Astrid

Gabriel…:)

Inlagd: 2014-02-13, 14:13
Skriven av: tolsrav

Jag skriver inget elakt till dig Gabriel. Jag får tydligen inte tycka något, då är mobben igång. Tack för det!

Inlagd: 2014-02-13, 14:16
Skriven av: Astrid

Dere må ikke finne på å sende Ida ut på stafetten i 5km og Sotchihøyde.

Inlagd: 2014-02-13, 14:16
Skriven av: Sven

Inget elakt till dig heller tolsrav. Fy vad ni är otrevliga.

Inlagd: 2014-02-13, 14:17
Skriven av: Astrid

Tror ida skulle kunna göra det lika bra som Britta och Lindborg på första men vill vi inte spara henne till sprintstafetten?

Inlagd: 2014-02-13, 14:20
Skriven av: Markus

Astrid, Kalla och Wikén köper jag så klart. Ida gjorde det bra i sprinten, men hon kanske är ett osäkert kort? Skillnad att prestera i sprint och stafett. Är Ida i pangform även i distans är hon given. Ser henne som given i sprintstafetten men inte i vanliga, risken är att det blir himmel eller pannkaka med Ida. Haag och Lindborg blir nog mer varken himmel eller pannkaka. Känns osäkert att ta ut Eriksson om inte förbundskaptenen sett något övertygande med henne, men då hade hon nog fått åka idag. Och sen Britta, var står hon?

Inlagd: 2014-02-13, 14:21
Skriven av: Sanna

Markus: sprintsafetten utan Kalla är inget Ida bör åka, hellre riktiga stafetten.

Inlagd: 2014-02-13, 14:23
Skriven av: Astrid

Astrid, du är ju Skidpepps störst Ida Ingemarsdotter-fantast. Det är väl inget att hymla om eller?

Men jag kan faktiskt hålla med dig lite. Ida har gjort många bra stafetter, men även en del riktigt dåliga. Men hon kom till OS-final i sprinten och jag tror nog att Grip överväger om hon ska få en plats eller inte. Jag tror inte heller att det är helt klart vilka som åker stafetten.

Inlagd: 2014-02-13, 14:24
Skriven av: Gabriel

Inget ont om Ida men hon skall vara i närheten av att komma med i stafettlaget. Förra året var hon i bättre form, men presterade ändå dåligt i stafetten på lägre höjd.

Inlagd: 2014-02-13, 14:28
Skriven av: Perp

Har tyvärr en förmåga att missa att plita ned ord jag tänkt skriva.
Jag menar alltså att Ida inte har något i stafettlaget att göra.

Inlagd: 2014-02-13, 14:30
Skriven av: Perp

Gabriel: det är ju för att de flesta här skriver ner Ida. Sånt stör mig. Jag är även en Kalla fantast. Kalla blir aldrig lika dissad som Ida blir någon gång överhuvudtaget. Tänk om Ida hade fått brons på samma sätt som Emil, då hade hon blivit utskrattad av er Ida hatare. Haag får otroligt mycket stöd här vad hon än presterar, liksom Britta. Stina är ung och ska stöttas.
Gå och se Återkomsten på bio.

Inlagd: 2014-02-13, 14:36
Skriven av: Astrid

Jag stod även på Poromaas sida när ni gick bärsärkar gång mot honom.

Inlagd: 2014-02-13, 14:38
Skriven av: Astrid

Idas sprint resultat hur kan man värdera de ? på 5 km? Ida orka inte fullt ut i sprinten..Haag å Britta öppna deras lopp riktigt bra i 5 km bör åxå vägas in…sedan jokern Hanna E som faktiskt visat att hon håller 10 km på hög höjd i år…

Kalla å Wiken givna i laget sedan rätt öppet ännu…Haags rutin ska man inte underskatta heller samma med Idas bada har erfarenhet av mästerskaps stafetter…

Ida gjorde faktiskt en riktigt dålig team sprint senast i tjecken i klassiskt Ida har väl haft lite problem att åka klassiskt är de något med ryggen eller?

Inlagd: 2014-02-13, 14:39
Skriven av: Jossa

vem skriver ner Ida när hon åkt bra? ingen vad jag vet,,,,klart Ida fått kritik för hennes stafetter med all rätt finns 3 som inte varit bra men finns även dom som varit riktigt bra de har hon fått kred för

Inlagd: 2014-02-13, 14:42
Skriven av: Jossa

Ni har väl alla kunnat läsa pm Idas ryggproblem, + att hon haft migrän eller influensa. Att Calle hade det blev en stor grej här liksom Emils ryggproblem.
Calle har väl inte lyckats trots attbgsnnärvganska stor i orden.

Inlagd: 2014-02-13, 14:43
Skriven av: Astrid

Jossa, tja orkade inte fullt ut i sprinten? Hon kom 5:a i OS. Om Haag hade kommit 5:a idag, hade du sagt att hon ”inte orkade fullt ut”?

Astrid, nu kallade du mig för Ida-hatare. Då blir jag jätteledsen. Sluta mobbas. Gå på bio.

Inlagd: 2014-02-13, 14:44
Skriven av: Gabriel

Astrid: tar du upp Idas problem som hon haft bor du nog åxå ta hänsyn till alla problem Haag haft i år…

I

Inlagd: 2014-02-13, 14:45
Skriven av: Jossa

Heja Astrid! Du håller på Ida i med och motgång och det är bra. Jag gillar också krigaren Ida men i ärlighetens namn så är hon inte i form efter en strulig säsong. Vi måste ha bästa laget och ingen av sprinttjejerna är på den nivån i år. 2011 var Ida given i stafett liksom Anna Olsson 2010. Men nu är vi inte där.

Inlagd: 2014-02-13, 14:48
Skriven av: nn

Ida hatare? Jag tycker de flesta är ganska förlåtande mot Ingemarsdotter härinne. Själv tycker jag nog att hon gör sig bättre på sprintstafetten. Spara henne till den istället.

