Drammen + Oslo
Världscupen fortsätter i Drammen respektive Oslo denna vecka – programmet är som följer:
Torsdag 12 mars i Drammen
Sprint klassisk stil prologer 14:00 finaler 16:30
Lördag 14 mars i Oslo
50 km fristil masstart herrar 10:00 damer 10:45
UTTAGNA TILL DRAMMEN:
DAMER SPRINT
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK
HERRAR SPRINT
Erik Bergström, Rehns BK
Anton Grahn, IFK Mora SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Erik Johansson, Falun-Borlänge SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
Jesper Persson, Åsarna IK
UTTAGNA TILL OSLO:
DAMER 50 KM
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK
HERRAR 50 KM
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
Truls Gisselman, Rehns BK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Jesper Persson, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Tråd skapad inför Drammen resp Oslo nu här på Skidpepp
Manne: Ser du skrev i Lahtistråden tycker konstigt Ersson inte är med, står om det på förbundets sida:
– George Ersson, som har imponerat i sprinten både i Falun och Lahtis har tyvärr fått lättare förkylningssymtom och avstår därmed från sprinten i Drammen.
– Edvin Anger har tillsammans med tränarteamet beslutat att han behöver mer tid innan han är tillbaka på tävling efter sjukdomsperioden. Det går åt rätt håll, men det är inte aktuellt att tävla i världscupen kommande tävlingar, utan han satsar istället mot SM i Umeå.
– Poromaa saknas också, han säger ”Kroppen reagerar inte som jag vill, och med så kort tid kvar på säsongen så är det rätt beslut att bryta här och istället fokusera långsiktigt och skapa bästa förutsättningarna inför nästa vinter.”
Rimliga uttagningar. Spännande gäng som herrarna skickar till Drammen. En av mina favoritbanor i sprintcirkusen.
För övrigt hoppas jag innerligt på en Calle-satsning mot hemma VM.
K: Håller med, jag gillar Drammen-sprinten också speciellt målgången med den långa uppförsbacken den är utslagsgivande och inte frågan om vem som får sug i sista nedförsbacken mot mål.
Ser att Myhlback är med igen, denna bana borde inte passa honom egentligen med målgången men han gillar ju utmaningar och bangar inte för något. Att Alvar ställer upp gång på gång i världscupen denna säsong plus i OS tycker jag talar för att han byter fot till traditionell längd nästa säsong som huvudspår. Glider i så fall rakt in i A-landslaget direkt förstås.
Ja, hoppas Myhlback byter, det tar nog något år innan han är bra på diagonal och skate men en supertalang som landslaget skall vårda, gärna från och med nu.
Jag tror Hagström kan vara bra i Drammen, den är inte så tung direkt.
Också glädjande att både Jonna och Linn kör femmilen, det skall verkligen bli kul att se.
Tom tippar (utan att veta om norrmännen är friska):
Linn, Skistad, Jonna
Kläbo, Valnes, Pellegrino
Kläbo, Nyenget, Korostelev
Ebba, Frida, Heidi
Jörgen: Jag tror inte Myhlback byter till traditionella skidåkning till nästa säsong. Han har ju sagt att det enda han tränar är stakning och att det är det han gillar att göra samt att han har ett ansvar mot sitt långloppslag. På VM i Falun är det ju bara 10km klassiskt som kan vara relevant för honom.
Tom: Du tror inte att hedegart eller Fjorden Ree är vassare än Korostelev på femmilen som går i fristil?
Jörgen: vi får se. Northugs sista fantomspurt på den internationella scenen var väl just där 2017 där jumbon Mattias Strandvall flinade imponerat mot Petter efter målgång.
Swestam, jag vet inte om Hedegart klarar de tuffa fem milen, men det tror jag ryssen gör. Ree däremot, ja han kan ta en pallplats. Det är alltid svårt att tippa de norska herrarnas interna plats på pallen. Iversen är absolut en pallkandidat också. Eller någon nationell åkare för övrigt….kan bli många norrmän i topp när jag tänker på det.
Jörgen… Tack för info, det verkar logiskt.
Jag är lite nyfiken på vad Ekberg kan göra på lördag. Jag vet inte om femmil passar honom, men formen har varit god på sistone. Han åkte ju bra i Lahtis, särskilt om inte skidorna var på topp.
Varför ska Maja åka 50 km skate? Är det för att behålla sin ställning i världscupen?
Myhlback må da vel bli storfavoritt på denne sprintbana, det er vel ingen løper som er i nærheten av hans stakekvaliteter i tradisjonell langrenn …
Storfavorit är Kläbo men nog borde banan passa Myhlback, det går ju att staka hela vägen. Jag tror inte heller att han kommer byta inom de närmaste åren, det viktigaste för honom verkar vara att göra det han själv vill/tycker är kul och det tycks ju varken vara skate eller klassisk distans (med fäste). Jag antar att jag är mera skeptisk till hans potential än de flesta andra verkar vara, då han fortfarande knappast visat någonting annat än stakning. Det känns också som att han (till viss del) slösar bort viktiga träningsår, om traditionell längd vore målet.
Superkul med alla våra bästa på damernas femmil. Maja åker garanterat för totalens skull men jag kan ändå inte se någon som borde gå före.
Tvivlar också på att Myhlback någonsin kommer att bli en längdåkare att räkna med. Det kan vara så att han själv går i samma tankar faktiskt och då blir hans val logiskt. Han har visat sig tåla den enahanda stakträningen och är troligen världsbäst i grenen och inkomsterna är sannolikt hyfsade. Bättre att vara en stakåkare i världsklass än att vara en medioker längdåkare med enstaka toppar per säsong när banan passar. Vi ska satsa våra resurser på killar som verkligen vill bli längdåkare och inte på killar som föredrar stakning.
Jag tänker på huruvida man ska ersätta Byström… Det sägs att det finns ett missnöje mot hur kommunikationen sköts i allmänhet, och rörande uttagningar i synnerhet. Samtidigt verkar våra damåkare vara nöjda med mycket – hur gruppen fungerar och framförallt möjligheten till personliga anpassningar och upplägg. Det senare är sånt som utvecklats och växt fram under Byströms tid och jag tror åkarna värderar dessa egna upplägg högt. Ska man ersätta honom med bara ett år kvar tll hemma-VM, är det nog viktigt att få in nån som inte rör om allt för mycket i grytan på en gång, utan kan ta vid där han slutar och göra mindre förändringar. Jag tror som Jörgen skrev, att man behöver se över situationen med dom personliga tränarna och deras roll vid uttagningar, men detta är omfattande förändringar som jag inte tror man ska börja dra i så kort inpå ett väldigt viktigt mästerskap. Efter nästa säsong däremot, är det nog ett bra läge att göra en översyn av hela landslagsmodellen.
