08 mars 2011, av Oskar

Uttagna till Lahtis

Jag förstår inte varför man kör världscuptävlingar redan helgen efter avslutat VM. Känns som om motivationen för de flesta inte är på topp, eller? Schweiz kanske är lite revansch-sugna iofs.

Som ni ser saknas ett par namn i listan: Hellner och Södergren.

Norge kommer med en gigantisk trupp eftersom de (som vanligt) sopat rent i Skandinaviska cupen.

Sverige

Damer Herrar
Charlotte Kalla
Britta Johansson Norgren
Ida Ingemarsdotter
Lina Andersson (sprint)
Hanna Falk (sprint)
Hanna Brodin (sprint)
Anna Haag (distans)
Sara Lindborg (distans)
Jennie Öberg (distans)
Emil Jönsson (sprint)
Jesper Modin (sprint)
Robin Bryntesson (sprint)
Teodor Peterson (sprint)
Calle Halfvarsson
Jens Eriksson
Daniel Richardsson
Johan Olsson (distans) sjuk
Tiio Söderhielm (distans)
Fredrik Jonsson (distans)

Finland

Damer Herrar
Aino-Kaisa Saarinen
Krista Lähteenmäki
Kerttu Niskanen
Riitta-Liisa Roponen (distans)
Riikka Sarasoja (distans)
Pirjo Muranen (sprint)
Kirsi Perälä (sprint)
Reserv distans: Laura Ahervo
Reserv sprint: Anne Kyllönen
Matti Heikkinen
Sami Jauhojärvi
Ville Nousiainen
Tero Similä (distans)
Juha Lallukka (distans)
Niklas Colliander (sprint)
Matias Strandvall (sprint)
Martti Jylhä (sprint)
Reserv distans: Lari Lehtonen
Reserv sprint: Anssi Pentsinen

Norge

Damer Herrar
Marit Bjørgen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Ingvild Flugstad Østberg
Heidi Weng (friplats)
Astrid Øyre Slind (friplats)
Britt Ingunn Nydal (friplats)
Celine Brun-Lie (sprint)
Kari Vikhagen Gjeitnes (sprint)
Maiken Caspersen Falla (sprint)
Kristin Størmer Steira (distans)
Marthe Kristoffersen (distans)
Vibeke Skofterud (distans)
Marte Elden (distans)
John Kristian Dahl
Johan Kjølstad (sprint)
Anders Gløersen (sprint)
Ola Vigen Hattestad (sprint)
Øystein Pettersen (sprint)
Eirik Brandsdal (sprint)
Pål Golberg (sprint)
Petter Northug jr.
Eldar Rønning
Finn Hågen Krogh (friplats)
Hans Petter Lykkja (friplats)
Øyvind Gløersen (friplats)
Tord Asle Gjerdalen (distans)
Martin Johnsrud Sundby (distans)
Petter Eliassen (distans)
Sjur Røthe (distans)

122 kommentarer till ”Uttagna till Lahtis”

Synd att inte Hellner med. Det hade varit kul att se om han kunde ta lite revansch på persuiten, men han känner väl att hans form har dalat lite.
Hade varit kul med ett intervall-lopp :(

Inlagd: 2011-03-08, 13:19
Skriven av: Adrian

Det heter Lahtis på svenska Oskar!

Inlagd: 2011-03-08, 14:14
Skriven av: Skidjan

Hur många VC-lopp har Weng kört tidigare? Ska bli kul att se hur hon står sig nu när många i toppen är slitna efter VM.

Inlagd: 2011-03-08, 15:30
Skriven av: toriv

toriv: Hon har kört några VC-lopp i Norge tidigare, som bäst 23:a i tremilen i Kollen förra året.

Inlagd: 2011-03-08, 16:14
Skriven av: Cliff

Går händelserna lite i förväg och ställer en fråga angående WC finalen i Falun

1 Blir det ingen slottsprint i år?
2 Stämmer det att det ska vara 45 km för herrarna och / 25 km för damerna på söndagen ?

Inlagd: 2011-03-08, 16:30
Skriven av: Erik

Erik: De 45/20 km är för hela minitouren. Det blir slottssprint, ”prolog” i mördarbacken, dubbeljakt och jaktstart.

Inlagd: 2011-03-08, 16:47
Skriven av: Cliff

Här är hela tävlingsprogrammet till världscupfinalen: http://www.fis-ski.com/pdf/2011/CC/3152/2011CC3152PROG.pdf

Inlagd: 2011-03-08, 16:48
Skriven av: Cliff

Haag å Jönsson matförgiftade feber å dålig i magen på väg hem från Oslo.. hoppas dom andra klara sig..

Inlagd: 2011-03-08, 19:42
Skriven av: jossa

Hade varit kul att se vad Brink skulle kunna hitta på i världscupen så här slutet på säsongen?

Inlagd: 2011-03-08, 21:51
Skriven av: sten sture

Han har nog filat för mycket på staktekniken än diagonalandet upp för branta backar som de flesta världscupbanor ser ut.

Inlagd: 2011-03-08, 21:52
Skriven av: Oskar

Oskar: Finns väl inga diagonal backar kvar i vc längre heller jag tycker allt för många banor bygger på stakåkning numera.

Inlagd: 2011-03-08, 22:02
Skriven av: Joel Burman

Joel: nu tänker du väl på sprint? Den dagen någon stakar sig runt banan i Otepää blir jag imponerad.

