Lake Placid
Världscupen avslutas i nästa vecka over there i Lake Placid, USA. Programmet är som följer (svenska tider):
Fredag 20 mars
10 km klassisk stil intervallstart damer 18:00 herrar 20:00
Lördag 21 mars
Sprint fristil prologer 15:30 finaler 18:00
Söndag 22 mars
20 km fristil masstart herrar 17:30 damer 19:30
UTTAGNA TILL LAKE PLACID:
DAMER
Ebba Andersson, Piteå Elit SK – utgår efter krasch
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK
HERRAR
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Erik Johansson, Falun-Borlänge SK
Anton Grahn, IFK Mora SK
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Truls Gisselman, Rehns BK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Trupperna är uttagna till Lake Placid nu så lägger upp ett inlägg här på Skidpepp inför det.
På damsidan blev det A-landslaget och herrsidan blev det (nästan) inte A-landslaget.
Swestam… Ja, är väl bara Berglund som tillhör A-laget. Det borde kunna bli väldigt srora förändringar till nästa års träningsgrupp. Poromaa, Anger och Berglund lär få förnyat förtroende, men i övrigt kan de bli fem (!) nya namn.
Vad är status på Burman? Har han bara tappat motivationen för kortskidåkning? Hilma kanske är viktigare.
Truls får förstås vara med i laget. Liksom Ekberg. Med 90 % säkerhet petas Burman. Men med tanke på hans tidigare resultat kanske kanske kan han få en ny chans i A-laget trots en helt bedrövlig säsong.
Förutsättningarna i cuperna inför Lake Placid där det ska köras 10 km klassiskt, sprint fristil och 20 km fristil:
Maximal poäng som går att ta i USA är 100 + 115 + 130 totalt 345. Nog därför de inte utropat Diggins till totalsegrare än då hon ligger 342 p före Ilar i totalen ty i teorin kan Ilar gå om fortfarande.
Damer – totalen:
1. 2075 p – Diggins
2. 1733 p – Ilar
3. 1445 p – Dahlqvist
4. 1143 p – Sundling
Kommentar: Pallen är i princip klar även om finns teoretiska chanser att passera den ovanför.
Damer – distans:
1, 1205 p – Diggins
2. 950 p – Ilar
3. 841 p – Weng
4. 789 p – Karlsson
Kommentar: Diggins är klar segrare, i övrigt kan det skifta, 230 p går att ta här.
Damer – sprint
1. 720 p – Dahlqvist
2. 708 p – Hagström
3. 700 p – Fähndrich
4. 643 p – Sundling
Kommentar: Jämnt mellan de tre första, Lake Placid blir avgörande.
Herrar – totalen:
1. 2071 p – Kläbo
2. 1566 p – Amundsen
3. 1200 p – Pellegrino
4. 1112 p – Stenshagen
5. 1063 p – Heggen
Kommentar: Kläbo klar segrare och Amundsen lika klar tvåa, är bara tredjeplatsen som kan skifta.
Herrar – distans:
1. 939 p – Amundsen
2. 936 p – Kläbo
3. 914 p – Nyenget
4. 788 p – Ree
Kommentar: Kläbo tappade förstaplatsen här efter dagens femmil. Jämnt mellan de tre första nu.
Herrar – sprint:
1. 835 p – Kläbo
2. 552 p – Heggen
3. 490 p – Chappaz
4. 460 p – Evensen
4. 460 p – Vike
6. 454 p – Pellegrino
Kommentar: Kläbo helt klar och Heggen en bit framför de som följer men kan tappa andraplatsen.
Tack Jörgen!
Ebba missar pga skada. Klokt av dem att inte skicka iväg henne, bra.
Tom: Ja, läste det nu och Ebba ersätts tydligen inte. Stryker Ebba i startinlägget.
Moa L ersättet
K: Var har du läst att Moa Lundgren ska ersätta Ebba? Stod ”övriga landslagsstjärnor reser till USA under söndagen. Andersson ersätts inte” i Expressenartikeln och hittar inget som motsäger det varken sig på förbundets hemsida eller sociala medier?
