30 dopade i OS??

Enligt TT-AFP har WADA gått ut med att totalt 30 aktiva idrottare har stoppats från att vara med i OS på grund av att de är dopade. Vilka dessa är talar man inte om och inte heller vad det gäller för sporter. Vanligtvis är det främst inom längd och skidskytte man dopar sig och skulle man säga att endast en fjärdedel av de misstänkta är längdsåkare blir det ändå 7 pers!

Eller som krönikör Karlsson twittrar:

“Alltså – om det stämmer att 30 (TRETTIO!!!) tänkta OS-deltagare åkt dit för dopning är det en G I G A N T I S K skandal.”

Fortsättning följer…

Läs mer: Aftonbladet, DN

Inlagd: 2010-02-11, 08:20
Skriven av: Oskar
Kategorier: Doping, OS

73 kommentarer till ”30 dopade i OS??”

Undrar om de inte menar att deras arbete under säsongen har lett till att trettio påtänkta aktiva har stoppats. Lite PR för Wada. Men vi får se. De borde dock komma med tydligare uttalanden.

Inlagd: 2010-02-11, 08:32
Skriven av: Anders

Känns inte som om det är denna skandal. Något är skumt… Det är för lite i tidningarna.

Inlagd: 2010-02-11, 09:10
Skriven av: Lasse_kongo

Det kan ju faktiskt vara så att det är några stycken som dopat sig i tidigare OS och åkt dit som nu stoppas. Sedan är det ju faktiskt inte säkert att många av dessa inte ens varit påtänkta för start. Sedan kan man säkert räkna in några som är avstängda, just nu, oxå. Snart är man uppe i 30 st då.

Inlagd: 2010-02-11, 10:07
Skriven av: Sten

Det skall tydligen vara presskonferens 20.00 i kväll. Vi får verkligen hoppas att det rensas i startlistorna, men det är inget jag räknar med.

Inlagd: 2010-02-11, 10:18
Skriven av: nisse

20 ikväll svensk tid?

Inlagd: 2010-02-11, 10:19
Skriven av: Oskar

wadas pressekonferanse:

Date: February 11, 2010
Time: 11 a.m.
Location: Gabriola Press Conference Room, Main Press Center of the Olympic Games

Det bilr vel 20.00 norsk/svensk tid. Ligger ikke vancouver 9 timer etter?

Inlagd: 2010-02-11, 10:45
Skriven av: gif

Skidskytten Yaroshenko sa att han fått kosttillskott injicerat av en läkare som bedyrat att det fanns inte på dopinglistan.

1500-meterslöperskan Soboleva sa ungefär så här: ”Accepterar straffet men ber mina fans om ursäkt för något jag inte kunde råda över”

Ska vi tro på vad de aktiva säger? Talar Yaroshenko sanning? Troligen!
Jobbar Yaroshenkos läkare kvar? Troligen!

Jag tror gott om de flesta ryska aktiva. En rysk väninna blev bortplockad från laget när hon vägrade att ta något som läkaren eller ledaren kom med. Hon slutade nästan direkt sin aktiva karriär.

Min uppfattning är att Ryssland inte kommer till rätta med dopningen om man inte städar bort gamla ledare och läkare.

Inlagd: 2010-02-11, 10:51
Skriven av: Elin

Så länge man har tränare och andra som har procent på idrottarnas prispengar finns det inget slut på fusket.

Inlagd: 2010-02-11, 11:06
Skriven av: nisse

Enligt Dagbladet.no så rör det sig om konditionskrävande idrotter.

Inlagd: 2010-02-11, 11:52
Skriven av: nisse

Stor skandal om det är 30 stycken som åkt dit redan.

Inlagd: 2010-02-11, 12:06
Skriven av: Sten

tyvärr så blir jag inte ens förvånad. Jättetråkigt för alla ärliga, hårt jobbande idrottare!

Inlagd: 2010-02-11, 12:55
Skriven av: Sanna

Vi må vel tro at ingen nordmenn eller svensker er blant de dopingtatte….

Hadde vært trist om tex. Kalla, Sødergren og Northug var blant de 30.

I så fall kan du bare legge ned bloggen Oskar

Inlagd: 2010-02-11, 13:08
Skriven av: gif

Jag är inte förvånad om det rör sig om ryska skidåkare. De har betett sig så konstigt på siståne.