Inlagd: 2011-03-08, 22:14
Skriven av: toriv

Haha jooo självklart men Gunde har ju varit inne på att det kanske händer snart att någon stakar sig runt på en distans bana också.

Inlagd: 2011-03-08, 22:16
Skriven av: Joel Burman

Jo, det var väl i någon dokumentär han ställde sig frågan vilka som skulle vara först med det? Vi får väl se…

Inlagd: 2011-03-08, 22:20
Skriven av: toriv

Brink var chanslös på Sm 15 km Klassik mot Hellner Richardsson Olsson.

Inlagd: 2011-03-09, 10:32
Skriven av: Erik

Måste kommentera det här med stakning vs diagonal

Jag är personligen förespråkare för diagonlaåkningens bevarande .´Och tycker därför att det är kul att se när Brink på sista 3 milen av vasan ”krossar ” stakarna Arlin , Rezac och Aukland. Dessa tre är starka på stakning helt klart men deras armar är slutkörda på speciellt sista milen kontra Brinkens som då relativt lätt tar hem det hela. Ingen av stakåkarna var egentligen nära att vinna spurten på upploppet

Hittils har alltså ingen vunnit vasan i klassiskt utan fästvalla

Inlagd: 2011-03-09, 11:18
Skriven av: Erik

Den finska truppen ser ut såhär:

Distans:

Aino-Kaisa Saarinen
Krista Lähteenmäki
Riitta-Liisa Roponen
Riikka Sarasoja
Kerttu Niskanen
Reserv: Laura Ahervo

Matti Heikkinen
Sami Jauhojärvi
Ville Nousiainen
Tero Similä
Juha Lallukka
Reserv: Lari Lehtonen

Sprint:

Aino-Kaisa Saarinen
Krista Lähteenmäki
Pirjo Muranen
Kerttu Niskanen
Kirsi Perälä
Reserv: Anne Kyllönen

Matti Heikkinen
Sami Jauhojärvi
Ville Nousiainen
Niklas Colliander
Matias Strandvall
Martti Jylhä
Reserv: Anssi Pentsinen

Kommentar: Juha Lallukka har blivit övertalad att köra dubbeljakten. Han tävlar normalt inte i klassiskt.
Heikkinen i klassisk sprint är lite överraskande, annars väntade trupper.

De nationella grupperna finns här i ett lite rörigt dokument som jag inte orkade köra copypaste på.
http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/?x3923=16805729

Mona-Lisa Malvalehto gör en intressant comeback i den nationella gruppen (klassisk sprint) efter att ha fött barn i november. Hon är tidigare JVM guldmedaljör och varit i A-final på VC i klassisk sprint. Unge Perttu Hyvärinen som tog flera medaljer i årets JVM får också chansen i den nationella gruppen. Iivo Niskanen, Maria Grundvall och Marjaana Pitkänen är också framtidsnamn som får chansen. Dock har Iivo och Marjaana slitit med sjukdom på sistone.

Inlagd: 2011-03-09, 11:21
Skriven av: Frans

Hur ser sprinten ut i Lathis? Den fristilssprintbana man använt sig av några år är ju betydligt flackare än tex Otepää och en klassisk sprint där alla stakar är inte så kul. Om någon enstaka gör det, som Northug i Stockholm, blir det underhållande men inte annars.

Inlagd: 2011-03-09, 13:02
Skriven av: JonasE

JonasE: Sprintbanan finns på sista sidan här: http://lahtiskigames.com/files/2010/12/Kilpailukutsu2011.pdf

Verkar som att damer och herrar kör samma bana. 1,4 km, är inte det väldigt kort för en herrsprint?

Inlagd: 2011-03-09, 13:06
Skriven av: Cliff

Hallå, hur kommer det sig att TV4 kör Lathis? När SVT visar och har visat alla andra WC-tävlingar? Kul med reklam i sprint… Suck. Jaja.

Inlagd: 2011-03-09, 14:28
Skriven av: Aliide

Det hade ändå varit intressant med Brink tycker jag. Hans självförtroende lär vara grymt bra just nu! Och han är en fantastisk skidåkare när han får vara frisk.
Men trots det är det rätt att Jonsson och Halvarsson får chansen. De är unga och måste ”härdas” i världscupen på samma sätt som Hellner fick jag för fyra-fem år sen. Då kommer resultaten om några år.

Inlagd: 2011-03-09, 14:29
Skriven av: sten sture

Aliide, SVT har inte hela världscupen. Det är olika mediapaket man köper och av någon anledning ingår inte alla vc-tävlingar, varav Lahtis är en av dem.

Passa på att vänja dig med sändnignarna eftersom vi kommer få nästa VM på TV4…

Inlagd: 2011-03-09, 14:53
Skriven av: Oskar

Aliide: Testa deras webb-sändningar, de brukar vara reklamfria.

Inlagd: 2011-03-09, 15:04
Skriven av: Cliff

Erik: må så vara, men för min del hade gärna Staffan Larsson ha fått vinna när han körde väl utan fästvalla 1994.

Verkar som om TV4 lyckades knipa åt sig allt som gick i Finland denna säsong. Misstänker att de sänder i TV4 Sport även denna gång?

