19 januari 2010, av Oskar

Uttagna till OS

Här har har vi lagt in de klassiska ländernas uttagna OS-trupper. Andra länders uttagna åkare finns här på Vancouvers hemsida: länk

Sverige

Svenska flaggan
Herrar Damer
Anders Södergren
Emil Jönsson
Teodor Peterson
Björn Lind
Johan Olsson
Jesper Modin
Marcus Hellner
Daniel Rickardsson
Anna Haag
Charlotte Kalla
Magdalena Pajala
Britta Johansson Norgren
Hanna Falk
Ida Ingemarsdotter
Anna Olsson
Lina Andersson

Estland

Estlands flagga
Herrar Damer
Andrus Veerpalu
Jaak Mae
Kein Einaste
Aivar Rehemaa
Anti Saarepuu
Peeter Kümmel
Kaspar Kokk
Algo Kärp
Karel Tammjärv
Timo Simonlatser
Kristina Šmigun-Vähi
Kaija Udras
Triin Ojaste
Tatjana Mannima

Finland

Finlands flagga 
Herrar Damer
Matti Heikkinen
Sami Jauhojärvi
Teemu Kattilakoski
Juha Lallukka
Lari Lehtonen
Ville Nousiainen
Kalle Lassila (sprint)
Lasse Paakkonen (sprint)
Matias Strandvall (sprint)
Jesse Väänänen (sprint)
Virpi Kuitunen
Pirjo Muranen
Riitta-Liisa Roponen
Aino-Kaisa Saarinen
Krista Lähteenmäki
Kirsi Perälä (sprint)
Riikka Sarasoja

Frankrike

Franska flaggan (Trikoloren)
Herrar Damer
Roddy Darragon
Robin Duvillard
Jean Marc Gaillard
Emmanuel Jonnier
Mauritius Manificat
Cyril Miranda
Vincent Vittoz
Laure Barthelemy
Celia Bourgeois
Aurora Cuniet
Karine Laurent Philippot
Cecile Storti

Italien

Italiens flagga
Herrar Damer
Valerio Checchi
Roland Clara
Giorgio Di Centa
Loris Frasnelli
David Hofer
Thomas Moriggl
Fabio Pasini
Renato Pasini
Pietro Piller Cottrer
Cristian Zorzi
Elisa Brocard
Antonella Confortola
Arianna Follis
Magda Genuin
Marianna Longa
Karin Moroder
Silvia Rupilio
Sabina Valbusa

Kanada

Kanadas flagga
Herrar Damer
Devon Kershaw
Ivan Babikov
George Grey
Stefan Kuhn
Alex Harvey
Brian McKeever
Chandra Crawford
Sara Renner
Dasha Gaiazova
Perianne Jones
Madeleine Williams

Norge

Norska flaggan

Herrar Damer
Ola Vigen Hattestad
Petter Northug
Ronny Hafsås
Martin Johnsrud Sundby
Øystein Pettersen
Eldar Rønning
Lars Berger
Tord Asle Gjerdalen
Odd-bjørn Hjelmeset
Johan Kjølstad
Jens Arne Svartedal
Marit Bjørgen
Kristin Størmer Steira
Celine Brun-Lie
Marthe Kristoffersen
Vibeke Skofterud
Maiken Caspersen Falla
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Therese Johaug

Polen

Polens flagga
Herrar Damer
Maciej Kreczmer
Janusz Krężelok
Sylwia Jaśkowiec
Justyna Kowalczyk
Paulina Maciuszek
Cornelia Mark

Ryssland

Rysslands flagga
Herrar Damer
Nikita Kryukov
Nikolai Morilov
Alexey Petukhov
Alexander Panzhinsky
Michael Devyatyarov (sprint)
Alexander Legkov
Maxim Vylegzhanin
Petr Sedov
Nikolai Pankratov
Sergei Novikov
Sergey Shiryaev (distans)
Ilya Chernousov (reserv)
Ekaterina Chuikova
Elena Turysheva
Evgenia Shapovalova (sprint)
Irina Khazova
Natalia Korosteleva
Eugenia Medvedeva
Olga Zavialova
Olga Rocheva
Olga Tchoutchkina (distans)
Julia Chekaleva

Schweiz

Schweizs flagga
Herrar Damer
Laurence Rochat
Dario Cologna
Remo Fischer
Toni Livers
Curdin Perl
Valerio Leccardi
Christoph Eigenmann
Peter von Allmen
Eligius Tambornino
Doris Trachsel
Silvana Bucher
Bettina Gruber

Slovenien

Sloveniens flagga
Herrar Damer
Petra Majdič
Vesna Fabjan
Katja Višnar

Tjeckien

Tjeckiens flagga
Herrar Damer
Lukáš Bauer
Martin Jakš
Martin Koukal
Dušan Kožíšek
Jiří Magál
Milan Šperl
Ivana Janečková
Eva Nývltová
Kamila Rajdlová

Tyskland

Tysklands flagga
Herrar Damer
Tobias Angerer
Jens Filbrich
Tom Reichelt
Rene Sommerfeldt
Axel Teichmann
Tim Tscharnke
Josef Wenzl (sprint)
Stefanie Boehler
Miriam Gössner
Hanna Kolb
Claudia Nystad
Evi Sachenbacher-Stehle
Katrin Zeller
Nicole Fessel (sprint)

USA

USA:s flagga
Herrar Damer
Kris Freeman
Andy Newell
James Southam
Torin Koos
Kikkan Randall
Liz Stephen
Morgan Arritola
Caitlin Compton

Österrike

Österrikes flagga
Herrar Damer
Katerina Smutná

206 kommentarer till ”Uttagna till OS”

Truppen är nog spikad nu om det inte händer nått spektakulärt på SM enligt Jocke, men det händer det ju inte.

Inlagd: 2010-01-19, 15:09
Skriven av: Andreas P

Skönt att båda kom med,att de står att dom bara är uttagna till stafetten tror jag inte spelar någon roll dom kommer ha möjlighet att åka andra lopp åxå är jag säker på.

Inlagd: 2010-01-19, 15:10
Skriven av: jossa

Även om det var ganska väntat måste jag ändå säga att det var skönt att Pajala kom med!!!

Inlagd: 2010-01-19, 15:15
Skriven av: Göran

Mats Larsson med stigande form slår alla utom Jönsson på SM-sprinten. Kan Abrahamsson/Ingesson hålla honom utanför sen?

Inlagd: 2010-01-19, 15:22
Skriven av: Fredrik

Grattis även till Britta givetvis, hoppas att hon steppar upp formen ett steg till under SM, känns som hon både kan och behöver göra det.

Inlagd: 2010-01-19, 15:22
Skriven av: Göran

Fredrik, inte så säker på att Mats Larsson slår Teodor och Lind, han har ju missat extremt mycket träning. Men det visar sig i helgen.

Inlagd: 2010-01-19, 15:27
Skriven av: Gabriel

Himla trist att Sara Lindborg skadade sig :(

Inlagd: 2010-01-19, 15:31
Skriven av: Andreas

Kul för Pajala och bra för skidåkningen
för det ger helt rätt signaler till dom andra unga åkarna.
Det lönar sig att ta vara på sina möjligheter.

Inlagd: 2010-01-19, 15:38
Skriven av: nisse

Norge håller dörren öppen för Alsgaard(!). Till helgen är det norska mästerskapen och Alsgaard ska åka!

Inlagd: 2010-01-19, 16:05
Skriven av: Oskar

Ja herregud, om man tar ut en 38-åring som satsar på långlopp så har man ordentliga problem med återväxten. Har Norge befunnit sig i den här situationen de senaste 25 åren, när man fått förlita sig på skidskyttar och pensionärer? Det känns lite märkligt att se världens bästa skidåkarland ha sådana problem.

Inlagd: 2010-01-19, 16:29
Skriven av: Gabriel

Oscar, följande norrmän och norskor är uttagna hittills:
Herrar: Ola Vigen Hattestad, Petter Northug, Ronny Hafsås, Martin Johnsrud Sundby, Øystein Pettersen och Eldar Rønning
Damer: Marit Bjørgen, Kristin Størmer Steira, Celine Brun-Lie, Marthe Kristoffersen och Vibeke Skofterud

Du har säkert redan koll på detta, men nu frågade du efter information om andra länders trupper.

Inlagd: 2010-01-19, 16:35
Skriven av: swestam

Södergren måste prestera om vi skall lyckas i stafetten.
Helt rätt att Pajala kom med. En stark damtrupp.
Men Sverige kommer antagligen att vara bättre rustat till nästa OS.

