05 december 2013, av Oskar

Inför Lillehammer

worldcuplillehammernordicskiing_v2

Jag trodde min flytt skulle vara över förra helgen men nya lägenheten är fortfarande upp och ner vilket märks i bloggfrekvensen här. Men nu är det ju ändå snart helg och tävlingar i Lillehammer!

Vi börjar med det svenska laget.

Uttagna svenskar

Damer Herrar
Anna Haag
Britta Johansson-Norgren
Charlotte Kalla
Emma Wikén
Ida Ingemarsdotter
Sofia Bleckur
Hanna Erikson
Evelina Settlin
Calle Halfvarson
Daniel Richardsson
Johan Olsson
Lars Nelson
Marcus Hellner
Tiio Söderhielm
Reserv: Anders Södergren

Ett stabilt lag som står på startlinjen i helgen. Ska bli intressant hur tjejerna mäter sig med i eliten i klassiskt på 10 km (i Kuusamo åkte man ju bara fem). En annan mycket intressant start är Johan Olssons! Har han fått hybris nu när bragdguldet är inhovat eller är han lika cool som vanligt? Jag tror på det senare.

Norrmännen åker alltid bra på hemmaplan. Och nu när flera verkar vara i storform finns det risk att resultatlistan blir väldigt röd i helgen. Gulp!

Sen ska det bli mkt spännande att se Bauers start på lördag. Var helgens dunderlopp ett tecken på att herrn är i praktslag eller var det bara ett lyckoskott förra veckan?

På söndag är det stafett! Åh stafett är det bästa jag vet efter femmil med individuell start. Hur kommer det svenska herrlaget se ut? Kan det vara så att en formstark Halfvarsson kan plocka ner en formsvag Northug? Näe, det kan bara inte hända.. eller? Nä! Nu drömmer jag. Eller blir det Hellner som får åka sista? Mitt lag:

Richardsson
Olsson
Hellner
Halfvarsson

På damsidan vill jag se hur sprintåkarna håller i distans. Kalla och Norgren är ju givna, men sen då? Kan Wikén vakna? Norskorna är ju megafavoriter men sen är det väl ändå rätt öppet?

Helgens program
Lördag
10.00 Damernas 10 km klassisk
13.00 Herrarnas 15 km klassisk

Söndag
10.30 Damernas stafett
12.00 Herrarnas stafett

Banan

Banan klassisk
Banan skate

Ivan Babikov säger så här på Twitter om banan:
”New Lillehammer ski course its like ”One of those” Uphill festivals.”

Nä nu måste jag iväg på en bildvisning. Kanske lägger till lite i morgon.

293 kommentarer till ”Inför Lillehammer”

Herrarnas stafett blir grymt spännande, undrar vem ryssarna kör på sista? Northug verkar bli bättre för varje tävling, man kan ju alltid hoppas att han fortfarande är lite seg.

Inlagd: 2013-12-05, 21:13
Skriven av: Tomas

Russlands tropp på Lillehammer:
Vylegzhanin
Legkov
Belov
Japarov
Utkin
Volzhentsev
Bessmertnikh
Novikov

Damer:
Tchekaleva
Tikhonova
Iksanova
Kuzjukova
Ivanova
Soboleva

De rene sprinterne og Natalia Zhukova (dessverre) er borte fra dametroppen.
Av herrene mangler Ilja Chernoussov, men meget formsterke Utkin (betyr faktisk and/anka) kommer inn

Inlagd: 2013-12-06, 01:01
Skriven av: Rastjapa

Fortfarande ingen Sedov??? Välbe måste ha stora problem med honom eftersom han ändå vann i Finland helgen innan vc-premiären.

Inlagd: 2013-12-06, 01:11
Skriven av: Markus

Vi håller koll på de svenska poängtagarna i världscupen denna säsong på denna sida (länk) – säg gärna till om något inte stämmer!

Inlagd: 2013-12-06, 13:59
Skriven av: Jörgen

Går loppen i mass eller intervallstart?

Inlagd: 2013-12-06, 19:49
Skriven av: Adrian

Det kan mycket väl bli Lars Nelson som får köra en klassisk sträcka i staffetten, han slog trots allt Daniel R i Kuusamu, aldrig fel att spela in en gubbe till i laget.

Inlagd: 2013-12-06, 19:50
Skriven av: Adrian

Adrian, intervallstart

Inlagd: 2013-12-06, 20:22
Skriven av: Aliide

Härligt!

Inlagd: 2013-12-06, 21:56
Skriven av: Adrian

Formen?
– Helt kass… Loppet i morgon blir mer som en test på vilken plan jag ska ha framöver. Jag har ingen plan på topplacering. Jag är glad om jag är två minuter efter näst siste man, säger Johan Olsson som sänker förväntningarna i vanlig ordning.

Han är för skön.

Inlagd: 2013-12-06, 22:51
Skriven av: Gabriel

Blir iaf ingen topp placering av Johan…fast det kan nog alla lista ut.

Inlagd: 2013-12-07, 00:02
Skriven av: Andreas P

Johan är gubben i lådan, kan bli hur bra som helst, kan bli botten. Puckelpisten i Lillehammer kan passa Johan (som är stark i backar och utför). Och sänka andra. Kan nog bli hur som helst och ingen given pall överhuvudtaget.

Inlagd: 2013-12-07, 06:21
Skriven av: Aliide

Blir det vanliga trion som tar hand om topp tre eller får vi se en liten skräll på pallen? Den största frågan bör dock vara i vilken ordning topptrion placerar sig på pallen. Frågan är när föregående säsongs succéåkare vaknar till liv och kan blanda sig i toppstriden. Ska bli oerhört intressant att se vad Kalla kan bidra med idag. Banan och spåren lär passa henne bra.

Inlagd: 2013-12-07, 08:29
Skriven av: Cigge

Sol og faste spor i dag. Burde passe Kalla bra, men også Bjørgen.

Inlagd: 2013-12-07, 08:55
Skriven av: Sven

Vem passar och gillar inte fasta hårda spår? Även om det finns vissa (läs Olsson och Södergren) som gillar skitföre och taggas till av det så åker väl typ samtliga bäst när det är bra före och fasta spår. Och så finns det ju dem som är helt beroende av det… Hellner och Kalla framförallt…

Inlagd: 2013-12-07, 09:06
Skriven av: Aliide

http://no.wikipedia.org/wiki/Marit_Bj%C3%B8rgen
Kan noen langrennsløper i fremtiden, ”matche” denne jernkvinnen….I dag går hun for sin vc-seier nr. 61…..

Inlagd: 2013-12-07, 09:10
Skriven av: tolsrav

Frågan är väl snarare vem som gynnas och missgynnas av banprofilen, här sätts Kallas utförsåkning på prov i alla fall! Lite nervöst är det allt.

Inlagd: 2013-12-07, 09:10
Skriven av: Aliide

Allide: Johaug har ofte en stor fordel når det er løse spor.

Inlagd: 2013-12-07, 09:13
Skriven av: Sven

Det samme gjelder Johan Olsson.

Inlagd: 2013-12-07, 09:14
Skriven av: Sven

Kommer jag ihåg rätt sa väl Kalla i nån intervju att hon tränat på utförskörningen denna inför denna vinter? Så detta blir ett stort test om det hjälpt.

Inlagd: 2013-12-07, 09:19
Skriven av: Markus

I dag er forholdene likt for alle løperne på Lillehammer. Faste fine spor, dvs. den beste utøver vinner…..I motsetning til Lars Berger som knuser konkurrentene under ”snøstorm”, herlig type..;)

Inlagd: 2013-12-07, 09:19
Skriven av: tolsrav

Sven, det var väl det jag skrev, att det finns vissa som gynnas av skitföre, tror faktiskt att det skulle blivit ett lite annat resultat bakom Johan om det vore ”fasta fina spår” under femmilen i Val di Fiemme.

Inlagd: 2013-12-07, 09:30
Skriven av: Aliide

Snart start hoppas få se lite uppåt form på Emma Wiken och att Kalla Brtta kan hålla den nivå dom var på förra helgen…kan någon annan ta poäng är de en bonus…

Inlagd: 2013-12-07, 09:54
Skriven av: Jossa

Ingen Wiken till start enligt Expressen

Inlagd: 2013-12-07, 09:56
Skriven av: Markus

säger dom i vinterstudion att de är fösta gången man gör WC i Lillehammer? har för mig att dom gjorde de 2000

Inlagd: 2013-12-07, 10:01
Skriven av: Jossa

Wikén startar ej

Inlagd: 2013-12-07, 10:02
Skriven av: Aliide

Live timing:
http://live.fisski.com/live2848.htm

Inlagd: 2013-12-07, 10:02
Skriven av: SweTor

Synd med Wiken men ingen ide att chansa

Inlagd: 2013-12-07, 10:05
Skriven av: Jossa

Spännande att se hur Weng åker idag. Startar en minut före Kowalczyk. Att hänga den ryggen in mot mål kan räcka en bra bit, tror jag.

Inlagd: 2013-12-07, 10:05
Skriven av: Cigge

Tror Blomman överdriver stressen att Haag o Wiken måste prestera topp 8 resultat,,,bara dom är topp 5-6 i Sverige så räcker du ju till OS

Inlagd: 2013-12-07, 10:06
Skriven av: Jossa

Snälla, ta bort Bränholm från Kommentatorsbåset…

Inlagd: 2013-12-07, 10:10
Skriven av: Aliide

Dokumenterad förmåga att prestera topp 8 internationellt.

