19 november 2015, av Oskar

Premiär!

Kära skidvänner, som ni har märkt har bloggen legat i träda under hösten. Det beror på att jag inte riktigt har motivationen för tillfället. Varför, ska jag gå in på i ett annat inlägg, men tills dess måste vi ju ha en tråd att diskutera helgens premiär!

Det är alltså Bruksvallarna jag pratar om. Imorgon fredag är det 5/10 km klassiskt och på lördag får vi uppleva 10/15 km fritt. På söndag blir det sprint!

Lördagen och söndagens tävlingar visas i SVT.

156 kommentarer till ”Premiär!”

Kul med ett premiärinlägg.

Inlagd: 2015-11-19, 21:30
Skriven av: swestam

Yes, nu är det på gång! Skumt att Ebba inte är med i startlistorna, det publicerades ju en intervju i veckan där hon säger att hon ska ställa upp på fredag med seniorerna och på lördag juniorerna. Har det hänt något?

Inlagd: 2015-11-19, 21:52
Skriven av: Anders E

Det österrikiska skidförbundet meddelade på torsdag att juniorvärldsmästaren Harald Wurm stängs av. Han utreds för dopning, efter att polisen inledde en dopningsutredning i augusti och samtidigt genomförde en husrannsakan. Samtidigt stiger den Österrikiske chefstränaren Gerald Heigl åt sidan på obestämd tid

Inlagd: 2015-11-20, 04:36
Skriven av: Kurt

Äntligen är säsongen igång! Lite synd att SVT inte sänder dagens lopp..även om man inte kan dra alltför stora slutsatser av premiären så hade det varit kul att se åkarna in action. Men jag får väl lyssna på jobbet..

Inlagd: 2015-11-20, 09:07
Skriven av: Sophie

Hur var det? Sändes dagens lopp någonstans tyckte jag någon skrev eller får man hålla tillgodo med livetider?

Inlagd: 2015-11-20, 10:03
Skriven av: Per

VG-tv ska ha nån typ av webbsändning. Kanske bara stadion och speaker, vad vet jag, men dom ha utsändning från loppet i alla fall. vg.no alltså.

Inlagd: 2015-11-20, 10:26
Skriven av: Manne

På FIS live-timing sidor (http://data.fis-ski.com/cross-country/live-timing.html) syntes varken Ebba Andersson eller Stina Nilsson i startlistan för dagens lopp. Synd. Men kanske tävlar de imorgon istället?

Inlagd: 2015-11-20, 10:42
Skriven av: Henry

Henry: Ebba är sjuk men Stina startar imorgon

Inlagd: 2015-11-20, 11:01
Skriven av: swestam

Manne: Hittar inget om webbsändning på VG-sidan, har du en länk?

Inlagd: 2015-11-20, 11:11
Skriven av: Jörgen

Swestam: Tackar för upplysningen.

Inlagd: 2015-11-20, 11:13
Skriven av: Henry

Hedda Bångman öppnar, hur ska man säga, offensivt…

Inlagd: 2015-11-20, 11:26
Skriven av: Per

Spännande att följa livetiderna även om man naturligtvis inte ska dra alltför stora växlar av säsongens första tävlingslopp!

Inlagd: 2015-11-20, 11:27
Skriven av: Jörgen

Sofia Henriksson, blir spännande se vad hon kan göra idag, tvåa just nu vid första kontrollen efter Ida innan Kalla kommit dit.

Inlagd: 2015-11-20, 11:36
Skriven av: Jörgen

Kalla, Falk, Henriksson på pallen?

Inlagd: 2015-11-20, 11:40
Skriven av: Per

Kalla krossar de andra, 25 s före de andra efter 3 km, det sänds ett budskap över Kölen att hon blir att räkna med i vinter.

Per: Ida också med i högsta grad, få se om Falken orkar in i mål?

Pelle: Tack.

Inlagd: 2015-11-20, 11:43
Skriven av: Jörgen

Falken tröttnade, efter Sofia i mål.

Inlagd: 2015-11-20, 11:43
Skriven av: Jörgen

Nej, Ida höll undan. 1. Kalla 2. Ida 3. Sofia H

Inlagd: 2015-11-20, 11:44
Skriven av: Per

Kalla slog av på takten efter kontrollen vid 3 km och ökade inte ledningen in i mål.

Inlagd: 2015-11-20, 11:46
Skriven av: Jörgen

Dagens utropstecken är väl Hanna Falk. Ingemarsdotter och Henriksson är också bra besked. Kalla kör bra, ungefär som väntat. Lindborg gör även hon ett bra lopp.
Trögre för Haag och Wiken.

Inlagd: 2015-11-20, 11:50
Skriven av: Manne

Vad ska man säga? Lite som väntat. Kul att Sofia H kom på pallen direkt. Måste vara en riktig boost och kvitto på att hennes skynda långsamt-strategi kommer att fungera. Däremot svaga insatser av Haag och Wikén. Dock är det första loppet och båda trängde sig ju ändå in topp-tio även om det var ett oändligt avstånd till Kalla på 5 km. Svagt även från Jennie Öberg tyvärr. Stina hade varit tvåa idag.

Inlagd: 2015-11-20, 11:51
Skriven av: Per

Svagt av Rydqvist.

Inlagd: 2015-11-20, 11:55
Skriven av: Attara

Attara… Jo, visst var det rätt svagt av Rydqvist sett utifrån att hon är landslagsåkare. Samtidigt var det rätt väntat då en platt klassisk 5-km-bana är typ det som passar henne som sämst. Tror vi får se en annan Maria imorrn.

Settlin är ju en jag hoppas på, och hon körde ok idag, men det kan bli bättre för henne också imorrn när det är fristil.

Inlagd: 2015-11-20, 12:02
Skriven av: Manne

Första loppet avklarat och det går inte att dra för stora växlar. Skidorna kan vara en bov men svagt av Wiken, Haag och Rydan. 5km är iofs nästan en sprint men ändå. Bättring om vi skall ha chans i stafett. Sofia är en benådad klassisk åkare, så bra efter allt som varit.