Inlagd: 2014-02-13, 14:50
Skriven av: Joel Burman

Gabriel: är jätte bra att bli 5 i OS final helt klart.,men i finalen hade hon inte de där lilla extra

Idag kan man säga att Haag inte orkade fullt ut hade hon orkat fullt ut idag hade hon varit topp 15…

Inlagd: 2014-02-13, 14:50
Skriven av: Jossa

Förlåt menade såklar pajas stafetten i ovanstående inlägg om Ida.

Inlagd: 2014-02-13, 14:53
Skriven av: Joel Burman

Nä, tjugonde plats är inget man firar. Men skulle jag ha ansvaret för stafettlaget skulle jag definitivt ta ut Haag. Tror hon är bättre än alternativen, även om hon inte visat nån toppklass. Ida skulle jag inte våga ta ut, så få distanslopp hon gjort. Frågan är dock vem som sk gå förstasträckan? Kanske får bli Haag, dom andra känns ännu mer segstartade… Om man nu inte chansar med att Britta håller på den betydligt lättare banan.

Inlagd: 2014-02-13, 15:02
Skriven av: Manne

Jag tycker inte alls att Ida ska åka sprintstafetten. Det kan Britta och Hana göra. Utan Kalla finns det inte en chans för Sverige att få medalj.

Inlagd: 2014-02-13, 15:03
Skriven av: Astrid

Astrid, klarar Idas rygg av klassisk åkning tror jag att ett sprintstafettlag med Ida och Hanna/Britta skulle ha liten chans att skrälla om alla har bra dagar.

Inlagd: 2014-02-13, 15:06
Skriven av: Sanna

Nej inga sprintåkare i stafetten. Även om Haag gör en svag sträcka så tappar hon inte många sekunder på USA och Finland. Sprintåkarna kan tappa 1minut.

Inlagd: 2014-02-13, 15:08
Skriven av: nn

Ida har åkt 4 distanslopp i år slagit Britta en gång då med 1 sek…

Hur ska man räkna Hanna E tjejen har ju ändå varit 9 i år på distans 10 km å 5 km k borde vara som gjort för henne om banan som någon säger inte är så tuff

Inlagd: 2014-02-13, 15:11
Skriven av: Jossa

OBS! Alla här är inte Ida hatare, men många är det.

Inlagd: 2014-02-13, 15:12
Skriven av: Astrid

Ska man spara Wiken å Kalla till fritt?

Inlagd: 2014-02-13, 15:12
Skriven av: Jossa

Astrid: är dom Ida hatare som tyckte hon gjorde en dålig VM stafett förra året? du måste ju själv hålla med om att Ida gjorde en svag stafett den gången eller?

Inlagd: 2014-02-13, 15:14
Skriven av: Jossa

Jag må inte ha varit någon stor Haagkramare de sista åren men med tanke på hennes rutin vill jag nog trots allt se henne i en stafett. Skulle dock föredra henne på startsträckan.

Skulle helst också se Wiken köra fristil men i nuläget kommer antagligen Gripen köra med: /Britta/Ida/Lindborg på första, Wiken andra, Haag tredje, Kalla fjärde.

Hoppas Lindborg visat grym fristilsform på träning så att han känner sig trygg med henne på tredje sträckan. Ruskigt synd att inte Rydqvist kommit upp i sin maxnivå den här vintern då hade allt vart lugnt!

Min drömuppställning för ett guld är alltså Haag, Lindborg, Wiken, Kalla men tror inte att Gripen vågar spänna bågen så utan vill nog säkra med att ha Wiken på viktiga andra sträckan. För mig är Britta första reserv före Hanna Eriksson.

Inlagd: 2014-02-13, 15:14
Skriven av: Joel Burman

Jag tycker inte de finns någon som hatar Ida här inne eller någon annan däremot är de uppenbart ett en del har klara favoriter…

Inlagd: 2014-02-13, 15:15
Skriven av: Jossa

Jossa: Ja jag tycker det…!

Inlagd: 2014-02-13, 15:15
Skriven av: Joel Burman

Ida är en av mina största favoriter. Det var helt rätt att hon togs ut till vm-stafetten ifjol. Men nu tycker jag det finns tryggare alternativ, även om vi får räkna med att tappa en hel del i början hursomhelst.

Hanna och Ida tror jag har medaljchans på speintstafetten.

Inlagd: 2014-02-13, 15:23
Skriven av: Manne

Tror också att Hanna och Ida har medaljchans på pajassprint.

Inlagd: 2014-02-13, 15:25
Skriven av: Joel Burman

Joel: Att säkra hade väl varit att köra Wikén på näst sista för att ev. köra ikapp/inte tappa mer på Finland/USA. Att däremot sätta Wikén på andra och hoppas att hon kan gå med i rygg på Johaug vore att ”spänna bågen” som jag ser det. Om Haag sedan kan följa Steira/Jacobsen så har Kalla det bästa läget mot Björgen hon någonsin kommer få. Weng på första är dock den hårdaste nöten av alla att knäcka. Kanske ändå Lindborg…

Inlagd: 2014-02-13, 15:28
Skriven av: Per

Per: Bra analys… du har ett par bra poänger faktiskt. Jag tänkte nog mer i termerna att Wiken faktiskt skulle köra ifrån Steira typ. Men jag köper ditt upplägg också!

Inlagd: 2014-02-13, 15:33
Skriven av: Joel Burman

Hanna räcker inte till helt enkelt för teamsprint. Det måste vara någon med Kallas kaliber. Jag hoppas Ida tackar nej om hon måste åka med Hanna, för Hanna orkar nog inte. Men det skulle vara ännu värre med Britta, som inte orkade sprinten alls
och blev 39 tidigare.