Inlagd: 2013-12-07, 10:13
Skriven av: Aliide

Alltså inte i SM och dito.

Inlagd: 2013-12-07, 10:14
Skriven av: Aliide

Jossa:
”säger dom i vinterstudion att de är fösta gången man gör WC i Lillehammer? har för mig att dom gjorde de 2000”

Du har rätt. Det är ingen kul läsning när man tittar på resultatlistan från de loppen. Många dopade åkare i topp.

Inlagd: 2013-12-07, 10:18
Skriven av: SweTor

Men Haag och Wiken lär tas ut som straffetåkare

Inlagd: 2013-12-07, 10:20
Skriven av: Markus

”Framförallt sprinter men åker även bra individuellt” Såvitt jag vet åker man även man även individuellt i sprint. Möjligtvis så åker hon även bra i distans.

Inlagd: 2013-12-07, 10:37
Skriven av: Aliide

Eller jo, det är ju en form av masstart, men det var knappast vad han menade.

Inlagd: 2013-12-07, 10:40
Skriven av: Aliide

Skremmende bra av Kalla, skeptisk til at Johaug er bak!

Inlagd: 2013-12-07, 10:42
Skriven av: Hanne

Blir nervös av Kallas öppning när Björgen och Johaug är efter…. Men det är kul och spännande!

Inlagd: 2013-12-07, 10:42
Skriven av: Sanna

Rallar nästan ur solstolen här på Bali när jag ser kallas öppning

Inlagd: 2013-12-07, 10:44
Skriven av: Markus

Håller Kalla? Är det för tuff öppning? Men hennes taktik brukar liksom vara att öppna snabbt och kontrollerat och sen öka, men Kowa…

Inlagd: 2013-12-07, 10:46
Skriven av: Aliide

Är så kul med sådana som Bjornsen som tar megakliv från en säsong till en annan.

Inlagd: 2013-12-07, 10:48
Skriven av: Sanna

Japp! Än så länge ser det ju väldigt bra ut!!! Ett varv kvar…

Inlagd: 2013-12-07, 10:50
Skriven av: Aliide

Johaug ser ovanligt sliten ut.

Inlagd: 2013-12-07, 10:50
Skriven av: Sanna

Jag som inte set loppet! Åker verkligen kalla klassiskt eller kör hon fritt medan de andra kör klassiskt?

Inlagd: 2013-12-07, 10:52
Skriven av: Markus

Markus, haha, vi har inte fått se henne så mycket men då vi fått se henne har hon åkt klassiskt. Men hon kanske skejtar när kameran inte ser :)

Inlagd: 2013-12-07, 10:53
Skriven av: Sanna

Kowa…

Inlagd: 2013-12-07, 10:55
Skriven av: Aliide

Herregud, Kalla tvåa bakom Kowa!!! OS…

Inlagd: 2013-12-07, 11:02
Skriven av: Aliide

Oj vad grymt lopp av Kalla imponerande…

även bra att Hanna Erikson fick ta WC poäng Britta där man kunde vänta sig på denna bana

Inlagd: 2013-12-07, 11:02
Skriven av: Jossa

Så vanvittig imponert av Kalla, å være 12 sek bak Kowalczyk i den løypa er helt, helt rått! Skuffende teknisk av Johaug, ok av Marit!

Inlagd: 2013-12-07, 11:02
Skriven av: Hanne

Alltså Kalla! Jag är helt mållös. Var tvungen att slå över till NRK och dom är också imponerade och tycker hon har utvecklats stort. De säger också att de tror att Johaug blev stressad av den hårda öppningen.

Men jag kan fortfarande inte tro att det är sant, Kalla slår Björgen OCH Johaug på 10km klassiskt.

Inlagd: 2013-12-07, 11:03
Skriven av: Sanna

Otroligt. Detta var bra för damskidåkningen. De tre behöver en utmanare!

Inlagd: 2013-12-07, 11:05
Skriven av: Jon

Snälla Charlotte, håll i den där formen!!!

Inlagd: 2013-12-07, 11:06
Skriven av: Aliide

”The big three” har blivit ”the big four”!

Otroligt imponerande av Charlotte, och otroligt imponerande av vallateamet.

Inlagd: 2013-12-07, 11:07
Skriven av: OMK

På NRK försöker de glädjas åt att det inte är någon tvekan om att Norge är storfavoriter i stafetten imorgon. Ovant för dem att försöka glädjas åt något annat :)

Inlagd: 2013-12-07, 11:09
Skriven av: Sanna

Och bra värvning av Ojala SVT. Hon verkar kunna längdskidåkning.

Inlagd: 2013-12-07, 11:10
Skriven av: OMK

Jag är precis som Er andra helt mållös. Det är förmodligen hennes bästa enskilda lopp någonsin, möjligtvis slaget av 10 km fritt i Vancouver. Jag tycker hon borde ta sig en funderare på Tour de Ski i alla fall…

Inlagd: 2013-12-07, 11:11
Skriven av: Rs

OMK, jag håller med. Hon verkar verkligen duktig och kunnig.

Rs, nej jag tycker inte hon ska köra tds. Hon har ju lagt upp sin träning och formtoppning, och där har hon inte haft med tds i planeringen. Jag läste i veckan att Kalla har toppat formen lite nu för att få en bra start och bra självförtroende för den fortsatta säsongen.

Inlagd: 2013-12-07, 11:13
Skriven av: Sanna

Rått imponerende av ”nye” Kalla. Hadde forventet en god plassering, men dette overgikk mine villeste forventninger. Så utrolig bra, og ikke minst måten hun går klassisk på.

Bjørgen OK, hun kommer nok etterhvert. Johaug skuffer litt. Weng er på full fart framover.

Inlagd: 2013-12-07, 11:15
Skriven av: fabulator

Veldig lovende av Kalla, og veldig gledelig også. Håper hun fortsetter å levere.

Inlagd: 2013-12-07, 11:33
Skriven av: Gunnar Bull

Jag är inte orolig över Kallas tidiga form då hon är bra på att fixa formen till mästerskap och inte ska köra TDS hon är väl på denna nivå nu.

Ska vidare ta tillbaka det jag har sagt att jag inte tror att Kalla kan bli bäst i världen i klassiskt hon är ju där nu. GRATTIS KALLA!

Är orolig över dom andra damerna dom är inge bra om man tänker på stafetten imorgon.

Få se hur Kalla är när det kommer till dubbeljakt (el vad det nu heter)med både klassiskt och fristil i samma lopp…

Inlagd: 2013-12-07, 11:38
Skriven av: Andreas P

Nä tycker inte heller hon ska köra TDS då hon har lagt upp all träning på att inte köra TDS allt för att vara i bäst form till OS. Funkade ju för fyra år sen…

Inlagd: 2013-12-07, 11:40
Skriven av: Andreas P

Otroligt glädjande och imponerande av Kalla, var orolig för att hon skulle spränga sig men oj! Britta och Erikson (f.d Brodin) får också godkänt.

Wikén sjuk nu och Haag fortsatt sjuk, deras säsongsöppningar bådar inte gott.

Blir troligtvis Ida – Brodin – Britta – Kalla som kör stafetten imorgon? Blir tufft med Norge, Ryssland, Finland, USA och Tyskland som alla kan hamna före även om Kalla är i superform.

Inlagd: 2013-12-07, 11:42
Skriven av: Jörgen

Hoppas verkligen inte Kalla kör touren! Hårdträning då och släppa upp till OS!!! För att köra touren och leverera måste du vara i storform, och tre formtoppar under en säsong varav två nära varandra blir vanskligt. Bättre att träna ner sig hemma och släppa upp lagom till OS enligt plan!

Inlagd: 2013-12-07, 11:45
Skriven av: Aliide

Med Kalla i denna form tror jag att hon skulle kunna jaga ikapp vem som helst imorgon, när det är skate. Kan bli mycket spännande, första sträckan kommer nog bli rejält avgörande.

Inlagd: 2013-12-07, 11:46
Skriven av: OMK

Jörgen låter som ett troligt lag men skulle kanske låta ida köra skate eftersom hon ändå gjorde det så pass bra i kusamo i skateloppet men ser samtidigt att det kan vara bra att låta henne köra första med sin rutin från den sträckan.

Inlagd: 2013-12-07, 11:46
Skriven av: Markus

Vidare kan konstateras att en till amerikansk damåkare verkar ha blommat ut, nu i klassiskt. De blir inte lätta att tas med i OS, kan mycket väl ta silver.

Inlagd: 2013-12-07, 11:48
Skriven av: Jörgen

Vanskligt att sätta in Ida på klassisk startsträcka, hellre fristil där hon faktiskt leverat bättre i distanslopp.

Erikson, Britta, Ida, Kalla om samma lag.

Inlagd: 2013-12-07, 11:51
Skriven av: Aliide

Någon här som har koll på scandic cup?

Inlagd: 2013-12-07, 12:04
Skriven av: Emil

Enligt Kowas tränare är inte hon inte i form förrän efter TDS, kan det verkligen stämma… Är Kalla formtoppad för tidigt? Börjar Björgens dominans slutligen att plana ut? Många frågor man vill ha svar på!