Sprintlaget tränade i Canmore för att plötsligt ställa in och låta distansåkare köra sprinten. Det luktar illa.

Jag hoppas att WADA har gillrat en fälla för ryssarna och att de åker dit nu en gång för alla.

Inlagd: 2010-02-11, 13:27
Skriven av: Gabriel

Jag ser det som positivt om dopingjägarna har varit effektivare än vad jag trott.
Det är bara att hoppas att man blir fri från en del misstänkta.

Inlagd: 2010-02-11, 13:30
Skriven av: nisse

Klart det är en stor skandal om 30 stycken har åkt dit, men det hade egentligen varit en mycket större skandal om de hade klarat sig och tävlat i OS. Fast då hade vi kanske aldrig fått veta det och så blir det ju ingen skandal, eller?

Inlagd: 2010-02-11, 14:09
Skriven av: Fredde

Som jag skrev tidigare:

Hur fångar man de stora bovarna, läkarna och ledarna?

Inlagd: 2010-02-11, 14:10
Skriven av: Elin

Elin;

För att fånga de stora bovarna måste man börja i toppen med idrottsministern och sedan vidare neråt.

Detta kräver att Medvedev och Putin griper in.

Inlagd: 2010-02-11, 14:15
Skriven av: Kjell

“- WADA opplyste oss i dag om at det er 30 utøvere som har blitt forhindret fra å komme til OL.

- Årsaken skal være at de har avlagt positive dopingprøver, sier kommunikasjonsdirektør Mark Adams i IOK.”

Så stod det i Norsk media, jag tycker att det verkar som att det totalt är 30 stycken som har hindrats att komma till OS för att de har åkt dit tidigare. Nu har jag dålig koll men det känns långt ifrån omöjligt att det finns 30 stycken avstängda just nu som annars skulle ha kunnat tävla i OS. Nåväl, det lär väl framgå i kväll vad som menas. Ingen har ju dock åkt dit efter 4 Februari på de tester som IOK gjort.

Inlagd: 2010-02-11, 14:16
Skriven av: Fredde

Kan OS i Sochi 2014 tvinga Medvedev och Putin att göra något?

Inlagd: 2010-02-11, 14:30
Skriven av: Elin

Det var ju liknande utspel före Liberec och före OS i Peking. Så det är nog bara att förvänta sig ett antiklimax.
Men vi får se i kväll.

Inlagd: 2010-02-11, 14:35
Skriven av: nisse

Låter som jätte bra nyheter, hoppas de lyckas sätta dit en stor kvot av de fuskare som är med. Men soms agt, detta är kanske inte så stora siffror som de först låter om de räknar alla fall wada kunnat stoppa under året..

Inlagd: 2010-02-11, 14:53
Skriven av: bergelius

Om Ryssland åker dit nu igen bör de inte få arrangera OS 2014!

Inlagd: 2010-02-11, 15:06
Skriven av: Alexander

De borde knappt få deltaga ^^

Inlagd: 2010-02-11, 15:40
Skriven av: bergelius

Det är väl åtta timmar till Vancouver?

Inlagd: 2010-02-11, 15:48
Skriven av: Oskar

de 30 dummaste som åkt fast? Av de dopade är det kanske 10%… Detta är bara toppen av isberget

Inlagd: 2010-02-11, 16:21
Skriven av: Sven

Sven: gott att du vet. NOOOOT!

Jag kan inte ana vilka specialkunskaper du sitter på, eller gissar och tycker du bara?

Inlagd: 2010-02-11, 16:41
Skriven av: Skidjan

Man har lite blandade känslor. Fantastiskt att fuskarna åker fast, men samtidigt är det ju sorgligt. Det man undrar är om det är 30 nya dopingfall eller bara en slags summering av hur många som är avstängda?

Inlagd: 2010-02-11, 16:55
Skriven av: josef D

Jeg synes jo det er rart om de innkaller til pressekonferanse om det bare er en oppsummering. Det må da i alle fall være noen som blir avstengt.

Kanskje en liten gjettekonkurranse på hvem det er kunne vært kjekt ;-)

Er det noen nordmenn så blir jeg så utrolig skuffet at jeg neppe orker å følge med på OL i år.

Inlagd: 2010-02-11, 17:21
Skriven av: Tor

De som de handlar om har säkert redan lämnat OS alternativt aldrig anlänt. De vet naturligtvis redan om vad som har hänt. De betyder väl att det inte borde kunna handla om varken svenskar eller norrmän då alla dem väl redan är på plats i byn.

