28 januari 2010, av Oskar

Uttagna till Skandinavisk cup i Estland/Lettland

Med start 3 februari går Skandinaviska cupen i Lettland. Man kör fristilssprint och 10/15 fritt. Strax därefter drar man vidare till Estland där man kör mer sprint, denna gång i klassisk stil. Balt-svängen avslutas med en 10/15 km klassiskt med jaktstart, förmodligen baserat på föregående tävlingar, men jag är inte helt säker.

Ska bli kul att se vad Mats Larsson kan åstadkomma! Blir väl bäst vid den andra sprinten.

Laget nedan är det som dykt upp på skidförbundets hemsida. Det kanske blir lite fler eller andra namn så småningom.

Damer Herrar
Eva Svensson
Sofia Bleckur
Mia Eriksson
Emma Wiken
Jens Eriksson
Markus Ottosson
Fredrik Karlsson
Mats Larsson
Robin Bryntesson
Martin Johansson

51 kommentarer till ”Uttagna till Skandinavisk cup i Estland/Lettland”

Ett bra tillfälle för Mats L att visa klass. Även om han inte får åka till OS
så är det viktigt att prestera i dom tävlingar han är frisk nog att delta i.
Han måste bevisa att han borde varit uttagen.

Inlagd: 2010-01-28, 16:56
Skriven av: nisse

Är det med lite ironi som du gjord killarna till damer och tjejerna till herrar?
Kunde ju varit några fler damer än 54:a.

Inlagd: 2010-01-28, 17:41
Skriven av: Sten

Jag räknade lite fel där. Det är ju bara fyra tjejer.

Inlagd: 2010-01-28, 18:03
Skriven av: Sten

Varför inte ge en ung tjej som Lina korsgren chansen, ung tjej på väg framåt som åkte bra på SM? Visst behöver hon kanske höja sig ett litet steg till men det kanske hon kan göra med hjälp av en sådan här grej?

Inlagd: 2010-01-28, 18:14
Skriven av: Göran

Riktig kul att ni lägger upp information även om Skandinaviska Cupen :)Hoppades att Jörgen Brink skulle ställa upp men så blev det ej. Fortsätt gärna med lite information om dem Skandinaviska cuperna när ni har tid, mvh Daniel

Inlagd: 2010-01-28, 19:12
Skriven av: Daniel

Vem gör uttagning till Scandinavisk cup är det förbundskaptenerna?
Dom borde ha mer än nog med jobb just nu och därför svårt att ha koll på alla åkare.

Inlagd: 2010-01-28, 20:18
Skriven av: nisse

Om man läser vad som står på skidor.com verkar det vara förbundet och förbundskapten för U-J lag Niclas Grön som står bakom uttagningen. Och de i truppen ombedes att höra av sig till honom.

Jag mejlar till Niclas och frågar för den fråga som Nisse tar upp ovan har varit på tapeten i Skidpepps kommentarer tidigare (och vi hittade inte info om detta i COC-reglerna).

Inte oväntat att IFK Moras Eva Svensson får åka, hon var bra under SM nyligen.

Inlagd: 2010-01-28, 20:54
Skriven av: Jörgen

Innebär detta att Mats Larsson är definitivt bort från OS?
Hur fungerar kommunikationen mellan de aktiva och ledare inom Svenska Skidförbundet? Borde inte förbundet ta kontakt med den aktive och inte tvärtom för info kring de tävlingarna den aktive är uttagen att köra? Märkligt!

Inlagd: 2010-01-28, 21:01
Skriven av: Matte

Sådär nu är tjejer killar och killar tjejer. eller alltså tvärtom. eh

Inlagd: 2010-01-28, 21:29
Skriven av: Oskar

Matte: Kamma dig! Klart de aktiva är informerade att de är uttagna innan den informationen kommer upp på hemsidan. Sen att de ska maila in är väl inte så konstigt. Att man då med svarande mail skickar ut info (resa, boende mm) är väl högst normalt 2010.