Inlagd: 2011-03-09, 17:13
Skriven av: toriv

Petter har blitt syk, så han kommer ikke.

Inlagd: 2011-03-09, 17:59
Skriven av: Gunnar Bull

Och då var världscuperna avgjorda.

Inlagd: 2011-03-09, 18:06
Skriven av: JonasE

Gunnar: en femma på att det handlar att spara kroppen och inte en riktig förkylning… Eliassen eller Northug förresten? :)

Men jag kanske är FÖR misstänksam ..

Inlagd: 2011-03-09, 18:07
Skriven av: Skidjan

TV4 har rättigheter till världscuptävlingarna i Finland och Österike när det gäller längd och alpint.

NRK sänder också från Lathis för den som har tillgång.

Inlagd: 2011-03-09, 18:29
Skriven av: Stefan

Det tenkte jeg også, Skidjan. Men det får vi nok aldri vite :-)

Her er ihvertfall NTB-meldingen:

http://www.dagbladet.no/2011/03/09/sport/langrenn/northug/lahtis/15748278/

Inlagd: 2011-03-09, 18:38
Skriven av: Gunnar Bull

JonasE: inte sprintcuperna, speciellt inte damernas.

Skidjan: det är väl klart det är, precis som Hellner resonerar.

Inlagd: 2011-03-09, 20:48
Skriven av: toriv

Någon som vet om dessa lopp går att se streamat på tv4.se?

Inlagd: 2011-03-10, 16:34
Skriven av: Adrian

Så VM 2013 sänds alltså i TV4? :(

Inlagd: 2011-03-10, 18:42
Skriven av: Kristofer

Jag har skaffat NRK utav dessa anledningar ni gnäller om ovan. Om ni har en vettig kabeloperatör kan ni byta ut någon kanal mot NRK. Så får man se allt i j*vligt bra sändningar.
Jag kommer inte sakna SVT’s sändningar speciellt mycket.

Inlagd: 2011-03-10, 18:47
Skriven av: Joel Burman

Er disse løypene i Lahti harde? Noen muligheter til å sprenge feltet på Johaug vis der? Noen som vet?

Inlagd: 2011-03-10, 18:47
Skriven av: Neithiri

Burman: Var inte så jääääääääääävla säker på att NRK kommer sända längd i all framtid. Även de har gått ut med att langrenn inte är en självklarhet på NRK i framtiden. Av exakt samma anledning som gjorde att SVT förlorade budgivningen.

Inlagd: 2011-03-10, 19:43
Skriven av: Benke Benbrott

Jag undrar liksom Neithiri om någon vet hur banorna är i Lahtis.

Inlagd: 2011-03-10, 20:29
Skriven av: Anna

Inte bara VM i Val di Fiemme 2013 har rykt från SVT, TV 4 har även lagt beslag på skidskyttetävlingarna för hela nästa säsong. Blir en käck reklampaus precis när Helena lagt sig på skjutvallen i sista liggande alltså :-)
För nu ska till och med våra folksporter bli coola och flashiga i fyrans regi. Bedrövligt är det, för givetvis kan inte Ekwall & Jihde & co aldrig någonsin mäta sig med Vinterstudion. Som tur är finns Eurosport och NRK (förhoppningsvis!) med proffsiga kommentatorer med koll & förståelse för skidsporten.

Inlagd: 2011-03-10, 20:53
Skriven av: Freddy

Reklamdelen är visserligen bedrövlig, men om det sköts så som på Eurosport är det ändå överkomligt. Det vidriga är just det ”flashiga” och ”fräcka”. Sjutton infällda bildrutor, Ekwall med ett par knappar uppknäppt och intervjuer av ”Bra eller Anus”-karaktär.

De vanliga VC-tävlingarna lär väl dessutom sändas i skymundan på TV4 Sport.

Inlagd: 2011-03-10, 21:07
Skriven av: Benke Benbrott

Apropå skymundan så kommer i alla fall helgens tävlingar gå i vanliga TV4, inte TV4 Sport. Vågar man hoppas på ett ljus i tunneln…

Inlagd: 2011-03-10, 21:17
Skriven av: toriv

Benke: Jag ser inte nånstans att NRK håller på att tappa sina sändningar så jag utgår ifrån att den perioden som SVT tappat blir kvar på NRK!!!!

Synd att inte Northug kör i helgen hade vart skönt för Hellner att spurta ner honom och plocka in skidpepp bonusen!

Inlagd: 2011-03-10, 23:00
Skriven av: Joel Burman

Nethiri: har för mig fältet blev sprängt rätt bra förra året iaf, inte säkert om det var för att banorna var superhårda utan var många som fattades och många som var trötta sen OS. Har för mig det var några klassiskspecialister som såg till att det hände och som senare tappade rejält på fristilsdelen..

http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&competitorid=83023&raceid=16209

Nu är det väl 10+10 och inte 15+15?

Inlagd: 2011-03-10, 23:11
Skriven av: Skidjan

Joel…Blir kankje litt vanskelig, i og med att Hellner også står over Lathi!!! :)

Inlagd: 2011-03-10, 23:16
Skriven av: tolsrav

JOEL BURMAN:

Verkar lugnt i dagsläget, men konkurrensen finns där också

http://www.nrk.no/sport/meisterskap/ski-vm-2011/nyheter/1.7532050

Inlagd: 2011-03-11, 02:28
Skriven av: Benke Benbrott

Bauer körde sönder fältet förra året om jag minns rätt, bara Manificat som hängde med honom.

