OS Damstafetten
Publicerat i 2025-26, OS Cortina
Stafett damer 14 februari 12:00
Svenska laget:
Linn Svahn
Ebba Andersson
Frida Karlsson
Jonna Sundling
Resultat OS 2022 (då 4 x 5 km nu 4 x 7.5 km)
1. Ryssland (Stupak, Nepryaeva, Sorina, Stepanova)
2. Tyskland (Sauerbrey, Hennig, Carl, Krehl)
3. Sverige (Dahlqvist, Andersson, Karlsson, Sundling)
Idag får vi besked om uttagningen – här på Skidpepp verkar vi vara relativt överens om vilka som ska åka:
Linn Svahn – Frida Karlsson – Ebba Andersson – Jonna Sundling
Om man kunde ta in någon åkare från övriga världen för att förstärka det förväntade svenska laget, vem skulle det vara? Diggins? Weng? Slind? Tveksamt. Ser faktiskt ingen utländsk åkare som med självklarhet skulle platsa i det svenska laget. Men storfavoriter har missat tidigare, svenska damlaget i Planica, det norska i Sotji, osv, så det kan bli spännande ändå.
Ryssland var inte med som nation 2022
Henry: Tyskan Pia Fink har faktiskt gått bättre än svenskan på sin sträcka de två senaste mästerskapsstafetterna men går inte säga att hon skulle platsa.
Heidi Weng tror jag hade gått in på första som stabil distansåkare med enorm rutin som kan lita på samt norskan har ett brons från skiathlonen och en god insats på 10 km från detta OS att peka på också. Svahn har åkt ett enda distanslopp i världscupen denna vinter (20 km masstart klassiskt i Goms sista WC-helgen innan OS). Även Slind skulle kunna komma i fråga på första, mycket bra distansåkare i klassiskt.
Jörgen: Varken Weng eller Slind slår Svahns avslutning om hon är i form. Nej, så jag skulle inte byta ut någon av de svenska damerna.
Jörgen… Jag håller med, det lär bli dom fyra, men det kan tänkas att man byter ordningen på Ebba och Frida.
Norges lag är lite svårt att förutspå. Det enda man vet rätt säkert är nog att Slind kör sträcka två och att Weng är given på nån annan sträcka. Sen ska övriga två sträckor fördelas mellan två av Simson Larsen, Drivenes och Fosnes. Jag skulle nog välja S-L och Drivenes, men är inte säker på att landslagsledningen tycker lika. Norges sprintstafettlag borde bli Slind och Drivenes, eller möjligen Fosnes och Drivenes och det kan kanske också påverka stafettuttagningen.
Ska inte Ebba köra andra och Frida tredje så som Fridas fristil ser ut ?
Swestam: Ja, Svahn behöver vara i bra distansform, hon har en sjundeplats från det enda distansloppet denna vinter i världscupen i Goms men då var skidorna inte tipptopp om minns rätt nu så det påverkade nog också. Linns fåtal/enda distanslopp som gör att jag inte är 100 % men hoppas självklart att det ska gå bra och anser att det är helt rätt uttagning om de nu tar ut Linn.
Vill dock till att hela svenska damlaget presterar som de ska. Norge har ett jämnt och starkt lag med tanke på resultaten hittills nu under OS så det är inte bara att ställa ut skidorna för en lugn runda i parken. Och vallningen måste förstås sitta också men det vet vi ju alla är en förutsättning så behöver egentligen inte nämnas.
Jag tror Norge avslutar med Weng, ett starkt kort i dessa banor.
Fosnäs hängde väl med ganska länge ändå i Skiathlon, var låg hon efter 8 km? Kunde vara en startåkare. Slind antagligen på andra och Simpson Larsen på tredje. Drivenes har jag lite dålig koll på exakt vad hon presterat i vinter, förutom att hon såg bra ut på sprinten.
Sverige tror jag kör Linn, Ebba, Frida, Jonna. I så fall kan möjligen Norge vara hyfsat med efter två sträckor, då det blir Frida som får köra upp ett säkerhetsavstånd för Jonna vs Weng. Om Norge och Weng är tilllsammans när sista startar skulle jag inte känna mig lugn, det är tufft därute..
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/moa-ilar-petar-sig-sjalv-inget-snack/
Angående Norges lag tror jag ändå man kör med Fosnes. Ledningen vill nog gärna ha in en landslagsåkare till, att köra med tre stycken icke-landslagsåkare skulle spä på den kritik som redan finns. Därtill har ju Fosnes gjort rätt bra och Drivenes bara kört sprint, så det känns kanske tryggare också. Drivenes får nog gå sprintstafetten istället. Jag tror det blir: Fosnes, Slind, Simson-Larsen, Weng, i den ordningen.
Året viktigaste lopp. Nerverna kommer sitta utanpå kroppen för mig. Jag är redan nervös. Som tur är, blir det ”mitt” lag som åker. Då har vi ”bara” vallningen att oroa oss för. Och häng-Weng, tills sista backen. Som jag unnar dessa otroliga tjejer guldet, den enda uppställning som varit i närheten var Ebba, Frida, Kalla, Stina. Men då var både Frida och Ebba U23, så denna upplaga är nog det bästa lag Sverige någonsin haft. Jag vill stoppa tågen!
Tom: Ja det här lär bli det överlägset bästa lag Sverige haft.
Det är en ganska klar skillnad mot 2019 där Stina var 20-talet sekunder sämre än Johaug även på en enklare bansträckning som i Seefeld. Hade Stina fått åka förstasträckor kommer vi lite närmare, men Kalla började vara på nedgång där runt 2019 så en riktigt vass avslutare hade saknats då.
Vill ha Ebba först, sen Linn, Frida o Jonna.
Ölandsfalk, jag vill ha Linn först, förstasträckan är man, mot man, som sprint mer. På strecka två vill jag ha Frida, så vi kanske till och med kan gå ifrån. På sträcka 3 vill jag ha Ebba som både kan ta in om det behövs eller utöka. Och på Jonnas sträcka vill jag ha Jonna…
Jag kommer inte skrika mig hes om man byter plats på Frida och Ebba.
För mig spelar det ingen roll i vilken ordning Ebba och Frida kör som nr 2-3, litar helt och fullt på båda två, de är i mycket bra form och kommer att göra det bra.
Vi borde snart få veta lagen då de sa skulle släppa efter herrloppet idag.
Det enda jag tycker känns öppet är om Frida eller Ebba kör tredjesträckan. Normalt Ebba men Frida var nog mer överlägsen i skate än i klassiskt de två första loppen. Ebba var väl ungefär likvärdig i de två teknikerna.