För Majas del lär det inte ha någon betydelse för totalen att hon åker 5 milen så mest troligen för att hon är taggad för det eller blir det ett sent avhopp.
Thomson sa innan damernas 5 mil att hon inte vill tvinga åkare att vara kvar att åka, kommer inte vissa åkare lätt undan kritiken i det här fallet? Maja och Johanna kan jag tycka man ska göra undantag för men Moa I ? Den stor blundern som ställer till det är att Linn inte blir uttagen från början och inte ens är kvar som reserv är nästan en skandal hur det gick till.
Förra VM gällde Moa att hon inte fick åka nu duger det inte att vara kvar.
Jag är också väldigt frågande till Moa Ilars frånvaro från femmilen i OS. Allt fokus har legat på den konstiga hanteringen av Linn. Men för Moa verkar det ju bara ha varit att hon helt enkelt inte ville, utan ville fokusera på världscupen istället. Tycker det är en helt vansinnig prioritering. Inte minst utifrån hur loppet utvecklade sig. Hon hade, trots dålig form, haft en rejäl chans på OS-medalj där. Det måste väl väga större än en andraplats i världscupen? Tycker media har släppt den bollen alldeles för enkelt.
Gustav och Jossa,
Jag tror Moa ville ha de pengar som VC ger, mer än en liten chans på medalj. Och jag tycker också det var fel att släppa henne.
Gällande Myhlback (Tobbe H och Knutsson) så har jag inte tänkt på att han missar formativa träningsår, men det är korrekt. Slind bytte med bra framgång men hon var ändå traditionell, ski classic, traditionell. Osäker på om någon lyckats med endast Ski Classic -> Traditionell. Tror inte det.
Tom: Jag kan självklart förstå att Moa ville göra det. Men blir ändå en knepig situation att vara Byström..
Som loppet blev kört bakom så borde hon kunnat varit med i den gruppen vi hade riktigt bra material också den dagen,
Man kan inte tvinga någon att åka en femmil. Förstår dock inte varför alla åkte hem. Lag Edin var kvar till damfinalen, 3-4 dagar efter deras sista match.
Tror det blir stakfria zoner imrogon, annars hade Myhlback haft en jättechans.
Hade hellre sett Lindberg än Persson på femmilen.
Ilar rankades som åkare nummer 6 till femmilen och Dahlqvist nummer 7. De platsade inte i laget och frågade landslagsledningen om de fick åka hem i förtid för att förbereda sig till Världscupen på hemmaplan. Det kändes fullt naturligt och därför har det inte lett till någon diskussion.
Svahn rankades felaktigt som nummer 5 inför femmilen. Det ännu märkligare var dock att landslagsledningen inte vill ha några reserver och skickade hem även henne.
Märkligt att Ribom rankades som fyra (?) och Ilar som sexa inför femmilen. Jag skulle ha rankat Ilar som trea eller fyra.
swestam
Jag kanske missar något här, men om man bara utgår från formen under OS så kändes det spontant som att Ebba Andersson, Frida Karlsson, Jonna Sundling och Linn Svahn borde ha varit ganska givna på femmilen.
När det gäller reservplatsen fick jag också lite känslan av att Emma Ribom kanske hade ett litet övertag formmässigt jämfört med Moa Ilar. Samtidigt är jag inte säker på att det är så enkelt – men på 10 km fritt skilde det ju bara runt tio sekunder, och spontant tänker jag att det är en disciplin som passar Ribom lite sämre medan den brukar passa Ilar ganska bra.
Så jag försöker inte slå fast någon exakt rangordning här, men utifrån just de resultaten tyckte jag ändå att det var en lite intressant jämförelse.
Christer: Även om man beaktar Ilars svaga form under OS skulle jag nog ranka henne före Ribom på femmilen. Min ranking skulle då bli typ: Frida, Ebba, Jonna, Ilar, Svahn, Ribom och Dahlqvist.
Jag tycker det känns lite konstigt att sätta Moa Ilar före Linn Svahn. Om man ser till Goms-resultaten och att Svahn var snabbast i stafetten på OS, samtidigt som Ilars form var ganska svag, skulle jag personligen resonera annorlunda. Resultaten efter OS ger mig också rätt.
Christer: Ja, i Goms började Ilars form dippa lite. Men om man ser till hela säsongen fram till OS så såg jag att grunduppställningen i alla tre distansloppen borde vara Ebba, Frida, Ilar och Jonna. Och innan OS så visste man inte med säkerhet vilken form Svahn skulle vara i på OS. Sedan blir ju då frågan hur mycket man skulle justera uppställningen i distansloppen med det vi såg under OS (svagare form på Ilar, fin form på Svahn).
Men det som är min huvudsakliga poäng är att jag skulle ha rankat Ilar före Ribom på femmilen även med Ilars svaga resultat på de två andra distansloppen.
Can anyone here say if there will be stakfria zoner or not tomorrow? Otherwise its a pretty flat course, right?
EJ: Usually there is one ”stakfri” zone. One year Stina Nilsson came from last to first in her heat double poling through the whole zone! (Disq, no, but she was told never to do the same again)
The conditions and track in Drammen are often not suitable for staking. It is very wet tonight, so expect a salted, fast track tomorrow.
Här är några nyheter jag snappat upp på morgonen. En mindre och en gigantisk (tyvärr)
1. Det skall bli stormvindar under finalpasset, låter inte helt optimalt.
2. Alvar Myhlback verkar förlorad för traditionell åkning. Han säger till Aftonbladet att långlopp är hans grej, det han skall satsa på och traditionellt får bli någon slags krydda. Då har vi alltså förlora en av Sveriges största talanger till norska plojcirkusen. Bra jobbat skidförbundet.