Jag har svårt att se att Ekberg skulle få plats i a-laget nästa år. Om det blir som i år med sju åkare, Anger + 3 distans- respektive 3 sprintåkare lär väl Poromaa, Berglund och Gisselman ligga bäst till. Jag vet dock ingenting om vilka ramar eller ekonomiska begränsningar som finns för truppens storlek. Skulle det finnas plats för ytterligare en distansåkare tror jag dessutom Leo Johansson skulle ligga bättre till än Ekberg. Jag hoppas oavsett att båda två får plats i utvecklingstruppen, med tanke på läget för herrarna känns det väldigt angeläget att skapa förutsättningar för och entusiasmera så många som möjligt i det skiktet. På samma linje skulle jag önska att dom kunde ta ut en betydligt större utvecklingstrupp till nästa säsong. Typ Johansson, Ekberg, Jesper Persson/Emil Danielsson (någon av dom borde kunna få plats i a-laget), Erik Bergström, Erik Johansson, Jonatan Lindberg och Eddie Pettersson.
Kan tillägga att jag inte tror att Burman kommer vara aktuell och att Grahn och Ersson får två av platserna. Tror/tycker.
Jag skrev i tidigare inlägg att förbundet hade medaljkrav i varje lopp under mästerskap. Letat fram uppgiften och läser att det är en AI översikt där det sägs Kanske inte helt att lita på med andra ord.Borde naturligtvis uppgett källan . Får där rätta mig själv.
Knutsson… Jag tänker ungefär som du…. Ekberg är dock inte helt lätt. Å ena sidan är hans toppresultat inte tillräckligt höga, å andra sidan har han tagit ett stort kliv till i år och är typ den svensk som tävlat mest i världscupen. Men som du säger går Gisselman och Berglund före, så det blir nog team Bahaus eller liknande för honom. Danielsson är också svår att bestämma. Resultaten i sprint är för svaga, men han har höjt sig i distans till i år. Jag skulle ge honom ett år till i landslaget, eftersom det är viktigt med kontinuiteten.
Om man tänker sig Anger + 3 sprinters och 3 distansåkare (kan nog finnas lite flexibilitet här) så tänker jag att laget blir:
Gisselman, Berglund, Poromaa, Anger, Danielsson, Grahn och Ersson.
Även om han högst troligt tackar nej, tycker jag att man ska erbjuda en plats till Myhlback.
Gisselman lever väldigt mycket på hans enorma lopp på OS. Annars skulle han inte få en plats kontra Ekberg. L Johansson är lurig. Sedan flera år tillbaka känner man stundtals att nu lossnar det för honom, precis som femmilen i helgen. Riktigt bra! Men så är det relativt många lopp han gör som verkligen varit pannkaka där man undrar vad det var som hände.
K… Nja, Gisselman hade några lopp i touen också, som överträffar vad Ekberg gjort. Men jag håller med om att OS-loppet väger tungt, vilket är helt riktigt. Att va så nära medaljerna på en så tuff bana tyder på potential.
Manne: Precis så skulle jag också tippa men man kan ju önska att dom kunde plocka in 8 stycken.
Jag är dock inte imponerad av Danielsson och har svårt att se så mycket potential där, känns som han saknar både snabbhet och tillräcklig kapacitet (även om han gått framåt på distans). Gisselmans säsong är överlag en stor besvikelse men han har ju också åldern för sig.
Ebba har lite röta när hon slipper åka över pölen efterson hon ändå var tveksam innan.
Norska uttaget till Lake Placid utan Skistad: https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter-1.14660227#1.178111721.17811172
De sänder Einar hedegart som bara kommer att gå (vinna?) en distans.
Hedegart lär åka sprint också
Det måste väl vara pga av visumprocessen som det inte skickas någon ersättare för Ebba? Annars vore det väldigt märkligt.
Det är ju bara 6 platser i loppen. Nu kanske iofs Dahlqvist och Hagström inte vill köra dagen innan sprintcupen avgörs. Men på söndagen blir ju Ribom ersättaren till Ebba
Norge skickar iväg hela 22 åkare och vi 15. Sådana här resor är väl inte precis utan kostnader för förbunden men Norge får samtidigt en viss inskolning av flera unga åkare på köpet. Står FIS för vallningen på plats vid de här expresslångresorna?
Knutsson: korrekt.
FIS finansierar väl typ tusen norrmän i röd grupp. Finland har inte råd att skicka full trupp, kommer säkert gälla många europeiska länder.
Knutsson… Gisselman hade ändå topparna och dessutom vid touren och OS. Jämnheten kommer kanske senare. Jo, Danielsson har ju varit med i landslaget i ett par säsonger nu utan att gå så mycket framåt, så det kanhända att han hänger löst. Frågan är bara vem som skulle ersätta honom? Jag tror inte man tar Person istället, han har inte heller fått till det i världscupen. Och tar man Ekberg så får man ont om sprintåkare. Sen är frågan hur team Bahaus ska se ut? Ska det fortsatt va en komprimerad grupp som fungerar som en förlängning av landslaget, eller ska man ha en större grupp som är en egen träningsgrupp?