Regn och plusgrader i morgon i Val di Fiemme.
Här är några saker som kan gå fel och hur troligt det är:
Mindre vallabom -50/50 i stora mästerskap
Större vallabom -25% i stora mästerskap
Lindrigt fall – 25% i alla stafetter
Större fall 5% i alla stafetter
Sjukdom -5% risk
Superskidor hos Norge -40% risk
Superskidor hos Tyskland-40% risk
Superskidor hos Finland-50% risk
Superskidor hos USA -50% risk
Väder gör det omöjligt att gå ifrån -5% risk
Jag håller med Tom, stoppa tågen!
Tom: absolut bra uppställning!
Läser hos SVT att KSS åker hem till Norge nu då hon inte är uttagen till deras lag i teamsprinten. Blir det kanske Drivenes och Slind som i Goms?
Stafettlaget är nu meddelat:
Linn Svahn
Ebba Andersson
Frida Karlsson
Jonna Sundling
Norge kör med Fosnäs, Slind, Simpson-Larsen och Weng
Källa: SVT
Vilka åker i andralaget? Dom kan också ta en medalj!
Min gissning, förutsatt ingen vallabom, är att vi är lika med Norge när Ebba växlar över till Frida. Frida tar 15 sekunder på Simpson-Larsen, som Jonna kan använda för att spara kraft med, medan Weng rusar ikapp henne.
Då har vi en utvilad Jonna mot en stressad Weng på upploppet…
Stor Cred till Heidi Weng som tar sistasträckan. En vuxen norska.
på 10 km var Frida 47 s före Simpson Larsen vid 7,4 km-passeringen. Hon borde kunna dra ifrån 30 s åtminstone på tredje men kanske kan norskan gå med i rygg ett tag så att det inte blir så mycket.
Ge mig en sprallig Ebba. En sprallig Frida. En fokuserad Linn. En fokuserad Jonna. Svenska flaggan på kinderna. Och bra skidor. Då är jag nöjd.
Antingen så avgör Linn Svahn stafetten på första sträckan eller så blir det en grov svensk vallabom som ger finskt guld. Det är min känsla.
Norge har allerede gitt opp kampen om stafettgull. Har sendt hjem Milla, og stiller uten Drivenes i stafetten.
Har det någonsin funnits ett bättre damstafettlag än det Sverige ställer upp med imorgon? No pressure..
Peos, man kan argumentera för: Ebba, Frida, Kalla, Stina. Men…nej. Detta är det starkaste svenska stafettlaget någonsin.
Rastjapa: Kul se dig skriva här igen! Drivenes lär köra med t.ex. Slind i teamsprinten som de gjorde i Goms?
Roade mig med att räkna ihop placeringar för nationerna på 10 km fristil med tanke på stafetten, en liten indikator till styrka men stämmer exempelvis inte riktigt för t.ex. Tyskland där både Hennig och Rydzek inte deltog och Sverige ställde över Jonna. Norge fick lägsta (bästa) summan, det blev väldigt stor skillnad mellan Sverige/Norge och resten:
24 – Norge (4+5+6+9)
27 – Sverige (1+2+11+13)
102 – Finland (18+25+29+30)
105 – Schweiz (14+16+23+52)
106 – Kanada (8+17+34+47)
111 – USA (3+31+38+39)
119 – Frankrike (10+22+36+51)
157 – Italien (20+32+46+59)
157 – Tyskland (19+28+42+68) utan Hennig och Rydzek
161 – Österrike (7+41+55+58)
171 – Polen (27+40+44+60)
174 – Tjeckien (12+53+54+55)
271 – Lettland (15+61+94+101)
Fotnot: Räknade bara de med 4 deltagare med tanke på stafetten
Kollade in Fosnäs igen på skiathlon:
6.6 km var hon 11.2 sek efter.
8.1 km, då hade Sundling börjat släppa och var 8 sek efter tätgruppen, Fosnäs har då tappat till ca 30 sekunder efter Frida o co.
Svahn lär nog prestera ungefär som Sundling, kanske några sekunder bättre, på 7.5 klassiskt. Ett tänkbart scenario kan nog vara att Fosnäs tappar 10-15 eller kanske t o m uppåt 20 sekunder på Svahn på första sträckan. Fosnäs kommer naturligtvis att göra allt hon kan för att något sådant inte ska ske..
Not a 1:1 but back in 23/24 there was a relay where both Fosnäs and Svahn skied the 1st leg and Linn tagged off almost 1:10 ahead of Fosnäs.
EJ, and then there’s the valla….
EJ: Måste vara denna?
https://medias2.fis-ski.com/pdf/2024/CC/2285/2024CC2285RL.pdf
För övrigt samma svenska lag den dagen som startar för Sverige imorgon men då körde Frida tvåan och Ebba trean.
Startlistan finns här:
https://medias3.fis-ski.com/pdf/2026/CC/2469/2026CC2469SLES.pdf
Tyskland Gimmler – Hennig – Hoffman – Fink (väntat lag)
Finland Matintalo – Niskanen – Ryytty – Joensuu (Pärmen borta)
Schweiz Weber – systrarna Kälin först Nadja sen Marina – Fähndrich
USA Kern – Brennan – McCabe – Diggins
Vad tror expertisen om föret? Jämfört med Trondheim? Tidigare saltning?
Ölandsfåk, min gissning är att de vill inte salta för ofta för att inte ”döda” snön. I morgon skall det vara varmt och regn; då struntar man i att salta. Men det betyder tungt före, men; förmodligen; lättvallat. Min gissning är då -inte dumt för det starka svenska tjejerna.
Men det kanske finns någon gammal landslagsvallare som vet bättre?
Sverige
Finland
USA
Tyskland
Norge
Vilket guld är mest givet? Svenska damerna eller norska herrarna?
Svenska damerna.
Kollade SJ, tågen är inte stoppade???
Idag kl 12:00 står Sverige stilla när damstafetten startar. Mitt tips:
1. Sverige
2. Norge
3. Tyskland, ev i kamp med Finland och Schweiz
Sverige och Norge bör ha lucka till de övriga efter andra när Ebba och Slind kört sen skapar Frida guldluckan när kör mot KSL som Jonna förvaltar säkert och håller undan från Weng. Bronskampen kan bli spännande.
Ser för övrigt att trupperna till JVM och U23-VM i Lillehammer 2-8 mars har tagits ut av förbundet. Skapar inlägg om det här på Skidpepp senare efter OS. Om vill läsa om de uttagningarna finns det på https://www.skidor.com/
Tillägg: Även truppen till sista SC-helgen 20-22 februari i norska Åsen har tagits ut såg jag sedan.
