01 mars 2011, av Martin

Rydqvist berättar för Skidpepp: Fortfarande osäkert


Rydqvist när hon fortfarande hade hälsan

Som ni vet gick stafettankaret Maria Rydqvist och blev sjuk. Skidpepp tog kontakt med Maria som fortfarande säger att läget är osäkert:

”Ena stunden tror jag att jag ska kunna åka och nästa tror jag att det är kört. Det går fortfarande inte att säga. Hänger på hur det är i morgon då jag kommer testa på skidorna. Känns det inte ok att ens träna kan jag givetvis inte köra. Men jag är beredd att chansa lite extra för stafetten om jag tror att jag inte tappat formen för mkt. I vanliga fall tänker man ju även långsiktigt men nu tänker jag kanske lite mer kortsiktigt än vanligtvis.”

Håll tummarna!!

44 kommentarer till ”Rydqvist berättar för Skidpepp: Fortfarande osäkert”

Changs inte Maria – hälsan är mer värd än VM!

Inlagd: 2011-03-01, 18:21
Skriven av: Allan Vallan

Är det bara en förkylning är det ju ingen fara med hälsan, det är väl mer att prestationen sjunker.
Själv har jag spelat fotbollsmatcher i 90min förkyld och gett allt, det går även om det inte är optimalt så klart.
Det är sjuk tråkigt om hon känner att hon inte är i slag nog att åka :(

Inlagd: 2011-03-01, 18:26
Skriven av: Adrian

Adrian: vill det sig riktigt illa så kan hjärtmusklen bli inflammerad, så man ska nog vara jäkligt försiktig med träning och förkylning.

Alla beslut bör tas i samråd med läkare.

Hoppas hon blir frisk!

Inlagd: 2011-03-01, 18:30
Skriven av: Skidjan

Har spelat både fotboll å tävlat i skidor.. tycker inte de går att jämföra de rikitgt i fotboll kan man göra en bra match när man är förkyld i skidor har de aldrig gått bra… de är min erfarenhet

Inlagd: 2011-03-01, 18:36
Skriven av: jossa

Håller med jossa. Plus att det kan vara riktigt farligt för hjärtat att pressa sig på max när man är dålig. Minns alla orienterar som dog!

Men, så länge man inte har feber så är det sällan några problem.

Inlagd: 2011-03-01, 18:40
Skriven av: Oskar

Klart det är skillnad på fotboll och skidor men det jag vill säga är att sålänge det bara sitter i nästan och inte i huvud och hals så är det inge större hälsorisk att anstränga sig.

Inlagd: 2011-03-01, 19:17
Skriven av: Adrian

näsan ;)

Inlagd: 2011-03-01, 19:17
Skriven av: Adrian

Om Maria R inte blir frisk kanske bästa alternativet för tredje sträckan finns i Khanty-Mansiysk.

Inlagd: 2011-03-01, 19:24
Skriven av: Elin

Elin: Kanske, men det är helt omöjligt att veta. Mer troligt är att det bästa alternativet är Anna Haag (och så Lindborg på andra).

Svårt att tro att någon av våra skidskyttedamer skulle platsa med tanke på deras säsong hittills.

Inlagd: 2011-03-01, 19:39
Skriven av: Cliff

Jag menar AKS som verkar minst lika bra som när hon åkte i längdlaget.

Inlagd: 2011-03-01, 19:42
Skriven av: Elin

Får AKS tävla då Elin? Hur är det med reserver, FIS-poäng mm?

Inlagd: 2011-03-01, 19:51
Skriven av: Skidjan

Elin: skojar du om AKS ? visst har hon åkt bra på slutet men ändå..trode jag skulle slippa snack om skidskytter iår men inte..

Inlagd: 2011-03-01, 20:03
Skriven av: jossa

Ta inte förslaget på allvar även om AKS har 114,91.

Hon skulle minst sagt vara svårövertalad.
Med nytändning satsar hon stenhårt på nästa OS i skidskytte.

Inlagd: 2011-03-01, 20:05
Skriven av: Elin

Elin vad säger 114.91 ?

