19 november 2011, av Martin

Hellner blir startman


Knäcker Olsson Berger imorgon eller är vi redan rökta då?

Säsongen har kanske inte startat på det sätt som vår världsstjärna Marcus Hellner önskat. 2 rätt mediokra insatser på favoritdistanen 15 kilometer fritt.

Kanske är det en anledning till att han i morgondagens stafett kommer att köra förstasträckan istället för den avslutande som han är van vid. Som avslutare har ledningen istället valt dagens sensationsman Calle Halfvarsson. I sin premiär som avslutare ställs han mot det tuffaste motståndet – Petter Northug. Är det möjligen så att det blir Petter som får dra imorgon om Sverige och Norge går ut i tät – något säger mig att Calle inte kommer ha något emot en lugn resa i rygg.

Så här ser laguppställningen ut för Sverige och Norges herrar inför morgondagen.

Rönning vs Hellner
Krogh vs Rickardsson
Berger vs Olsson
Northug vs Halvarsson

Resten av lagen kan ni se här.

175 kommentarer till ”Hellner blir startman”

Något säger mig att Krogh kommer att knäckas av Rickardsson och Cologna på andrasträckan… Sen är frågan om Calle får ett tillräckligt försprång eller inte gentemot en viss Petter och Perl..

Det italienska laget tror jag kommer att hängas av på de två första sträckorna då åldersmännen Piller Cottrer och Di Centa åker. Men om inte ja då kan de bli farliga, Clara åker på tredje och Hofer på sista.

Inlagd: 2011-11-19, 20:19
Skriven av: Jörgen

Jörgen: och ryssarna? Om Perl och Halvarsson går ut tillsammans före Northug så kan det kanske hålla, om de samarbetar och har dagen.

Tar upp en fråga jag ställde för ett tag sedan i Sjusjøen – diskussionstråden. Om Olsson imorgon bitti bestämmer sig för att han inte är tillräckligt kry för att köra, måste Sverige då ta in en åkare utanför laget på Johans plats eller får Abrahamsson stuva om i laget (dvs. är det VM-regler även i VC)?

Inlagd: 2011-11-19, 20:37
Skriven av: toriv

toriv: Måste in på samma plats som Johan. Är ju meningen att man inte ska veta motståndarnas lag när man väl lämnar in originaluppsättningen till FIS

Inlagd: 2011-11-19, 20:39
Skriven av: Benke Benbrott

Benke: tack! Misstänkte det, men var inte helt säker.

Inlagd: 2011-11-19, 20:42
Skriven av: toriv

Toriv: Tror inte att ryssarna är tillräckligt bra just nu för att hänga med under fyra sträckor men ja, allt kan hända i en stafett… Sen måste ju Calle och Perl samarbeta och inte lusåka om de har ett försprång till Petter! Låter de honom komma ifatt är det kört… Calle är en färsking i dessa sammanhang medans Perl är mera rutinerad.

Inlagd: 2011-11-19, 20:54
Skriven av: Jörgen

Intressant med Hellner på första sträckan även om det känns som en chansning. Om han inte får perfekta skidor finns det nog en risk att han kan tappa lite men det ska bli kul att se Halvarsson på sista sträckan.

Inlagd: 2011-11-19, 21:02
Skriven av: Joel Burman

Før 3 veksling kommer Norge til å være 30 sek etter Sveits og Sverige. Da skal Olsson gå…

Tipper Northug går ut 1. Min etter teten.

Hvis ikke Rønning knuser Hellner på første da.

Inlagd: 2011-11-19, 21:09
Skriven av: Gif

Har absolutt ingen tro på at Rønning knuser Hellner på første etappe, jeg syns Rønning så treg og tung ut i dag og tror ikke han er i god form. Og enig i din spådom ellers, Northug går ut minst 1 min etter tet i morgen dessverre.

Inlagd: 2011-11-19, 21:18
Skriven av: Neithiri

F*n vad ni norrmän mörkar inför imorgon. Så dåliga är ni inte på de klassiska sträckorna.

Inlagd: 2011-11-19, 21:23
Skriven av: Joel Burman

Rätt tuff uppgift för en stafettdebutant om det blir så att Northug kommer gå ut på jakt efter Halfvarsson imorrn. Inför fanatiska norska fans dessutom. Men som man säger – det som inte dödar härdar.

Inlagd: 2011-11-19, 21:30
Skriven av: Manne

Det viktigaste just nu är ju att Halvarsson får erfarenhet som är jättenyttig inför vm i falun nästa år.

Inlagd: 2011-11-19, 21:58
Skriven av: Joel Burman

Joel… Val di Fiemme nästa år. Falun om tre år.

Inlagd: 2011-11-19, 22:01
Skriven av: Manne

På herrarnas sida ser det relativt bra ut, på damsidan är det värre, men till skillnad från Norge har man väl inte så mycket att välja på. Haag har verkligen underpresterat och jag väntar mig ingen förändring på den fronten imorgon…

Skofterud – Ingemarsdotter
Johaug – Haag
Steira – Rydqvist
Björgen – Kalla

http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=19173

Tack och bock, det är säsongstart!

(Förövrigt är resultatlistan från idag på damsidan ingen rolig syn, och knappt någon förändring i sikte tyvärr)

Inlagd: 2011-11-19, 22:04
Skriven av: Aliide

Aliide: Björgen har ju också uttalat sig om att damsidans resultatlista inte är rolig. Vi får hoppas på att det blir bättre under säsongen.

Förstår inte hur ni tänker, om Johan och Fischer går ut tillsammans så lär ju Sverige vara i ensam ledning inför fjärde sträckan. Tror ni verkligen att Perl tar så mycket på Halvarsson (om han inte blir framdragen av någon som kommer bakifrån)?

Varför kör inte Johnsrud Sundby Martin – hans lopp gick ju över förväntan idag! (Med tanke på hans uppladdning.)

Inlagd: 2011-11-19, 22:12
Skriven av: toriv

toriv,
Tror ikke han vil ta noen sjanser angående hjertefeilen osv…

Inlagd: 2011-11-19, 22:24
Skriven av: Neithiri

Exakt, man får väl bara hoppas på att återväxten i Mellaneuropa tar fart!

Inlagd: 2011-11-19, 22:30
Skriven av: Aliide

Neithiri: kanske är klokt. Nu har jag inte all information om hans tillstånd men jag trodde att han ansågs vara rätt kry eftersom han ändå körde idag. Men men, klart att han måste låta hälsan gå först!

Inlagd: 2011-11-19, 22:43
Skriven av: toriv

Jenny Hansson är en annan åkare som har gjort sitt… helt obegriplig uttagning

Inlagd: 2011-11-19, 22:50
Skriven av: KnutG

Ja, inte bra att det är så stor norsk dominans på damsidan. Marit har förstått det och uttalat sig om att det vore bättre för intresset om Kalla vann än hon själv.