Tom: Jag ser det så här: Längdåkningen har inte förlorat Myhlback då han aldrig varit en del av längdåkningen. ”jag kommer inte att lägga om någonting” säger han själv. Han har hela tiden varit stakåkare och kommer att så förbli. Bekräftar egentligen bara vad jag skrev här i går. Det här är inget nytt beslut utan det tog han (och hans far) förmodligen redan för ett par år sedan. Och jag gissar att förbundet har vetat om det.
Blir konfunderad av starttiderna på 5
-milen. Herrarna 10:00 på lördag och damerna 10:45?! Gissar att damerna åker på söndagen då.
rs – nej, de startar faktiskt under tiden som herrarna kör. Nytt påhitt som ska testas.
Herrarna borde väl hinna två varv och lite till innan damerna startar
Femmilen kan bli kul med damer som kan hänga på herrar osv. Kanske lite rörigt i TV men skoj att de testar tycker jag.
Det är väl frågan om dom kan fullfölja dagens tävling. Kanske vorde man försökt tidigarelägga, men det är kanske svårt administrativt med publik och så.
Tobbe H,
Ja det är bara att inse att så är det. Tyvärr.
Hade det blivit bättre TV och mera pedagogiskt om damerna istället startat 30 minuter före herrarna?
Jörgen: Ja, men bara om tv bara hade följt damloppet.
Nu vill Anger byta ut alla ledarna i landslaget skriver Expressen. Snacka om kaos.
Jörgen, då hade herrarna behövt passera hela damklungan ganska tidigt i loppet. Det tror jag inte hade funkat.
Skistad blir tuff att slå idag på denna banan. Men senast när Svahn blev tvåa för två år sen så hade hon kört 5-milen bara tre dagar före plus att hon körde i stort sett alla lopp den säsongen och säkert var ganska sliten. Då var Skistad tvåa i kvalet bara 1,8 s bakom Svahn, nu var hon hela 6,5 efter så kanske fördel Svahn ändå.
Ruben jag tror pallen blir 1. Svahn & 2. Skistad och sedan Sundling/Rydzek
Att Anger går ut och säger en sån här sak i en intervju istället för att ta det internt, kan jag inte tolka på snnat sätt än att han vill sätta press på Öberg och co att tag i problemen.
Drammen är minst sagt inte en bana som andra i VC. Flera skickliga åkare som normalt är bra i kval redan utslagna på herrsidan. Tycker ändå Grate visar sin kapacitet i slutet av säsongen och bör få nån plats i en träningsgrupp till nästa år.
K… Den enda träningsgrupp som skulle kunna va aktuell för Grate är A-landslaget och där kan jag inte se att han platsar sett till årets resultat. Jag tycker nog att det krävs mer för en landslagsplats, särskilt sett till hans ålder och att han inte gått framåt dom senaste säsongerna.
Moa I åker hem från OS för att satsa på VC. Formen är ok nu men samma nivå som OS. Okej, hon var kanske också rädd att bli sjuk på OS men den rädslan borde inte varit bestämt ett beslut att satsa på VC istället för vara kvar på ett OS som är vart fjärde år. Hennes chans att nå Diggens var minimal och det fanns inget som hotade bakifrån.
Jaaaa! Bra av Hagström också
Underbart att se Jonnas taktik att inte ge Skistad fördelen i utförsbacken som hon fått hela tävlingen fram till finalen. Grymt kört!
Skistad fick det egentligen som hon ville, styra och bromsa i tät men blir ändå nerspurtad. Imponerande av Jonna!
Trist för Grahn, såg ut som han hade en seger på gång tills det sket sig.
Underbar vinst idag. Aldrig sett Jonna så sprudlande glad i intervjun
Måste vara underbart att slå KSS i Drammen.
Ingen rolig tävling att titta på pga alla incidenter, men duellen mellan Skistad och Sundling var nåt alldeles extra. Riktigt härligt att se och mycket imponerande av Jonna.
Detta var väl Jonnas andra världscupvinst i klassisk sprint. Inget fel på hennes form iaf.
Missade tävlingen.. men vilken finish mellan Jonna och Skistad! Där gick man miste om något, perfekt för hemmapubliken utom att segern gick till Jonna!
Vad blev det av Svahn?
Jag gillar verkligen inte Drammen, där det inte går att göra någonting förrän upploppet. Då blir det också väldigt lätt incidenter. Men väldigt kul att se Jonna vinna även på det här sättet!
Jag tycker inte Grate visat något alls för a-laget nästa år och jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att han är betydligt svagare på tuffare banor. Vill man ha fyra sprinters skulle jag ta Anger, Grahn, Ersson och Persson (inte övertygat i vc men har den där imponerande segern i skandinaviska + intressant stigande utveckling sett ur karriärperspektiv) men åtminstone Danielsson borde också gå före. Jag hade hellre sett Bergström och Johansson också men dom borde passa bra till utvecklingslaget. Kanske även Algotsson hypotetiskt före Grate.
Såg precis damernas final. Ett av dom roligaste loppen jag någonsin sett. Sundling sopar banan med Skistad i klassiskt på ett äkta Skistad sätt
Så fruktansvärt bra gjort.
På en bana utan backar…VM ifjol, OS i år och nu detta. Unnar tyvärr inte Skistad en enda framgång så osypatisk! Nu kan man sova gott
Banan är väldigt chansartad med den nedförsbacken helt utan spår. Tråkigt med Kläbo, så ska det inte behöva gå. Man ska inte riskera hjärnskakning på en längdtävling. Nu drabbade det dessutom Alvar som inte fick chansen.
Håller med om Grate, han har gjort sitt i landslaget.
Göran: Tror inte vi ska vara så hårda mot Skistad. Hon ligger definitivt någonstans på autism-spektrat och då kan man tänka att det är väldigt imponerande att ta sig till världstoppen med den extra utmaningen. Det är därför ansiktsuttrycket ofta framstår som lite surt eller neutralt. Det är därför hon tränar med sitt eget team på hemmaplan nästan hela tiden. Det är därför Jonna inte kramar om henne efter loppet utan bara går fram och säger något kort. Skistad är inte osympatisk. Hon har bara inte alltid den sociala förmågan. Jonna vet nog om det och vill inte göra det svårt för henne utan tar hyllningsvarvet med Fähndrich.
Skistad är min favorit. En stjärna med fel och brister – underbart! Ömmar för henne.
Och förstås sjukt imponerande av Sundling. Spännande nu i sptntcupen när Dahlqvists form dalar lite. Allt kommer avgöras i USA. Dahlqvist, Hagström eller Fähndrich?
