05 februari 2010, av Jörgen

Världscupen i Canmore

Svenska landslaget

Genrep infor OS! I Canmore ska det köras 10/15 km fritt med intervallstart respektive klassisk sprint denna helg. Sverige ställer inte upp med fullt lag (och exempelvis Norge deltar inte alls) men vi hoppas få besked om att de visar form! De som startar idag fredag:

41. Britta Norgren
45. Anna Olsson
59. Anna Haag
61. Charlotte Kalla

TV-sändning fredag: SVT 2 18:20-19:40 (direktsändning)

Hela startlistan 10 km damer
   

58. Anders Södergren
60. Johan Olsson
71. Daniel Rickardsson
79. Marcus Hellner

TV-sändning fredag: SVT 1 22:00-23:00 (sammandrag)

Hela startlistan 15 km herrar
 

Imorgon lördag kör följande i sprint:

Damer: Anna Olsson, Ida Ingemarsdotter, Magdalena Pajala och Hanna Falk
Herrar: Emil Jönsson, Teodor Peterson och Björn Lind

TV-sändning lördag: SVT 2 20:00-21:45 (direktsändning)

149 kommentarer till ”Världscupen i Canmore”

Hoppas verkligen Södergren, Norgen och A Olsson gör ett bra lopp. Vi saknar ju många utövare, men tiden jämfört med segraren blir intressant.

Inlagd: 2010-02-05, 11:58
Skriven av: Alexander

Eurosport sänder båda direkt i dag, 18:30 resp. 20:15.

Inlagd: 2010-02-05, 13:18
Skriven av: Elin

Kuitunen avslutar karriären efter säsongen:
http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1870849/kuitunen-lagger-skidorna-pa-hyllan

Inlagd: 2010-02-05, 13:27
Skriven av: Kattis

Kattis: Jo att Kuitunen slutar var ju ingen nyhet ser ut som hon har tappat lite av motivationen på senaste hon nämnde redan i våras att det var aktuellt att sluta efter OS.

Anna Olsson lägger också av och Lina A har sagt det i våras men det var väl inte helt 100% säkert.

Inlagd: 2010-02-05, 14:07
Skriven av: Andreas P

Det skall bli väldigt spännande att se vad Kahzova gör i dag. Hoppas vid Gud att hon inte gör något bra lopp.

Inlagd: 2010-02-05, 14:15
Skriven av: nisse

Johan O skulle iaf fortsätta något år till, kul.

Inlagd: 2010-02-05, 14:29
Skriven av: Per

Det är sjukt trisst att man inte kan heja på ryssarna längre. Jag kom ihåg att Prokourorov var en av min gamla favvisar. Hoppas en förändring kommer till stånd i Ryssland så vi kan börja uppskatta åkarna därifrån igen.

Inlagd: 2010-02-05, 14:36
Skriven av: Josef D

nisse: Ja men får väl se vad det blir för resultat för henne men visst kan hon vinna idag så är det ju.

Tror det står mellan 3 åkare, 1.KALLA (som enligt rapporter verkar vara i bra form, bättre än i SM) 2.KOWALCZYK 3. KHAZOVA.

Sen dyker det ju oftast upp överraskningar.

Inlagd: 2010-02-05, 14:37
Skriven av: Andreas P

Det är ju så att man orkar inte med några fler dopingmonster i OS. Jag vill slippa misstänka henne.
För det är ju så att hon kan mycket väl chansa. Åker hon dit så är hon ju tillbaka till Ryss OS ändå.

Inlagd: 2010-02-05, 14:48
Skriven av: nisse

Ett litet aber för Kalla är att flera bra åkare startar efter henne men tror ändå hon tar hem det idag före Kowalczyk och Follis. Flera av de bästa finskorna är inte med. Läste att Kalla idag ”vill kunna åka stort och avslappnat” samt saknar Björgen:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6550116.ab

På herrsidan tippar jag det står mellan Hellner och Cologna ikväll. Hellner startar allra sist och kan åka på de andras tider, men kanske gör han som han säger i artikeln dvs mer känner sig för.

Inlagd: 2010-02-05, 14:56
Skriven av: Jörgen

nisse: Kan dom inte få livstids avstängning om dom testas en andra gång?

Som Varis fick men då gjordes ett fel av dom ansvariga som inte meddelade henne före dom gick ut med resultatet från B provet så då ändrades domen till 2 års avstängning pga detta.

Inlagd: 2010-02-05, 15:00
Skriven av: Andreas P

Mycket urplockade lag, jag noterar att Finland kör med Kaisa Mäkäräinen, är det kanske meningen att hon skall köra någon fristils sträcka på stafett?

Inlagd: 2010-02-05, 15:02
Skriven av: Kurt

Jo men har man som åkare en bra dag och gör sitt eget race så ska man kunna starta först å vinna. Fast blir ju några åkare å åka om sen på andra varvet.

Dagens bana är 5083m och körs 2 varv och 3 varv för herrarna.

Inlagd: 2010-02-05, 15:05
Skriven av: Andreas P

Johan Olsson blev stoppad på väg till Canmore idag av Wada. Ska dock inte varit någon dopingsmisstanke utan ett otydligt (eller slarvigt) ifyllt schema över hans aktiviteter, som de använder för att veta var han befinner sig när de ska testa honom.

Inlagd: 2010-02-05, 15:11
Skriven av: Kim

Andreas P: en liten korrigering om man ska vara noga: Kajsa Varis fick först livstidsavstängning av IBU (feb 2008) men fick senare det upphävt (mars 2009) hos CAS, p.g.a hon inte fått chansen att närvara när B-provet öppnades.

Dvs hon blev helt friad (ingen 2 års avstängning) och har varit fri att tävla sedan CAS-domen och det har hon också gjort denna säsong inom Finland men (dessbättre) inte internationellt enligt vad jag förstår.

Inlagd: 2010-02-05, 15:25
Skriven av: Jörgen

Enligt Hellner (http://www.marcushellner.se/) så fanns det inget fel i Olssons ifyllda schema, Hellener och paret Olsson verkade inte så där jätteimponerade av de som håller i det hela.

För övrigt så tycker jag fortfarande att man gott kunde ha tagit med ett någon kille till på distans, särskilt för 5 milen. Tror det finns minst ett par gubbar på hemaplan som skulle kunnat gjort en bra insats där, nu är frågan om vi ens kommer ha fullt lag på 50km. Särskilt som en del säkert är lite slitna.

Inlagd: 2010-02-05, 15:33
Skriven av: Fredde

Norge startar väl visst, men inte med några OS-åkare? Bach, Eilifsen m.fl. hörde jag skulle åka.

Inlagd: 2010-02-05, 15:34
Skriven av: Skidjan

Johan är ju 4 år yngre än Anna, så han håller nog på några år till. Fyller 30 i år.