Ingen nederbörd över natten här i Val di Fiemme o fortfarande uppehåll.
Som publik hoppas man ju att det håller i sig…
Självklart är norska herrarna störst favoriter. De kommer att vinna utan att förta sig. Svenska damerna kan nog få det tufft mot norskorna.
Svahn måste vara en bästa spurtaren nånsin på damsidan som åker en startsträcka. Säger något om Sveriges otroliga lag.
Jörgen: Kul att förbundet tagit ut fler åkare än normalt tidigare i U23-VM. Alltid känts så pinsamt när man haft tunna trupper så tom sprintåkare gjort distanslopp bara för att fylla den svenska kvoten av åkare.
Det som oroar är ändå herrloppet igår. Att de svenska herrarna var historiskt dåliga tyder ändå på att det inte bara var förmåga utan kanske även att det svenska vallateamet fick svårare med glidet när det blev varmare och mjukare förhållanden. Så egentligen skulle man önska att vädret skiftar igen med regn idag för det lär nog göra det lättare att preparera och jämnare förutsättningar. Vilket rimligen gynnar det formstarka svenska laget.
Per: Möjligt ett det inte var topp men Poromaas lopp är ändå i klass med var jag tror han ligger nu om man räknar bort fallet
Herrstafetten har ett inlägg här på Skidpepp sedan 06:00 i morse om ni vill separera diskussionerna, detta är damstafettens tråd 😊
Jossa: Ja, och jag kunde inte heller hitta avsnitt på loppet (t ex efter 4,9 där det väl är utför?) där herrarna tappade särskilt mycket. Men det var ändå kollektivt sämre än på Skiatlonen så man undrar lite.
Samtidigt är det bara Gisselman och Poromaa som är BETYDLIGT sämre. Och Poromaa hade nog varit på ungefär samma placering utan fallet = ca 12:a. (Inte 6-7 som hans föräldrar sa för han var redan 30 sekunder efter Kläbo före fallet och det var vad sexan Musgrave var efter i mål). Han låg 8:a före fallet. Så då är det bara Gisselman som gör det mycket sämre jämfört med skiatlonen.
Jörgen: Min jämförelse med herrarna gick ut på att värdera om de svenska skidorna är ett orosmoment inför just damstafetten. Därav att jag tyckte postningen passar här och inte i andra tråden.
Man blev ju inte lugnare när man lyssnade på Norska vallaren Micke Book som menade att det kommer bli svårt idag.
Gustav Berglund var ju t o m 10 placeringar bättre på 10 skate än på skiatlonen.
Att det är svårvallat kommer inte hindra Sverige idag.
Vinner Sverige med över 1 minut idag? Sundling kommer väl vifta med svenska flaggan och stanna upp och det tar ju lite tid också.
Per: OK my bad jag som läste för fort :)
Kom igen nu!
Svenska taktiken borde vara att inte dra en meter på dom 2 första. Bara se till att vara med. Kan aldrig tänka mig att KSL hänger Frida. Skulle hon göra det så har vi Sundling mot Weng på 7,5 skate…
Göran: Fast det är klart att Svahn ska försöka rycka i sista backen. Hon bör försöka spräcka fältet och kan nog ta 10 sekunder på sista kilometern. Och går Ebba ut med det avståndet blir det jobbigt för de där bakom att ta igen. Särskilt om fältet redan är utspritt och de inte kan jaga i en klunga med fördel utför och på platten. Och Ebba den kan definitivt inte ligga och köra på sparlåga om det är en klunga med flera lag. Sverige gynnas av att så många lag som möjligt är avhängda när de två sista sträckorna börjar.
Haag lugnar om vallning m m i försnacket. Hoppas hon, vallarna och Swestam har rätt om att materialet inte blir avgörande idag. Återstår då fall som X-faktor. Några fall blir det nog idag och det måste de svenska tjejerna vara beredda på att klara av om det händer. Bara upp igen och köra lugnt utan att stressa om det händer.
35 procent av svenska tippare hos Svenska Spel tror att Sverige vinner damstafetten med mer än 1 minut.
Lykke til, Sverige. Det trenger dere (ikke) :-)
Nu ska det snart avgöras! Nervöst. Stafett är stafett.
Per: Kan Linn ge Ebba 5-10 sek så absolut på 2: lär om inte annat Slind se till att det bara är 2 lag kvar .
Visst vi är favoriter. Men vi ska inte ta ut något i förskott. Då slutar det ofta dåligt.
I TV-studion var de helt säkra på seger.
Någon som var orolig?
Fin sträcka av Fosnäs, kunde inte gjort det bättre.
Linn stark som väntat.
Tyvärr bara 7 sekunder, samma som på toppen av backen. Men ändå en bra start.
oj, oj.. men lite spänning ska vi väl ha?
Swestam: stafett är stafett. Nu ramlade Ebba.
Har Ebba något glid alls?
Ebba tog slut där och dåligt fäste.
Snowplough Ebba
Bra att Ebba inte gett upp, nu gäller det, hålla emot eller tappa ut mot 30 sek.
Tycker Ebba ser ut att börja återhämta sig?
Kommer vara minst 20…
bye bye to the Gold
Nej, nej, nej..
Sverige gör en Norge
Då var årets roligaste dag över
Jösses!
Stackars Ebba
Tar vi brons är jag nöjd
Jaha, vad kan Frida göra idag?
Det är väl kört ändå?
Stafett är stafett. Sverige kan fortfarande vinna men också ramla igen.
Sverige, favoritskap och stafetter..
Hade Fosnäs varit på sista så.. Men nu har de Weng och hon tappar det inte, vi kan hoppas på silver? Ger inte upp hoppet om medalj men stackars Ebba! Såg osäker ut i utförskörningarna.
Irriterande att Norge är så bra nu när dom inte är så bra inviduellt
.
Alla som följt Linn Svahns senaste fem säsonger vet vad ANTIKLIMAX är – dagens damstafett blev denna sinnesstämning…
Tyvärr har vi en Jonna på slutsträckan som har tveksam form, men ändock den enda som kan köra idag.
Ridå.
Karma för Sveriges turguld i Sotji
FYI – Ls är inte jag, den riktiga LS är jag.
Ärligt talat gör Frida en svag insats idag.
Inte ens Frida tar så mycket på Norge nu, Norge åker stabilt idag!
Bara ett rejält fall med stavbrott o liknande kan stoppa Norge nu.
Great race from the Norweigians regardless of the falls.
Ett silver eller en fjärde plats spelar mindre roll för mig. Ett guld var det som gällde för detta stjärnlag.