Inlagd: 2014-02-13, 15:39
Skriven av: Astrid

Per, Joel Burman m fl, vilka optimister

Inlagd: 2014-02-13, 15:42
Skriven av: Astrid

Varför skulle inte Hanna orka i teamsprinten ? Hanna gjorde en bra teamsprint i tjeckien + att hon har visat att hon klarar distanslopp…

Inlagd: 2014-02-13, 15:42
Skriven av: Jossa

Jag tror inte det är något fel på Hannas krafter, det är väl om magsjukan ställt till med något men annars tror jag inte det är några problem för henne.

Inlagd: 2014-02-13, 15:42
Skriven av: Sanna

Astrid: Så vad är ditt förslag att stryka laget helt om inte Kalla kör???

Inlagd: 2014-02-13, 15:43
Skriven av: Joel Burman

Jossa, hon är långt ifrån vad Kalla klara av, det måste väl du också tycka

Inlagd: 2014-02-13, 15:43
Skriven av: Astrid

om kalla skulle åka vilket hon inte borde tycker jag men då är väl frågan vem ska hon åka med? Hanna eller Ida rätt jämt val mellan dom

Inlagd: 2014-02-13, 15:45
Skriven av: Jossa

Nej, att vi inte kör för medalj och sätter in Britta och Hanna, för de är chanslösa.

Inlagd: 2014-02-13, 15:45
Skriven av: Astrid

Men då kan väl lika gärna Ida köra? Hon behöver ju inte direkt spara sig för tremilen.

Inlagd: 2014-02-13, 15:46
Skriven av: Joel Burman

Astrid senat Ida körde teamsprint prestera hon heller inte så bra

Inlagd: 2014-02-13, 15:47
Skriven av: Jossa

Astrid, det är OS. Om Ida inte blir uttagen till stafetten kan jag lova att hon garanterat inte vill stå över sprintstafetten, om det inte skulle vara något problem med ryggen förstås.

Inlagd: 2014-02-13, 15:48
Skriven av: Sanna

Ida å Hanna ska åka teamsprinten enligt mig å vad ska Ida spara sig för? bara köra

Inlagd: 2014-02-13, 15:48
Skriven av: Jossa

Hallå. Hur har det gått för Haag i tidigare tävlingar? Jämför alla på samma sätt.

Inlagd: 2014-02-13, 15:50
Skriven av: Astrid

Astrid, va? Tror det är du som får lära dig jämföra lite mer opartiskt.

Inlagd: 2014-02-13, 15:52
Skriven av: Sanna

Varför ska Ida köra om de blir sist. Skulle jag vara Ida skulle jag nig tacka nej.

Inlagd: 2014-02-13, 15:53
Skriven av: Astrid

Hanna ramlar och allt är kört

Inlagd: 2014-02-13, 15:54
Skriven av: Astrid

Astrid, framförallt är det väl inte schysst mot lagkamrater. ”Ni är för dåliga så jag vill inte åka teamsprinten trots att jag inte har något att spara mig till”. Tror Ida tror mer om sina lagkamrater än så.

Inlagd: 2014-02-13, 15:54
Skriven av: Sanna

Där skulle vi ha kvällstidningsrubriker om något. Klart som fan att Ida hellre kör med Hanna i pajasstafetten än att bara står över.

Inlagd: 2014-02-13, 15:55
Skriven av: Joel Burman

Är ni så säkra på det. Man jan väl vara sjuk, eller?

Inlagd: 2014-02-13, 15:57
Skriven av: Astrid

Varför åka till OS om man inte vill tävla?

Inlagd: 2014-02-13, 15:57
Skriven av: Sanna

Astrid, varför är du så icke-objektiv? Varför är det bara Ida som gäller? Skulle vara kul att få svar på.

Inlagd: 2014-02-13, 15:58
Skriven av: Gabriel

Ida ska nog ha ett sjujävla ryggskott för att stå över pajasstafetten tror jag.

Inlagd: 2014-02-13, 15:59
Skriven av: Joel Burman

Britta och Ida skall inte köra! Då blir det haveri! Verkligen synd att inte Bleckur är med!
Frågan är om man ska åka för Silver eller försöka utmana om guldet. Guldet känns omöjligt om inte norskorna åker på en vallabom och även då är de svårt därför känns det väl mest relevant att matcha för ett silver?

Mitt lag: Hanna E, Haag, Wikén, Kalla.

Med bra åkning av Hanna och Haag så kan vi vara med om kampen om medaljerna och kan avsluta med våra starkaste fristilsåkare. Är Kalla i jaktläge så kan hon plocka mycket tid och placeringar om vi skulle ligga efter, det vet vi sen tidigare. Åt Norge finns inget att göra åt.

Inlagd: 2014-02-13, 15:59
Skriven av: Adrian

Jag är objektiv. Den enda konstellation i teamsprinten som kan ta medalj är Kalla och Ingemarsdotter. Annat är önsketänkande. Ungefär som att Wiken, Haag eller Lindborg kan ta medalj individuellt.

Inlagd: 2014-02-13, 16:01
Skriven av: Astrid

Tycker också Per har intressant teori! Tror faktiskt att det finns en liten möjlighet att hänga med Norge o Finland fram till sista sträckan med det tänket. Nyckeln precis som Per säger blir då första. Vet inte men kanske Haag första för att hänga med Weng o Lindborg 3:dje och hänga Steira/Jacobsen.

Inlagd: 2014-02-13, 16:01
Skriven av: Göran

Jag skulle faktiskt vilja se en satsning mot Guld!!! Skulle den spricka av nån anledning kan nog Kalla bärga ett brons ändå!!! Håller med om att det vore grymt med Wiken och Kalla på slutsträckorna. Känns dock väldigt osvenskt av någon anledning så tvekar om Gripen skulle formera laget på det sättet.

Inlagd: 2014-02-13, 16:03
Skriven av: Joel Burman

Känns som att Astrid trollar på rätt friskt här. Ingen med förnuftet i behåll kan väl hävda att Ida ska ”spara sig” och stå över teamsprinten för vanliga stafetten, där Lindborg och kanske även Hanna E är bättre alternativ på förstasträckan i dagsläget.