Landslaget har ingen fast storlek. Den kan bli både större och mindre än den är nu
Calven… Ja, så är det ju, det kan variera. Men det blir lite lättare för diskussionen om man har ett antal att utgå ifrån. Och i det specifika fallet blir det samma sak – tar man bort Danielsson utan att ersätta honom med en annan sprinter, då blir det väldigt få sprintåkare i landslaget. Dock tycker jag det vore läge att öka antalet åkare i herrlandslaget. Det är i stort sett bara Anger som är allround, vilket motiverar ett större lag. Därtill har vi många yngre åkare på uppgång.
Ska bli intressant att se hur många damer det blir i Team Bauhaus och vilka. Denna säsong bantade de ju ner damerna där till fyra i en slags OS-satsning där de fyra skulle få träna mera med A-landslaget, delta i deras läger utomlands etc vilket kostar mera per individ men det blev inte så lyckat: Lundgren samma nivå strax utanför A och de tre andra sämre resultat än föregående säsong i alla fall om ser till resultat i SC och förekommande VC.
Jag utgick från att Truls var åtminstone något år yngre än han är, borde ha dubbelkollat det. Det skiljer bara ett år till Ekberg och två till Leo.
Det jag personligen tycker talar lite för Persson, gentemot Danielsson, är att han tagit stora kliv helt utanför landslagsverksamheten.
På damsidan ser jag inget behov av förändringar, i alla fall annat än mera strukturella. Det är rätt åkare på rätt plats. Fast fler är generellt alltid bättre tror jag, på utvecklingsnivå.
Ser at Berglund er godt fornøyd med langrennsledelsen, i motsetning til Anger som vil bytte ut alle og starte på nytt …
Berglund sier i et intervju med dagbladet følgende: – Jeg syns at jeg på landslaget i år har hatt alle muligheter til og gjøre det jeg skal gjøre for og bli så bra som mulig. Ja …… jeg mener jeg har har hatt forutsetningene til det …
Jörgen: Jag håller inte riktigt med dig när det gäller damerna i Team Bauhaus. Henriksson har iofs haft en sämre säsong som helhet men hon tangerade sin bästa placering i Falun (19:e i sprinten) samt tog guld på U23-VM. Crüsell har nog gjort bättre topprestationer denna säsong (i heatmasstartsloppet i Touren åkte hon bra, hon åkte även bra i Smart Energy Cup i Falun samt slog alla norskor i SC-lopp). Rosenberg är ju dock ack så ojämn.
Jag tycker inte man skall ge upp om dessa och de bör naturligtvis få förnyat förtroende och jag håller inte med att satsning på dessa skulle vara misslyckad.
Men jag vill ha ett bredare Team Bauhaus-lag, in med Lisa Eriksson, Elin Näslund och Emilia Eriksson.
Någon som vet vad är det för banor i Lake Placid?
Swestam: Jag håller med om att förbundet inte bör spola de i TB jag avsåg mera att det inte gick så bra med den så kallade OS-satsningen då de minskade antalet damer i TB, jag tycker inte det var så lyckat med nedbantningen.
Sen är det ju som du säger att det finns ljusglimtar bland de fyra som exempelvis Henrikssons U23-guld men om vi ska vara ärliga var det inte toppklass på den tävlingen och saknades flera bl.a. norska Milla (2005), italienskorna De Martin Pinter och Gismondi (båda 2004) och Mackie (2005) ifall de varit med kanske inte blivit pallen ens för Henriksson (2003) men det får vi aldrig veta. Menar inte att förminska Elins prestation men vi måste vara medvetna om det egentliga värdet av U23-VM och det vet du ju också så menar inte riktat till dig.
SC är mera värd och det var riktigt bra av Märta och Crüsell att vinna 20 km masstart där 22 februari. Slog bl.a. Sanness, Ingebrigtsen, Bergane, Weng-tvillingarna med flera. Men kollar vi SC-totalen ser vi vilka svenskor det gått bra för denna säsong i SC:
5. Lisa Ingesson
9. Sofia Henriksson
11. Alicia Persson
13. Märta Rosenberg
21. Ebba Andersson (!)
22. Evelina Crüsell
32. Elin Henriksson
Är ganska markant skillnad mot säsongen innan då Crüsell var trea i SC-totalen och E Henriksson var fyra. Rosenberg var 27:e men hon åkte mera i världscupen den säsongen har jag för mig vilket säkert i sin tur inverkade på medverkan i SC.
Tänker emellanåt på Victoria Carl. Säsongen är snart över och den tyska antidopingbyrån Nada har fortfarande inte fastställt hur lång hennes avstängning blir.