Inlagd: 2015-11-20, 12:09
Skriven av: nisse

Jörgen… Tja… Det var vel ikke mer enn forventet av Kalla… Men vi tar det til etterretning meldingen over Kölen.. ;)

Inlagd: 2015-11-20, 12:11
Skriven av: pelle

Om det nu ens blir någon stafett i år så var väl i och för sig inte det hör resultatet någon katastrof. Ida körde bra, liksom Kalla och Stina ska också vara med. En plats att fylla ut därmed som många kan lägga beslag på framöver.

Inlagd: 2015-11-20, 12:12
Skriven av: Per

Södergren 18 sekunder efter Jimmie Johnsson redan efter 3 km. Nån som vet om dom flesta av herrarna stakar idag?

Inlagd: 2015-11-20, 12:33
Skriven av: Stefan

Mycket glädjande att Sofia Henriksson verkar vara tillbaka på allvar även om vi förstås inte ska lägga någon press på henne efter det som varit.

Inlagd: 2015-11-20, 12:38
Skriven av: Jörgen

Tycker det gick precis som förväntat. Ingen tjej som är katastrofalt långt efter Kalla. Hanna Falk, Linn Sömskar och Marika Sundin mina utropstecken ändå.

Inlagd: 2015-11-20, 13:18
Skriven av: Anders

Et løp midt på treet i følge Northug.

Inlagd: 2015-11-20, 14:12
Skriven av: pelle

Petter kom, sågs och segrade. Inte oväntat men finns det ljusglimtar bland herrarna? Glapp till tvåan men sen är det jämnt bland de efter.

Inlagd: 2015-11-20, 14:14
Skriven av: Jörgen

4 norrmän bland de 10 bästa och Petter vann med 36 sek. Vad säger detta om Sveriges herrlag? Visserligen fanns inte Calle och Marcus med.

Inlagd: 2015-11-20, 14:15
Skriven av: Attara

Rättar, 4 norrmän bland de 8 bästa.

Inlagd: 2015-11-20, 14:17
Skriven av: Attara

Hoppet står till Hellner och Calle. Men av deras risiga försäsong att döma är det inget större hopp.

Inlagd: 2015-11-20, 14:19
Skriven av: nisse

Jimmie Johnson !!! Med startnummer 6.
Dagens svensk. Vem är det?
Svanebo, burit vattenflaskor åt ..?
Verkar segt på många håll. Blir nog ett nattsvart år för herrarna

Inlagd: 2015-11-20, 14:20
Skriven av: barterhallen

Alltså Oskar Svensson och Jens Burman, vilka killar! Första- resp. andraårssenior som ger alla förutom Northug en match. Imponerande tycker jag!

Inlagd: 2015-11-20, 14:23
Skriven av: Sandra

Hade det varit 10 km hade Ingemarsdotter o Falk säkerligen hamnat längre ner i resultatlistan

Inlagd: 2015-11-20, 14:44
Skriven av: skidfantast

skidfantast: Det återstår att se i morgon.

Inlagd: 2015-11-20, 14:47
Skriven av: Attara

Verkar som att Ida och Falk har haft ett lyft under försäsong. Expressen tippade på Falk som utropstecken. Tänk om det blir trippel SWE i sprint.:)

Inlagd: 2015-11-20, 14:48
Skriven av: nisse

Gunnulfsen var 13:e på den norska premiären på 15 klassiskt. 1,48 efter Roethe som i sin tur var drygt 20 sekunder efter Sundby som diskades. Idag var Gunnulfsen 4:a, 38 sekunder efter Northug. Gissningsvis ligger Northug lite efter Roethe och Sundby även i klassiskt än så länge. Jag gissar att dagens svensk-resultat inte räcker långt i VC. Dock är det stor skillnad att tävla andra gången för säsongen jämfört med första…

Inlagd: 2015-11-20, 14:55
Skriven av: Per

Bra lopp av Kalla….även Ida o Falk bra riktigt imponerande att Sofia åkte så bra idag Kul hon är ju närmare Kalla i år än förra året ..Haag o Wiken är i tid ungefär lite långt efter Kalla i år som förra året ändå lyckades dom båda göra några bra lopp förra året så rätt lovande i de stora hela på damsidan

Inlagd: 2015-11-20, 15:00
Skriven av: jossa

På damsidan finns det hopp om en ljus framtid. Kul att Sofia inte tappat mer (och välkommen tillbaka på banan), även om hon kanske inte står säsongen ut. Hoppas att Kalla inte körde med full gas. Säsongen är lång och det gäller att ha soppa kvar ända till över Canadatouren. Ida och Hanna kan nog göra en riktigt bra säsong och Jonna var väl inte så pjåkig heller.
På herrsidan har jag inga förhoppningar inför den kommande säsongen, nu när Calle inte är i stridbart skick. Det jag hoppas på är att Oskar Svensson och Jens Burman fortsätter utvecklas under säsongen + några till så att vi har ett konkurrenskraftigt lag om ett par år.

Inlagd: 2015-11-20, 15:14
Skriven av: Intresserad

Intresserad: Ingen risk för att Kalla åkte för fullt hela loppet idag. Det gick fort under första halvan innan hon slog av turbon. Tidsförsprånget ökade inte efter 3 km-kontrollen.

Inlagd: 2015-11-20, 15:31
Skriven av: Jörgen

Har inte funderat på Kallas lopp färdigt men jag hoppas hon medvetet sparade lite för morgondagen. Starten var högsta karat och fram till 2:a kontroll men sedan slog hon av. Kan ju vara detta hon ville prova. Nu är det första tävling och utgångsfart är säkert lite knepigt. Normalt tycker jag att det är på sista km hon borde dra ifrån mest. Hoppas på tydligare signal i morgon.

Inlagd: 2015-11-20, 15:34
Skriven av: nisse

Jörgen: Tack för informationen. Det jag egentligen menade var att jag hoppas att hon inte släppt upp formen än. Det är först nästa helg som hon ska ha något som liknar form, för att sedan hålla en hög och jämn form över säsongen, med en liten topp till TDS.

Inlagd: 2015-11-20, 15:38
Skriven av: Intresserad

Tycker Kalla brukar dra ifrån mest på dom första kilometerna, i alla fall jämfört med övriga distanssvenskor som är riktiga slow-starters. Är inte alls säker på att hon medvetet slog av på takten, även om hon förstås inte hade nån som pressade fram det sista.