Inlagd: 2011-03-11, 08:03
Skriven av: Cliff

Det är inget vidare med Legkov
http://www.langd.se/legkov-laangt-nere-efter-vm-missen.4896535-86106.html

Cliff>> Ifjol var det riktigt tunna startfält på herrsidan, vilket gjorde det möjligt för Bauer och Mani att spränga fältet totalt. Nu är det jämnare och dessutom kortare. Dessutom saknas både Hellner och Petter vilket gör att ännu fler än vanligt tror att deras bästa chans är på det mycket korta upploppet.

Inlagd: 2011-03-11, 09:51
Skriven av: JonasE

Läskigt med Legkov. Hoppas att han får stöd av förbundet.

Inlagd: 2011-03-11, 10:37
Skriven av: Anders

Jonas E:
Legkov ja, hm, jeg husker dette;
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/skisport/article3924841.ece
For en nedtur.

Inlagd: 2011-03-11, 10:38
Skriven av: Neithiri

Svanemo ersätter Olsson imorgon. Hade mycket hellre sett Fredrik ”Eksjö” Karlsson som gjorde ett bra SM.
http://www.langd.se/langdlandslaget-inleder-vc-spurt-i-lahti.4896616-86106.html

Är det några spurtpriser imorgon?

Inlagd: 2011-03-11, 12:13
Skriven av: JonasE

DP-VM-sexan Rydan är nu frisk, tränar bra och sugen på att tävla (enligt bloggen)…

Vill se henne i Lahtis istället för t.ex Lindborg men det är väl försent att göra en rockad inom truppen nu.

Inlagd: 2011-03-11, 12:39
Skriven av: Jörgen

Bättre att hon (Rydan) tränar på hemma i stället för att tävla ihelg..så hon kan göra en bra avslutning nästa helg..

Inlagd: 2011-03-11, 12:53
Skriven av: jossa

Ett tips någon???

Inlagd: 2011-03-11, 17:49
Skriven av: JonasE

JonasE: Tipstrådarna inför Lahtis är nu inlagda:

Lördag: 10/20 km Skiathlon/DP

Söndag: Sprinten i klassisk stil

Inlagd: 2011-03-11, 18:39
Skriven av: Jörgen

Jossa: Kanske det.. Men om Maria själv känner sig fit och vill tävla istället för att klättra på väggarna och träna hemma borde hon kanske släppas lös?

Inlagd: 2011-03-11, 19:13
Skriven av: Jörgen

Håller med Jossa. Vore nog fint med lite vila för henne.

Inlagd: 2011-03-11, 20:54
Skriven av: Alexander

Hur ligger Sverige till med kvoten inför nästa år?
Behöver vi fler med placeringar bland de 30 första för att få full kvot?
Finns det sammanställt på något ställe hur många varje land har haft bland de 30 första?

Inlagd: 2011-03-12, 10:59
Skriven av: Anders E

Väldigt bra fråga Anders E! Har vi någon statistiker här?

Inlagd: 2011-03-12, 11:03
Skriven av: Alexander

damerna har väl full kvot till nästa år..
tror en herr på distans måste ta poäng för att få full kvot men långt ifrån säker

Inlagd: 2011-03-12, 11:16
Skriven av: jossa

Spelar ju ingen roll om vi har full kvot. Är ju i så få lopp som vi skickar så många.

Inlagd: 2011-03-12, 11:19
Skriven av: Joel Burman

Alla herrar utom Rickardsson kan ta sina första distanscups-poäng för i år och på så sett få full kvot. Däremot har både Rickardsson (och Jönsson imorgon) chansen att vinna distansvärldscupen och skaffa en en personlig friplats till nästa år.

Inlagd: 2011-03-12, 11:45
Skriven av: JonasE

For tøft tempo for Kalla og Haag denne gangen også ser det ut som…

Inlagd: 2011-03-12, 11:56
Skriven av: Neithiri

Neithiri>> För Björgen också

Inlagd: 2011-03-12, 12:02
Skriven av: JonasE

JonasE:
Ja, og det irriterer meg litt at Johaug trekker Kowa inn til seier

Inlagd: 2011-03-12, 12:05
Skriven av: Neithiri

Håller med dig Neithiri, alltid lika irriterande när någon bara ligger i rygg och sedan spurtar hem segern…

Fasiken vad oteknisk Kowalczyk är i fristilsspurter, årets långsammaste spurt? Grattis till Johaug.

Inlagd: 2011-03-12, 12:12
Skriven av: JonasE

JAAAAAAAAAAA!!!
Deilig! Superdame!
Jeg elsker deg Therese!

Inlagd: 2011-03-12, 12:12
Skriven av: Neithiri

sen när kan Johaug spurta :O !?

Inlagd: 2011-03-12, 12:13
Skriven av: Markus

bästa spurtuppgörelsen på år och dar

Inlagd: 2011-03-12, 12:13
Skriven av: Emil

eller sen la clusaz

Inlagd: 2011-03-12, 12:15
Skriven av: Emil

Björgen visar än en gång att hon inte tål många tävlingar i rad. Dock smart säsongsupplägg med tanke på VM (och OS ifjol). Frågan är om hon nångång lyckas vinna totala VC igen.