Inlagd: 2010-02-11, 17:28
Skriven av: Martin V

Det är tydligen inga som tagits för doping utan på onaturliga blodvärden.
Och dom har blivit ombedda att inte delta. Därför blir det tydligen inga namn. Men det lär väl komma fram.

Inlagd: 2010-02-11, 17:41
Skriven av: nisse

Då måste det väl ha rört sig om väldigt höga nivåer. I vanliga fall får man väl bara ett temporärt startförbud som i Brittas fall?

Det verkar ju dessutom förekomma olika uppgifter, vissa säger blodvärden andra doping.

Inlagd: 2010-02-11, 17:45
Skriven av: Martin V

Det är blodbilden som visar att nått inte stämmer inte själva blodvärdet som Britta hade. Tyska skridskotjejen Pecstein blev avstängd tidigare för samma sak.

Inlagd: 2010-02-11, 17:50
Skriven av: nisse

OK men det kan man alltså inte bli avstängd för?

Inlagd: 2010-02-11, 18:09
Skriven av: Martin V

Hm.. i følge VG.no er det ingen russere blant de 30.. Det var overraskende.

Inlagd: 2010-02-11, 18:26
Skriven av: Tor

Marin V: För höga blodvärden ger automatiskt 5 dagars tävlingsförbud. Om det är nåt skumt med blodprofilen (onormala variationer, onormal sammansättning) ger det minst 12 dagar.

Inlagd: 2010-02-11, 18:37
Skriven av: Frans

Jag tror att man kan nekas delta i OS.
Det var ju rättegång i Schweiz om denna Pecstein hon överklagade att hon inte skulle få delta. Men hon förlorade.
Hon fälldes för doping bara pågrund av hennes blodprofil.

Inlagd: 2010-02-11, 19:21
Skriven av: nisse

Det var ju iofs ryssarnas ledare som sade att inga ryssar var inblandade – så det behöver ju inte stämma. De hade dock anmält de bästa lagen till första racet på måndag.

Här ska man kunna följa vad som sägs kl 20.00

http://www.vg.no/sport/ol/2010/artikkel.php?artid=583973

Inlagd: 2010-02-11, 19:30
Skriven av: Martin V

Inga finnar heller tydligen…snart bara svennar och norrbaggar kvar :)

http://skierpost.com/index.php?/20100211611/News/no-finns-in-the-list-of-30-dopers.html

Inlagd: 2010-02-11, 19:33
Skriven av: Martin V

Oskar: för att svara på din fråga ovan – det är 9 timmars tidsskillnad: http://www.reseledaren.nu/tidszoner.asp

Inlagd: 2010-02-11, 19:57
Skriven av: Jörgen

svt sänder från presskonfransen http://svtplay.se/v/1885314/rapport/wada_s_presskonferens_i_vancouver

Inlagd: 2010-02-11, 20:01
Skriven av: markus

Borde ju inte vara ryssar eftersom flera av de mest uppseende väckande inom längd är uttagna att åka de två första distanserna. Hade de varit bland de trettion så skulle de varit avstängda. Sen kan ju ingen säga att en viss nation inte har med åkare hundra procent eftersom de inte har offentligjorts.

Inlagd: 2010-02-11, 20:25
Skriven av: Kim

Vad fan, är de stoppade eller bara bedda att hålla sig undan. WADA måste få ett pris för sämsta presskonferans.

Allt man vet är att 30 okända, misstänkta dopare kan/kan inte få starta. DUH! Jorden är/är inte platt.

Varför säga nåt alls i så fall?

Inlagd: 2010-02-11, 20:28
Skriven av: Skidjan

Fullständigt meningslösa konferanser.
Varför överhuvudtaget säga något när man inte säger vilken sport eller land.
Uruselt!

Inlagd: 2010-02-11, 20:47
Skriven av: nisse

Håller med, urvattnad presskonferens, inget nytt kom fram…

WADA slog sig för bröstet och ville skrämma OS-deltagare som dopar sig.

Sätter gärna en peng på att majoriteten av de som stoppats kom från Ryssland…

Inlagd: 2010-02-11, 20:52
Skriven av: Jörgen

Är det någon som saknar någon framstående skidåkare från WC i OS?
Jag kan inte komma på någon som inte redan är fälld för doping som saknas.
Det måste innebära att alla skidåkare var väldigt okända.