Ingen vill uttala sig om saken offentligt – varken sig Carl själv, hennes klubb eller det tyska skidförbundet. Alla inblandade är överens om vad som har hänt så varför dröjer domen?
Läser att Världsantidopningsbyrån (WADA) har kopplats in i ärendet, kan tyda på att man försöker nå en överenskommelse om ett reducerat straff, som med tennisspelaren Jannik Sinner.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/wada-inkopplat-i-victoria-carl-fallet-kan-tyda-pa-uppgorelse
”Normalstraffet för bruk av Klenbuterol är fyra års avstängning vilket i vissa fall kan kortas ner till ett år. ”
Carl tränar på enligt hennes egna sociala medier. Om tyskan blir tävlingsklar till nästa säsong får Ilar motstånd i världscuptotalen.
Jörgen: Det ligger nog något i det men Ingesson, S Henriksson och Persson har åkt 9/9 lopp i Skandinaviska. Märta och Evelina 6/9 och Elin 5/9. Elin gjorde en väldigt svag helg i Norge och åkte hem innan sista loppet, där kan man nog anta att något var fel.
Och varken Mackie eller Gismondi är några sprintraketer. Gismondi har knappt tävlat den här säsongen och har inte gjort något resultat för att kunna vara medaljkandidat.
Knutsson: Rätt, Gismondi är ingen sprinter men blev sexa i världscupen i Trondheim på 10 km fristil. Tvåa i en finsk FIS-tävling fristil med tyska, finska och italienska landslaget veckan innan världscuppremiären. Deltog också i OS men mera blygsamma placeringar.
Mackie inte heller renodlad sprinter men blev åtta på 10 km fristil i OS, sexa i teamsprinten fristil i OS och åtta i sista etappen i TdS också det i fristil. Femma i teametappen 5 km i TdS.
Sprinten i U23-VM gick i just fristil.
Både Mackie och Gismondi överträffar Henrikssons resultat i världscupen. Men ja vi får aldrig veta då de inte var med och om de varit med kanske de inte hade haft dagen heller så blir bara spekulation hur det hade gått. Bara de som är med som gör resultat etc.
Vi måste på alla sätt stötta de fåtal talanger vi har bakom damlandslaget, oavsett om de råkar vara sämre eller bättre än t ex Mackie, Gismondi eller ett antal norskor, så att de har möjlighet fortsätta sin satsning. Rätt vad det är så lossnar det rejält för någon eller några. Vem räknade t ex med 25-åriga norskan Karoline Grötting för ett par år sedan, nu var hon nära pallen i 5-milen i lördags.
Jörgen: Jo dom har gjort bra resultat men ingen av dom har tagit sig vidare från något sprintkval i vc och Gismondi verkar helt ur form efter årsskiftet. Man vet aldrig men jag tror ingen av dom skulle ha favorittippad.
På lördag avgörs sprintcupen på damsidan. En rolig sak är att Hagström som ligger efter Dahlqvist, kan gå förbi och vinna sprintcupen även om Dahlqvist slår henne i tävlingen. Det ska väldigt mycket till för att det ska bli så, men är ganska knasigt att det ens är möjligt.
Manne: För att det ska hända måste hon alltså bli två i kvalet eller vinna ? inte så sannolikt att hon tar Linn och Jonna men hon kan mycket väl bli 3a som i Lahti och ta in 10 poäng och då vara 2 bakom inför finalerna
Om Johanna vinner den cupen med några få poäng så misstänker jag utan att räknat på det att det är prologerna som avgjorde
Jossa…
Ja. Om Johanna vinner prologen samtidigt som Maja är som bäst 11 där och sen går båda till semi och slutar 11a (Maja) och 12a (Johanna), då vinner Johanna med en poäng. Inte alls troligt, men knasigt att man kan gå förbi om man får sämre resultat i tävlingen.
Jo, prologerna har hjälpt Johanna då. Men samtidigt har Maja en tävling mer, så det är nog inte bara därför.
Kan Jacquelin avgöra damernas nationscup kan väl prologerna avgöra sprintcupen
Ruben: Davosaktig. Första halvan uppför, andra utför. Dock lågland, 650 möh.
https://www.fis-ski.com/DB/v2/download/homologation/38295/certificate
Enligt AB ska Karlsson förhandla med sig själv om en fortsättning efter 2017.
Calven: tack!
