16 mars 2011, av Oskar

Förbannelsen är bruten!!

Äntligen en svensk seger på herrsidan i min kära hemstad Stockholm! Nu går jag och firar på puben.

70 kommentarer till ”Förbannelsen är bruten!!”

vann Modin?

Inlagd: 2011-03-16, 17:29
Skriven av: Experten

Kul att det återigen visar sig att man inte kan staka och vinna i sthlm =)Häftigt att Hattestad otippat körde på fäste i finalen. Var väl bara Newell & Northug som hade ovallat där?

Inlagd: 2011-03-16, 17:41
Skriven av: Kristofer

Btw, dom ”duktiga” ryska sprintarna, kom inte dem till start idag?

Inlagd: 2011-03-16, 17:43
Skriven av: Kristofer

Kristofer:

Även Modin körde utan fäste i finalen (liksom övriga heat).

Inlagd: 2011-03-16, 17:49
Skriven av: Benke Benbrott

Morsomt med hjemmeseier, grattis!

Noen som har lyst til å komme med en liten oversikt over tidsdifferansene mellom favorittene i sammendraget? Sitter på jobb, og fikk ikke tid til å se mer enn finalene…

Inlagd: 2011-03-16, 17:49
Skriven av: Hanne

Tack Emil! Äntligen Svensk seger.
Det har ju varit skämmigt att inte ha en Svensk som vunnit Slottssprinten.
Och imponerande av Modin han kommer att vara grym nästa säsong.

Inlagd: 2011-03-16, 17:53
Skriven av: nisse

Jasså vann Emil

Inlagd: 2011-03-16, 17:55
Skriven av: Experten

Kristofer>> Morilov körde, liksom Legkov, Vyleg, Belov, Sedov och Chernousov. Petuchkov kör nästan enbart fristil och Panzhinsky, Kriukov, Devjatjarov och Retivykh var inte kvalificerade.

Kalla har fått fyra bonussekunder för mycket och Hellner två för lite enligt min mening. Modin trea i sprintcupen.

Inlagd: 2011-03-16, 17:57
Skriven av: JonasE

Kom ner på Wirströms pub på st nygatan.
Sitter här i inre rummet m bror Oskar o lite andra fans!

Inlagd: 2011-03-16, 17:57
Skriven av: Kalle Karlin

skål Oskar ;)

Inlagd: 2011-03-16, 18:07
Skriven av: Loke

Northug är 18 före Rönning, 25 före Cologna och 43 före Harvey. Jag tror avslutningstouren redan är avgjord.

Inlagd: 2011-03-16, 18:43
Skriven av: Cliff

Blir fjellklatring i Polen og sprint i Moskva neste år:
http://www.langd.se/varldscupen-till-polen-och-moskva.4898408-86106.html

Gretulerer med Emil forresten, sterkt kjørt!

Inlagd: 2011-03-16, 18:56
Skriven av: Neithiri

Fortjent seier til Emil. Fint navn har han også, samme som min sønn :-)

Inlagd: 2011-03-16, 19:19
Skriven av: Gunnar Bull

Herregud vad värdelösa loppen i polen och moskva verkar. Slalom + en helplatt sprint.

Inlagd: 2011-03-16, 20:52
Skriven av: Jon

Tycker inte slottsprinten är mycket att hänga i julgran heller…

Inlagd: 2011-03-16, 20:55
Skriven av: Experten

Experten: Helt ok skulle jag säga. För att vara en stadsbana är den rätt schysst. Lejonbacken och Slottsbacken är hyfsade stigningar. Tyvärr är det ju tråkigt när folk ens överväger att köra utan fäste men det lönade sig ju inte riktigt så helt värdelös är ju inte banan. Åkarna verkar ju också tycka att tävlingen är ok och inramningen är perfekt, mycket folk och när som idag när solen lyser över världens vackraste stad kan det väl inte bli bättre. Lite fler läktare i slottsbacken bör man väl fixa för det är väldigt svårt att se om man hamnar några led bak

Inlagd: 2011-03-16, 21:12
Skriven av: Jon

Detta var ju Majdics sista sprint. Kul för henne att få avsluta med en seger. Undrar om det är fler som slutar efter denna säsong?