Alla Italiens bästa åkare har lagt av nyligen. Kuitunen förra året och Saarinen är under isen samtidigt som ”den unga finskan” Lähteenmäki inte är ikapp världstoppen ännu. Tyskorna och ryskorna?

Kowalczyk ska kunna ge Marit en match men det verkar inte så just nu och hennes stafettlag har inget att hämta imorgon.

Just nu är det bara svenskorna som kan stå upp någorlunda mot norskorna. Men det är bara en tidsfråga innan det kommer nya och bra åkare. Vi har världens bästa damjuniorer och deras tid kommer.

Inlagd: 2011-11-19, 22:50
Skriven av: Jörgen

KnutG: Långlopporna Jenny H och Mathias F togs ut på basis av deras insatser i Bruksvallarna. Trist att de inte kunde konservera formen under en vecka.

Inlagd: 2011-11-19, 22:52
Skriven av: Jörgen

Kan bara inte släppa glädjen över att Olsson är tillbaka.

Att det inte skulle vara dagens största glädjeämne är bara för bra en svensk herreman som tagit ”klivet” i årets första VC. Här passar det bra med ett Kjell C. Rike citat ”han ska vi följa livet ut”. För även om Hallvarsson presterar dåligt i alla tävlingar de nästa tre åren så kommer vi som kommenterar på skidpepp att sitta och tjata om honom eftersom vi vet att han kan vara en av världens bästa skidåkare när allt stämmer för honom. De tränare som priotiterat Halvarsson under ett par år nu bör också ha en eloge.

Jag är nöjd med lagguttagningarna. Hoppas bara att Hellner har bra fäste imorgon.

Sedan är det nästan lite synd om Ingemarsdotter inför imorgon för hon kommer att få åka i sprintfart de första 2,5 km. Vi vet alla att Skofterud alltid öppnar stenhårt för att sedan krokna. Idag var Skofterud bara några sekunder efter Kalla på 10km fristil. Hon kommer med andra ord att köra brutalt fort imorgon på de första 2,5 km.

Inlagd: 2011-11-19, 23:09
Skriven av: Alexander

Alexander, det finns ingen anledning för Ingmarsdotter att gå med Skofterud i något vansinnestempo. Norge kommer att vinna stafetten med minst 2 minuter i vilket fall. Bättre att bara försöka hänga med övriga fältet och inte släppa iväg några finländskor.

Inlagd: 2011-11-19, 23:13
Skriven av: Gabriel

Alexander: Norge kommer att vinna damstafetten imorgon. Marit kommer att kunna defilera under den sista sträckan, de tre andra innan kommer att fixa en stor lucka.

Inlagd: 2011-11-19, 23:16
Skriven av: Jörgen

Gabriel: Men Astrid Jacobsen och Lähteenmäki lär knappast släppa Skofterud så jag ser inte hur Ida ska ha något val. Hon spränger sig aldrig så det är bara att gå med!

Inlagd: 2011-11-19, 23:18
Skriven av: Benke Benbrott

Jag har aldrig sett Ingemarsdotter bara släppa en rygg när det är kvinna mot kvinna.

Jag tror också att Norge vinner, men vi ska inte ge dem segern utan slå i underläge på alla sträckor och hoppas att vi kan vara med hela vägen in.

Inlagd: 2011-11-19, 23:22
Skriven av: Alexander

Spännande laguttagning på herrsidan. Skall bli kul att se hur det går.
Calle har ju ett JVM-guld i sprint fristil med sig i bagaget så han är nog ingen dålig spurtare kan man tänka. Kan nog mäta sig med dom flesta (om inte nu, så i framtiden). Hoppas att han är pigg och eggad i morgon.

Inlagd: 2011-11-19, 23:22
Skriven av: Sten

Vi har sett Kalla dansa ifrån Björgen förut, i stafett, och det kan hända igen.

Inlagd: 2011-11-19, 23:23
Skriven av: Sten

Sten – då måste de vara någorlunda jämnsides när det är dags för sista. Det lär inte hända imorgon. Men ser gärna att jag får fel!

Inlagd: 2011-11-19, 23:27
Skriven av: Jörgen

Allvarligt, jag är glad om Sveriges damer slår Norge 2 imorgon.

Inlagd: 2011-11-19, 23:31
Skriven av: toriv

Manne: Tack för rättelsen. Blev lite ivrig.

Inlagd: 2011-11-20, 00:09
Skriven av: Joel Burman

Damer: Det finns en kul sak med Ida. Hon har kört stafett i OS för två säsonger sedan, hon körde VM-stafett förra året, men idag är första gången hon kör en WC-stafett i förstalaget.

Intressant att Finland har sina bästa först och Sverige sina bästa sist. Hoppas vi kommer ikapp innan mållinjen. Och även om ryskorna floppade igår borde de bli 4:e nation idag, bakom 5 nordiska lag. Det nämndes igår att ryskorna floppade, med Tyskland var inte så mycket bättre, Zeller blev nr 30 och Fessel 47.

Herrar: Varning för kazakerna idag, Poltoranin var 10:a igår och är klart bättre i klassiskt. Några lag har nyckelsträckor på första, framförallt Schweiz med Livers, Italien me PPC och Tyskland med Kuhn. Hoppas Vylle och Richie spränger fältet fullständigt som de gjorde på VM.

Inlagd: 2011-11-20, 06:37
Skriven av: JonasE

Är det säkert att Hellner åker första?

När ska definitiva lagen lämnas?
En timme före start som tidigare?

Inlagd: 2011-11-20, 09:40
Skriven av: Elin

Må ikke lagene meldes inn dagen før, men det kan endres på hvis det er sykdom tror jeg. Olsson av råsterk i går, men Daniel Richardsson var jeg ikke imponert over. Blir spennende å se stafetten i dag. Simen Østensen kom på plass nummer 80 i går og som vanlig har han vært veldig god under oppladningen. Skjønner ikke at det kan skille så mye

Inlagd: 2011-11-20, 09:46
Skriven av: Sven

Sven: Skönt att höra. Då dröjer det inte länge innan Simen är tillbaka i A-laget och kan sluka lite resurser. Åker han i något andra lag idag förresten?

Inlagd: 2011-11-20, 09:53
Skriven av: Joel Burman

Østensen skal ikke gå i dag. Tror dette kan bli en veldig spennende stafett. Tror nøkkelen til en svensk seier blir de 2 første etappene. En Hellner ute av form burde jo få problemer på første etappe når det er i klassisk

Inlagd: 2011-11-20, 09:56
Skriven av: Sven

Jörgen: Det kan bli ett psykologiskt problem för Kalla, eftersom att hon redan tidigare erkänt att Björgen fortfarande är bättre och resultaten i går visade ju heller inget annat. Sedan tycker jag inte att Charlotte åker lika avslappnat som hon gjort. Men vi hoppas o tror på svenska framgångar.