Inlagd: 2010-02-05, 15:38
Skriven av: JE

Johan sa ju själv att han ska hålla på ett tag till med skidåkningen fast att Anna slutar.

Jörgen: jo det stämmer tack för rättelsen, Hon var väl inte välkommen i nått finskt landslag nå mera iaf längdskidor/skidskytte?

Inlagd: 2010-02-05, 16:07
Skriven av: Andreas P

Blir väldigt spännade idag. Nu ser man hur formen är. Mitt tips: 1:a Kowalczyk 2:a Kalla 3:a Sacherbacher. 1:a Teichman 2:a Hellner 3:a Lagkov

Inlagd: 2010-02-05, 17:46
Skriven av: markus

Jag tror Hellner vinner ganska klart. Kalla vinner också.

Inlagd: 2010-02-05, 17:50
Skriven av: Manne

Andreas P: Fröken Varis är nog inte välkommen på de flesta håll och definitivt inte internationellt. Lite förvånad att hon lyckades hitta en finsk klubb som var villig att anta henne som medlem.

Men föreslår att vi lämnar henne nu, detta är en längdblogg…

Inlagd: 2010-02-05, 17:54
Skriven av: Jörgen

Då Sverige inte kör med fullt lag tycker jag Pajala borde få köra distansloppet, vilket Oscar m fl inte tycker. OK, Pajala är mycket bättre i klassiskt men i höstas uppfattade alla Pajala som en sprintspecialist och inte som distansåkare, men hon har överraskat oss alla med sin distanskapacitet. Dessutom, skulle hon köra jämnt med Britta i fristil, och vi vet att hon är bättre i klassisk, så skulle hon stärka sina stafettchanser.

Inlagd: 2010-02-05, 18:16
Skriven av: swestam

Mitt önsketips

1. Charlotte
2. Kowalczyk
3. Haag

Anna O bland de 10 bästa och Britta bland de 15 bästa

Inlagd: 2010-02-05, 18:21
Skriven av: per

Intressant idag blir hur skidskyttarna Maekarainen och Gössner kommer stå sig mot specialisterna

Inlagd: 2010-02-05, 18:35
Skriven av: swestam

Swestam: Kaisa Mäkäräinen heter hon.

Inlagd: 2010-02-05, 19:28
Skriven av: Jörgen

Per skrev: ”Mitt önsketips

1. Charlotte
2. Kowalczyk
3. Haag”

Khazova ble nr.3 dessverre.
Gratulerer med Kalla, hun kommer til å bli vanskelig å slå i OL, den saken er klinkende klar…

Inlagd: 2010-02-05, 19:35
Skriven av: Neithiri

Mycket skönt, bra av Kalla och Haag. Godkänt av Olsson, IG på Britta.

Herrarnas tävling sänds live på svtplay =)

Fredagsmys.

Inlagd: 2010-02-05, 19:37
Skriven av: JE

Det kommer säkert fram olyckskorpar som kraxar om att ”hon är i form en vecka för tidigt”.
Men tänk er motsatsen – om hon skulle ha kört dåligt idag. Då skulle det verkligen finnas anledning till oro!

Inlagd: 2010-02-05, 19:42
Skriven av: Carl-Johan

Äntligen fick Kalla en så välförtjänt vinst. Det var ett ruggigt bra lopp speciellt när det är på höjd 1500m.
Hon blir ännu bättre i Whistler.

Inlagd: 2010-02-05, 19:43
Skriven av: nisse

Ofattbart dåligt av Britta…Hon ska inte åka en meter i OS!
På samma usla nivå befinner sig Emelie Öhrstig. Allting är ”bra” enligt henne. Lägg märke till det i nästa sändning.
I övrigt blir man lite orolig inför stafetten. Annas insats är ju allt annat än ”bra”. Trots är väl hennes plats i brist på konkurrens ohotad. Om sen nån blir sjuk, viket tyvärr ofta brukar vara fallet, måste vi nog slänga in Ingemarsdotter. Känns rätt osäkert.

Inlagd: 2010-02-05, 19:49
Skriven av: Fredrik

Svagt att SVT inte sänder herrarnas 15 direkt. Men gör inte så mycket. eftersom att kommentatorerna inte ens kunde hålla rätt på alla svenska åkare. Grattis Charlotte och Bra Anna H. Sedan så får vi väl godkänna Anna O, men inte mer. Var är vår 4:e tjej kan man fråga sig efter Brittas resultat.

Inlagd: 2010-02-05, 19:54
Skriven av: Sten

Skönt att se Kalla vara där hon ska även Haag gör de bra. sedan är de mer oroande Britta gör ett bedrövliget lopp Anna O nej inte alls nå bra heller men finns tid kvar tror säkert Anna kommer i form lagomt till OS å till stafetten finns de rätt mkt tid ännu.

Tycker de är helt rätt att Magdalena Pajala inte åkte idag.. kan vara påfrästande med två hårda tävlingsdagar på höjden sedan hade hon inte haft något att hämta idag lika bra satsa allt på sprinten.

Inlagd: 2010-02-05, 19:59
Skriven av: jossa

Synd att Kahsova kom på pallen. Men skönt att Kalla fick dänga dit henne.
Jag höll på att få infarkt när Korosteleva passerade 1.9 och tänkte att nu var vi i dopingträsket igen.
Men hur rutinerad är Kalla egentligen jag hade fått panik om jag låg 10sek efter vid 1,9. Hon är 22 men klokare än mig som är 54.

Inlagd: 2010-02-05, 20:02
Skriven av: nisse

Det ser bra ut med Kalla. Hoppades på bättre för Haag. Övriga svenskor inte godkända men Anna O är bättre i klassiskt, som tur är.
TV-produktionen var usel men kanadensarna gör väl bara bra TV från ishockey och curling. Första halvtimmen fick man i princip bara se startproceduren som ju inte är speciellt intressant. Naturligtvis ska de börja sändningen med att visa första tidskontrollen för de flesta åkarna med starten infälld bild-i-bild, det är inga svårigheter med det år 2010. Problemet med många expertkommentatorer är att de är för nära kompisar med de aktiva och det gör att kommentarerna ofta blir väldigt fisljumma. Ett av undantagen är Anders Blomqvist men så var det också länge sedan han var aktiv.

Inlagd: 2010-02-05, 20:05
Skriven av: Torbjörn H

Jämnför man med SM så ser man Haag är lite närmare men britta har tappat ca 45 sek.

SM
1. Kalla
2. Haag 42 sek idag 40 sek
3. Britta 120 sek idag 168 sek

Det blir nog inte åkt så mycket på OS för Britta. Hon kanske kan ladda för 5-milen.

Finns det inga norskor i b-laget?

Inlagd: 2010-02-05, 20:07
Skriven av: Per

Miriam Gössner blev sjua och slår alltså Britta Norgren med närmare 2 minuter!

Vad säger detta er?

