11 februari 2014, av Oskar

ANTIKLIMAX

Vad ska man säga?

För er som undrar över rubriken så är det så klart inte ett antiklimax för att vi inte tog guld utan för att det blev en sådan konstig final.

164 kommentarer till ”ANTIKLIMAX”

Det var ju ungefär det här som förutspåddes i sprintens barndom.

Inlagd: 2014-02-11, 14:49
Skriven av: TBy

Men, som tur är har det inte hänt särskilt ofta.

Inlagd: 2014-02-11, 14:50
Skriven av: TBy

Dere fikk sølv og bronse, det kunne gått enda verre, så vær fornøyd.

Inlagd: 2014-02-11, 14:53
Skriven av: Neithiri

Typiskt att en norrman fällde Hellner

Inlagd: 2014-02-11, 14:53
Skriven av: Astrid

Hoppas Hellner inte blev skadad. Såg inte bra ut när han blev rammad.

Inlagd: 2014-02-11, 14:53
Skriven av: nn

Hellner inte skadad säger han i intervjun.

För en final alltså. Vad i allsin dar hände med jönsson? han måste fått feta os hybrisen, därför han tjuvade antagligen för han kände att kroppen va på väg att lägga av.

Inlagd: 2014-02-11, 14:56
Skriven av: Martin

@Astrid
De offrade en för laget … ;)

Inlagd: 2014-02-11, 14:56
Skriven av: knallen

Ikke ofte at Norge tar gull langrennsporet uten Bjørgen og Northug i spissen, men ”grymt” at det sjer i blant……

Inlagd: 2014-02-11, 15:02
Skriven av: tolsrav

Om Petterson fält hattestad hade Jönsson vunnit:-)

Varför har ryssarna gjort en bana med svåra utförsbacka? Det är väl inte deras styrka.

Kula att Jönsson och Peterson får medaljer iaf.

Stora frågan nu: Vem f ska åka sprint-stafett för Sverige? 6 varv på denna bana!!

Inlagd: 2014-02-11, 15:07
Skriven av: Alexander

Risk att Jönsson Golbergar i sprintstafetten? Såg inte kul ut det där.

Inlagd: 2014-02-11, 15:08
Skriven av: uttern

Det var ingen norrman som fällde Hellner, men en ryss körde över honom. Hemskt! Norrmän, norrmän, norrmän, vad beror det på?????

Inlagd: 2014-02-11, 15:08
Skriven av: Astrid

Tror dock inte Emil är särskilt nöjd över sin Bradbury-medalj. Hattestad fick en alldeles för bekväm resa fram till finalen så som förväntat, behövde inte förta sig.

Inlagd: 2014-02-11, 15:12
Skriven av: Anders

Nu återstår att se om Northug har självinsikt nog att själv avstå från stafetten, eller om ledningen måste peta honom?

Inlagd: 2014-02-11, 15:14
Skriven av: Kurt

Idag blev vanlig sprint ”pajas sprint”! Nöjer mig så…

Stort grattis till Hattestad. Jag missade kvartar och semifinaler men uppenbarligen så förtjänade Hattestad detta guld. Undrar nu vad alla Norska Krogh kramare säger?

Inlagd: 2014-02-11, 15:14
Skriven av: Joel Burman

Idag känns det inte bra med silver och brons kan jag säga om någon norrman undrar. Både att det inte fick avgöras i en fair fight och att jag tror Hellner hade tagit det om han inte ramlat, känns otroligt surt.

Inlagd: 2014-02-11, 15:15
Skriven av: Per

Huvudsaken att ingen verkar ha skadats ändå. Det är åtminstone en ljusglimt.

Inlagd: 2014-02-11, 15:16
Skriven av: Per

Per….Du tror mye du….;)

Inlagd: 2014-02-11, 15:17
Skriven av: tolsrav

Jag tror att Hellner vunnit om han fått chansen. Teodor gick minst lika bra som Hattestad i backen och Hellner hade mer att köra med. Synd. men tur att han inte blev manglad av ryssen. Det såg inte bra ut.

Inlagd: 2014-02-11, 15:17
Skriven av: nn

Trist att de blev som de blev med många fall i finalen…och i kvalen å andra heat…

Inlagd: 2014-02-11, 15:19
Skriven av: Jossa

Är övertygad om att emil helt enkelt fick bendarr, blev nervös och spände sig. han har haft medaljdarr förr o de märktes på intervjun. han klarar inte riktigt av att hantera de mentalt.

Inlagd: 2014-02-11, 15:30
Skriven av: Martin

Ja mycket kan man säga om Emil men han är verkligen ingen mästerskapsåkare.

Inlagd: 2014-02-11, 15:33
Skriven av: Joel Burman

Mästerskap medaljer som räkans kommer kommas ihåg vi hade ju åxå otur med Hannas fall idag de kändes tufft de…men sådant händer

Inlagd: 2014-02-11, 15:46
Skriven av: Jossa

Jönsson fick ju köra som xxx i kvarten. Flera sekunder före näst bästa heat. Och hårt i semi också. Plus kortast vila. Han brände nog en del krut där…

Peterson överraskar idag. Väldigt kul. Tycker han förtjänade de medaljen oavsett strulet.

Ida och Stina gör det bra, även om jag hoppats på ännu mer.

Inlagd: 2014-02-11, 15:52
Skriven av: Manne

Härligt! Undrar dock vad som hände Emil. Trist med fall men oavsett tror jag guldmedaljören varit densamma. Endast en Jönsson i form kan slå Hattestad på upploppet och det var han inte idag. Bra dag totalt idag i spåret och stort grattis till Norge, de förtjänade verkligen de här gulden.

Inlagd: 2014-02-11, 15:54
Skriven av: Gunnar

Hade ju varit riktigt uselt om Teo hade fallit i kurvan där han snubblade och blivit omkörd av Gløersen som orsakade hela kraschen…

Inlagd: 2014-02-11, 15:54
Skriven av: Aliide

Kul om alla hade ramlat och ingen kommit i mål. Kör man om loppet. Hur är regelverket?