Med Frida och Linn i sprintstafetten blir Jonna utan OS guld
2003 Jörgen Brink
2026 Ebba Andersson
Val di Fiemme highlights =)
Ps. Jag tillhör inte de överraskade. Ungefär varannan gång ni blåst upp sverige som självklara vinnare har det skitit sig
Ja, grattis Norge. De hade bästa laget idag. Man måste även kunna åka utför i lös snö som längdåkare.
Och Jonna borde ha fått köra 10 km skate.
Det ingår i skidåkning att stå på benen och idag var vi inte bättre.
Ebba gick ut väldigt stressat och ramlade redan tidigt. Hon fumlar och rumlar och stressåker hela tiden idag.
Men de andra 3 gjorde det bra.
Nu får laget ta hand om Ebba som nog får slita med det här i knoppen länge.
Norge njuter nog lika mycket av att ha ”knust” Sverige som att ha vunnit ett guld.
Ja tråkigt detta, men återigen, Norge ska ha beröm för att alla deras 4 åkare gjorde det riktigt bra idag.
Det hade blivit spännande om Ebba hade stått på benen och Frida fått starta 20-30 sek efter Norge, nu är det bara att ta nya tag till sprintstafett o 5-mil.
Är Fridas superform på väg att dämpa sig något? Linn o Jonna åkte fint, särskilt Jonna visar hur utförsåkning ska se ut!
Jonna vinner alltså sin sträcka och slår Diggins med 36 sekunder och så finns det folk som tyckte att hon inte var i form och inte skulle ha tagit medalj på 10km fristil.
Fy sjutton för Byström som offrade Jonna.
Fruktansvärt dåligt! Inte bara av Ebba utan också av svenska ledarteamet. Man visste ju sedan tidigare att åkare som är dåliga på att åka ut utför troligen kommer att trilla i den backen. Varför står det ingen ledare med full utrustning så nära som möjligt. Då hade halva tidsförlusten kunnat undvikas. För mig är det obegripligt. Sån nonchalans så man blir mörkrädd.
Helt meningslös intervju med Stefan Thomson. Bara utfyllnad.
Den bittra smaken av efterklokhet: När man såg föret hade det varit bättre att sätta Ebba på en fristilssträcka. Där var kurvorna något lättare.
No Gold for Swedish girls in the last 6 Olympic team events despite being favourite for at least 4 of them.
Lätt att vara efterklok. Lagledningen borde kört Frida på stäcka två och Frida på sträcka tre. Experterna pratar om Ebbas knä och att hon är ostadig utför och att det är lösa spår. Att åka utför med Skatepjäxor och skateskidor är ju något helt annat. Vi hade bästa laget och skulle haft Frida på sträcka två och Ebba på sträcka tre.
Alexander: Ja med facit i hand så, men jag hörde också till de som ville ha Frida på 3:e, det är svårt att i förväg parera alla orosmoment..
Føler virkelig med Ebba i dag. Men det ble meget utfordrende trase etter nedbøren, og dermed helt nye forhold enn tidligere i mesterskapet, og som Ebba ikke taklet, dessverre.
Men Karlsens ord står seg også denne dag at ”stafett er stafett” …
Gullet til Norge, vil jeg først fremst tilskrive Slind og Simpson-Larsen som gikk prikkfrie etapper, under disse forhold ….
Swestam: Och då körde Jonna ändå rätt länge bakom Joensuu för att säkra silvret. Plus att föret nog var mer fördelaktigt för henne i torsdags.
Frida gjorde en bra sträcka, hon åkte mycket snabbare än Jonna, det är KSL som gör en fantastisk insats vilket gör att den ser sämre ut.
Dessutom, hur bra tekniskt åkte inte Jonna på sin sträcka.
Återigen räddar Jonna en OS-medalj i stafett.
Hade vi bästa sträcktid på 3 av sträckorna idag??
Göran: Ja.
Satan var surt för Ebba men snyggt reda ut det ta ett silver till slut men tufft när man är så stora favoriter men stafett är stafett som sagt.
swestam: Väldigt väntad kommentar av dig nu var ju Jonna utvilad idag jämför med dom andra och var det ledingen ville åt även om läget inte blev vad dom hoppats på. och jag vet att Diggins åket sprinten men det var inte jämförbart med Jonnas sprint dag eller tycker du det?
Kallner: Din beskrivning av Ebbas sträcka beskriver väl hur det kändes. Det var verkligen inte hennes dag och förhoppningen var väl att det skulle stanna vid det och bli ett jobbigt läge för Frida, men inte mer..
Det är en motgång med silver! Det säger en hel del. Men vad är det för en förbannelse som vilar över de svenska damernas stafetter?
Vilka krafter är i görningen. Mattias och Charlotte lyckas inte bryta sönder bindningen från skidan med handkraft, så starka krafter i görningen. Tur att inte Ebba fick något benbrott. Surt för Sverige ”men dere i nabolandet må ha gull”.
5 mil om en vecka med nya förutsättningar…
jossa:
1. Det första man kan konstatera att Jonna inte är i dålig form och att hon inte hade problem med att åka i lösa förhållanden idag (och då kan man tänka sig hur hon skulle åkt i i fasta förhållanden). Eller har du du en annan uppfattning på denna punkt?
2. Jag anser fortfarande att Jonna inte blev så hårt belastad av sprinten att det skulle menligt ha inverkat på henne i fristilsloppet. Jag har i alla fall inte sett något som stödjer att hon skulle ha varit så hårt belastad av sprinten (utöver landslagsledningens vaga uttalanden).
Sedan att du tycker att jag kommer med en väldigt väntad kommentar bryr jag mig inte ett dugg om och det är inget som påverkar sakfrågan jag försöker diskutera.
Även Heidi plogade för att sänka farten in i backkurvorna, tycker inte Ebba gjorde fel som sänkte farten för att minska risken. Det är efter det som hon får ett felskär och gör kullerbytta. Hade inte bindningen lotsat där hade Sverige fortfarande tagit guld. Det var otroligt oturligt. Jag tycker också hon är otroligt starkt som åker på en skida till coachzonen, jag vet inte många som klarat det, i den paniken. Det räddar faktiskt silvret åt oss.
För övrigt blir jag så stolt av tjejernas sammanhållning. Det är Sveriges bästa och finaste landslag, trots att det är en individuell sport.
Nu är det två guld till som skall hem till Sverige.
Att Norge vann överlägset vet varenda fylke i Norge är tull / dritsnack. Det är inte maktdemonstration att åka ifrån någon på en skida. Med de sagt. Helt och hållet ebbas chabbel som slarva bort guldet
Tom, jag håller med dig, stolt över de svenska tjejerna, och väldigt glad att vi inte har ett osportsligt as som Heidi Weng i truppen. Trailertrash Heidi.