Det säger i alla fall mig att Anna Karin Olofsson Zidek skulle åka skjortan av både Britta Norgren och Anna Olsson.

Jag är fullständigt överbevisad om att ACO är vår 3 bästa längdskidåkerska just nu.

Tänk om ACO! Ställ upp i längstafetten, vi behöver dig!

Inlagd: 2010-02-05, 20:09
Skriven av: Gabriel

Gabriel: Det säger tyvärr mer om Britta än om Gössner. Hon var nästan minuten efter Kalla. Men Gössner var i nivå med bäste Tyska.

Inlagd: 2010-02-05, 20:13
Skriven av: nisse

Känns svårtippat

1. Hellner
2. CHECCHI
3. COLOGNA

Olsson bland de 10
Södergren bland de 15
Rickardsson bland de 20

Blir spännande svtplay börjar sända om 18 min.

Inlagd: 2010-02-05, 20:21
Skriven av: Per

Gabriel: Visst är ACO solklar trea. Inget snack om den saken. Öhrstig menade däremot att hon för att tillföra något skulle behöva åka några lopp för att ”få känslan för längdåkningen”.
Visst, skidskytterna åker ju aldrig så långt som 5 km annars va…Herregud!

Inlagd: 2010-02-05, 20:22
Skriven av: Fredrik

Egentligen irrelevant att prata Olofsson när det gäller längdåkning men faktum är att hon brukar (minst) vara jämbördig méd Gössner som nu bara var 12 sek efter Haag. Så visst skulle hon in på en tredesträcka och Haag in på den andra men nu är det som sagt inte aktuellt.
Loppets stora överraskning italienskan Silvia Rupil som tidigare i år varit väldigt blek.

Inlagd: 2010-02-05, 20:22
Skriven av: Torbjörn H

Ja nu borde det stå klart för alla att Britta inte är i någon alls distansform och att Pajala bör vara självskriven som fjärdeåkare till stafetten.

Man kunde ha hoppats att Haag skulle vara närmare Kalla tidsmässigt, fast å andra sidan om Haag är i samma form nu som i Beitostölen så bör Kalla med samma tidsavstånd kunna slå en Björgen i form på 10 km fristil.

Inlagd: 2010-02-05, 20:26
Skriven av: swestam

Varför jämför ni med Gössner????

Gössner å ACO har bara möts en gång så säger inte så mkt var i början av året ACO hade bättre åk tid men Gössner missa mera så…

Ska man jämföra så ska man göra de med Mäkäräinen.. hon har både fått styk å slagit ACO iår men som sakt är många andra faktrorer som spelar roll när man jämför ren åk tid i skidskytte..

Inlagd: 2010-02-05, 20:34
Skriven av: jossa

Hade 1:a och 2:a rätt idag liksom Per. Trean hade vi båda fel på. Charlotte Kalla skickade ikväll ett budskap till Marit Björgen (och Saarinen) att hon blir svår att slå på OS. Toppen för det!

Oroväckande: Britta och Anna O verkar inte alls vara i form!

ACO kan vi TYVÄRR glömma, se tidigare bloggkommentarer där hon svarat. ACO är inte uttagen och åker hem direkt efter att hon gjort sitt i skidskytte. Tyvärr.

SOK bortser från (till skillnad från deras norska motsvarighet) möjligheten att ta ut skidskyttar som åker bra på längd. Jag skulle mer än gärna se ACO åka längd, det blir inte så.

Skulle vilja få med:

ACO: ordinarie i stafett och på 10 km fritt. I stafetten kan Anna Haag ta en klassisk sträcka och lämna tredje till ACO. Kalla kvar på sista.

Mats Larsson: Reserv i sprint, ordinarie i 5-milen

Mathias Fredriksson: reserv i stafett, ordinarie i 5-milen

Sandra och Jenny Hansson: ordinarie i 3-milen. Vi lär inte få ihop fullt lag där och vem ska ta medaljer? Kalla och Haag lär vara slitna. Hanssons kan koncentrera sig på detta lopp och har stor rutin från långlopp med masstart.

Inlagd: 2010-02-05, 20:53
Skriven av: Jörgen

Jossa: Gössner slog Britta med 2 minuter. Det är en stor tidsmarginal på 10 km!

Och visst är det intressant att jämföra Gössners åktider i skidskytte jämfört med ACO? ACO slår henne 9 gånger av 10!

SOK borde nog fundera på att låta ACO stanna ett par dagar till i OS. Hon är ändå på plats och kan säkert stanna om SOK vill det. Hoppas på en helomvändning där.

Inlagd: 2010-02-05, 21:04
Skriven av: Jörgen

Vi har de åkare vi har nu…

Märkligt att inte kommentatorerna har bättre koll på live-tiderna på FIS hemsida. De missar ju alla svenskar?

Inlagd: 2010-02-05, 21:04
Skriven av: JE

Nå Jörgen när har Sandra Hansson gjort ett bra långlopp med motstånd ??båda Hanssons dameran klara inte av att hänga med på NM /SM på DP i 7.5 km hur tusan ska dom hänga med på 3 mil ?? på damsidan på 30 km tar alltid favoriterna med medalj för inte går de väl runt å tror att någon av Hanssons skulle ha en chans på medalj? oavsett hur slitna topp åkarna är så är Hanssons chanslösa

Inlagd: 2010-02-05, 21:14
Skriven av: jossa

JAg har varit bortrest, så jag ber om ursäkt om denna herrstafett-tanke har diskuterats här redan.

men med tanke på dagens resultat i Canada, så tror jag att Lagledningen bör fundera på att sätta Södergren på förstasträckan, där det väl oftast går långsammast. Olsson verkar vara i form, så ge honom tredjesträckan, där han säkerligen hänger med och kanske orkar rycka om allt stämmer. Daniel får andrasträckan, där kan det gå undan, men jag tror inte så många åker ifrån honom i en klassisk stafett i år.

Inlagd: 2010-02-05, 21:16
Skriven av: Juha mieto

Jossa: är inte alls säker på det. 3-milen avslutar OS och toppåkarna har åkt mycket.

Hanssons skulle kunna starta då som utvilade och toppformade. De har stor erfarenhet av både längre lopp och masstart. Tror inte att så långa lopp förekommer i WC mer än en gång per år? Givetvis ska de ha ordern att sätta högsta fart från start och samarbeta sinsemellan.

Jag skulle gärna sätta en peng på vardera Hansson i det läget.

Men i normalfallet dvs en 3-mil under en vanlig WC-helg ja då är det mera tveksamt det kan jag hålla med om.

Inlagd: 2010-02-05, 21:19
Skriven av: Jörgen

Blir spännande att se herrloppet om en stund (har inte Eurosport)

Inlagd: 2010-02-05, 21:20
Skriven av: Jörgen

Jörgen loppet går på svt play nu

Inlagd: 2010-02-05, 21:22
Skriven av: jossa

Jörgen, det streamas live på SVT, det vet du va?

