Goms
Världscupen fortsätter i schweiziska Goms denna helg som kommer – programmet är som följer:
Fredag 23 januari
Teamsprint fristil prologer 12:30 finaler 14:30
Lördag 24 januari
Sprint klassisk stil prologer 10:00 finaler 12:30
Söndag 25 januari
20 km klassisk stil masstart damer 11:15 herrar 14:15
UTTAGNA TILL GOMS:
DAMER
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Evelina Crüsell, Skellefteå SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Märta Rosenberg, Trillevallens SK
Linn Svahn, Östersunds SK
HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Emil Danielsson, Högbo GIF
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Anton Grahn, IFK Mora SK
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Jesper Persson, Åsarna IK
Inlägg skapat nu för helgen i Goms, den sista världscuphelgen innan OS.
Kul, undrar hur teamsprintlagen kommer se ut. Både damer och herrar.
Jag gissar på Häggström / Anger samt Ersson / Grahn men blir inte förvånad om det blir Calle i något lag. Jesper tror jag de sparar till sprinten.
På damsidan tror jag Dahlqvist / Svahn i ett lag, där Svahn får ”simulera” Jonna. Andralaget Ribom/Ilar?
Några OS-aktuella saknas i Goms. Vad tror vi om deras form fram mot OS?
Jonna Sundling – var med i Oberhof. Vi vet att hon är i bra form.
Ebba Andersson – har haft ett par otroligt bra mästerskap. Har erfarenhet att spetsa formen till rätt tillfälle
Frida Karlsson – Började bra, men fick avbryta TdS med känningar. Hoppas hon kommer med bra kropp o form
Truls Gisselman – Har som Ebba o Frida inte tävlat efter TdS. Andra mästerskapet. Spännande
William Poromaa – Blek säsong så långt. Oklart vad vi kan vänta av William. Frågetecken.
Formmässigt är jag inte orolig för Ebba, Maja, Jonna, Anger, Halfvarsson, Ilar. För mig är resten små frågetecken, är lite mer orolig för Poroma och Frida än de andra dock.
TA: Häggström /Anger blir det nog.
Blir det Ersson/Grahn ?
Ersson var märkvärdigt svag i sin kvartsfinal och ”dog” liksom bort från loppet. Man behöver ha mer ork för att klara flera pass med kort vila mellan. Där kan det vara bättre att kombinera erfarenhet och ungdomlig fräschör. Alltså Calle/Grahn. Då blir det samma tänk i båda lagen med 10 respektive 15 års åldersskillnad.
Kul att Calle är igång igen. Synd att han inte försökt göra en Iversen i sommar höst. Hoppas han ser Iversens resultat och tar en funderare inför nästa säsong och kopierar det Iversen har hjort. Halfvarsson skulle kanske rent av få följa med Klaebo till USA i sommar. Jag tror faktiskt Klaebo skulle vilja att Sverige hade ett starkt lag till Falun 2027. Nu går det ju att kopiera receptet från sidolinjen med.
Man hoppas att Linn Svahn kan genomföra tävlingarna i Goms utan hälsoproblem. Hur ska de svenska lagen i teamsprinten där se ut?
Maja Dahlqvist/Linn Svahn och Emma Ribom/Johanna Hagström, eller kanske Ilar/Ribom i andralaget.
Förstavalet i OS är kanske Dahlqvist/Sundling om inte tävlingen här visar på andra lösningar
Linn Svahn blir också spännande att följa i söndagens distanslopp. Om hon ska åka mer än sprint på OS behövs en placering i toppen här, och det här loppet bör passa Linn närmast perfekt.
Bör Linn Svahn köra Teamsprinten på fredag?
Jag tycker absolut nej!
Jag hoppas hon fokuserar på den klassiska sprinten på lördag, och gör det bra – med en teamsprint i benen lär nog inte Linn vara helt fit för att eventuellt vinna sprinten, och, allt som kan skada henne bör undvikas!
Det tråkiga är att min magkänsla säger att Emma Ribom får den fjärde och sista platsen till sprinten ifall hon besegrar Linn på lördag.
Om nu inte Linn får köra sprinten, varför skall hon ens åka till Italien och OS?
.
Jag kan tycka det är märkligt att inte Jonna Sundling åker den klassiska sprinten i Goms på lördag – det vore väl ett jäkla gott genrep inför OS?
LS: Med Falun och Oberhof så tycker väl Jonna att hon inte behöver något ytterligare genrep. Om det vore någon/några som skulle behöva ett gott genrep så vore det väl Frida och Poromaa.
LS: Visst är läget så för Svahn men vi måste utgå från att ledarna har koll. Det finns alltid en kravbild i tävlingsmiljö, och särskilt på högsta nivå, som är svår att undvika.
Det skulle kunna vara så att sprinten på lördagen avgör vilka som får köra sprinten i OS på damsidan förutom Jonna och Maja som jag betraktar som klara.
Våra damer uttagna till Goms, och som inte får åka OS skulle platsa i de flesta landslagen på OS
Min spaning är att Moa Lundgren skulle platsa i alla lag, förutom Sveriges.
Märta Rosenberg och Evelina Crüsell skulle platsa i alla lag, förutom Sverige och Norge.
Swestam – men sprinten i Oberhof var ju i fristil, inget bra genrep och värdemätare för Jonna, enligt mig…
Tom – lördagen sprint gäller bara Ribom vs. Svahn eftersom Hagström är garanterat klar…
Tom… Maja är nog inte mer klar än Johanna. Gör Hagström och Dahlqvist skapliga lopp är dom nog klara, men blir det botennapp kan även dom hänga löst. Ribom och Svahn borde ligga sämt till och behöver nog prestera.
Till herrarnas sprintstafett hoppas jag dom prioriterar dom som kan va aktuella på OS. Häggström-Anger är väl givet. Men sen borde Gustav Berglund testas, och därefter står det enligt mig mellan Grahn och Calle.
LS, vad menar du med att Oberhof inte var ett bra genrep eller värdemätare för Jonna? Hon fullkomligt krossade alla, bättre form kan hon inte visa. Det spelar ingen roll att det var fristil.
Sundlig är nog trygg med sitt upplägg och har fått en bra känsla hur hon ligger till efter Falun och Oberhof. Goms passade väl helt enkelt inte så bra in i hennes upplägg. Och med tanke på hur bra Sundling brukar träffa med formtoppen inför mästerskap, finns det ingen anledning att ifrågasätta hennes planering.
Jag tror att de använder teamsprinten i Goms som del av underlaget inför OS vem som ska få åka med Jonna sen.