OM Hanna E har hittat formen efter magsjukan och OM hon och Ida kan åka smart genom både semi & final och spara kraft istället för att konstant slåss om positioner så tror jag att de har en bra medaljchans ihop!

Om Ida hade varit i toppslag och om den loppet hade gått på lågland i lite lättare banor hade hon gärna fått starta även vanliga stafetten för min del.

Inlagd: 2014-02-13, 16:04
Skriven av: Henke

Astrid: varför dissar du vad Hanna E har presterat i sprint i år? två bättre resultat än vad Ida har i år etta å fyra har hon varit + att hon klarat av ett distanslopp bra som inte är helt oviktigt när de gäller teamsprint

Inlagd: 2014-02-13, 16:05
Skriven av: Jossa

ha ha du är för go Astrid eller vad du heter. Är också tveksam till Ida i teamsprinten tror aldrig att hon håller för 2 x 3 varv. Tycker att Hanna E och Britta skall åka där om ingen av dom behöver ladda för den riktiga. Kan vara riktigt bra utmanare till medalj.

Inlagd: 2014-02-13, 16:07
Skriven av: Göran

Göran, jag tror de blir sist, men risken att de väljs tillsammans är minimal, vilket ju är bra.

Inlagd: 2014-02-13, 16:12
Skriven av: Astrid

OBS! Ida ska spara sig till kommande VC tävlingar, tycker jag.

Inlagd: 2014-02-13, 16:14
Skriven av: Astrid

@Göran: Ida är naturligtvis ett bättre alternativ än Britta i sprintstafetten. Britta skulle köra stenhårt redan i semifinalen och köra halva sträckan i ytterspår för att kriga om positioner i onödan. I finalen skulle hon sedan tappa kontakten på sin andra sträcka och medaljchansen är borta.

Britta har gjort det fantastiskt som kommit tillbaka till en så hög nivå i år, men hon är värdelös rent taktiskt och går sig lätt stum i önödan i masstartslopp.

Inlagd: 2014-02-13, 16:14
Skriven av: Henke

Göran: ska vi slå vad??? Ida håller många varv, om hon åket.

Inlagd: 2014-02-13, 16:17
Skriven av: Astrid

http://www.nsd.se/nyheter/trots-succn-teamsprint-ingar-inte-i-planen-8265339.aspx

Ingesson ang Kallas silver och lite om Team sprinten.

Inlagd: 2014-02-13, 16:17
Skriven av: Andreas P

Astrid; sist Ida åkte teamsprint gick de inget vidare för henne

Inlagd: 2014-02-13, 16:18
Skriven av: Jossa

Bra Ingesson!!!! Bara peppa Kalla nu så hon är beredd när SOK och Gripen kommer med mössan i hand och sorgsna valpögon för att övertala henne att köra pajas sprint!

Inlagd: 2014-02-13, 16:23
Skriven av: Joel Burman

Britta är så klart inget säkert kort å tycker heller inte hon ska åka teamsprinten…men att hon ofta åker otaktiskt tycker jag är fel,,,fanns en del exempel på att hon varit för ivrig som på lördag ..men finns även andra i år där hon åkt bra taktiskt..Britta försöker ofta åka smart utnyttja partier hon är bra på för att åka fort där…

Inlagd: 2014-02-13, 16:25
Skriven av: Jossa

Henke: Snygg breakdown hahaha

Inlagd: 2014-02-13, 16:27
Skriven av: Joel Burman

Kossa, ja Britta är den taktiska och åker smartast förstås, enligt dig.

Inlagd: 2014-02-13, 16:28
Skriven av: Astrid

Sorry det blev fel, såg det försent, det var Jossa jag menade förstås. Nu skrivet jag inget mer och stör era idéer och kunskaper om de tävlande.

Inlagd: 2014-02-13, 16:30
Skriven av: Astrid

Elakt att kalla någon för kossa.

Inlagd: 2014-02-13, 16:30
Skriven av: JonasE

Astrid: smart inte smartast av alls men smart oftast…

Inlagd: 2014-02-13, 16:30
Skriven av: Jossa

Ja Astrid! visst kan vi slå vad! Hoppas för Hanna och Idas egna skull att jag mot förmodan har fel.

Inlagd: 2014-02-13, 16:32
Skriven av: Göran

@Jossa: Håller med om att Britta är duktig på att ta det lite lugnare uppför och trycka på platten och utför (lite som Northug). Det jag vänder mig emot är hur otålig hon är i positioneringen i masstartsloppen och ligger och pumpar en massa i ytterspår bara för att ta 1-2 positioner, men ofta t.o.m. tappar positioner för att hon inte lyckas komma in i ”vanliga” ledet efter sin lilla ”utflykt” i ytterfilen. Upprepa gärna proceduren 3-5 ggr per lopp så har man en fin cocktail att gå sig stum på :)

Inlagd: 2014-02-13, 16:33
Skriven av: Henke

Angående Britta så tycker jag tyvärr hyffsat ofta att hon inte riktigt kan bedöma sin egna kapacitet utan går ut för hårt.

Inlagd: 2014-02-13, 16:34
Skriven av: Göran

Henke: var ju nu i helg hon åkte så ? säkert andra gånger med,,,men titta på hur smart hon åkte i Kuusamo å andra gånger så finns de rätt många positiva lopp åxå…men jag tror ändå inte på henne i teamsprinten där vill jag se Hanna å Ida om Idas rygg håller

Inlagd: 2014-02-13, 16:36
Skriven av: Jossa

Tycker däremot att Kalla har tagit ett STORT kliv avseende taktik och positionering i år! Tycker hon åkte grymt smart i skiathlonen där hon låg lugnt och fint ett par platser bak och sparade energi för att kunna trycka på i sista backen och hänga av alla utom Björgen.

Inlagd: 2014-02-13, 16:38
Skriven av: Henke

Nå vurderer man å sette inn Lars Berger på stafetten for Norge, han har gått testløp mot de andre aktuelle. Gitt at han ikke har gått langrenn (eller forsåvidt heller ikke skiskyting) på lenge så virker det som at landslagsledelsen har et vanskelig valg.