Inlagd: 2013-12-07, 12:06
Skriven av: Keith

Dags att börja ladda för herrlopp. Hoppas och tror alla svenskar tar poäng idag men ser ändå inte att nån kommer topp 6

Inlagd: 2013-12-07, 12:10
Skriven av: Markus

Bjørgens dominans har jo stor sett vært i skate og klassisk fellesstart så jeg er ikke veldig bekymret. Vi må jo også tenke på at Kowa bare satser på klassisk i år. Veldig spennende med Kalla, men jeg forstår spekulasjonene rundt tidlig formtopp.

Inlagd: 2013-12-07, 12:11
Skriven av: Sven

För mig är det ganska oviktigt. Bara att se att hon har denna kapacitet är värt långt mer än en perfekt formtopp på rätt punkt. Särskilt för henne. Och det är långt till os

Inlagd: 2013-12-07, 12:14
Skriven av: Emil

Klart att formen varierar, men Kowa, Johaug och Marit brukar vara i bra form hela säsongen. Kalla har tagit ett kliv likt Kowa 2009, Marit 2010 och Johaug 2011 oavsett hur det går i OS. Det är oerhört bra för sporten.

Inlagd: 2013-12-07, 12:15
Skriven av: nn

Sven: Det är en väldig skillnad tidsmässigt till de tre stora för Kalla hittils på säsongen. Det är ju nästan 1 minut hon har tagit på dem på en sommar. Känns nästan för bra för att vara sant!

Inlagd: 2013-12-07, 12:16
Skriven av: Keith

Emil: Kolla Scandic Cup här:
http://www.teamsportiascandiccup.se/live

Angående Ida och tredjesträckan, ja mycket möjligt att hon kör där istället imorgon.

Inlagd: 2013-12-07, 12:21
Skriven av: Jörgen

Otroligt vilken ny Kalla vi har sett från tidigare två säsongerna! Vad hon har trollat i det tysta i sommar!!!

Inlagd: 2013-12-07, 12:21
Skriven av: Aliide

svenskorna lär få tufft i stafetten imorgon tycker nästan man skulle kunna åka Kalla på sträcka två eller 3 för att vara med där framme åker Kalla sista så är ju risken att Sverige är rätt långt efter…+ att Ida känns just nu bättre i fritt än klassiskt på distanslopp..vill gärna testa Hanna E på första

Hanna kalla Britta Ida
Hann Ida Kalla Britta

Inlagd: 2013-12-07, 12:22
Skriven av: Jossa

Keith, jag tror att förutsättningarna har funnits där i ett par år, men att Charlotte äntligen har landat i ett träningsupplägg och ett liv hon trivs med. Jag tycker att det är stor skillnad inte bara i åkningen, utan även det sätt hon är på med media. Om ni inte har sett henne i Bergs bärbara talkshow kan jag rekommendera att ni gör det. Så harmonisk och avslappnad har jag aldrig sett henne tidigare och det tycker jag man kan se i inslagen i vinterstudion också.

Viktigt att komma ihåg att hon faktiskt är 7 år yngre än Marit och 4 år yngre än Justyna.

Inlagd: 2013-12-07, 12:23
Skriven av: OMK

Mitt förslag till svenska damernas stafettlag imorgon:

Kalla – Britta – Hanna – Kalla

Hade varit kul om det varit tillåtet :)

Inlagd: 2013-12-07, 12:25
Skriven av: OMK

Enligt Thomas Petersson på Expressen har man sett till att Kalla släppt på formen tidigare på säsongen för att få bättre självförtroende, det var ju synd!

Inlagd: 2013-12-07, 12:29
Skriven av: Ron Wood

Visst, Ida är en bra krigare men jag vill ändå absolut inte ha henne på slutsträckan och tror absolut inte man sätter henne där heller och tror liksom inte riktigt att hon inte vill ha den heller särskilt som hon inte är i storform.

Inlagd: 2013-12-07, 12:30
Skriven av: Aliide

Aliide: Ida har ju åkt rätt många första sträckor med blandat resultat skulle de inte vara läge testa någon annan där? bra för framtiden ?

Inlagd: 2013-12-07, 12:33
Skriven av: Jossa

Ron Wood, det är ju bra, särskilt för Kalla som behöver bygga självförtroende och få bra svar på sommar- och försäsongträning. Finns inga problem att återfå den formen i februari. Ingår i planen.

Inlagd: 2013-12-07, 12:36
Skriven av: Aliide

Jossa: Jo, därför vill jag ha henne på tredjesträckan men inte slutsträckan. Hur vill du ha lagordningen?

Inlagd: 2013-12-07, 12:39
Skriven av: Aliide

Alltså Ida. Ida sen Kalla på skejt

Inlagd: 2013-12-07, 12:40
Skriven av: Aliide

Hvis det stemmer det Ron Wood skriver om Kalla kan det jo være en gambling, men hun har jo ikke noe å tape på det sammenlignet med forrige sesong. Tror det kan være smart jeg.

Inlagd: 2013-12-07, 12:41
Skriven av: Sven

Hanna, Britta, Ida, Kalla

Inlagd: 2013-12-07, 12:41
Skriven av: Aliide

Sven, fast Kalla som inte ska åka touren behöver ju inte vara i form då som både Johaug, Björgen och Kowalzcyk planerar att vara.

Inlagd: 2013-12-07, 12:43
Skriven av: Sanna

Aliide: tror de blir rätt trist läge för Kalla om hon ska åka sista sträckan…därför vill ja ha henna på sträcka 2 eller 3..även testa Hanna på första eller varför inte Britta ??

Inlagd: 2013-12-07, 12:43
Skriven av: Jossa

Gud vad jag ser fram emot att se Kalla i skiathlon!

Inlagd: 2013-12-07, 12:45
Skriven av: SweTor

Tror ikke Bjørgen og Johaug satser på en formtopp til TdS. Alt er rettet mot OL.

Inlagd: 2013-12-07, 12:46
Skriven av: Sven

Sven, nog kommer de nog allt släppa upp lite på formen, skulle bli förvånad annars eftersom båda ställer upp för att kämpa om segern.

Inlagd: 2013-12-07, 12:49
Skriven av: Sanna

Jahopp, Haag överväger nu att köra touren.

http://www.svt.se/sport/vintersport/haag-oppnar-for-att-kora-tour-de-ski

Inlagd: 2013-12-07, 13:00
Skriven av: Aliide

Nu tror jag inte att Kowa och norskorna är i dålig form speciellt under tävlingar i Norge. Formen kan säkert bli bättre hos alla mer eller mindre. Men till Kallas fördel är att hon ser betydligt bättre ut fysiskt, lättare och spänstigare och det har hon med sig oavsett form.

Inlagd: 2013-12-07, 13:01
Skriven av: nn

läste redan i mitten på veckan att Haag fundera på att åka…viktigt att hon får tävlingar och förra året gick de ju bra på VM när hon åkte tds så

Inlagd: 2013-12-07, 13:07
Skriven av: Jossa

Olsson börjar ju alla fall sitt ”träningspass” i bra fart! :)

Inlagd: 2013-12-07, 13:25
Skriven av: Markus

Jovars, han brukar ju öppna lopp försiktigt och öka sen…

Inlagd: 2013-12-07, 13:30
Skriven av: Aliide

Intervallstartskungen Northug startar ju riktigt vasst!

Inlagd: 2013-12-07, 13:35
Skriven av: Markus

Tror aldrig Calles öppning håller i sig, varför gör han så? Han har ju spruckit och gått in i väggen förr.

Inlagd: 2013-12-07, 13:38
Skriven av: Aliide

Markus, vid en passering som du inte ser på fis-live ligger Northug efter Olsson, men hann inte se med hur mycket.

Aliide, har skrivit det förut men jag tror Calle öppnar hårt och optimistiskt när han inte är i form. De gånger han är i form åker han mycket jämnare utan att chockstarta.

Inlagd: 2013-12-07, 13:42
Skriven av: Sanna

Mycket bra jobb av Svenska Vallateamet idag, kan vi inte flytta OS till Lillehammer?

Inlagd: 2013-12-07, 13:43
Skriven av: OMK

Calle och Olsson åker tillsammans.

Inlagd: 2013-12-07, 13:44
Skriven av: Sanna

Vad tycker ni om Brännholm? Jag tycker han gör det mycket bättre än vad han gjort tidigare som kommentator. Men jag stör mig på att han drar så stora växlar av allt hela tiden. Redan nu säger han att inga bakom hotar Poltaranin. När exempelvis Sundby inte ens åkt halvvägs.

Inlagd: 2013-12-07, 13:57
Skriven av: Sanna

Själv slog jag över till NRK för att slippa Bränholm…

Inlagd: 2013-12-07, 14:02
Skriven av: Aliide

Calle är ju komisk.

Inlagd: 2013-12-07, 14:06
Skriven av: Aliide

Oj Johan, detta ser riktigt lovande ut!

Inlagd: 2013-12-07, 14:09
Skriven av: OMK

Riktigt bra av Hellner, Olsson och Rickardsson! :D

Inlagd: 2013-12-07, 14:20
Skriven av: Markus

Riktigt kul att Hellner Olsson å Daniel får till de så pass bra….tur att Hellner inte sluta åka klassiskt som någon var inne på efter förra helgen :) Calle satsar som vanligt men de håller inte ännu som vanligt men de kommer hålla i framtiden..