Elin Henriksson som diskuterats i tråden vinner den klassiska sprinten i Smart Energy Cup i Lycksele. Hon vann en spurtstrid mot Evelina Crüsell med en hundradel. Alicia Persson och Lisa Eriksson blev trea och fyra ganska långt efter. Märta Rosenberg åkte ut i semifinalen och Moa Hansson åkte ut i kvartsfinalen. Jag skulle ranka Henriksson som åtta i Sverige i sprint.
Henriksson och särskilt Crüsell har förbättrat sin stakning till den här säsongen. Crüsell har väl aldrig varit någon sprinter men på en sån bana som i dag betalar sig stark stakning bra.
Swestam: Jag upplever att de tre yngre TB-damerna varit ojämna denna säsong. Roligt att E Henriksson är i bra form och åker bra i inhemska tävlingar.
Kan önska att SC arrangeras flera gånger under säsongen. Med så få SC-tävlingar som nu, typ tre helger/säsong, blir det ett stort tapp om råkar vara sjuk under en tävlingshelg. Varför inte en SC-tävling varje säsong i Sverige, Norge, Finland och Estland. Sen även minst en till i Lettland, Litauen eller Island.
Blir då flera tillfällen för svenska eliten att tävla internationellt på nivån under världscupen. Skidskyttet har en europacup har jag för mig har läst i samband med att Stina Nilsson tävlade där när hon inte platsade i världscupen, kanske något att ta efter inom längd? Kanske inte finns ekonomi/intresse för det och mera realistiskt med flera SC-tävlingar.
Jörgen: Vi har lite olika uppfattningar om detta. Jag tycker du lägger för stor vikt vid totalställningen i Skandinaviska cupen medan jag tycker det är mer relevant att titta på hur man presterar i enskilda tävlingar i Skandinaviska cupen. Jag tycker inte heller att det vore önskvärt med fler deltävlingar i Skandinaviska cupen under säsongen.
Ja, Elin Henriksson har varit ojämn denna säsong. Hon var mer stabil förra säsongen och på det sättet har denna säsong varit sämre. Jag skulle vilja att hon fick fler chanser i världscupen i sprint nästa säsong (när det blir ledig platser i sprintlaget). Jag ser hellre att hon får chansen än Moa Lundgren även om Lundgren har bättre meriter. Det är dags att börja skola in Henriksson i mer frekvent världscuptävlande.
Däremot tycker jag inte att Crüsell har varit så ojämn denna säsong. Hon började säsongen lite svagare men har ofta haft en tendens att göra det men sedan brukar hon bli allt bättre ju längre in i säsongen vi kommer. I började hon visa bättre form under Tour de Ski och har sedan dess hålla en hög nivå i de flesta av loppen.
Märta Rosenberg blir jag inte riktigt klok på. Hon borde ha tagit ett ytterligare kliv denna säsong men det har inte blivit något av det. Hon var ju stark i testracet i Vålådalen så jag funderar om hon varit lite övertränad och att hon körde lite för tufft med träningen under hösten fram till säsongspremiären.
Swestam: Jag förstår hur du tänker. Jag tänker att det kan vara svårt för t.ex. Elin Henriksson att få åka i världscupen i sprint ty konkurrensen i det svenska laget är ju mördande och på världsnivå och Elin platsar inte om de fem givna sprintåkarna vill åka. Då återstår normalt en plats i kvoten som lär gå till Ilar om hon ligger bra till i totalen.
När det dyker upp lediga sprintplatser går de ofta till Lundgren eller Rosenberg, håller med dig om att de borde ge Elin H flera chanser där och färre till Lundgren. Distansplatser lite samma situation men där finns större möjligheter att få åka då det är fyra givna (inkl Ilar) och finns två platser till i kvoten.
Också lite därför som jag tänker att det vore bra om fanns flera internationella tävlingar typ SC-nivå där de strax utanför A-landslaget (typ TB-damerna) kan tävla mera regelbundet och få bra motstånd samt flera chanser att göra (bra) resultat.
Lite nyfiken varför du inte tycker det är önskvärt med flera SC-tävlingar under säsongen, tycker du det räcker med de inhemska tävlingarna?
Fortfarande genant att Linn inte är seedad. Jag fattar varför men det ser märkligt ut med tanke på hennes kapacitet.
Jag tänker att totalen i skandinaviska cupen är i stort sett ointressant då de bästa väl sällan brukar åka alla tävlingar. Deltagandet varierar helt enkelt för mycket.
Min uppfattning är att Märta än så länge tycks sakna tillräcklig utväxling i hög fart för sprint och kapaciteten för distans. Hon är väldigt kvick, i acceleration och kanske särskilt uppför, men jag tror aldrig jag sett en sprinter med så svag spurt – och det borde väl framförallt vara en fråga om styrka.