Inlagd: 2011-03-01, 20:08
Skriven av: jossa

Ang. AKS har hon ju åkt sjukt svagt i år jämfört med tidigare och med konkurrenterna. Tror inte hon kan bidra med ngt äns om hon vill. Hoppas dock att det går bra för henne i Skidskyttevm.

Inlagd: 2011-03-01, 21:17
Skriven av: Maria

Bortse från mitt tidigare inlägg. Blandade ihop mnen och trodde det var Anna Karin Olofsson Zidek ni pratade om.

Inlagd: 2011-03-01, 21:19
Skriven av: Maria

Då är det bättre att ta in en junior än Aco eller Helena,dom har inte en chans mot skidåkarna!Det vet du oxå elin!

Inlagd: 2011-03-01, 21:42
Skriven av: Loke

Strömstedt böt ju bort läng dåkningen då han var för klen…

Inlagd: 2011-03-01, 21:45
Skriven av: Experten

Jag tycker inte Rydis ska chansa inte nu när landslagsledningen väljer att låta Kalla och Ida köra imorgon.

Hoppas att Maria är fräschare till tremilen så kanske hon kan göra ett bra lopp där istället.

Inlagd: 2011-03-01, 22:03
Skriven av: Joel Burman

Maria ska INTE chansa!

Jag har två i min närhet som tränat/tävlat med förkylning/virus i kroppen.

Båda lider livslångt av hjärtflimmer. Den en har hjärtat okej men signalsystemet fungerar inte fullt ut. Med medicin åker han nu milbanan på 33 minuter i stället för ca 28.
—-
Jag har sett Anna-Karin åka flera gånger i år.
Framförallt är hon numera så positiv, så glad. Minns henne som lite butter ibland.
Givetvis har hon förbättrat den fria tekniken avsevärt.

Om man tittar på hennes Course Time som är mycket bra ska man betänka att det är efter att hon varvat runt i flera straffrundor.

Inlagd: 2011-03-01, 22:20
Skriven av: Elin

Elin: hennes åkning håller inte i längd analysera henneslopp efter nyår så borde du förstå? jag förstår att de kostar kraft att åka straffrundor..
när man jämför course time i skidskytter är de så mkt man ska ta hänsyn till,, de man vet med säkerhet är att på spurtvarvet åker alla max.. på dom andra varven håller en del igen,,

Menar du på allvar att AKS skulle förstärka de svenska stafettlaget?
känns som du ofta letar nytt som inte bevisat att dom håller, förra året ville du ha med ACO Hansson sedan var de någon yngretjej du ville ha med till JVM..

Inlagd: 2011-03-01, 22:32
Skriven av: jossa

jossa; Om Maria inte startar finns det flera alternativ, AKS kanske hade varit ett av dem men är inte aktuell.

Det var inte jag som föreslog att ACO skulle åka stafett förra året. Förbundet försökte utan min medverkan få med henne.

Den yngre tjej du menar var Kajsa Snihs som förbundet redan tagit ut som reserv på hemmaplan.
Jag ifrågasatte beslutet att lämna henne hemma men fick då förklaringen att ekonomin satte stopp.

Samma ”usla” ekonomi som man i år skyllde på vid uttagningen till ungdoms-OS. Sverige skickade bara två flickor, en blev sjuk och de missade medalj i mixade stafetten.

Inlagd: 2011-03-01, 22:57
Skriven av: Elin

Är helt säker på att alla tjejer i truppen är bättre än AKS även några på hemmaplan håller minst sammaklass..har du tittat på AKS lopp i år alltså åktider helaåret

Förlåt om jag kom ihåg fel om ACO men att svagt minne att du ville ha med henne någon gång men kan ha fel..

Var de riktiga ungdoms OS? var ju inte med åkare från hela värden?
Kajsa Snihs blev res på hemmaplan som du skrev du som har koll på ungdomar hur har de gått för henne i år?

Inlagd: 2011-03-01, 23:17
Skriven av: jossa

Samma ekonomiska resonemang har man ju kört med i seniorlaget också. Känns ju som alla utom toppåkarna har åkt hem redan och då passar det ju bra att Kalla och Ida kör sprintstafetten enligt dem.