Inlagd: 2013-12-07, 14:22
Skriven av: Jossa

En ny norsk distansåkare etablerar sig, precis vad längdvärlden behöver… Men ändå kul att de två norska som är på pallen är oväntade namn.

Inlagd: 2013-12-07, 14:22
Skriven av: Sanna

Brännholm är offer för positivt tänkande

Inlagd: 2013-12-07, 14:22
Skriven av: Knut

Hellner gjorde ju ett bra lopp! Olsson som kanske förväntat, men att bli slagen av Hellner på klassiskt hade man kanske inte väntat sig.

Inlagd: 2013-12-07, 14:23
Skriven av: Aliide

ALLE forhåndstippede favoritter flopper – både norske og utlendinger, allikevel får vi to på pallen!
Hehe..

PS! Meget sterkt av Hellner. Gledelig.

Inlagd: 2013-12-07, 14:26
Skriven av: fabulator

Det kan ju inte skrapats ihop många poäng på herrtipset idag… Tror många gjorde som jag och kammade noll.

Inlagd: 2013-12-07, 14:26
Skriven av: Markus

Golberg for President!

Og gratulerer med Kalla forresten!

Inlagd: 2013-12-07, 14:27
Skriven av: Neithiri

Jag hade Goldberg som trea i alla fall Markus, får vara nöjd.

Återigen, Johanna Ojala, vilket lyft för VS! En rejäl nivåhöjning!

Inlagd: 2013-12-07, 14:28
Skriven av: OMK

Hellner, Olsson och Rickie var utmärkta idag. Calles åkning var absolut inte förtroendeingivande. Saknar Södergren.

Inlagd: 2013-12-07, 14:28
Skriven av: Jörgen

Johan lyckades åka hela banan. Slapp att gå några delar alls idag :) Han är ju för härlig!

Inlagd: 2013-12-07, 14:30
Skriven av: Anna F

Måste kännas riktigt skönt för Hellner!

Inlagd: 2013-12-07, 14:31
Skriven av: Per

För hur många sprack tipset idag? ;-)

Inlagd: 2013-12-07, 14:33
Skriven av: Aliide

Ändrade mitt tips imorse och bytte ut Legkov som trea mot Poltaranin. Så en ynka poäng blev det ;)

Inlagd: 2013-12-07, 14:36
Skriven av: Sanna

Halfvarsson i TV: ”Jag tycker inte att jag öppnade för hårt. Fick en bra rygg i Legkov.” hmm

Inlagd: 2013-12-07, 14:41
Skriven av: Jörgen

Han förstår ju inte själv vad han gör för fel… Han är ju ändå inte helt orutinerad och inte så himla ung ändå.

Inlagd: 2013-12-07, 14:43
Skriven av: Aliide

Aliide, det är ju trots allt bara andra säsongen som Calle är ordinarie i landslaget, så massor av rutin har han ju inte på den här nivån. Men helt klart är det något han verkligen måste jobba på.

Olsson – Richie – Calle – Markus borde funka? Möjligtvis med omkastning på klassiska sträckorna. Ställs mot Tönseth – Rönning – Golberg – Sundby? Eller är det skitsnack att Petter kör i Norge2?

Inlagd: 2013-12-07, 14:48
Skriven av: OMK

Vad blir det för herrlag imorn då? Richardsson,Olsson, Hellner, Halfvarsson tror jag.

Men att ta ut det norska första laget blir nog ännu svårare, vågar mig inte ens på en gissning.

Inlagd: 2013-12-07, 14:51
Skriven av: Markus

Kejsarens nya kläder ;-) Alla ser ju vad han han gör för fel, reportrar experter mfl, bara inte han själv. Vem har han som tränare och coach? Och varför lyssnar han inte på dem?

Inlagd: 2013-12-07, 14:52
Skriven av: Aliide

Calle har väl Joakim Abrahamsson som tränare? Har för mig det.

Inlagd: 2013-12-07, 14:55
Skriven av: Sanna

Ääää är Kalla långt efter då är det för dåligt och nu när hon är på pallen i dom inledande två vc tävlingarna då är hon i form för tidigt, aldrig är det bra för vissa.

Hon ska inte vara i super form enligt henne själv och är chockad själv när det går så bra just nu, hon tränar ju hårt ännu och ska stå över TDS för att träna hårt istället för att vara som bäst till OS.

Inlagd: 2013-12-07, 14:57
Skriven av: Andreas P

Skandale for de norske distanseløperne, at en sprinter står øverst på pallen….
OMK…Petter kjør vel for Norge 3…;)

Inlagd: 2013-12-07, 14:57
Skriven av: tolsrav

Norge som vanligt brutalt bra på hemmaplan. 11 damer och 9 herrar topp 30.

Inlagd: 2013-12-07, 15:02
Skriven av: Sanna

Jag tror inte det är sant att CK är före B/J i ett klassiskt lopp.Tänk om Haag kunde lyfta sig också.

Inlagd: 2013-12-07, 15:07
Skriven av: Knut

Måste påminna om att Hellner 2012 gjorde sitt livs 15km i klassiskt på SM och och slog en märkbart besviken Olsson som också gjorde ett bra lopp men kom 2a efter Hellner ;)

Inlagd: 2013-12-07, 15:20
Skriven av: Adrian

Fantastiskt bra gjort av Kalla!

Inlagd: 2013-12-07, 15:20
Skriven av: Astrid

Andreas P: Läste bara vad han Expressen-journalisten skrev. Han bör ju veta han lever väl i princip med längdlandslaget. Fantastisk kört av henne oavsett. Men som sagt formen skiljer sig nog åt om man ska åka Tour de ski eller inte. Tror att framförallt Björgen och Kowa kommer höja sig rejält till slutet av decmber.

Inlagd: 2013-12-07, 15:36
Skriven av: Ron Wood

Ron Wood: Jag läser inte Expressen och Aftonbladet så ofta beroende på dålig journalistik ibland :-) Sen syftade jag inte på ditt inlägg. Personligen är jag inte alls orolig för Kallas del för jag tror och hoppas att hon har tagit ett till kliv i sin utveckling och hon håller en jämn form över hela säsongen.

Inlagd: 2013-12-07, 15:45
Skriven av: Andreas P

Andreas P; Expressen har bra skidrappotering(för det mesta) med Thomas Petterson i spetsen så där missar du något.

Inlagd: 2013-12-07, 15:46
Skriven av: Markus

”Han bör ju veta han lever väl i princip med längdlandslaget”

Nja, han är som vilken annan lite skidintresserad journalist och krönikör som helst. Åsikter från en man som han inte har på fötterna för. Hur åkte Kalla föregående OS-säsong? Inledde med pallplatser och tog sedan OS-guld…

Inlagd: 2013-12-07, 16:08
Skriven av: Aliide

Calle påminner om Kowa för 7-8 år sedan. Så det ska nog bli bra med åren.

Inlagd: 2013-12-07, 16:11
Skriven av: JonasE

Hur skrev nu Thomas Petterson före loppet idag? Jo så här: Men damerna? Kalla? Hon var ju grym i Kuusamo för bara en vecka sedan?

Visst. Och hon kommer att åka bra här också. Men distansen (10 km klassisk) är mördande tuff för Charlotte Kalla.

Är hon topp fem i dag så är det verkligen med beröm godkänt.

Inlagd: 2013-12-07, 16:20
Skriven av: Andreas P

Enligt Bränholm på twitter blir lagen imorgon: Ida, Hanna, Kalla, Britta (I den ordningen)

Richardsson, Olsson, Hellner, Halfvarsson.

Inlagd: 2013-12-07, 16:27
Skriven av: Sanna

Aliide: Då har du alltså bättre koll på grejorna än en som reser med skidlandslaget på alla tävlingar ok… Tror det är smart att låta Kalla få en formtopp tidigt för självförtroeendet skull.

Inlagd: 2013-12-07, 16:27
Skriven av: Ron Wood

Aha tredje sträckan för Hellner och Kalla lite oväntat men okej.

Blir nog inte nån skidåkare på idrottsgalan men det är nog klokt beslut sen är det två dagar före SM inleds också.

Inlagd: 2013-12-07, 16:30
Skriven av: Andreas P

Andreas P: Hon(Kalla)blev ju topp 5 så det var ju bra tippat av Expressen-journalisten ju!

Inlagd: 2013-12-07, 16:34
Skriven av: Valle

Sverige kommer få det ruskigt tufft att hänga med på de två första sträckorna för damerna men om man lyckas kan avslutningen bli bra men Kalla i knallform och jokern Britta på sista. Får man drömma om en repris av Britta från davos där hon spurtade ner Björgen? ;)

Inlagd: 2013-12-07, 16:37
Skriven av: Markus

Om det är Monsens påverkan som gör att sprintåkarna också åker bra i distansloppen.
Då förstår jag inte att han inte fick dom Svenska skidåkarna att bli bra också på disstans.

Inlagd: 2013-12-07, 16:38
Skriven av: Sten

Han sa också: ”Sverige når inte pallen dag”

Så fel han hade. Kalla och skidskytte-herrarna var i varje fall där.