Inlagd: 2010-01-19, 16:35
Skriven av: Sten

Tråkigt att TV inte sänder från skidSM, nu när äntligen alla är med och att vi har så många som är bra. Kan ju tyckas att det, borde, finns pengar eftersom att man inte hade någon personal nere på TDS.

Inlagd: 2010-01-19, 16:39
Skriven av: Sten

SVT sänder direkt på lördag och söndag i alla fall.

Inlagd: 2010-01-19, 16:50
Skriven av: JE

Bröderna Fredriksson har anmält ett lag till morgondagens sprintstafett.

Inlagd: 2010-01-19, 16:53
Skriven av: JE

JE:Fredrikkson skriver på sin hemsida att han är sjuk men hoppas att han ska kunna vara med på torsdag

Inlagd: 2010-01-19, 16:55
Skriven av: markus

Blir ingen sprintstafett iaf.

http://mathias1.wordpress.com/

Inlagd: 2010-01-19, 16:57
Skriven av: Andreas P

10 av 16 åkare i truppen har sprint som sin bästa distans. Aningen konstigt kanske eftersom 4 av 6 grenar är distanslopp. (Teamsprinten är ju dessutom mer åt distans än sprinthållet.) Fördelningen borde kanske vara tvärt om för att truppen skulle vara optimal. Tur för Sverige att damerna bara kör 5 km i stafetten.

Inlagd: 2010-01-19, 17:02
Skriven av: Frans

Vad skriver SVT för skit på sin hemsida? Finns det ingen skidkunnig som kan granska artiklarna? Jag blir så trött.

”Magdalena Pajala och Teodor Peterson får något överraskande plats i den svenska OS-truppen i skidor. De har varsin topp-tio-placering som bäst i världscupen – från Otepää i helgen.
Pajala, som på sina åtta VC-starter har en åttondeplats som bäst, tog hem den elfte och sista OS-platsen före namn som Hanna Brodin och Lisa Larsen.
-Det känns riktigt kul, säger Pajala till nsd.se om OS-uttagningen.
Peterson har en tiondeplats som bäst. I övrigt har han varit långt efter.”

Teodor fick sin OS-plats på sina fina placeringar i sprintarna i Tour de Ski som han sedan bekräftade med bra åkning i sprinten i Otepää. SVT tycks inte ha fattat att man nu faktiskt får världscuppoäng på de enskilda loppen i Touren.

Sedan är naturligtvis frågan om Brodin och Larsen faktiskt har varit aktuella för OS. De har snarare haft JVM som säsongens stora mål (även om de är väldigt lovande och duktiga skidåkare).

Inlagd: 2010-01-19, 17:19
Skriven av: swestam

Jag tänker försöka komma ifrån jobbet på torsdag för att åka och se dubbeljakten nu när det äntligen är tävling nära inpå.

Tror det kan bli en höjdare, Kalla vs Haag och Rickardsson vs Hellner och förhoppningsvis Södergren som outsider.

Inlagd: 2010-01-19, 17:20
Skriven av: nisse

JAAAAA!!! En mycket välförtjänt plats till Magdalena Pajala, hon kommer att göra ett par riktiga toppresultat i Vancouver ! Härligt med Björn o Britta :)

Inlagd: 2010-01-19, 17:21
Skriven av: A

Jag hade gärna sett både Brodin och Larsen också men med så bra lag kan ju inte alla få åka dessvärre. Bara att njuta av bästa damtruppen i längdåkning genom tiderna. Nu när vi har 6 platser till VC nästa säsong är det ju bara att fylla på med alla som knackar på landslags dörren.

Inlagd: 2010-01-19, 18:12
Skriven av: Kim

Med tanke på snedfördelningen sprint/distans vore det intressant om någon börjat fördela löparna på respektive distans.

Inlagd: 2010-01-19, 18:19
Skriven av: Eric

Ja, håller med om Larsen och Brodin men det kommer ju ett till OS och då är de säkert mycket mer rutinerade och bättre.

Inlagd: 2010-01-19, 18:21
Skriven av: A

konstigt fördelnig på de olika distanserna: Damer 10km:AH,CK,AO,BN? Sprint: MP,HF,II,LA Dubbeljakt:AH,CK,BN,AO T-sprint CK,HF Stafet: AO,MP,AH,CK 30km:AH,CK/MP,AO,LA

Herrar: 15km:AS,JO,Mh,DR/EJ Sprint: EJ,TP,BL,JM Dubbeljakt: AS,JO,MH,DR T-sprint:MH,EJ Stafet:DR,JO,AS,MH 50km:DR,JO,AS,MH/EJ,JM
Det är sen fördelnig för kalla/olsson/hellner som är aktuella för 5 distanser

Inlagd: 2010-01-19, 18:54
Skriven av: markus

Jag är helt övertygad att det blir Haag och Kalla i teamsprint.
Allt annat vore märkligt,

Inlagd: 2010-01-19, 19:11
Skriven av: nisse

Någon som vet hur läget är med Södergren? Å Olsson då, har inte hört/sett honom tävla på länge…

Inlagd: 2010-01-19, 19:18
Skriven av: Sanna

Skulle vilja ha Magdalena Pajala på 1:a sträckan i staffetten. Hon är bra på att hänga och 1:a sträckan brukar inte gå supersnabbt. 2:a sträckan kan gå snabbare och om inte Anna Olsson kommer i kanonform, vill jag ha Anna Haag på den sträckan. Kalla går 3:e och Hanna Falk!! sista sträckan. Det är bar

Inlagd: 2010-01-19, 19:29
Skriven av: Mats

Det är bara 5 km och vi borde som sämst gå ut i delad ledning…Skulle jag skriva här ovan.

Inlagd: 2010-01-19, 19:32
Skriven av: Mats

Det man måste ha med i beräkningen när det gäller Falk är att hon inte så här långt har åkt bra på distans.
Sedan är hennes största styrka i sprint
hennes startsnabbhet.Den har hon ingen nytta av i en stafett.
Så jag tror det vore orätt mot henne att ha höga förväntningar på annat än ren sprint.

Inlagd: 2010-01-19, 19:47
Skriven av: nisse

10 km Dubbeljakt
Kalla Kalla
Haag Haag
Ingmarsdotter Olsson
Falk Norgren

Sprintstafett Stafett
Kalla Olsson
Haag/Olsson Andersson/Norgren
Kalla
Haag

Sprint 30 km
Andersson Kalla
Olsson Haag
Falk Olsson
Ingmarsdotter Andersson/Pajala

Inlagd: 2010-01-19, 19:49
Skriven av: jossa

oj de blev rörigt

10 km Kalla Haag Ingmarsdotter Falk

Jakten Kalla Haag Olsson Norgren

Sprint Andersson Olsson Falk Ingardotter

30 km Kalla Haag Olsson Pajala/Andersson

Stafettsprint Haag/Olsson Kalla

Stafett
Olsson
Andersson/ Norgren
Kalla
Haag

Lättare att läsa så här

Inlagd: 2010-01-19, 19:52
Skriven av: jossa

Finns ingen sprintreserv med bland herrarna tyvärr. Hade gärna sett Mats Larsson med där om det funkar bra för honom på SM.
Damerna däremot verkar kunna komplettera lite hur som helst på alla distanser.
Kanske en typisk långåkare (30km) skulle kunnat fått åkt med?

Inlagd: 2010-01-19, 20:41
Skriven av: Guten

Får vi fullt lag på damernas 3-mil eller blir det som på VM förra året?

Inlagd: 2010-01-19, 20:53
Skriven av: Eric

nisse;
Hoppas du kommer loss och får se SM live.
Själv tar jag med jobbet och åker över till NM.

Flera skulle behöva se skidor live.
Annars blir det som jag hörde en journalist från en större tidning säga när löparna passerade: ”Ojdå åker dom så fort”

Inlagd: 2010-01-19, 21:00
Skriven av: Elin

Jossa ska bara Pajala åka en distans och det 30 km?

Inlagd: 2010-01-19, 21:05
Skriven av: markus

Pajala och Norgren är uttagna av SOK som stafett åkare.

Inlagd: 2010-01-19, 21:13
Skriven av: Kim

Markus: Som jag ser de just nu men mkt kan ännu hända är ju en månad kvar, finns ju SM + WC i Canmore men vet inte villka som kommer åka där hörde att ca halvalaget kommer åka.

Inlagd: 2010-01-19, 21:13
Skriven av: jossa

8 åkare är samma storlek på truppen som vi hadde för 20 år sedan när det var 4 ”distans” tävlingar. Jag förstår inte att man inte tar med någon fler. Hoppas verkligen att Fredriksson och en till (exempelvis Mats Larsson, Rickard Andreasson) få komma med på herrsidan.