Inlagd: 2011-11-20, 09:58
Skriven av: Sten

Visst ska lagen lämnas dagen innan men tidigare har man haft rätt att en timme före start kasta om ordningen bland de anmälda åkarna.

Inlagd: 2011-11-20, 09:58
Skriven av: Elin

Tora Berger överraskade även om jag vet att hon ibland kan åka fort som skidskytt.
Är rätt ojämn.

Jag minns pga. vårt interna tippande att ACO slog Tora klart i ren åktid på den inledande distansen vid skidskyttepremiären i Östersund 2008, 2009 och 2011.

Inlagd: 2011-11-20, 10:07
Skriven av: Elin

Ska var 2008, 2009 och 2010!

Inlagd: 2011-11-20, 10:08
Skriven av: Elin

På damsidan varnar jag för USA, Randell klart bättre i distans än tidigare och även de andra amerikanska tjejerna har höjt sig inför detta år och redan i VM-stafetten (om jag minns rätt) åkte de riktigt bra. Jag tror så mycket på USA att jag satt dem på tredjeplats i tipset samtidigt som Finland inte var så starka i gårdagens lopp.

Lär nog ändå få ångra mycket på denna grova chansning när alla andra får in favorittipset Norge-Sverige-Finland, men va sjutton ibland måste man chansa rejält om man vill hänga med i toppen :)

Inlagd: 2011-11-20, 10:37
Skriven av: swestam

Elin: och varför skulle Sverige inte köra med denna uppställning?; som jag känner är den mest logiska utifrån

– Olssons grymma fristilsform och osäkerhet hur han presterar i klassiskt (utifrån sin skada)
– likaledes Halfvarsson lysande form i fristil
– när Hellner och Rickardsson inte har toppform i fristil, bättre chansa på att de är relativt bättre i klassiskt

Inlagd: 2011-11-20, 10:40
Skriven av: swestam

Elin, man får inte ändra ordningen, bara byta bort och in personer på samma plats (minns Rydqvist-Norgren i VM), om inte reglerna gjorts om.
Gårdagssuccén Brochard, Italien startar inte, Gorra ersätter. I övrigt hittade jag inga ändringar.

Inlagd: 2011-11-20, 10:51
Skriven av: JonasE

swestam; Jag har inte ifrågasatt laguppställningarna.
Men visst har det förkommit att man av taktiska skäl lämnat ett lag och sedan ändrat i sista sekunden.

Vad tror du om de ryska damerna. Såg på TV i går hur en ryska blev ordentligt frånåkt utför.

Inlagd: 2011-11-20, 10:51
Skriven av: Elin

Med tanke på att Skofterud och Lätheenmäki öppnar så känns det bra att Kowalczyk inte gör det. Känslan är att Ida kommer tappa mindre på detta.

Inlagd: 2011-11-20, 10:59
Skriven av: JonasE

Man får inte ändra ordning i laget om reglerna är som förra året.. bara byta åkare som blir sjuka..

Elin: Tora Berger har alltid gryma slutrundor i skidskytte när hon har tätkänning..

Inlagd: 2011-11-20, 11:08
Skriven av: jossa

Elin: ryskorna känns väldigt tveksamma, men frågan är om de bara är dåliga i form. Hade de dåliga skidor igår som också bidrog till deras dåliga prestation, även om de inte är i form så borde de inte vara så dåliga.

Sedan är frågan om Ryssland har hängt med träningsmässigt.

Inlagd: 2011-11-20, 11:12
Skriven av: swestam

Sverige är just nu ett klart bättre fristils lag.

För ett år sedan hade vi
Klart bättre i firstil: Hellner
Bättre i fristil: Södergren
Bättre i klassiskt: Olsson, Rickardsson

Våra tre främsta reserver var alla bättre i klassiskt: Fredriksson, Jönsson, Larsson.

I detta läget var vi helt beroende av att Hellner kunde vara med.

Nu har vi istället ett lag som är betydligt starkare i fristil och det är Rickardsson (sträcka 2) som vi är helt beroende av.

När Jönsson och Olsson blir skadefri och Södergren hittat kan vi faktiskt ha två sjukdomsfall och ändå klara att vinna en stafett.

Det ska verkligen bli spännande stafetter idag. Hoppas för spänningens skull och får vår att Sverige klarar att följa Norge under damstafetten så att Kalla och Bjørgen ska ut mot varandra på sista.

Med tanke på att formen är så skiftande så tidigt på säsongen så kommer vi nog att få ett par överaskningar idag.

Inlagd: 2011-11-20, 11:12
Skriven av: Alexander

Är det någon som lyckas få bild på svt play? Jag har bara ljud.

Inlagd: 2011-11-20, 11:21
Skriven av: Oskar

Hoppas Halfarsson är kall om han går ut samtidigt som Northug och tvingar Northug att dra. Northug är ju den bästa distansåkaren av dem två så han borde ju dra:-)

Inlagd: 2011-11-20, 11:26
Skriven av: Alexander

Oskar: Jag har bra bild och ljud.

Inlagd: 2011-11-20, 11:30
Skriven av: Niklas

fan… vad kan det vara för fel då på min stackars dator.

Inlagd: 2011-11-20, 11:32
Skriven av: Oskar

Oskar: kör du mac? I så fall högerklicka i Play-fönstret och stäng av hårdvaruaccelerationen Ett klassikt problem

Inlagd: 2011-11-20, 11:35
Skriven av: swestam

Och där sprack mitt tips med en gång, skit också :(

Inlagd: 2011-11-20, 11:37
Skriven av: swestam

Tyvärr kommer med största sannolikhet Haag sänka laget. Hoppas jag har fel… Ida relativt bra med men lite väl mycket rött i tät…

Inlagd: 2011-11-20, 11:40
Skriven av: Aliide

Pinsamt dåligt av Ida faktiskt. Taktiskt extremt dålig genomfört. Hade väntat mig mer av den i vanliga fall taktiskt kunnande Ida.

Inlagd: 2011-11-20, 11:43
Skriven av: Helvete

Ja, ångrade senaste anteckningen om Ida..

Inlagd: 2011-11-20, 11:45
Skriven av: Aliide

Varför gör svenska tjejer så ofta detta. Går ut och drar den första kilopmetern mot åkare som de vet är i bättre form. För ett år sedan gjorde Britta exakt samma sak.

Har tränaren inte pratat taktik med åkarna eller är det Ida som ignorerade tränarens order? Någon som vet detta?