Inlagd: 2011-03-16, 21:18
Skriven av: nisse

Experten…..”Har längtat til den här tävlingen i flere år men aldrig fått kliva upp överst. Jag er så glad, vilken dag, sier Jönsson” Hvilken krav har du gossen?…….

Inlagd: 2011-03-16, 21:21
Skriven av: tolsrav

Det är väl inget fel på slottssprinten. Mycket folk och absolut inget fel på banan. Den enda vettiga stadssprinten tillsammans med Drammen.

Inlagd: 2011-03-16, 21:28
Skriven av: Cliff

Vänta nu, så Majdic lägger skidorna på hyllan efter denna säsong. Urtrist!

Inlagd: 2011-03-16, 21:51
Skriven av: Oskar

Jag blir lite förvånad om Majdic lägger av men är väl inte så konstigt egentligen med tanke på att nästa säsong inte har något mästerskap. Hon vill dra sig tillbaka med hedern i behåll genom att inte åka alpin lopp i Polen.

Inlagd: 2011-03-16, 21:59
Skriven av: Joel Burman

Vi får inte glömma bort Modin, som tog ett steg till frammåt och blev 4:a. Starkt kört.
Men Emil är ju klart bäst. Tror att han kan göra hyffsat ifrån sig i resten av touren oxå. Prolågen är ju inte så lång och sedan så får han bita ihop så kan det bli riktigt bra. Vi får väll i allafall hoppas.

Inlagd: 2011-03-16, 22:08
Skriven av: Sten

Det hevdes fra mange ”experter” at det er en fordel å gå på ”ovallad” i Stockholm.

Det kommer vel helt an på hvilke styrker de ulike løperne har. Hadde Jønsson gått ovallad så hadde han nok ikke vunnet. Hadde Northug gått med feste, så er det ikke sikkert at han hadde vært i finalen engang. For andre, feks Cologna så er det ikke sikkert at det hadde spilt noen rolle uansett hva han hadde gått på.

Det finnes flere experter her på skidpepp enn blant sportskommentatorene der ute.

For øvrig så må man vel si at Northug mer eller mindre har avgjort denne touren allerede.

Gratulerer med Jønsson.

Inlagd: 2011-03-16, 22:17
Skriven av: gif

Gif: Väldigt bra skrivet tror som du att vallan är väldigt individuell samtidigt hoppas jag att FIS tar vara på att sprintbanor (gärna distanslopp också) ska avslutas med slakmotor!

Jönsson måste väl börja närma sig att vara den mest vinstrika Sprintern i VC historien? Kan ju inte finnas så många med 11 segrar i en så ”ung” gren. Kan tänka mig att Hetland och Svartedal kanske legat på den nivån innan honom.

Inlagd: 2011-03-16, 22:40
Skriven av: Joel Burman

http://www.langrenn.com/vegard-ulvang-arbeidside-fra-en-kreativ-arrangoer.4831708-1743.html
Dette er inte noe nytt FIS – forslag! Les da grabbar……….:)

Inlagd: 2011-03-16, 22:43
Skriven av: tolsrav

Underbart att Emil kunde få till det i Stockholm dag! Han körde verkligen för kung och fosterland(som ju kungen bad honom göra)!!! Ett stort grattis till Honom!!!

Inlagd: 2011-03-16, 22:47
Skriven av: Aliide

Ingen som har tagit lite bilder ifrån dagens lopp som vi som inte kunde närvara kan njuta av?

Inlagd: 2011-03-16, 22:50
Skriven av: Joel Burman

Tycker inte heller att Slottssprinten är värdelös, inte alls faktiskt! Stigningar och målet i en uppförsbacke. Det var ju rätt spännande att Hattestad valde fästvallat till finalen… Medan Northug låg där bakom och dubbelstakade armarna ur sig… Såg TV-sändningen när jag kom hem och lät ju inte så lite impad övar Emil (lite olikt honom förövrigt). Undrans om inte Modin skulle kunna orka till en pallplats om han faktiskt skulle träna på/testa vallat? Inte vet jag).

Inlagd: 2011-03-16, 23:07
Skriven av: Aliide

Jeg tar en impulstur til Falun til helgen. Noen som vet om et bra overnattingssted?

Inlagd: 2011-03-16, 23:18
Skriven av: gif

Når det gjelder Modin, så sitter jeg med en følelse at han han kanskje har nådd sitt potensial.