På damsidan känns det som om Ryssland kan ha förstört våra srafett-chanser genom att skada två av våra tjejer som skulle åka stafetten. Hur hade Norge reagerat om det hade hänt med deras åkare? Det bästa som kan ske nu är att Anna Olsson och Britta Norgren visar storform under SM eller första distansen i OS. Vid sidan av dem tror jag att Ingemarsdotter just nu är vårt bästa alternativ.

Inlagd: 2010-01-19, 22:13
Skriven av: Alexander

Alexander: du kan drömma om att fler herrar skall bli uttagna men det kommer inte att ske, det tycker jag är glasklart från förbundskaptenerna men även från SOK:s sida. Det krävs nog en ny typ av åkare nu som är mer kompletta, dvs som klarar av olika stilar och distanser och inte är så ensidiga (som exempelvis de åkare du nämner).

När det gäller damerna har nog Norge tillräckligt med bekymmer utan att behöva försvagas av ryska tacklingar, även kring Finland kan man resa frågetecken.

Inlagd: 2010-01-19, 22:27
Skriven av: swestam

Elin: Jag såg finalerna i fjol i Vattenfall cup. Och det är klart man blir imponerad.
Men årets startfält är ju helt enormt bra.
Och det roliga är att det kan bli tuff konkurrens på högsta nivå.
Dessutom spännande att se dom nya åkarna och hur dom klarar sig mot dom andra.

Men tyvärr så har man lagt tävlingarna när vanligt folk är på jobbet.
Starttid för dubbeljakten går 11.00.
Varför inte 18.00?

Inlagd: 2010-01-19, 22:41
Skriven av: nisse

Sprintstafetten går ju på kvällen iaf. Tror det blir mycket folk på torsdag, skolorna har väl fått ledigt för att åka dit tror jag. Hoppas också kunna se dubbeljakten. Till helgen kan jag inte åka, då får det bli på tv.

Inlagd: 2010-01-19, 22:50
Skriven av: JE

Kalla + Falk tänker jag, i sprintstafett. Falk har ju bevisat att hon orkar nu. Annars Kalla + Haag. Fast Kalla känns lite ostabil, trillar ofta i sprint, men hon är ändå Kalla…

Norge ska aldrig räknas bort i stafett. De lär ta in Berger (de behöver honom eller Hafsås) till fristilen, och då kan vi inte sticka ifrån dem. Det blir upp till de klassiska herrarna att göra det i så fall.

Inlagd: 2010-01-19, 23:20
Skriven av: J P S

tänkte på en sak när jag läste om Falk i expressen. Har hon inte lite Northugstil i sig, alltså samma ”go” ;)

Inlagd: 2010-01-19, 23:26
Skriven av: Sanna

Är glad över att både Britta och Pajala togs ut till OS, om även formellt i stafett. Stafettlaget lär sen annorlunda ut dvs båda kommer inte att åka såvida inte någon av Anna O, Kalla och Haag blir sjuka eller skadade.

De kommer dock säkert att få åka minst en individuell gren vardera.

Inlagd: 2010-01-19, 23:34
Skriven av: Jörgen

Jag skulle i sprintstafetten vilja se en toppning med hänsyn till dagsform etc idag skulle det vara Ida + Falken som Sverige 1. Pajala + Kalla som Sverige 2. Haag känns inte som ett toppnamn i sprint och Kalla känns lite osäker – hon har inte turen med sig i sprint och tur brukar man förtjäna…

Det är stort att dominanten Petra Majdic känner sig hotad av och har blivit spurtbesegrad av Falken, som därmed skaffat sig ett psykologiskt övertag över henne. Ida är också i form. Men låt oss avvakta SM denna vecka och se.

Inlagd: 2010-01-19, 23:45
Skriven av: Jörgen

Pajala:

”Igår fick jag ett glädjande besked. Jag kommer fara ut på ett stort, nytt, spännande och lärorikt äventyr, vid namn OS! När jag fick beskedet visste jag knappt vad jag skulle säga. Sen när jag började förstå att det verkligen var på riktigt bubblade alla känslor fram. Glädjen och lyckan sprutade, och det gjorde även tårarna. Tänk att jag ska få göra någonting som varit en av mina största drömmar sen jag var väldigt liten!”

Fint.

Inlagd: 2010-01-20, 00:09
Skriven av: Oskar

Man får väl bara ha ett lag på sprintstafetten i OS.

Inlagd: 2010-01-20, 00:12
Skriven av: JE

Oskar: visst är det glädjande och hon är värd sin OS-biljett, hon har slagit in sig i laget senaste månaden.

JE: Är du säker på det? Jag är inte säker själv men tror att det är två lag per land som kvalificerat sig (dvs Kenya får bara åka med ett lag exempelvis) dvs två lag och fyra åkare (som i de andra längdgrenarna) och en dubbelseger är möjlig för ett land aom har många bra sprintåkare.

EDIT: enligt svenska Wikipedia verkar det inte finnas något andralag bakom Anna Olsson (då Dahlberg) och Lina Andersson i Turin 2006 så det är mycket möjligt att du har rätt JE. Lite märkligt i så fall men bara att gilla läget dvs Ida och Falken. Kalla och Pajala får vila. Men vi avvaktar SM som sagt.

Inlagd: 2010-01-20, 00:24
Skriven av: Jörgen

Jag skulle slänga in Kalla i laget på OS teamsprinten på en gång utan att blinka sen har hon ju bara vunnit en teamsprint i karriären i Duesseldorf ihop med Britta men kör ju inte mycket sprint lopp heller.

Sen vet jag inte till vad hon ska vila då kan hon ju hoppa över dubbeljakten och 3 milen också och bara åka 10km och stafetten så hon är utvilad till loppen efter OS :-)

Men Lina kan vi räkna bort på en fristils teamsprint sen åker hon ur uselt just nu, Anna O nja, Ida ja hon åkte ju bra med Falken i Duesseldorf men tror inte hon får chansen, Anna Haag Kanske, Falken Ja hon har ju visat att hon orkar så visst, Pajala nä hon blir det inte, Britta måste prestera bättre än vad hon hitintills har gjort.

Mitt lag blir Falken och Kalla men länge kvar än och mycket kan hända.

Sen kör dom bara ett lopp nu idag i SM i OS är det ju semifinaler också så vi får se hur det går idag.

Klart varje land bara har ett lag i Teamsprinten i OS, samma sak i vanliga stafetten.

Inlagd: 2010-01-20, 06:15
Skriven av: Andreas P

Jossa: Känns inte särskilt bra med ev. 1 lopp för Pajala och då 3 milen.
Så här tycker jag:
Sprint: A.O, L.A, H.F, I.I
Team sprint: A.H-C.K (alt.C.K-H.F)
10 km (f) A.H, C.K, A.O, M.P
Jakten: A.H, C.K, M.P, B.N
30 km (k?) A.H, C.K, B.N, A.O
Stafett: M.P, A.O, A.H, C.K
Pajala startsnabb får bra position och hänger på som en terrier(får bara släppa det polska loket) kommer att växla som delad 2:a. Sträcka 2 kommer att gå ruggigt fort med det fixar Anna o med taktisk körning(rygg på Kuitinen)
Anna H+Steira drar från övriga som eventuellt hängt med så långt(Finland).
Sedan får Kalla och Björgen köra om det : )

Inlagd: 2010-01-20, 07:06
Skriven av: Göran

Här är USA:s trupp:

Morgan Arritola, Ketchum
Caitlin Compton, Minneapolis
Kris Freeman, Andove
Torin Koos, Leavenworth
Andy Newell, Shaftsbury
Kikkan Randall, Anchorage
James Southam, Anchorage
Liz Stephen, Montpelier

Inlagd: 2010-01-20, 08:17
Skriven av: Fredde

Ni som tror att Falk är bättre teamsprintåkare än Haag är nog lite fel ute.
Haag är en riktigt bra sprinter, ni såg själva i Rogla. Och hon är ännu bättre i fritt.
Teamsprint kräver en helt annan uthållighet än sprint, betydligt mindre vila mellan åken.

Falks styrka i sprint är snabb start den har hon ingen nytta av i teamsprint

Jag tror tex att Norge lär åka med Björgen och Steira och då lär det gå fort hela vägen, det blir ingen taktikkörning som det ibland blir i sprint.

Inlagd: 2010-01-20, 08:21
Skriven av: nisse

Damernas 3-mil har inte varit någon paraddistans för Sverige under 2000-talet.
Ofta inte full lag, Elin Ek 13;e som bäst.
Bättre i år?
Undrar om vi ens startar med fullt lag då truppen är allt för sprintbetonad.