Rätt stil och allt så blir lite av ett genrep. Svahn – Maja i Sverige 1 samt Ribom – Ilar i Sverige 2 kanske?
Uppfattar också att för Svahn och Ribom är helgen mycket viktig gällande OS-sprinten.
Ilar är en lagspelare och skippar inte teamsprint i världscupen då det inte ger individuella världscuppoäng.
LS: Men Jonna själv fick tillräckligt bra svar av loppen i Oberhof och därför behöver hon inte ändra på sin sedan lång tid tillbaka fastlagda plan och lägga in ett genrep till i Goms.
Att du tycker att just Jonna är i behov av ett genrep och inte Frida som det funnits större osäkerhet kring visar bara vilken bias du har gentemot Jonna.
Jörgen: Enligt Maja är det inte så och hon skall tydligen inte heller åka sprintstafetten i Goms.
Jonna är en skidåkare som inte svävar i ovisshet om allting, som inte famlar och funderar i vilken form hon är. Som jag uppfattar det är hon lite av sin egen manager, även om hon förstås tar råd av tränare. Hennes historik gör att det är svårt att säga att hon gör fel. Det är väl först om hon misslyckas på OS som vi får kränga på henne en tvångströja.
Swestam: Hur ser Maja på att få åka teamsprinten i OS om skippar Goms och de andra sätter resultat eller framgår det inte?
Jörgen: Maja säger att hon tävlat så mycket senaste tiden att hon därför bara åker sprinten och ledningen tycker så också samt att sprintstafetten inte är så viktig inför OS.
Ronerik
Ja det er presis det som er den store ”baksiden av medaljen” innen langrennssporten. At Sverige er total dominant blant damene, og at de norske herrene styrer skuta blant gutta.
Og det er da igjen den triste årsaken til at publikum har forsvunnet totalt fra lektaren i langrenn, og har flyttet over til skiskytter-arenaen, der gjerne 20000 tilskuere som lager liv og røre under konkurransen, til med på en vanlig jobbe-dag ..
.
Moa Ilar åker gärna Teamsprinten på fredag även om det inte get VC-poäng.
Om inte annat så ger det ju typ 75000:- på lönekontot ifall Moa I är med i det vinnande laget – bra lön för en hemkunskapslärare!!
Pelle… Fast så överlägsna är ju inte Sveriges damer. Ingen på pallen i touren, medan Norges herrar tog alla tre pallplatserna. Diggins leder världscupen, medan Norges herrar har topp-3. Visst dominerar Sveriges damer, men det är inget hot mot sporten eftersom det är övergående. Norges herrar har däremot inte förlorat en VM-stafett på över 25 år, så där är dominansen konstant. Dom svenska damernas dominans är ju inte större än den dominans norges skidskytteherrar hade under bröderns Bö, så att längdåkningen går svagare har nog även andra orsaker.
LS: varför ska inte Linn köra Sprintstafetten i Goms? Ska hon vara utvilad till Sprinten, då är det väl orättvist mot de andra sprintarna, som tvingats köra på fredag, nä inga kelgrisar eller styvbarn, som en gammal minister sa! Alla ska ha samma förhållanden tycker jag.
Koskivaara… Det är nog ingen som är tvingad att gå sprinstafetten, det bestämmer dom själva. Men Ribom och i synnerhet Svahn behöver nog åka sprintstafetten för att ha nån som helst chans att få åka den på OS. Därtill kan jag tänka mig att Linn vill ha en genomkörare inför sprinten, efter förkylningen förra helgen.
Jag vet inte om Maja ska kunna känna sig given i sprint ännu om Linn och Emma presterar bra etta två i någon av den ordningen och Maja lite sämre…
Borde vara en fördel att inte åka team sprinten på fredag
Manne: Jag håller med om att Linn Svahn borde köra sprintstafetten, jag uttryckte mej fel när jag skrev ”tvingad”,
men det vore ju tragiskt om ingen ville ställa upp på sprintstafett och ledningen skulle inte bli speciellt glad för ett sådant tilltag, så ett visst tvång finns det nog.
Ja det är väl det som är baksidan med att vänta med uttagningen så länge, att vi har medaljhopp som inte ens vet om dom får åka sprinten i OS, när det bara är nån vecka kvar. Risken är att det pressar fram okloka beslut, som att tävla för tätt inpå förkylning o.s.v. Jag är inte säker på att det här är det bästa upplägget för bra resultat på OS. Visst kunde man vänta med att avgöra sista platsen till såhär sent, men att låta 4 medaljhopp gå i ovisshet är jag tveksam till.
Det är så klart ett dilemma, när det finns så många (5-6 st), som kan ta medalj (3 st) på sprinten, även på sprintstafetten gäller det vem som ska åka med Jonna därför skickar ledningen alla till Goms för att kunna ta ut de bäst lämpade, om det är någon som inte vill åka sprintstafett i Goms kan det vara godnatt på OS också.
Då är det enklare på distans, t.ex Frida och Ebba behöver inte ”kvala” de är självskrivna.
.
Varför jag tycker Linn Svahn skall skippa fredagens Teamsprint?
Enkelt – Linn har ingen chans att få åka denna distans på OS iallafall…
Om nu Linn knappt platsar i sprinten så är det överoptimistisk att tro Jonna vill ha Linn som parhäst i OS…
Ls… Varför insinuerar du gång på gång att det är Jonna som skulle bestäma sprintstafettlaget?
Maja visade i Davos hennes nivå. Så vill någon peta henne så gäller det att åka bättre än så på fredag. Typ
Jag tror det blir såhär för sprint tjejerna; Det finns 4 + 2 platser. (Sprint+Sprintstafett)
Sprint Jonna, Johanna (orkar inte sprintstafett) + två av Linn, Maja,Emma
Sprintstafett, Jonna + en av Linn, Maja, Emma,
Därför tycker jag att alla sprinters ska ställa upp i Goms, för att hjälpa lagledningen att fatta ett klokt beslut för landet Sverige,
Moa Ilar har många andra sträckor än sprint att köra på OS
LS: Att Jonna skullen ha någon synpunkt på vem hon får åka Sprintstafett med det tror jag inte!
Sprintstafetten går näst sist i längdskidsprogrammet i OS. Det hinner därför köras många lopp, och kan hända mycket innan det är dags att ta ut laget. Svahn är inte aktuell för sprintstafettlaget nu, men det kan lätt ändra sig. Därför är det nog inte fel om hon får med sig ett bra resultat från Goms.
pelle: Trondheim-VM var fantastiskt med stora massor av åskådare dag efter dag. En fest! Dessutom en glädje att vi såg fler deltagande lag i stafetterna än på många, många år. 27 lag i herrstafetten, när såg vi något sådant?