Inlagd: 2011-11-20, 11:46
Skriven av: Alexander

Ida är ju normalt extremt taktiskt begåvad och hon visste ju vilken form skofterud var i.

Inlagd: 2011-11-20, 11:47
Skriven av: Alexander

Svenska landslagsledningen verkar ofta väldigt rädda för att styra åkarna taktiskt, vi har sett det när det gäller Kalla och skidbyten i masstartslopp, vi ser det nu igen.

Inlagd: 2011-11-20, 11:50
Skriven av: swestam

Alexander: Britta tappa ju bara 15 sek var ju ett bra lopp förra året..

Haag okej men inte bra.

Inlagd: 2011-11-20, 11:59
Skriven av: jossa

Eftersom laguppställningar tillkännages samtidigt och inga lagledningar får någon info om de andra är det ju omöjligt att lägga upp någon taktik gentemot de andra lagen. Att formen inte sitter i början av säsongen hos åkarna. Ser ut som det blir trippelt rött på pall. Rydqvist tar in iaf! Bra! men det är kört ändå…

Inlagd: 2011-11-20, 12:03
Skriven av: Aliide

Jossa: Problemet med Britta under VC-premiären ifjol var att hon drog från början och brännde krafter.

Inlagd: 2011-11-20, 12:06
Skriven av: Alexander

Alexander hon drog uppför första backen bara..ca 300 m sedan så drog hon inte många meter i onödan.. å är man naturligt startsnabb så måste man ju se till att få en bra position..

Inlagd: 2011-11-20, 12:07
Skriven av: jossa

Orkar inte ens kommentera intervjun med Haag.

Inlagd: 2011-11-20, 12:13
Skriven av: Joel Burman

Ser nu att Haag och Rydqvist inte tappar så många sekunder. Hade de bara fått rygg på Norge hade de nog följt.

Jossa: Jag har en annan uppfattning om detta. Att rusa ut tar på krafterna och de vet alla som någon gång åkt en stafett. Det kan vara riktigt om man är starkare än sina motståndare för att de ska få en tuff start, men är felaktigt när man åker mot åkare i bättre form.

Inlagd: 2011-11-20, 12:15
Skriven av: Alexander

Haag nöjd med sitt lopp. nåja. Kanske läge att inse sin insats för laget! Kalla!

Inlagd: 2011-11-20, 12:15
Skriven av: Aliide

Alexander: alla ruser i en stafett från start första biten.. att Britta är naturligt snabb betyder inte att hon slöser mer kraft än dom andra..sedan avsluta ju Britta riktigt bra i stafetten i Gällivare..men visst backa ner å bli efter om de är bättre att vara 6 ut ur stadion i gällivare om du tror de är bättre..

Inlagd: 2011-11-20, 12:20
Skriven av: jossa

Hade det inte varit för Norge2 så hade man haft 6 fina poäng i Skidpepptipset…

Inlagd: 2011-11-20, 12:24
Skriven av: toriv

Toriv: Norge 2 räknas inte så du har antagligen sex poäng på tipset. Grattis

Inlagd: 2011-11-20, 12:25
Skriven av: Joel Burman

Jossa: Anna Olsson var också naturligt snabb. Jag hade önskat att någon som var bättre på taktik gav de svenska tjejerna bättre råd. Typ Anders Blomqvist.

Inlagd: 2011-11-20, 12:26
Skriven av: Alexander

Imponerande av Norge 2, jag är iof inte det minsta överraskad. Jag tycker att Rydqvist gjorde det bra, och Kalla som vanligt riktigt bra på sista sträckan.

Inlagd: 2011-11-20, 12:27
Skriven av: Sanna

usel insats av Ida, långt under förväntan, helt onödig tjurrusning i början. Hade hon hållit sig inom 20sek efter sin sträka hade vi kunnat komma 2a. Haag underpresterar som vanligt. Rydqvist gör en bra insats och Kalla gör en strålande insats (tyvärr helt utan betydelse)

Inlagd: 2011-11-20, 12:27
Skriven av: Sam

Så här i efterhand skulle man viljat haft brodin på första men man har ju fortfarande ida grymma första fråb vm i minnet, vilket gjorde det svårt att peta henne.

Inlagd: 2011-11-20, 12:32
Skriven av: Markus

Kan vi starta en namninsamling för en Anna Olsson comeback? =)

Jag håller helt med de som efterlyser mer taktisk coachning. Jag har tjatat om det i två år nu känns det som.

Inlagd: 2011-11-20, 12:39
Skriven av: Joel Burman

Den starten til Ingemarsdotter må være noe av det dummeste jeg har sett. Hvem er det som har fått henne til å tro at hun er Virpi Kuitunen?

Inlagd: 2011-11-20, 12:40
Skriven av: Neithiri

Jag tycker inte Haag åkte så dåligt. Hon gick ut i ingemnasland och tappade ca 13 sekunder Johaug och Saarinen. Jag är övertygad att hon hängt med om hon fått gå ut tillsammans med någon av dem.

Tråkigt att SVerige inte hade ett lag 2 med Brodin på första.

Inlagd: 2011-11-20, 12:40
Skriven av: Alexander

Ida gjorde ett taktiskt dåligt lopp och har inte kanonrform just nu, men är Sveriges alternativ nummer ett som startkvinna för mig i nästa stafett.

Inlagd: 2011-11-20, 12:42
Skriven av: Alexander

Hvorfor har ikkje Sverige et lag 2?

Inlagd: 2011-11-20, 12:42
Skriven av: Evelina

Alexander: äntligen samma åsikt håller med dig om Haag :)

Inlagd: 2011-11-20, 12:43
Skriven av: jossa

Randall gjorde en riktigt bra lopp igen :D två på träckan efter kowa, slår Haag med 15 s. Man börjar bli lite rädd att Haag aldrig ska komma till OS formen.

Inlagd: 2011-11-20, 12:43
Skriven av: Markus

Bra diskussion om ”början på säsongen” Norge vs. Sverige i Vinterstudion. Trots den uppenbara poängen om att det är lika för alla, tror jag ändå att Hellner, Rickardsson och kanske även Ingemarsdotter fortfarande är klart nedtränade jämfört med många andra åkare. Helt rätt. Sedan är ju faktiskt redan Kalla, Olsson (och nu även Rydqvist tror jag) redan igång.

Inlagd: 2011-11-20, 12:44
Skriven av: Per

Alex: Jag stör mig som vanligt på att Haag fokuserar på allt annat än sin egen åkning när hon intervjuvas. Det är alltid fokus på fransyskor, finskor, norskor (ja välj nationalitet) som är i vägen eller vägra dra/släppa osv. och att det är snöbrist, säsongen är tidig osv… Rena fotbollsklyschorna a la bollen är rund fast i skidspåret.