Inlagd: 2014-02-11, 16:00
Skriven av: Knut

Andra OS-finalen i rad som en norrman kapar hälften av motståndarna för att ge en bättre landsman lättare resa.

Glodde ju short track igår, var betydligt lugnare och rättvisare än detta.

Glöersen hade ett konstigt spår, mycket snävare än övriga, innan han föll. Så den var väntad. Tur att skidorna var bra för svenskarna så Teo fortfarande låg före.

Förstod på Emils tjuvstart att han inte var redo. Usse såg inte heller pigg ut.

Men någonstans kul att kvalettorna vinner, den som vinner kvalet är den bästa sprintern. Så hatten av för Hattestad och Falla.

Inlagd: 2014-02-11, 16:01
Skriven av: JonasE

Knut: De hade väl alla fått linka fram med brutna skidor och dyl. Som ryssen i semifinalen. Det hade varit en riktig fest för FIS. Nästan synd det inte hände… känns som att det behövs för att de ska förstå hur en sprintbana ska vara utformad.

Inlagd: 2014-02-11, 16:03
Skriven av: Joel Burman

Det är inte ofta som Ida orkat hela vägen i finalen så resultatet var ganska väntat. Hoppas hon inte blir uttagen till staffetten, det kan sluta riktigt illa.

Inlagd: 2014-02-11, 16:11
Skriven av: Patrik

Det blev spännande idag.

På damsidan stod hoppet innan till framför allt mästerskapsåkaren Ida samt Hanna efter hennes fina säsong. Britta och unga Nilsson var det inte realistiskt att begära mycket av.

Synd på Hannas fall men i övrigt gjorde de det bra och förtjänar godkänt. Starkt av Falla och Östberg, där har våra grannar framtiden tryggad.

På herrsidan hände det saker i finalen. U23-världsmästaren såg stark ut och hade med stor sannolikhet tagit medalj om fallen inte inträffat, synd om honom.

De (fallen) såg för övrigt självförvållade ut. Fruktade att Hellner blev skadad av den ryska påkörningen men tydligen inte, skönt det för OS-fortsättningen.

Saknade bilder från när Emil gick om de andra.

Inlagd: 2014-02-11, 16:14
Skriven av: Jörgen

Om inte Northug hittar formen har Norge problem inför stafetten. Visst, de kan köra MJS på sista och är fortfarande guldkandidater men det ändrar ändå en del kalkyler.

Svenska stafettlaget för damer? Inga lösningar dök upp idag. Ida och Stina är inget alternativ. De är i ok form men inte mer. Skulle som Jossa föreslår låta Hanna E köra 10 klassiskt. I så fall på Lindborgs bekostnad då ju Haag måste få chansen att viss vad hon går för. Tufft för Lindborg i så fall som ändå presterade bra på skiatlonen.

Inlagd: 2014-02-11, 17:07
Skriven av: Per

Grattis Teodor!

Köp en lott Emil. Tycker inte det bronset är värt något. Å andra sidan är Emil värd en medalj med tanke på vad han presterat många år i VC, men väldigt tråkigt att den kom på det här sättet.

Inlagd: 2014-02-11, 17:16
Skriven av: JH

Kul Jörgen. Ute är det väder och inne är inne.
Skämt åsido, utan fall hade utdelningen ändå max blivit silver o brons med Hellner o Teo.

Inlagd: 2014-02-11, 17:18
Skriven av: Patrik

Per, varför måste ”jag-vill-synas-i-all-media” Anna Haag få chansen att visa vad hon går för? Hon ska väl enbart tävla för att hon är kvalificerad?

Inlagd: 2014-02-11, 17:25
Skriven av: Patrik

Är det bestämt att Kalla avstår sprintstafetten med? Medaljchans om hon är med, annars ska det väldigt mycket till… är ju ändå flera dagar mellan sprinten och tremilen, men hennes beslut så klart.

Inlagd: 2014-02-11, 17:26
Skriven av: Freddy

Per, jag ser Hanna el Lindborg. Jag röstar ändå på Lindborg. Kalla, Haag, Britta, Lindborg.

Och med tanke på Idas WC-vinster och pallplatser har hon kommit till rätt många finaler.

Inlagd: 2014-02-11, 17:34
Skriven av: Aliide

Freddy, hon har hittills sagt nej till att delta. Får se vad det slutar i. Blir hon övertalad el ej.

Inlagd: 2014-02-11, 17:36
Skriven av: Aliide

Kom hem från jobbet och skulle se inspelningen av sprinten. Redan innan hade jag en dålig känsla av herrbanan, känslan är ju inte direkt bättre nu efter ha sett kval och finaler. Sen har ni andra sammanfattat det mesta. Är verkligen ett antiklimax, glad för medaljer, unnar både Teodor och Emil det. Hattestad med så klart. Men tycker det är tråkigt hur sprinten har blivit. Kan köpa att fall hör till när åkarna kämpar om positioner, men köper inte alls farliga utförslöpor i ännu farligare före. Hade som så många andra känslan av att Hellner kunnat gjort något riktigt bra idag, men det fick han aldrig chans att bevisa. Dock har han redan ett gäng OS-medaljer så han kan gott dela med sig. Det som var bäst med tävlingen var att se Teodors och Hattestads glädje. Kul att någon/några gladdes.

Inlagd: 2014-02-11, 17:55
Skriven av: Sanna

Haag är nog allt kvalificerad att åka, vilket hon förövrigt var på Skiathlon också. Tycker det vore dumt att peta någon av Lindborg och Wiken, så blir nog inget test av Hanna. Jag tycker dock att hon ligger helt ok till för att köra teamsprinten.

Inlagd: 2014-02-11, 17:57
Skriven av: Perp

Slutar hedersmannen Northug nu då??