Jag gillar inte mina egna tankar egentligen, men det smakar lite surt med Italienarnas plötsliga formtopp, eller har dom hittat en superpasta?

Inlagd: 2010-02-05, 21:23
Skriven av: Juha mieto

Tack Jossa och Juha Mieto kollade nu men nej har missat från början och det går inte att backa, får kolla sammandraget kl 22. Men tack ska ni ha i alla fall!

Inlagd: 2010-02-05, 21:23
Skriven av: Jörgen

Jörgen: spelar ingen roll om dom åkt mkt dom är ändå helt chanslösa…har du missat dom senaste 3 milen för damer i mästerskapen alltid full fart..
Har du kollat vad de är för motstånd å klass på långloppen????

Inlagd: 2010-02-05, 21:27
Skriven av: jossa

Jag tar tillbaks mina påståenden efter en liten sökning, Georgio har ju gjort bra resultat i år, jag har inte tänkt på det bara.

Inlagd: 2010-02-05, 21:29
Skriven av: Juha mieto

Di Centa..!? En överraskning.
Bra av Olsson och Hellner, Södergren och Rickardsson tveksamma.

Inlagd: 2010-02-05, 21:32
Skriven av: JE

Väldigt svårbedömda, såna här tävlingar. Samtliga finnar gör bedrövliga resultat. Schweizarna & italienarna överraskar. Ryssarna upp och ner, Vylegzhanin är långt, långt efter. Tyskarna och svenskarna gör klart godkända insatser.

Inlagd: 2010-02-05, 21:35
Skriven av: Cliff

Förlåt, missade Kattilakoski, han gör det bra (12:a).

Inlagd: 2010-02-05, 21:36
Skriven av: Cliff

Juha Mieto: jag blir inte alls överraskad om italienarna blir livsfarliga i OS och även i stafetten.

De har ett ålderstiget lag men är regerande olympiska mästare i stafett och har 2 (3 om man räknar med Zorzi som inte haft en bra säsong i år) kvar i truppen.

Fast 1994 års italienska lag med De Zolt, Albarello, Vanzetta och Fauner skulle förstås spöa upp alla lag i årets OS. De slog Norges bästa lag genom tiderna på hemmaplan i OS i Lillehammer: Sture Sivertsen, Vegard Ulvang, Thomas Alsgaard & Bjørn Dæhlie

Inlagd: 2010-02-05, 21:37
Skriven av: Jörgen

Di Centa är alltid bra på OS. Men helt ok av Hellner och Olsson. Rickardsson trodde jag skulle gå bättre, och Söder är inte mycket bättre tyvärr.
Italien i stafett blir inte att leka med.

Inlagd: 2010-02-05, 21:38
Skriven av: nisse

”Varför jämför ni med Gössner????

Gössner å ACO har bara möts en gång så säger inte så mkt var i början av året ACO hade bättre åk tid men Gössner missa mera så…”

Jossa du måste skämta.
ACO är en av de starkaste skidåkarna i skidskyttevärlden, om inte den starkaste. Idag fick vår tredje tjej stryk av en skidskytt med två minuter 10 km.

Det klart att det är relevant att jämföra då.

Alla vet här vad ACO har sagt angående stafetten osv. Men inget är skrivet i sten, man kan ändra ett beslut om man vill. Jag tror nog att om Abrahamson & CO bad ACO och SOK på sina bara knän så skulle det kunna gå.

Inlagd: 2010-02-05, 21:40
Skriven av: Gabriel

Hansson Sisters är chanslösa på en topplacering i en OS-tremil, men även det är irrelevant då de inte är kvalificerade och tydligen inte ens varit intresserade av att försöka kvalificera sig. När det gäller Hellner och Olsson kan det bli bra det här om en vecka, Olsson håller på att komma i form igen och gjorde ett fullt godkänt fristilslopp. Stor tvekan om Södergren just nu, säkert huvudbry för coacherna vem som ska bli fjärdeman i stafetten.

Inlagd: 2010-02-05, 21:44
Skriven av: Torbjörn H

Jörgen skrev:
”Fast 1994 års italienska trupp med De Zolt, Albarello, Vanzetta och Fauner skulle förstås spöa upp alla lag i årets OS.”

Neppe, de hadde garantert blitt tatt i dopkontroll lenge før de hadde fått starte, i alle fall med det superdopet de hadde tatt på Lillehammer…

Inlagd: 2010-02-05, 21:44
Skriven av: Neithiri

ACO är och kommer inte att vara ett alternativ. Jag är inte lika övertygad om hennes enorma kapacitet… Men Gössner åkte bra.

FK tror på sina adepter vilket de gör rätt i.

Inlagd: 2010-02-05, 21:45
Skriven av: JE

södergren har bara varit på höjd i 3-4 dagar så man får hoppas att det blir bättre.

Inlagd: 2010-02-05, 21:46
Skriven av: markus

När jag tänker efter så har ju Södergren bara varit några dagar på höjd så det kan vara en faktor.
Jag tror han blir skaplig till stafetten.

Inlagd: 2010-02-05, 21:47
Skriven av: nisse

Vad säger ni om Södergren idag? 1.12 efter är lite mycket men det går åt rätt håll. Han blir nog farlig till Falun men knappast någon individuell medalj på detta OS.

Var det några Norrmän med idag? Tror inte jag såg någon i bild på hela sändningen? Och jag håller med varför nämner de inte hur det går för Södergren? Sändingen blir klart bättre om man har live tiderna brevid.

Inlagd: 2010-02-05, 21:47
Skriven av: Per

Jossa: tror inte att vi kan tänka så. Kalla och Haag (liksom övriga olympiska deltagare som deltagit i flera OS-lopp tidigare) är slitna på slutet. Tror inte att någon annan än de två (av de anmälda svenska deltagarna) har någon chans på en medalj i tremilen. Det kostar inget (förutom då för SOK i form av pengar) att då kasta in Hanssons som är utvilade och (förhoppningsvis) formtoppade.

Nu tror jag inte att Hanssons eller ACO blir uttagna men synd att SOK inte tänker i mer spännande banor och chansar lite.

Nu är det inte alls säkert att vi får ens 4 deltagare till alla discipliner.