Inlagd: 2013-12-07, 16:55
Skriven av: Aliide

http://www.tv2.no/sport/ol/northug-gaar-for-foerstelaget-paa-stafetten-4170272.html
Norges 2 er bedre enn Norge i imorgen….;)

Inlagd: 2013-12-07, 17:04
Skriven av: tolsrav

Norge 1, skal stå

Inlagd: 2013-12-07, 17:04
Skriven av: tolsrav

Var väl rätt svår tippat att dom skulle vara på pallen

Inlagd: 2013-12-07, 17:06
Skriven av: Jossa

Jäkligt intressant det som Monsen åstadkommit med de norska sprintåkarna. Låter väldigt likt det som man pysslar med på NTG i Lillehammer, norska cykelgymnasiet. Långa intervaller strax under anaerob tröskel, flera gånger i veckan för att bygga kapacitet.

En 19-åring på NTG, Oskar Svendsen har satt världsrekord i syreupptag på den träningen. 97,5, högre än Björn Dählie. Det är vägen att gå, och det visar Pol Golberg idag.

Inlagd: 2013-12-07, 17:10
Skriven av: Gabriel

Nilsson och Pajala starta inte idag i Östersund sjuka eller?

Inlagd: 2013-12-07, 17:10
Skriven av: Jossa

Pål Golberg.

Inlagd: 2013-12-07, 17:11
Skriven av: Gabriel

Nilsson är sjuk.

Inlagd: 2013-12-07, 17:13
Skriven av: Astrid

Många som inte tävlar denna helg pga sjukdom eller som en försiktighetsåtgärd efter sjukdom? Anna & Emil, Bleckur, Wikén, Nilsson, Rydqvist, Pajala, Nilsson och någon till?

Inlagd: 2013-12-07, 17:33
Skriven av: Jörgen

Sverige har inte släppt lagen än?

Inlagd: 2013-12-07, 17:50
Skriven av: Aliide

Ida Hanna Kalla Britta

Inlagd: 2013-12-07, 17:52
Skriven av: Jossa

Aliide, lagen finns högre upp i tråden.

Inlagd: 2013-12-07, 18:00
Skriven av: Sanna

Han är lurig Brännholm

Inlagd: 2013-12-07, 18:29
Skriven av: JonasE

Va? Allas egna förslag på lagordning snarare. Inget officiellt från skidförbundet.

Inlagd: 2013-12-07, 18:35
Skriven av: Aliide

Rydqvist kommer till start i Östersund imorgon..kul men haft problem med sjukdom man hoppas hon gör ett bra lopp som kan kvalificera henne till Davos..

Inlagd: 2013-12-07, 18:38
Skriven av: Jossa

Konstig lagordning på damsidan, väntad på herrsidan. Ville ju ha Ida på fritt ju, och hur tänkte man med Britta på sista? Visst hon har ju lyft sig jättemycket men knappast som Kalla, har typ gått på rutin men lyft den med bäst form från ”tronen” expriment eller? Har Kalla någonsin åkt tredje?

Inlagd: 2013-12-07, 19:07
Skriven av: Aliide

Aliide: När Sverige senast vann en VC-stafett åkta Kalla tredje och Britta sista. Tycker det är helt rätt lag.

Inlagd: 2013-12-07, 19:19
Skriven av: Cliff

Fel av mig. Senast Sverige vann var inte Britta med. Tycker ändå det är rätt, Kalla kan göra mer nytta på tredje än på sista.

Inlagd: 2013-12-07, 19:22
Skriven av: Cliff

Nja, oenig. Visst kommer Kalla göra ett dundersträcka på tredje och ge Britta ett guldläge, ändå osäkert, eller är hon bättre spurtare än Kalla? Som till och med kan spurta i brant backe…

Inlagd: 2013-12-07, 19:27
Skriven av: Aliide

Aliide: Britta har spurtat ned Björgen på sistaträckan vid en av de gånger vi vann i stafett.

Inlagd: 2013-12-07, 19:30
Skriven av: swestam

Och Ida har gjort långt mer bättre lopp i fristil än klassiskt i den form hon befinner sig i nu. Har man ens tagit ställning till vart åkarna befinner sig formmässigt? Känns som man skrivit ner namnen på lappar i hatt och dragit lott…

Inlagd: 2013-12-07, 19:31
Skriven av: Aliide

Känns ju som att Kalla har störst chans att ta in så mycket som möjligt på Norge på sträcka 3.

Inlagd: 2013-12-07, 19:33
Skriven av: Sanna

hade Kalla åkt sista sträckan är ju risken att hon haft ett rätt oinspirerande utgångsläge…nu får hon chansen att föra fram Sverige på sträcka 3 som i OS 2010

Inlagd: 2013-12-07, 19:35
Skriven av: Jossa

Jag tror alltså att Ida och Hanna kommer tappa en del på två första

Inlagd: 2013-12-07, 19:36
Skriven av: Jossa

Tja, Kalla var 19 år gammal och gjorde ett urbra lopp…

Inlagd: 2013-12-07, 19:38
Skriven av: Aliide

Det var alltså 2007 Kalla åkte tredje och Britta spurtade ner Björgen. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess… Men visst vill vi ha en repris på det. Gambling verkar ligga för landslagsledningen ;-)

Inlagd: 2013-12-07, 20:01
Skriven av: Aliide

Är Britta redo för uppgiften och ångrar förbundskaptenen att hon inte togs in i landslaget?

Inlagd: 2013-12-07, 20:03
Skriven av: Aliide

Nu när jag läser på förbundets sida står Hellner som slutman. Bränholm och vinterstudion sa Calle på fjärde sträckan.

Inlagd: 2013-12-07, 20:10
Skriven av: Sanna

Tja, Hanna Erikson mot Johaug… Kan ju bli hur bra som helst ;-)

Inlagd: 2013-12-07, 20:12
Skriven av: Aliide

FIS har också Hellner på fjärde. Tycker nog det känns rättvist att Hellner får ta den sträckan nu då han blev bäst placerad idag. Ska bli kul att se hur han lägger upp det taktiskt. Med Calle vet man ju ganska säkert att han endast går in för att spurta. Men Hellner bör ju agera innan upploppet.

Inlagd: 2013-12-07, 20:13
Skriven av: Sanna

Calle är tredje, Bränholm har ingen som helst koll på något som helst! Trodde jag aldrig skulle säga det, men saknar Karlsson!

Inlagd: 2013-12-07, 20:14
Skriven av: Aliide

Är jag som snurrar till det, vinterstudion hade visst rätt uppgifter. Jag har väl nästan lika dålig koll som Bränholm då :)

Inlagd: 2013-12-07, 20:18
Skriven av: Sanna

Aliide, tagga ner några hekto. Det känns som att du går på speed året runt.

Inlagd: 2013-12-07, 20:20
Skriven av: Gabriel

Britta kommer självklart vara redo för den sträckan har ju åkt den tidigare även i VM,,,

Inlagd: 2013-12-07, 20:21
Skriven av: Jossa

Gabriel, ;-)

Inlagd: 2013-12-07, 20:32
Skriven av: Aliide

I morgen har Calle sin store sjanse til å ”klå” Petter på stafett-etappen….Det blir nok verre senere i sesongen…;)

Inlagd: 2013-12-07, 20:55
Skriven av: tolsrav

Tolsrav, det är Hellner som kör sista. Klår han inte Northug imorrn så kommer han aldrig göra det.

Inlagd: 2013-12-07, 20:58
Skriven av: Gabriel

Et fornuftig valg av ledelsen å sette Hellner på sista strecka…. Hellner viser at han er i riktig gate formmessig innenfor sesongen. Han blir ikke lett å skue på under OL….

Inlagd: 2013-12-07, 21:12
Skriven av: tolsrav

tolrav, men det får han väl inte riktigt? Det är ju Hellner som får kriga. Två som inte riktigt är i form möts och mäts mot varandra. Oavsett så är väl ordningen återställd.

Inlagd: 2013-12-07, 21:22
Skriven av: Aliide

Måste bara instämma att Johanna Ojala är riktigt bra i Vinterstudion, många plus poäng till SVT där….Fredriksson kan mycket men gnäller mycket, Han sa att han tycker att Kalla ska byta tränare, hon borde stå över sprinten imorgon (Bruksvallarna) osv. Sen ringer han till henne och förklarar sig. Men han blir nog bättre.

Stafetterna då: Norge vinner nog både på herrsidan och på damsidan där herrarna ligger bättre till att klara av det än damerna och då menar jag att utmana Norge. Fast stafett är stafett och man vet ju aldrig.

Inlagd: 2013-12-07, 21:25
Skriven av: Andreas P

Ser att Sedov är utagen att köra andralaget i Ryssland. Konstigt att han inte fick köra igår för så stor skillnad är det väl ändå inte mellan honom i klassisk och fristil?

Inlagd: 2013-12-08, 00:45
Skriven av: Markus

Hanna Erikson har 1-0 inbördes mot Johaug i stafett.

Inlagd: 2013-12-08, 06:49
Skriven av: JonasE

Tycker det känns lite svajigt med Golberg och Tönseth på de två första. Visst är de superduktiga åkare, men stafett är stafett. Det gäller att de har koll på sina nerver.

Inlagd: 2013-12-08, 08:00
Skriven av: Gabriel

JonasE, är det sant? Vart hittade du den statistiken? När var dessa möten? Då är ju den stora frågan vem som utvecklats mest sedan dess…

Inlagd: 2013-12-08, 09:28
Skriven av: Aliide

Aliide : lahtis 2010 måste de vara om jag kommer ihåg rätt.