Inlagd: 2010-02-11, 21:06
Skriven av: nisse

Får man gissa att det inte blir så kul att vara DNS i OS, även om man är helt oskyldig. WADA har fixat biffen.

Inlagd: 2010-02-11, 21:17
Skriven av: Skidjan

Skidnördar! Någon som vet var man kan se karta över nya skidstadion i holmenkollen?

Inlagd: 2010-02-11, 21:25
Skriven av: Andreas

Andreas: http://www.oslo2011.no/loeype-og-arenakart.124892.no.html

Inlagd: 2010-02-11, 21:27
Skriven av: Skidjan

Någon som ska gå på för-vm i kollen? :)

Inlagd: 2010-02-11, 21:49
Skriven av: Andreas

Det enda Wada åstadkom med sin presskonferens,är att det nu spekuleras hejvilt.Vem saknas,vem är sjuk,vem är skadad,vem blev inte uttagen osv.Klantigt Wada klantigt.

Inlagd: 2010-02-11, 22:16
Skriven av: lkh

Skidjan: DNS i OS indikerar inget – de stoppades före OS.

Inlagd: 2010-02-11, 22:31
Skriven av: Jörgen

Nisse: nog många ryssar/ryskor under landslagsnivån som åkt dit för att deras tränare/läkare ville “skynda på utvecklingen”. Åkarna kan nog inte göra så mycket. Vägrar de åker de ju ut ur truppen. Nog på denna nivå problemet finns.

Inlagd: 2010-02-11, 22:37
Skriven av: Jörgen

Det kan ju vara liktydligt med att det är dom som inte har hjälp av experter som åker dit. Amatörer fångar Wada men inte proffs, för inga toppåkare är ju med på listan.

Inlagd: 2010-02-11, 23:00
Skriven av: nisse

Alexander Derevojedov från Ryska antidopingbyrån säger att alla har testat minst fem gånger.
Låter som man börjar bli rädd för flera skandaler och skärper testerna.

Jag försökte utan resultat kolla hur långt Norge kommit i den utlovade antidopningshjälpen till Ryssland.
Någon som vet?

Vad jag vet är den senast fällda ryssen (kommer inte på namnet) testad hemma i Ryssland.
Positivt!

Inlagd: 2010-02-11, 23:17
Skriven av: Elin

Du tänker på Alena Sidko?

Inlagd: 2010-02-12, 00:05
Skriven av: Oskar

Jörgen: det där är mycket otydligt, norske Heiberg i IOK säger att “de var ombedda” att inte starta till VG nett medans presskonferensen sa nåt annat. Alltså kan de ju åka dit, DNSa och slinka hem igen.

Och vad “stoppad innan” betyder vet jag faktiskt inte, men du kanske har rätt att det inte kommer stå så på startlistan.

Men jag menade naturligtvis att en del idrottare kommer bli misstänkliggjorda i onödan pga detta utspel. Oavsett om de DNS:ar, får stanna hemma eller blir “mystiskt sjuka” i OS-byn.

Infon har ju inte varit glasklar direkt.

Inlagd: 2010-02-12, 01:00
Skriven av: Skidjan

Just nu är det väl 10 stycken ryssar som är avstängda, 5 längdåkare och 5 skidskyttar. Om de räknas in bland de 30 är dock oklart.

Inlagd: 2010-02-12, 09:10
Skriven av: Fredde

Varför ska WADA tala om att de har satt fast 30 man när de inte får berätta vilka?
Varför vill WADA starta OS med en massa spekulation om vilka som får vara med som vilka som inte får det?
Har ens WADA satt fast 30 dopade atleter?
Är det 30 nya dopningsfall eller är det redan tidigare avslöjade namn som Sidko, Yaroshenko och Muhlegg som nu stoppas?
Jag vet inte

Inlagd: 2010-02-12, 10:37
Skriven av: Jonas

Kan t.ex. Terentjeva som spelar ishockey i ryska landslaget vara en av de 30.

Hon fick nyligen en varning efter att ha använt en nässpray som innehöll något förbjudet.
Efedrin?

Stoppad på grund av varning?

Hon är definitivt inte ensam om att använda nässpray men de flesta klarar sig.