Inlagd: 2010-02-05, 21:48
Skriven av: Jörgen

Ehum, Italien 1994, host. Troligen var detta lag tokdopat. Var väl massiv blod-doping de pysslade med på den tiden. Flickan Di Centa brände väl hål på hjärtkamrarna eller något

Inlagd: 2010-02-05, 21:48
Skriven av: Gnällspik

En fundering, betalas segerpremie ut direkt eller först efter dopingtesterna är analyserade? Inte helt omöjligt att Haag faktiskt blir trea när alla dopingtester är klara…

Inlagd: 2010-02-05, 21:49
Skriven av: Per

Gabriel: tycker du man kan jämföra ACO med Gössner??(Gössner har satsat på längd sedan östersund)tycker du inte de är bättre att jämföra med Kaisa Mäkäräinen ?? dom 3 sista sprint loppen i skidskytte dom möts i har de inte varit så stor skilland mellan henne å ACO tycker de är en klart mkt bättre jämförelse? sedan fick väl inte vår tredje tjej styk med 2 min av Gössner var väl under minuten…

Inlagd: 2010-02-05, 21:54
Skriven av: jossa

Nethiri: Vet att det är ett stort trauma för Norge att Italien vann på OL 1994 i stafett. Men lågt att säga att de var dopade. Norges stora miss då var att inte ha Dählie på tredje och Alsgaard på sista. Då hade det nog blivit guld.

Inlagd: 2010-02-05, 21:55
Skriven av: Jörgen

Gnällspik: Manuela di Centa, Gabriella Paruzzi och Stefania Belmondo är bland de allra främsta genom tiderna.

Svärta inte ner dem om du inte har bevis för det och Italien är ingen dopingnation till skillnad från (tidigare) Finland och (numera) Ryssland.

Inlagd: 2010-02-05, 21:58
Skriven av: Jörgen

Vissa har redan varit inne på det…

Jag gillar inte att klaga på kommentatorer. Men förtusan, dom pratar ju bara om saker som vem som helst kan se själv i bild. Eller statistik om hur folk har kört förr.

Karlsson sa nåt i stil med:

– vi får ju mycket mer tider än vad ni där hemma får.

Jaha????? Det hade aldrig slagit honom att berätta dom tiderna då?

Sätt dit nån Bosse Hansson-typ som kan läsa upp sträcktider kontroll för kontroll på dom intressantaste och på ALLA svenskar. Jag blev tokig när jag undrade hur det gick för Södergren.

Vad tycker ni?

Inlagd: 2010-02-05, 21:58
Skriven av: Manne

Kolla fis hemsida samtidigt, live-tider.
Men håller med, man har ju redan sett att Hellner är 20 efter när de hoppas att han har chans på pallen…

Inlagd: 2010-02-05, 22:03
Skriven av: JE

Manuela och Giorgio är för övrigt syskon, inte gifta.

Inlagd: 2010-02-05, 22:05
Skriven av: JE

Ehum, Italiensk skidåkning på 90-talet stank. Av de du nämner har Albarello, De Zolt och Fauner samtliga varit indragna i EPO skandalen kring Ferrara institutet. Belmondo demonstrerade öppet mot Manuela Di Centa

Inlagd: 2010-02-05, 22:07
Skriven av: Gnällspik

JE: visste inte det – tack för infon!

Hur visste du det, är nyfiken?

Inlagd: 2010-02-05, 22:07
Skriven av: Jörgen

Bästa norrmän 24 och 31, de fick en åkare som tog poäng alltså, det var ju en anledning för att inte åka med OS-deltagarna.

Inlagd: 2010-02-05, 22:08
Skriven av: JE

Jörgen: Allmän skidnördkunskap ;)
(Men dubbelkollade för säkerhets skull..)

http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?type=biog&competitorid=13459&sector=CC

Inlagd: 2010-02-05, 22:10
Skriven av: JE

Gnällspik: Det känner jag till men finns det bevis och är de dömda? Det finns inte såvitt jag vet.

Sen känner jag till den stora konkurrensen mellan Belmondo och Di Centa. Två mycket stora profiler inom det italienska damlaget under samma tidsperiod. De drog inte jämnt som jag förstått det.

Sen kan man säga “ingen rök utan eld” men som sagt det finns inga bevis och då måste de betraktas som rena tills motsatsen bevisats. Eller?

Stefania Belmondo är en stor personlig favorit. Synd att hon inte vann mera än vad hon gjorde…

Inlagd: 2010-02-05, 22:15
Skriven av: Jörgen

Nog var den generationen Italienare dopade. Möjligtvis inte Belmondo men resten som var kunder på doplabbet var helt klart dopade.

Inlagd: 2010-02-05, 22:19
Skriven av: nisse

Jörgen: Följ länken nedan

http://www.slideshare.net/RedFlanders/doping-history

Fast å andra sidan, på den tiden kanske alla pysslade med bloddoping och EPO?
(utom Sverige förstås). Di Zenta nämns också förresten

Inlagd: 2010-02-05, 22:22
Skriven av: Gnällspik

Nisse: lätt att säga att de var dopade men det finns inga bevis och inga italienare (förutom cyklister förstås) har åkt fast, de kan inte sägas ha en dopingkultur inom längskiddåkning.

Kanske Italien hade tur med ett par kullar dam- respektive herråkare i världsklass tidigare (De Zolt var över 40 år 1994) samtidigt men de har idag Manuelas bror Giorgio (OS-vinnare 5-milen 2006 + stafetten) och Piller Cottrer (WC-vinnare totalt i distans 2008-09 + stafetten 2006). Longa och Follis de senaste åren. Samt ingen som åkt dit för doping. Finland och Ryssland har under tiden åkt dit så att det stänkt om det.

Fria hellre än fälla om det inte finns bevis för motsatsen. Italiens seger i stafetten 1994 över Norge är en av de bästa stafetterna jag har sett (finns delar av det på Youtube), synd att Sverige inte var inblandat då. Finland var det men hängdes av på sista etappen. Fauner vägrade dra en meter före slutet. Norges säkraste OL-guldmedalj gick därmed i stöpet.

Inlagd: 2010-02-05, 22:27
Skriven av: Jörgen

Blir Tyskland farliga i stafetten?
Ja, om ojämna Gössner har en Teichmanndag.

Inlagd: 2010-02-05, 23:20
Skriven av: Elin

Varför får inte Rickardsson godkänt!?
Jag tycker att ni har lite väl höga krav på honom? Har han någonsin åkt ett bättre fristilslopp i världscupen!?
I Davos före jul var han 38 på samma distans.

Inlagd: 2010-02-06, 01:20
Skriven av: Kattis

Stafettlaget lär ändras efter hand men i nuläget för damerna så borde det vara Pajala-Olsson-Haag-Kalla. Hade hellre sett Haag på en klassisk sträcka men vi saknar bra fristilsåkare. Pajala får köra första eftersom ”kanonerna” brukar komma på andra sträckan och då är det bra med Anna Olssons rutin så man inte spränger sig och lämnar för stort avstånd till Haag på tredje. Den som lever får se….

Inlagd: 2010-02-06, 08:34
Skriven av: Kim

Om inte damernas stafettlag varit klart tidigare så måste det väl vara det nu! Börjar i och för sig bil tjatigt med allt snack om Hansson men jag håller till 100% med dom som tycker att det hade varit MYCKET intresant att sett i allafall Sandra där. Både Fnland och Ryssland har väl med åkare som var med i JVM, vi har ju både Brodin och Lisa larsen som jag alla dagar i veckan hellre sett i OS än Britta!