Northug har jag också tyckt mycket om med hans fel och brister – jämfört med den perfekte Kläbo.
Northug har jag aldrig varit så förtjust i. Ingen förebild och han kan ju också framstå som osympatisk…men mer med avsikt. Jag gillar faktiskt Weng mest av de norska åkarna. Inte för hur hon åker men för att hon är ett sånt yrväder och säger roliga saker.
Per, jag har exakt samma uppfattning av Skistad som du. Men jag förstår om folk uppfattar hennes beteende som osympatiskt, om man inte ser hennes sociala svårigheter.
Göran, jag håller med dig. Skistad har visat sig vara otroligt oskön, en riktigt, riktigt otrevlig människa. Hon må ha något psykologiskt fel, förutom tillväxthormonet, men hon är ful (osportslig), otrevlig och ja, en dålig medmänniska.
Man kan inte konstruera en sämre idrottare än Skistad. Hånar när hon vinner, är otrevlig när hon förlorar. Enough said.
Tom, lägg av med mobbarfasoner av en ung duktig idrottare! Kommentarer du utseendet hos manliga åkare? Skäms! Admin borde rensa den typen av kommentarer.
Såg Drammen i efterhand, så starkt och bra åkt av Jonna! Svahn hade en mindre lyckad dag samt upphämtningen till andraplatsen efter kraschen kostade säkert sen blev hon störd av Stavås Skistad i finalen.
USA blir avgörande för sprintcupen. Bara Hagström som har vunnit ett sprintlopp av de tre som leder sprintcupen denna vinter. Maja och Fähndrich har deltagit i samtliga sprinttävlingar. Hagström var inte med i Oberhof. Hade Hagström varit med i Oberhof hade hon nog lett med god marginal inför USA, de tres resultat i de tio tävlingarna:
1. Dahlqvist 720 p: 3-10-4-3-4-3-4-5-15-11
2. Hagström 708 p: 4-1-12-5-3-x-8-6-4-4 (1 vinst)
3. Fähndrich: 700 p: 5-21-3-6-2-16-3-3-20-3
Hur med de tre stora sprintfavoriterna?
4. Sundling 643 p: 2-4-1-x-x-1-x-x-1-1 (4 vinster)
5. Svahn 612 p: x-3-5-x-x-x-1-1-2-6 (2 vinster)
13. Stavås Skistad 402 p: 1-16-DSQ-1-x-x-x-2-DSQ-2 (2 vinster)
Man får åter känslan av att poängsystemet premierar närvaro. Testade att räkna om enligt det gamla poängsystemet som gällde innan med poäng till topp 30 (och inga bonuspoäng för prologen):
1. Sundling 530 p
2, Hagsström 449 p
3. Fähndrich 442 p
4. Dahlqvist 441 p
5. Svahn 425 p
X. Stavås Skistad 375 p
Med det gamla poängsystemet hade Jonna haft segern i sprintcupen som i en liten ask inför USA.
Detta visar att poängsystemet behöver göras om från att premiera närvaro till att mera premiera vinster och pallplatser.
Jörgen: Men tanken från början bakom det nya poängsystemet var väl just att det ska premiera närvaro. Fler deltagare, mer action, tätare tävlingar, mer oförutsett etc. Världscupen i grunden är ändå ett konstruerat kommersiellt jippo (cirkus eller underhållning) så man får ta det som det är tycker jag med sina nackdelar och fördelar. Åkarna prioriterar ändå i slutänden mästerskapen. I år blev det i alla fall av en ren slump en intressant avslutning av sprintcupen. Men alla vet att de två bästa kvinnliga sprintåkarna inte är med i den striden men kul ändå.
Skistad är verkligen en dålig förlorare, ser så sur efter att hon har förlorat. Och även om hon inte direkt gratulerade Jonna efter målgång så tror jag hon faktiskt har stor respekt för Jonna. Och hon kommer inte heller med några bortförklaringar, hon säger att hon helt enkelt måste bli bättre.
Sedan kan det väl diskuteras om hon har glimten i ögat när hon håller på att skicka pikar till svenskorna hela tiden.
Men jag tror hon skulle få mer respekt om hon tonade ner sin dåliga förlorarmentalitet lite, har ju varit fall där hon struntat att gå genom den mixade zonen och så. Samt om hon åkte på ett annat sätt, jag tror hon på denna bana hade kunnat åka mer offensivt istället för att bara försöka åka först och bromsa farten.
Men hon skall ha att hennes medverkan sätter verkligen färg på damernas sprint.
Intressant att Jonna vann när hon körde med annan taktik i finalen. Det har ju inte alltid gått så bra när hon provat med det. Men det kanske också bygger på att hon har utvecklat en del bitar i sin skidåkning också.
Tobbe H: Jo, man ville premiera närvaro men det skiljer alldeles för lite i det nuvarande poängsystemet där de sex första får 100-95-90-85-80-75 p. Tidigare 100-80-60-50-45-40. Mest skevt slår nya systemet mot pallplatserna där den tidigare ”poängbonusen” för pallplatserna är borta.
Exempelvis fyra fjärdeplatser är värda 200 p i gamla systemet och 340 p i nya systemet. Man kan alltså i det nya poängsystemet vinna tre tävlingar av fyra men trilla/missa i den fjärde tävlingen och vara 40 p efter den som tog fyra fjärdeplatser. Blir skevt.
Tobbe H… Men har dom uppnått målen då? Jag har inte räknat på det, men tror inte att det tävlas så mycket mer överlag, och mer spännande om cuperna har det ju oftast inte blivit helle. Nu blir det ovisst i sprintcupen, men det hör ju inte till vanligheterna Ilar och Diggins har resultatmässigt varit väldigt jämna i år, så det borde ha varit en jämn kamp om världscuptotalen, men pga det nya poängsystemet så blir det inte det.
Ölandsfåk, jag skrev ”ful (osportslig)”.
Trodde man skulle förstå att jag menar att Skistad kör fult.
Per: Det du skriver om Skistad och autismspektra är väl så vitt jag förstår din tolkning och inte alls så definitivt. Det är fullt möjligt att ha sociala svårigheter utan nån sådan diagnos och jag tror att det skulle vara känt om hon hade en. Personligen tänker jag att sviktande självkänsla skulle kunna vara en minst lika rimlig förklaring.