Ryktet om längdåkningens död är betydligt överdrivet. Däremot tycker jag att FIS borde kunna göra mer, och att IBU är bättre på att lyfta fram skidskyttet. Publiken gillar fortfarande längdåkning, men att man sålt ut TV-rättigheter till udda kanaler som många inte har, hjälper absolut inte. I jämförelse går skidskyttet på SVT i Sverige, en kanal alla har tillgång till, och där inte sändningen förstörs av irriterande reklam.
Manne
De svenske damene tok alle gullene under VM på ski siste sesong, det må vel kalles dominant .. Og 4 av 6 gull under VM i 2023.
Men i skiskyting er variasjon på et helt annet nivå, der vinneren gjerne kan komme i fra Italia, Frankrike og ikke minst fra Tyskland og nå senest fra Finland, ved Suvi Minkkinen som er en stor stjerne i sporten allerede. Løperne fra disse landene mangler på resultatlistene i langrenn, dessverre. Kombinert (langrenn og hopp) trekker også flere publikum i Tyskland og Østerrike, enn langrenn.
Det går heller ikke og bortforklare at interessen for langrenn har ”dala” i Norge, når eks. Klæbo som tok 6 av 6 gull under VM, ikke fortjente en pris under idrettsgallan.
Ronerik
Når Holmenkollen, Falun og Granåsen arrangerer VM på ski, er det alltid godt besøkt av publikum. Men når vi prater vc, er det glissent besøk også på disse steder. I motsatt fall er det publikum-rekord hver gang skiskytterne går vc-løp, i de store skiskytter-nasjonene nede i Europa.. Det går ikke og bortforklare …
Trist og se hvor liten interessen var for Tour de Ski, i alle fall.
Pelle… Jag håller med om bristen av åkare ifrån Tyskland, Frankrike o.s.v. Men dom sista åren när bröderna Bö höll på, var dom norska herrarnas dominans i skidskytte ganska likvärdig med dom svenska damernas i längdåkning, så jag tror inte längdskidåkningena kräftgång har så mycket med dom svenska damernas dominans att göra. Jag tror inte sporten kommer börja blomstra när svenskornas dominans bryts. Men visst, för att få upp intresset i andra länder måste man få fram duktiga åkare ifrån dessa länder.
Intresset för skidåkningen kan också handla om vad arrangörerna gör. För en tid sedan hade vi några lopp i Kanada och USA. Kanada-delen var en trist historia med något hundratal turister vid ett hotell, medan loppen i USA och Jessie Diggins hemmaplan var en sprudlande folkfest. Till stor del var det hennes förtjänst, men det var kul med publiktrycket där.
Arrangörer som har för lite publik på plats skulle inte få fortsätta som arrangör. Man kan bara ha längdåkning där arrangörer anstränger sig, och där publiken kommer.
En av tidernas mest spännande lopp gick för övrigt i Oslo inför tomma läktare.
Jonna, yes!
Svenska Idrottsgalan i går kväll gav en kommentar till vår diskussion om intresset för skidåkning. Jonna Sundling blev årets kvinnliga idrottare, och fick också priset som svenska folket röstar fram, Jerringpriset. 214 tusen röster var nästan dubbelt jämfört med tvåan i tävlingen. Förre OS-mästaren i höjdhopp Stefan Holm kommenterar detta: ”Vi älskar längdskidåkning i det här landet”.
Men ändå får jag hålla med pelle. Om längdskidåkningens hjärtland finns i Norge, Sverige och Finland, verkar intresset ha svalnat söderut i Europa. Italien, där OS hålls, har varit en stormakt, men är det inte längre. FIS behöver tänka till, annars återstår snart bara Holmenkollen Falun och Lahti.
Jonnas prestation på VM-sprinten som vi inte sett sedan Zlatans fyra mål mot England 2012. Innan dess får vi gå tillbaka till 2008 och Kallas TDS. Det är svårt att ranka olika idrotter, och hur mycket dess prestationer borde värderas, men vissa saker glömmer man aldrig.
Äntligen fick Jonna belöningen på Idrottsgalan, hon hör utan tvekan till Sveriges bästa Damåkare genom tiderna, Konstigt att inte Stefan Thompson också belönades, i kategorin bästa Ledare han är nog en stor orsak till det Svenska dam skidundret
Anonym
I og med at du nevner flere idrettsgrener, så syns jeg at Armand Duplantis slår alle disse ”lett”, som internasjonal idrettsprestasjon .. Men selvsagt det er hver sin smak ….
Den här bloggen handlar om längdskidor, men man kan titta på vilka som var nominerade till årets bästa kvinnliga idrottare. Det var
Ebba Andersson, längdskidor.
Isabelle Haak, volleyboll.
Jenny Rissveds, mountainbike.
Jonna Sundling, längdskidor.
Om vi tar de andra idrotterna först. Jag vet om Isabella Haak, och att hon är en världsstjärna, men följer inte vollyboll. Jenny Rissveds är däremot en favorit. Hon var totalt dominerande i senare delen av säsongen, och slog bland annat ett gammalt rekord i största segermarginal. Dubbla EM-guld. I VM guld och silver.
Ebba Andersson hade nog ett lika bra skid-VM som Jonna. Vi hade diskussion här om vem som var VM-drottning. Det var nog Jonnas insats i stafetten som fastnade på folks näthinnor särskilt. Inför utdelningen av Bragdguldet tidigare var även där Jonna aktuell, men hon ville att hela damlandslaget skulle få priset.
När det gäller Jerringpriset kommer alltid diskussionen om det blev rätt pristagare som vann. Aftonbladet har en omröstning. När jag tittade var det 91% av de som röstat som tyckte att Jonna var rätt pristagare.
Otroligt välförtjänt att Jonna vann. Och siffrorna visar hur populär hon är hos svenska folket.
Att Mjällby AIF fick så ”få” röster i omröstningen om Jerringpriset förvånade först, men, hörde en analys idag på radion:
De flesta av fotbollsfolket bor inte i södra Sverige (läs Skåne & Blekinge), och, därför röstade man inte på ett lag som förnedrat storklubbarnas supporters!
Dessutom finns det agg mot landsorten, och Blekinge kallas väl ibland för ”Sveriges trädgård, Sveriges baksida”…
Jerringpriset har aldrig delats ut med annan motivering än att man gjort fantastiska insatser på världsnivå. Vad jag kan se har ett SM-guld aldrig varit tillräckligt, och bör nog heller inte vara det, då vi har många idrottsmän och kvinnor som gör uppmärksammade insatser i världen.
IFK Göteborg vann Jerringpriset 1982, för att man vann UEFA-cupen. I finalen slog man Hamburger SW.