Otroligt kass spurt av Kowa.

Inlagd: 2011-03-12, 12:31
Skriven av: Frans

Frans;”Björgen visar än en gång att hon inte tål många tävlingar i rad.”

VM-dronningen røsket med seg 4 gull og 1 sølv fra et mesterskap hvor ”tävlingarna” gikk annen hver dag. Dessuten har hun vunnet stort sett alt hun har stilt opp på denne sesongen så din påstand virker temmelig latterlig. Hva skal man si om f.eks Kalla og Haag da? At de ikke tåler mer enn en ”tävling” i året?

Inlagd: 2011-03-12, 12:48
Skriven av: Neithiri

Neithiri: vad börja du gnälla på Kalla å Haag nu ?? kom du inte på något bättre att skriva..

Inlagd: 2011-03-12, 12:52
Skriven av: jossa

jossa:
Nei, jeg svarte bare på Frans sin tåpelige kommentar om at Bjørgen ikke tåler flere konkurranser på rad og lurte på hva han da måtte mene om Kalla og Haag, utrolig at du ikke forsto noe så enkelt.

Inlagd: 2011-03-12, 13:00
Skriven av: Neithiri

Kan ikke se at Bjørgens 4. plass i dag er et tegn på at hun ikke tåler mange løp på rad, at hun ikke er med inn i dag er nok mest fordi hun har hatt en utladning etter vm, en helt normal reaksjon etter å ha innfridd et enormt forventningspress. Frans henger seg opp i gamle Tds resultater, men realiteten er at Bjørgen i det siste har vist at hun kan gå mange gode løp på kort tid, blant annet i vm, men også i kusamo og falun…

Inlagd: 2011-03-12, 13:06
Skriven av: Hanne

Björgen hade aldrig gjort ett så bra VM om hon gått TdS.

Hennes form dalade rejält under VM, vann 10 km knappt, som hon varit helt överlägsen i, och tvåa på 30 km, nu fyra. Klart formtapp om man jämför med vilken nivå hon hållit under säsongen då hon skippat varannan VC helg för att klara av att hålla upp formen.

Inlagd: 2011-03-12, 13:17
Skriven av: Frans

Frans:
Herregud, hadde du ventet deg at Marit skulle vinne 10km like ”lett” i et VM som alle topper formen til? Og igjen, hva skal man da si om alle de andre løperne? De må jo suge big time skal man måle etter dine kriterier angående å ikke tåle flere renn på rad, men det nekter du visstnok å snakke om.

Inlagd: 2011-03-12, 13:28
Skriven av: Neithiri

Tilbake til ”normalen” på herresiden, vi er ingenting uten Petter Northug, absolutt ingenting, skuffende.

Inlagd: 2011-03-12, 13:34
Skriven av: Neithiri

Frans, Hadde Bjørgen lagt inn Tds i det sesongopplegget hun har gått i år, så hadde hun nok ikke hatt et så godt vm nei, men skulle hun gått Tds ville hun jo forandret på opplegget, og jeg tviler på at du vet hvordan sesongen til Bjørgen hadde sett ut da.

At du bruker det faktum at Bjørgen ikke har vært totalt overlegen i alle løp hun har gått som et tegn på
Hun ikke tåler mange løp på rad er rett og slett latterlig!

Inlagd: 2011-03-12, 13:40
Skriven av: Hanne

Grattis Therese men J*vlar vilken risig målgång av Kowa!

Inlagd: 2011-03-12, 13:55
Skriven av: Joel Burman

Helt värdelöst med masstartsåkning i fristil! Rickardsson är sjukt stark och trycker på för allt han har men hjälper ju inte, blir inga luckor…hängåkarnas dröm är det.

Inlagd: 2011-03-12, 13:59
Skriven av: Freddy

vilket jävla pajaslopp

Inlagd: 2011-03-12, 14:01
Skriven av: Emil

Bra att vi fyllde kvoten, men fan vad jag hatar masstart

Inlagd: 2011-03-12, 14:04
Skriven av: JonasE

Rickardsson sprakk som en morken sekk med poteter, Og Cologna tok dette ganske lett, Petter hadde garantert vunnet dette om han hadde vært med.

Inlagd: 2011-03-12, 14:05
Skriven av: Neithiri

Det bästa med masstart är att det är BÅDE spännande OCH rättvist!

Inlagd: 2011-03-12, 14:05
Skriven av: Stålverk 80

ja, det här loppet var ju det värsta jag sett. Kul att Cologna vann dock, men så otroligt typiskt Rickardsson att dra hela loppet, försöka trycka på vid helt fel tillfälle och sen tappa 15 placeringar när det är 500 m kvar

Inlagd: 2011-03-12, 14:06
Skriven av: Emil

Neithiri – Rickardsson fick strul vid två tillfällen och tappade otroligt många placeringar när Cologna tryckte på

Inlagd: 2011-03-12, 14:07
Skriven av: Emil

Skönt med Cologna och fransmännen tillbaka i toppen igen. Tydligt att de hade jätteproblem med materialet i Kollen.

Inlagd: 2011-03-12, 14:11
Skriven av: Frans

Jag tycker att det var ett underhållande lopp. Det blir mer händelserikt när Northug inte är med.
Nu är det inte bara en väntan på Northug utan alla försöker, det är bra.