Inlagd: 2014-02-11, 18:12
Skriven av: Göran

Göran: Neppe, men jeg tror ikke han får gå noe mer i OL, for så daff som han var i dag så er det jo bare tull å sette ham opp på noe mer, da bør heller andre få sjansen.

Inlagd: 2014-02-11, 18:21
Skriven av: Neithiri

När är medaljceremonin, någon som vet?

Inlagd: 2014-02-11, 18:26
Skriven av: Freddy

Det er ikke bare Northug som er ute av form. I tillegg mangler hans nye skipark de kvaliteter som kreves for å hevde seg i toppen. Han har en del å jobbe med fremover…..

Inlagd: 2014-02-11, 18:29
Skriven av: tolsrav

Hörde att medaljerna delas ut imorgon.

Och att landslagsledningen ska ta ett snack med Petter.

Inlagd: 2014-02-11, 18:33
Skriven av: Aliide

Neithiri
Efter guld i sprint är nu Norge mega favoriter i stafett ;)

Inlagd: 2014-02-11, 18:33
Skriven av: Gunnar

Allide, hur menar du med ”Idas WC-vinster”? I vilket sammanhang?

Inlagd: 2014-02-11, 18:34
Skriven av: Patrik

Du kan ju tex googla ”Ida Ingemarsdotter” el gå in på biografier på FIS. Valfritt.

Inlagd: 2014-02-11, 18:37
Skriven av: Aliide

Per… Det finns inte fyra svenskor som är kvalificerade att köra 10 km klassiskt. Haag ska köra på torsdag för att testa om hon har nåt att tillföra till stafetten.

Antar att Wiken och Lindborg är relativt säkra till stafetten, förutom Kalla då. Sen är det öppet.

Inlagd: 2014-02-11, 18:39
Skriven av: Manne

Aliide
Vilket lag! Kunde inte låta bli holken idag heller ;)

Inlagd: 2014-02-11, 18:44
Skriven av: Gunnar

Manne, vad menar du med kvalificerade? Samtliga brudar är uttagna till OS och är därmed kvalificerade. Eller menar du att alla ska komma topp-tre?

Inlagd: 2014-02-11, 18:45
Skriven av: Aliide

från wikipedia: Ida Maria Erika Ingemarsdotter
2004 – Junior-VM-silver, sprint
2005 – Junior-VM-brons, sprint
2011 – VM-guld, sprintstafett
2011 – VM-silver, 4×5 km stafett
2013 – VM-silver, sprint[1]
2013 – VM-silver, sprintstafett[2]
2013 – VM-silver, stafett[3]
3 världscupsegrar (17 februari 2012)

Inlagd: 2014-02-11, 18:46
Skriven av: Astrid

Gunnar, vilka anser du ska köra 10 klassiskt då?

Inlagd: 2014-02-11, 18:47
Skriven av: Aliide

Gunnar: Vi har ingen som kan avgjøre 4.etappe nå som Petter minner om en buljongløper på mosjonstur. Vi er i kjempetrøbbel. Slik ståa er akkurat nå så ville det jo nærmest være en sensasjon uten sidestykke om vi skulle slå Sverige.

Inlagd: 2014-02-11, 18:49
Skriven av: Neithiri

Pajasloppet i repris
http://os.viaplay.se/videos/video/silver-och-brons-kaosfinalen.html

20 sek snabbare än i fjol, kortare åktid än på VM förra året också, fast då i klassiskt. Den var inte riktigt så hård som vi trodde.

Inlagd: 2014-02-11, 18:51
Skriven av: JonasE

Sanna, förvånande nog blev det ju sprint-specialisterna som gick bäst, såväl i kval som finaler. Det var det ju typ ingen som tippat på förhand.

Inlagd: 2014-02-11, 18:52
Skriven av: Aliide

Petter är bara tramsig. Nu lägger han inte av som han utlovat eftersom Jönsson ej tog Guld.

Inlagd: 2014-02-11, 18:52
Skriven av: Knut

Pajasloppet gillades av Ola W. Helt klart var han nöjd med ”dramatiken”.

Inlagd: 2014-02-11, 18:54
Skriven av: Knut

JonasE, pajas och pajas. 3 av 6 stod på benen. Inte konstigare än så.

Inlagd: 2014-02-11, 18:54
Skriven av: Aliide

Hvis Calle Halfvarsson nå slår Petter i en spurt om stafettseieren, så er ydmykelsen komplett.

Men faren er vel at han blir hektet av før det blir en spurtoppgjør.

Inlagd: 2014-02-11, 18:57
Skriven av: fabulator

1,4,5,6,7,9
1,2,4,5,6,15
Nej, det är inte lottoraden, det är finalåkarnas kvalplaceringar. Kul att specialisterna lyckades så bra.

Inlagd: 2014-02-11, 18:57
Skriven av: JonasE

fabulator, Calles enda chans att slå Petter i en spurt är att bli ”trött”, åka över i Petters korridor och hindra hans fällning. Fast då skulle väl Sverige diskas så bättre att försöka vinna fair.

Inlagd: 2014-02-11, 19:00
Skriven av: Sanna

fabulator: Han kommer aldri i verden til å være med inn på noe oppløpt. De føyk jo fra ham i dag akkurat som folk føyk ifra meg på Holmenkollmarsjen. Veldig skuffende men det er bare å innse fakta, vi må gi andre muligheten.

Inlagd: 2014-02-11, 19:06
Skriven av: Neithiri

Allide, frågan kvarstår. Vad är det du vill relatera till när du nämner Idas WC vinster? Det vet vi ju alla att hon har WC vinster. Menar du att det är intäkt för att få köra staffett? Är det gamla WC vinster eller nuvarande kvalifikationsnivå som ska avgöra?