Jag tycker detta vm hade varit ett ypperligt tillfälle att ta med ett flertal unga tjejer och killar som rena turister eller reserver bara för att uppleva stämningen på plats som en erfarenhets grej. Det gäller att passa på medan tillfället ges. Magdalena Forsberg brukar prata om hur viktigt det är för skidskyttarna att tävla under press hemma i Östersund inför stor publik vm i kollen skulle kunna ses på samma sätt tyvärr tycker inte förbundet det.

Inlagd: 2011-03-01, 23:19
Skriven av: Joel Burman

Jossa; det var europeiska ungdoms-OS men i längd gör det bara marginell skillnad.

Jag plockade fram Course Time för ACO när hon blev aktuell och skrev in det här på skidpepp.
———
Kajsa Snihs är nästan ett parallellfall till Lisa Larsen.

Kajsa etta och två i Åsarna, imponerade speciellt på Grip. Sedan MTB?
Kom tillbaka i mars med att bli tvåa i Cup-avslutningen.

Kajsa har efter en strulig MTB-säsong tävlat sporadiskt på skidor med tveksamma resultat.
Lisa ser däremot ut att vara på gång igen.
Ingen tvekan om att båda är stora talanger.
Båda behövs!

Inlagd: 2011-03-01, 23:36
Skriven av: Elin

jossa; Kan du tänka dig att t.ex. Turkiet skickade fyra flickor till ungdoms-OS i längd medan Sverige nöjde sig med två.

Inlagd: 2011-03-01, 23:39
Skriven av: Elin

Elin: visst är de trist att vi inte hade en reserv på plats,, men man måste prioritera ekonomin EOS hade inte största prio tydlingen..å de förstår jag..

Burman; ska man vara reserv så tycker jag man ändå ska ha kapacitet.. ingen av dom yngre ser ut att vara i någon bra form titta bara på hur de gick i skandinaviskacupen..bättre har reserver som ändå presterat topp 6 i WC de har reservrna på damsidan gjort i år..

Inlagd: 2011-03-02, 09:25
Skriven av: jossa

Rydqvist testar kroppen idag innan beslut tas. bli frisk!!!!

Inlagd: 2011-03-02, 09:30
Skriven av: Oskar

Jossa: Det var inte jag menade med min kommentar även om jag gärna sett någon framtidsåkare på plats som riktig reserv.
Vad jag menar är att man borde ha tagit dit ett gäng av framtidsnamnen som en turistdelegation under en av helgerna ex. bara för att få känna av stämningen och atmosfären.
Alex Ferguson har ex. bjudit in unga talanger som är kommande nyförvärv till deras Champions League finaler bara för att de ska få känna av trycket.
Jag tror det hade varit värdefullt och inte speciellt kostsamt med tanke på att vm går i Holmenkollen.

Inlagd: 2011-03-02, 09:36
Skriven av: Joel Burman

Är inne på Joels linje; hade varit bättre att ta med Jennie Öberg för låta henne känna på mästerskapskänslan än att ta med Britta och Lina som inte får åka något och skicka hem dem mitt under mästerskapet; kan knappast varit bra för deras självkänsla och självförtroende.

Inlagd: 2011-03-02, 10:11
Skriven av: swestam

Joel Burman: dålig jämförelser med Alex Ferguson å Champions League finaler.. som du jämför är att men tagit med Öberg å några till för att sitta på läktaren.. :) dom bästa ska vara berda att hoppa in Lina å Britta har vissat att dom är klart bättre än dom som står utanför truppen..visst kan de vara nytta med se å lära men tycker de är lite övarskattat.. finns jätte mångas som gjort riktigt bra mästerskap utan att varit med på mästerskap förr..

Inlagd: 2011-03-02, 11:24
Skriven av: jossa

Jossa: Du lyssnar ju inte. Förutom eventuella reserver (Lina och Britta) som naturligtvis ska vara på plats i kollen!!! Sen utöver det tycker jag man borde ha skickat ett gäng talanger till kollen som rena turister bara för att få uppleva stämningen och upplevelsen. Typ Jennie Ö, Sofia H osv.