Inlagd: 2010-01-20, 08:27
Skriven av: Elin

Håller med Elin angående 3-milen. Därför hade det varit intressant att haft med Sandra H. Många är slitna efter mycket tävlande och då tror jag att Sandra hade kunnat prestera riktigt bra, eller vad tror ni?

Inlagd: 2010-01-20, 08:37
Skriven av: Göran

Göran: Nä inte tror jag hon hade haft medalj chans hon måste i sådana fall ändra i träningen mycket tuffare banor än vad hon är van med.

Anna H och Charlotte K är väl bäst just nu på en 3 mil oavsett vilken stil det är.

nisse: Det var därför jag skrev ”kanske” efter Anna Haags namn i mitt förra inlägg men hon har ju sagt att det inte blir nå sprint i OS men blir hon uttagen så blir hon nog super sugen att åka Teamsprinten med Kalla som jag tycker är given att köra den.

Inlagd: 2010-01-20, 08:47
Skriven av: Andreas P

Det är rätt lika mellan fristil och klassiskt för Anna Haag hon har jo 2st 3e platser i båda stilarna på 10km och 15km.

Så i en stafett kan hon åka vilken sträcka dom vill dock inte sista.

Inlagd: 2010-01-20, 08:55
Skriven av: Andreas P

Elins fråga gällde om vi med uttagen trupp får ihop fullt lag till 3-milen.

Många är slitna av mycket tävlande.
Vis av erfarenheten från tidigare mästerskap tvivlar även jag.

Inlagd: 2010-01-20, 09:03
Skriven av: Eric

Det är väl onödigt att diskutera Sandra som inte är uttagen.
Vet Andreas P hur hon tränar?
Jag råkar också veta eller snarare har sett en hel del.

Inlagd: 2010-01-20, 09:15
Skriven av: Elin

Vad spelar de för roll om vi startar med 3 eller 4 på 3 milen?? tycker de är bättre att vi har bra bredskap till spriten å stafefferna där har vi medaljchanser

Inlagd: 2010-01-20, 09:26
Skriven av: jossa

Vad det gäller Sandra Hansson skall det bli intressant att se vad hon kan göra på NM. Det bör ju ge en ganska bra bild av hur bra hon är på VC distanserna.

Inlagd: 2010-01-20, 10:24
Skriven av: Fredde

Jossa har faktiskt en poäng med antalet åkare på 3 milen, hoppas bara inte beredskapen är för bra när det gäller spriten : ) för då blir det lätt att man börjar prata om stafeffer : )

Inlagd: 2010-01-20, 10:42
Skriven av: Göran

Jag tycker att det är dags att Sverige höjer sig på 3-milen jämfört med hittills på 2000-talet.

Bättre än Elin Eks 16;e plats.
Fullt lag till start.
Fullt lag i mål.

Inlagd: 2010-01-20, 10:50
Skriven av: Elin

Fel Elin var 13;e

Inlagd: 2010-01-20, 10:51
Skriven av: Elin

Det verkar som de flesta här tycker att Sverige ska koncentrera sig på sprint och stafett och lämna distans till andra nationer.

Hur stämmer det med att många är emot masstart.

Inlagd: 2010-01-20, 10:56
Skriven av: Kjell

Det svenska damlaget har historiskt sett inte varit särskilt starkt så resultaten och antalet startande på 3 milen är inte så förvånande. Nu ser det dock minst sagt bättre ut på damsidan så max antal startande borde inte vara något problem, om bara SOK vågade ta ut tillräckligt många aktiva.

Inlagd: 2010-01-20, 11:02
Skriven av: Fredde

Kjell: Allting går i vågor tror jag. Med vårat unga lag och med dom kvalitéerna vi har för tillfället så är vi bäst där just nu. Själv tycker jag att det är minst lika intressant att titta på en 3 eller 5 mil som på sprint.
Hoppas verkligen att vi får fram åkare som blir lika bra på dom längre distanserna (det heter väl längdskidåkning?)

Inlagd: 2010-01-20, 11:02
Skriven av: Göran

Nu är ju inte Sandra uttagen så jag vet inte om det är så meningsfullt att diskutera hennes chanser på tremilen.

Utöver Haag och Kalla skulle jag vilja se Pajala och som fjärde dam Anna Olsson, Britta eller Ida. Vad gäller Lina så gäller det mycket vilken form hon är i.

Vad gäller teamsprinten så måste Haag och Kalla vara vårt första lag, men skulle det inte det bli aktuellt så har vi flera andra fullt kapabla teamsprintåkerskor.

Inlagd: 2010-01-20, 11:05
Skriven av: swestam

Kjell: när var vi så här bra på distans på damsidan som vi är nu med Haag och Kalla? Flera av de yngre kommer dessutom bli bättre på distans ju mer träning de får.

Inlagd: 2010-01-20, 11:08
Skriven av: swestam

Är det någon som hittar startlistor till teamsprinten på SM för damer någonstans på nätet.

Inlagd: 2010-01-20, 11:08
Skriven av: Göran

Är det bara jag eller någon mer som tycker att det är nästan löjligt stort fokus på OS nu för tiden? Känns som att det blir värre för varje gång. Jag har sett i stort sett alla sändningar från längd/skidskytte/alpint i vinter och det har varit massor med bra tävlingar och fina prestationer (och en del mindre bra), av både svenska och utländska aktiva. Men de intervjuer som inte har innehållit några frågor om hur det resultatet som den aktiva gjort påverkar uppladdningen/självförtroendet/möjligheterna på OS har varit lätträknade.

Hur kul kan det vara när man kanske har gjort sitt livs bästa insats att få frågor om ett lopp man kanske skall göra om några månader i stället för det man just gjort?

Inlagd: 2010-01-20, 11:15
Skriven av: Fredde

Kjell: Klart vi ska fokusera på distanslopp då i första hand 10 km å dubbeljakten klart 3 milen åxå är viktig men den kommer i sista hand helt rätt enligt mig

Inlagd: 2010-01-20, 11:25
Skriven av: jossa

Fredde jag håller med det är lite tråkigt. Tour de ski blev lite urvattnad på damsidan.
Nu senast i helgen så fick Mathias inte åka VC för om han skulle åka bra så kanske det skulle ställa till det för os uttagningen.

Inlagd: 2010-01-20, 11:25
Skriven av: Per

Va kul att Marthe är med till OS, min norska favorit. :)

Inlagd: 2010-01-20, 11:37
Skriven av: Sanna

jossa;
Jag stöttar Ulvangs utspel om att öka damernas distanser, t.ex. 3 till 5-mil.

Herrarnas 5 borde i konsekvens vara 6-mil så att man gott och väl passerar den kritiska gränsen vid över 2 timmars tävlingstid.

Inlagd: 2010-01-20, 11:45
Skriven av: Kjell

Fredde,
De intervjuer som görs på plats av en skidkunnig speaker är något helt annat än vad du läser i tidningarna. Ofta skrivet av någon som inte sett en skidtävling.

Efter att ha sett 6 större tävlingar live den här säsongen undrar jag om jag varit där när jag sedan läst tidningarna.
Undantag finns givetvis.

När jag bläddrar i gamla klipp och läser riktiga referat inser jag att det var bättre förr.

Inlagd: 2010-01-20, 11:53
Skriven av: Elin

Tre par alltså i OS-truppen:
– Anna och Johan Olsson
– Emil Jönsson och Anna Haag
– Jesper Modin och Magdalena Pajala

Rekord?

Inlagd: 2010-01-20, 12:05
Skriven av: JE

JE,
Toini och Assar
Barbro och Sture
och men minnet sviker

Inlagd: 2010-01-20, 12:16
Skriven av: Kjell

Ingen TV-sändning eller startlistor (än) från sprintstafetten i SM idag.

Däremot ska det finnas liveresultat, start kl 16.15 står det men misstänker att det är 17.00 (då damernas semifinal utgått pga få anmälda lag):

http://www.emit.nu/resultat/live/

Inlagd: 2010-01-20, 12:26
Skriven av: Jörgen

Kommer jaktstarten att sändas på TV? Den blir ju väldigt spännande för herranra. Hellner, Olsson (om han är frisk) och Rickardsson kommer nog att pressa på. Södergren i stigande form blir de inte av med. Sedan har vi tre spännande outsiders: Fredriksson (om han blir frisk), Brink, Andreasson (var har han varit på slutet?).

Modin, Jönsson, Mats Larsson är väl inte med?