Inlagd: 2014-02-11, 19:09
Skriven av: Patrik

Undrar vad Välbe tycker om OS och vad politbyrån tycker om Välbe? Alla ryssar har underpresterat. Nerverna verkar inte bättre på övriga ryssar än på stackars Legkov.

Inlagd: 2014-02-11, 19:11
Skriven av: nn

Grattis til alle som ikke falt i finalen.

Northugs forsøk på å satse alene synes til nå å være like mislykket som meningsløs. Hvis du vil bli best, skal du da trene alene med et TV-team på sidelinjen, eller skal du trene sammen med noen av verdens beste? Valget synes opplagt, men så kommer de 6 millionene i tillegg, og da ble valget å trene alene. Coop-mesterskapet for de ansatte går neste onsdag. Sats på det, Northug

Inlagd: 2014-02-11, 19:15
Skriven av: Rastjapa

Mulig Northug har litt problemer, men hva gjør Sverige? Calle som avslutter for Sverige er jo også en risk. Slått ut i kvarten i dag. Tror ikke Sverige våger å sette ham på tredje etappe. Da blir han kjørt fra av Legkov og Sundby.

Inlagd: 2014-02-11, 19:18
Skriven av: Sven

Norska vänner, det som slår mig mest när det gäller P.J. Northug, förutom hans dåliga form givetvis, är att han inte verkar särskilt förbannad trots allt. Minns scenerna i Vancouver när han bojkottade pressen och var fly förbaskad i början…Nu har det gått ännu sämre och han ställer gladeligen upp på intervjuer åt alla möjliga håll. Ett tecken på mognad kanske, men kanske också på att den rätta hungern saknas? Eller?

Inlagd: 2014-02-11, 19:21
Skriven av: Freddy

Rastjapa, ligger nog en hel del i det där.

Men jag tror nog att hans virussjukdom är det största problemet. Det går inte att komma till ett mästerskap på hög höjd och ha tränat flera hundra timmar mindre än konkurrenterna. Då är man för aerobt svag och då får man klubban så fort man försöker åka fort. På normal höjd hade han kanske kunnat komma undan med det, men inte här.

Inlagd: 2014-02-11, 19:22
Skriven av: Gabriel

Sven, Calle är långt ifrån självskriven på stafetten överhuvudtaget. Om Olsson är i form så är det troligare att det blir Nelson, Richardsson, Olsson och Hellner.

Hellner ser jag som självskriven på sista etappen.

Inlagd: 2014-02-11, 19:24
Skriven av: Gabriel

4 gull på 4 dager. Kan bli et ok OL det her:-)

Inlagd: 2014-02-11, 19:27
Skriven av: Sven

Sven, jadu, Calle på 3e känns just nu på tok för riskabelt. Sjukdomen förra veckan gör han inte rättvisa. Han är ung och har många mästerskapsstafetter framför sig som han förhoppningvis får köra, men fortsätter han så här så tror jag han inte blir uttagen till stafetten. Om Olsson är brukbar blir nog laget Nelson, Richardsson, Olsson och Hellner. I vilken ordning vet jag inte alls, men högst troligt avslutar Hellner (speciellt om laget ser ut så här), och det förtjänar han med tanke på den formen han visar. Jag tror även Södergren är ett bättre alternativ än Calle just nu.

Inlagd: 2014-02-11, 19:27
Skriven av: Sanna

Självklart var ”jag-måste-ta-alla-tillfällen-till-mediatid-och-värna-om-varumärket” Anna Haag först fram för att ge första-hjälpen till Emil och få lite kamera på sig. För tusan, han är vältränad och det var inte en spurt efter en femmil precis.

Inlagd: 2014-02-11, 19:29
Skriven av: Patrik

Patrik, hahahaha. Hoppas på riktigt att du skämtar.

Inlagd: 2014-02-11, 19:31
Skriven av: Sanna

Med tanke på resultaten i skiathlon blir herrstafett-laget ett i-landsproblem. Där var inte Calle med. Inte Olsson heller som typ har fribiljett i stafetten som det låtit på Grip. Då har vi ett lag. Trist för Calle kanske. Tre herrar topp 10, tja då finns det inte plats.

Inlagd: 2014-02-11, 19:35
Skriven av: Aliide

Patrik: kommentar om varför Hellner gjorde samma sak? la ut bilder

Inlagd: 2014-02-11, 19:35
Skriven av: Jossa

Sanna, är det nån längdåkare som är mer mån om att synas i media än Anna?

Inlagd: 2014-02-11, 19:37
Skriven av: Patrik

Patrik: Hennes sambo har precis tagit OS-medalj och ligger utpumpad i målfållan, hon är på plats, vad göra?

Inlagd: 2014-02-11, 19:38
Skriven av: Freddy

Jossa, det var ju en kul grej även om själva påkörningen kunnat sluta mycket mycket illa. Hellner brukar inte anstränga sig för att synas i media.

Inlagd: 2014-02-11, 19:42
Skriven av: Patrik

Patrik du är rätt otrolig när du skriver som du gör hade du låtit någon nära bekant bara ligga där å se på??? sedan tror jag inte du är mannen att bedöma hur trött man är efter en sprint eller 5 mil på den nivån

Inlagd: 2014-02-11, 19:45
Skriven av: Jossa

Freddy, exakt, ta tillfället. Andra lagdelar än de som tävlar brukar väl inte hoppa in i målfållan för att nån ligger trött eller tagit medalj?

Inlagd: 2014-02-11, 19:45
Skriven av: Patrik

Patrik: å de hade väl kunnat vara mer illa med Jönsson än de var hur kunde man veta de? men visst retar man sig på vissa så gör man bara de

Inlagd: 2014-02-11, 19:46
Skriven av: Jossa

Ovanligt bra krönika av Karlsson:

http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/sprinten-var-marklig-snudd-pa-makaber

Inlagd: 2014-02-11, 19:55
Skriven av: Aliide

Äh EJ tog sig in på bronsplats och la sig ner , mer var det inte med det. Låt honom ligga .Vid stängningsdags var han i alla fall tvungen att röra på sig.