Vi får se neste år. Det er en fare for at jeg kommer til å måtte spise opp den vurderingen, men han virker litt for ”soft”.

Inlagd: 2011-03-16, 23:22
Skriven av: gif

Jönsson var grym idag! Tror inte att det hade spelat någon roll med vare sig valla, väder eller något annat. Han skulle bara vinna och kunde ju dessutom köra avslappnat när sprintcupsegern redan var klar.
Men, tror inte att Petter var i sin allra bästa form…han har ju tydligen knappt tränat efter femmilen om man ska tro hans egna ord i SVT-intervjun?

Enda smolket i glädjebägaren var Hellners hals. Nån som hört nåt mer om han skippar även helgen nu? Han är ju sjukt långt efter i totalen i a f.
Även lite förvånad över att Kalla stumnade redan i semi, Ida däremot såg fortfarande riktigt ut att vara riktigt het.

Inlagd: 2011-03-16, 23:38
Skriven av: Freddy

Med fästvalla:
1. Jönsson
2. Hattestad
Uten festvalla:
1. Northug
2. ?
:)

Inlagd: 2011-03-16, 23:44
Skriven av: tolsrav

Joel Burman: Svartedal 12 WC-sprintsegrar, Hetland 11 och Hattestad 9 enligt vad jag kunnat googla fram så Jönsson torde ligga väldigt bra till att bli den mest vinstrike herrsprintern någonsin i WC…

Inlagd: 2011-03-16, 23:44
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Svartedal 11, Hattestad 10, Hetland 9 och Jönsson 8 enligt FIS officiella statistik. Då räknar de inte in etappsegrar i tourer.

http://www.fis-ski.com/uk/medg/mgjp/mutlipodiums.html?nation=&place=&category=&place=&season=ALL&sector=CC&nbr=2&gender=M&category=WC&nation=&discipline=SP&search=Search

Inlagd: 2011-03-17, 08:04
Skriven av: Cliff

gif, jag bodde förut i ett gammalt fängelse som nu är vandrarhem. Bra ställe!

Annars kan du tälta, det gjorde jag ett annat år.

Inlagd: 2011-03-17, 08:44
Skriven av: Oskar

Förmenar inte Emil segern men jag tänker på mig som åskådare.Skulle vilja ha den i en slinga istället …

Inlagd: 2011-03-17, 10:40
Skriven av: Experten

//gif
Tycker hans utveckling är väldigt lik Emil Jönsson. Visst behöver han bli uthålligare och lite mer bestämd men han är inte så gammal. Ni kommer nog få problem med honom med ;)

Inlagd: 2011-03-17, 11:02
Skriven av: Gunnar

Jag tror att Modin kan bli bättre än Jönsson på ett par år. Det finns ingen i WC som har hans grymma utväxling. Han kan bli en grym distansåkare också med bra träning.

Inlagd: 2011-03-17, 12:17
Skriven av: nisse

@Freddy

Hellner avbryter touren: http://www.eurosport.se/langdakning/hellner-hoppar-av_sto2709381/story.shtml Trist:(

Inlagd: 2011-03-17, 13:22
Skriven av: John

Inte direkt oväntat efter gårdagen, men f-n vad typiskt och så tråkigt inför helgen!! Ett av våra stora hopp borta på herrsidan…:(
Bara att friskna till och börja ladda om till nästa säsong för Marcus…

Inlagd: 2011-03-17, 13:29
Skriven av: Freddy

http://www.langrenn.com/7-av-8-vm-gull-med-gallium.4898873-6554.html

Vad var det vi på skidpepp sa?

Inlagd: 2011-03-17, 13:46
Skriven av: Skidjan

Jönsson ska satsa mer på traditionell skidåkning nästa säsong.

http://vk.se/Article.jsp?article=428474

Inlagd: 2011-03-17, 22:45
Skriven av: Andreas P

Med tanke på att det fanns en orättvisa ifjol där åkare i semifinal 1 vann 11 av 13 herrfinaler så har jag sammanställt statistik från sprintloppen denna säsong. 12 lopp från VM, WC och tourer har ingått.

9/12 damsprintar har vunnits från semi1. På herrsidan var samma siffra 8/12. Bland damerna så hamnade 22/36 pallplatser hos åkare från semi1 och för herrarna 20/36 från semi1 på pallen. Det har dock varit något fler åkare från semi1 än semi2 till har gått till final som Lucky losers.