Inlagd: 2011-03-02, 12:24
Skriven av: Joel Burman

Kan bara hålla med Burman. Viktigt att låta de unga känna lite på hetluften. Jossa du måste läsa inlägg och inte bara plocka ut det som passar för att du ska göra ett motinlägg. Blir så tröttsamt. Har kommenterat detta tidigare.

Inlagd: 2011-03-02, 12:27
Skriven av: Gunnar

Gunnar: jag tycker vi har helt rätt lag på plats.. tycker inte de finns plats på damsidan för se å lära åkare..
tycker de är bättre dom är hemma å tränar å åker skandinaviskacupen..finns väl inga länder som har med se å lära åkare vad jag sett..

Inlagd: 2011-03-02, 12:43
Skriven av: jossa

Gunner: vad är de du retar dig på som jag inte kommenterar?

Inlagd: 2011-03-02, 12:44
Skriven av: jossa

Ska vi gissa lite lag inför damstafetten imorgon?

Finland bör väl ställa upp med

Saarinen-Muranen(Niskanen?)Roponen/Lahtenmääki

Norge:

Johaug/Jacobsen/Steira/Björgen?

Italien:
Longa/Genuin/Rupil/Follis?

Sverige:
??

Inlagd: 2011-03-02, 15:43
Skriven av: Pelle

Pelle> Om du byter ordning på åkare så blir det bra.
Muranen(Niskanen?)-Saarinen-Roponen-Lahtenmääki
Skofterud-Johaug-Steira-Björgen?
Genuin-Longa-Rupil-Follis
Ing’dotter-Haag-Rydqvist-Kalla eller
Ing’dotter-Lindborg-Haag-Kalla

Inlagd: 2011-03-02, 15:51
Skriven av: JonasE

Italien kan köra De Martin Topranin på första också. Hon gick första i La Clusaz och gjorde det sådär (19 s efter Skofterud). Genuin gick första i Gällivare och Rybinsk och gjorde det dåligt båda gångerna.

Tyskland kör nog Böhler – Zeller – Sachenbacher Stehle – Fessel. Rysslands lag brukar vara svåra att gissa. Kanske Novikova – Nikolaeva – Ivanova – Tchekaleva.

Inlagd: 2011-03-02, 16:01
Skriven av: Cliff

Upp med tipsinlägg om damstefetten plus almänt raljerande/diskussions inlägg om Stafetten! Nu j*vlar!

Inlagd: 2011-03-02, 16:05
Skriven av: Joel Burman

Cliff>> Tyskorna håller jag med om. Tchekaleva går alltid tredje i Ryssland, övriga är omöjliga att gissa. Kan bli Mikailova/Iljina på fjärde. De Martin har varit katastrofal i alla lopp, utom just i La Clusaz. Genuin slog hennne klart på italienska mästerskapen på 5 klassiskt. Därför tror jag det blir Magda, som vilades idag.

Inlagd: 2011-03-02, 16:12
Skriven av: JonasE

Jeg stemmer for at vi ikke tipper stafettene, er litt kjedelig at det er så få seiers kandidater, jeg synes i hvertfall er mye morsommere med de individuelle løpene…

Inlagd: 2011-03-02, 16:13
Skriven av: Hanne

Någon som vet nåt nytt om rydan?

Inlagd: 2011-03-02, 16:19
Skriven av: Adrian

Joel… Apropå raljerande, tycker du fortfarande att ledningen måste stå till svars för gårdagens uttagning?

Inlagd: 2011-03-02, 16:20
Skriven av: Manne

Sveriges lag är det jag skrev ovan,
Ing’dotter-Haag-Rydqvist-Kalla.
Ryssland har också Iksanova, 19:e i måndags istället för Nikolaeva 26:a.

Sen är den stora fråan, vilka sträcka åker Kowalczyk, 1:a, 2:a eller inte alls

Inlagd: 2011-03-02, 16:46
Skriven av: JonasE

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values