Nej – tycker allt för ofta man ”gnäller” på förbundet. Om ni nu är så intresserade av att svensk skididrott ska gå framåt – se er då omkring i er egen närhet vad ni kan göra istället för att vara så negativa.
Ibland kan jag inte vara tyst.

Inlagd: 2010-01-28, 22:36
Skriven av: wheppa

Svar från Niclas Grön, förbundskapten för U-J lag, i VERSAL stil:

Vem är det som tar ut till att delta i Skandinavinsk Cup – är det Svenska Skidförbundet?

Svar: HÄR HAR DU UTTAGNINGSKRITTERIERNA:
http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/Uttagningskriterierforlangdelit/

Jörgen: jag kopierar in aktuellt stycke därifrån:

U-lagstränaren kommer att ta ut åkare till Scan-cup i samråd med Förbundskaptenerna och sprinttränaren. Det kommer att tas ut 8 åkare som ska representera Sverige vid dessa tävlingar, förutom tävlingen i Sverige (Åsarna) där alla åkare representerar respektive klubb. För uttagning till Scan-Cup görs bedömning utifrån följande kriterier: Aktuella resultat från Intersport Cup och Nationella Mästerskapstävlingar, WC resultat, Scan-Cup resultat, åkare som ligger bra till i Cupen och har möjlighet att få friplats till WC, Yngre åkare som behöver komma ut och tävla internationellt. Det är ingen rangordning utifrån ovanstående kriterier.

SSF STÅR FÖR AKTUELLA KOSTNADER FÖR DE UTTAGNA ÅKARNA.

Har tackat Niclas Grön via mejl för hans svar men gör det här också!

Inlagd: 2010-01-28, 23:41
Skriven av: Jörgen

Wheppa> Nu är jag nykammad!
Om det går till så som du förklarar är det väl OK. Jag har aldrig varit i närheten av något landslag i någon idrott som jag hållt på med så jag har dålig koll… Hoppas bara att ledningen sparar de aktivas mailadresser i kontakter i outlook för framtida bruk!

Inlagd: 2010-01-28, 23:49
Skriven av: Matte

wheppa: Jag har fram tills i år varit tränare på elit nivå i en av våra populäraste bollidrotter(även varit förbundstränare). Där jag har haft landslagspelare i J o U21 landslag och där har inte alltid spelarna vetat om sina egna uttagningar innan det har stått att läsa på förbundets hemsida, så att det är helt själklart tycker jag inte! ÄVEN om det kanske görs inom skidåkningen.

Inlagd: 2010-01-29, 06:47
Skriven av: Göran

Då det varit mycket prat om långloppsåkare och Sandra/Oskar speciellt undrar jag om dom varit föreslagna till Scan cup.
Men det kräver ju också att dom ber om att få åka.

Inlagd: 2010-01-29, 08:11
Skriven av: nisse

Med tanke på hur många som åkte i Vuokatti(27 svenskar)är väl det här knappast hela truppen?

Inlagd: 2010-01-29, 09:17
Skriven av: Josef D

Nisse… Enligt uttagningskriterierna för scan-cup ovan, ska man ju prestera i Intersport Cup eller nationella mästerskap (underförstått SM). Varken Sandra eller Oscar har deltagit i något sådant lopp i år och de bör således inte vara aktuella för scan-cup.

Inlagd: 2010-01-31, 00:08
Skriven av: Manne

Skandinavisk cup får ”vem som helst” åka väl? Men att endast ett litet antal blir uttagna att följa med förbundet med vallare osv. Det är väl det som de ”uttagna” är.

Inlagd: 2010-01-31, 02:47
Skriven av: Oskar

Vem som helt får åka skandinaviska cupen men bra ett fåtal för landslaget.
Oskar/Sandra har ju undvikit alla lopp som skulle kunna göra dom aktuella för några landslagsuppdrag.