Nu vet jag att man inte får kritisera Haag härinne men jag tycker det här är ett mönster som alltid återkommer när hon inte gör bra lopp och jag tror att hon kan vinna mentalt på att fokusera mindre på externa faktorer.

Sen är det synd med Idas sträcka jag trodde faktiskt att hon visste bättre och det är helt tydligt att tjejerna som åker klassiskt måste få tydligare instruktioner om hur de ska lägga upp sina sträckor.

Rydqvist och Kalla är ju tokgivna på sina positioner och gör som vanligt ett kanonjobb. Tänk om Kalla fick gå ut 15 sekunder före Marit nångång.

Inlagd: 2011-11-20, 12:46
Skriven av: Joel Burman

Jag tror man har för höga föväntningar på Haag,hon är en topp 20 åkare som får till det ibland. Utifrån det perspektivet gör hon en normalinsats, 6a på sin sräcka kan väl översättas till nånstans 15-20e plats i ett distanslopp.

Som vanligt har hon en bortförklaring till varför det inte gick så bra. Jag tror inte hon hade kunnat haka på Kowa oavsett om det är en fransyska ivägen eller ej

Inlagd: 2011-11-20, 12:52
Skriven av: Sam

Joel: jag hade Sverige som två, det jag menade var att utan Norge2 så hade Sverige kommit ikapp Finland på de två sista sträckorna.

Haag känns helt klart lite väl dålig, även om dagens lopp ändå var ok. Hon måste börja få resultat snart om hon ska orka mentalt.

Inlagd: 2011-11-20, 12:54
Skriven av: toriv

Sam, ”Som vanligt har hon en bortförklaring till varför det inte gick så bra.”

Hehe bombe, Haags ”big mouth” begynner å bli en gjenganger nå.

Inlagd: 2011-11-20, 12:58
Skriven av: Neithiri

Joel Burman: men idag klagade Haag väl inte alls på några andra åkare, hon sa att det kändes bättre i åkningen idag än igår; vore det bättre om hon ljög i intervjuerna än att hon faktiskt säger vad hon tycker?

Jag tycker en hel del här inne är lite väl orättvisa mot Haag och då tar jag mig friheten att påpeka det, tål man in det då har man lite väl låg toleransnivå

Inlagd: 2011-11-20, 12:59
Skriven av: swestam

Alla säger att dom inte är i form , men Kalla måste väl ändå vara i bra form som matchar norskorna?

Inlagd: 2011-11-20, 13:03
Skriven av: KnutG

Sam, det är just det jag ser som det mest irriterande med Haag, mycket snack men lite verkstad. Till skillnad från henne kände Ida sorg över sin insats.

Inlagd: 2011-11-20, 13:03
Skriven av: Aliide

Swestam, håller med dig. Jag tycker det känns som att det finns en högre tolleransnivå av vad vissa herrar får uttala sig om. Alla har väl olika personligheter och resonerar på olika sätt, och Haag är väl oftast bara ärlig utan att peka ut någon enskild åkare som vissa andra gör när det inte blir guld…

Inlagd: 2011-11-20, 13:04
Skriven av: Sanna

Swestam: Hon sa faktiskt att det var en fransyska som trängde sig in mellan henna och Kowa, men på TV-bilderna kunde man se att hon hade rygg på Kowa när hon gick om men att hon började släppa redan när de försvann bort i bild (dvs. innan Kowalczyk kom i kapp fransyskan).

Inlagd: 2011-11-20, 13:06
Skriven av: Per

Låt Haag vara. Tycker det är bättre att höra någon som säger vad hon tänker istället för standardsvar 1A från en idrottskvinna. Sedan kanske hon borde jobba mer mentalt om det är så mycket som stör henne.

Inlagd: 2011-11-20, 13:09
Skriven av: Anders

Haag är ju bara öppen å ärligt är bra tycker jag.. sedan så förlorar hon faktiskt bara runt 10 sek på Johaug å Saarinen vilket är bra men inte super bra lopp..

Inlagd: 2011-11-20, 13:19
Skriven av: jossa

Hoppas Hellner håller!!!

Inlagd: 2011-11-20, 13:21
Skriven av: Aliide

Aliide: Haag har faktikst alltid varit så när man intervjuat henne snackar mkt å lite verkstad…okej tycker du WC seger OS medaljer är lite vekastad så..

Inlagd: 2011-11-20, 13:25
Skriven av: jossa

Stackars Tyskland!

Inlagd: 2011-11-20, 13:32
Skriven av: Aliide

Sam: Håller helt med Haag hade inte haft en suck mot Kowa oavsett ev. flaxande fransyskor i spåret.

Swestam: Hon sa ju att hon fick släppa Kowas rygg för att det var en fransyska i vägen. Då får hon väl se till att åka taktiskt och inte släppa hennes rygg till att börja med. När det gäller sådana kommentarer och att hon hävdar att säsongen först startar när snön har kommit tycker jag hon kan hålla för sig själv för det låter som rätt tunna bortförklaringar. Norge har ju haft lika lite snö som oss ex.

Självklart ska vi kunna diskutera åkare härinne men jag har rätt stora erfarenheter av Haag kramare härinne som automatiskt kommer till undsättning. Jag tycker kanske att det är dags att sänka förväntningarna vi har på henne. För 1-2 år sen var hon en världsåkare på ett annat sätt än hon är nu.

Hon ser ju bättre ut i fristil kanske måste vi sätta Kalla på en klassisk sträcka och Haag på fristil för att jämna ut laget.

Sanna: Jag håller inte med dig. Haag är alltid snabb att påpeka om hon haft en finska som bara hänger efter henne eller om nån trampat på skidorna eller varit i vägen.

Anders: Helt rätt jag tror att hon kommer bli en starkare åkare av att fokusera mer på sitt eget lopp istället för externa faktorer.

Inlagd: 2011-11-20, 13:39
Skriven av: Joel Burman

Jeg tror ikke på at det finnes noe dobbeltmoral for herrene. Sundby har fått ekstremt mye tyn for et par kommentarer. Med Haag handler det først og fremst om at hun stadig vekk legger skylden på alle andre faktorer enn sitt eget faktiske nivå. Når man er dårligere en Northug på å innse at man har svakheter har man er seriøst problem. Og ikke bare at man gjør en dårlig figur på tv, hun må innse hvilke utfordringer hun har for å bli bedre. Selvsagt er det viktig å ha tro på seg selv, men det går faktisk ikke ann å late som man egentlig er blant verdens beste når man ikke viser det.