Jag tror nog Petters lopp skulle stått sig väl mot världseliten. På en kort och platt klassisk bana är det inte många som kan hålla hans tryck.

Av a-landslagsåkarna gör Johansson och Simon habila insatser medan Svanebo åker svagt. Oskar Svensson och Burman gör riktigt bra lopp, men på tuffare och längre banor senare på säsongen är nog a-landslagsmännen snäppet bättre. Men osvuret är bäst.

Att långloppsåkaren Jimmie Jphnsson går så bra är imponerande, men rätt typiskt för premiären i Bruksvallarna.

Inlagd: 2015-11-20, 15:52
Skriven av: Manne

Intresserad: Håller med om att Kalla måste orka över hela säsongen och toppa till TdS där det förmodligen avgörs vilka som har med WC-totalen att göra.

Ser att bl.a de amerikanska och tjeckiska landslagen, Hellner och Belov åker 10/15 km fritt i Gällivare på söndag. Lite synd, hade velat se dem åka i Bruks imorgon.

Inlagd: 2015-11-20, 15:57
Skriven av: Jörgen

Helt ok av svenska herrarna tycker jag, större förväntningar på dagens åkare ska man inte ha. Möjligen att jag trodde Emil skulle åka bättre.

Inlagd: 2015-11-20, 16:01
Skriven av: Anders

Tror nok med utgangspunkt i klassisk-løpet på Beito, ville Martin slått Petter med nærmere 30 sek. på dagens løp. Kanskje en større differanse til og med.
Og skilnaden på dagens 2 vinnere. Mens Kalla var jublende glad, med å slå en sprinter med 25 sek, mener Northug at hans løp hadde knapt holdt til en topp-10 på Beito siste helg….
Det er forskjell på løpernes oppfatning av prestasjoner..

Inlagd: 2015-11-20, 16:13
Skriven av: pelle

Svaret är väl att PN hade ännu sämre motstånd. Ida kan i bra form utmana t.o.m Johaug på 5km det såg vi i Kollen VM. Enda hoppet är att Hellner mörkat formen. Svaret kommer i morgon.

Inlagd: 2015-11-20, 16:21
Skriven av: nisse

Visst gick Petter med fästvalla idag? Undra hur mycket snabbare det skulle ha gått utan, men jag tror fortfarande att Martin skulle ha tagit Petter.

Damloppet känns svårt att bedömda hur snabbt det egentligen var.

Inlagd: 2015-11-20, 16:26
Skriven av: Tolstoj

Pelle… Tror inte du ska dra för stora växlar av Petters analyser. Men när dom svenska landslagsherrarna hann mötte var som bäst 79 i vc-totalen ifjol, hade det varit märkligt om han höjt sig själv till skyarna. På en platt stakbana som den här tror jag Petter slår Röhte, oavsett vad han själv säger till tidningarna.

Kallas mariginal till övriga svenskor är väl lite sämre i år än de två senaste åren.

Inlagd: 2015-11-20, 17:05
Skriven av: Manne

Manne: åktiden var kortare än förra året rätt mkt när jag kolla på jämförde nu + att banan var lättare i år

Inlagd: 2015-11-20, 17:25
Skriven av: jossa

Jossa… Okej. Det förklarar saken

Inlagd: 2015-11-20, 17:42
Skriven av: Manne

Han var vel lettåkt for herrene også da.. Og Rickardsson ble nesten minuttet bak…

Inlagd: 2015-11-20, 18:03
Skriven av: pelle

http://www.langrenn.com/northug-om-tour-de-ski-det-gaar-ikke.5817270-1743.html
Si ikke det, hr. Northug, jeg hevdet at Bjørgen aldri kunne være først opp alpinbakken, men det klarte hun glimrende med konkurrentene på bunnhørlig avstand…

Inlagd: 2015-11-20, 19:21
Skriven av: pelle

Och Aftonbladet har fortfarande VM i Falun som huvudnummer på skidfliken i nättidningens sportsida.

Inlagd: 2015-11-20, 22:13
Skriven av: Kallner

Svanebo oroväckande långt ner i listan med tanke på att så många saknades i startlistan och att han kunnat träna fullt ut, dvs träning på heltid. Hoppas det går bättre imorgon.

Inlagd: 2015-11-20, 22:17
Skriven av: Kallner

http://www.dagbladet.no/2015/11/20/sport/idrett/langrenn/kristina_smigun/42057042/
Her skulle pallen vært helnorsk. Med Steira på bronsjeplass..

Inlagd: 2015-11-20, 22:23
Skriven av: pelle

http://www.dagbladet.no/2015/11/20/sport/idrett/langrenn/kristina_smigun/42057042/
Her skulle det ha vært helnorsk pall. Med Steira på 3dje!

Inlagd: 2015-11-20, 22:38
Skriven av: pelle

test

Inlagd: 2015-11-20, 22:41
Skriven av: l

http://www.dagbladet.no/2015/11/20/sport/idrett/langrenn/kristina_smigun/42057042/
Riktig pall, helnorsk – med Steira på 3dje!

Inlagd: 2015-11-20, 22:44
Skriven av: pelle

http://www.dagbladet.no/2015/11/20/sport/idrett/langrenn/kristina_smigun/42057042/
Et falskt smil i midten, pallen skulle ha vært hel-norsk, med den evige 4er Steira på 3dje!

Inlagd: 2015-11-20, 22:48
Skriven av: pelle

Notera att det var först sista dagarna augusti som Sofia H fick klartecken från läkaren att öka träningen till normalt.

Inlagd: 2015-11-20, 22:56
Skriven av: Erik G.

Det svängde inte precis om skidorna frånsett Kalla som bara är bäst. Största uppmärksamheten fick Jr med en svenskinspirerad skiddräkt. Varför är det så intressant? Skidåkningen tycks komma i andra hand . Roligt att Sofia H.åter är vid god vigör. Har en härlig åkteknik och en trevlig attityd.
Hoppas lördagen bjuder på spännande heat.