Inlagd: 2011-03-12, 14:12
Skriven av: nisse

Äh, det var väl helt OK lopp. Rickardsson kör inte helt smart eller ska vi säga som Northug, den där ”skidtramparen” Bauer förstörde dagen.

Inlagd: 2011-03-12, 14:16
Skriven av: uttern

Det var ju ett av de bättre masstartsloppen på länge. 10+10km är bättre än än 15+15. Går fortare från start. Och det blev en riktig jakt på skatedelen. Dock fegt av Bauer att inte trycka på mer på skatedelen.

Inlagd: 2011-03-12, 14:21
Skriven av: Frans

Märklig taktik av Rickardsson. Han borde väl antingen köra med Bauer och Cologna efter skidbytet eller hålla position för att vara med på slutet? Nu drog han precis efter att de andra hade kommit ikapp och var sedan körd. Hellner gjorde rätt på VM som valde en konsekvent taktik (medveten om att han var körd om fältet inte sprack), men det här var bara konstigt.

Inlagd: 2011-03-12, 14:25
Skriven av: Per

Vi hade nog en väldig tur på damstafetten i VM. När man ser Brittas resultat idag så var det ett mirakel att vi inte tappade minst 30sek på Finland.

Inlagd: 2011-03-12, 14:56
Skriven av: nisse

Jaaaaa! Grattis til Johaug! Tøft at hun spurtslår Kowalczyk.

Inlagd: 2011-03-12, 15:29
Skriven av: Helmer

Med den kurvan som Kowaltzyk tog så får hon vara glad att hon inte gick på näsan. Hon har verkligen problem med tekniken när hon är under press.

Inlagd: 2011-03-12, 16:51
Skriven av: nisse

Äntligen! Ulvang och Co måste ju ha varit vettskrämda för den dagen Södergren lägger av och även nu när han visat lite sämre slag men Hallelujah! Daniel Rickardsson tornar upp som en stark kandidat till att vara tourens dragvilligaste åkare.

Han är den perfekta ersättaren, bra i båda stilarna och dragvillig som få! Tyvärr minskar ju medaljchanserna drastiskt eftersom den typen av körning bara gynnas i intervall lopp (ett försök vartannat år på mästerskap?!?) där de under de senaste åren mest handlat om bortvallningar eller snöstormar som förrstör tävlingar.

Tragiskt! Nåja nu kan ju som sagt Ulvang och Co vara lugna det kommer att finnas någon som ligger där framme och kör även när Södergren ställt in skidorna i garaget. Så att det inte blir total luskörning i alla massstart/skiathlon lopp.

Som jag känner nu efter att ha sneglat (såg inte hela loppet zappade runt) på den här soppan så lutar det nog åt masstarts/skiathlon bojkott av herrloppen nästa säsong. Hur länge ska den här mardrömmen pågå egentligen?

Inlagd: 2011-03-12, 17:11
Skriven av: Joel Burman

Jag hade väl lågt ställda förväntningar men jag tycker att det i alla fall var ok att titta på tv4 även om det inte går att jämföra med hård och blomman.
Bara det att de inte hade reklam mitt i var en glad överraskning.
Kommentatorn hade ju hyfsad koll (om man bortser ifrån att han chansade på att Britta och Jenny brutit loppet innan han kollade resultatlistan…).

Inlagd: 2011-03-12, 17:33
Skriven av: Anders E

Masstar, Masstart, Maastart. Hur l¨nge ska vi behöva stå ut med eetta? Idag var det å trist att jag började skana Northug.

Jag såg den på NRK och deras kommentatorer är ju riktigt tråkiga. De har en del kunskap, men är bara fokuserade på de norska och har ingen humor alls. Andreas och Jon (skidskytekommentatorerna) borde fått kommentera skidorna också. Oj vad man skanar Rike när loppet i övrigt är en trist masstart.

Snälla FIS: ta bort masstart och använde den gör om detta till en jaktstart.

Angående Rickardsson så tror jag att han under denna säsong kan vara världens bästa klassiska åkare. undrar hur VC-listan hade sett ut om vi hade haft en traditionell VC. Det som stör mig mest är att jag inte har en aning om vem som är världen bästa skidåkare just nu. Jag har ju självklart tankar om vilka jag tror är bäst, men det går ju inte att veta.

Inlagd: 2011-03-12, 18:15
Skriven av: Alexander

jag tyckte kommentatorerna var helt värdelösa. de såg inte att folk ramlade, och hade ingen koll på spurtpriset i damloppet, utan trodde de ryckte för att gå ifrån

Inlagd: 2011-03-12, 18:15
Skriven av: Emil

Frans med flera (med kunskaper om dewt finska landslaget). Magnar Dalen ville tydligen ha med Mäkäräinen till stafetten i skid-VM. Jag gissar att hon då skulle åkt tredje. Hade hon då petat Roponen? Eller hade Roponen fått åka fjärde och Lähteenmäki första? Eller är Mäkäräinen en så pass bra spurtare så att de tom skulle kört henne på sista?

Inlagd: 2011-03-12, 18:24
Skriven av: Alexander

DEt värsta jag sätt på TV idag är ändå hyr Rawald hjälper de norska skidskyttarna att få bättre teknik. Jag är inte sur på Rawald, men det åste väl gå att skaka fram pengar så att han kan jobba 60% för svenska skidlandslaget och 40% för skidskyttelandslaget.