Kläbo missar Holmenkollen pga en lättare hjärnskakning:
https://www.vg.no/sport/i/16MWkX/klaebo-har-paadratt-seg-lett-hjernerystelse
Jörgen och Manne: Jag tycker också att poängsystemet är för mycket komprimerat och mycket väl kan justeras. Jag är inte påläst men visst är väl systemet för prispengar mer isärdraget och ”rättvist” och då kan man kanske se det som en liten kompensation då.
Annars tycker jag premieringen av bergsklättringsegenskaperna (som ingen tränar på vad jag vet och som dessutom delvis är viktrelaterat) är ett mycket större problem. Med tanke på jämförelsen Diggins-Ilar.
Tror inte alls att Skistad är autistisk men däremot klart introvert. Motsatsen till den jätteextroverte Diggins. Jag har jobbat med båda personligheterna och föredrar Skistadtypen som nog mest beror på att jag själv har dragning åt det hållet. Hur trevliga de är i verkligheten det vet man först när man lärt känna dem privat.
Tobbe H: Så här ser prispengarna ut (i euro):
1. 15.000
2. 11.000 (73 % jfr ettan)
3. 7.000 (46 %)
4. 5.000 (33 %)
5. 4.000 (27 %)
6. 3.000 (20 %) o.s.v. till 20:e plats som får 500 euro.
Att jämföras med poängen:
1. 100 p
2. 95 p (95 %)
3. 90 p (90 %)
4. 85 p (85 %)
5. 80 p (80 %)
6. 75 p (75 %) o.s.v. till 50:e plats som får 1 p.
Så ja det är mera skillnader mellan pallplatserna och resten i pengar än i poängen. Exempelvis fyran får bara 33 % av vad ettan får i reda pengar men i poäng får denne 85 % av vad ettan får.. Fullkomligt ologiskt och är poängskalan som behöver justeras så att pallplatser premieras mera.
Problemet med att försöka premiera närvaro via poängsystemet är att det inte går om man inte höjer statusen på cuperna. En höjd status kräver att fler prioriterar totalcupen och/eller delcuperna. En ändrad prioritering vore kanske möjligt om man gav stora prispengar för cuperna, men det har man inte gjort. Som det är nu har man snarare sänkt statusen på cuperna. Alla vet att poängsystemet premierar närvaro framför segrar, vilket begränsar statusen så länge många av de bästa inte går för cuperna.
Det er litt av en nedtur for sesongens dominerende langrennsløper, og ikke få oppleve årets største begivenhet, nemlig 5-mila i Kollen .. Men han får takke seg selv for kræsjen, med det tempoet han har i kroppen, kunne han lett ligget i front på dette tidspunktet, så klok løper som Klæbo er, burde han forutsett de vanskeligheter som oppstod der, og i svingen i bunn av bakken før oppløpet.. Men selv de beste kan gjøre feil, og i dette løpet ble det sykehus-tur, i stede for en sannsynlig sprintseier …
Tror nok at turen til United States også ryker nå …
Men Ansgar Evensen gjorde ingen skam på nasjonen, der han utklasset konkurrentene på det lange oppløpet ….
Jörgen: Ja jag gillar att kika på prispengalistan istället för poängen:
1. DIGGINS Jessie 182’300
2. SUNDLING Jonna 113’500
3. WENG Heidi 91’050
4. ILAR Moa 88’700
5. STADLOBER Teresa 82’350
6. SVAHN Linn 75’600
Om man räknar bort den stora klumpsumman (80 000) för tour de ski-totalen så skulle Sundling vara före Diggins till och med trots att hon stått över många tävlingar. Segrar premieras verkligen här, Sundling med 5 segrar jämfört med Diggins 3 där 2 av hennes kom i touren med betydligt mindre prispengar.
En annan observation är att svenska herrarna faktiskt ligger 3a i nationscupen bakom Norge och Italien, så helt usla är de ändå inte.
Skistad har sin personlighet och oavsett vad man tycker är det både spännande och triggande med olika personligheter bland toppidrottsutövare.
Måste framhålla att den spurten som Jonna bjöd på igår är bland det ruggigaste jag sett. Hon visade också vilken flexibilitet och strategisk förmåga hon har då finalen blev annorlunda mot vad vi är vana där hon brukar ligga i front och köra hårt men nu lät hon Skistad styra farten så det gick väldigt långsamt upp i backen. Skistad kunde alltså samla kraft men ändå hade hon inte en chans mot slutet på en bana som annars har passat henne bra. Jonna har varit med länge nu men hon är ett bra exempel på att det går att utveckla förmågorna långt in i karriären. Det är bara att titta på hennes kapacitet på distans också på senare år.
Vilket jävla dravel och skitsnack om Skistad.
Tobbe H: Helt enig angående TDS-avslutningen, om jag förstår dig rätt, den borde bort.
Jag stör mig inte speciellt mycket på Skistad, inte mer än norrmännen generellt, såsom överlägsna rivaler. Nu är ju inte det relevant för någon men Diggins är den i skidvärlden jag har svårast för.
Hva hadde Tour de Ski vært uten Alpe Cermis (monsterbakken), det er jo selve grunnfjellet og varemerket for hele touren. Det er det mest fascinerende løpet under hele sesongen, og så skiller det klinten fra hveten ..
Riktigt kul med en femmil i fristil och förhoppningsvis rätt så likvärdigt under skidorna. Liten prestigekamp mellan Andersson och Karlsson och mellan Sundling och Svahn. Dagsform avgör nog mellan Andersson och Karlsson medan jag tror Sundling åker ifrån Svahn till slut. Mulet och ett par plusgrader.
Berglund bland de tio vore riktigt bra tycker jag men hur är det med formen egentligen.
Pelle: Som jag ser det skiljer det i princip bara lättare åkare från tyngre, det tycker jag är väldigt tråkigt. För min del hade dom gärna fått avsluta med en tuff etapp men en som liknande traditionell längdskidåkning. Men det här har ni säkert redan diskuterat.
Jag tycker inte Berglund sett särskilt bra ut någon gång under hela säsongen. Känns som vem som helst av Berglund, Gisselman, Ekberg och Johansson kan bli bäste svensk med en bra dag. Berglund borde dock vara säkraste topp 20-tipset.