Inlagd: 2015-11-21, 01:11
Skriven av: KGK

http://www.langrenn.com/northug-om-tour-de-ski-det-gaar-ikke.5817270-1743.html
Nei så lenge Martin er med, er du sjanseløs, Petter!
I dag får vi høre at Blomqvist roper – JA JA!

Inlagd: 2015-11-21, 10:06
Skriven av: tolsrav

Jag gick in och la ett tips i SVT:s tips för längdskidåkning. Bra och kul att de har det i år! Men: Jag tänkte så här. Kalla och Stina kommer bli etta och tvåa. Men trea då? Igår blev Ida tvåa men räcker hon i 10 km? Sofia H går bort pga skate, Falk och Sömskar (som också låg i samma intervall igår) pga 10 km osv. Marika Sundin då tänkte jag? Ung och hungrig som gick bra igår. Men då går hon inte ens att tippa på SVT:s sajt därför att de bara har med ett antal förklickningsbara namn (ca. 25) och där är inte Sundin med. Skärpning SVT.

Inlagd: 2015-11-21, 11:09
Skriven av: Per

Här är f ö tipset om ni vill tippa. http://www.svt.se/sport/vintersport/utmana-vinterstudions-experter-i-vinterstudiotipset/

Inlagd: 2015-11-21, 11:09
Skriven av: Per

Bruker SVT italiensk producer? Må være noe av den verste tidsanvisningen jeg har sett på tv, dette står til stryk svensker!

Inlagd: 2015-11-21, 11:15
Skriven av: Neithiri

Mörkt som sagt på herrsidan, trippelt norskt på pallen i den egna fristilspremiären… Får hoppas på Hellner i distans och kanske lite sprintframgångar i vinter för herrarna.

Bör bli trippelt svenskt landslag på dampallen idag, möjligen kan norskan Slind knipa en pallplats men tror inte det.

Inlagd: 2015-11-21, 12:44
Skriven av: Jörgen

Tycker inte det var så mörkt på herrsidan Svanebo och Johansson ser bra ut. Finns goda möjligheter att dom tagit ett kliv i år. Sen är det klart att dom inte har nåt att göra i vc-totalen.

Inlagd: 2015-11-21, 12:50
Skriven av: Manne

Trist og se Anna Haag åka skidor. Hun har mistet hele sin fine fristilteknikk hun hadde i 2010, dessverre…

Inlagd: 2015-11-21, 13:30
Skriven av: pelle

Ok, vilka åker till Ruka? Kalla, Stina, Ida, Hanna Falk, Linn Sömskar, Evelina Settlin, Henriksson och Rydqvist? Wiken och Haag får stanna hemma?

Inlagd: 2015-11-21, 13:33
Skriven av: Per

Enig Pelle, Haag er en eneste stor lidelse og følge, fra å være helt i verdenstoppen for noen få sesonger siden til å nærmest bli ledd av i dag. Ikke noe pent syn det der.

Ellers et fantastisk løp av Stina Nilsson, hun blir superfarlig i vinter.

Inlagd: 2015-11-21, 13:35
Skriven av: Neithiri

Håller med dig Manne. Dyhaug är ändå absolut världselit och Svanebo drog honom tre varv. Så mörkt såg det inte ut idag på herrsidan. Stinas lopp var definitivt topp fem i VC idag.

Inlagd: 2015-11-21, 13:35
Skriven av: Per

Per: Haag vill nog stanna hemma tror jag ..även Henriksson kan nog bli kvar hemma av egen vilja…vad jag fattat vill hon inte stressa fram ännu utan träna på bra fram till jul

Inlagd: 2015-11-21, 13:51
Skriven av: jossa

Per… Kanske byta ut Rydan mot Falk i din uttagning? Om det går bra imorrn vill säga…

Inlagd: 2015-11-21, 13:51
Skriven av: Manne

Kanske inte helt nattsvart på herrsidan nej men man önskar det såg bättre ut. Lär också bli bättre, föryngring pågår men saknar den där riktiga påläggskalven/talangen att tro/hoppas på även om de flesta herrar blommar ut senare än på damsidan.

Haag (11:a) och Wikén (9:a) över 2 minuter efter, inte godkänt, blir de nu petade till WC? Troligen. Rydan sjua 1:49 efter är inte heller godkänt. Kalla, Stina och Ida som man kan förvänta sig dvs godkänt. Sömskar och Settlin med beröm godkänt, lär ges chansen i WC?

Inlagd: 2015-11-21, 13:58
Skriven av: Jörgen

Sofia H. har sagt att hon inte ska åka WC före jul…

Inlagd: 2015-11-21, 13:58
Skriven av: KGK

Vad tycka om dagens tävling. Herrarna som befarat. Norge för svårt utan dramatik.
Inget drama på damsidan heller. Gäller att komma igång inför Ruka . Tippar att Kalla finns på pallen . Johaug blir kanske för marig.

Inlagd: 2015-11-21, 14:05
Skriven av: KGK

Neithiri och Pelle… Så är det ju i idrotten, vissa får ta rejäla steg bakåt i karriären. Kristoffersen är ju ett annat exempel på en åkare som var världsåkare tidigt och sen gått på en del smällar. Det visar ju vilken knivsegg elitidrottarna ballanserar på.

Samtidigt kan det vända snabbt när det väl vänder, om det vänder…

Förövrigt har ju Anton Lindblad gjort en riktigt bra premiärhelg lite i skymundan. Han blir spännande att se imorrn och ska väl definitivt med till Ruka.

Inlagd: 2015-11-21, 14:07
Skriven av: Manne

Anna Haag har helt klart en karriär som ungdomstränare som väntar bakom hörnet,

Inlagd: 2015-11-21, 14:08
Skriven av: Kallner

Kul att se Svanebo göra en bra tävling men han tappade lite när han fick gå själv mot slutet. Impola hängde bra men man såg när Svanebo drog på sista krönet så vart det 10 meter direkt.

Inlagd: 2015-11-21, 14:11
Skriven av: Kallner

Manne…jepp, glimrende eksempel med Kristoffersen. Det er allikevel trist å se. Når det gjelder Haag så lurer jeg bare mer og mer på om de som anklaget henne for å være mer fokusert på sosiale medier enn treningen faktisk hadde rett. Det er jo ikke måte på hvor mye rart hun driver med om man leser bloggen hennes.