Som Lucky losers från kvart till semi har kvart 5 på damsidan och kvart 3 och 5 på herrsidan varit klart underrepresentade. Mer intressant är att vid hälften av tillfällena på damsidan och 2/3 av tillfällena på herrsidan har båda LL kommit från samma kvart. Från semi till final har det endast 5/24 gånger (3 dam, 2 herr) varit en åkare från vadera semi gått till final.

En sista intressant sak från i onsdag, alla top12 i kvalet gick till semi på herrsidan, det tror jag aldrig har hänt.

Inlagd: 2011-03-18, 08:47
Skriven av: JonasE

Orättvisan har ju inte minskat. Man pratar mycket om semi 1 och 2 men det är en stor orättvisa redan i kvarten. Kvart 1 ger 20 minuter mer vila än kvart 5.
Vore intressant att se om någon lyckats vinna från kvart 5. Björgen är ju ett exempel jämför Stockholm mot Lahti och då är slottssprinten ändå en lätt sprint.

Inlagd: 2011-03-18, 09:13
Skriven av: nisse

Det är skrämmande hur lite jag bryr mig om vc avslutningen. En alibi intervall prolog, dubbeljakt och en stentråkig jaktstart där allt redan är avgjort på söndag. Blir ytterst förvånad om inte Petter kan ligga i ensamt majestät hela slutloppet.

Känns det inte för övrigt som att masstarter med skidbyten håller på att dominera startformerna???

Inlagd: 2011-03-18, 09:31
Skriven av: Joel Burman

Joel:
Hvordan kan du si det er avgjort? Det fins da nok av løpere som ønsker å klå Petter… Cologna, Hellner, Rickardsson bl.f, ingen grunn til å gi opp allerede.

Inlagd: 2011-03-18, 09:49
Skriven av: Neithiri

Neithiri:

Hellner startar ju inte ens i dag. Men det faktumet så tröstar vi oss med att VM-sprinten visas på SVT just nu :)

Inlagd: 2011-03-18, 10:12
Skriven av: Benke Benbrott

Jonas E, takk for interressant statistikk. Jeg lurer på hvor mange av sprintene som ble vunnet av prologvinneren, for at de får en fordel er jo helt ok, det er først på nr to i det blir urettferdig. Og i tilegg sier jo ofte prologen noe om styrkeforholdet mellom løperne, i hvertfall hos kvinnene.

Nisse, Hvordan ville du ordnet sprinten hvis du fikk velge?

Inlagd: 2011-03-18, 10:13
Skriven av: Hanne

JonasE: Tack för att du tog dig tid att göra statistiken och dela med dig – intressanta siffror!

Inlagd: 2011-03-18, 10:14
Skriven av: Jörgen

Hvorfor starter ikke Hellner??

Inlagd: 2011-03-18, 10:16
Skriven av: Neithiri

Sjukdom. Gick prologen i sprinten men strök sig sedan.

Inlagd: 2011-03-18, 10:16
Skriven av: Benke Benbrott

Sverige saknar alltså Mats Larsson, Johan Olsson och Marcus Hellner. Två man goda för pallen i dagens prolog och en för topp 5-10. Blir nog ändå en svensk på pallen med Chock-Jönsson!

Inlagd: 2011-03-18, 10:18
Skriven av: Benke Benbrott

nisse>>Brandsdal vann Otepää från kvart5 och semi2, likaså Emil i Dusseldorf. Emil i Davos och Hellner i VM vann från kvart3 och semi2.

Bland de damer som vann från semi2 kom 1 av varje från kvart3, 4 och 5(Randall i Liberec).

Inlagd: 2011-03-18, 10:21
Skriven av: JonasE

Längre uppehåll mellan kvart och semi och mellan semi och final. Det är ju enda lösningen. Nu lär ju TV bolagen protestera om tävlingarna tar längre tid.
Så WC lär ju vara svårt att ändra men jag tycker att på mästerskap där borde det få ta den tid som behövs för att få det maximalt sportsligt.

Inlagd: 2011-03-18, 10:39
Skriven av: nisse

Burman: Det vore väl kul om Petter går ut först. Då får vi se vad han går för? Fast han kanske väntar in de andra…

Inlagd: 2011-03-18, 10:53
Skriven av: Jon

Jonas E: Grym redovisning nästan så att det förtjänar ett eget inlägg härinne.