Kanske inte världsnivå, eftersom Europacupen fanns (Champions League), men ändå en bra prestation.
B-lag får man väl beteckna damernas lag i teamsprint:
Lag 1: Moa Lundgren/Johanna Hagström
Lag 2: Evelina Crüsell/Märta Rosenberg
Ingen av dem är aktuella för teamsprint på OS. Bara Johanna är uttagen, men knappast tänkt för teamsprint
Lag 1 blir nog ändå ganska bra, men tävlingen blir ointressant.
DAMER:
Sverige lag 1 : Moa Lundgren, Johanna Hagström
Sverige lag 2: Evelina Crüsell, Märta Rosenberg
HERRAR:
Sverige lag 1: Gustaf Berglund, Edvin Anger
Sverige lag 2: Emil Danielsson, Anton Grahn
Hägström har varit lite förkyld och avstår Goms.
Herrarnas lag är betydligt mer intressanta
Lag 1: Gustaf Berglund /Edvin Anger
Lag 2: Emil Danielsson/Anton Grahn
Här vill man nog ha lite svar inför OS, särskilt från Gustaf Berglund. Johan Häggström tävlar inte i Goms
Här är lagen imorgon i sprintstafetten:
Sverige 1: Lundgren och Hagström
Sverige 2: Crüsell och Rosenberg
Sverige 1: Berglund och Anger
Sverige 2: Danielsson och Grahn
Vi skrev tydligen samtidigt jag, Manne och Ronerik sen postade och ni hade också skrivit 😊
Kan bara Berglund hänga på fram till sistastreckan kan vad som helst hända.
På damsidan kan nu någon annan nation än Sverige vinna, gott så.
Häggström ska det stå ovan…
Hur ska man tolka att Hagström åker, men Svahn och Ribom avstår? Är Hagström redan klar för sprinten i OS? Annars är det väl l7te gambing att köra en oviktig sprinstafett dagen före? Eller är det så att dom andra ska köra på söndag, och msn inte vill ha mer än två tävlingsdagar på nån.
Kul att dom testar Berglund och Anger.. det skulle kunna va ett bra OS-lag. Att Calle inte är uttagen tolkar jag som att han inte är aktuell för sprintstafetten på OS, vilket var väntat med tanke på att den är i fristil.
Sverige startar sprintstafetten med lag 1 Moa Lundgren – Johanna Hagström lag 2 med Evelina Crusell- Märta Rosenberg
Manne: Tolkar det som du. Johanna har fått besked att hon får köra sprint på OS. Linn och Emma kör om fjärde plats under sprinttävlingen. De vågar inte offra en svettdroppe innan dess. Tuff strid om platsen!
Jag tror samma som ni d.v.s. Hagström har redan fått klartecken till OS-sprinten och riskerar ingenting genom att ställa upp i sprintstafetten. Kan bli en hygglig dagspeng för henne i form av prispengar.
Tyskland med Rydzek på sista lär vinna. Vem tar henne i en spurt? Och spurt lär det bli när inte sprintstafettdrottningarna Sundling och Dahlqvist är med och spränger fältet.
Även jag tolkar det som att Hagström är klar. Jag vet inte vad jag tycker om det efter att ha sett den låååånga OS sprintbanan men vi får se, hon kommer inte få åka något annat så det blir ju bra fokus och säkert bra resultat för henne. Hon stod över någon tidigare tävling också som hon inte stått över om hon inte var klar så det här bekräftar bara det.
Det vore trevligt om även Linn och Emma fick åka någon distans på OS tycker jag.
TA: Det gick ju hyfsat bra i TdS i början av denna månad för Hagström som blev trea på OS-banan efter en mindre lyckad avslutning nedför mot mål men i den långa backen innan (Zorzibacken) gick hon bra och från Maja som fick släppa så Hagström verkar tåla banan hyfsat bra men återstår att se ifall formen är på plats under OS.
För mig är Linn favorit att ta sista sprintplatsen. Är hon ok, tror jag på pallplats i morron, minst. Oavsett vem som vinner tvekampen kan den andra bli åskådare på OS, om inte sjukdom ock problem tillstöter hos dem vi ser som ordinarie på respektive sträcka. På teamsprinten har vi Maja och Jonna. Ingen ville tydligen utmana om någon plats där. På distans och stafett bör det vara Moa, Ebba, Frida och Jonna. Eventuellt avstår någon 5-milen.
Den som vill bryta sig in i distansgänget får göra något anmärkningsvärt i söndagens lopp. Om exempelvis Linn vinner det, ställs saker på ända, men sannolikheten för det är inte hög utifrån Linns säsong.
Jag tycker inte att alla ska få en tävling på OS. Bästa lag ska ställas på fötterna varje gång.
Mest intressanta i helgen (enligt mig):
1. Damernas sprint. Blir det uppenbart vilka 4 som får köra OS-sprinten?
2. Edvin Angers form. Han brukar inte ha så ”spetsig” formtopp, utan mer en slakmota, som Wassberg skulle ha uttryckt det. Därför vore det nog bra om formen börjar stiga nu.
3. Herrarnas sprintstafett. Är Berglund en åkare för sprintstafetten i OS?
4. 20 km klassisk masstart, herrar. Ska Calle visa att han bör få åka stafett och femmil på OS?
5. Anton Grahn, sprint. Kan han följa upp pallplatsen ifrån Val di fiemme?
6. 20 km klassisk masstart, damer. Kan Ribom och Svahn visa distansform? Håller Ilars form fortfarande?
Manne: Du nämner inte med ett ord damernas sprintstafett. Det är begripligt. Möjligen kunde det vara intressant att se morgondagens A-lagsåkare i samspel i Lag2, men icke! Det är svårt att se laget kvalificera sig. Crüsell har visat sig åka utmärkt, men kombinationen av sprint och fristil är det absolut sämsta man kan servera henne.
Att Maja inte åker idag tyder på att det finns 2 sprintplatser att köra om.
Impact21: I Majas fall kan det kanske vara så att hon fått klartecken för OS-sprinten men ändå prioriterar sprinten imorgon då hon vill försvara sin ledning i sprintcupen? I så fall finns bara en plats i OS-sprinten att köra om. Se även det Swestam skrev tidigare i denna tråd vad Maja sagt gällande att hon skippar teamsprinten p.g.a. tävlat mycket etc det låter inte på henne som om hon är pressad att göra ett bra resultat imorgon men vem vet..
Lundgren sjuk, ersätts av Rosenberg. Lag 2 stryks.