Inlagd: 2011-11-20, 13:41
Skriven av: Hanne

Hanne: du har ju gnällat på Haag även när hon berömt norskaåkare :)

Visst måste man kunna kritisera Haag åxå..men att tappa 10 sek på Saarinen Johaug tycker jag är en bra sträcka. men många värkar tycka att hon åkte dåligt idag hon mötte faktikst 2 3 4 på 10 km k från VM så motståndet var tufft..

Inlagd: 2011-11-20, 13:45
Skriven av: jossa

Krogh har tydeligvis ikke skjønt at han IKKE skal dra, de tre første på Norges lag har en oppgave, ikke ødelegge stafetten før Northug skal gå!

Inlagd: 2011-11-20, 13:47
Skriven av: Hanne

Jossa: Jag stör mig mer på hennes uttalanden efter loppet. Du har säkert en poäng i att hon åkte bättre än vad folk verkar tycka härinne. Jag har inte exakta sträcktider för att kunna avgöra det.

Överlag var det inte Haags fel att vi blev trea (fyra i mål) idag det var definitivt Idas tjurrusning. Däremot ska vi någonsin kunna utmana Norge behöver vi en Haag som åker på toppen av sin förmåga och det händer alldeles för sällan nuförtiden.

Inlagd: 2011-11-20, 13:49
Skriven av: Joel Burman

Det som är lite trist på herrsidan är ju att åkarna är så jämna, ständigt dessa klungor… Men å andra sidan, bra för sporten med fler länder än de nordiska i topp!

Inlagd: 2011-11-20, 13:51
Skriven av: Aliide

Bra om Hagen Krogh gör en Ida och väggar tyvärr så tror jag mer om honom än alla Norrmän. Jag tror han kommer klara det galant. Jag skulle vara mer orolig för Lars Berger om jag vore norrman.

Inlagd: 2011-11-20, 13:51
Skriven av: Joel Burman

Aliide: Kanske ska köra intervallstart på herrstafetten. Hahah =) Vänta till fristilssträckorna så ska du se att det dras ut.

Inlagd: 2011-11-20, 13:52
Skriven av: Joel Burman

Joel B: Tycker de är prestatioenen man ska kritisera inte utlananden personlighet just efter ett lopp..
Joel några stäcktider Johaug 13.26 Saarinen 13.26 Haag 13.38 polskan snabbast..

Inlagd: 2011-11-20, 13:53
Skriven av: jossa

Ja jossa, jeg er jo president i Haags hatklubb!

Helt seriøst så har jeg ikke noe i mot henne, jeg liker bare dårlig den typen unnskyldninger. Jeg er ikke på begeistret for de norske trenerne og herrene som driver på samme måte heller. Det er fryktelig irriterende at det alltid er grunn til at de ikke presterer og den grunnen virker aldri å være at noen andre faktisk er bedre!

Inlagd: 2011-11-20, 13:54
Skriven av: Hanne

Jossa: Självklart ska man låta åkningen tala, tyvärr så går det inte att komma ifrån att Haag nästan jämt låter som en dålig förlorare efter ett lopp där hon inte vunnit. Det gör att jag tappar fokus på hennes prestation. Jag får nog ta bort ljudet när yvette interjuvar henne resten av säsongen. =)

Inlagd: 2011-11-20, 13:56
Skriven av: Joel Burman

Nu går tåget!!! Tuut Tuut!

Inlagd: 2011-11-20, 13:57
Skriven av: Joel Burman

Bra Rickardsson!

Inlagd: 2011-11-20, 13:57
Skriven av: Aliide

Faaaan!

Inlagd: 2011-11-20, 13:59
Skriven av: Joel Burman

Neeej!!!

Inlagd: 2011-11-20, 14:01
Skriven av: Aliide

Synd att det inte är det svenska tåget som går starkast bara…

Inlagd: 2011-11-20, 14:02
Skriven av: Sanna

Krogh leverte varene. Herlig!

Inlagd: 2011-11-20, 14:04
Skriven av: Tor

Knappade åtminstone in lite!

Inlagd: 2011-11-20, 14:04
Skriven av: Aliide

Krogh är grym som fasen tyvärr känns han som en väldigt smart åkare som kan gå på hörntänderna om det behövs. Inte bra…

Inlagd: 2011-11-20, 14:05
Skriven av: Joel Burman

Go Olsson!

Inlagd: 2011-11-20, 14:05
Skriven av: Aliide

Hoppas någon annan går upp å hjälper Olsson snart..Clara borde ju vara intresserad av de

Inlagd: 2011-11-20, 14:14
Skriven av: jossa

Ingen verkar vilja gå upp… Hoppas han och kroppen håller!

Inlagd: 2011-11-20, 14:17
Skriven av: Aliide

Hoppas Olsson klarar av tempoökningen när den kommer…

Inlagd: 2011-11-20, 14:19
Skriven av: jossa

Bläh, alldeles för mycket folk kvar. Hur bra är Halfvarsson på spurt egentligen?

Inlagd: 2011-11-20, 14:21
Skriven av: uttern

Fisåkning…

Inlagd: 2011-11-20, 14:30
Skriven av: Aliide

Sverige har på papiret et sterkere lag enn Norge, men nå er jeg redd løpet er kjørt.

Gjerdalen skulle gått 3 etappe for Norge, for å skape litt spenning.

Inlagd: 2011-11-20, 14:30
Skriven av: fabulator

Uttern, har själv ingen aning om Calles spurt men jag har för mig att dom berömde hans spurtförmåga i förra helgens vinterstudio. Tror knappast den är i nivå med petters men om Calle bara biter i och hänger på så lär vi ju få se spurten i skarpt läge :)

Inlagd: 2011-11-20, 14:30
Skriven av: Sanna

Vill man verkligen ha ens stor klunga???

Inlagd: 2011-11-20, 14:31
Skriven av: Aliide

Kommer verkligen Calle kunna bita i när Northug sliter sig loss?

Inlagd: 2011-11-20, 14:34
Skriven av: Aliide

Aliide, nej man tycker ju att ju färre ju bättre borde vara bäst i en stafett men ingen vill väl spela ut sina kort än. Enligt Emil Jönsson på twitter är detta läget perfekt för Calle, vi får väl se, jag är nog lite mer nervös…

Inlagd: 2011-11-20, 14:39
Skriven av: Sanna

Är ju konstigt att ingen av dom svagare lagen försöker ryssland frankrike å några till

Inlagd: 2011-11-20, 14:42
Skriven av: jossa

Märklig taktik av Calle…

Inlagd: 2011-11-20, 14:45
Skriven av: Aliide

Han vill verkligen gå in i en spurt mot Northug, hmm…

Inlagd: 2011-11-20, 14:46
Skriven av: Aliide

Riktigt osmart..