Inlagd: 2015-11-21, 14:23
Skriven av: Neithiri

En bra inledning av Kalla, Stina och Ida och jag hoppas och tror att det finns lite till när träningen minskas mot Ruka. Sömskar och Settlin gör det jättebra och skall med Falken till VC. Herrarna var ingen katastrof och även dessa blir nog ett snäpp bättre mot Ruka. Hoppas nu att Hellner är bättre än vad han själv säger då kan det bli skapligt. Sprinten blir spännande (damer) då vi får se om Stina kan omsätta högre kapacitet till ännu bättre sprint.

Inlagd: 2015-11-21, 14:42
Skriven av: nisse

Varför vill ni inte skicka fullt lag till Ruka?

Inlagd: 2015-11-21, 14:45
Skriven av: Calven

Hoppas inte att Haag VILL stanna hemma för då är hon fel ute. Nu är det bara att köra på och vara med i tävlingar med internationellt motstånd så hon får riktiga värdemätare. Hon har ju haft ett bra träningsår. Om det inte funkar och hon befäster en position i nedre halvan av resultatlistorna så är det bättre att lämna platsen till någon annan.

Inlagd: 2015-11-21, 14:45
Skriven av: Kallner

Neithiri… Haag tränar nog bra, men det är klart att man måste se till att få rätt balans på hela livet för att kunna prestera i världstoppen. Det är nog lika viktigt att titta på hur fritiden ser ut som att titta att granska träningsdagboken när man letar förbättringspotential. I synnerhet om man är mycket sjuk. Nu säger jag dock inte att det är så i Haags fall, för det har jag ingen inblick i…

Sen är det ju inte säkert att alla är beredda att göra dom prioriteringar som krävs för att va allra bäst under en hel karriär. Och det får man ju ha respekt för. När Björn Ferry gjorde sin sista extrema satsning mot OS sa han att han aldrig skulle ha orkat med det livet om han inte visste att det var under en begränsad period.

Inlagd: 2015-11-21, 14:47
Skriven av: Manne

Kallner… Det har ingått i Haags plan att stå över Ruka för att spara på hennes känsliga luftrör…

Inlagd: 2015-11-21, 14:49
Skriven av: Manne

Kallner: Haag hade ju rätt nyligen en längre period med mkt problem om vartannat…var ju redan för några veckor sedan hon var tveksam till att åka till finland…varför tävla när man inte är i from o saknar träning ? när de finns andra tjejer som prestera riktigt bra nu i helg

Inlagd: 2015-11-21, 14:52
Skriven av: jossa

Talentet Ebba Andersson manglet i dag.. Startet hun blant juniorene?

Inlagd: 2015-11-21, 15:22
Skriven av: pelle

Ebba startade inte vet ej varför. Vi har fler bra unga tjejer som borde åkt i Bruks en är Emma Ribom från Kalix.

Inlagd: 2015-11-21, 15:29
Skriven av: nisse

pelle: Ebba har haft en lättare infektion och avstod därför Bruksvallarna. Hon har börjat träna lite lättare nu.

Inlagd: 2015-11-21, 15:40
Skriven av: swestam

Takkar… Det blir et meget sterkt svensk damelag etter hvert. Huh!

Inlagd: 2015-11-21, 15:47
Skriven av: pelle

Nu behöver inte Haag vara räd för ev kyla i Rukka. Ska bli milt enligt vädermannen.

Inlagd: 2015-11-21, 16:17
Skriven av: KGK

Jag trodde det var 8 till Ruka. Fel?

Inlagd: 2015-11-21, 16:40
Skriven av: Per

skidfantast: Vad säger du nu? Ingemarsdotter på pallen idag också.

Inlagd: 2015-11-21, 16:41
Skriven av: Attara

http://www.tv2.no/v/981959/
Ble dere overrasket.. ;)

Inlagd: 2015-11-21, 18:49
Skriven av: pelle

Har Hanna Eriksson lagt av nu? Ska man tolka det så? Hon är ju fortfarande med i utvecklingslandskaget men inför den här helgen verkar hon inte ens varit anmäld.

Inlagd: 2015-11-21, 21:03
Skriven av: Per

Hanna Eriksson ska ha varit på läger i Idre med u laget stod då att hon var med där

Inlagd: 2015-11-21, 21:38
Skriven av: jossa

Imponerende av Kalla i dag, som forventet. Og Ingemarsdotter i og for seg. Men det mest interessante er uten tvil at ”sprinteren” Stina Nilsson utvilsomt har tatt ytterligere steg på distanse. Den damen ligger an til å bli en het sammenlagtkandidat i WC og TdS i årene som kommer. Og antagelig den beste sprinteren år.

De svenske herrene er vanskeligere å vurdere, ettersom de beste ikke gikk. Richardsson gjorde så, men hadde muligens dårlig glid. Ingen mesterskap i år, men blir spennende å følge med hvordan langrennsløperne takler å gå konkurranser og tourer gjennom en hel sesong. Vanskelig å få totalbildet når mange kjører sitt eget opplegg før mesterskap. Mye å se fram til m.a.o.

Inlagd: 2015-11-21, 22:09
Skriven av: fabulator

Fabulator… Fast Richardsson är långloppsåkare i år… Så bortsett Hellner är detta dom bästa åkarna Sverige har att ställa på benen just nu. När Halfvarason frisknar till är han förstås bättre lämpad för världscupen än dom andra svenska åkarna, men hans säsong är ju rätt svår att sia om för tillfället.

Inlagd: 2015-11-21, 22:20
Skriven av: Manne

Det ser nok best ut for de svenske damene, som har et riktig sterkt lag på gang.

Halvfvarson kommer tilbake i toppen når han er restituert – og Hellner er alltid der når det drar seg til. Men det er vel et lite generasjonsskifte på gang på herresiden, om ikke Richardsson satser på WC igjen før Lahti i 2017?

Inlagd: 2015-11-21, 22:34
Skriven av: fabulator

FIS-sprint i Gällivare idag, klassisk stil:

1. Ustiugov, Ryssland
2. Newell, USA
3. Belov, Ryssland

1. Diggins, USA
2. Caldwell, USA
3. Svendsen, Norge

Hellner blev 17:e man idag för den som undrar.