Linn tar ledningen med 42 sek. Oseedad åkare. Bull shit.
Alla utom en startar jättelångsamt
Calven: nej dom är mycket sämre än Linn.
Onekligen sanslös öppning, verkar nästan för snabbt för att kunna hålla (gentemot i första hand Frida) men kanske är hon helt enkelt så stark.
Nu får dom seeda Linn till på söndagen!!!
K: FIS har delat in säsongen i fyra perioder och uppdaterar seedningslistorna i sprint resp distans inför varje period sedan gäller dessa under hela perioden, de uppdateras alltså inte under perioden oavsett hur det går för de aktiva. Linns framgångar i distans kommer att synas efter innevarande period, Linn kommer sålunda att vara oseedad även på söndag.
Tack Jörgen.
Herregud vad vi saknar våra stafettherrar ikväll :) bra laginsats och Leo är nästan 5:a.
K: Bara 3 sek upp. Synd för Leo att topp 10 kommer efter OS…
Underbart att se herrarna Johansson, Gisselman och Ekberg idag men bra insatser rakt igenom.
Väldigt dåligt av WC att inte kunna ha löpande uppdatering på högsta nivå. Nästan pinsamt att en av dom hetaste åkarna inte är seedad 7 4 2 2 1 är hennes senaste distanslopp men inte bättre seedad än i Goms typ.
Ingen Kläbo idag i ett tunnare startfält än normalt. Vinner Pellegrino idag i hans avsked från sprintscenen?
Storbritannien har 5 åkare till start idag i herrloppet. Måste vara rekord för den nationen.
Igår var 13 av de 17 främsta på damsidan från Sverige (6) eller Norge (7). Norge hade en extra plats p.g.a. TUW:s friplats som ledare i SC. Sverige tog de två första platserna men sen var det mycket Norge: 3, 4, 6, 7, 10, 11 och 13. Sveriges platser: 1, 2, 8, 12, 15 och 17.
Norge kan sägas ha genomgått sitt generationsskifte på ett bra sätt nu och ha en ljus framtid även utan Heidi Weng (34) och Slind (38). Det lär bli många fajter mellan Sverige och Norge framöver, hoppas på få se flera stafetter i världscupen också. Frankrike och Italien har bra och unga åkare som kan bli bra likaså Kanada. Finland ser lite mörkare ut och även frågetecken kring deras förbunds ekonomi, igår bara tre finska damåkare, de hade inte råd att skicka full trupp, men tror att de reder ut det och finns finska damtalanger.
Heidi Weng tog igår sin 126:e individuella pallplats i världscupen. Ingen annan idag aktiv är i närheten, Diggins är närmast med 78 individuella pallplatser under nästan lika många säsonger (15) som Heidi (16). Då ska man betänka att Heidi fajtats med Björgen (184), Johaug (160), Kowa (104) och Flugan (73) under många år sen dagens svenskar + Diggins och trots det tagit så många pallplatser. Kan mycket väl bli en 127:e pallplats imorgon i masstarten. Antar att Heidi fortsätter även nästa säsong, VM i Falun lockar nog henne men hur sen?
Läser nu att Ribom vaknat med magbesvär och inte kommer till start idag.
Jörgen, du ser väl hur det gick för Mackie i kvalet.
Förutsättningarna i sprintcupen efter proligen damer, topp 4:
1. 720 p – Dahlqvist (0 p i kvalet, 15:e)
2. 718 p – Hagström (10 p i kvalet, 3:e)
3. 708 p – Fähndrich (8 p i kvalet, 4:a)
4. 655 p – Sundling (12 p i kvalet, 2:a)
Mellan Hagström och Dahlqvist gäller att Dahlqvist måste placera sig före Hagström annars går Johanna om.
Fähndrich är 10 p bakom Hagström och 12 p bakom Dahlqvist. Måste slå Dahlqvist med tre placeringar i toppen. Sen lite osäker på vad som sker om Fähndrich är exakt 2 placeringar före Hagström i toppen för då hamnar de på samma poäng, har inte kollat vad som gäller då i reglerna.
Jörgen – Dahlqvist var väl 7a i kvalet? Tight är det oavsett!
Swestam: Ja, Mackies starka sida är inte sprint, du såg väl hur det gick för Milla i kvalet?
Ruben: Ja rätt jag måste ha sett fel, korrigerar. 7:a ger 4 p:
1. 724 p – Dahlqvist (4 p i kvalet, 7:a)
2. 718 p – Hagström (10 p i kvalet, 3:e)
3. 708 p – Fähndrich (8 p i kvalet, 4:a)
4. 655 p – Sundling (12 p i kvalet, 2:a)
Då skiljer det 6 resp 16 p. Rafflande. Maja vinner om kommer på platsen efter Johanna och 3 platser efter Fähndrich.