Inlagd: 2010-01-31, 09:04
Skriven av: jossa

jossa,

Vilka lopp menar du som Oskar/Sandra kunde ha åkt?
Ett klassiskt lopp i Sverige före jul, det i Boden.
Hörde en intervju med Sandra där hon sa att hon hade tänkt åka Bruksvallarna men avstod när man ändrade till fritt.

För övrigt såg jag att Kajsa Snihs var reserv till junior-VM efter att bara ha åkt två lopp, de i Åsarna.
Tycker att hon skulle varit med trots alla regler.

Inlagd: 2010-01-31, 09:43
Skriven av: Kjell

Kjell: Boden Vuokatti Åsarna är klassiska lopp dom kunde åkt…vill man vara med i landslaget borde man åkt något av dom.

Inlagd: 2010-01-31, 09:52
Skriven av: jossa

jossa,

Jag menar att om man kunde ta ut Kajsa Snihs kunde man också tagit ut Sandra till OS baserat på hennes fantastiska stafettlopp på NM.

Inlagd: 2010-01-31, 10:09
Skriven av: Kjell

Kjell: vad var de som var så fantastiskt med de?? hon var ju rätt långt efter på klassiska delen i DP dagen före de säger mer…

Inlagd: 2010-01-31, 10:13
Skriven av: jossa

Jag tycker det är fantastiskt att hänga med Johuag när hon körd för fullt i de branta backarna.
Hörde att banan var väl så tuff som den i OS.

Men det var fråga om principer, i ena fallet håller man inte på reglerna, i det andra är man benhård.

Det kunde ha varit bra att ha någon på OS som klarar en 3-mil också.

Inlagd: 2010-01-31, 10:23
Skriven av: Kjell

Jag såg i alla fall NM-stafetten live och blev imponerad av Sandra.

Pratade med en Hybotjej i går.
Hon berättade att Kajsa Snihs hade TRE dagar på skidor när hon vann Ljusdalsskidan den 20/12. Efter ytterligare 2 dagar åkte hon i Åsarna.

Inlagd: 2010-01-31, 10:28
Skriven av: Elin

Ska givetvis vara efter ytterligare 20 dagar!

Inlagd: 2010-01-31, 10:30
Skriven av: Elin

Suck. Tills motsatsen bevisats är jag övertygad om att åtminstone Kalla, Haag och Anna Olsson har en högre kapacitet över 30km på en mästerskapsbana än någon av långloppsåkarna..

Inlagd: 2010-01-31, 22:54
Skriven av: JE

Det tror jag också, även o jag inte är säker på Anna O. Men efter dom 2 (3) hade jag helt klart satsat på Sandra H på en klassisk 3 mil.

Inlagd: 2010-02-01, 07:04
Skriven av: Göran

Vad spelar de för roll om nu Sandra skulle vara våran fjärdetjej på 3mil är ju ändå inget för för topp 15.

Kjell: dålig jämförelse med en Junoir å Sandra Hanssons fall…..

Inlagd: 2010-02-01, 09:01
Skriven av: jossa

jossa,

Med ännu mer flexibel uttagning hade man tagit med Kajsa Snihs till junior-VM trots att landslagsledningen inte hört talas om henne före Åsarna.

Inlagd: 2010-02-01, 09:42
Skriven av: Elin

Elin:
Kajsa åkte jätte bra i Åsarna de håller jag med om, men vem skulle hon petat bort i JVM truppen?

Inlagd: 2010-02-01, 10:44
Skriven av: jossa

Vad jag hörde av intervjuer uppe i Åsarna började Kajsa Snihs i unga år med skidor men gick som tonåring över till cykel.

Kajsa kom in på cykelgymnasiet i Skara 2005 och läser 3-årig linje på fyra år som man normalt gör på idrottsgymnasier.
Om jag räknar rätt blir hon klar i vår.