Inlagd: 2014-02-11, 19:56
Skriven av: Knut

Jossa, det finns funktionärer och lagledare som har det ansvaret. Hur ser det ut på Alpe de Cermis sista dagen på Tds? Är det illa så finns det både funktionärer, sjukvårdare och lagledare på plats. Vad gäller bedömning av trötthet så kan jag nog det. Nej, finns det en kamera i närheten så brukar gärna Anna H vilja ställa sig i vägen.

Inlagd: 2014-02-11, 20:00
Skriven av: Patrik

Patrik; du skriver vad som helst för att få lite uppmärksamhet.

Inlagd: 2014-02-11, 20:03
Skriven av: SweTor

Vill poängtera att Emil till 100% procent är värd medaljen eftersom han blev trea. Och inte bara därför utan för att han inte gav upp utan åkte med den fart som var möjlig OCH tog fram det sista han hade i backen mot norrmannen. STORT.

Inlagd: 2014-02-11, 20:08
Skriven av: Patrik

Patrik: den dagen du åkt en OS sprint på höghöjd så kan du de,,,men är man så pass nära som Anna var så är de nog en rätt naturlig reaktion.. Anna är så pass spontan att hon agerar efter de..

Inlagd: 2014-02-11, 20:08
Skriven av: Jossa

Knut. Den var låg. Landslagsläkaren håller nog inte med dig.

Inlagd: 2014-02-11, 20:20
Skriven av: Aliide

Om jag inte har helt fel så mosade en helt stum Emil Jönsson Glörsen på sista delen av finalen?

Inlagd: 2014-02-11, 20:43
Skriven av: Emil

Patrik: du lever ensam antar jag?

Inlagd: 2014-02-11, 20:45
Skriven av: Göran

till slut har iaf kvällstidningarna snappat upp fördelen med att hamna i semifinal 2:
http://www.expressen.se/sport/os/taktiken-bakom-petersons-succe/

Inlagd: 2014-02-11, 20:46
Skriven av: Emil

Hellner var ju rätt snabb upp efter fallet ? varför stanna han upp? chockad ? trodde medaljerna redan var borta ?

Jönssons sista backe är ju rätt grym

Inlagd: 2014-02-11, 20:52
Skriven av: Jossa

Jossa: Han bröt skidan.

Inlagd: 2014-02-11, 20:54
Skriven av: Markus

Han tyckte väl det var litet tufft att åka om alla med en bruten skida?

Inlagd: 2014-02-11, 20:55
Skriven av: Nisse

Patrik; vart var funktionärerna då? Inte hjälpte de Jönsson.

Jossa, ang. Hellner tror jag han bröt en skida när han blev ivrig iväg efter fallet.

Inlagd: 2014-02-11, 20:56
Skriven av: Sanna

Göran, nej men har jag helt fel?

Inlagd: 2014-02-11, 20:57
Skriven av: Patrik

Emil, ja det är en ganska sjuk prestation av Emil att hålla ihop det ändå, efter att ha väggat fysiskt och psykiskt. Speciellt efter att ha hört intervjun med honom så förstår man vad han gick igenom.

Inlagd: 2014-02-11, 20:58
Skriven av: Sanna

okej tack missa att han bröt skidan…

Inlagd: 2014-02-11, 21:00
Skriven av: Jossa

Ingvild Flugstad Østberg kom fra det andre semifinalen i dag. Hun knuste Fabjan, Ingemarsdotter og Caldvell, som var i semifinale 1, hun er ung og sterk som en bjørn… Imponerende!

Inlagd: 2014-02-11, 21:03
Skriven av: tolsrav

Stort grattis till våra medaljörer, även om det känns humoristiskt att Emil fick brons när han hade gett upp sedan länge. Typiskt sprint med dessa slumpmoment som jag inte alls gillar.

Stort grattis till Falla som var bäst när det gällde med tanke på att hon haft en tung säsong i övrigt. Östberg har istället imponerat hela säsongen och förtjänar minst sagt sitt silver. Oerhört starkt att Hattestad tar hem guldet i OS efter att knappt ha kommit med i truppen.

Efter skiatlon och sprintloppen är min bedömning att den omtalade backen och tuffa banan inte alls är så tuff som först var nämnt. Så här håller jag helt med Sundby och Johaugs uttalanden. Banan är heller ingen höjdare om ni frågar mig utan snarare rätt tråkig.

Inlagd: 2014-02-11, 21:07
Skriven av: Cigge

Just det, både Falla och Östberg är ju födda 1990 och framtiden ser inte direkt mörkt ut för Norge på damsidan i sprint. Lägg därtill att Jacobsen blir fyra med den uppladdning hon har haft, vilket är otroligt imponerande. Hon har varit med länge, men är trots allt jämngammal med Kalla. Harsem, Brun-Lie och Weng är även de fullgoda sprinters, och inte direkt lastgamla, vilket säger en del om Norges bredd bland sprinter.

Inlagd: 2014-02-11, 21:09
Skriven av: Cigge

Patrik: Om man överhuvudtaget kommenterar en sådan sak en dag som denna då vet jag inte vad det är för fel på dig. Det finns säkert tusen saker att reflektera över förutom att en person gör en mänsklig handling.

Inlagd: 2014-02-11, 21:11
Skriven av: Göran

Patrik, självklart att Anna H går fram till Emil. Det vore märkligt annars. Här spelar inte kameror någon roll, det gäller hennes sambosbjälsa.

Inlagd: 2014-02-11, 21:13
Skriven av: Astrid

Det var ju mest sprintstaffetten i för-OS som var så extremt tuff. Själva sprinten vanns av Northug före Cologna, men strax därefter var det många specialsprinters som Hofer, Kriukov, Ustiugov, Petukhov m fl.

Däremot kommer team-sprinten vara väldigt utslagsgivande på de här banorna, precis som förra året.