K. Tack! Bedrövlig nivå att diskutera Skistads ev diagnoser och personlighet! Hoppas admin kan styra upp lite.
Ett fun-fact fra Drammen. Det ble også holdt en herre-tevling i world cup, det var Kristian Kolleruds første world cup start, men han har vært i sporet i Drammen før. Han har vært med i løypepatruljen, han har rigget stadion, han har delt ut blomster(blommor) til vinnerne.
Kollerud er også Kristine Skistads sparring partner på trening. De har hundrevis av timer sammen i sporet på Konnerud.
Tommelen opp for Ölandsfåk.
Vansinnigt upplägg idag. Jag skulle snarare vilja se ännu närmare bevakning av varje enskilt lopp, fler kameror och mellantider – absolut inte tvärtom. Jag sitter alltid med live timing för att få bättre överblick än sändningarna kan ge.
Blir intressant se hur de löser TV-produktionen idag. Är ju i Norge så det borde bli bra men med upplägget vete katten.
Tror det varit bättre TV om damerna startat först och herrarna en halvtimme senare. Då kommer de i mål någorlunda samtidigt. Herrklungan lär komma ikapp och strömma förbi ett antal damåkare men komma ikapp damernas tät nä det hinner de nog inte med innan målgången.
Nu blir det nog lite rörigt med herrarna iväg först och damerna 45 minuter senare på en 8,3 km slinga eller om det nu är 5 km. Men vi får väl se.
PS Skistads ev diagnoser behöver vi inte ventilera och diskutera här tycker jag DS
Gillar verkligen inte det här ofokuserade upplägget i Holmenkollen, det blir inte alls som det ska vara.. Jag vet ju inte vad som händer i damloppet nu, vem börjar bli sliten, vem ser pigg ut, någon som har dåligt glid o s v?
Vad tycker vår norske vän Pelle om upplägget?
95% herrar i bild, väldigt norsk TV produktion får man säga….
Ilar är definitivt inte i samma form som innan OS, är långt efter tätgruppen om ca 24 åkare redan efter ca 15 km och långt kvar till mål.
Känslan är att Ebba inte har dagen, hon kanske är sjuk?
Svårt att veta då man inte får se dem så ofta men något stämmer inte för henne?
Jonna däremot blir farlig idag.
Norska mästerskapen på herrsidan, ser ut att bli 1-8 där. Hade varit 1-9 med Hösflot Kläbo. Snart är de i mål och då får vi se mera av damerna.
For en løper Hedegart er.
Det svakeste løpet hans under hele sesongen er bronsemedaljen under 10 km i OL …
Der takket Frida for laget … ;)
Bra upplägg av Frida, hon lägger in överväxeln när herrloppet är över så hon får vara i bild och glänsa!
Skämt åsido, hon gör som vanligt och driver upp tempot efter skidbytet.
Det blir en spännande spurt om 2:a o 3:e plats?!
Kross X 3
Weng ville inte gratta, är hon förkyld?
Äntligen första trippeln någonsin på distans för damerna! Såvitt jag vet i alla fall. Det har tagit lång tid trots att de varit så bra i många år. Och då var Ebba och Ilar inte ens med i täten.
Fantastiskt kul med trippel på distans har det hänt tidigare?
Såg ut som om Weng grattade på avstånd men ville inte närkontakt. Kanske förkyld eller rädd för att få bacillusker inför avslutningen?
Ganska tråkiga lopp idag med norsk och svensk dominans.
Frågetecken kring Ebba för så här långt efter ska hon inte vara. Kanske förkylning på gång där och Lundgren får göra sig redo hoppa in som ersättare till USA?
För min del behöver de aldrig ha en sån här start igen. Lördag – Söndag är mycket bättre.
Har Weng protesterat, hon såg sur ut i målområdet?
Verkar inte varit nån norsk protest enligt viaplaysändningen, bara en väldigt petig jury. Race incident tack o lov.
Weng såg väldigt sur ut ja.
Förklaringen till Wengs beteende i mål:
”Småsyke Heidi Weng ble slått på oppløpet av svenskene og havnet på utsiden av podiumet.
– Jeg er ekstremt fornøyd. Jeg var usikker på om jeg i det hele tatt skulle gå i dag, så jeg må ta med meg at jeg greier å bli såpass bra på en dag jeg er litt usikker, forteller hun til VG.”
Hur bra hade hon åkt om hon varit helt frisk?
Så Ilar är ur form och Ebba kraschade. Och ändå så en svensk trippel. Starkt. Femmilsnationen Sverige.
Riktigt grymt av svenskorna idag mest imponerad är jag av Linn ändå lugnt och metodiskt från start. Frida var väl väntad vinnare och att Jonna skulle vara med högt också väntat men Linn i en 5 mil i fritt två såg jag verkligen inte komma.
Synd för Ebba och varför åka vidare om det är så dåligt?
Jag läser att Ebba verkar ha haft en riktigt rejäl krasch där hon också slog i huvudet. Jag tycker spontant att de svenska ledarna kanske borde funderat på att plockat av henne och låtit en läkare titta på det istället för att låta henne åka fem mil. När adrenalinet släppte efter målgång fick hon rejält ont och nu är USA-resan i fara. Tråkigt.
Ebba har ett eget ansvar att inte köra skadad. Men hon är nog den som kliver av sist, tillsammans med Diggins.
Tradigt lopp i dag.
Knäskada oaktat, Ebba måste förbättra sin utförsåkning
Sen att Jonna skänkte bort 2:a platsen i dag är förbryllande. Det var som om hon inte hade på känn att Linn skulle komma i sista backen på stadion. Hade hon mött upp där hade Linn tvingats gå 2 ytterkurvor och dom hade varit sida vid sida över puckeln
Vad har hänt med Ilars form, hon har ju tappat det helt sedan före OS? Nu var det ganska löst idag men ändå.
Ernström: Jo, Ebbas grundteknik utför tycker jag ser bra ut, men när det börjar gå fort och bli klurigt blir hon ofta defensiv och tappar tekniken. Vill minnas att Gunde brukade ta liften upp i alpinbackar och träna utförsåkning i hög fart när de låg på träningsläger i alperna. Kanske vore något att ta efter?
Bra av Leo och Gustav. Det är väl ungefär där man vill ha dom. Truls också godkänd och Ekberg kan jag ha överseende med, på sin första internationella 5-mil.