Det är för skidförbundet ungefär samma som med Martin Johansson.
Ska man övertyga Martin att minska på orienteringen?
Personligen tycker jag att han hellre ska minska på skidorna.

Martin som närmast satsar på orienterings-VM i Norge är nu rankad 7;a i världen men bör ta sig upp till 4;e plats den här säsongen. Till ettan Hubman och tvåan Gueorgiou är avståndet väl stort i år.

Att ta ut Kajsa till VM hade kanske varit ett sätt att få henne att tänka skidor.

Inlagd: 2010-02-01, 11:19
Skriven av: Elin

Om jag förstod det rätt så tog man inte ut full trupp till JVM av ekonomiska skäl, dvs man skickade inte åtta tjejer och åtta killar utan sex tjejer och sex killar istället. Sedan är ju också frågan om man kan ta ut en åkare utifrån en topprestation när de övriga tas ut från prestationer under hela säsongen, rättvisa mot den mao.

Inlagd: 2010-02-01, 11:29
Skriven av: swestam

Jossan: Håller inte med dig ang. Sandra H och 3-milen. Det kommer vara många som är rejält slitna när det är dags för det loppet, tycker det hade varit MYCKET intressant att se en utvilad Sandra som hade kunnat ladda bara för det loppet! Inte ens säker att en så dags sliten Charlotte Kalla hade gått säker. Visst kan jag ha fel men hade varit kul att se!

Inlagd: 2010-02-01, 11:36
Skriven av: Göran

Jag tycker då de var helt rätt tjejer som fick åka med till JVM.. enligt mig var de helt rätt att inte ta ut Kajsa Snihs. hon är ett intressant namn så klart någon som vet hur han tänker ska hon åka mer skidtävlingar eller är de cykel som gäller ??

Inlagd: 2010-02-01, 11:39
Skriven av: jossa

Mycket snack om Sandra Hansson. Men ni såg väl resultaten från Italien där Jenny Hansson tog en överlägsen seger över Sandra H. Då tycker jag att vi kan glömma Sandra Hansson och diskussionen om hennes deltagande i OS. Hon är ju inte ens bäst i Sverige på långlopp.

Inlagd: 2010-02-01, 11:59
Skriven av: Sten

Göran: när är Sandra gjort ett bra långlopp mot bra motstånd? dom lopp hon åkt i år i klassikst är de ca 9 deltagera ca 60% svenskor med i säger allt om den cupen å klassen på tävligarna.

Inlagd: 2010-02-01, 12:18
Skriven av: jossa

Sten,

Mycket snack men i rättvisans namn ska sägas att Sandra slog Jenny med 7 minuter i Jizerska för 14 dagar sen. (50 km klassisk åkning).

Har du funderat över att dagsformen hos kvinnor kan variera?

Inlagd: 2010-02-01, 12:22
Skriven av: Elin

Elin: Tycker du att Sandra Hansson skulle varit med i OS truppen??

Inlagd: 2010-02-01, 14:04
Skriven av: jossa

jossa,

Tveksamt då hon och andra klassiska åkare inte fick chansen före jul.

Efter att ha sett henne på plats i NM-stafetten där hon hängde med när Johaug körde för fullt i de branta backarna förstår jag att hon inte skulle göra bort sig på en 3-mil i OS.

En lärdom inför nästa år är ett bättre genomtänkt tävlingsprogram. Se också vad jag tidigare skrev om juniorernas program.

Jag har hört, inte läst, att man ska övertala Martin Johansson till att satsa på skidor.
FEL, FEL!!!!!

Undrar hur man tänker betr. Kajsa Snihs.
Har man kommit över chocken efter Åsarna?

Inlagd: 2010-02-01, 14:20
Skriven av: Elin

Elin: okej vet du alls hur Kajsa Snihs tänker vad hon vill?
Sedan håller jag inte riktigt med om att klassiska åkarna inte fick chansen dom hade chansen i några tävlingar en mindre än dom som är bättre i fritt, se på Magdalena Pajala hon är bättre i klassiskt hon tog chansen åkte i Boden å Vuokatti där borde Hansson åkt.