Norge, Finland och Tyskland agerar annorlunda än Sverige idag. Man tävlar seriöst i dagens teamsprint, och ställer upp med starka lag. Det är ovanligt att se det vi nu ser på damsidan från Sverige, men kanske klokt.
Idag har USA med hela två damlag i teamsprinten. Troligen handlar det nog lite om att testa Smith för att se hur hon klarar av teamsprint, om bättre sammanlagd åktid än Kern (de åker båda i USA 1 så inte mot varandra) då får Smith kanske åka teamsprinten med Diggins sen i OS
Frågan är hur Norge ställer upp laget i TS på OS? Sverige lär köra med Dahlqvist- Sundling som huvudalternativ men Ilar eller Ribom är nog också aktuella.
finns inte på kartan att det skulle finnas två sprintplatser att köra om. Kan rimligen bara finnas en plats kvar. Maja har mer än väl visat att hon ska åka sprinten, och förstås även Johanna och Jonna.
Rydzek visade igen att hon är en riktigt bra spurtare. Hade hoppats det svenska laget skulle vara närmare men de orkade inte.
Svaga svenska insatser idag, lovar inte gott.
Emil: Ja, rimligen står det mellan Ribom och Svahn om den sista platsen. Uppställningen till helgen tyder också starkt på det. Om lagledningen hade tvekat på t ex Hagström i den individuella sprinten hade de inte kört henne idag och låtit konkurrenterna om den platsen vila. Så viktigt mellan Svahn och Ribom i morgon.
Anger ser inte ut att hitta OS-formen som jag trott hela säsongen. TS herrar knappast någon medaljchans för Sverige i OS.
Anger är lite oroväckande som inte orkar hänga med i kampen om pallplatserna. Berglund gjorde det ju ändå bra och skickade ut Anger i ett bra läge.
Damerna lite som väntat med det laget, Hagström är inte lämpad för sprintstafetter. På OS blir det andra bullar med Sundling och nån av Dahlqvist/Svahn/Ilar beroende på aktuell form.
På damsidan så väljer vi mer eller mindre att skämma vi ut oss i dag, det är trots allt en tävling i världscupen. Det känns lite jobbigt med Rosenberg, hon kanske har gått över gränsen för hennes uthållighet blir inte bättre utan sämre. Angers åkning den här säsongen ser betydligt trögare ut än tidigare. Över gränsen även där?
Förutom de som åkte mindre bra, var Gustaf Berglund dagens svensk? Utmanar han Häggström om platsen i teamsprint?
Jag tror att vi är det enda land som kallar teamsprint för sprintstafett. På svenska blir det lagsprint och det står också så i viaplays rubriker men deras egna kommentatorer envisas med att kalla det sprintstafett. Inte för att det stör mig.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/nya-forbudet-de-yngsta-juniorerna-stoppas-fran-jvm/
Lite komiskt att denna nyhet kommer igår och så slutar JVM testet i sprint med två första års juniorer på pallen på damsidan. Myhlback vinner och Falk trea.
Markus: Hade på känn att det skulle bli så. Det har nog sett ut så tidigare också. Malva Nisén fick inte åka JVM 2025, utan i stället Europeiska Ungdoms-OS i Georgien, där hon tog guld och silver i distansloppen. Som det är nu kan Nisén åka JVM detta år och 2 år till. Skulle Mühlback och Falk få åka JVM, skulle det kunna innebära 4 år på JVM. Jag tvivlar på att någon svensk tillåtits åka JVM så tidigt.
Frågan är särskilt brännande nu, då vi tycks ha så svaga årgångar 2006 och 2007. De bästa åkarna är födda 2008 och även 2009. De som är födda 2009 får ingen internationell tävling detta år, då Europeiska Ungdoms-OS arrangeras vartannat år. Vart fjärde år hålls i stället Ungdoms-OS, som senast hölls 2024 i Korea. Elsa Tänglander tog guld i sprint där. Vart fjärde år hålls då inget internationellt ungdomsmästerskap, och 2026 när vi har så duktiga dam-ungdomar är tyvärr ett sådant år. Vi får i stället se fram mot att ha ett kanonlag till JVM 2027.
Förra helgen slog han sig in i laget på OS distans, skall vi gissa på att han kniper en sprintplats i morgon också? Calle alltså.
Håller med tidigare utsagor om att det verkar som att Hagström fått löfte om sprintplats så det blir någon variant på utslags-uttagning mellan Emma och Linn.
Herlig og registrere at T U Weng viser litt fremgang, etter godt og vel 2 år i det totale mørke. I alle fall lenge siden at hun har vært så offensiv.
Ellers tror jeg at 24 år gamle K Grøttig blir et etterlengtet pluss for damelaget fremover, for der er behovet stort, takler både sprint og distanse i begge stilarter.
Første laget i herreklassen var som forventet.
Hedegart har blitt ”skolert” av Klæbo. Kjøre tøft over bakketoppen, og dermed få med seg farten nedover.
Jag tycker Gustav Berglund gjorde en stark insats och som det är nu så tror jag han är det bästa alternativet på första etapperna. Det behövs åkare med distanskapacitet på teamsprinten i Val di Fiemme. Banan på OS är mycket tuffare än i Davos. Därför tror jag Berglund är ett bättre alternativ än Häggström.
Anger måste höja sig ett par nivåer om det ska bli en svensk medalj, men samtidigt är Goms på hög höjd och det kan fort svänga mellan olika dagar. Anger har väl inte varit på hög höjd innan heller. Det är nog Italien och USA som är lagen att slå på OS i kamp om medaljer bakom Norge.
Jag håller helt med att dom bästa svenska juniorer bör skickas till JVM oavsett ålder, men nu är fokus mot OS.
Nu vet jag att ledningen sagt att det är tok-kört för Calle och sprint.
Jag vill ändå se honom i morgon och om han gör en bra helg ska han givetvis åka sprint, skiathlon, stafett coh 5-mil
Med wille ur spår och Anger i osäker form är det lila bra att spela högt
Förstår inte problemet – om yngre juniorer födda 2008-2009 slår äldre juniorer födda 2006-2007 varför ska de inte tas ut, ska Sverige inte ha bästa möjliga trupp i JVM? Vad är man rädd för, att de äldre juniorerna ska känna sig snuvade på JVM-konfekten?
Men vi vet ju sen tidigare att svenska junioruttagningar inte alltid är så logiska och inte så viktigt att det är de bästa möjliga som skickas till JVM.
De stiller med et klart hendicap de løperne som kjørte en tøff teamsprinten i dag, allerede kl: 10:00 skal de kjøre prologen i morgen …. De får testet hvor god utholdenhet er da …
Pelle, vem tycker du skall åka norska sprintstafetten med Kläbo?