Inlagd: 2013-12-08, 09:33
Skriven av: Jossa

Nu sätts vallateamet på prov… Är inte orolig egentligen. Fasten man knappt ser hopparna i backen ;-)

Inlagd: 2013-12-08, 09:54
Skriven av: Aliide

Johaug har aldrig varit någon raket på 5km klassiskt. Däremot är hon oerhört stabil och gör sällan bort sig, vilket gör att Johaug lär få fortsätta åka den sträckan även framöver. För det är väl ingen större hemlighet att hon med åren blivit bättre i den fria stilen.

Det som ska bli mest intressant utöver hur våra åkare kommer prestera idag blir hur Norges övriga lag placerar sig. Var har vi Norge 2? Östberg, Skofterud, Jacobsen & Falla är nog tvåa, efter Norge 1, på pappret i alla fall. Norge 3 kan med bra prestationer placera sig topp åtta. Norge 4 kommer däremot, mest troligt, få det tufft även om Harsem gjorde ett bra lopp igår.

Inlagd: 2013-12-08, 09:58
Skriven av: Cigge

USA blir spännande att följa den här säsongen. Kommer garanterat vara en stark utmanare om silvret under OS. Inte minst sedan Bjornsen tagit flera kliv i klassiskt – precis vad fristilsspecialiserade USA behöver. Behåller Bjornsen dagens form, Randall åker som hon brukar i stafett, Stephen åker som ifjol och Diggins har en bra dag så tror jag att vi får väldigt, väldigt svårt att rå på USA i OS.

Inlagd: 2013-12-08, 10:10
Skriven av: Cigge

När man tänker efter är det helt rätt att sätta Kalla på tredje, för åka snabbt från A-B och troligtvis jaga har vi väl ingen bättre!

Inlagd: 2013-12-08, 10:31
Skriven av: Aliide

Bra skidor! Och Ida ligger bra med än så länge

Inlagd: 2013-12-08, 10:36
Skriven av: Aliide

Oj oj oj, Duracellkaninen…

Inlagd: 2013-12-08, 10:52
Skriven av: Aliide

Ja, det blir ju till att jaga ordentligt för Kalla! Vilka avstånd!!!

Inlagd: 2013-12-08, 10:59
Skriven av: Aliide

Tror trots allt Usa får svårt att nå pallen på OS.

Inlagd: 2013-12-08, 11:36
Skriven av: Manne

30 sek från pallen är inte så farligt ändå…Ida o Britta kan båda bättre Britta fick väl sämsta tänkbara före för henne..,Hanna tycker jag gör vad man kan förvänta sig av henne…vi ska tänka på att vi har några tjejer hemma ska kunna lyfta laget,,,de har inte dom andra lagen

Inlagd: 2013-12-08, 11:40
Skriven av: Jossa

Känns lite otryggt att inte ha CK på sista sträckan, tror nog att man går tillbaka.

Inlagd: 2013-12-08, 11:45
Skriven av: Knut

knut: vad hade Kalla haft för läge om hon åkt sista sträckan idag? rätt trist länge för henne nu fick hon ett klart inspirerade läge..

men länge till OS så mkt kan hända med laget

Inlagd: 2013-12-08, 11:48
Skriven av: Jossa

Jättebra av Kalla! Vad säger Brittafansen nu? Hon släppte ju flera lag förbi sig. Förstår inte varför Ida får så mycket kritik, hon var inte lika långt efter som Hanna och Britta, bara några sekunder.

Inlagd: 2013-12-08, 11:49
Skriven av: Astrid

Ida 3/5
Hanna 2/5
Charlotte 4/5
Britta 1/5

Mina betyg till våra åkare idag. Det är bara att hålla tummarna för att Bleckur, Wikén och/eller Haag presterar på en högre nivå fram till OS. Med dagens lag blir det ingen OS-medalj. Norge 3 har endast halvminuten upp till pallen. Bredden de förfogar över är häpnadsväckande! Ek Hagen och Kristoffersen gör bra lopp i skymundan.

Jag vet inte om ni såg intervjun med Skofterud, men hon var helt förstörd och otroligt besviken efter sitt lopp idag. Lider med henne och hoppas hon kan komma tillbaka på ”normal” nivå.

Inlagd: 2013-12-08, 11:50
Skriven av: Cigge

Grip säger Hellner har något lurt på gång idag.

Inlagd: 2013-12-08, 11:50
Skriven av: Sanna

Märks hur tomt det är bakom Kalla på distans idag. Wiken måste tillbaka i fjolårsformen. Och Haag måste också komma tillbaka. Annars är det kört i OS-stafetten.

Inlagd: 2013-12-08, 11:52
Skriven av: Per

Per, glöm inte att både Bleckur och Nilsson åkte bra i Kuusamo på 5km klassiskt. Så vi har fler alternativ även om Wikén och Haag inte hittar form.

Inlagd: 2013-12-08, 11:55
Skriven av: Sanna

Jossa; jag menade att Kalla ej gör ett dåligt lopp.Med någon annan på sista vet man inte vad som händer.Bara det.

Inlagd: 2013-12-08, 11:57
Skriven av: Knut

I dagsläget anser jag att både Finland och USA är bättre än vad vi är och att de har större möjligheter att nå pallen än vad vi har. De har fler åkare som håller en jämnare nivå, medan vi har en världsåkare. Vi har potential att bli tvåa, men mitt utgångstips är förhållandevis givet med Finland och USA på pallen.

Inlagd: 2013-12-08, 11:57
Skriven av: Cigge

Rydqvist hoppas vi också på!

Inlagd: 2013-12-08, 11:59
Skriven av: Tomas

Ida åkte helt klart okej idag men hon hade att rätt tacksamt läge att prestera bra åxå…men 3 i betyg känns väl bra eller?

Inlagd: 2013-12-08, 11:59
Skriven av: Jossa

Jossa, hur fick du det till 30 sek? Väl dryga 69 sek till tredjeplatsen?

Inlagd: 2013-12-08, 12:02
Skriven av: Aliide

Ja, det ska bli spännande att få veta vilka damer som får åka till OS förutom Ida och Kalla, som ju redan är uttagna.

Inlagd: 2013-12-08, 12:07
Skriven av: Astrid

Usa tror jag har för dåligt serviceteam för att ha chans på pallen i OS. Ser Sverige som favoriter till silvret med Ryssland och Finland som starkaste utmanare.

Inlagd: 2013-12-08, 12:09
Skriven av: Manne

Amerikanskorna brukar väl vara i bra form tidigt dessutom? Jag ser Finland som mycket större konkurrenter till Sverige på OS, även fast Usa kan skrälla.

Inlagd: 2013-12-08, 12:10
Skriven av: Sanna

Ja, Ida gör en bra startsträcka idag. Problemet här är att Weng lär bli i allt bättre form och då är frågan vilka länder som kan hänga på längst. Har en stark känsla av att Randall i vanlig ordning kommer göra en stark sträcka under OS och redan här tror jag att USA får ett försprång. Frågan är vilken form Saarinen kommer vara i. Om det finns möjlighet för Mäkäräinen att åka stafett så ser Finland betydligt starkare och stabilare ut med Niskanen och Kyllönen på de första två sträckorna.

Risken är relativt stor att vi redan är en bit efter den första sträckan och då gäller det att åka ifatt Kyllönen/Bjornsen på den andra, vilket kan bli väldigt tufft för t.ex Bleckur.

Kan Diggins åka aningen mer taktiskt än idag, så tror jag att hon blir svår att spurta ner under OS. Lähteenmäki åker lite likt Kalla då hon ofta avslutar loppen bra. Risken är enligt mig stor att Kalla har för långt upp till både Finland och USA. Ryssland & Tyskland kan möjligen, om det klaffar rejält, vara med och konkurrera om en pallplats.

Inlagd: 2013-12-08, 12:17
Skriven av: Cigge

Blir det svensk siger idag? Sjansen har aldri vært større….

Inlagd: 2013-12-08, 12:18
Skriven av: tolsrav

Sanna… Ja det ser jag som en del av bristen i serviceteamet, tränare etc.

Inlagd: 2013-12-08, 12:18
Skriven av: Manne

Tja, konstig laguttagning på Norge 1 som sagt…

Inlagd: 2013-12-08, 12:22
Skriven av: Aliide

Manne – Är det främst sämre skidor du syftar på när du nämner serviceteam? Jag räknar relativt iskallt med att Kalla åker sista sträckan, men att det kommer vara för långt upp till både Finland och USA, tyvärr.

Inlagd: 2013-12-08, 12:23
Skriven av: Cigge

Rönning sa själv ifrån om att inte åka för förstalaget idag eftersom han hade en så pass dålig dag igår. Han visste inte riktigt själv var han stod och ville inte ta några risker för förstalaget, men idag var det mer den ”normala” Rönning vi fick se.

Inlagd: 2013-12-08, 12:26
Skriven av: Cigge

Rätt av Johan O att ligga och vila. I sån här snö och 7,5 km så blir det spurt. Bara att spara krafter. Hoppas antingen det slutar snöar eller att jag har tok fel.

Inlagd: 2013-12-08, 12:31
Skriven av: Gunnar

Sverige har stor chans att ro hem en medalj i OS. Men då krävs att alla är i form och dessutom lite tur med vädret.Vi behöver parkett att åka på.