Inlagd: 2010-02-06, 09:13
Skriven av: Göran

Angående kommentatorn Jonas Karlsson. Det är en gåta att han i sändning efter sändning envisas med att i stället för att följa alla svenskar och hålla koll på toppåkarna ständigt ska dra alla åkares meritlistor och därigenom missa både det ena och andra som händer. Vi nördar känner redan till dom och de mindre skidintresserade är inte speciellt intresserade av hur de åkte i Beitostölen. Men tydligen har han fått för sig att det inte går för sig att vara tyst i ett antal sekunder. Och engagera Magdalena Forsberg på heltid under vinterhalvåret så får hon vara expertkommentator för både längdåkning och skidskytte och växla med Blomqvist. Magda är suverän när hon jobbar med Ulfbåge, hon har koll på allt i bild och utanför bild.

Inlagd: 2010-02-06, 09:20
Skriven av: Torbjörn H

Ni såg väl också att DiCenta visade på ett sorgband han hade på bröstet eller?
Är det någon som vet vad det kan ha varit? Har det hänt något?

Inlagd: 2010-02-06, 09:35
Skriven av: nisse

Läste att Pajala endast var klar för stafetten för det är till det loppet hon är uttagen å köra egentligen.

Inlagd: 2010-02-06, 10:04
Skriven av: Andreas P

Hon är nog helt klar för sprinten också! Sprintlaget är klart till 100% är jag helt övertygad om. Även stafettlaget borde vara helt klart enligt mig. Övriga lopp är det nog öppnare när det gäller 3:dje o 4:e tjejerna, även sprintstafetten är nog fortfarande öppen förutom Kalla.

Inlagd: 2010-02-06, 10:31
Skriven av: Göran

Jeg ser at Russland har trukket sprintlaget sitt fra dagens sprint i Canmore og satt inn distanseløpere i stedet….. :-o

Inlagd: 2010-02-06, 11:19
Skriven av: Tor

Tor, det var skumt hoppas Wada testar dem alla en extra gång pga av denna ändring.

Startfälten är ganska tunna, kommer inte säga så mycket hur det kommer gå på OS känns det som.

Svenskarna borde ta sig till semi nästan allihop kan man tycka.

Inlagd: 2010-02-06, 11:25
Skriven av: Per

Hanna Falk är skadad eller åtminstone känningar i ena ljumsken och avstår sprinten.

Inlagd: 2010-02-06, 11:29
Skriven av: swestam

Att russarna inte startar gör att Emil ganska troligt kommer gå upp i topp i sprintcuppen. Bra konstigt med tanke på att han har missat så många tävlingar men ingen verkar bry sig om VC när det är OS vilket är lite tråkigt tycker jag.

Inlagd: 2010-02-06, 11:30
Skriven av: Per

Italien har några dopingfall historiskt på löparsidan. Någon marathonlöpare och några 10- och 5-tusenmeterslöpare.Så dopingen finns lite varstans.

Inlagd: 2010-02-06, 11:46
Skriven av: Sten

Håller helt med Jörgen:

Vi måste få Fredriksson till OS som reserv för stafetten. Jag anser att han bör få åka DP också för att bevisa vilken form han är i. Att han inte är kvalifiserad eller inte ”får plats” är bara trams. Den svensk jag hälst vill ska ta guld är Södergren, men han har fortfarande en bit upp till det Fredriksson visade i Davos och Rogla. Johan Olsson gjorde ett väldigt imponerande lopp och Hellner är ju stabiliteten själv. Rickardsson var nog lite för tung för denna bana. Är det någon som vet hur banan är i OS jämfört med denna?? Tacksam för svar.

Jag hade förväntat mig att AAsen och Eilifsen m fl från Norge skulle åka mycket bättre. De kunde ju toppa formen mot denna tävling eftersom de inte ska till OS. Blev de tvingade att åka mot sin vilja?

På damsidan så visar Kalla att det bli hopn Bjørgen och kanske en till som kommer att slåss om guldet. Jag hade hoppats lite med på Haag och Olsson, men de kommer nog att lyfta sig lite till mot OS. Nu har jag aldrig tävlat på denna nivå, men det känns väldigt lite troligt att Norgren ska kunna prestera i OS. Denna bana passade nog större åkare dåligt, men tidskillnad är väldigt stor.

En fråga vi bör ställa oss är om Sverige skulle deltagit igår och idag. Norge och Finska damerna brukar vara bra på att toppa formen och de deltog inte. Vad tror ni som tävlat på hög nivå om det?

Till sist det tråkiga. Ryssland kommer inte att delta i sprinten ikväll. Detta spär på de misstankar som redan finns.

Inlagd: 2010-02-06, 12:08
Skriven av: Alexander

Alexander;
”Denna bana passade nog större åkare dåligt”.

Titta på Teichmann som åkte sista 2,2 km 12,5 sekunder snabbare än Di Centa och ca 24 sekunder snabbare än Hellner på sista varvet.

Han tillhör väl de större åkarna i alla avseenden.

Inlagd: 2010-02-06, 12:20
Skriven av: Elin

Alexander: Man kan säkert dividera från olika håll vad som är bäst att träna eller tävla. Men när det går bra som för Kalla är det bara positivt för henne. Hon kan slipa på det sista och vara trygg. Sedan pratar många om Finskorna men dom har väl inget att hämta på 10fritt. Den enda som saknades av vikt var Marit B och hon hade nog fått det väldigt tufft.

Inlagd: 2010-02-06, 12:43
Skriven av: nisse

Elin:
Ovanligt då att Teichman åker fort de sista kilometrarna ?^^

Inlagd: 2010-02-06, 14:31
Skriven av: bergelius

Jag har två gånger på nära håll sett Axel Teichmann göra en fantastisk långspurt.

Undrar om Northug hänger med honom i en långspurt på ca 3 km?

Inlagd: 2010-02-06, 14:42
Skriven av: Elin

Elin: Genomsnittsvikten på de första tror jag inte var särskilt hög.

När man får höra hur snabbt Teichman åkte de sista 2 km tor man nästa att det är fel på klockan.

Inlagd: 2010-02-06, 16:07
Skriven av: Alexander

Inget bra besked från Anna O: 1,45 efter igår och utslagen i kvarten idag i sprinten…

Såg smått komiskt ut att den svenska ledaren med staven dessutom ramlade när han skulle lämna över en ny stav till Anna O… Där tappade hon ytterligare sekunder.

Inlagd: 2010-02-06, 20:47
Skriven av: Jörgen

Härligt att se Björn Lind vinna sin kvartsfinal!

Inlagd: 2010-02-06, 20:59
Skriven av: Jörgen

Anna var ju 3:a i kvalet vilket jag tycker är ett utmärkt besked. Och hon var i ledningen när hon strulade till det med skidan. Hon brukar vara säker, så hon lär inte göra någon liknande miss på OS.