Inlagd: 2011-11-20, 14:48
Skriven av: Aliide

YES
!!!

Inlagd: 2011-11-20, 14:50
Skriven av: Tor

Hahahahaha, fantastisk målgang av Petter :)

Inlagd: 2011-11-20, 14:53
Skriven av: Neithiri

Söndagsåkning av Petter. Kändes som att norrmännen kunde samarbeta, tror dock inte det var en medveten taktik. Tror att Hellner hade klarat utgångsläget bättre men bra övning för Calle att vara med och testa inför framtiden.

Inlagd: 2011-11-20, 14:53
Skriven av: Sanna

Tack och lov en bronsplats trodde det skulle bli en fjärde-åttonde plats med tanke på hans taktik…

Inlagd: 2011-11-20, 14:54
Skriven av: Aliide

Hellner hadde nok blitt nummer to der. Røthe var jo betydelig tregere enn Halvarson i spurten.

Inlagd: 2011-11-20, 14:55
Skriven av: Tor

Hadde Emil Helge Svendsen gått ut likt med de fremste lagen på sin etappe, hadde vært 1-2-3 på pallen ….

Inlagd: 2011-11-20, 14:55
Skriven av: tolsrav

For meg så det ut som om Petter la ned mer arbeid for at Røthe skulle bli nummer to enn for å vinne selv.

Inlagd: 2011-11-20, 14:56
Skriven av: Jeremiah

Riktigt starkt kört av Northug. Men Blomman och Hård är faktiskt lite ouppmärksamma. De märker inte hur Sju Röthe flera ggr inriktar sig på att stänga och bromsa Halvfarsson i slutet. (”Några schyssta drag” kallade han det precis). Men bra kört av Halfvarsson ändå! På nästa mästerskap har Petter inga hjälpryttare…

Inlagd: 2011-11-20, 14:58
Skriven av: Per

Så himla trist när alla kör för Northug!

Inlagd: 2011-11-20, 15:01
Skriven av: Aliide

Per,
Enig i at Halvfarsson ble stengt, men tror ikke det var planlagt. Sjur rykket akkurat da Petter rykket, og derfor fikk ikke Halvfarsson Petters rygg.

Inlagd: 2011-11-20, 15:01
Skriven av: Neithiri

Håller med dig Per angående Röhte. Halfvarsson körde en klassisk cykeltaktik att följa Petter. Borde nog legat längre fram istället.

Inlagd: 2011-11-20, 15:02
Skriven av: uttern

Per: var mer petter som hjälpte röthe till en andra plats, som calle sa. Petter ryckte lite för att få en lucka som röthe kunnde lägga sen och efter det kom aldrig kalle fram. Tror att emil skulle vart den med störst chans i en sådan fisåkning men hellner är den ju lätt den som klarar mest olika altenativ med calle som två.

Inlagd: 2011-11-20, 15:04
Skriven av: Markus

Uttern: Fast taktiken tror jag var rätt. Som han själv sa så gäller det snarare att lära sig trixen och utföra den bättre. Han hade faktiskt ganska många stolpe ut på slutet och blir ändå enkelt trea.

Inlagd: 2011-11-20, 15:12
Skriven av: Per

Sista-sträckan förstörde ju hela stafetten, samtliga i första-klungan ligger och fisåker istället för att dra på. Alla vet väl visserligen att det var rätt meningslöst att bryta sig loss, men lite positionssökning hade väl inte skadat… Hade Calle sökt position väldigt mycket tidigare hade de kunnat gå in som tvåa. Kanske. Men det är fint att Halvfarsson får mer rutin i sammanhanget. Kommer nog inte göra samma ”miss” nästa gång

Inlagd: 2011-11-20, 15:13
Skriven av: Aliide

Haag gör åter igen den bästa intervjun i mitt tycke. Hon är ödmjuk, positiv, ser sina brister och försöker förklara vad som inte stämde för henne. Jag önskar att övriga åkare kunde följa hennes exempel. Det går inte att jämföra hennes analyserande om sina egna förbättringspotentialer med hur Jonsrud Sundby orerat om hur han ska sopa mattan med konkurrensen utan att sedan leverera. Vi förlåter honom för det. Han ville bara leka Petter och hade inte täckning:) Men att jämföra Haags sympatiska innehållsrika svar med det. Det är lite komiskt faktiskt. Jag har iofs förståelse för om några här inne lider av språkförbistring pga annat modersmål. Det är lätt att missförstå.

Inlagd: 2011-11-20, 15:14
Skriven av: Anna

Hur räknas världscuppoäng när tvåan inte är förstalag?

Inlagd: 2011-11-20, 15:18
Skriven av: Aliide

Markus: De norska lagen hade hur som helst hjälp av varandra och det är ju inte möjligt på mästerskap.

Inlagd: 2011-11-20, 15:22
Skriven av: Per

Själv är jag tvärless på Haags intervjuer eftersom att man hör exakt samma sak varje gång. Om man nu är så bra på att analysera kanske man kan åtgärda bristerna till nästa gång också?

Inlagd: 2011-11-20, 15:26
Skriven av: Benke Benbrott

Svårt att klaga för mycket på Calle. Taktiskt miss, ja, solklart. Men fortfarande trea i sitt första eldprov. Förmodligen näst snabbast på upploppet trots ett par riktigt kassa stavtag.

Inlagd: 2011-11-20, 15:28
Skriven av: Benke Benbrott

Finn H Krogh avgjore stafetten for Norge i dag. Er helt stum av beundring av den unge gutten, fra Finnmarken!

Inlagd: 2011-11-20, 15:29
Skriven av: tolsrav

Anna, orker ikke krangle mer på dette, vi har tydeligvis forskjellig oppfattninger, men jeg kan forsikre deg om at jeg forstår svensk. Jeg kjenner faktisk ingen nordmenn som har problemer med det (et lite unntak for skåne, tror i hvertfall det er skåne, som er vanskelig), selvom svært mange svensker virker å slite med norsk!

Inlagd: 2011-11-20, 15:32
Skriven av: Hanne

Calle gör de riktgit bra till slut men de var många misstag ändå på vägen..men oj så nyttig erfarenhet..

Har ni aldrig hört intervjuer av hockey fotbollsspelare efter matcher dom förlorat då finns då gott om bortförklaringar..

Tycker ändå inte man ska kritisera personligheten..tycker vi ska hålla oss till resultaten

Inlagd: 2011-11-20, 15:36
Skriven av: jossa

Hanne: Jag har träffat många norrmän som inte fattar ett jävla ord vad man säger. Visserligen på fyllan och med en del slangord, men iaf.

Riktigt bred skånska, som man kan höra av hårdföra bönder är det inte många som förstår.

Men, ah, nog med offtopic kanske?