Inlagd: 2013-12-08, 12:31
Skriven av: Knut

Cigge… Dels det, men egentligen sämre på allt.tycker du övertolkar en dålig svensk stafett och en liten knackig säsongsinledning. Sverige har varit stabila på pallen i flera år nu och jag ser ingen anledning till att det skulle ha ändrat sig.

Inlagd: 2013-12-08, 12:32
Skriven av: Manne

Kalla gick ”bara” 10 sek snabbare än Jacobsen på sin sträcka idag. Väldigt bra gjort av Jacobsen må jag säga.

Inlagd: 2013-12-08, 12:34
Skriven av: Cigge

Østensen går bra Joel…;)

Inlagd: 2013-12-08, 12:37
Skriven av: tolsrav

Tolsrav: Han gör ju det! Än är inte hoppet ute…

Inlagd: 2013-12-08, 12:38
Skriven av: Joel Burman

Ingen skön resa för Johan idag

Inlagd: 2013-12-08, 12:41
Skriven av: Aliide

Lugn nu Calle

Inlagd: 2013-12-08, 12:44
Skriven av: OMK

Givetvis kan det vara så att jag övertolkar dagens stafett, men det är väl mer eller mindre ett faktum att USA bara bli bättre och bättre för varje år? Behåller Bjornsen sin form, vilket är väldigt svårt att säga om hon kommer göra, så har USA den klassiska åkare de tidigare har saknat. Bjornsen på andra gentemot Brooks på första är en väsentlig skillnad.

Även om vi tidigare har varit flitiga med medaljer på damstafetter i mästerskap, så känns det aningen oroväckande med Wikéns bakslag och Haags försämring. Det är konkurrens om platserna i laget, men inte på en särskilt hög nivå skulle jag vilja säga, tyvärr.

Inlagd: 2013-12-08, 12:45
Skriven av: Cigge

Inte riktigt lika lugnt Calle! ;-)

Inlagd: 2013-12-08, 12:50
Skriven av: Aliide

Kom igjenn Calle…

Inlagd: 2013-12-08, 12:55
Skriven av: tolsrav

Ingen pall idag.

Inlagd: 2013-12-08, 12:55
Skriven av: Aliide

Calle har väggat totalt

Inlagd: 2013-12-08, 12:58
Skriven av: Sanna

Synd ikke Calle Halfvarson er like god som han er i kjeften, hadde gjerne sett duellen Hellner – Northug på siste.

Inlagd: 2013-12-08, 12:59
Skriven av: Neithiri

:'(

Inlagd: 2013-12-08, 12:59
Skriven av: Aliide

Hoppas på följande damer i Sotji-stafetten : Bleckur, Haag, Rydqvist, Kalla

Svag, SVAG insats av CH. Stor i orden etc. Kanske läge att tagga ner snacket

Inlagd: 2013-12-08, 13:01
Skriven av: bartenhallen

Å vad tråkigt, på herrsidan hade vi ju ändå typ ordinarie åkare.

Inlagd: 2013-12-08, 13:01
Skriven av: Aliide

Men, herrstafetter… Ligger och väntar på de andra. Tja, bra för Hellner i varje fall.

Inlagd: 2013-12-08, 13:05
Skriven av: Aliide

Ja, kanskje vi får duellen Hellner – Northug allikevel, håper det.

Inlagd: 2013-12-08, 13:06
Skriven av: Neithiri

Neithiri, hmm, jo kanske men blir ju ingen riktig ”rättvis” uppgörelse om du förstår vad jag menar. Fast å andra sidan kanske Petter med sin träningsbakgrund behöver det försprånget, fast i en spurt spöar han väl vem som helst oavsett förberedelser.

Inlagd: 2013-12-08, 13:10
Skriven av: Sanna

För Hellner blir det liknande läge som förra helgens jaktstart. Och då klarade han inte av att hänga med när det började gå riktigt snabbt.

Inlagd: 2013-12-08, 13:14
Skriven av: Sanna

Äntligen bra taktik av Vylle.

Inlagd: 2013-12-08, 13:20
Skriven av: Manne

Petter hadde elendige ski.

Inlagd: 2013-12-08, 13:20
Skriven av: Neithiri

Men visst räknas väl inte andra/tredjelagen?

Inlagd: 2013-12-08, 13:20
Skriven av: Aliide

Svag insats av både Britta och Calle.

Inlagd: 2013-12-08, 13:28
Skriven av: Astrid

Unner russerne denne seieren. Tror ikke Petter har vondt av å måtte slite litt heller.

Synd at Hellner aldri kom seg opp.

Inlagd: 2013-12-08, 13:31
Skriven av: Gunnar Bull

Vilken fin helg för Hellner. Karln lär ju vara en god bit från den bästa formen och visar trots det även idag att grunden sitter. Riktigt roligt att hans pussel med att finna fram viktiga och riktiga bitar i träningen igen gett resultat.

Inlagd: 2013-12-08, 13:41
Skriven av: Anna F

Calle totalsågad, kolla sträcktiderna, sjunde bästa sträcktid och 20 s efter Hellners tid trots en dålig dag och och sämre teknik., och snack om vem man ska byta ut honom mot. Man börjar snacka om oro inför OS och om att byta ut honom……? Psyk taktiskt……

Inlagd: 2013-12-08, 14:20
Skriven av: MN

PN fick stryk i spurten , har han tappat sin fina spurtförmåga? Nej han är inte i form .

Inlagd: 2013-12-08, 14:30
Skriven av: Knut

Bara konstatera att Hellner ska gå tredjesträckan (som ofta går fort med Legkov), medan Calle kan gå fjärdesträckan där det går lite långsammare med spurtkanonerna som mest avvaktar. Dessutom är jag övertygad om att Calle är en bättre avslutare än Hellner. Han gjorde t.ex. ett riktigt vasst försök i VM-stafetten och var klart närmre att slå Northug än vad Hellner någonsin varit i en spurt. (Fast då var han ändå inte riktigt nära…)

Inlagd: 2013-12-08, 14:44
Skriven av: Henke

Tror allt handlar om att han är så stor i orden och liten på jorden. Går liksom inte jämföra sträcktider mellan olika sträckor. Hur många placeringar tappade inte Calle? Klart man måste kunna diskutera olika alternativ till åkare, och man hade chansen att göra det idag och låta Nelson åka en sträcka för att visa ev kapacitet. Man väljer istället ”säkra kort” och det fallerar.

Inlagd: 2013-12-08, 14:44
Skriven av: Aliide

Henke, angående fjärdesträckan och långsam avvaktande åkning gäller i världscupen, inte mästerskap.

Inlagd: 2013-12-08, 14:46
Skriven av: Aliide

Neithiri
Inte bara Calle som är bättre i käften än i spåret!

Inlagd: 2013-12-08, 14:51
Skriven av: Gunnar

@Aliide: Jag håller inte med dig alls om att stafetterna åks på olika sätt i mästerskap kontra WC. Grundproblematiken är att det är så jämnt bland herrarna och de åkare som kör sistasträckan generellt litar mer till sin spurt. Särskilt som den som har högst kapacitet av dem också är den som spurtar överlägset bäst. Varför skulle Petter bränna sitt krut genom att dra när han ändå vinner? Och varför skulle en annan åkare göra allt dragjobb för att försöka hänga av Petter (vilket är dömt att misslyckas) och därmed förstöra sina chanser mot övriga spurtkanoner i tätklungan?

Därför blir det oftast avvaktande körning på sistasträckan, oavsett om det är WC eller mästerskap.

Inlagd: 2013-12-08, 14:57
Skriven av: Henke

Nej, hur blev det i senaste OS-stafetten? Meskörning? Knappast.

Inlagd: 2013-12-08, 15:02
Skriven av: Aliide

”Han gjorde t.ex. ett riktigt vasst försök i VM-stafetten och var klart närmre att slå Northug än vad Hellner någonsin varit i en spurt.”

Nej, Hellner var närmare Northug i stafetten i Gällivare 2008, än vad Calle var i VM. Men då hade iofs Petter tappat en truga.

Inlagd: 2013-12-08, 15:05
Skriven av: Gabriel

Går gårdagens lopp att se på svt play, jag hittar det inte.

Inlagd: 2013-12-08, 15:08
Skriven av: Manne

Bra lopp av både Södergren och Rydqvist i Östersund :)

Inlagd: 2013-12-08, 15:12
Skriven av: Markus

Aliide: på VM var de väl avvaktande på sista sträckan`? även VM 2011 var de väl så?

Inlagd: 2013-12-08, 15:14
Skriven av: Jossa

Henke, du kan ju se här:

https://www.youtube.com/watch?v=YJYIn9sywoA&feature=youtube_gdata_player

Inlagd: 2013-12-08, 15:14
Skriven av: Aliide

Gäller att hänga av Norge på första

Inlagd: 2013-12-08, 15:14
Skriven av: Knut

Kul att Rydqvist och Södergren vann båda borde vara klara för Davos….hade kanske hoppats att Södergren skulle haft större marginal neråt,,,

Inlagd: 2013-12-08, 15:16
Skriven av: Jossa

Hittade…

Banan i os och med hög höjd kommer nog sprida även herrfältet.

Calle är inte den första so haft offensiv profil mot media. Han hittar nog sin melodi vad det lider, som både Hellner och Olsson gjort.