Fähndrich mot Diggins och Sundling i heat 1 är ju lite riskabelt för schweiziskan men chansen är väl god att Diggins drar på och det blir snabbaste kvarten.
Svahn är en strykning från att bli seedad imorgon. Det kostar henne 20 extra startplatser
Varför tränar inte Johan Granath skidskyttar ?
Erssons kval var kanske lite svagt men får hoppas han presterar i heaten.
Dahlqvist, Hagström och Fähndrich alla i semi 2. Rafflande.
Risk att en av sprintcupskombatanterna ryker ut i semin. Är rädd att det blir Hagström.
Eller inte. Allt avgörs i finalen! Fördel Maja nu. Fähndrich måste väl bli tvåa och Maja sist för att passera och tror näppeligen att Hagström tar Maja i nån spurt.
Erik Johansson, bragdguldsvarning.
Två svenskar i herrfinalen! Inte illa!
Så jäkla kul för Pellegrino! Lucas C har förtvivlat svårt att nå en pallplats trots hans höga fart som han haft i många många år.
Grattis Maja till sprintcupen igen! Hagström tvåa och Fähndrich trea. Åter en svensk trippel i sprint. Så starkt.
Och kul med Grahns pallplats men var körningen från Heggen okej mot Johansson, norrmannen var inte före i spåret eller räknas det som race incident? Kanske juryn diskuterar den saken, än så länge preliminärt resultat hos FIS? Sen kul att Pellegrino vann förstås, så glad han blev.
Kul med lite omväxling. Mycket publik jämfört med många platser i Europa. Banorna i Kanada och USA har ofta en lite annan karaktär och är inte så komprimerade och smala som hemma. I Europa ligger själva arenan oftast i banans absolut lägsta punkt så loppen avslutas alltför ofta med en jättelång nerförskörning med allt vad det innebär. Inga jättestora vallalastbilar heller så även det en fördel tycker jag faktiskt. En tour på ett par veckor i Kanada kan gott ersätta bergsklättringen som vi kör med nu.
Löpning och skidåkning kan så gott som alla syssla med men längdåkning på elitnivå är svårt och komplicerat. Så att utvecklingen för unga åkare inte går spikrakt uppåt är naturligt. Det går i etapper och åkarna kan jobba med helt olika detaljer för att bli bättre. Rätt vad det är stämmer allt och då avancerar man en nivå. Det gäller att vara envis och ge så många som möjligt möjlighet att nå sitt max.
Men är man redan i den yttersta eliten är det ett stort misslyckande när man plötsligt blir klart sämre som just nu gäller för våra två bästa killar.
Inför idag är det endast distans- och totalcupen som återstår att slutföra. Maximalt kan en åkare ta 130 p idag om vinner båda bonuspoängen (2×15 p) + själva tävlingen (100 p).
Herrar totalen:
1. 2171 p – Kläbo
2. 1731 p – Amundsen
3. 1387 p – Pellegrino
4. 1218 p – Heggen
Kommentar: Pellegrino avgjorde kampen om tredjeplatsen igår, Heggen kan inte ta in försprånget nu.
Herrar distans:
1. 1036 p – Kläbo
2. 1024 p – Amundsen
3. 914 p – Nyenget
4. 883 p – Ree
5. 825 p – Stenshagen
Kommentar: Alla fem norrmännen tävlar idag och inga placeringar är klara i förväg.
Damer totalen: Pallen är klar och klappad – Diggins vinner före Ilar och Dahlqvist.
Damer distans:
1. 1285 p – Diggins
2. 1019 p – Ilar
3. 931 p – H Weng
4. 884 p – Karlsson
Kommentar: Alla fyra tävlar idag. Diggins förstaplats är klar men i övrigt kan det skifta om någon av de andra tre har en (mycket) mindre bra dag samt finns bonuspoäng med i bilden två gånger under loppet.
Svahn är bara 16 poäng efter Weng i totalen så hon kan gå förbi och bli femma.
Då har vi fyra svenskor topp 5 bakom Diggins: Ilar, Dahlqvist, Sundling och Svahn
Det ser bättre ut än att ha en norska insprängd där.
Annars är väl största spänningsmomentet om Svahn skall kunna göra ett hat trick i Lake Placid. Lite som Stina Nilssons avslutning av 2019-säsongen i Kanada när hon vann 3 dar i rad.