Johan: Varför ska du peta Jonna? Hon är den åkare som gör det bäst idag.
Självklart skulle Jonna åkt 10 fritt, absolut en silverchans hade det varit. 10 fritt är väl dessutom inte precis Riboms favorit?
Tom: Fast det är som Hanna Falk säger att det är ”förbjudet” att ploga i de förhållandena. Det sänker inte risken utan ökar den. (Weng borde inte heller ha gjort det i sista backen). Och när skidan var sönder ska hon rimligen inte ta med dej under armen. Det sinkar bara. Men hon kanske inte var säker på att den var sönder i o f s.
Världsfrånvänt att påstå att Jonna som åkte 17 sekunder långsammare än Frida stod för en bättre prestation. Men så lever Impact21 i en alternativ verklighet förstås
Jonna säkrade silvret åkte suveränt tekniskt och var inte ett dugg trött vid målgång, Frida var helt utslagen av trötthet efter sin sträcka. Går inte att jämföra då de båda hade helt olika förutsättningar vid start av sina sträckor. Stefan har nog bara följt loppet via live-timing!
swestam: Var väl lite galet löst idag på fira delen? visst kan man jämföra vad Jonna presterade mot Diggins idag men då kan man väl också jämföra tider mot vissa andra?
Vi kommer aldrig få veta vad Jonna kunnat presterat idag med ett lopp till i benen ock då mycket tuffare belastning. Har du något som stödjer det du påstår heller ledarna är ändå dom som är närmast.
Impact21: För att hon skulle vara pigg och utvilad till stafetten eftersom jag tror att dom två första loppen skulle suttit i benen till 10 km och varit för belastad så att hon inte tagit medalj.
Nåja, det är bara idrott
jossa: Mitt inlägg var en fråga till Johan som ville köra med Linn och Frida i sprintstafetten.
Stefan: Jonna åkte för att säkra silvret. Frida tappade tid mot Italien på slutet.
Stafett är grymt. Jag är fortfarande stressad. Och jag är fortfarande imponerad av Ebba. Bindningen går sönder, det har jag aldrig sett. Att bara tappa någon minut på den hela sekvensen är superstarkt!
jossa: Jag är lite osäker på vad du menar när du frågar mig om jag har något som stödjer det som jag påstår. Förtydliga gärna.
När det gäller den svenska landslagsledningen så tror jag så här: Man ville att Jonna skulle åka sin stafettsträcka så att Sverige kunde vinna stafetten med 1 minuts marginal och därför petade man henne från fristilsloppet. Man ville dock inte säga det rakt ut och istället hittade man på en vag bortförklaring om att hon behövde vila upp sig. Om det var så att Jonna själv ville avstå fristilsloppet så hade men uttryckt sig mycket tydligare. Landslagsledningens beteende i denna fråga menar jag att den ligger i linje med hur icke-transparent de har uttalat sig i andra frågor. I början av säsongen så mörkade de (eller ljög om man nu vill använda den beskrivningen) om Myhlback och OS. Och så har vi att landslagsledningen inte tillät Ribom att träffa media inför fristilsloppet för att man var rädda att det skulle uppstå en kritisk diskussion om uttagningen till sprinten. Samt att man hade belagt Ribom och Hagström med munkavle om hur man hade tagit ut sprintlaget (vilket man gjorde betydligt tidigare än vad man sa utåt) vilket Byström motiverade att han vill ha lite buzz för att göra de egna presskonferenserna mer intressant. Så därför litar jag inte på vad landslagsledningen säger.
Att Karlsson lägger upp loppet sämre men ändå åker fortare säger ju ändå något men hon ska självklart inte peta Sundling från någon teamsprint
Swestam har förmodligen helt rätt i sin teori om Byström tänkte, men kanske snarare att Sundling freshness skulle komma till pass om hon haft en jämnt läge mot Weng som det blivit idag om inte Ebba klantat sig
100% antiklimax…
Givet att Slind och KSL gjorde så starka sträckor hade det blivit en sjukt spännande stafett om Ebba inte ramlat. Ingen skugga över Ebba men jag har svårt att greppa att man inte lyckas träna in vettig utförsteknik när man är i världstoppen. Det måste sitta i ryggmärgen att man aldrig får ploga i grötsnö. Lite samma sak var det med Poromaa, och det finns flera andra som gör samma fel.
How is Ebba physically?
That was a nasty fall and she’s going to feel it once the adrenaline has worn off
swestam: Du skrev att du inte hittar något som stödjer att Jonna skulle vara hårt belastad, Men har du något som stödjer att hon inte var det ? Där borde väl ledarna ha koll ? Planica väl dåligt jämföra med och länge sedan men där gick inte milen bra ändå men ska man helt bortse från att det kontar i mästerskap. Diggons fast hon inte gick långt i sprinten så gör hon en svag insatts idag satt det i kroppen för henne med alla lopp ändå?
Myhlback har ju haft lite OS tankar hela sommaren det hade dom nog koll på
Maja/Sundling i sprintstafetten
Linn, Jobba, Ebba, Frida på femmilen. Tycker jag.
Coach-missen inför dagens lopp var ändå att byta Frida och Ebba på 2/3-sträckan. Jag förstår att man kan tänka så (skrev själv här att det var det enda som inte kändes säkert inför laguttagningen). Man kan förstå hur de tänkte men valet var ändå inte förankrat i tryggheten att Jonna alltid kommer lösa det på sista om hon är lika eller 10 sekunder efter. Istället ville de vara säkra på att t o m ha tidsavstånd nedåt inför sista. I efterhand hade det varit bättre om Frida hade fått ut med 7 sekunder försprång i klassiskt och sedan bara bombat på.
Stefan: Jo, Sundlings vila från 10 fritt kunde blivit viktig om Ebba inte hade ramlat. Då hade hon troligen gått ut med Weng och behövt gå på max för att ta guldet.
Svahn och Sundling gör vad de ska. Jonna såg väldigt bra ut i åkningen, bättre än i sprinten även om det då var klassisk så kanske inte helt jämförbart.
Ebba maximal otur, hade inte skidan pajat hade guldet varit möjligt ändå. Starkt ändå att inte ge upp och tappa ännu mer. Känslan är dock att Ebba inte är riktigt på topp under detta OS. Var nog lite starkare på VM i Trondheim.
Frida lite sämre än väntat med tanke på att hon hade många åkare framför att jaga. Satt 10an i benen fortfarande?
Att de ändå lyckas ta silvret visar hur bra de är. I Oberstdorf kunde de inte bärga en medalj efter Kallas mardrömssträcka.