Inlagd: 2010-02-06, 21:04
Skriven av: JE

Majdic föll i semin, ovanligt! Styrkebesked från Ida Ingemarsdotter, vidare till final, alla andra svenskor utslagna sen tidigare.

Inlagd: 2010-02-06, 21:22
Skriven av: Jörgen

JE: trea i kvalet är bra men man ska orka igenom kvarts, semi och final också. Se på Björn Lind som haft stora problem med det sen förra OS dvs ofta bra i kvalet men sen ut.

Ska bli spännande se hur det går för honom nu i semin…

Inlagd: 2010-02-06, 21:23
Skriven av: Jörgen

Är inte särskilt orolig över att AO inte skulle orka, hon hade varit i final idag utan vurpa.

Inlagd: 2010-02-06, 21:26
Skriven av: JE

Hm. Jønsson ser utrolig sterk ut. Den som skal slå han i OL må jammen være i god form.

Inlagd: 2010-02-06, 21:28
Skriven av: Tor

JE: glöm inte den svenske ledaren med staven som ramlade och lämnade över staven till en stillastående Anna O… Tror att hon kunnat gå vidare annars. Men det får vi inte veta.

Inlagd: 2010-02-06, 21:28
Skriven av: Jörgen

Lind och Ida imponerar!
(förutom Emil då..)

Inlagd: 2010-02-06, 21:32
Skriven av: JE

Björnen har kommit i form, vann även semifinalen!

Inlagd: 2010-02-06, 21:33
Skriven av: Jörgen

Bra Ida 2:a!!

Inlagd: 2010-02-06, 21:39
Skriven av: markus

Polskan är otrolig, det finns ett kärnkraftsverk inuti henne…

Jättebra av Ida att bli tvåa!

Inlagd: 2010-02-06, 21:39
Skriven av: Jörgen

Tråkig sprintbana med en lååång utförsbacke innan upploppet.. Bara polskan som lyckats avgöra ute på banan.

Inlagd: 2010-02-06, 21:40
Skriven av: JE

Pajala såg väl oväntat blek ut i sin kvart, kanske blir det Ida som får köra stafetten?

Inlagd: 2010-02-06, 21:44
Skriven av: Gnällspik

Jeg tar virkelig hatten av for Emil i dag!!

Jeg tror Hattestad, Northug, Pølsa og Kjølstad sitter i Whistler og skjelver i buksene nå!

Inlagd: 2010-02-06, 21:48
Skriven av: Tor

Jonas Karlsson tyckte att Sara Renner varit oförklarligt svag senaste åren.

Inte konstigt eftersom Sara tog en paus och födde dottern Aria.

Inlagd: 2010-02-06, 21:48
Skriven av: Elin

Gymt Emil! Vem tar honom i Os?

Inlagd: 2010-02-06, 21:49
Skriven av: markus

Det var vel den råeste utklassingen vi har sett i herresprint på noen år!

Inlagd: 2010-02-06, 21:50
Skriven av: Tor

Otroligt starkt formbesked av Jönsson, han blir mycket svårslagen i OS!

Lind fyra det är också ett bra formbesked, hans bästa WC-resultat denna säsong individuellt.

Inlagd: 2010-02-06, 21:52
Skriven av: Jörgen

Tycker det är för kort vila från semi2 till final man måste vara mycket starkare för att ha en chans om man hamnar i semi2. Det sog nästan ut som björn försökte bli 2 i kvart 3. Den som blir två där hamnar väl i semi1.

Att Ida lyckades bli 2:a från semi2 var verkligen imponerade.

Inlagd: 2010-02-06, 21:58
Skriven av: Per

Tycker att Ida Ingemarsdotter stigit fram mer och mer denna vinter.

Anna O har inte visat stigande form denna helg, 1:45 efter Kalla igår på 10 km fritt är oroande. Men tror inte att vi har någon bättre utan att startuppställningen blir:

Anna O – Ida – Anna H – Charlotte

Hade dock hellre velat se (men det kommer inte bli av):

Ida – Anna H – ACO – Charlotte

Jämför skidskytten Gössner med Anna O (och Britta) igår och sen Gössner med ACO i åktider inom skidskyttet. ACO slår Gössner 9 gånger av 10.

Inlagd: 2010-02-06, 22:02
Skriven av: Jörgen

Per: tyckte mig se samma som du (om Björnen). Svårt att få rättvisa i pauserna mellan semi 2 och finalen. Kanske borde det vara en halvtimme mellan men det blir inte bra TV så det lär inte hända…

Inlagd: 2010-02-06, 22:06
Skriven av: Jörgen

Grymt av Emil, nu bör norrmännen vara nervösa, tyvärr tror jag inte vi skall ha för stora förhoppningar på övriga svenska herrar man han behövt vara 2:a idag för att vara medaljhopp på OS. När det gäller tjejerna visar Ida jättebra form, finalchans på OS och given stafett reserv givetvis, långt före Britta!!!! Pajala kan vi nog vara helt lugna över riktigt bra kval, hamnade snett till+lite otaktisk i kvarten men given i stafetten och finalchans i sprint visade forsatt bra form tycker jag. Anna O härligt besked inför sprint o stafett imorgon sätter jag en hundring på vinst för Sverige (Pajala-Anna O-Anna H-Kalla) i stafetten.

Inlagd: 2010-02-06, 22:08
Skriven av: Göran

Nog tyckte jag att det var ett styrkebesked av Anna O. Hon behövde nog tävlingen igår. Bra även av Pajala som fick ett konstigt lopp och hade en del otur.
Men totalt sett en osannolikt bra helg för Sverige.

Inlagd: 2010-02-06, 22:17
Skriven av: nisse

Jörgen , jag tycker du är väldigt orättvis mot både Anna Olsson och Magdalena Pajala. Det är klart en skillnad på att hänga på i startsträckan på en stafett och köra ett individuellt distanslopp. Pajala orutin lyste igenom idag, men även har hon bra förmåga att hänga så för mig är stafettlaget givet:
Olsson – Pajala – Haag – Kalla, med Ida som första reserv. Tror inte att någon skidskytt skulle kunna göra det bättre än någon av dessa.

Inlagd: 2010-02-06, 22:23
Skriven av: swestam

Jörgen: hur tusan kan du påstå att ACO slår Gössner 9 av 10 vad grundar du de på en dom har ju bara möts en gång ?? de var när Gössner var ur form titta på henns längd resultat före jul.. Jämför med Mäkäräinen så får de en bra bild… oftast rätt jämna

Inlagd: 2010-02-06, 22:36
Skriven av: jossa

Jag tror att både Anna och Pajala hade kunnat vara i final idag, då hade det blivit jämnt mellan dessa tre.

Ida åkte bra, men hon är mer utpräglad sprinter än de andra. Men om någon visar sviktande form (eller blir sjuk…) tycker jag Ida ska få åka en sträcka.