Inlagd: 2010-02-12, 12:54
Skriven av: Elin

Enligt wada är ingen av de 30 på plats för att tävla. Terentejva är inte avstängd från OS och därför borde hon inte va en av de 30:

http://www.dagbladet.no/2010/02/12/sport/ishockey/ol_i_vancouver/doping/10355804/

Men jag förstår din poäng Elin, det är verkligen oklart hur många av de 30 som verkligen är nya namn.

Inlagd: 2010-02-12, 13:42
Skriven av: Manne

Manne;
Är du säker att Terentejva inte är avstängd från OS?

Jag hörde nyss ett rykte om ytterligare någon varnad, skulle ha uppgett felaktig vistelserapportering.

Hoppas att det inte är Johan Olsson som förra veckan hade vissa problem eller om det var WADA.

Inlagd: 2010-02-12, 14:09
Skriven av: Elin

Manne;
Ser av din länk att hon är klar.

Inlagd: 2010-02-12, 14:12
Skriven av: Elin

Här har det chattats men en norsk “anti-doping-expert”

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2172

Inlagd: 2010-02-12, 14:43
Skriven av: Fredde

Johan hade fått veta av WADA att något var fel i hans rapport, men allt verkade ju stämma och han klagade på deras inkompetens. Vilket man kanske inte ska göra.. Den kommentaren var senare raderad från Hellners sida.

Inlagd: 2010-02-12, 15:18
Skriven av: JE

Ny blodmaskin som kanske används av aktiva…

Inlagd: 2010-02-12, 16:10
Skriven av: Oskar

Enligt SVT text har Fis meddelat att fem av de 30 är längdskidåkare. Alla redan kända, Tchepalova och gänget…

Inlagd: 2010-02-12, 20:28
Skriven av: Manne

Manne: hittar inte det på SVT Text?

ALLA: ta för vana att klistra in länkar det spar tid för oss andra. Tack på förhand.

Inlagd: 2010-02-12, 20:33
Skriven av: Jörgen

Alltså text tv, på teven, sida 446…

Inlagd: 2010-02-12, 21:14
Skriven av: Manne

Manne: tack, klistrar in länken dit nedan:

http://svt.se/svttext/web/pages/446.html

De aktuella inom längd, enligt FIS, är:

Julia Tjepalova
Jevgenij Dementiev
Nina Rysina
Natalia Matveeva
Alena Sidko

Alla är EPO-ertappade och cut off 2 år. Det som är beklämmande är att de kan komma tillbaka till OS på hemmaplan 2014. De kan dopa sig utom radarn 3 år fram till dess och sedan stå på startlinjen. Inte alls bra.

Tycker att Ryssland ska stängas av inom längd 5 år framåt och bli av med OS-arrangemanget.

Inlagd: 2010-02-12, 21:25
Skriven av: Jörgen

http://www.vg.no/sport/ol/2010/artikkel.php?artid=583967 här är artikeln med Heiberg där han säger “ingen har testet positivt” “30 utøvere er blitt bedt om å ikke stille til start.”

Jag undrar vem/vilka som har rätt och fel. Den här informationen passar absolut inte in med WADA’s presskonferens eller FIS’s “alla är redan kända och dömda”

Inlagd: 2010-02-12, 21:56
Skriven av: Skidjan

Vilken ickenyhet. Varför kände dem behov för att kalla till presskonferns för det här? Ett tilläggsstraff till de två åren som gäller, skulle kunna vara att ingen åkare som testat positivt under sin karriär får ställa upp på OS. Khazova, Kuitinen, Shiriaev och gänget kan få glänsa på VM, men till den finaste tävlingen är de inte välkommna.

Inlagd: 2010-02-12, 22:18
Skriven av: Josef D

Skriver som jag skrev tidigare:

WADA fick PR och ville skrämma OS-deltagare som dopar sig.

Men jag håller med: en onödig presskonferens. Skapar bara spekulationer. Annat hade det varit om de namngett deltagare och/eller nationer.

Inlagd: 2010-02-12, 23:33
Skriven av: Jörgen

Den ryska landslagschefen sa att de ryska åkarna blev testade den 21,22,23,24 januari. Varför testar man fyra dagar på rad? Är det för att man ska få tid på sig mellan testerna? Någon som kan mer sådant?

Inlagd: 2010-02-13, 16:42
Skriven av: Alexander

Skriv en kommentar!




Kommentar

SKIDPEPP PÅ FACEBOOK