Nu blir det till att ta revansch på femmilen och ta en trippel där!
Höghöjdseffekten kan ha börjat dala för Frida, men jag tror ändå hon kan vinna femmilen. Det blir hon eller Ebba som gör det, om man kan gå ifrån. Annars har både Linn och Jonna en chans. Med tanke på Wengs osportsliga uppträdande, igen, så hoppas jag Weng gör en riktigt, riktigt dålig femmil. Att stå och skrika och håna på sina motståndare som man besegrat enbart på att en bindning gått sönder är förskräckligt.
jossa: Jag tror tränarna har bra koll på åkarna, bättre än vad jag har. Men det är inte det som det handlar om här. Det handlar om att man inte är transparent och att man vill mörka de egentliga skälen till uttagningarna för att kunna styra narrativet och diskussionen och slippa jobbig kritik.
Och så missförstår du mitt exempel om Myhlback.
Frida gick ut lite för hårt första km, därav kom det en liten ”klubba” på andra varvet jmf med norskan.
Vi får ändå tänka att i ett historiskt perspektiv är detta så här långt ett av de bättre OS för ett svenskt damlag, och mer är att vänta.
Skidskyttarna däremot har mycket att fundera på, sämst när det gäller.
jossa: Hur Jonna såg ut i målfallen efter sprintfinalen säger väl en hel del om att hon inte var hårt belastad av sprinten. Och en dags vilodag hade räckt som återhämtning för att vara fräsch till fristilsloppet. det tycker jag är stöd för min uppfattning.
Fallet hade tagit 10 sekunder om hon kunnat använda skidan, nu blev det över minuten. Jag tycker fallet var trist men att bindningen gick sönder var skillnaden mellan silver och guld idag.
Det var vondt å se Ebba i dag, og sannsynligvis hadde Sverige vunnet gullet uten det fallet.
Men å kritisere Heidi for å feire høylytt foran svenskene, det blir litt pinlig. Jeg husker godt hvordan det var motsatt i Trondheim, og de svenske jentene holdt ikke mye tilbake da. Dette er en utendørsidrett hvor man nødvendigvis må være nær hverandre også etter at løpet er over. Alle de som faktisk løp har vel også sagt at Heidi får feire som hun vil, At de er skuffet, selvfølgelig. Men at Ribom og en leder blir så besviken at de kaller Heidi en dårlig vinner, kan like godt slå tilbake på dem selv som dårlige tapere. Heidi er ei kjempejente, og noen sure svensker kan ikke endre på det. For øvrig kommer nok de svenske jentene til å gjøre rent bord resten av OS, og det er vel fortjent. Dere er best :-)
Gunnar Bull: Du minns helt fel om Trondheim. Norskorna firade silvret som om de hade vunnit guld. Att jämföra det svenska firandet med Wengs skrikande är löjligt.
I VM innan dess rusade Weng fram när de svenska damerna blev intervjuade och hade missat guldet, och skrek rätt in i intervjun. Det finns på TV så…en gång är ingen gång. Två gånger är Heidi Weng.
Dårlig vinner, eller dårlig forlorar. Det beror på hvem du frågar :-)
Weng är rolig och yvig. Bara som hon avslutar idag. Plogar ner för näst-sista backen för att sedan ge 110 procent uppför sista backen. I en minuts ledning. Hon är en profil som har haft mycket motgångar på senare år. Tycker det är poänglöst att kritisera henne just idag.
Men segerhjältarna för Norge är Slind och unga Simpson-Larsen. När man ser tiderna är det tydligt att Frida ändå gör en bra sträcka. Ändå tappar Simpson-Larsen bara 10 sek.
Min topp 5-lista över svenska stafetthaverier:
1. Hans-Erik Larsson, VM 74 Falun
2. Jörgen Brink, VM 03 Val di Fiemme
3. Niclas Jonsson, VM 93 Falun
4. Mathias Fredriksson, VM 97 Trondheim
5. Christer Majbäck, OS 92 Albertville
Ebba, du får sjätteplatsen!
Per: Word om Weng
Varför åkte Weng så fort på upploppet? Ingen flagga, inget jubel.
Ville hon sätta en bra sträcktid? Segermarginal? Visa att hon kunde spurtat mot Jonna?
.
Charlotte Kalla fick till en vettig mening idag och den var väldigt bra:
”Glöm ej att Ebba har en lång historik med knäskador – därav hennes försiktighet i utförskörningar”
Stafett är stafett, det gör ont, eller, det skapar euforisk glädje när vi vinner!
Trevlig lördagskväll skidvänner, svenska som utländska!
Ebbas första vurpa påverkade henne resten av loppet och bidrog absolut till hennes plogning utför mot slutet. Om inte bindningen lossnat att hon gissningsvis inte tappat mer än 20 sek på fallet och då fanns möjligheten till ett svenskt guld
Hawkeye: Hun sa på et intervju etter løpet at hun ikke vågade stanna og ta et flagg eller nåt, fordi hun trolig ville satt det fast under skiene og alt hadde blitt krise.
Linn 4
Ebba 1 (3 före fallet)
Frida 3
Jonna 5
K: Om Frida får 3 skulle nog Ebba haft en 2:a före fallet.
Slind gick lätt ikapp och Ebba såg stressad ut redan från början. Det kändes redan där att Ebba gick under sin normala förmåga. Hon bör dock ha beröm för att hon bet ihop bra och inte hade tappat något jätteavstånd om det inte vore för fallet.
Sedan åkte väl också Frida lite sämre än vad vi vant oss vid senaste dagarna, men det är klart hon måste få en 3:a för en trots allt snabb sträcka.
Linn had the fastest time from both classic legs. I know comparing leg times doesn’t really mean too much, but its not like she had someone to chase or had a lot of ground to make up.. but she was 40 seconds faster than Niskanen, 25 seconds faster than Slind, 12 seconds faster than Matintalo. Dropped stadlober too. I think she is primed for a crazy 50km.
Löjligt att sätta Frida på andra enbart för att Ebba är sämre utför.
Lite knäckande ändå för Finland och de övriga nationerna där bakom att de får pisk av svenska damerna trots framåtvolt i snön och trasig skida…
När Ebba fick ny skida att åka på kom Tjeckien ikapp henne i samma veva. I mål var Sverige ca 4.40 min före Tjeckien.
EJ: Now that was interesting if Linn was 25 seconds faster than Slind!
I think it will be very interesting to see both Sundling and Svahn on the 50km.
However we know from earlier races that especially Frida but also Ebba is very good at the long distance races, so we´ll see what happens..
Kommer man våga peta Ilar på 50k?