Inlagd: 2014-02-13, 16:39
Skriven av: Jeremiah

@Jossa: Jag har sett Britta åka just så massvis med gånger under karriären. Finns säkert undantag när hon positionerat sig bättre, men oftast åker hon faktiskt så, ffa i sprint där jag tycker hon har en högre kapacitet än vad hennes resultat har utvisat, möjligen med årets 4:e-plats som undantag.

Inlagd: 2014-02-13, 16:40
Skriven av: Henke

Henke: Instämmer! Det enda Kalla har kvar att förbättra som är en riktig svaghet är utförsåkningen i lite brantare/snabbare backar.

Inlagd: 2014-02-13, 16:41
Skriven av: Joel Burman

Jeremiah: Var har du sett att Berger testar för längd stafett? Visste inte att norska ledningen var så desperat…

Inlagd: 2014-02-13, 16:48
Skriven av: Joel Burman

Jag tycker Norge borde ha ett tillräckligt bra lag för att inte behöva ta in Berger. Reserverna är också bra. Jag tror norska laget imorgon kommer prestera riktigt bra. Annars är det konstigt om hela laget plötsligt blivit formsvagt.

Inlagd: 2014-02-13, 16:52
Skriven av: Sanna

Sanna: Håller verkligen med… Berger känns som ett sjukt desperat alternativ. Finns det skador/sjukdom som inte har nått medierna än? Gjerdalen ex. är väl alltid ett alternativ för tredjesträckan…

Inlagd: 2014-02-13, 16:54
Skriven av: Joel Burman

Säker att det inte ska vara Tora Berger? Steira och Jacobsen har haft var sitt dåligt lopp.

Inlagd: 2014-02-13, 17:01
Skriven av: JonasE

Joel: http://www.dagbladet.no/2014/02/13/sport/ol2014/sotsji2014/lars_berger/ski/31797908/

Røthe, Berger og Gjerdalen testet omtrent likt, Krogh langt etter.

Inlagd: 2014-02-13, 17:02
Skriven av: Jeremiah

Jacobsen er for meg et soleklart valg på kvinnestafetten så lenge hun selv er villig og synes formen er god. Løpet i dag legger jeg liten vekt på, annet enn at man må gjøre en bedre jobb med ski, drikke og klær for å unngå en gjentagelse.

Inlagd: 2014-02-13, 17:05
Skriven av: Jeremiah

Citat ifrån länken Jeremiah länkar till:

”Det skilte bare tre sekunder mellom Sjur Røthe, Gjerdalen og Berger, mens Krogh var hele tredve sekunder bak.

Dermed er Krogh etter alle solemerker ute av diskusjonen om å avslutte herrestafetten, slik at Nystads gjenværende alternativer er Johnsrud Sundby og Røthe.

Der har Sundby allerede sagt nei, mens Røthe håper på Northug. Lars Berger vil i så fall være aktuell for en tredjeetappe om Røthe går ankeretappen, og verken Chris Jespersen eller Didrik Tønseth viser toppform på 15-kilometeren i morgen.”

Undrar varför inte Petter testade överhuvudtaget? Antar att de vill veta vem som ska ersätta honom om de petar honom i sista stund eller är han redan petad????

Inlagd: 2014-02-13, 17:06
Skriven av: Joel Burman

Joel: Jag tror att Kalla även blivit bättre utför. Tänkte på det i Kuusamo i den snabba knixiga utförskörningen men Marit och Therese, hon hade inga problem att följa.

Inlagd: 2014-02-13, 17:08
Skriven av: nn

NN: Självklart har hon förbättrat sig men bara att se på hennes och Marits kurvtagning i sista utförslöpan på skiathlonen för att se att hon kan förbättra sig ytterligare.

Inlagd: 2014-02-13, 17:10
Skriven av: Joel Burman

Jeremiah och alla norrmän: Jag är mest förvånad över petningen av Petter på 15km. Trodde han kanske skulle kunna funka bättre på en första sträcka i nuläget men känns skumt att slänga in honom där utan att ha testat honom på det individuella loppet.

Inlagd: 2014-02-13, 17:11
Skriven av: Joel Burman

Kalla har blivit bättre på allt den här säsongen. Imponerande att se. Känns som hon inte har några svagheter längre. Klokt att totalt släppa allt vad sprint heter också denna säsong. Det är tävlingar som sliter på formen.

Inlagd: 2014-02-13, 17:12
Skriven av: JH

Taktisk meget klokt av russiske lederne å la 2 av sine beste løpere stå over 15 km i morgen. Løpet blir et blodslit, under de rådende forhold, med bare 1 dags hvile før stafetten på søndag…..

Inlagd: 2014-02-13, 17:14
Skriven av: tolsrav

Berger bør forøvrig heller få prøve seg i skiskyting, de norske skiskytterne er helt på bærtur med langrennsformen. Jeg har ikke sett maken til feil oppladning noensinne på skiskytterherrene, den eneste som er i form er Bjørndalen som ikke har fulgt lagets opplegg. Resten ser ut som Northug, helt stive i bakkene.

Men til Bergers forsvar m.t.p. langrennsstafetten så har han fått flere muligheter før og han har gjort det bra. Jeg er veldig spent på om Northug kommer til å gå. Hvis han ikke skal gå så vil ethvert lagoppsett se tvilsomt ut.

Inlagd: 2014-02-13, 17:20
Skriven av: Jeremiah

JH: Kalla är en bra sprinter men taktiskt väldigt dålig så det är bra att hon avstår. Hon behöver tänka om i sina sprintar.