Samt är det så att Jonna och Johanna är de enda säkra åkarna för de svenska damerna i sprint?
Jörgen: Det är egentligen exakt samma sak som att vi inte låter juniorer tävla i världscup, förrän under sitt sista år som junior, och efter junior-VM. Noterade nyss att Krista Pärmäkoski åkte sitt första lopp i VC som 17-åring. Det skulle aldrig hända i Sverige. Jag tror alla visste att Frida Karlsson skulle kunna placera sig i VC som junior, men hon fick inte åka förrän i Cogne 2019. Hon var nära att vinna premiärloppet, och ledde långt över halva loppet, men hade gått ut för hårt och blev 7:a. Strax efter kom VM, där hon tog medalj på distansloppen utom skiathlon där hon blev femma och bästa svenska strax före Kalla.
Finland ställde upp med Olivia Puranen född 2008 i förra JVM, men vår Malva Nisén född 2008, med ungefär samma höga förmåga , fick inte åka JVM. Vi tar inte ut de bästa, dels av åldersskäl, men dels också kanske för att mindre goda årgångar ska få chansen.
Jag är inte odelat negativ till den svenska hållningen, men tycker att förbundet borde få chansen att tydligt förklara varför man gör som man gör. Man hänvisar till risken att pressa unga åkare.
Går det inte bjuda in någon från förbundet, eller få en hänvisning till en tydlig och fullödig argumentation från deras sida om varför man gör som man gör. Har du kontakterna Jörgen, vore det bra att få deras argument.
Calle kör sprinten i morgon.
Bra info Per, tackar!
Jag tror och hoppas att Calle visar var skåpet skall stå.
Ronerik: Ebba åkte också sitt första lopp i världscupen som 17-åring.
Ronerik; Lina Andersson kan nog ha åkt WC som 17 åring född 81 WC debut 98
Många har åkt 3 JVM. En sådan är mångfaldigt prisade Jonna. Då åker man när man är 17, 18 och 19. Vad det handlar om här, som jag uppfattar det, är om man skall få åka som 16-åring, men jag kan förstås ha fel. 2 av de som var på pallen idag i sprinten är 16, nämligen Vera Myhlback och Thelma Falk. Båda födda 2009,
Är det så att inte heller de som är födda 2008 får åka JVM, då har förbundet hastigt och olustigt ändrat sina regler. 17-åringar som är framstående har fått åka tidigare. Får inte Nisén åka, då är det inte stor ide att vi skickar någon dit.
Anonym
Veldig vanskelig valg. Eks. Valnes har vært en sikker og rutinert løper på startetappen i både VM og OL. Men ut ifra dagens konkurranse har Amundsen også melt seg på. Men man må jo være ”litt” patriot, derfor må jeg som trønder plassere Hedegart som startmann .. Jeg tror at han takler presset, selv om det blir hans første mesterskap ..
I intervju efteråt tycktes det som att Märta och Hagström inte tagit uppgiften på allvar utan skrattade bort den klena insatsen.
Damerna borde lär sig av herrarna i det fallet.
Ronerik: Man bör nog räkna Vera Myhlback och Thelma Falk som 17 åringar inte som 16 åringar eftersom dom gott ur klassen d16 och tävlar i 17-18 klassen.
Hedegart verkade inte ha lämnat pojkrummet efter den segergesten. Väx upp råder jag honom.
swestam: Det kan ha gällt andra regler för Frida 2 år senare. Kanske var det personligt, men inlindat som regler. Hon hade kanske tendenser till problem i balans mellan näring och träning. Just för Frida var man noga. Något år senare hade hon tävlingsförbud ett tag på hösten av liknande skäl.
Skidförbundets syfte med att skicka åkare till JVM, är väl att ge dom viktiga erfarenheter för att bli bra seniorer, inte att ta så många JVM-medaljer som möjligt?
Det här att inte unga skidåkare klarar av (rent mentalt) att bli utvald att åka internationella seniormästerskap, det är OBEGRIPLIGT!!
Jag har sagt detta tidigare, men det tåls att sägas ännu en gång:
Hur kan andra idrottsgrenar presentera unga juniorer till mästerskap?
Gymnastik? Simning? Tennis?? Finns många andra grenar också.
Tennis har jag mest koll på – ta en sådan som Coco Gauff, nu 21 år gammal med spelat på proffstouren sedan hon var femton.
Coco vann sin första Grand Slam-titel redan som 18-åring, US Open, i New York, 25000 på läkarna, 250 miljoner TV-tittare, och 40 miljoner kronor till segraren.
Coco klarade detta galant!
Dessutom är Coco unik bland världens kvinnliga idrottare – för tredje året i rad blev hon för 2025 världens högst betalda idrottskvinna (prispengar + reklampengar) – hon blev alltså miljardär redan som tonåring, och, hon har klarat allt galant!!
Att hindra 17-18-åringar att åka seniormästerskap är dårskap!!!
gka: Rosenberg och Hagström verkade skratta bort lagsprinten redan i en intervju före loppet. Både ledarna och åkarna borde visa större respekt för världscupen och inte minst tänka på arrangörerna och publiken som vill ha täta och spännande tävlingar. Det är numera inte alltid så lätt att hitta arrangörer som vill ta på sig allt jobb och samtidigt ta en ekonomisk risk. Riktigt dåligt egentligen från svensk sida, tur att andra nationer tänker annorlunda. Jag har full förståelse för att de flesta av åkarna prioriterar mästerskapen men när de väl är på plats borde de ta tävlingarna på allvar.
Tobbe H: Arrangörernas största besvikelse måste vara att Fähndrich struntar i att åka samma sak i Davos.
Är det nån som tittar på Utan filter på SvT? Poromaa äter en verkligen påver frukost. Inte seriöst där heller.
Och där hör Svanh OS platsen
Min känsla var att Svahn skulle vinna den här sprinten. Nu har vi inte sett finalen ännu, men hon har kapaciteten att vinna. De som kommer från Lycksele är av segt virke.
Calle utslagen men så kommer han inte från Lycksele.
Ronerik: Angående Frida så blev hon väl riktigt bra först som äldre junior medan Ebba var bra både som yngre och äldre junior.
I kampen om sista sprintplatsen är det nu fördel Svahn efter prologen. Kvartsfinalen borde Ribom gå vidare från, bara Gimmler bland toppåkarna som är med där men sen blir det svårare, om andra semin lär Hagström, Rydzek, Diggins och Maja vara med där. Om första semin Joensuu, Ilar, Svahn och Fähndrich.
För övrigt tufft val av Ilar att välja heat 1, hon bangar inte och gör inte som Diggins som alltid väljer undre halvan i syfte att få en något lättare väg till final.