At de som gikk første etappen hadde bedre tider enn etappe to var vel logisk, for sporet ble jo klart løsere etter hvert.
Jag fattar verkligen att många känner allt från frustration till sorg efter stafetten. Men om man ska prata om vem det är mest synd om i just den här situationen så landar jag ändå i att det är Ebba.
Inte för att de andra inte drabbas – stafett är lag, och när en sträcka havererar försvinner guldet för alla. Frida, Jonna och Linn gör sitt, men de kan inte “åka ikapp” en trasig bindning. Det måste vara brutalt att känna att man åker för allt man är värd, och ändå inte får chansen att avgöra på riktigt.
Men skillnaden här är att Ebba inte förlorar på en vanlig dålig dag eller ett taktiskt misstag. Hon vurpar, och sen går bindningen sönder – det är så mycket ren otur och kaos att det nästan känns overkligt. Och det är just det som gör att det skär lite extra: man kan acceptera att någon blir slagen, men det här var som att möjligheten bara rycktes bort.
Sen finns det också en mänsklig dimension. Frida, Jonna och Linn har redan fått uppleva OS-guld. Ebba har varit så nära så många gånger och har slitit sig till massor av medaljer, men just det där guldet saknas fortfarande. Att då få sin OS-stafett förstörd av en sådan grej… det är svårt att inte tycka att det framför allt är hon som ska ha den största sympatin.
Jag säger inte det för att hänga ut Ebba heller – tvärtom. Jag tycker bara att man får hålla två tankar i huvudet samtidigt: att hela laget drabbas, och att det ändå kan vara en person som får bära den tyngsta smällen. För mig är det Ebba i dag.
Jag tror också Frida öppnade för hårt och fick betala lite för det men hon är ju ändå bäst av alla på fristilssträckorna. Exempelvis 53 sekunder snabbare än diggins.
Linn och Jonna gör det ju också superbra. Jag håller med om att Jonna borde åkt 10an. Jag tvivlar på att belastningen är något större problem och det är OS vart fjärde år, det är värt att chansa. Förutsättningarna är inte optimala för henne, med banor, före och kanske framförallt den relativa höjden, men jag tror hon haft medaljchans.
Jag är väldigt besviken på Ebba. Även bortsett från fallet. Hon ska inte behöva åka så stressat och gå sig stum, det borde finnas en större trygghet i åkningen. Min känsla är att det ofta sett ut så för henne i stafetter men jag har inte hittat något stöd för det när jag kollat resalutaten i tidigare mästerskapsstafetter. Fallen är ju också helt självförskyllda och ett resultat av dålig teknik, stress och förmodligen stumma ben.
I övrigt får vi väl ta med oss det vi kan från den här stafetten.
Linn såg ut att ha total kontroll på första sträckan och om man tänker på Jonna: tycker ni det såg ut som om hon hade något större problem att hänga av Joensuu?
Hon spurtar inte ens, tar bara täten inför en utförslöpa och trycker sedan till lite extra och Joensuu är borta.
Lyssnade på NRK, de hade några lösa tankar om att kanske Diggins kunde göra något och att något spännande kunde ske i en kamp mellan Joensuu, Sundling och Diggins. De hade förstås då Jonnas skiathlon i åtanke, men det blev ju inget av det kan man lugnt säga! Tråkigt för Joensuu också, nu hade hon chansen att få spurta mot sin ”idol” men det gick inte..
Sedan hoppas jag verkligen att det blir samma uppställning till 5milen. Det skulle väl möjligen kunna vara så att Linn inte tror på sina chanser och därför inte är intresserad men om alla vill borde det vara givet.
Sprintstafetten kan inte vara någon större diskussion, det måste bli Jonna och Linn.
Jag tror inte man behöver tycka så värst synd om Ebba. Det är såklart tufft nu men hon har ju massor med mästerskapsframgångar och erfarenhet att falla tillbaka på.
@Christer
Dåliga skidor är en sak men detta är självförvållat. Hennes pappa och tränare hade dessutom uttryckligen sagt till henne att inte ploga i lössnön strax innan start.
Det ingår i idrotten längdskidor att inte ramla. Det är ett dåligt genomfört lopp från Ebba, från stressig start via 2 vurpor. Det har ingenting med otur att göra.
OM frida hade disponerat sitt lopp bätre hade sverige antagligen varit 20-30s närmare Norge men utgången hade blivit den samma.
Ytterligare en misslyckad stafett under Byströms ledning. Johan Olsson har sagt att om man ska skapa en lucka i en stafett så ska det vara en rejäl lucka och att en mindre lucka gör mer skada än nytta.
Lik förbannat är det just det Sverige väljer att göra. Varför? Ebba är också helt fel typ av åkare att ge ett sådant läge.
Sverige har ett så överlägset lag att man inte behöver leta efter sätt att vinna utan kan fokusera på att minimera riskerna för förlust.
Jag köper att Ebba gör en miss utför – hon ser stressad ut och gör en dum grej, och i längdskidor är det faktiskt en del av jobbet att hålla sig på benen. Så långt är jag helt med.
Men det som gör att jag ändå tycker det är mest synd om Ebba är att straffet blir helt oproportionerligt. En vurpa “ska” i normalfallet kosta sekunder. Här blev det i stället ett haveri när bindningen gick sönder, och då handlar det inte längre om ett slarvigt utförsåkande utan om att hon i praktiken blev fråntagen möjligheten att tävla normalt. Det är en enorm skillnad mellan “klantigt” och “katastrof”.
Och sen blir perspektivet ännu tuffare när man ser på vad som står på spel personligen. Frida, Jonna och Linn har redan OS-guld. För dem är det såklart fruktansvärt att ett stafettguld ryker – men de har ändå fått uppleva det där guldet och vet hur det känns. För Ebba… det här kan mycket väl ha varit livets chans att äntligen få det OS-guld hon jagat så länge. Att då vara den som både faller och får hela berättelsen på sig, samtidigt som materielen ger upp och gör konsekvensen extrem – det är svårt att inte känna att det framför allt är hon som får den tyngsta smällen.
Så ja: hon klantade sig i utför, men det som hände efteråt gjorde att priset blev orimligt högt. Och just därför landar jag i att sympatin hamnar mest hos Ebba.