Inlagd: 2014-02-13, 17:21
Skriven av: nn

Ikke dermed sagt at jeg tror det er bedre hvis Northug går…

Inlagd: 2014-02-13, 17:22
Skriven av: Jeremiah

Joel Burman… Kankje det er et smart trekk av ledelsen at Petter står over løpet i morgen, med henblikk på stafetten, 2 dager senere…

Inlagd: 2014-02-13, 17:22
Skriven av: tolsrav

Skulle inte vara samma sak att vinna herrstafett utan Petter på slutsträckan. Jag hoppas han kommer till start och inte är helt under isen. Vill helst se ett avgörande i Cologna/Kalla backen av Hellner på stafetten.

Inlagd: 2014-02-13, 17:24
Skriven av: Hybris Burman

Jag är mest konfunderad över att Berger är aktuell och att Petter inte ens körde själva testloppet.

Inlagd: 2014-02-13, 17:25
Skriven av: Hybris Burman

Är det inte psykologiskt märkligt drag att dra in Berger i diskussionen? Jag tror det är bättre att visa tillit till dom längdåkare som är på plats än att börja visa tvivel i det här läget. Intressant, men lite lustig coaching i mitt tycke.

Nä, Northug testar man inte då han redan tävlat så mycket och behöver ladda batterierna.

Inlagd: 2014-02-13, 17:34
Skriven av: Manne

Hvis planen er at Northug skal hvile seg i form ved å stå over 15 km så hadde det jo vært dumt å sette han opp på et testløp i stedet.

Men det etterlater jo veldig mye usikkerhet rundt Northugs form, jeg synes ikke det er positivt å se at skiskytterne våre sliter med samme symptomer og ikke klarer å forbedre seg.

Det er vel naturlig at Berger er med på testløpet, han er til stede, han har gått bra stafetter før. Men han er vel ikke uttatt som langrennsløper til OL kan han i det hele tatt gå den etappen? Husker ikke helt reglene for dette.

Inlagd: 2014-02-13, 17:35
Skriven av: Jeremiah

Manne: Håller med, känns verkligen som de misstror de egna åkarna när de blandar in Berger i diskussionen. Annars kanske Odd-Björn kan snöra på sig pjäxorna igen? Han är ju på plats o Sochi!

Inlagd: 2014-02-13, 17:37
Skriven av: Joel Burman

Jeremiah: Såvitt jag förstår det så måste Berger ha FIS poäng för att vara aktuell. Vet att Svenska medier ville att skidskytte ACO skulle köra en stafett sträcka i vancouver och då togs det regelverket upp och att det inte var aktuellt pga. hennes avsaknad av FIS poäng.

Om Berger kört lopp på norska mästerskapen eller skandinavisk cup/världscup så är det nog lugnt oavsett hur han placerat sig som jag fattar det.

Inlagd: 2014-02-13, 17:40
Skriven av: Joel Burman

Anna om dagens lopp: http://annaoemil.se/2014/02/13/blandade-kanslor/

Lämnar analysen till nån annan.

Inlagd: 2014-02-13, 17:44
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman…Er du en typisk medgangsuporters? Eller skriver du som best når de norske løperne har en svak dag, det virker bare så ….:)

Inlagd: 2014-02-13, 17:51
Skriven av: tolsrav

Hmmm, men har Berger gått langrenn i det hele tatt dette året? Hvis han uansett ikke hadde vært aktuell så håper jeg at det på forhånd var klart at han bare var med som ”sparringspartner” for de andre. Uansett litt merkelig da, hva skule man sagt eller gjort hvis han slo de andre?

Inlagd: 2014-02-13, 17:52
Skriven av: Jeremiah

Tolsrav: Nja skulle ej kalla mig medgångare men med tanke på hur tuktad jag är efter att ha växt upp på 90-talets ökenvandring så gör det ju inget när det går mindre bra för Norge…

Inlagd: 2014-02-13, 17:53
Skriven av: Joel Burman

*dette året = denne sesongen.

*skulle

Inlagd: 2014-02-13, 17:53
Skriven av: Jeremiah

Jeremiah: Då blir det väl bara pinsamt. Mycket möjligt att det är som sparring bara men då är det ju faktiskt pinsamt att inte fristilsspecialisterna är bättre än honom än att de ligger runt tre sekunder som sluttid.

Inlagd: 2014-02-13, 17:55
Skriven av: Joel Burman

Ja, hvis han ikke var aktuell så er det mildt sagt en merkelig avgjørelse å la han gå dette testløpet. Det hadde jo vært håpløst hvis han vant med noen sekunder, noe han er god nok til å gjøre på sitt beste.

Inlagd: 2014-02-13, 17:59
Skriven av: Jeremiah

Ni har ju annars duktiga nordisk kombination åkare? Kanske nån av dem borde ha fått testat… :)

Inlagd: 2014-02-13, 18:00
Skriven av: Joel Burman

Tror fortfarande det är lugnt för norsk del. Med gjerdalen som ryggsäck och en fjärde sträcka där bara Hellner drar (kan mycket väl hända) så kan Northug defilera som vanligt…

Inlagd: 2014-02-13, 18:02
Skriven av: Joel Burman

Hvis det stemmer som mange skriver at Sundby ikke ønsker å gå siste så har vi i realiteten bare ett valg, og det er Northug. Røthe, Gjerdalen, Berger eller andre vil uansett bli lettvektere i en kamp mot Hellner og Vylegzhanin. Dersom de norske ikke knuser alle på 15 km så er det lite som tyder på at vi skal klare å gå ut med en ledelse på stafetten før siste etappe.

Det kan jo potensielt bli tidenes nest største norske nedtur, jeg lurer på om Northug reagerer med å legge opp eller om han bruker det som inspirasjon til neste år dersom han taper gullet. Alle vil sørge for å gå med maks fart nå da de har sett at Northug ikke er i form.

Inlagd: 2014-02-13, 18:14
Skriven av: Jeremiah

Jeremiah, ja det enda alternativet till Northug på sistasträckan är ju Sundby. Förstår inte att man ens diskuterar att köra Röhte på sistasträckan istället för Northug. Röhte var ju långt efter Northug på skiathlon.