Vad räkar du som inte göra bort sig på OS 3 milen? jag tror hon skulle vara långt efter hon. Mkt prat om den där stafetten där hon hängde med Johaug hon fick ju ändå styk av två andra norskor.

Inlagd: 2010-02-01, 14:29
Skriven av: jossa

jossa,

Jag är ingen tankeläsare och vi kan bara ana vad Kajsa hade tänk om hon blivit uttagen.
Nu får vi kolla om hon överhuvudtaget åker någon fler tävling i år.

Det är fullt möjligt att Kajsa är vår mest lovande junior.
Hon hade inte många skidmil i benen före Åsarna, tre veckors skidträning.

Inlagd: 2010-02-01, 16:02
Skriven av: Elin

Norge sänder 9 EJ OS-uttagna åkare till WC i Canmore.

Sverige 0 eller …..?

Inlagd: 2010-02-01, 16:42
Skriven av: Elin

Elin: Sverige åker med dom OS uttagna.

Inlagd: 2010-02-01, 17:19
Skriven av: nisse

Vilka OS-uttagna svenskar startar i Canmore? Inte alla?

Ingen OL-uttagen från Norge startar.

Inlagd: 2010-02-01, 17:54
Skriven av: Elin

Elin: vår mest lovande junior nu är snarare Madeleine Thorn, inte Kajsa. Sedan tror jag att man hellre tar ut åkare som åker bra i flera tävlingar än någon helt ny som gör toppresultat i en tävling.

Sprintlaget tävlar i Cannmore, men jag tror nog att flera av distansåkarna också kommer att tävla. Det handlar nog om att de olika länderna har olika uppladning inför OS.

Inlagd: 2010-02-01, 18:05
Skriven av: swestam

Missar ni båda Larsen å Brodin klart mest lovande juniorer just nu..

Inlagd: 2010-02-01, 18:41
Skriven av: jossa

Swestam: Brodin och Larsen är också juniorer (sista året för dem nu)…

Thorn är ett framtidslöfte – sen får vi inte glömma Julia Svan och Falkens lillasyster (av samma årgång dvs 1993 alla tre).

Men på killsidan ser det mörkt ut…

Inlagd: 2010-02-01, 21:34
Skriven av: Jörgen

Klart jag vet att Brodin och Larsen är juniorer men det känns som de är betydligt bättre än att bara vara lovande juniorer, de har ju etablerat sig i senioreliten och världscupsammanhang. För mig är en lovande junior en som inte slagit igenom i seniorsammanhang ännu, då är man inte lovande längre utan något mer.

Inlagd: 2010-02-01, 22:11
Skriven av: swestam

Eva Svensson kom två i dagens sprint i Balticum Tour. Därmed ligger hon trea i totalsammandraget, bara sju poäng efter de båda norskorna Marte Elden och Ingvild Flugstad Östberg.

Inlagd: 2010-02-03, 20:59
Skriven av: swestam

Otippat bra av Markus Ottosson som slutade tvåa sammanlagt i baltiska touren.
På damsidan var det en jämn bra svenskinsats. 4,6,7,11 och 18 slutplaceringarna. Eva Svensson bäst av svenskorna. Vi får inte glömma bort de här åkarna i diskussionen om vilka som ska åka världscup nästa säsong. Svensson och Mia Eriksson är 87:or Emma Wikén 89:a och Ingrid Vikman född 85. Ett rätt ungt lovande gäng alltså.

Inlagd: 2010-02-07, 13:48
Skriven av: josef D

Fast Ingvild Flugstad Östberg är grym, hon krossar allt annat motstånd. Hon blir farlig i framtiden i världscupen, men som tur så slipper vi henne på OS.

Inlagd: 2010-02-07, 14:07
Skriven av: swestam

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values