Peos: Väldigt imponerande och kontrollerande av Linn idag. Snabbast av alla på sträcka ett och två. Frida åker väl i chock så prestation påverkas nog mycket av Ebbas sträcka och allt med en. Jonna full koll på allt och glider lätt ifrån Joensuu lite tveksamt glid på Finland också på dom två sista sträckorna…
Ernström, det var fel av Ebba att ploga, det sade hon själv. Inför hela världspressen. Även om exempelvis Weng också plogade för att sänka farten/risken. Ebba gömmer sig inte, hon tar ansvar. Att bindningen går sönder är dock otur/materialfel. Jag har aldrig sett det, i alla fall som ändå är varje år. Så jag skriver upp det på otur, inte oskicklighet faktiskt. Dessutom, att bara tappa 1.18 sekunder på det, när fallet är i en nedförsbacke, åka på ett ben, byta skida etc; det är snarare bragdguld än blame, i min bok.
Jag känner mer och mer lättnad över att det blev ett silver och att tjejerna verkligen VANN ett silver.
Impact21
Jag undrar om inte “taktik-kritiken” här landar lite snett.
Om Sverige är det bättre laget, är det väl snarare logiskt att ta initiativ tidigt: få position, tvinga Astrid Øyre Slind att jobba och eventuellt stressa/ödsla kraft. En lucka på ~6 sekunder är ju dessutom inte någon “dum halvlucka” i sig – det är bara en liten marginal som kan ge kontroll.
Och om argumentet är att “luckan stressar nästa svenska åkare”, då blir jag lite nyfiken: är inte det i så fall ett genomförandeproblem (att vara oförberedd på ett helt rimligt scenario), snarare än ett bevis för att taktiken att skapa separation tidigt är fel?
För mig känns det mer konsekvent att säga: luckan var ett verktyg – och det som hände efteråt avgjorde.
Orolig: Frida och Jonna gör det bra absolut och det är väldigt professionellt av dem att kunna göra det trots läget. Men silvret i sig gläder mig ingenting.
Christer: Jag tänkte på ett liknande sätt när jag hörde Olssons resonemang.
Men en liten lucka skapar stress, inte kontroll.
Istället för att känna sig avslappnad känner man sig jagad. I stafett pratar man ofta om jaktläge och det var precis det Slind fick.
Oavsett vilken taktik man väljer måste man utgå ifrån åkarnas styrkor och svagheter. Ebba har för dålig utgångsfart för att hantera en liten lucka. Däremot hade det varit ett bättre läge för Frida.
Även om det inte påverkar utfallet av loppet är det inte första gången en stressad Frida gör en sämre tredjesträcka. Det är en risk man borde ha identifierat och vidtagit åtgärder mot. Båda gångerna hon har åkt andrasträckan har slutat med guld. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Nu menar jag inte att Frida gör en dålig sträcka. Men det är långt ifrån den form hon visat tidigare i OS.
Tack för att du utvecklade. Jag håller delvis med dig. Oavsett taktik måste man matcha sträckorna efter åkarnas styrkor – och där kan man absolut diskutera om Ebba/Frida hamnade rätt.
Särskilt eftersom Ebba känns mer “naturlig” i skejt medan Frida ofta ser mest stabil ut i klassiskt. Kör man sin starkaste stilart blir man rimligen mindre stressad och får bättre flyt i stafett.
Däremot är jag inte säker på att en liten lucka alltid bara skapar stress – ibland kan den ge kontroll genom att man slipper klungan. Men jag köper helt poängen att vilket läge som passar är väldigt åkarberoende, och där kanske Frida hade hanterat en sån lucka lugnare än Ebba.
En annan sak. Jag såg ett klipp från norska kommenteringen där Fossesholm jublar (armar i luften) och dessutom verkar ha svårt att hålla sig för skratt precis när Ebba faller. Jag fattar att man blir glad när loppet svänger för ens lag, men när reaktionen hamnar på själva vurpan – i ett läge där det kan vara både skada och materialstrul – ser det inte snyggt ut. Extra märkligt, med tanke på att Ebba tidigare visat empati och stöttat Fossesholm efter hennes allvarliga knäskada.
Bragdguldet till Ebba, eller laget för den delen. Att Duplantis hoppar en centimeter högre är imponerande men att vurpa i nedförsbacke på en OS stafett när hela svenska folket tittar, se att skidan är trasig, få panik, åka på en skida i lös nedförsbacke, och bara tappa någon minut är det värsta (bästa) jag sett. Det är en mental styrka, och sinnesnärvaro som är helt otrolig.
Christer, norska damerna är riktigt osköna. Så glad för de svenska damerna.
Det är lätt att vara efterklok som man säger, men jag kan tänka mig att Ebba fått en bättre start utan försprånget till Slind.
Men det känns samtidigt naturligt att föregående åkare försöker pressa motståndet så mycket det går. Att inte göra det blir en ganska avancerad taktik i stafett sammanhang.
Den där kurvan kommer bli ett spöke för Ebba ett bra tag framöver. Hur många kommer hon att behöva göra den på femmilen?
Det må være deilig å være svensk og perfekt, i motsetning til de stygge og slemme nordmennene. Blir nesten dårlig av å lese noen av kommentarene her inne. Det gjelder heldigvis ikke mange, men et par av dere hadde nok hatt godt av å se litt innover i dere selv istedet for utover.
For ordens skyld så tror jeg vi er ganske så like, både svensker og nordmenn. Og dansker også, for den saks skyld ;-)
Jag har sett damstafetten igen nu på morgonen. Intrycken som fick igår under loppet förändrades inte.
Linn Svahn och Jonna Sundling – deras insatser i stafetten finns det ingenting att anmärka på, båda genomförde perfekta lopp med full kontroll. Högsta betyg till båda.
Frida Karlsson – åkte okej men det var inte samma Super-Frida som vi sett tidigare i OS. Verkar ha försökt åka snabbt i början men det gick inte och fick anpassa loppet efter det. Mådde sen inte bra efter loppet och var inte med på presskonferensen senare (bara Ebba och Jonna som var med där). Superformen på väg att försvinna eller något annat? Vi får väl se under femmilen.
Det med Heidi Weng och ”spanandet” efter svenskorna i samband med målgången – hon är normalt en mycket sympatisk och fin person men hon kan ryckas med när tävlar och säga/göra mindre lämpliga saker då, det är bara att ha överseende med och är inget som jag lägger någon större vikt vid.
Alla är nog besvikna efter igår men vilket fint klipp från när laget pratade med kungen på FaceTime
https://vm.tiktok.com/ZNRfafM1t/
Ikke påfallende at Weng var i 100 etter stafettseieren i går, dette var absolutt hennes siste sjanse for et OL-GULL, som hun manglet på CV. Og jeg vil dertil si, at dette var meget fortjent etter en eviglang karriere, der hun måtte kjempe mot datidens dominerende langrennsløpere, nemlig Bjørgen og Johaug .. ”Æresrunden” din i går har du virkelig fortjent!
Sandra, min kung. Mitt landslag.