Neithiri: Det är väl som vanligt i tour sammanhang ett ton bonus sekunder som inte direkt jämnar ut startfältet.

Nisse: Håller helt med jag skulle helst se ett friidrottsupplägg där finalen körs en annan dag än de övriga loppen. Då skulle Modin torna upp sig som en given medalj kandidat.

Jon: Ifjol gick han ju ut som ohotad etta kommer nog vara likadant på söndag. Går han ut med mindre än 30 sekunders ledning kommer han nog släppa upp bauer och bakifrån.

Inlagd: 2011-03-18, 11:00
Skriven av: Joel Burman

Noen som vet om det er ekstra lenge mellom de sist startende i dag?

Ellers er jeg uenig med at sprinten skal gå over flere dager, mulig at det blir litt mer rettferdig, men for publikum(altså de som betaler for å se på ski live) så synes jeg det er mye bedre at hele konkurransen går på en dag. langrenn er jo først og fremst underholdnig, helt rettferdig blir det aldri.

Inlagd: 2011-03-18, 11:40
Skriven av: Hanne

Håller med Hanne. Mera rättvist med exempelvis en timme mellan semi och final men publiken på plats samt TV-publiken vill nog inte vänta så länge så vi får gilla läget. Det är inte omöjligt att vinna det hela från semifinal 2 men det är mindre vanligt.

Inlagd: 2011-03-18, 11:55
Skriven av: Jörgen

Jonas E, hör av dig till Jonas K, alltså krönikören på SVT. Eller någon annan där. Värt att ta upp i helgens sista vinterstudio!!!

Inlagd: 2011-03-18, 12:25
Skriven av: Oskar

Hanne: Svar, ja. 1 minuts mellanrum på de 15 sist startande.

Inlagd: 2011-03-18, 12:32
Skriven av: Benke Benbrott

Benke…Mest praktisk er vel å ta bort for ”ever” oltidens tevlingsform, intervallstart!?…..:)

Inlagd: 2011-03-18, 13:05
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Jepp, och så kan vi byta ut skidorna mot en cykel så har vi den så älskade cykelsporten över hela året…

Inlagd: 2011-03-18, 13:26
Skriven av: Benke Benbrott

Är det inte fantastiskt trevligt att tävlingarna under världscupsavslutningen i Falun är avgjorda FÖRE helgen? FIS har verkligen fått ihop fina och för publiken intressanta tävlingar…

Inlagd: 2011-03-18, 16:06
Skriven av: Jonte

Jonte: Asgrymma! Det sjuka är att de är så jÄvla uppblåsta så skulle man upplysa dem om detta skulle de väl få krupp.

Konstigt att man orkar engagera sig så mycket som man faktiskt gör.

Inlagd: 2011-03-18, 17:20
Skriven av: Joel Burman

Jonte.Joel…Men er det ikke slik at de beste er best, uannsett tevlingsform!!!

Inlagd: 2011-03-18, 17:39
Skriven av: tolsrav

Det är riktig fascinerande att se hur otroligt taktisk Northug är varje gång. Perfekt upplägg av loppet idag. Det är inget snack om att han är världs bästa skidåkare.

Inlagd: 2011-03-18, 18:15
Skriven av: Stefan

Är imponerad över Chernosov. Han har gjort en bra säsong och var bäst idag. Läste att han lagt om träningen inför denna säsong, han tränar inte lika ”ryskt” längre. http://www.fiscrosscountry.com/news/ilia-chernousov-back-the-top-again,2065.html?actu_page_9=2 Han känns lite annorlunda än de andra ryssarna, är alltid väldigt glad när han gjort fina lopp. Tror han kan utmana Northug i dubbeljakten imorrn.

Inlagd: 2011-03-18, 18:33
Skriven av: Frans

tolsrav: Just så är det, och det är därför man hatar tävlingsformen och inte den som vinner för att han vinner.

Inlagd: 2011-03-18, 19:24
Skriven av: Benke Benbrott

Bloggere……Björgen mörda backen i dag! :)

Inlagd: 2011-03-18, 20:12
Skriven av: tolsrav

JonasE//

Fantastisk statistik, ser fram emot härliga diagram och en stor framläggning på måndag!

Inlagd: 2011-03-18, 20:14
Skriven av: Fezzy

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values