Undrar verkligen hur Sverige ska formera laget. Jönsson lär väl inte köra iom sina ryggproblem. Calle känns inte så het. Peterson är väl given, men vem mer?

Inlagd: 2014-02-11, 21:16
Skriven av: Gabriel

Ja, sombosbjälsan ska man ta hand om.

Inlagd: 2014-02-11, 21:17
Skriven av: Gabriel

Cigge: Jag gillar banan tycker den är tuff och rättvis bästa åkarna har vunnit,,,Hellner tycker sista backen är rejält jobbig Cigge kolla avstånden från DP loppen sista 1.5 km så visst är backen tuff…tror Wiken tappa 29 sek på 1.5 km på Kalla, Weng Johaug 15 sek så lätt nej nej skulle inte bli sådana avstånd om banan inte är tuff på slutet

Inlagd: 2014-02-11, 21:17
Skriven av: Jossa

Tror på Calle i teamsprinten,, en vecka kvar till den då borde han kunna vara återhämtad

Inlagd: 2014-02-11, 21:19
Skriven av: Jossa

Dom specialsprinters som klarade dagens sprint idag var ju Sveriges och Norges – som styrt om hela sin träning i ett år för just den här banan. Bortsett Peterson har dom även gjort bra distanslopp i år.

Inlagd: 2014-02-11, 21:22
Skriven av: Manne

Jossa – Jo, visst är banan tuff, fel uttryckt av mig, men jag gillar inte utformningen på banan riktigt. Det är en lång och fin ”åkbacke” som många skulle ha kallat det, men inte särskilt rolig att kolla på om jag ska vara ärlig. Visst kan det bli stora avstånd i backen om någon är sliten – det har vi inte minst sett i skiatlon och idag under sprinten. Det är inte så mycket ihållande stigning som i t.ex. Holmenkollen (fantastisk bana om du frågar mig) vilket jag hade önskat, även om vi inte kan få allt.

Däremot tror jag att åkarna som gick relativt långt idag kommer känna sig ganska rejält slitna fram emot slutet av OS. Björgen kommer nog att få slita rejält om hon ska ta hem tremilen då Johaug bara brukar bli bättre och bättre desto längre in i mästerskapen vi kommer. Samtidigt tror jag Kalla kommer vara otroligt taggad nu när hon förhoppningsvis kan vila upp sig en aning. Även Weng kan bli svår att bli av med under tremilen. Mest ovisst bland damerna känns det ändå som att 10 km klassiskt är nu när Kowalczyk inte är på topp även om Björgen är klar huvudfavorit. Finns dock en hel drös med åkare som är potentiella medaljkandidater.

Inlagd: 2014-02-11, 21:39
Skriven av: Cigge

Kraschen:

http://unofficialnetworks.com/watch-crosscountry-crash-moments-finish-128552/

Inlagd: 2014-02-11, 21:40
Skriven av: Aliide

Gabriel, är det roligt att göra narr av folk? Det var ett stavfel, det skulle stå” sambos hälsa”. Jag har svårt att förstå folk som gör narr av andra, mobbar Ida, och ve den som ändå tycker att Ida gör det bra trots den uppladdning hon haft med ryggproblem, migrän mm. Annan ton när det gäller andra skidåkare. Idag stoppade Astrid UJ henne. Men det har ingen skrivit om.

Inlagd: 2014-02-11, 21:44
Skriven av: Astrid

Manne, har Teo ens kört något distanslopp? Hur veta att han inte kan prestera?

Inlagd: 2014-02-11, 21:46
Skriven av: Aliide

Ju mer jag ser kraschen så konstaterar jag att Hellner hade enorm tur att han inte blev värre skadad.

Inlagd: 2014-02-11, 21:48
Skriven av: nn

Aliide; Drabbades EJ av nån sjukdom som jag missat ?

Inlagd: 2014-02-11, 21:48
Skriven av: Knut

Aliide, jag antar att Teodor körde distans i Kuusamo bl.a. SM också väl? Har inget minne av hur det gick för honom.

Inlagd: 2014-02-11, 21:48
Skriven av: Sanna

Har inget minne heller kom jag på, kanske åkte han? Får nog slå upp…

Jo han körde visst i Kuusamo, slutade 76

Inlagd: 2014-02-11, 21:56
Skriven av: Aliide

aliide… Jag har inte påstått att Peterson inte kan prestera på distans. Jag påstod att dom andra, bortsett Peterson, gjort bra distanslopp. Min poäng var att dom specialsprinters som gjorde det bra idag var dom som under lång tid specialtränat uthållighet för just det här loppet. Och det gäller även Peterson.

Inlagd: 2014-02-11, 22:00
Skriven av: Manne

Mer samlad Jönsson :) http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/jonsson-det-sjukaste-jag-varit-med-om

Inlagd: 2014-02-11, 22:12
Skriven av: Markus

Manne, Jag vet, och jag tänkte först att det inte gick att veta eftersom jag trodde att han inte kört något. Eftersom det gick så dåligt hade det fallit ur mitt minne ;-)

Inlagd: 2014-02-11, 22:15
Skriven av: Aliide

Aliide; Fick ej svar från dig på min fråga. Tänk på att ha bra argument för dina påståenden.

Inlagd: 2014-02-11, 22:16
Skriven av: Knut

Synes det norske smøreteamet gjorde en fantastisk jobb i dag. Virket som de norske hadde supre ski.

Inlagd: 2014-02-11, 22:18
Skriven av: Sven

Verkar som att många vaknat på fel sida i dag. Sedan passar många på att ge sig på Anna och Emil på det mest negativa sättet. Sluta att vara så j-a negativa.

Norge klarar sig bra utan Petter Northug. Säg vilket land som har bättre bredd och tar över favoritskapet om Norge startar stafetten utan Petter.
Det är aldrig säkert vem som vinner stafetten av dom bästa nationerna.