Inlagd: 2015-11-21, 22:37
Skriven av: Jörgen

Jossa: Med Haag är det ju en följetong med grejer hela tiden. Men det är bara att hoppas resultaten kommer. Jag hävdar dock att hon är en mästare på att tävla i ”rätt” tävlingar och att avstå dito. Litar på att Grip o co har koll på läget men ibland kan man tvivla. Och som sagt, det ser inte ut att bli speciellt kallt i Ruka just nu i alla fall, -6-8 gr.

Inlagd: 2015-11-21, 23:28
Skriven av: Kallner

För morgondagen hoppas jag att Emil går till final så han får lite medgång. På damernas tror jag Stina vinner.

Inlagd: 2015-11-21, 23:30
Skriven av: Kallner

”Men det mest interessante er uten tvil at ”sprinteren” Stina Nilsson utvilsomt har tatt ytterligere steg på distanse. Den damen ligger an til å bli en het sammenlagtkandidat i WC og TdS i årene som kommer.”

Helt enig fabulator, 35 sek etter Kalla på 10 fri betyr jo ikke mer enn 3,5 sek tap pr km (for de som fikk 6 i matte og er kjappe i hoderegning ;)) Dessuten snakker vi om en OL-VM-mester på distansen. Så det ser bra ut for Stina. Syns hun får alt for lite oppmerksomhet i svensk media, vi snakker kanskje om den neste virkelig store løperen på kvinnesiden.

Inlagd: 2015-11-21, 23:42
Skriven av: Neithiri

Fabulator… Visst kan man kalla det en generationsväxling… men två av dom tre nya landslagskillarna är äldst i laget – äldre än Hellner -så det är ett lite udda läge. Den tredje , Simon, är dock yngst. Men man ska inte räkna bort dpm nya gubbarna än. Johansson tror jag kommer kunna göra nyttiga insatser på tuffare banor, men det är inte troligt att nån av dom kommer topp-30 i vc-totalen. Simon tror jag mycket på för framtiden och jag hoppades nog på mer av honom igår, även om det var ok.

Inlagd: 2015-11-22, 07:33
Skriven av: Manne

Kallner: du är då en mästare hacka på Haag..som vanligt är du rätt på henne….vad för tävlingar åkte hon inte förra året som hon borde? hon missa en del men då var hon sjuk o de har nog Gripen bra koll på finland o östersund missa hon o de var då inte av fri vilja hon blev sjuk då,,,Haag har ju lätt för bli sjuk känsliga luftrör samma med Bleckur va? hon slapp ju åka en hel del förra året pg de om de nämner du inget då

Inlagd: 2015-11-22, 08:34
Skriven av: jossa

Kallner; o varför ska hon tävla när hon inte är i from o platsar ?är ju som att du vill att tävla med henne ur form så man verkligen kan peta henne

Inlagd: 2015-11-22, 08:36
Skriven av: jossa

Idag gäller det för Hellner att prestera. Sprinten igår var väl ändå ett litet fall framåt så hoppas att han nu får till det. Bra motstånd får han iaf.

Inlagd: 2015-11-22, 09:50
Skriven av: nisse

Hellner brukar vara trögstartad på säsongen så tror inte på några storresultat av honom idag.

Simon Persson ser ut att vara tillbaka där han var för två år sedan efter en strark prolog idag.

Inlagd: 2015-11-22, 10:30
Skriven av: Stefan

Hellners store mål denne sesong, er nok Tds. I vc tror jeg sjansen er liten for suksess for han. Og holde trykket oppe hele sesongen, passer ikke Markus. Han er lite slik off/on……

Inlagd: 2015-11-22, 10:49
Skriven av: pelle

Kan nån kopiera och lägga ut resultaten från prologen här. Inte bara en länk. Kommer inte åt dem på paddan.

Inlagd: 2015-11-22, 11:13
Skriven av: Schteve

Linn Sömskar gör verkligen en intressant inledning på den här säsongen: 6a i fredags, 4a i lördags och snabbaste tiden i prologen idag. Blir spännande att följa framöver.

Inlagd: 2015-11-22, 11:18
Skriven av: Manne

http://data.fis-ski.com/cross-country/live-timing.html

Inlagd: 2015-11-22, 11:19
Skriven av: pelle

Damer… 1 Sömskar 2 Falk 3 Öberg 4 Kalla 5 Ingemarsdotter 6 Sundling 7 Fabjan 8 Nilsson (Nilsson 5 s efter)

Herrar 1 Persson 2 Steen 3 Svensson 4 Nordström 5 Jönsson 6 Edin

Prova mobilen istället för pafdan.

Inlagd: 2015-11-22, 11:36
Skriven av: Manne

Dårlig teknisk gjennomført av Kalla..

Inlagd: 2015-11-22, 12:45
Skriven av: pelle

Falken inblandad i trubbel, föll själv i kvarten och fällde slovenskan i semin.

Attara/Astrids favorit Ida åkte svagt i sprinten idag, säkert distansloppen fredag-lördag som tog ut sin rätt.

Inlagd: 2015-11-22, 13:01
Skriven av: Jörgen

Jeg forstår ikke hvorfor Blomqvist er så bekymret for Kalla, hun er jo slettes ingen sprinter. Hadde Kalla vunnet i dag hadde det vært stor grunn til å sette et spørsmålstegn ved nivået. Lett seier til Stina Nilsson, hun viser klasse.

Inlagd: 2015-11-22, 13:19
Skriven av: Neithiri

Hehe, Taugbøl vinner sprinten :)

Inlagd: 2015-11-22, 13:27
Skriven av: Neithiri

Fälldes Sömskar av Falken i finalen, det var svårt att se i TV?

Gällivare 10/15 km fritt idag:

1. Ustiugov, Ryssland
2. Harvey, Kanada +27,5
3. Belov, Ryssland +42,2

(Hellner sjua på +1:28,7)

1. Diggins, USA
2. Novakova, Tjeckien +10,6
3. Gregg, USA +30,0

Inlagd: 2015-11-22, 13:56
Skriven av: Jörgen

Jörgen: eget fel enligt henne själv

Inlagd: 2015-11-22, 13:58
Skriven av: jossa

Blir det Ustiugov som skal gi Martin kamp i vc i år? Han ser brutal ut både på sprint og distanse.