Inlagd: 2010-01-20, 12:42
Skriven av: Alexander

Damernas DP blir nog en uppvisning av CK och AH, men det hade varit kul om Anna Olsson och Britta börjar visa storform och följer dem länge. Om Lina Andersson är frisk kan nog även hon pressa upp farten på den klassiska delen (hon är ju ofta dragvillig).

Inlagd: 2010-01-20, 12:45
Skriven av: Alexander

Nä bara sprinten sänds i tv på lördag och 10km, 15km på söndag.

Får lyssna på web radion istället tyvärr.

Inlagd: 2010-01-20, 12:46
Skriven av: Andreas P

Jönsson åker dubbeljakt men inte 15F, Modin gör precis tvärtom.

Inlagd: 2010-01-20, 13:00
Skriven av: JE

Vore det inte intressant om man hade en mixed teamsprint (skidskyttarna kör ju med mixed stafett på VM där Sverige skördat stora framgångar), vi har ju som JE skriver tre högintressanta par, fast paret Haag och Jönsson torde vara överlägsna de andra två paren

Inlagd: 2010-01-20, 13:31
Skriven av: swestam

Emil Jönsson åker ju för Årsuna IF och Anna Haag för Mora IFK så de kan ju inte åka i samma lag i en mixstafett i SM. Där åker man väl för sin klubb, om jag inte har fattat alldeles fel.

Inlagd: 2010-01-20, 14:20
Skriven av: Fredde

Skulle någon vilja vara så vänlig att förklara vad Lina Andersson ska göra i Vancouver överhuvudtaget? Hon bör ju inte åka safett, inte sprint och inte sprintstafett eftersom i alla dessa grenar är hon slagen av de andra tjejerna. Ska hon dit för att köra 3-mil för att SOK råkade förhandsnominera henne?

Inlagd: 2010-01-20, 14:47
Skriven av: Tomten

Hon kommer att få åka sprinten, möjligen 3-milen i brist på andra.

Inlagd: 2010-01-20, 14:53
Skriven av: JE

Anna Olsson åker inte idag, Tärendö och Piteå gör nog upp om guldet.

http://www.skidsm2010.se/Startlistor.html

Inlagd: 2010-01-20, 14:56
Skriven av: JE

Varken Hellner eller Jönsson åker, de har väl inga lagkamrater. Åsarna tar nog herrguldet med Larsson/Peterson?

Blir nog roligast att se Wassberg, Elofsson och Lundbäck.

Inlagd: 2010-01-20, 14:59
Skriven av: JE

Varför får Lina åka sprint i OS när vi har Falk, Olsson, Ingemarsdotter, och Pajala (kanske även Norgren)som har åkt bättre på slutet?

Inlagd: 2010-01-20, 15:00
Skriven av: Tomten

Bra fråga, svarade bara vad jag tror. Hoppas jag har fel, om hon nu inte kommer i bättre form.

Inlagd: 2010-01-20, 15:06
Skriven av: JE

Varför åker inte Olsson? Säg inte att hon blivit sjuk nu också.

Inlagd: 2010-01-20, 15:07
Skriven av: nisse

Skulle tro att hon sparar sig till de kommande dagarna.

Inlagd: 2010-01-20, 15:08
Skriven av: JE

1978 på VM fanns väl åtminstone
Sven-Åke och Lena
Marie och Björn
Senare
Gunde och Marie
Sven-Erik och Lis
Henrik och Magdalena

Inlagd: 2010-01-20, 15:25
Skriven av: VL

Jesper Modin är sjuk, åker inte SM.

Inlagd: 2010-01-20, 15:35
Skriven av: JE

Tack JE för länken.
Tror Piteå tar hem damernas.
Men det blir inte roligt att bli jagad av Haag o Kalla på sträcka 2-4-6, om dom nu kör dom sträckorna. Vill nog till att Piteå har hyfsat försprång inför sista sträckan när chakalerna kommer : ) Men Pajala verkar tuff att tas med. Hade blivit riktigt bra TV tror jag.

Inlagd: 2010-01-20, 15:36
Skriven av: Göran

Haag/Kalla/Pajala kör 2,4,6.

Inlagd: 2010-01-20, 15:40
Skriven av: JE

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/program/amnessida.asp?programid=276&grupp=3541

”Lyssna direkt”

Inlagd: 2010-01-20, 15:51
Skriven av: JE

Vi bör väl inte glömma Billan och Erik:-).

Inlagd: 2010-01-20, 15:58
Skriven av: Alexander

Synd att Brodin och Lindborg inte är med i sprinten. Då hade det blivit riktigt hög nivå redan i semifinalerna.

Inlagd: 2010-01-20, 16:16
Skriven av: Alexander

Båda Olssons har varit krassliga och åker inte imorgon heller. Troligen till helgen.

Inlagd: 2010-01-20, 16:57
Skriven av: JE

JE:Inte bra alls! Anna behöver tävla för att bli i form.

Inlagd: 2010-01-20, 17:00
Skriven av: nisse

Johans form är ju helt okänd. Kanake inte car så bra att hoppa över Touren för Johan ändå.

Inlagd: 2010-01-20, 17:06
Skriven av: Per

En direktsändning till:

http://pitefm.se/

Inlagd: 2010-01-20, 17:16
Skriven av: JE

Den sista länken är studentradion, inga proffs alltså. Hav tålamod.

Inlagd: 2010-01-20, 17:21
Skriven av: JE

Ska mkt till om Piteå ska vinna med två klassiska speciallister

Inlagd: 2010-01-20, 18:45
Skriven av: jossa

Hoppas Anna Haag slipper åka den löjliga sprintstafetten och kan koncentrera sig på milen, skiathlon, stafetten och 3-milen (där hon är bevisat duktig).

Inlagd: 2010-01-20, 19:00
Skriven av: Tomas

Kalla spurtade ner Ingemarsdotter och Haag. Jämnt värre.

Inlagd: 2010-01-20, 19:19
Skriven av: JE

Falk åkte bra, Lina och Pajala dåligt.

Inlagd: 2010-01-20, 19:20
Skriven av: JE

Vilken roddig radiosändning. Inte Lasse Granqvist-klass direkt.

Kalla verkar ju vara i galen form.

Inlagd: 2010-01-20, 19:22
Skriven av: Gabriel

Tänk om Kalla kan hålla i det här till OS, då kan det bli galet kul i februari.

Inlagd: 2010-01-20, 19:25
Skriven av: Gabriel

sr sänder också, rekommenderas.

Inlagd: 2010-01-20, 19:36
Skriven av: JE

Andersson och Pajala hade jag hoppats mer på. Kalla blir bara mer och mer komplett.

Inlagd: 2010-01-20, 19:45
Skriven av: Sten

Mats Larsson imponerade, Petersson defilerade. Bryntesson i mål som tvåa, långt efter. 5 lag tillsammans innan Larsson ryckte på sträcka 5.

Inlagd: 2010-01-20, 19:47
Skriven av: JE

Kalla fick ju åka ikapp täten flera gånger om, och ändå vinner hon. Och det är ju inga sopor hon fick åka ikapp – Anna Haag och Ida Ingemarsdotter.

Inlagd: 2010-01-20, 19:49
Skriven av: Gabriel

Gabriel: Kalla håller hon är ju inte riktigt i form nu ligger ju i sten hård träning ännu el hon säger själv att hon inte är i form riktigt utan ska vara det i Fubruari. Bara hoppas det stämmer.

Inlagd: 2010-01-20, 19:51
Skriven av: Andreas P

Inga större överraskningar på damsidan. Laget i sprintstafetten i OS blir Kalla på sträcka 2,4,6 och sedan avgör nog formutvecklingen framöver om det blir Anna Olsson eller Ingemarsdotter som kompletterar. Jag lutar själv starkt mot Ida som är en seg rackare.

Inlagd: 2010-01-20, 19:53
Skriven av: Torbjörn H

Jag missade tävlingen, hur såg topp tre ut?

Inlagd: 2010-01-20, 20:05
Skriven av: Oskar

Jag håller fast vid att Haag är den som skall åka team med Kalla.
Ida är en kämpe men då det tar slut för henne då tar det tvärstopp.
Haag har bättre uthållighet vi får inte ta risken att någon av dom stummnar.
Vi hörde ju att Mia stummnade precis före mål och tappade massor.

Inlagd: 2010-01-20, 20:06
Skriven av: nisse

Haag – Kalla känns ganska givet i sprintstafetten. Tror Italien med Follis på 2-4-6 blir farligaste utmanaren.

Inlagd: 2010-01-20, 20:06
Skriven av: Alexander

Torbjörn, jag tror nog Hanna Falk är högaktuell på sprintstafetten i OS. Hon gjorde ju en galen förstasträcka idag, drog ifrån alla med 50 meter. Men sedan föll hennes medåkare Emilie Cedervärn och därmed var Ulricehamn borta. Men Hanna Falks förstasträcka var helt ruggig.