Inlagd: 2011-11-20, 15:37
Skriven av: Benke Benbrott

Loppen avgörs i spåret och inte framför intervjumicken.En del åkare måste hitta nån yttre orsak till att det inte gick så bra. Det räcker väl med att säga att det kunde gått bättre om formen funnits. Sedan tycker jag att ledaren borde talat om för Halvarsson att det är bättre att köra sitt eget lopp än andras

Inlagd: 2011-11-20, 15:38
Skriven av: KnutG

Jag tycker Calle gjorde rätt som försökte punktmarkera Petter. Om inte Röte sabbat för honom hade han haft en bra position. Ett lärorikt lopp för honom och jag tror på Calle som slutman.

Inlagd: 2011-11-20, 15:45
Skriven av: nisse

Klagar verkligen inte på Calle, han gjorde en taktisk miss han med största sannolikhet inte kommer göra om. Han är en rookie i sammanhanget, grön. En kalv på grönbete. Härlig kille!

För övrigt tror jag som Hanne, att svenskar i gemen, och även jag i vissa fall, har svårare med norsk än norrmän har svårt med svenska. Förklaringen har jag inget svar på.

Fast är det någon som kan förklara det där med världscuppspoäng? Det stör mig att inte veta…

Inlagd: 2011-11-20, 15:48
Skriven av: Aliide

För övrigt tror jag att Halvfarsson kommer kunna utvecklas till en riktigt bra slutman!

Inlagd: 2011-11-20, 15:52
Skriven av: Aliide

Nisse; Man vinner inga lopp på att markera Northug det visste vi före stafetten och det blev ännu tydligare nu.Alla behöver inte uppfinna hjulet igen…

Inlagd: 2011-11-20, 15:54
Skriven av: KnutG

Finns många förklaringar till att norrmän förstår svenska bättre än vice versa.

Norge har generellt haft ett större intresse för svensk kultur än tvärtom. Hela deras smala land har väl haft tillgång till SVT under många år? Framför allt i en så stor del som Oslo.

Astrid Lindgren och Emil i Lönneberga var (och kanske är?) ett ganska stort inslag i norsk barndom också.

Läser man norsk media så märker man fort att de rapporterar betydligt mer om saker som händer här än tvärtom. Men det kanske är på väg att ändras i och med Northug?

Inlagd: 2011-11-20, 15:54
Skriven av: Benke Benbrott

Skulle vara kul nån gång att få en ledarkommentar från Jocke och Grip om deras roll innan start. Vilka förhållningsorder ger de åkarna.

Inlagd: 2011-11-20, 15:58
Skriven av: KnutG

Ajide>> Sverige får poäng som lag nummer 2 i nationscupen (inga indivuella WC-poäng) Ryssland som lag 3 osv. Tror inte nån bryr sig så mycket om nationscupen ändå, först kommer Norge ochsen kommer resten.

Inlagd: 2011-11-20, 15:58
Skriven av: JonasE

KnutG: Calle gjort mkt rätt.. men även en del misstag åxå tycker jag men för att vara förstagången som slutman så tycker jag han gjorde de riktigt bra..hur tycker du själv han skulle åkt?

Inlagd: 2011-11-20, 15:59
Skriven av: jossa

Benke Benbrott, tror nog Skavlan har större betydelse än Northug vad det gäller språkfrågan. Ligger förövrigt en liten ordlista på SVT. Hade velat kunna ratta in Norsk kringkastning el vad det heter. Gratis. Och så har man ju så härliga benämningar på de olika växlarna i skate!

Inlagd: 2011-11-20, 16:02
Skriven av: Aliide

Nu med denna tävlings helg över, vilka tror ni blir utagna till nästa vecka? Några sprinters kommer nog in, som Falk. Kanske även Lindborg istället för Hansson.

Inlagd: 2011-11-20, 16:30
Skriven av: Markus

Jag bor och har bott över tio år i Norge så jag vet att norrmän missförstår svenska, även om det ser värre ut åt andra hållet. Jag försöker se saker från den positiva sidan och alltså hoppas jag att drevet mot att Anna Haag faktiskt pratar med pressen i stället för att levererar floskler handlar om den nyansskillnad i språket som faktiskt finns:) Jag vill inte att åkare som öppnar upp och resonerar runt sitt idrottsliv ska tystas av ogina kommentarer. Jag är glad för den öppenhet Haag och Rydqvist visar. Jag vill inte att de går samma väg som Carolina Klüft och tystnar.

Inlagd: 2011-11-20, 16:36
Skriven av: Anna

Aliide: Glömde Skavlan, men historiskt har Sverige varit klart mer intressant i norsk media än Norge i Sverige.

Inlagd: 2011-11-20, 16:40
Skriven av: Benke Benbrott

KnutG: Att hålla sig nära Northug ger Calle en väldigt bra bild av det taktiska spelet som Petter alltid spelar i masstarter. Finns inte bättre lärare än mästaren själv.
Jag tror att Calle lärt sig massor.

Inlagd: 2011-11-20, 16:41
Skriven av: nisse

Calle kommer bli grym!!

Inlagd: 2011-11-20, 16:45
Skriven av: Oskar

nisse: Fast Petter är inte så pedagogisk. En bra lärare ska väl få med alla sina elever?

Inlagd: 2011-11-20, 16:53
Skriven av: Benke Benbrott

Jossa; Han skulle kört sitt eget race, må bäste man vinna

Inlagd: 2011-11-20, 17:13
Skriven av: KnutG

Nisse, du glömmer att Northug är en bättre skidåkare än Halvar

Inlagd: 2011-11-20, 17:15
Skriven av: KnutG

KnutG: Nej, man vinner inte nödvändigtvis på att punktmarkera sin starkaste motståndare. Men däremot på att skaffa sig fler taktiska optioner. Det tycker jag att Sverige ändå lyckades med idag även om ”Halfvar” än så länge är grön.

Inlagd: 2011-11-20, 17:34
Skriven av: Per

JonasE: Frankrike slog Ryssland, och jag ger mig tusan på att Hofer hade varit före Frankrike om han inte hade fallit (och förstört min tipsrad).

Inlagd: 2011-11-20, 20:19
Skriven av: toriv

Hofer hade gärna fått stryck av halfarsson så skulle mina rad sutti prima :D !

Inlagd: 2011-11-20, 20:22
Skriven av: Markus

Markus: exakt! :)

Inlagd: 2011-11-20, 20:25
Skriven av: toriv

Per; Så mycket taktik är det inte, Petter gör inget själv . Han är en typisk medhängare tills det är några meter kvar på loppet. Konkurrenterna har bara att ställa in sig i raden av gratulanter

Inlagd: 2011-11-20, 20:31
Skriven av: KnutG

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values