Inlagd: 2015-11-22, 14:10
Skriven av: pelle

Ok, till Ruka då:
Damer: Kalla, Stina, Ida, Hanna F, Sofia H (om hon vill), Linn Sömskar, Rydqvist, Settlin + Öberg, Wiken eller Haag.
Herrar: Hellner, Svanebo, Johansson, Richardsson, Emil, Teodor, Oskar Svensson, Simon Andersson, Jens Burman.

Inlagd: 2015-11-22, 14:17
Skriven av: Per

Jossa: Tack för infon om Sömskar.

Enligt Haags blogg är hon nedtränad och ska inte vara i form förrän till Touren. Samma med Wikén?

Inlagd: 2015-11-22, 14:32
Skriven av: Jörgen

Eller Westberg lär väl gå före Burman förresten. Och Lindblad kan väl också vara med och hugga på en herrplats.

Inlagd: 2015-11-22, 14:33
Skriven av: Per

Westberg är fristilssprinter, han får vänta till Davos

Inlagd: 2015-11-22, 14:50
Skriven av: Calven

Jörgen: Haag ska inte vara iform nu helt klart man ska ändå bara bättre än så här…vet inte om hon själv har helt koll på läget statusen nu..hade ju ett virus rätt länge i sep – okt som nog satte ner henne rätt mkt alltid vanskligt veta nu vad som är rätt göra ligga hemma träna eller tävla…men helgens besked hon fick kan inte vara roliga att få

Vad gäller Wiken vet jag inte riktigt var ju inte bra i helg de jag läst är att hon tränat på bra på slutet nästan rädd att hon träna för hårt o var tvungen stoppa upp lite för att ha kvar energi

Rydqvist den tredje man hade hoppats på mer av vet jag inte riktigt hur de varit med o varför de inte gick bättre

Inlagd: 2015-11-22, 15:15
Skriven av: jossa

Stina uppfyllde alla mina förväntningar i dagens sprint. Hade hoppats att hon skulle vara några sekunder närmare Kalla i går, men samtidigt vet man ju inte hur mycket varken Kalla eller Stina släppt upp formen. Som svensk får man inrikta sig mot damerna i vinter. Kanske kan Lerdala hitta en formtopp till TDS. Calle lät ju hoppfull i vinterstudion i går om att kunna börja träna ordentligt de närmaste dagarna. Totalcupen är körd och han får inrikta sig på en hyfsad andra del av säsongen.

Inlagd: 2015-11-22, 16:59
Skriven av: Intresserad

Påfallande vad bröderna Northug åker lika varandra tekniskt sett. Even var en positiv överraskning. Di svenske kan nog räkna med att titta upp på en Northuggare på prispallen i 10 år till.
Helgens + går till Svanebo, Persson, Kalla och Stina. Ida bra på distans men taktisk miss på sprint. Litet + också till Emil och Teo.

Inlagd: 2015-11-22, 17:10
Skriven av: Kallner

Väntade resultat idag igen. Toppen är inte så bred som man kan önska.

Inlagd: 2015-11-22, 17:30
Skriven av: KGK

Spännande år för Emil, han måste verkligen visa att han är päväg tillbaka iår. För om han ska ses som den bästa sprintern genom tiderna så måste han vinna ett VM eller OS guld kommande år..

Inlagd: 2015-11-22, 17:58
Skriven av: Bergelius

KGK: menade du herrtoppen? den har väl inte varit bred på sprint på många år o ingen som väntar sig de i år heller damtoppen håller nog bra bred

Inlagd: 2015-11-22, 18:25
Skriven av: jossa

Ja kgk, jag begriper inte heller riktigt din kommentar…

På damsidan i sprint är ju bredden på toppen sanslöst bra. Bara Norge som kan matcha det.

Och på herrsprintsidan var det väl just bredden som såg rätt bra ut idag. Dom bakifrån verkar ha tagit ett kliv i år. Däremot har vi kanske ingen spets på topprn än. Det blir kanske inte en enda till final på hela säsongen. Men – i sprint går det snabbare att ändra på saker, så vi kan ha medaljkandidater redan till nästa års vm.

Inlagd: 2015-11-22, 19:20
Skriven av: Manne

Hyggelig å se at Emil har sine tempovekslinger intakt. Imponerte både i kvart/semifinaler. Var litt uheldig med veivalg i finalen, i tillegg hadde han et par feilskjær. Regn med veteranen i vinter…

Inlagd: 2015-11-22, 19:37
Skriven av: pelle

Kallner

”Påfallande vad bröderna Northug åker lika varandra tekniskt sett. Even var en positiv överraskning.”

Ikke så mye likheter mellom Tomas og Petter.
Even, derimot, ligner veldig på Petter; både i stil og taktikk.

Inlagd: 2015-11-22, 20:17
Skriven av: Ubersnuber

Jossa
På herrsidan tunt ja, damsidan var det tre i topp,ok lite bättre

Inlagd: 2015-11-22, 23:16
Skriven av: KGK

Kgk… Vadå tre i topp? Det var väl 7 i topp? Om du tycker Sveriges topp på damsidan i sprint verkar tunn förstår jag verkligen inte hur du resonerar eller vad du jämför med. Förklara gärna…

Inlagd: 2015-11-23, 06:45
Skriven av: Manne

Nästan alla Svenskor som var långt framme igår har varit i semi i WC förra året…en hel del har även varit i final förra året Nilsson kalla Falk Ida Öberg har alla WC finaler från förra året Maja D två topp 12 från förra…tycker nog man kan snacka bra bred även positivt från igår att Sundling o Sömskar kunde hänga med bra

Inlagd: 2015-11-23, 08:25
Skriven av: Jossa

Det är ju helt omöjligt att dra några slutsatser om toppkvaliteten på damsidan eftersom de inte fick bästa motstånd. Slovenskorna i all ära, men med tanke på fjolåret så är det norskorna som man ska mätas mot. När farten dras upp och med taktiskt skickligare motstånd får vi se vilka av tjejerna som de facto hänger med. Men visst ser det ut som att många svenska sprinttjejer har potential att få till det i år. Stina ser otroligt rapp ut.