Funderar på om Ribom missgynnades av sitt tidigare startnummer. Visar sig i heaten.
Calle kan inte åka på hög höjd så tyvärr lär det inte gå bra i morgon heller, men jag struntar i det, det är OS som gäller.
Damsprinten blir otroligt spännande, både vem som vinner och vem av svenskorna som tar startplatsen till OS.
Om Calle är en minusindivid på höjd så är Anger en plus, han har definitivt pallchans idag!!
Ilar är plustyp på höjd också, jag skulle inte räkna bort henne.
Åtta mil från Lycksele efter E12:an ligger Tvärålund. Två av huvudkonkurrenterna om sprintguldet i OS kommer nog från de orterna.
Ribom till finalen och Hagström hade ingen ork kvar i semifinalen. Ja ja …
Nu vill man gärna se Linn Svahn på 2-milen i morron, ifall hon inte nöjer sig med att segla upp som stark medaljkandidat i sprint.
Ronerik – Jonna är Västerbottning, Linn är Lapp från Lappland…
Swestam: Ribom hade tyvärr ingen ork i finalen som flera gånger tidigare, hon är inte i toppform och det är kort om tid kvar till OS nu. Hagström åkte i teamsprinten igår och är redan klar så inte så intressant liksom Rydzek som åkte bra igår hade dåligt med kraft idag på höjden men höjden påverkar ju alla olika mycket som du vet.
Svahn bör vara klar för OS-sprinten nu efter vinsten idag.
Det ser väl ut som att vi har två guldkandidater i OS-sprinten, sedan en medaljkandidat i form av Dahlqvist, därav mindre viktigt vilka som i övrigt startar.
Det gäller väl att lista ut vem av Hagström och Ribom som funkar bäst på den aktuella OS-banan.
Skönt att se att Svahn nu verkar vara i slag att också kunna åka en sprintstafett. Men det blir väl en omöjlig uppgift att slå ut Ilar ur ett svenskt stafettlag? Blir hursomhelst intressant att se henne imorgon.
Jörgen: Jassu, nu passar det att ta hänsyn till olika omständigheter. Så lät det inte tidigare under hösten.
LS: Påhejad av Jörgen gör du dina försök. Det är i alla fall uppenbart vilken region som dominerar i sprint. En Linn Svahn i den formen, och i klassisk stil också, skulle jag gärna se på startsträckan i stafetten. Det skulle förutsätta att hon åker tvåmilen i morgon, och minst får en pallplats där,
Vem klarar höjd bäst – Hagström eller Ribom?
Swestam: Det var du som tog upp det om Hagström och oklart i vilket syfte då Hagström redan är klar som vi tolkat det samt hon åkte igår i teamsprinten så inte lika förutsättningar.
Det var Svahn och Ribom som var intressant idag och det blev vinst på knockout för Svahn, jag ser Linn som klar för OS-sprinten nu om det inte händer något med form, skada, sjukdom etc förstås.
Om Ribom hade åkt bra i finalen eller till och med knipit pallplats hade det varit ett plus för henne men tyvärr orkade hon inte och blev sist långt efter i finalen.
Svahn vinner kampen om den sista sprintplatsen över Ribom. Hagström tvingades köra igår så sämre krut idag men är förstås ändå given att få köra sprinten på OS.
Jag trodde alla på denna siten visste att det heter pajasstafetten, eller är det bara jag som är gammal och minns the good old days :).
Kul att Svanh är tillbaka, given i OS nu. Sen att vi har två medaljkandidater på bänken är ju synd för dem men som det är.
Nån som vet hur det resoneras kring pajasstafetten bland åkarna? En åkare som Berglund har ju teoretiskt chans på medalj där (relativt hur minimal chansen är i övrigt). Känns som t ex Tyskland alltid överpresterar där genom att satsa på det.
Svahn och Dahlqvist måste ju vara säkra nu. Hagström är jag inte hundra på, men jag tycker det lutar åt det. Att hon tävlade igår, tyder på att hon fått klartecken, men vi får se…
Angående Halfvarsson är han väl beroende av ett bra lopp imorgon, för att va säker att få köra nåt på OS. Men det beror väl lite på hur Berglund åker också…
Jörgen: Jag ser inte att du ändrat infon om vilka som ska åka OS för Tyskland. Jag skickade meddelande om det för någon dag sedan på den rubriken. Uppdateras inte infon är det inte lönt att ha något där.
Ronerik: Jag har missat det helt enkelt. Det är bara de åtta senaste kommentarerna som syns i snabbmenyn och när det diskuteras mycket i en tråd är det lätt hänt att en kommentar i en annan tråd missas men jag ska nu gå in där och läsa vad du har skrivit. Tack.
Ang uttagningen så tror jag det är så enkelt som att man redan bestämde sig för att Johnna får 1 av 4 platser när hon fick sin OS biljett.
Tänk efter, hon är den enda i laget som aldrig kan komma i fråga för något annat lopp. Och jag tror ogärna att man låter någon så framgångsrik sitta på bänken hela OS.
Av samma logik kommer man att offra Ilar eller Jonna på något disranslopp bara för att petade Ribom ska få lopp
Mycket bättre fart på Anger i dag, skönt. Bättre fart på Rosenberg också även om det inte räckte fullt ut.
Men ett stort grattis till Svahn som orkade mest och bäst då många kroknade rejält. För mig har hon varit ett frågetecken men det är borta nu. Det måste ha varit en mentalt jobbig säsong för henne men som nu släppte och det borde ge bra tillskott till formen. Största frågetecknet nu är Frida Karlsson. lite som vanligt.
Poromaa är i farten igen men det är en bra bit kvar till toppform och tiden är knapp.
@Ernström, förhoppningsvis är det ingen rättvisa på OS, utan de bästa ska åka resp lopp. Om inte Ribom platsar för något lopp ska hon heller inte åka bara för att ”få lopp”. På OS räknas medaljer och topp 6.
@Kallner jag håller med dig,
Men jag är inte säker på att ledningen tänker så.
Och Frida vågar de aldrig peta oavsett form så det lär bli en formstark Ilar eller Sundling som får betala priset.
Givetvis bör samma princip också gälla på herrsidan men där petas inga medaljkandidater så där förordar jag lite mer gambling
Jonna, Maja och Linn kommer in i OS med bra form, lite mera tveksam form på Hagström och Ribom. Och då tycker jag att den sista sprintplatsen skall avgöras av aktuell form och vem som man tror kan göra det bäst på OS-banan, inte vem som åkte bäst i Ruka eller Trondheim. Detta för att optimera de svenska medaljmöjligheterna.