Inlagd: 2011-03-12, 18:26
Skriven av: Alexander

Jag tror att detta var både Colognas och Johaugs första världscupsegrar i ett enskilt lopp.

Inlagd: 2011-03-12, 18:47
Skriven av: JonasE

Är det någon som hittat tider uppdelat på klassiskt och fristil?

Inlagd: 2011-03-12, 19:16
Skriven av: JonasE

JonasE: Stämmer när det gäller Johaug. Däremot var jag var beredd att säga mot dig direkt vad gäller Cologna men det visar sig att du har rätt – länk

Dario har 5 vinster i världscupen, av dessa är det:

2 totalsegrar i Touren (2009 + 2011)
1 totalseger i världscupsfinalen i Falun (2009)
1 stafettseger med Schweiz (2010)

Och så dagens seger i Lahtis. Hade för mig att han vunnit betydligt mer men där ser man…

Inlagd: 2011-03-12, 20:13
Skriven av: Jörgen

JonasE igen: Angående tider uppdelat i klassiskt resp fristil finns de i form av mellantiderna i liverapporteringen på FIS:s hemsida (damerna, herrarna), men det blir ett styvt jobb att ta fram fristilstiderna utifrån det, åkare för åkare…

Inlagd: 2011-03-12, 20:23
Skriven av: Jörgen

Alexander skrev; ”Jag såg den på NRK och deras kommentatorer är ju riktigt tråkiga. De har en del kunskap, men är bara fokuserade på de norska och har ingen humor alls.”

Jeg må bare si meg så utrolig enig i det du skriver her, Norges kommentatorpar er en tvers gjennom grusom opplevelse å høre på, det er som en fiolinkonsert med to fullstendig falskstemte fioliner, som en bok med spennende handling hvor skrivefeil ødelegger opplevelsen totalt, som et flott samstemt kor hvor to katter i brunst plutselig detter ned fra taket osv osv, og i tillegg er de forferdelig kjedelige å høre på. Mine favoritter er Hård og Blomman, det er så lett å få forståelsen av at de virkelig elsker langrenn med sitt engasjement og sine kloke uttalelser, de får terningkast 6 fra meg når det gjelder å formidle langrenn i TV. Sverige tar gull i kommentering, vi tar en soleklar sisteplass.

Inlagd: 2011-03-12, 20:57
Skriven av: Neithiri

Alexander: Mäkäräinen hade aldrig tagit en plats i de finska stafettlaget bara media gjej hon är inte nära ett peta någon..närmanst var solkart Niskanen..att ta en plasts då på Muranens bekostnad..var innan VM de var lite osäkert med Muranen vs Niskanen men båda var i bra form..

Inlagd: 2011-03-12, 21:45
Skriven av: jossa

Mäkäräinen hade nog kunnat peta Roponen, hon var bara några sekunder efter Lähteenmäki och Roponen i Muonio. Men i och med att hon tackade nej till VC i Gällivare och inte åkte några andra längdtävlingar förutom Muonio så var hon nog aldrig på riktigt aktuell för VM.

Men förstår att Magnar vill vara tydlig med att hon är välkommen till längdåkningen. Just nu är hon kanske den bästa fristilsåkaren i Finland.

Inlagd: 2011-03-12, 21:56
Skriven av: Frans

Tror nog att Mäkäräinen hade kunnat platsa på en fristilssträcka i ett finskt landslag. Här är dem inte så imponerande som de är i klassiskt. Men någon given plats är det ju inte men chanslös är hon absolut inte. Hennes åktid är imponerande sen är det svårt att få en riktmätare då åkarna måste hålla igen mer än i längd för att inte komma med för hög puls in på vallen. Därför går det inte heller att jämföra henne med Gössner som håller hög klass då man inte vet hur hög puls dem inviduellt kan ligga på innan t.ex. ett skytte.

Inlagd: 2011-03-13, 08:05
Skriven av: Gunnar

Det som slår meg etter gårdsdagens løp, er at det virker som om de fleste av løperne rett og slett ikke har noe plan overhodet. Dette forsterkes av at Petter ikke er med. Tidligere har de lagt opp løpet etter ham, men når han ikke er med så virker de helt rådville – kanskje med unntak av Cologna.

Hva i all verden er det Rickhardsson og Bauer tenker på?

Fellesstart uten Northug er faktisk enda kjedeligere enn når han er med.

Inlagd: 2011-03-13, 08:10
Skriven av: gif

Kändes som Bauer körde för att vara före Rickardsson snarare än att vinna loppet.

Önskar att de körde mer konsekvent. Satsa på utbrytning, hårt ryck på slutet eller vinna spurten.

Inlagd: 2011-03-13, 09:03
Skriven av: uttern

Gif: Du har någon slags märklig poäng visst f*n saknade man Petter igår. Men inte älskar jag tävlingsformen för det.

Inlagd: 2011-03-13, 09:39
Skriven av: Joel Burman

Tyckte Rickardsson gjorde rätt första sträckan då han är i särklass världens bästa klassiska åkare när han är i form enligt mig. På skatedelen skulle han släppt upp bauer och cologna. Hade dem inte varit intresserade av att dra så är det bara vänta ifatt klungan och låta bästa spurtaren vinna. Vad Rickardsson vinner på det är en bättre placering och fler vc poäng.