Inlagd: 2010-01-20, 20:06
Skriven av: Gabriel

Problemet med Haag/Kalla är att ingen har någon kanonspurt att lägga i på slutet. Det krävs att de lyckas gå ifrån tidigare för att slå t ex Slovenien eller Italien.

Hanna Falk däremot, där kan vi snacka spurt…

Inlagd: 2010-01-20, 20:08
Skriven av: Gabriel

Missade tävlingen är det nån som har resultat?

Inlagd: 2010-01-20, 20:09
Skriven av: markus

Jag röstar på Olsson-Kalla.

Inlagd: 2010-01-20, 20:09
Skriven av: JE

Jag tror Norge blir farligast om dom går med Björgen och Steira.

Inlagd: 2010-01-20, 20:09
Skriven av: nisse

Gabriel: Om vi går med Haag och Kalla blir det ingen spurt.

Inlagd: 2010-01-20, 20:10
Skriven av: nisse

Tärendö-Åsarna-Mora för damerna
Åsarna-Sollefteå-Mora? för herrarna

Inlagd: 2010-01-20, 20:10
Skriven av: JE

Tycker också att Anna H och Kalla skall åka teamsprinten i OS. Men måste också hålla med om att Hanna F är jäkligt intressant. Kalla på 1-3-5 och Falken på 2-4-6 kittlar en hel del.

Inlagd: 2010-01-20, 20:11
Skriven av: Göran

Falk kroknade redan på andra sträckan så hon måste vara utesluten.

Inlagd: 2010-01-20, 20:12
Skriven av: nisse

Ganska roligt egentligen, här har vi en tjej som har spurtat ned Petra Majdic och hela världseliten på en riktigt tuff sprintbana och ingen nämner ens hennes namn till sprintstafetten. Bara det psykologiska övertag hon skaffat sig på resten av världseliten är guld värt.

Charlotte Kalla mot Petra Majdic på upploppet – vem tror ni vinner det?

Anna Haag mot Petra Majdic på upploppet – vem tror ni vinner det?

Inlagd: 2010-01-20, 20:13
Skriven av: Gabriel

Det är långt ifrån säkert att Haag/Kalla lyckas gå ifrån. Det räcker att något annat lag har bra glid nedför för att det ska vara omöjligt. Det är ordentliga nedförsbackar ned mot stadion i Whistler.

Inlagd: 2010-01-20, 20:16
Skriven av: Gabriel

http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/TarendoochAsarnasvenskamastare/

Falk orkar inte tre sträckor.

Inlagd: 2010-01-20, 20:16
Skriven av: JE

Gabriel det blir ingen strid, vi ligger
100m före Majdic.

Inlagd: 2010-01-20, 20:17
Skriven av: nisse

Nisse, jag förstod det inte som att Falk kroknade, utan som att Cedervärn föll och att de tappade därefter. Såg du loppet?

Inlagd: 2010-01-20, 20:18
Skriven av: Gabriel

Jag fattade på referatet redan på hennes andra att hon så betydligt segare ut.
Sedan tror jag inte att Slovenien blir
svårast. Majdic är sämre i fristil.
Däremot Norge med två riktigt starka distansåkare, och möjligtvis Ryssland kan vara tuffare och även Finland med Saarinen och Roponen.

Inlagd: 2010-01-20, 20:27
Skriven av: nisse

Åkte inte Falk en bra sprintstafett i Düsseldorf, visserligen en stadsbana men ändå 3 rundor? Tror hon ligger bäst till att få köra…

Inlagd: 2010-01-20, 20:35
Skriven av: Martin V

nisse,

Glöm inte:
Italien, en starkare Genuin och Follis.
Tyskland kanske med ojämna Gössner. Jag har sett henne i en spurt, dom andra hade parkerat.

Inlagd: 2010-01-20, 20:46
Skriven av: Eric

Eric: Italien glömde jag, dom blir nog bra. Men Genuin är nog i svagaste laget.
Damtävlingar då är det stenhårt hela vägen som gäller och jag tror inte hon pallar och det gäller även Gössner.

Inlagd: 2010-01-20, 20:53
Skriven av: nisse

Falk och Kalla bör köra teamsprinten, de verkar starkast just nu.
Hellner och Jönsson dito på herrsidan.
Gör sen som Norge och ta med lite reserver. De skall visst åka med 20 pers
i sin langrenntrupp. Då borde Sverige kunna ta med en gubbe (Mats Larsson) och en gumma (långloppa) extra till truppen.
Så vi har fullt manskap på alla distanser (även 30/50 km).

Inlagd: 2010-01-20, 20:55
Skriven av: Guten

Tyvärr måste man konstatera att resultatservicen från Skid-SM är riktigt dålig. Det skulle vara mycket intressant att studera de olika sträcktiderna men jag hittar fortfarande inga resultat öht på hemsidan.

Inlagd: 2010-01-20, 21:14
Skriven av: Torbjörn H

Sportnytt på TV2 nämnde inte ens att det varit SM-tävlingar på skidor. Svagt!!!

Inlagd: 2010-01-20, 22:47
Skriven av: Sten

Idag drar FM i gång (om nu inte kölden sätter stopp för tävlingarna, är -23 just nu i Keuruu). Finska OS laget kommer att kompletteras efter FM.

I sluten av förra säsongen togs dessa åkare ut för att kunna koncentrera sig helt på OS utan resultatkrav på försäsongen.
Virpi Kuitunen
Pirjo Muranen
Riitta-Liisa Roponen
Aino-Kaisa Saarinen
Matti Heikkinen
Sami Jauhojärvi

Magnar Dalen sa inför FM att OS dörren är stängd, men att det finns ett fönster på glänt till Whistler under FM tävlingarna.

Det tolkar jag som att damtruppen kompletteras med en bra allroundreserv (Sarasoja) och en damsprinter (Perälä) + möjligtvis ett framtidsnamn.

Herrtruppen kompletteras troligtvis med Kattilakoski och Nousiainen + en reserv (?), samt 3-4 sprinters (Strandvall, Lassila, Väänänen, Paakkonen).

Kuitunen är förkyld och Lassila har en sträckning och deltar inte i FM.

Inlagd: 2010-01-22, 09:00
Skriven av: Frans

Hur står det egentligen till med Kuitunen, hon har väl inte alls visat upp samma åkform som förra året?

Framtidsnamnet, är det Lahtenmäki? Skall bli intressant hur hon åker mot de bästa svenska och norska juniorerna på JVM nästa vecka (för visst är hon junior fortfarande?)

Inlagd: 2010-01-22, 09:11
Skriven av: swestam

På skejt har Kuitunen åkt ungefär lika som ifjol men den klassiska tekniken har inte alls fungerat. Hon säger själv att det kommer att lossna, men många tvivlar.

Själv tycker jag att hon lagt på sig några extra kilon och att hon ser lite tung ut. Men det är bara min känsla. Vissa obekräftade inofficiella rykten hävdar t.o.m. att hon är gravid (!).

Ja, Lähteenmäki är fortfarande junior och kommer att köra JVM. Hon har haft en svår sommar och höst med sjukdomar men börjar komma igång igen och körde bra i Åsarna och Otepää. Kerttu Niskanen är ett annat namn som är i behov av mästerskapserfarenhet, dock har hennes träningssäsong varit ännu sämre än Lähteenmäkis.

Inlagd: 2010-01-22, 09:43
Skriven av: Frans

Norska truppen är klar nu dom här kom med: Maiken Caspersen Falla
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Therese Johaug.

Lars Berger
Tord Asle Gjerdalen
Odd-bjørn Hjelmeset
Johan Kjølstad
Jens Arne Svartedal

Inlagd: 2010-01-24, 14:26
Skriven av: Andreas P

Ryska truppen:

Ekaterina Chuikova, Elena Turysheva, Evgenia Shapovalova (sprint) and Irina Khazova, Natalia Korosteleva, Eugenia Medvedeva, Olga Zavialova, Olga Rocheva, Olga Tchoutchkina (distance). Julia Chekaleva.

Nikita Kryukov, Nikolai Morilov, Alexey Petukhov, Alexander Panzhinsky, Michael Devyatyarov (sprint), Alexander Legkov, Maxim Vylegzhanin, Petr Sedov, Nikolai Pankratov, Sergei Novikov, Sergey Shiryaev (distance). Substitute – Ilya Chernousov.