Frida såg ut att göra vad hon ville, för mig förstärker det bilden av att hon, när hon får ut sin kapacitet, har en nivå över alla andra. Nu fick ju inte Ebba mäta sig, trist såklart men tyvärr känner jag inte riktigt att det bara är otur när hon faller. Jag har också svårt att se henne kunna matcha Fridas tempohöjning. Av mellantiderna ser det för övrigt ut som Ebba försöker gå i kapp första halvmilen efter fallet, utan att komma närmare, innan hon sedan skiftar fokus. Det är ju dock omöjligt att dra några slutsatser av det.
En riktig maktdemonstration av Linn. Jonna också såklart men Linn är starkare än någonsin. Sen tänker jag att det är ungefär vad man kan vänta av Moa på ett sånt här Pia Fink-lopp men visst borde hon kunna hänga med lite längre.
Kallner… Hon har trots allt åkt rätt hyfsat efter OS. Femma i sprinten förra helgen var väl nästan pers, och 7a på intervallen var också okej. Hon var därtill 11 på sprinten i Falun och 8a på skiathlon med glatta klassiskskidor, så bortsett från idag har hon hållt ihop det ganska bra tycker jag. Hon är nog rätt sliten vid det här laget och när andraplatsen i totalen i stort sett är säkrad, kan nog motivationen tryta. Men att hon kört alla lopp under hela säsongen och typ haft 10e-platser som lägstanivå, är smått sensationellt sett till hur hennes säsonger brukar se ut.
Otroligt härligt med svensk trippel idag, mig veterligen den första på distans på damsidan.
Ja, det är den första svenska damtrippeln i distans på damsidan, kan inte minnas att det har hänt tidigare däremot har det hänt några gånger i sprint som bekant.
Letade om det hänt bland herrarna. Kanske missat något men det enda som jag hittar skedde under VM 1989 i Lahtis som räknades in i världscupen också på den tiden: 15 km: 1. Gunde Svan 2. Torgny Mogren 3. Lars Håland
Det som hände idag var historiskt ur svensk synvinkel. Och i klassiska Holmenkollen dessutom.
Jag sitter och funderar lite kring utdelningen av Holmenkollen-medaljen och vill verkligen understryka att detta inte är ett påhopp på någon – jag försöker mest resonera högt och höra hur andra tänker.
Som jag har förstått det har **Ebba Andersson** nu tilldelats Holmenkollen-medaljen. Det är ju utan tvekan en av de största utmärkelserna man kan få inom nordisk skidåkning, och Ebba är såklart en fantastisk åkare med enorma meriter: VM-guld, OS-medaljer, starka mästerskap osv. Det är ingen tvekan om att hon tillhör världseliten och har gjort mycket för sporten.
Men samtidigt väcker det en liten fundering hos mig.
Holmenkollen-medaljen har ju historiskt varit starkt kopplad till just prestationer i **Holmenkollen** och till åkare som verkligen satt avtryck där. Och så vitt jag vet har Ebba faktiskt aldrig vunnit ett lopp i Holmenkollen. Det är lite där min fråga uppstår – hur mycket väger just resultaten i Holmenkollen när medaljen delas ut?
Om man istället tittar på **Frida Karlsson** så har hon ju faktiskt vunnit i Holmenkollen tre gånger. Det är ju rätt imponerande, särskilt med tanke på hur prestigefyllt just de tävlingarna är i längdvärlden. Om man ser till just Holmenkollen-historiken kan man därför argumentera för att hon i så fall har satt ett tydligare avtryck där.
Det är därför jag undrar lite hur juryn resonerar. Är medaljen idag mer en allmän hedersutmärkelse för hela karriären inom nordisk skidåkning, eller ska prestationerna i Holmenkollen väga tyngst? För om det senare fortfarande är en viktig del av kriterierna så känns det spontant som att Fridas tre segrar där borde väga väldigt tungt.
Missförstå mig rätt – jag säger inte att Ebba är en ovärdig mottagare. Hon är en av världens bästa skidåkare och har gjort fantastiska mästerskap. Jag försöker bara förstå logiken bakom beslutet.
Så min fråga till er som kanske har bättre koll på historiken kring Holmenkollen-medaljen:
Hur mycket brukar faktiska segrar i Holmenkollen väga in när medaljen delas ut? Och tycker ni att Fridas tre vinster där borde ha gjort henne till en mer självklar kandidat?
Nyfiken på hur andra ser på det här.
Synd at ikke rammen ble som ønsket i Kollen, men været (tåken) styrer man som kjent ikke. Og dermed sviktet også publikum til dagens konkurranser.
Det norske herrelaget skaper ingen glede lenger, til det er de alt for suveren, kontra konkurrentene.
48 sek, til beste utenlandske, 1:24 min nest beste og nesten 2 min, til tredje beste.
Men det som imponerte undertegnede var Hedegart lette og frie bevegelser i fristil. Han leker på ski, med et smil om munnen. Når han etter hvert kom i front ble det luke bakover, bare de med kapasitet hang med. Får bare håpe han velger langrenn fremfor skiskyting da ….
Og Karoline Grøtting bør få en blomst, som er på det private Team Anlegg Øst, sammen med Hedegart og Simpson-Larsen. Hun fikk første del av sesongen ødelagt. Med magesår som årsak ble det full stopp i slutten av november og fremover. Men på middels godt norsk team, blir hun en tiltrengt forsterkning fremover. Man må jo ha trua ….
Verkligen tunt med distansare både på dam och herr. Nu lät det i vinterstudion som om vi på herrsidan får framgång nästa säsong efer årets överträningar. Anger sa att han lärt sig.Hoppas spådomem går in och vi kan skörda nästa.
Det verkar vara en mer allmän hedersbetygelse sen länge, om inte annat tydliggjort av att Ingemar Stenmark har fått den ;-)
https://www.wikiwand.com/sv/Holmenkollenmedaljen
Christer: Holmenkollmedaljen deles ut av Foreningen Til Skiidrettens Fremme, en gammel konservativ forening, som ofte kalles Skiforeningen. Holmenkollmedaljen har ingenting med det norske skiforbundet å gjøre, ei heller med den norske stat. Hvilke statutter Skiforeningen har for utdelingen, vet jeg ikke, men det heter seg ”Holmenkollmedaljen for utmerket skisport” Første gang delt ut i 1895, og Sven Selånger ble den første ikke norske til å få medaljen.