Inlagd: 2010-02-06, 22:36
Skriven av: JE

Det är alltid lika intressant att jämföra skidskyttar och långloppsåkare… Jag tror att Sandra Hansson är snabbare än Neuner..?

Inlagd: 2010-02-06, 22:40
Skriven av: JE

Börjar svänga över lite till att AnnaH och Kalla skall köra sprintstafetten. Falk:s skada oroar lite + att Anna O verkar funka bäst i klassiskt efter sin ”strulsäsong”. Säker på att inget lag har kört ifrån Sverige på dom 5 första sträckorna med den uppställningen. Det kommer garanterat att gå grymt fort hela vägen så 1-3 lag kommer vara dom enda som kommer att hänga med i täten. Vill inte vara i Björgen o Saarines kläder i det läget inför slutsträckan.

Inlagd: 2010-02-06, 22:40
Skriven av: Göran

Swestam: vet att lät hård men jag tycker inte att Anna O (och Britta) borde tappa så mycket mot både Kalla och skidskytten Gössner på 10 km fritt så här nära inpå OS.

Sen verkar Ida vara i form. Sätt in henne på startsträckan (där det inte brukar hända så mycket) och den rutinerade Anna O opå andra. Pajala reserv.

Men det är bara som jag tycker just nu och form är en dagsvara och vi får se mera under OS hur formen är då…

Inlagd: 2010-02-06, 22:40
Skriven av: Jörgen

Ferry kanske ska ta en sträcka om Södergren inte kommer i form. Eller Mattias Nilsson?

Inlagd: 2010-02-06, 22:41
Skriven av: JE

Vi kanske kan var överens om att släppa tanken med Britta på stafetten. Helgen har givet att Ida måste vara långt före henne ifall någon av dom andra 4:a inte känns helt fräscha.

Inlagd: 2010-02-06, 22:46
Skriven av: Göran

Anna O var 1.48 efter Björgen i Beito på 10F på en 14:e plats, Ida var då 47:a, 2.39 efter.

Inlagd: 2010-02-06, 22:47
Skriven av: JE

För övrigt körde Ahrlin tydligen ovallat i Åsarna och tränade stakning..

Inlagd: 2010-02-06, 22:51
Skriven av: JE

Ah det förklarar Ahrlins bleka insats.

Inlagd: 2010-02-06, 23:07
Skriven av: Per

Pajala gjorde bara en miss – i utförskörningen – och då var dagen slut.

1. Hon skulle aldrig gått ur spår när hon inte fått med sig fart från vinddraget.

2. Hon skulle gått till höger i färdriktningen (som Lind!) och inte till vänster ( om jag minns fel)

Resultat: Förlorade fart, placeringar och meter. Hade hon bara stått kvar hade hon tagit andraplatsen helt klart, hon var trots allt snabbast på upploppet.

Inlagd: 2010-02-06, 23:32
Skriven av: Skidjan

Jörgen: när ska du svara på min fråga?(hur du kan påstså att Gönsser slår ACO 9 av 10 gånger)

JE: Sandra är snabbara än Neuner i k Neuner snbbare än Sandra i F,,
skojar du när du skriver att Ferry elle Nillson kan ta en stäcka???

Inlagd: 2010-02-07, 00:07
Skriven av: jossa

jossa: Börjar tröttna lite på denna eviga fråga bara.. Men vad skulle vi annars diskutera..?

Inlagd: 2010-02-07, 00:13
Skriven av: JE

Man börjar bli mer och mer sugen på att ha Emil Jönsson på slutsträckan i stafetten. Undrar om han inte är ett vassare kort än Södergren i dagsläget? Jag håller dock verkligen tummarna för att Södergren kan hinna komma i god form, man unnar ju den sköna killen honom all framgång han kan få.

Inlagd: 2010-02-07, 00:59
Skriven av: josef D

Börjar också bli sugen att se Jönsson i stafetten. Han ser grymt stark ut och visade på SM att han har gått framåt rejält på distans i år. Första eller sista?

Inlagd: 2010-02-07, 09:44
Skriven av: Göran

Om Emil ska Va med i staffeten ska han gå första. Åkte ifrån Södergren på Sm på den klassiska delen men tappde på den fria. Men jag tycker att södergren ska köra om han visar lite form.

Inlagd: 2010-02-07, 10:07
Skriven av: markus

Jossa: jag kanske har skrivit fel tidigare (och menade inte att undvika svara dig) men jag menade tvärtom dvs ACO som vinner 9 gånger av 10 mot Gössner.

Har dock inte statistiska belägg för det utan det är en känsla. Det är ju andra tyskor (Wilhelm, Neuner, Henkel osv) som brukar synas däruppe och ACO har ofta en av de bästa åktiderna.

Krångligt hitta resultat där på IBU:s hemsida men det verkar som om Gössner inte tävlat mycket i skidskytte denna vinter utan mer i längd.

Inlagd: 2010-02-07, 10:18
Skriven av: Jörgen

Jönsson bör helt klart köra sista. Han kan säkert hänga med på första, men Rickardsson och Olsson känns väldigt givna där. DEt är ju guld vi vill ha och då är Jönsson en fin slutman även om han är bättre i klassiskt. En annan fördel med denna laguppställning är att vi får Hellner på 3e och han kan nog hämta in en hel del sekunder om Sverige tappat på de två första alternativt kunna åka ifrån om han går ut samtidigt.

Inlagd: 2010-02-07, 10:31
Skriven av: Alexander

Jörgen: Gössner har bara tävlat en gång i WC skidskytte i år titta hur de ser ut ACO mot Mäkäräinen på sprint 3 senaste

Pokuljuka ACO 22.57(2)Mäkäräinen2306(2)
Oberhof ACO 19.54(3)Mäkäräinen 19,32 (4)
Rup ACO 21.54 (0) Mäkäräinen 22,09 (2)
() = bom

Inlagd: 2010-02-07, 11:31
Skriven av: jossa

Håller inte alls med om att resultaten från Beitostölen är ointressanta. Det hade däremot varit ointressant om kommentatorn pratar om resultaten i Kuusamo eller i Rogla. Men i Beitostölen kördes 15 Fristil och det måste väl vara relevant vad en åkare gjort tidigare under samma säsong i just den disciplinen som det faktiskt tävlas i.

Inlagd: 2010-02-09, 07:48
Skriven av: Dickson

Jag tror ACO har jättehög kapacitet på 5 km f, men av många anledningar tror jag ändå att det skulle vara en dålig idé att slänga in henne på OS-stafetten nu.

Sen kan det förstås vara kul att spekulera i hur fort hon skulle kunna åka, men det är väl mer av ett tanke-experiment av typen ”kan Bolt slå världsrekordet på 400 m”… Just nu är det inte aktuellt.

Inlagd: 2010-02-09, 08:43
Skriven av: Manne

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values