Tycker att det är glädjande att Sverige och Norge tar de flesta medaljerna. Trist för oss vore det om Ryssland, Frankrike, Italien etc tog alla medaljerna och vi blev utan. Före Os fanns ju inga givna medaljer för Svenska truppen. Nu har vi 4:a.

Inlagd: 2014-02-11, 22:24
Skriven av: Sten

Astrid, jag skojade lite med dig bara, det såg så roligt ut. Ta inte illa upp. Och blanda inte in Ida :-)

Inlagd: 2014-02-11, 22:40
Skriven av: Gabriel

Knut, hur löd frågan?

Inlagd: 2014-02-11, 22:47
Skriven av: Aliide

Fyra medaljer på fyra dagar är rätt bra ändå! Okej att Norge tog två guld, två silver och ett brons under en och samma dag, men ändå ;-)

Inlagd: 2014-02-11, 23:11
Skriven av: Aliide

Sten: :)

Inlagd: 2014-02-11, 23:13
Skriven av: Ulli W

Aliide: Vi tok riktig som du sier 2 gull og 2 sølv i dag, men den bronsen du gnåler om, hvor var det vi tok den?

Inlagd: 2014-02-11, 23:32
Skriven av: Neithiri

Aliide: Vi glömmer den, nya tävlingar väntar, förhoppningsvis med riktig skidåkning under rättvisa förhållanden.

Inlagd: 2014-02-11, 23:59
Skriven av: Knut

Neithiri, Var det inte i någon sån där konstig sport, utför, backhoppning eller någon sån där livsstilssport? Eller det kanske inte var igår?

Inlagd: 2014-02-12, 04:50
Skriven av: Aliide

Nu börjar Olsson dissa sig själv. Gott mos!

DN: ” ”Idag kändes det ännu sämre. Under botten” En leende och avslappnad Johan Olsson gick och mös på väg från skidstadion ner till aktivas by”

Inlagd: 2014-02-12, 05:36
Skriven av: Aliide

Oroväckande om Olsson är frisk nu. Då har han 2 dar på sig att bli sjuk igen.

Inlagd: 2014-02-12, 06:53
Skriven av: JonasE

Jeg synes den svenske treneren Rikard Grip setter alt for lave ambisjoner. Sverige har fått tre silver og ett brons og han mener at det er over all forventning? Burde ikke Sverige ha større ambisjoner enn som så?

Inlagd: 2014-02-12, 07:10
Skriven av: Sven

Ryssland har tagit Sundby-gate till skiljedomstolen CAS nu. CAS är paragrafryttare och betydligt mindre korrupterade än FIS så det bör blir brons till Vylegzhanin i skiathlon.

Inlagd: 2014-02-12, 07:31
Skriven av: JonasE

@Sven: Nej ser man på de resultat svenska åkare åstadkommit i världskuppen i år, så var det bara Kalla man eg. kunde förvänta sig en säker medalj från.

Inlagd: 2014-02-12, 07:46
Skriven av: Kurt

Sven – inte såsom säsongen har sett ut, nej. Då är medaljskörden över all förväntan så långt.

Inlagd: 2014-02-12, 08:42
Skriven av: Anders

Blir intressant att se Chris Jespersen på 15km. Löfshus måste ju ha sett något positivt under veckan som plockar med Chris i laget igen.

Inlagd: 2014-02-12, 08:56
Skriven av: Anders

Ja, i förhållande till förväntningarna är det klart på plus. Men frågan är ändå om inte norrmännen ändå har en poäng. Alla förväntar sig guld i Norge. Därför är Hattestad helt inriktad på det igår. Inget annat gäller. I Sverige är förhoppningen medalj. Därför körde Peterson för det på slutet igår. Det hör man i intervjun. I princip alla norrmän kör för guld (även t ex Falla, kul f ö att hon fick vinna) även om de inte är favoriter. Förväntningar spelar roll.

Inlagd: 2014-02-12, 09:06
Skriven av: Per

Det känns som att hela Sverige har missat att det faktiskt blev ett OS-SILVER igår?! Varför allt detta fokus på ett brons som blev taget 20 sek efter 1:a och 2:an gått i mål?! Teodor gör sitt bästa skidlopp i hela karriären och ändå fokuserar precis alla på Emil Jönsson. Helt sjukt.

Inlagd: 2014-02-12, 09:43
Skriven av: A

Astrid, nu glömde du sista delen av ditt namn

Inlagd: 2014-02-12, 09:46
Skriven av: JonasE

A: och du har fel, var både intervjuer med Teodor och kommentarer om vem han egentligen är. Men det är klart, det passar väl inte i din världsbild där alla Åsarnaåkare blir förmiskade av media.

Inlagd: 2014-02-12, 10:05
Skriven av: swestam

Marit viste sin storhet i går.
Etter fallet i semifinalen, var hun raskt på beina – smilende – gikk raskt over mål, for å gratulere sin lagvennine som vant…
Ingen over, ingen ved siden!

Inlagd: 2014-02-12, 11:54
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Med alla hennes medaljer så har hon råd att vara generös och ta en motgång med ett smil.

Inlagd: 2014-02-12, 13:17
Skriven av: nn

Om inte Teo höll på att ramla och i och med det tappade rytmen i åkningen ner till stadion hade han tagit Hattestad, men Teo är klok nog att bli glad över silvret efter de förutsättningarna och inte sörja över ett förlorat guld. Och han tyckte även att Hattestad verkligen var värd guldet. Guld och Silver gick till de som varit starkast genom hela dagen, Hattestad snäppet vassare och Teodor strax bakom. Vem skulle Teodor för övrigt spurta mot när han insåg att det var kört att komma först in? Han gav inte upp, det var bara det att det inte kom någon annan bakom. Varför då dra på full gas?