Inlagd: 2010-01-24, 19:56
Skriven av: swestam

A Sidko fast för doping testad positivt 26/12

Inlagd: 2010-01-26, 11:21
Skriven av: jossa

Aha därför som Sidko inte är med i truppen…

http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1858449/rysk-os-stjarna-fast-for-doping

Förbundskaptenen Jurij Tjarkovskij vill inte bekräfta att Sidko ställs utanför OS-truppen på grund av doping, han säger att hon har blivit för tjock.

Inlagd: 2010-01-26, 11:35
Skriven av: Jörgen

Har man verkligen gått igenom alla tester från WC? Kuusamo och Davos är stora frågetecken.

Inlagd: 2010-01-26, 12:03
Skriven av: nisse

Sedan att det alltid är dom sämre Ryssarna som åker dit förvånar.
Kan det vara att dom offras för att sken av bra tester?
När det gäller Ryssar bli jag paranoid.

Inlagd: 2010-01-26, 12:08
Skriven av: nisse

Suck, sorgligt, jag som alltid har gillat ryssarna. Jag förstår inte riktigt hur de tänker, Ryssland borde kunna vara en riktig toppnation utan doping, det är klart det måste komma fram stora talanger ur det stora skidlandet. Som det är nu litar man inte på en enda rysk längdskidåkare.

Inlagd: 2010-01-26, 12:30
Skriven av: Josef D

Lite märkligt tycker jag att Norges (i och för sig mycket lovande) sprinter Maiken Caspersen Falla tagits ut till OS men inte Ingvild Flugstad Østberg.

Jiri Horcicka, som omtalats här i Skidpepp flera gånger (i andra trådar) är inte uttagen i Tjeckiens OS-trupp.

Har lagt till flera länders klara OS-trupper här idag på Skidpepp, se artikeln högst ovan i denna tråd.

De länder (räknar då inte med Kenya, Sydkorea etc) som inte har tagit ut sina OS-trupper ännu är Italien, Polen, Schweiz och Frankrike. Frankrike ska ta ut sina på möte idag (7 killar och 5 tjejer). Fyller på efterhand men tacksam om ni säger till om ni får reda på något som inte finns med på listorna (eller som är felaktigt).

Finland ska fylla på sina efter FM (Frans hoppas jag hjälper till där, har svårt att hitta finsk info).

Tyskland kommer ev att anmäla en extra kvinnlig resp manlig sprinter, därav ej klart där.

Inlagd: 2010-01-26, 22:10
Skriven av: Jörgen

Nu blev det klart med Frankrike, har lagt in den infon.

Inlagd: 2010-01-26, 23:06
Skriven av: Jörgen

Italien släppte sin trupp idag.

Inlagd: 2010-01-27, 16:42
Skriven av: Jörgen

Zorzi!!

Inlagd: 2010-01-27, 16:55
Skriven av: JE

Björn Lind verkar skjuta på sin resa till Nordamerika, vilket borde öka hoppet att Mats Larsson kan få en plats??

Inlagd: 2010-01-27, 17:35
Skriven av: JE

Vem får den platsen nu? Brodin? eller kallar dom inte in någon eftersom de tog med både pajala och britta

Inlagd: 2010-01-27, 17:43
Skriven av: markus

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article6500403.ab

Ingen, de kan bara ta med en stafettreserv, men de har de ju redan.

Inlagd: 2010-01-27, 17:44
Skriven av: JE

Lina är tydligen sjuk igen… då fick vi en förklaring till hennes dåliga resultat på slutet hoppas hon repar mord å satser en säsong till.
Om inte Lina åker till OS borde de ju öppna dörren för en tjej till i mina ögon är Hanna Brodin given första reserv..

Inlagd: 2010-01-27, 17:44
Skriven av: jossa

Nu blev Polens trupp klar. Finlands trupp kompletteras imorgon (förutom de sex förhandsuttagna). Schweiz vet jag inte, de tog ut 22 nya OS-deltagare idag men ingen längdåkare är ännu uttagen.

Inlagd: 2010-01-27, 22:10
Skriven av: Jörgen

SOK skickar 4 slalomåkare till OS trots att de inte visat resultat, för att kunna ställa upp med fullt manskap.

Hoppas innerligt att Mats Larsson får klartecken att åka.

Inlagd: 2010-01-27, 22:10
Skriven av: JE

Hoppas verkligen att inte Lina har något mord i tankarna.

Inlagd: 2010-01-27, 22:11
Skriven av: JE

Det är nog samtidigt en lättnad för Lina. Hon är ju plågsamt medveten om att det inte fungerat och att känna stress dessutom är nog inte kul.
Hon vill ju kunna prestera och det tror jag inte att hon kunnat även om den sista förkylningen inte kommit.
Undrar om det finns något som hon skulle kunna göra för få ett bättre imunförsvar.

Inlagd: 2010-01-27, 22:20
Skriven av: nisse

JE: Lina har haft otur med sjukdomar denna vinter och inte kunnat göra sig själv rättvisa. Ida, Britta och Pajala skulle ligga före henne vad gäller en plats i sprint, sprintstafett eller längdstafett.

Även om Lina tillfrisknar och är på plats under OS så har hon inte haft en bra säsong och har störts av sjukdomsperioder. Tror inte att förbundskaptenerna skulle gambla.

Inlagd: 2010-01-27, 22:24
Skriven av: Jörgen

Har Lina någonsin haft en säsong utan sjukdomar..?

Inlagd: 2010-01-27, 22:28
Skriven av: JE

JE: Hon är extremt drabbad, bara i år har hon säkert haft flera förkylningar.
Hon var ju inte med på höjdlägret för någon vecka sedan pågrund av förkylning.
Jag undrar hur bra hon hade varit om hon hade haft normalt immunförsvar?
Jag tror att hon hade varit lika bra som Kuitonen.

Inlagd: 2010-01-27, 22:34
Skriven av: nisse

Det måste vara nedsatt immunförsvar om hon (Lina) blir förkyld/sjuk gång på gång. Lutar åt att det är genetiskt betingat. För vitamintillskott m.m har hon säkert redan provat för längesedan.

Inlagd: 2010-01-27, 22:42
Skriven av: Jörgen

Hon verkar vara lika sjuk sommar som vinter. Jag tvivlar på att hon får mer än 3-400 timmar träning per år.

Inlagd: 2010-01-27, 22:51
Skriven av: nisse

Haag och Kalla om OS, från Lilla sportspegeln:

http://svtplay.se/v/1861033/anna_haag_pratar_os

Inlagd: 2010-01-28, 00:33
Skriven av: JE

Snyggt med flaggorna! Man får ju nästan OS invigningskänsla!

Finska truppen kompletterad:

Krista Lähteenmäki
Kirsi Perälä (sprint)
Riikka Sarasoja

Teemu Kattilakoski
Juha Lallukka
Lari Lehtonen
Ville Nousiainen
Kalle Lassila (sprint)
Lasse Paakkonen (sprint)
Matias Strandvall (sprint)
Jesse Väänänen (sprint)

Inlagd: 2010-01-28, 18:43
Skriven av: Frans

Finland kompletera sin trupp med:
Perelä,Sarasoja,Lähteenmäki, Kattilakoski,Lallukka,Lassila,Lehtonen,
Nousiainen,Paakkonen,Standvall å Väänäenen.

Inlagd: 2010-01-28, 18:51
Skriven av: jossa

Tack, de är inlagda nu – listan nästan komplett nu (bara Estlands komplettering samt Schweiz kvar).

Inlagd: 2010-01-28, 20:41
Skriven av: Jörgen

Kommande dokumentär på SVT om längdlandslaget =)

http://svt.se/2.122744/1.1844971/grot_svett_och_klistervalla?lid=puff_1864306&lpos=extra_2

Inlagd: 2010-01-29, 10:17
Skriven av: JE

Estlands längdtrupp spikades idag. De skickar 10 (!) herrar och 4 damer…

Inlagd: 2010-01-29, 11:58
Skriven av: Jörgen

Finland ställer bra upp med 2damer å 3 herrar på distansloppen i Canmore
Herrar: Nousiainen Heikkinen å Kattilakoski
Damer Sarasoja + en mkt intressant start Kaisa Mäkäräinen

Inlagd: 2010-01-29, 16:54
Skriven av: jossa

Visste att de flesta finländare inte skulle köra i Canmore men att Heikkinen skulle göra det. Men kul att Kaisa M kör. Då får vi en liten värdemätare i var skidskyttarna står. (Finska skidåkarna kommer inte att ha några vallare på plats i Canmore, skidskyttarnas vallare kommer att valla åt dem.)

Inlagd: 2010-01-29, 17:30
Skriven av: Frans

Klart idag att Lina inte åker OS.