Inlagd: 2011-03-13, 09:48
Skriven av: Gunnar

Gunnar: Richardsson som så många andra svenska åkare är ju inte funtad så. Så fort det går långsamt tycker de att det är pinsamt eller nått och lägger sig längst fram. Om masstarts fixeringen fortsätter såhär måste vi börja jobba med den här inställningen hos våra juniorer också. Dvs att de inte ska ligga där framme och slösa krafter till varje pris.

Inlagd: 2011-03-13, 09:52
Skriven av: Joel Burman

Hoppas alla nationer ”börjar jobba med den inställningen hos juniorerna”. Då får vi snart mitt drömscenarion där alla vägrar att ligga först och en 5-mil tar 3 dygn att genomföra.

Inlagd: 2011-03-13, 10:08
Skriven av: Benke Benbrott

Frans: skulle hon peta Roponen ? de hade aldrig hänt finsk mästarinan å många topp 10 i WC..hade Roponen petats så hade Nikanen gått in å Muranen tagit sista

Inlagd: 2011-03-13, 10:56
Skriven av: jossa

Niskanen och Muranen har inte varit några alternativ till en skatesträcka så som de skejtat i vinter. Roponen har endast gjort två bra lopp i vinter, båda på hemmaplan i FM + en skateprolog i TdS. Hon har inte varit många gånger topp 10 i vinter. Klar petningsrisk på henne.

Förövrigt är hon jättebesviken på sin säsong och funderar på att skippa VC finalen.

Inlagd: 2011-03-13, 11:07
Skriven av: Frans

Fantastisk prolog av Jacobsen :)
Lähteenmäki, Brodin og Natsumi er ute, Majdic skuffer med 24. plass. 12,20 sekunder er tidsdifferansen mellom vinneren Jacobsen og nummer 30 Rintala, det er mye.

Inlagd: 2011-03-13, 11:20
Skriven av: Neithiri

Frans: vadå två bra lopp på Roponen i år finns ju massa bra.. snacka om att ha krav
Roponen i år några res
1 finska mästerskap DP
5 Rybinks DP
9 Obersdorf DP
8 otepää 10 km k
4 TDS porolg
7 La Cluza
1 Finska mästerskap 10 km

Frans: är de bra två bra lopp+1? hon hade aldrig petats av Mäkäräinen

Inlagd: 2011-03-13, 11:34
Skriven av: jossa

Hon har endast två topp 10 i skatelopp. Resten är klassiskt och DP, hon har förbättrat sig i klassiskt men gått bakåt i skate. Men Mäkäräinen hade inte petat henne eftersom hon inte kört VC. MEN hade hon gjort det hade det varit petningsrisk på Roponen. Åkningen mot Britta i stafetten imponerade inte (även om hon tappade en massa utför pga kassa skidor)

Inlagd: 2011-03-13, 11:43
Skriven av: Frans

Frans: vadå endast två topp 10 i fritt? tror du Mäkäräinen hade gjort de bättre? sedan henns DP lopp rybinks var fritt delen suverän av Roponen drog fram Follis hela loppet så hon blev 4 å jaga nästan ifatt tvåan..jag förstår inte hur man kan ifråga sätta Roponen mot en skidskytt,,

Inlagd: 2011-03-13, 11:55
Skriven av: jossa

jossa: Tror inte du har riktigt koll på hur bra de bästa skidskyttarna faktiskt är på 5km skate. Tack vare Miriam Gössner var Tyskland med i medaljkampen i Liberec och Jochen Behle ville ha både hon och Magdalena Neuner till VM i Oslo. Kaisa Mäkäräinen har slagit dessa tjejer flera gånger i spåret i vinter.

Riitta-Liisa Roponen kommer inte till VC avslutningen i Sverige. VM besvikelsen har tagit på hårt och hon har ingen lust att åka skidor just nu.

Inlagd: 2011-03-14, 14:42
Skriven av: Frans

Frans: vissat är många skidskyttar bra på 5 km fritt bland skidskyttarna är Gössner klart bäst..men att Mäkäräinen hade petat Roponen i VM finns bara inte Roponen var ändå topp 15 på lopp i VM å åkt bra innan VM..Klart säkert Behle ville ha med Gössner hon har ju bevisat att hon kan hävda sig bra..+ att tyskland på damsidan haft stora problem hela året vore ju tjänste fel om han inte försökte med Gössner..

Inlagd: 2011-03-14, 15:10
Skriven av: jossa

Onödigt att tjafsa om detta egentligen. Men är övertygad om att Roponen i den form hon visat på slutet skulle få bita i rejält för att slå Mäkäräinen på 5 km fritt.

Dessutom slängde Mäkäräinen sina usla Atomic skidor efter förra säsongen och bytte till Fischer, vilket inte Roponen gjorde.

Inlagd: 2011-03-14, 15:26
Skriven av: Frans

Frans: tror åxå dom åkt rätt jämt nu..men jag menade att man ändå aldrig i VM skulle peta Roponen mot Mäkäräinen i stafetten ..Roponens stafettstäcka var inte bra men var heller ingen katastrof..var inte på stäcka 3 finland tappa chansen att hänga med norge var på stäcka 2 de sprak..

Inlagd: 2011-03-14, 17:32
Skriven av: jossa

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values