Inlagd: 2015-11-23, 08:28
Skriven av: Anders

Anders: menade att många redan visade förra året att dom är bra…klart dom måste upp till bevis i år igen men att skriva att bredden inte är bra nu är fel med tanke för förra åretsresultat..

Sundling var ju 7 i Lahtis enda gången hon åkte WC

Inlagd: 2015-11-23, 09:20
Skriven av: Jossa

Tyckte Sundling var extra glädjande. Inte bara superspurten i semin utan även initiativet i sista backen in mot stadion i finalen lovar gott. Helt rätt kört även om hon inte orkade hela vägen mot tufft motstånd.

Inlagd: 2015-11-23, 09:39
Skriven av: Per

Tja… det beror nog på vad man menar med topp. Jag tycker det är uppenbart att breddnivån på svenska sårinyers är högre än kanske någonsin, oavsett om det finns ännu bättre norskor.

Inlagd: 2015-11-23, 09:51
Skriven av: Manne

Den starkaste signalen till omvärlden var väl annars att Kalla slog Falk i en ren spurtduell.

Inlagd: 2015-11-23, 10:16
Skriven av: Per

Glädjande att våra största stjärnor levererade i Bruksvallarna. Om Stina ska slåss i toppen i sprintcupen bör hon kunna vinna ganska ohotat, vilket hon gjorde. Ska hon etablera sig runt topp 5-10 på distans måste hon närma sig Kalla, vilket hon också gjorde. Och Kalla måste vinna med omkring en minut mot resten av fältet på 10km (Stina oräknat), givet att hon ska kunna tävla om pallplatser och segrar. Bakom de stora stjärnorna var det kul med framgångar för Jonna och Hanna Falk. Ida har sett stabil ut på distans både i säsongspremiären och större delen av förra säsongen. Hon känns nu som självklar i ett stafettlag. Tyvärr har man känslan av att hennes distanskvalitéer har växt på bekostnad av hennes sprint-förmåga, men givet att Sverige har både topp och bredd på damsprint gör det kanske inte så mycket.

Inlagd: 2015-11-23, 11:30
Skriven av: Henry

Angående Ida… Det är min känsla att ”äldre” sprinters ofta visar distanskvalitéer tidigt på säsongen men tar lång tid på sig att få upp farten. Anna Olsson var t.ex. sån dom sista säsongerna – jättebra på distans tidigt på säsongen, men inga bra sprintar förr än februari närmade sig. Och Hattestad hade samma tendens under OS-säsongen 2014…. bättre distansresultat än någonsin i början av säsongen, men kvalade inte in på sprint förr än det nästan var för sent. Så jag tror inte Ingemarsdotter behöver va fenito som sprinter, men hon lär nog va mer trögstartad än tidigare.

Inlagd: 2015-11-23, 11:57
Skriven av: Manne

Jossa ,Manne; Vi närmare eftertanke var jag nog för snål i mitt omdöme, får skylla på pågående infektion.

Inlagd: 2015-11-23, 12:03
Skriven av: KGK

Kgk… Haha… ursäkten godtages och krya på dig!

Inlagd: 2015-11-23, 12:37
Skriven av: Manne

o

Inlagd: 2015-11-23, 12:41
Skriven av: pelle

Ang. Ida så tror jag bara att hon hade en dålig dag. Och när Stina, Kalla, Sundling, Dahlqvist, Sömskar etc alla kör bra tar hon sig helt enkelt inte till final. Så tuff är konkurrensen i det svenska damlaget nu.

Inlagd: 2015-11-23, 12:41
Skriven av: Per

Treffende og se at det er gnist i den gamle veteranen Emil enda. Han har et taktomslag som ingen annen sprinter innehar, tros sin alder. Han lekte med sine konkurrenter både i kvart/semin, synd han fikk 2 feilskjær på oppløpet i finalen..
NB! sliter med og nå igjennom på bloggen, er det flere?

Inlagd: 2015-11-23, 12:56
Skriven av: pelle

Enda frågetecknet för Stina är att Kalla åkte tekniskt dåligt i sprinten. Antingen har Kalla mer att ge eller då att Stina har en liten växel till. Kan vara en kombination av båda om vi har tur. Kalla stressar alltid i sprint och borde kunna ännu bättre men Stina fick en dålig start och borde kunnat lite bättre så det kan vara på ett ut och hoppas att båda gör det ännu bättre nu när det gäller. Sömskar är jag mest imponerad av, hon har också tagit ett rejält kliv. Får hoppas att det inte var tillfälligt.

Inlagd: 2015-11-23, 16:09
Skriven av: nisse

nisse: Fick intrycket av intervjuerna i TV att både Stina och Kalla nyttjade finalen till att testa hur det var att ta sig fram i ett fält med kompetenta motståndare, mer än att satsa på segern till varje pris.
Vad gäller Ida får jag allt mer intrycket att den yppersta snabbheten har försvunnit med åren. Samtidigt verkar distanskapaciteten förbättras allt mer. Fundera på om hon inte ska träna mot en plats i stafettlagen. Hon tackar säkert inte nej till ytterligare ett OS-guld i den riktiga stafetten och så finns det ju goda möjligheter till ytterligare ett tillsammans med Stina i tvåkvinnorsstafetten.

Inlagd: 2015-11-23, 17:52
Skriven av: Intresserad

Är det helt säkert att Ida fortsätter sin skidkarriär fram till 2018 och OS. Möjligen har frågan ännu ej ställts.

Inlagd: 2015-11-26, 18:12
Skriven av: KGK

Snart drar damerna igång i Ruka. Vad tror Ni om dagen? En titt på bonussekunderna från sprinten pekar på runt 30 sekunder mellan Falla/Nilsson ner till Kalla om jag minns rätt. Hm… I Brukis förra helgen var väl Kalla 35-40 sekunder före Stina på 10 km. Nu är det 5 km. Kan bli högintressant det här inför avslutningen…

Inlagd: 2015-11-28, 09:37
Skriven av: Nosse

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values