Är det imorgon eller på söndag som är deadline för Mats Larssons eventuella medverkan?

Inlagd: 2010-01-29, 22:45
Skriven av: JE

Wassberg och Mieto tävlar i Östersund:

http://zport.se/skidsport/langd/1.1758223

Inlagd: 2010-01-29, 22:55
Skriven av: JE

JE: Källa för att Lina inte åker i OS? Inte för att jag inte tror på dig men vill gärna ha en källa innan jag stryker Lina på denna sida däruppe.

Linas hemsida är nu nerplockad: http://www.linaandersson.se/

Inlagd: 2010-01-29, 23:00
Skriven av: Jörgen

Schweiz nu den sista av de stora längdåkningsnationerna som saknas i listan ovan, deras olympiska kommitté tog ut 22 OS-deltagare idag i andra grenar men ingen längdåkare är ännu uttagen.

Inlagd: 2010-01-29, 23:13
Skriven av: Jörgen

Tack JE för källan – jag stryker nu Lina i listan över de uttagna svenskarna i inlägget längst upp.

Inlagd: 2010-01-29, 23:15
Skriven av: Jörgen

10 fritt: Kalla-Haag-A.O-Ida
DP: Kalla-Haag-A.O-Britta
30 Klassiskt: Kalla-Haag-Britta-A.O
Stafett: Pajala-A.O-Haag-Kalla
Sprint: Falk-Pajala-A.O-Ida
Sprintstafett: Haag-Kalla

Vad tror ni om den här OS uppställningen

Det jag kunde tänka mig var att låta Pajala köra DP eller 10 km istället för Britta eller Ida om det blir bättre uppladning inför stafetten. Skulle även kunna tänka mig Falken i par med Kalla på sprintstafetten. Lättast att ta ut är stafettlafget och sprintlaget tycker jag!

Inlagd: 2010-01-31, 19:52
Skriven av: Göran

Göran:

Ang. stafetten: Har inte Ingemarsdotter gjort det minst lika bra som Pajala på klassiska distanslopp i år?

Jag tror det blir formen s i OS som avgör om någon av dessa två eller Britta ska åka.

Inlagd: 2010-01-31, 21:58
Skriven av: Alexander

Hittade Schweiz lag till längd-OS.

Laurence Rochat, Le Pont VD (1979)
Doris Trachsel, Plasselb FR (1984)
Silvana Bucher, Schüpfheim LU (1984)
Bettina Gruber, Davos Platz GR (1985)

Dario Cologna, Davos Platz GR (1986)
Remo Fischer, Davos Platz GR (1981)
Toni Livers, Davos Platz GR (1983)
Curdin Perl, Chesa Surovas GR (1984)

Valerio Leccardi, Davos Dorf GR (1984)
Christoph Eigenmann, Wattwil SG (1979)
Peter von Allmen, Heimenschwand BE (1978)
Eligius Tambornino, Trun GR (1986)

http://www.swiss-ski.ch/leistungssport/langlauf/news/news-details/archive/2010/january/article/swiss-olympic-selektioniert-zwoelf-langlaeufer-fuer-vancouver-2010.html

I länken kan ni också se deras uppställningar lopp för lopp.

Inlagd: 2010-02-01, 09:56
Skriven av: Jonas

På OS officiella hemsida står det att Mats Larsson är anmäld. Vet inte om det är sant eller inte från SOK:s sida men man kan ju hoppas.

http://www.vancouver2010.com/olympic-cross-country-skiing/athletes/index_cf-Tg.html?cat6=&cat1=43392&q=–+Keywords+–

Inlagd: 2010-02-01, 10:04
Skriven av: Jonas

Jonas: tack för den schweiziska truppen, nu är de inlagda i listan ovan.

Angående Mats Larsson vore det skoj om det stämmer men vi får vi se…

Inlagd: 2010-02-01, 10:47
Skriven av: Jörgen

Mats! Bara han som avviker iaf. Hoppas!

Inlagd: 2010-02-01, 10:52
Skriven av: JE

Jag hittar inget om att Mats Larsson är uttagen, varken sig på Skidförbundet eller SOK:s hemsidor. SOK:s lista över uttagna:

http://www.sok.se/aktiva/osuttagna.4.18ea16851076df63622800013021.html

Mats Larsson fanns inte fanns med på den officiella OS-sajten (som Jonas länkar till ovan) för några dagar sedan när jag kollade då.

Inlagd: 2010-02-01, 11:17
Skriven av: Jörgen

SOK har idag tagit ut de sista aktiva till OS och där fanns inte Mats Larsson med (tre alpinåkare och två skicrossåkare).
http://www.sok.se/nyheter/nyheter/nyheter2009/ostruppenkompletterad106aktiva.5.5ca279741267328c60f8000860.html

Inlagd: 2010-02-01, 13:41
Skriven av: swestam

Mats Larsson är ”uttagen” som reserv på hemmaplan enligt SSF.

Inlagd: 2010-02-01, 21:00
Skriven av: JE

JE: länk?

Inlagd: 2010-02-01, 21:24
Skriven av: Jörgen

Har ingen länk, mail från SSF:s sekreterare.

Inlagd: 2010-02-01, 22:23
Skriven av: JE

Södergren och Fredriksson tränar tillsammans, men MF:s form verkar bättre…

http://mathias1.wordpress.com/

Inlagd: 2010-02-03, 09:38
Skriven av: JE

Stackars Södergren!!

Inlagd: 2010-02-03, 11:26
Skriven av: Oskar

Om det stämmer så är det illa. Ytterligare anledning till att ta över Mats L till Kanada, om nu Mats visar bra form i Scandcup dvs.

Inlagd: 2010-02-03, 11:49
Skriven av: nisse

Om man klickar på respektive åkares namn på den officiella hemsidan så syns det vilka distanser åkaren är tänkt att delta i.

Om detta nu är en fingervisning om FK:s avsikter, så blir teamsprintlagen Anna O-Kalla samt Hellner-Jönsson.

Damstafett: Haag-Kalla-Olsson-Pajala.

Herrstafett: Hellner-Olsson-Rickardsson-Södergren.

Å andra sidan är alla damer utom Kalla anmälda till den individuella sprinten. Mats L är anmäld till sprinten och 5-milen.

Inlagd: 2010-02-03, 21:06
Skriven av: JE

Södergren och Fredriksson tränar tillsammans, men MF:s form verkar bättre…

http://mathias1.wordpress.com/
Inlagd: 2010-02-03, 09:38
Skriven av: JE

Det är väl en extrem tolkningsfråga, vem ”fel” gubbe är. Hänvisar dock till: http://nordicski.no/?m=201002

”Södergren är på väg nu…. Nu var de klipp i steget åt han igen, jäkligt roligt att se alltså!!!”

Tror alltså ni har misstolkat..

Inlagd: 2010-02-03, 21:27
Skriven av: Skidjan

Södergren är optimist på ett klipp på expressen:

http://www.expressen.se/sport

Inlagd: 2010-02-03, 23:33
Skriven av: JE

Direktlänk till TV-klippet på Expresseb som JE ovan tänker på (finns överst just nu men hamnar senare längre ner där):

http://www.expressen.tv/Sport/OS2010/1.1868736/sodergren-an-finns-det-hopp

Vi håller alla tummarna för att Södergren kommer i gammal god form till OS!

Inlagd: 2010-02-03, 23:52
Skriven av: Jörgen

Sport Illustrated har tippat hela OS. 16 svenska medaljer varav 4 i längd, dock inget längd-guld. John Kristian Dahl ska ta brons i sprint…

http://sportsillustrated.cnn.com/2010/olympics/wires/01/31/2090.ap.oly.medal.projections/index.html

Inlagd: 2010-02-04, 19:20
Skriven av: Jonas

Mats L intervjuad av ÖP:

http://zport.se/os2010/1.1781284

Inlagd: 2010-02-05, 00:25
Skriven av: JE

Intressant det Mats säger i ÖP-intervjun ovan:

– Jag har inte hört något varken från förbundet eller landslagsledning om att jag skulle vara beredd som reserv på hemmaplan, så det har jag svårt att tro.

Om han nu är reserv på hemmaplan borde han veta om det själv?

Inlagd: 2010-02-05, 09:14
Skriven av: Jörgen

Andreas Katz tysken kom inte med. Inte heller Mats Larsson. Och nog är det märkligt att John Kristian Dahl petades. Ingen Rotchev, vann VM för fem år sen men inte så bra nuförtiden.
Simen Östensen kom inte med.

Inlagd: 2010-02-08, 18:43
Skriven av: Anders

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values