Ruben: Ja sen förstår jag inte riktigt varför Amundsen åkte i sprinten igår med tanke på att distanscupen ska avgöras idag, nu har Amundsen gårdagens fyra sprintlopp i benen då han gick till finalen igår samtidigt som Kläbo stod över sprinten helt..
Jörgen: Distanscupen känns som den har lägre status än sprintcupen så Amundsen kanske inte bryr sig om den så mycket. Delcuperna ger väl heller inga prispengar, endast totalen, vilket är lite märkligt. Där borde FIS tänka om.
Värt att notera är att de som slutade topp 6 i damernas sprintcup var just de 6 som var i finalen igår!
Ruben: Fast Amundsen slutade på 12:e plats i sprintcupen (inkl gårdagens finalplats, han låg nog sämre till innan) det verkar ju meningslöst att ödsla krafter där när andraplatsen i totalen redan är säkrad och har stor chans att vinna distanscupen? Kläbo tänkte nog så och skippade sprinten.
Och ja du har rätt gällande inga prispengar till de främsta i sprint- resp distanscupen. Endast till plats 1-20 i totalen samt till vinnarna damer resp herrar i U23-cupen (6.000 euro var). Håller med dig om att FIS borde tänka om gällande prispengar i delcuperna.
Jörgen: Jag menade inte att Amundsen satsade på sprintcupen på något sätt. Min känsla är att distanscupen inte har så stort fokus bara förutom för Kläbo som vill vinna alla cuperna. Men jag håller med, lite märkligt att han körde igår och slösade energi på ett betydelselöst lopp när Kläbo vilade.
Lurad! Trodde damerna startade 1730 enligt detta inslag…
Härligt, Jonna gjorde en klassisk Northug och körde på sista 500 m. Svahn också stark avslutning. När det blir så samlat så är det fördel för sprintarna.
Diggins kommer jag sakna för hennes prestationer men inte för hennes drama-flåsande liggandes i målområdet. Tråkigt att hon ramlade på slutet förstås.
Nu infinner sig ett vakuum innan det är dags för SM.
Kul för Sundling och Svahn men trist att både Diggins och Frida strulade bort sig på slutet. Kunde blivit en trippel idag igen annars.
Kallner: Jag håller med, Diggins kommer saknas på banan men inte efter målgång! :)
Overraskende sterkt løp av de norske løperne, med 5 blant de 10. Synd for Grøttimg som lå i front 500 meter før mål, men ramlet i siste sving, av ulike grunner, men ble allikevel nr. 4 i mål … Hun blir en hyggelig forsterkning på landslaget neste sesong …
Trist att Frida, Grøtting och Diggins ramlade på slutet. Jag gissar att Jonna vunnit ändå, men det hade blivit mycket mer rafflande. Och Grøtting imponerar verkligen!
Sen tycker att Viasats produktion har blivit helt super (när man slipper en viss bisittare som varit fallet den här helgen).
Lite spännande blev det men Sundling såg klar ut tidigt på den lite lättåkta skidbanan.
Gårdagens lopp gav en liten föraning om hur det kan se ut på damsidan om några år med en norsk dominans liknande den på herrsidan. Kan se ut, inget är säkert men mycket talar för att det blir så när dagens svenska damlandslag ger sig. I så fall är det stor risk att sporten dör som publiksport. Det krävs hårt jobb ute i klubbarna och i förbundet för att se till att det inte blir så.
Tobbe: Kan ju lika gärna vara ett Weng och Slind slutar efter Falun och våra bra väljer att fortsätta ett tag till. Är väl Maja som känns känns säkrast att hon avslutar.
Så tänker jag också. De flesta av de bästa norska åkarna är i princip i samma ålder (födda mellan 97-2001) som stommen i vårt landslag (97-99, förutom Maja och Jonna). Och det finns fortfarande ingen självklar världsåkare bland norskorna, bortsett från Skistad. Vi borde kunna ha många goda år framför oss. Sen ser det förstås tunt ut underifrån, i jämförelse med norska laget som successivt fylls på underifrån.
Jag tycker att det var trist att det inte blev hårdare körning i damloppet igår. Jag antar att för många av de bästa var nöjda med att vänta in spurten, samtidigt som Frida kanske inte kände att det skulle löna sig på den relativt lätta banan. Plus att första fallet kanske förstörde lite av möjligheterna till en tidigare fartökning. Lite snöpligt också med fallet i täten samtidigt som dom repriserade Diggins vurpa – det blev rörigt.
Det var ett väldigt hallabalo om Byström för nån dag sen nu är det tyst.