Inlagd: 2013-12-08, 15:17
Skriven av: Manne

Vad är det som Calle sagt som gör honom så stor i käften? Korrekta citat är det jag är intresserad av. Jag har nämligen missat detta förutom att grabben har mage att vara så pass osvensk att han säger att han vill vinna :)

Inlagd: 2013-12-08, 15:17
Skriven av: Anna F

Halfvar får nog svårt att ta en plats i stafettlaget om han inte presterar bättre, snart ska lagen tas ut

Inlagd: 2013-12-08, 15:23
Skriven av: Knut

Tung dag på jobbet för Skoftis!
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/os-drommen-kan-vara-krossad-for-norskan/

Inlagd: 2013-12-08, 15:26
Skriven av: Joel Burman

tur att inte våra åkare tar den här sidan på allvar för är det nåt svenskarna över lag är bra på så är det att vända kappan efter vinden. lär er av patrioterna fr vårt grannland som har en otroliig bredd. anledn till det är att man lyfter de sina i med och motgång. det blir man stark av. vore vi bättre på lyfta våra åkare så skulle vi inte tappa så många på vägen. talar av erfarenhet då jag varit med fr serietävlingar till VM. skärp er svenska folket

Inlagd: 2013-12-08, 15:26
Skriven av: mn

Diggins på Twitter: “Still a bit mad at myself for crashing in powder with 1.5km to go, but so happy to tie our teams best relay finish with bronze!”

Inlagd: 2013-12-08, 15:29
Skriven av: Mästertipparen Burman

Mn, ja du har inte hängt mycket på norska nätforum, det märker jag det. Norrmän och svenskar är EXAKT likadana.

Anledningen till att dom har en stor bredd är för att längdskidor är deras nationalsport och det finns fina skidförhållanden i närheten av alla deras större städer.

Inlagd: 2013-12-08, 15:35
Skriven av: Gabriel

En annan fråga ; hur hade Sverige vallat idag? Tyckte nog att det var lite si och så med den saken. Visst ja nu är ju inte Poromaa vallachef längre.

Inlagd: 2013-12-08, 15:40
Skriven av: Knut

Knut, Ida hade riktigt bra lagg som det verkade, verkade dock som att Olsson misslyckats en hel del, tappade en hel del utför. Blandad kompott helt enkelt i lössnön.

Inlagd: 2013-12-08, 15:58
Skriven av: Aliide

Apropå vallning så tycktes Vylle ha väldigt bra glid och han utnyttjade det. Samtidigt så är inte Northug i bästa formen ännu. Men alltid bra att nagga på hans självförtroende inför framtiden.

Tyvärr levererade inte Halfvarsson och Britta idag men båda verkar ha svårt i sånt här före.

Inlagd: 2013-12-08, 16:02
Skriven av: uttern

I laget till OS lär Halfvarsson vara med, dokumenterad topp-8-gubbe som han är. Väl i OS åker dom bästa stafetten, men har svårt att se vem som ska peta Calle.

Inlagd: 2013-12-08, 16:34
Skriven av: Manne

Det är väl ingen tvekan om att Calle ska ingå i OS-truppen, det jag menade var att man idag hade haft chansen att testa olika åkare samt även testa olika tågordning på åkarna (vill ju fortfarande se Ida på skejtsträcka i stafett).

Inlagd: 2013-12-08, 16:45
Skriven av: Aliide

Aliide: på damsidan hade jag åxå sett att man kanske testat Hanna E eller Britta kanske….Ida vet man var man har på en första rätt bra nu ? sedan varför man nog körde Ida på första ändå idag är nog för att kommer hon åka OS stafetten så kommer de vara på första sträckan…

Inlagd: 2013-12-08, 16:53
Skriven av: Jossa

aliide… Det var främst Knut jag svarade.

Efter idag tror jag inte man vågar låta nån annan än Kalla gå sista i OS.

Södergren lär nu få sin chans att visa att han ska till OS. Tyvärr, för Anders del, är det väl intervallstart i Davos?

Inlagd: 2013-12-08, 17:06
Skriven av: Manne

Det är ju just det att hon alltid får åka förstasträckan, och har väl oftast gjort det bra (tyvärr inte i VM). Och fixade det ju okej idag också.

I och med alla ligger i olika fas så här i början av säsongen ansåg jag att man borde ha tagit mer hänsyn till det när man satte samman tågordningen. Eftersom tex Ida har visat sig starkare i fristil än klassiskt de lopp som körts så borde man kanske borde överväga att låta henne köra skejt.

Inlagd: 2013-12-08, 17:18
Skriven av: Aliide

Aliide; Okej idag inte mera eller mindre….tror de faktum att Ida endast om alla är i from är aktuell på första sträckan i OS kan varit avgörande varför hon åkte den idag även om jag själv hade sett Hanna på den…

var åk längden likvärdig på sträcka 1 å 2?

Inlagd: 2013-12-08, 17:26
Skriven av: Jossa

Det är bättre när Calle öppnar för fort och tröttnar på slutet än när han öppnar lugnt och tröttnar på slutet

Inlagd: 2013-12-08, 17:53
Skriven av: JonasE

Jossa, åklängden på klassiska banan kan väl inte varit annat än lika lång? Fristilsbanan något lite för kort. Så sträcka två och tre var alltså inte lika långa ;-)

Inlagd: 2013-12-08, 18:01
Skriven av: Aliide

Positiva rapporter från Östersund idag gällande Rydqvist och Södergren. Hoppas att de får chansen i världscupen snart (i fristil). Halfvarsson imponerade inte idag (heller).

Inlagd: 2013-12-08, 18:03
Skriven av: Jörgen

funderar på om inte marcus borde kört tredjesträckan som gick snabbast med legkov i täten och calle på sista sträckan utifrån gårdagens resultat. calle hade trota allt bättre tid än norrtug och han tog tredjeplatsen idag.

Inlagd: 2013-12-08, 18:04
Skriven av: mn

Med kapasitetløper Anders Sødergren på 3dje strecka idag, hadde Sverige vært med helt inn til veksling….

Inlagd: 2013-12-08, 18:05
Skriven av: tolsrav

svar till jonas e. ingen öppnade lugnt på sträcka tre

Inlagd: 2013-12-08, 18:09
Skriven av: mn

Aliide; ibland är de skillnad beroende på var starten är…missa kolla de idag hur dom tog tiden…annars så tycker de de gick anmärknings värt mkt snabbare på sträcka 1 för många än på sträcka 2 man snön spela kanske in en del + att jag inte vet exakt längd

Inlagd: 2013-12-08, 18:11
Skriven av: Jossa

De sa på NRK att fristilsbanan var kortare än den skulle, inom gränsen men inte 7,5 km. Växlingszonen gör väl att vissa får åka några meter mer än andra, i övrigt åker de ju på samma bana. Finns inte banprofilerna anslagna någonstans? Antagligen var det ju det ymniga snöfallet och en dc lössnö som spelade in. Om gårdagens väder hade rådit hade vi haft ett helt annat lopp, idag gick det alldeles för tugnt för att täppa igen luckor.

Inlagd: 2013-12-08, 18:30
Skriven av: Aliide

skönt med Blogg nu vet jag att Rydqvist är på väg till Davos

Inlagd: 2013-12-08, 18:31
Skriven av: Jossa

dm inte dc

Inlagd: 2013-12-08, 18:31
Skriven av: Aliide

Tänkte mest på tiderna Ida hade 41 sek bättre än Hanna de tycker jag var rätt mkt även om de var lite olika förutsättningar så behövde ju ingen av dom spåra speciellt mkt…därför jag undra om de skilde sig mkt

Inlagd: 2013-12-08, 18:36
Skriven av: Jossa

”Tung dag på jobbet för Skoftis!”

Jeg synes synd på Skofterud. Hun ser så snill ut. Hadde virkelig unnet henne en individuell medalje i OL. Men en plass på laget virker å være langt unna, slik situasjonen er nå.

Hvis ikke ting endrer seg radikalt, så tror jeg hverken hun eller Marthe Kristoffersen får bli med til Sotsji. Men alt håp er selvsagt ikke ute, de har flere renn å vise seg fram på og ikke minst TdS. Dog en fare for at de ikke får plass på WC-laget…

Inlagd: 2013-12-08, 18:41
Skriven av: fabulator

Man får hoppas Wiken och Haag hittar sin gamla kapacitet igen då har damerna ett bra lag, som skulle kunna utmana Norge. Personligen har jag inte Britta i ett OS-lag, hon är för svag helt enkelt.
Tror inte Sveriges Herrar slåss om ett guld i OS tyvärr…men får hoppas calle hittar form och självfötroende.

Inlagd: 2013-12-08, 18:44
Skriven av: Adrian

Det är ju flera brudar som säkert känner en hel del stress, OS närmar sig med stormsteg och frågan är väl om någon kommer ges något positivt besked efter helgen? Fler är sjuka och har inte ens kunnat inleda säsongen, Wikén har inte visat form och presterat tillräckligt bra och kunde inte starta i helgen. Haag måste komma igång, hoppas frisk till Davos! För det är inte många chanser kvar före jul och nyår. 14 januari är sista uttagningen.

Inlagd: 2013-12-08, 19:27
Skriven av: Aliide

Klart herrarna kommer slåss om ett guld! Man åker inte en OS-stafett för att komma tia!

Inlagd: 2013-12-08, 19:30
Skriven av: Aliide

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values