Her kan det leses litt mer: https://no.wikipedia.org/wiki/Holmenkollmedaljen
Diggins får nu dra sig tillbaka utan en seger i Holmenkollen.
Hon borde ha passat på när hon hade chansen 2018, men precis som Kalla gjorde hon väl misstaget att inte byta skidor. Med tanke på hennes starka finish hade hon annars troligen vunnit tävlingen, istället för att bli 2:a bakom Björgen.
Anmärkningsvärt egentligen att Linn blir tvåa i Kollen i fristil! Vilken komplett åkare hon börjar bli. Och tvåa på 10 klassiskt individuellt förra helgen, vilka framsteg! Då återstår bara att ta pallplats på en individuell fristil..
Frida befäster sin ställning som 5-mils drottning. Ska hon dra sig tillbaka obesegrad på den distansen?
Knutsson skriver att Frida såg ut att göra vad hon ville. Och ja, man får väl det intrycket, men därför var det intressant att höra henne säga efter tävlingen att hon inte kände så värst pigg första varven och tänkte att detta blir en jobbig 5-mil. Men att det började lossna sedan och hon kände sig bättre o bättre allteftersom.
Slutligen är det förnämligt också med Jonnas tredjeplats idag, det var väl någon gång tidigare i Kollen när hon inte tog sig in på pallplats trots slagläge mot slutet, så ja, inget är självklart bara för att hon har ett bra läge. En bra svenskdag på klassisk norsk skidmark!
Gka… Vad menar du med att det är tunt med distansare på damsidan? Det blev ju trippel på femmilen idag, så jag antar att du inte menar landslaget. Men sen pratar du om Anger på herrsidan, så jag hänger inte riktigt med.
Det måste vara länge sen herråkarna utanför A-landslaget gjorde en så bra säsong som i år. Problemet är bara att det även är länge sen åkarna i A-landslaget gjorde en så dålig säsong som i år. För framtiden tycker jag dock det ser ganska hoppfullt ut.
Ebba och Jonna kommer vara de bästa svenska skidåkarna någonsin när de lägger av. Nu är det Kalla och Stina Nilsson men det kommer ändras innan den här generationens historia är skriven.
Trist ändå att inte få se kompisarna Ebba och Frida dra ifrån med 3 minuter. Jag längtar tills det stämmer för dem båda i samma fem-milslopp. Det är väl enda gången i vår livstid som något sådant kan hända…
Manne
GKA surar som vanligt när hans favorit Ebba inte lyckas och försöker nedvärdera vår topptrios prestationer idag
Noiger
Jonna ja, Ebba nej
Är det någon av de svenska herrarna som kommer köra ett seriöst höghöjdsupplägg nästa år? av de svenska landslagsåkarna? A la Kläbo?
Eller är det ekonomin eller motivationen som inte räcker till?
Stefan, jag har jättesvårt att förstå din motvilja mot Ebba, hon är liksom helylle rakt igenom, inte ett ont ben i hela den kroppen. Men each to his own som engelsmännen säger.
Jag tycker inte Ebba är helylle utan tvärtom ganska självisk och osympatisk. I tillägg har hon en svans av supportrar som är väldigt oförskämda.
Jonna Sundling däremot, där kan man snacka helylle. Och fantastiskt duktig, jag håller henne redan före både Stina och Kalla.
Jag tror att det är väldigt lätt att dra ganska långtgående slutsatser om människor vi egentligen vet väldigt lite om. Som publik ser vi oftast bara några korta intervjuer i direkt anslutning till tävlingar, ofta när åkarna är trötta, besvikna eller uppfyllda av adrenalin. Det är ganska speciella situationer och säger inte så mycket om hur en person är i vanliga fall.
Därför tycker jag det blir lite orättvist att utifrån sådana ögonblick beskriva någon som osympatisk eller självisk. Vi har helt enkelt inte den insynen.
Samtidigt tycker jag inte heller att en idrottare kan hållas ansvarig för hur enskilda personer på internet beter sig i kommentarsfält eller diskussioner. Det ligger utanför deras kontroll.
Man kan förstås ha olika åsikter om prestationer, tävlingar och sport i stort, men jag tror att diskussionerna blir bättre om vi försöker vara lite försiktiga med att tillskriva människor negativa egenskaper när vi egentligen bara ser en väldigt liten del av dem.
Christer: Takk for klokt innlegg
Sjukt låg nivå att diskutera ffa, kvinnliga, åkares personlighet. Fokusera på idrotten. Please! Eller åk själva gubbstruttar.
Ebba är jätteomtyckt i laget och jag har aldrig hört någon säga ett ont ord om henne.
Jag blir ledsen när folk skriver så elaka saker
Stefan fönekar sig inte. Skriver nedvärande saker om Ebba med ingen grund i verkligheten. Sluta med sånt skit!
Hele Norge (ihvertfall jeg) sender alle gode ønsker til Ebba med håp om snarlig bedring :-)
Ebba blir vel klar til Reistadløpet som arrangeres den 28 mars. Hun vant løpet siste sesong, i tillegg til Summit 2 Senja …
Christer – gällande Holmenkollenmedaljen läser jag följande på Wikipedia om den:
Från starten 1895 delades medaljen ut efter prestationer i ”Holmenkollrennene”, men senare har också medaljen utdelats till personer som har gjort en särskilt insats till skidsportens främjande. Från 2011 kan medaljen även utdelas till skidskyttar. Medaljen delas ut av Skiforeningen och anses vara ett av de finaste priser en skidåkare kan få.
Fram till och med 2023 delades medaljen bara ut till en person per år men det tycks ha ändrats från och med 2024 då tre personer fick medaljen, 2025 fick fem personer den och i år 2026 fick tydligen hela sex personer den så det har gått inflation i medaljen numera.
Läser på Skiforeningens hemsida att de skriver som motivering gällande Ebba:
”Ebba Andersson har utmärkt sig som en av de längdåkningens starkaste mästerskapsåkare, inklusive tre VM-guld 2025 och OS-guld vid damernas första femmil vid OS 2026.”
Är väl bara en tidsfråga innan Jonna och Frida får medaljen också inte minst med tanke på att de utser flera per år numera.
Tack Jörgen, Rastjapa och StefanGbg för svar om Holmenkollenmedaljen. Ja vi får hoppas att fler svenskor äras med den framöver