Jag tror att Norge har en bra chans att vinna med Sundby på sistaetappen. Då skulle jag säga att det är i princip hugget som stucket vem som vinner av Norge, Sverige och Ryssland.

Den stora frågan nu är ju också vad som händer i det ryska laget. Är det så att Välbe satsar allt på stafettguld och därför sparar Vylle och Legge, eller är det något bråk bakom som gör att de är petade. Om det är det första alternativet, så tror jag Ryssland blir riktigt farliga på stafetten med mindre slitna åkare.

Inlagd: 2014-02-13, 18:19
Skriven av: Gabriel

har funderat lite på stafetten nu svårt med laget..hur mycket kommer dagens lopp slita på åkarna USA vila många åkare känns som dom kommer har en fördel av de mot många lag..Svenska laget då jag två alternativ kommer jag fram till…

Hanna Haag Kalla Wiken eller
Haag Wiken Lindborg Kalla

Haag å Lindborg har åkt relativt jämt dom sista loppen då avgörs Haags rutin…Haag känns åxå något säkrare på klassiskt än fritt just nu,,,Hanna är en liten chansning så klart man tror de kan hålla bra…

Inlagd: 2014-02-13, 18:19
Skriven av: Jossa

Jossa, många av de amerikanska tjejerna gick sprinten också. Så de har inte superstort övertag i vila. Även fast dagens lopp såg rejält slitigt ut.

Inlagd: 2014-02-13, 18:26
Skriven av: Sanna

Sanna: visst dom gick sprinten men ingen av dom som kommer åka stafetten gick till final så de dom åkte i sprinten sliter inte kvar…men dagens lopp kommer sitta i benan för många men blir ju rätt lika eftersom många som åker stafetten åkte idag…varning för USA i kampen om medaljerna säger jag,,,

Olsson för Colgona 30 sek efter sig imorgon å Rönning 30 före

Inlagd: 2014-02-13, 18:30
Skriven av: Jossa

Tror tyvärr Sundby inte vill köra slutsträcka pga. sina hjärtproblem. Det är väldigt synd om det spelar in. Han skulle definitivt vara ett bra kort på en slutsträcka nu när Petter är ur slag.

Tycker Välbe är väldigt defensiv på ett mästerskap om hon sparar Legkov och Vylle till stafetten men med tanke på hur slitiga dessa banor verkar kan det vara så helt klart.

Inlagd: 2014-02-13, 18:33
Skriven av: Joel Burman

Med likt utganspunkt før sisteetappen: Sundby har nok rundt 30% sjanse for å vinne mot Hellner/Vylegzhaning. Røthe/Gjerdalen kanskje 5%, mest fordi de kan bli undervurdert.

Northug i god form har 80-90%. Northug i samme form som på de to første distansene har enda mindre sjanser enn Røthe/Gjerdalen, først og fremst fordi de andre vil gi alt for å bli kvitt han før spurten.

Hvis Sundby har sagt nei til sisteetappen så har han stilt alle i en knipe, sist gang noe slikt skjedde var vel da vi prøvde Marthe Kristoffersen på siste. Det gikk ikke spesielt bra…

Inlagd: 2014-02-13, 18:41
Skriven av: Jeremiah

Ser på hockey och hejar på Norge! Spelar riktigt bra mot Kanada. Vi kommer nog snart att få problem med Norge i ishockey också. :)

Inlagd: 2014-02-13, 18:42
Skriven av: nn

Gabriel…Presis hva jeg skrev i min status…. Et stafettgull for Russland på hjemmebane, er nok langt større enn individuelt gull..
Se ikke bort ifra at det er taktikk som ligger bak avgjørelsen.

Inlagd: 2014-02-13, 18:44
Skriven av: tolsrav

Tolsrav, ja precis… Skulle vara intressant om någon hade info om detta. Rastjapa?

Inlagd: 2014-02-13, 18:51
Skriven av: Gabriel

Joel, tror inte det har med hans hjärta att göra. Var han det minsta orolig för sitt hjärta så skulle han inte åka skidor överhuvudtaget. Jag tror att han känner att han inte har det självförtroende som behövs.

Inlagd: 2014-02-13, 18:54
Skriven av: Gabriel

Gabriel: Låter troligt har dock hört nämnas i samband med hand hjärtproblem att stressnivån vid den typen av händelse inte är speciellt bra. Har för mig att jag sett en skriven intervju där han pratar i de banorna.

Inlagd: 2014-02-13, 18:55
Skriven av: Joel Burman

”Tror Kalla tar brons (men hoppas på mer), Lindborg 10-15, Haag 15-20, Wikén 20-25.”
Var väl inte så illa gissat. Haags placering var väl mest förutsägbar.
Stafettlaget: Britta-Lindborg-Wikén-Kalla.

Inlagd: 2014-02-13, 19:07
Skriven av: Patrik

Kalla, Wikén och Haag måste vara givna på stafettlaget. Står mellan Lindborg, Norgren och Ingmarsdotter om sista platsen. Lindborg känns som det tryggaste kortet, men jag tror Ida har det högsta nivåen om allt stämmer för hon.

Inlagd: 2014-02-13, 19:49
Skriven av: Stefan

Den där tipsraden är inget att skryta med…

Att Röthe var efter Northug berodde ju på att han tappade i klassiskt och att hans uppladdning var dålig. Men är Northug i ok slag så gör han det förmodligen bättre. Tror Sundby gör störst nytta på tredje.
NOK åkarna är om jag förstått det rätt på tok för dåliga skidåkare då deras muskelmassa är anpassad för hopp.

Inlagd: 2014-02-13, 20:01
Skriven av: Perp

Idas två bästa stafetter har väl varit på skidskyttebanor. Tror definitivt inte hon har den högsta kapaciteten på den här banan, även om den är lite enklare.