Inlagd: 2014-02-12, 13:31
Skriven av: Aliide

JonasE: A är inte Astrid

Inlagd: 2014-02-12, 17:22
Skriven av: Astrid

Ni bara skriver likadant om samma sak, jag förstår.

Inlagd: 2014-02-12, 17:28
Skriven av: JonasE

JonaE, herregud, jag var inte ens nära en dator igår. A, ge dig till känna!!!!

Inlagd: 2014-02-12, 17:34
Skriven av: Astrid

Jo, nu ljuger jag. Skrev 2 korta inlägg på min Iphone, efter det var jag upptagen och höll föredrag.

Inlagd: 2014-02-12, 17:35
Skriven av: Astrid

Jag håller med A, förstås.

Inlagd: 2014-02-12, 17:53
Skriven av: Astrid

http://www.dagbladet.no/2014/02/12/sport/idrettspolitikk/langrenn/sotsji/martin_johnsrud_sundby/31778312/
JonasE…. De lille russerne ”feiga” ut…

Inlagd: 2014-02-12, 17:55
Skriven av: tolsrav

Skidpepp har länge varit en favorit vad gäller längdskidåkning på nätet, med initierade inlägg och bra diskussioner. Nu är det OS, en fest, och Sverige har tagit flera medaljer! Dock har stämningen härinne plötsligt förbytts och blivit gnällig och nedlåtande med unkna härskartekniker. Kan inte alla skärpa sig lite så att det fortsätter vara roliga, smarta, kunniga kommentarer? Annars får ni gärna flytta till någon av kvällstidningarnas kommentatorsfält. Heja Sverige, nu kör vi!

Inlagd: 2014-02-12, 20:36
Skriven av: Anna

Har varit så ett par år nu Anna. Har eskalerat lite på sistone. Tyvärr

Inlagd: 2014-02-12, 21:21
Skriven av: JonasE

En norsk journalist var tilfeldig på en svensk pub i Stockholm under sprinten igår…
Først tryna Bjørgen, og full jubel…
Petter ble utslått i semin.. Etterpå var lydnivå u-uthåldig for en enslig normann…..
GULD – GULD – GULD, dette blir det enkleste guldet Sverige har tatt i lengdsporet, brølte hele forsamlingen..
Så kom Hattestad, Østberg og Falla……
De forbanna, jævla norrmennen…:)

Inlagd: 2014-02-12, 22:36
Skriven av: tolsrav

Tolsrav, kanske beror det på att gemene man inte vill vara ”näst bäst i världen” ;-)
Lite allmänt småtrötta på att norrmännen tar allt… Lite (mycket?) öl i kroppen och en norsk favorit faller, och en annan åker ut i kvarten, klart ljudnivån höjs och inga sorgetårar fälls. Puben är kanske inte rätt ställe för att mäta folksjälen.

Inlagd: 2014-02-12, 22:48
Skriven av: Aliide

Aliide…Statusen til Oskar passet nok perfekt på puben: ANTILIMAX! ;)

Inlagd: 2014-02-12, 23:01
Skriven av: tolsrav

I senaste intervjun med Jönsson på Viaplay är det inte längre ryggen som är största problemet utan mjölksyran som ej var ur kroppen när det var dags i final. Inget snack om ryggen alls. Hur ska han ha det egentligen?

Inlagd: 2014-02-12, 23:04
Skriven av: Oskar

I målfållan sa han väl visserligen både att hela ryggen var tejpad och att kroppen typ sa stopp (pga syra), inte en gnutta energi fanns kvar till finalen. Varken Emil el Ida vill snacka om sina pajjade ryggar, lite märkligt kan man tycka. typ rehab och sånt. Är det pinsamt med idrottsskada i just ryggen? Båda rätt bra på att blogga, twittra, facebooka etc.

Inlagd: 2014-02-12, 23:22
Skriven av: Aliide

Vad jag förstod det som så fick han ryggen tejpad efter målgång i finalen. Kanske låter konstigt att inte tejpa innan i och för sig…

Men nog har han nämnt syran innan också.

Inlagd: 2014-02-12, 23:27
Skriven av: toriv

Det blev onekligen en mycket speciell och orättvis sprintfinal i o m att de i semi 1 fick flera minuters ytterligare vila pga ryssens knasiga idé om att ta sig i mål med trasiga skidor. Och det kändes nästan som att man kortade av vilan mellan damfinalen och herrfinalen, antagligen för att passa in i tidsschemat.

Men både Jönsson och Ustiugov var förmodligen stumma av syra när finalen drog igång.

Det är för jävligt egentligen att tävla under så orättvisa omständigheter.

Ta tillbaks B-finalerna NU!!

Inlagd: 2014-02-13, 09:14
Skriven av: Gabriel

Ja, eller släng in en redig reklampaus nu när det ändå går i reklamtv

Inlagd: 2014-02-13, 09:21
Skriven av: Oskar

Ja verkligen.

Inlagd: 2014-02-13, 09:23
Skriven av: Gabriel

Tror neppe en lang reklamepause hadde ”frelset” Jønsson under sprinten.

Inlagd: 2014-02-13, 09:30
Skriven av: tolsrav

Tolsrav, kanske inte, men även Ustiugov sa att han inte var återhämtad till finalen.

Men det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att 15 av 18 pallplatser i år (innan OS) tagits av åkare från första semi. Det är inte bra.

Inlagd: 2014-02-13, 10:15
Skriven av: Gabriel

Nu har även DN plockat upp det jag skrev om häromndagen. Halfvarssons OS blir tyvärr sannolikt mycket kortvarigt. Frågan är hur det blir med sprintstafetten. Känns som att Teo ligger bättre till än Jönsson men det kanske kan ändras. Eventuellt Teo-Emil i den?

Inlagd: 2014-02-13, 10:36
Skriven av: Per

Här länken: https://www.dn.se/sport/os/halvarsson-kan-ha-gjort-sitt/index.html

Inlagd: 2014-02-13, 10:36
Skriven av: Per

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values