Inlagd: 2014-02-13, 20:09
Skriven av: Perp

Ok, jag håller med Jossa. Kör Hanna E på första. Det där fallet i sprinten är oerhört irriterande just för att vi inte fick veta var hon står men hon är den enda som skulle kunna klara att haka på Weng av svenskorna en riktigt bra dag. Sedan har ju Jossa en osviklig intuition (vek inte från att Wiken skulle köra skiatlonen när vi andra vacklade) och är regerande skidpepptipsmästare. Det är bara fem km, Hanna är inte sliten, hon har bevisat att hon går bra på höjd och i slush puppie-före under innevarande säsong och hon är stark mentalt. Ge henne chansen säger jag.

Inlagd: 2014-02-13, 22:09
Skriven av: Per

Har jag förstått det rätt att Ida av de flesta här anses ha för dålig uthållighet för 5km stafettsträcka, men av samma personer anses vara en av de bästa på 6*1,3 km sprintstafett?

Inlagd: 2014-02-13, 22:41
Skriven av: Anders2

Jag tycker iallafall inte Ida skall köra teamsprinten heller, men å andra sidan så tycker jag inte det har så mycket att göra med varandra. Se bara på förra VM.

Inlagd: 2014-02-13, 22:55
Skriven av: Perp

Roade mig med att räkna lite split-tider för de 20 främsta i dagens lopp. Här har ni dem. Kanske intresserar någon mer…

2,2-5 km

1 Kowalchyk 07:44,1
2 Kalla 07:46,2 00:02,1
3 Björgen 07:51,3 00:07,2
4 Saarinen 07:55,3 00:11,2
5 Johaug 07:57,1 00:13,0
6 Weng 08:01,3 00:17,2
7 Zhukova 08:01,6 00:17,5
8 Niskanen 08:04,1 00:20,0
9 Haag 08:04,3 00:20,2
10 Ivanova 08:05,8 00:21,7
11 Tchekaleva 08:06,9 00:22,8
12 Böhler 08:07,5 00:23,4
13 Wikén 08:09,8 00:25,7
14 Lähteenmäki 08:10,6 00:26,5
15 Kuziukova 08:11,8 00:27,7
16 Kyllönen 08:12,3 00:28,2
17 Björnsen 08:12,9 00:28,8
18 Ishida 08:14,5 00:30,4
19 Lindborg 08:15,4 00:31,3
20 Jacobsen 08:19,6 00:35,5

5-8 km

1 Kowalchyk 07:30,5
2 Böhler 07:33,6 00:03,1
3 Saarinen 07:33,9 00:03,4
4 Johaug 07:40,1 00:09,6
5 Kalla 07:40,2 00:09,7
6 Björgen 07:41,3 00:10,8
7 Lindborg 07:43,9 00:13,4
8 Niskanen 07:44,1 00:13,6
9 Lähteenmäki 07:47,7 00:17,2
10 Weng 07:48,0 00:17,5
11 Wikén 07:48,2 00:17,7
12 Tchekaleva 07:50,3 00:19,8
13 Zhukova 07:51,0 00:20,5
14 Kyllönen 07:57,0 00:26,5
15 Jacobsen 07:57,8 00:27,3
16 Björnsen 07:59,4 00:28,9
17 Kuziukova 07:59,6 00:29,1
18 Ishida 08:03,2 00:32,7
19 Haag 08:05,6 00:35,1
20 Ivanova 08:05,7 00:35,2

8-9,4 km

1 Kowalchyk 06:15,1
2 Kalla 06:16,8 00:01,7
3 Johaug 06:20,0 00:04,9
4 Zhukova 06:20,6 00:05,5
5 Saarinen 06:24,1 00:09,0
6 Böhler 06:24,7 00:09,6
7 Kuziukova 06:28,2 00:13,1
8 Niskanen 06:29,3 00:14,2
9 Lähteenmäki 06:32,5 00:17,4
10 Tchekaleva 06:33,0 00:17,9
11 Björgen 06:33,1 00:18,0
12 Ishida 06:34,0 00:18,9
13 Weng 06:34,7 00:19,6
14 Lindborg 06:36,5 00:21,4
15 Wikén 06:37,3 00:22,2
16 Björnsen 06:44,3 00:29,2
17 Jacobsen 06:44,7 00:29,6
18 Ivanova 06:47,3 00:32,2
19 Haag 06:50,4 00:35,3
20 Kyllönen 06:51,4 00:36,3

9,4 – 10 km

1 Kalla 01:22,7
2 Björgen 01:23,6 00:00,9
3 Niskanen 01:23,7 00:01,0
4 Saarinen 01:23,8 00:01,1
5 Lähteenmäki 01:23,8 00:01,1
6 Wikén 01:23,9 00:01,2
7 Ishida 01:24,6 00:01,9
8 Böhler 01:24,6 00:01,9
9 Johaug 01:24,7 00:02,0
10 Jacobsen 01:24,9 00:02,2
11 Zhukova 01:25,9 00:03,2
12 Björnsen 01:26,5 00:03,8
13 Ivanova 01:26,6 00:03,9
14 Kuziukova 01:26,8 00:04,1
15 Lindborg 01:27,0 00:04,3
16 Haag 01:27,2 00:04,5
17 Kyllönen 01:27,3 00:04,6
18 Tchekaleva 01:27,4 00:04,7
19 Kowalchyk 01:28,1 00:05,4
20 Weng 01:28,5 00:05,8

Inlagd: 2014-02-13, 23:06
Skriven av: Sportsamuel

Någon som hört något om de hände Lindborg något i starten ? eller åkte hon taktiskt lugnt? Haag skrev att hon hade bestämt sig för att öppna allt hon hade…undra om de var rätt taktik på den här banan att gå på hårt från start känns som att de var på slutat men kunde göra tid…

Sportsamuel: intressant sammanställning

Inlagd: 2014-02-14, 07:48
Skriven av: Jossa

Undrar vem som var snabbast sista 600 igår. Såg en grafik där Kalla inte riktigt var snabbast.

Inlagd: 2014-02-14, 09:32
Skriven av: JonasE

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values