Johanna är klar, tveksamt mtp OS-banan, enligt mig, men allt tyder på det. Om vi riktar blickarna mot i morgon istället så är det ändå intressant på damsidan om Ribom kan hålla ihop det på en mil, pga skiathlon-deltagande på os. Gör hon det bra så kan hon få Jonnas plats (Skiathlon) ???
Annars tror jag det vore mycket bra för svensk del (mtp stafetten) med ett bra resultat för Calle, men jag tror inte på det då han alltid är en extrem minustyp på hög höjd. Kanske Anger kan spräcka 1-3 Norge? Calle är för övrigt den sämsta svenska åkaren på hög höjd som jag kan komma ihåg? Både dam och herr?
Anger är plustyp på hög höjd så…pallen i morgon?
@Tom, håller tyvärr med dig angående Calle.
Men att peta Jonna i skiathlon är ju vansinne, hon kan ju vinna. Hon var ett fall ifrån på VM senast trots gris-före
Tom: Jonna är en klar pall kandidat i skiathlon så hoppas verkligen hon får åka den.
Ernström och Göran, jag håller med. Jag vill att Jonna kör Skiathlon men jag känner det svenska kynnet; det skulle inte förvåna mig om hon småste stå över den på grund av lagom/jante. Alla skall med.
Givna är Ebba/Frida och Ilar. Sedan är det Jonna; men hon lär köra allt annat och då är det Emmas enda lopp i OS. Och att alla är nöjda är viktigt…
Känns som att Hagström gjort som många Norrmän på herrsidan. Satsat på en formtopp under första halvan för att kvalificera sig för OS. Men Emma känns inte som en stark medalj kandidat på sprinten heller. Med Jonna, Linn och Maja på start så ska Sverige kunna ta två medaljer och förhoppningsvis ett guld i alla fall. Att Emma skulle vara något mer än reserv för distansloppen, i händelse av sjukdom eller skador är svårt att se. Trots allt har vi fyra åkare som har vunnit i världscupen på distans under säsongen, någonting Emma inte varit i närheten av.
Ernström: Det var saltat och stenhårda spår på damernas skiathlon.
Henry: Vette tusan ändå om Johanna gjort det tycker hon haft rätt flyt vissa gånger att det blivit rätt bra. Ruka helt ok på sin favorit bana men chanslös att utmana om topp 3, Trondheim var väl där det var extremt flyt alla blev hindrade av en vurpa på något sätt förutom hon, Tds etappen ändå väldigt många bra borta så underlätta väldigt och hade åkt laddat lite för den några etapper innanö. Så kanske finns mer att ta av?
Hade jag tagit ut laget hade jag ändå tagit ut Emma men förstår om man går på Johanna.
I Skiathlon håller jag Jonna som given.
Ingen som verkar helt klar över vem som tål hög höjd bäst av Hagström eller Ribom. Eftersom OS-banan är tuff och går på hög höjd borde det av naturliga skäl ha en stor betydelse i uttagningen av Ribom eller Hagström. Ingen av dem imponerade igår. Lite besviken att Ribom som inte klarade av höjden bättre, men Hagström är mer ursäktad eftersom hon tävlade dagen innan. På generell basis tror jag dock att Ribom är den starkare åkaren av de två, även om Hagström har bättre resultat i år.
Då är frågan vem som klarar hög höjd bäst normalt sätt och har bäst förutsättningar att orka hela vägen.? Det borde fälla avgörandet enligt min mening.
Jaha, Linn Svahn åker nu bättre i klassisk masstart (i skrivande stund efter en mil) än både Ilar och Dahlqvist, vad ska vi dra för slutsatser av det?
Kul med Matintalo, det här har hon kämpat länge för!
Peos: Ilar och Maja säkert mer slitna av intensivt tävlande. På grund av de dåliga skidorna går det inte att dra några mer långtgående slutsatserna.
Härligt att Matintalo satte Diggins och Slind på plats! Dock var nog insatserna av toppåkarna i det här loppet inget som skrämmer Ebba eller Frida inför OS. Synd att svenska skidorna var kass, hoppas herrarna kan få bättre material.
Det är 50/50 om startsträckan i långa stafetten nu mellan Ilar och Svahn, jag tror formen under OS får avgöra och det är rätt.
Ilar har nog stafettplatsen i sina egna händer. Åker hon stabilt på OS (åtminstone klart opp-10 individuellt) lär hon få åka stafetten. Men svajar formen, vilket inte är otänkbart med tanke på hur mycket hon tävlat, är risken stor att nån annan tar hennes plats. Känns som Dahlqvist och Svahn är närmast på tur.
Aha, det är inte det ordinarie svenska vallateamet på plats I Goms enligt Teodor Peterson. Frågan är om Norge och övriga har sina ordinarie vallare?
Swestam: Hoppas att du har rätt och det är skidorna, om Ilar blivit sliten och/eller formen släpper nu ”lagom” till OS vore det inte kul, hon har hållit en så jättefin och hög nivå hela denna säsong innan.
Svahn ligger närmast till att få åka mera än sprint i OS kan vi konstatera efter idag.
Diggins gjorde som hon brukar – går upp i ledningen när det är dags för bonuspriser och målgång, hon tog 125 av maximala 130 p idag.
Jörgen: Nu skrev jag det innan jag hade hört några intervjuer efter loppet. Ilar ville inte gå på någon höjdsmäll och var därför också lite avvaktande om jag förstod henne rätt i intervjun efter loppet.
Den unga Nepryaeva slog alla svenskor utom en och Korestelov ser ut att slå alla svenskar. Deras vallare, det behövs väl bara en kanske, verkar vara duktigare än vårt vallagäng på plats.
Jonas Karlsson är nog alldeles för bra påläst märkligt nog för han pratar mer om vad som hänt tidigare än vad som händer i bild. Över huvud taget ett mycket tråkigt par som kommenterar.
Roligast idag: Malva Nisén i det klassiska loppet i Hudiksvall. Så hon åker. Fulländad klassisk åkning/teknik. Imponerande med tanke på hur ung hon är, får mig att tänka på hur en ung Sofia Henriksson (som användaren Elin hyllade back in the days).
* hur en ung Sofia Henriksson åkte skulle det stå
Bedrövlig svensk dag. Bara att glömma och se fram emot OS nu.
Råknas Val di Fiemme verkligen som hög höjd? Det är ingenting jag upplevt som motionär. Men visst, fattar att marginalerna är viktigare för eliten.
Bäst insats i Goms av ickke OS-uttagna Leo Johansson. Därfter lyckades den ena sämre än den andra. Halfvarsson fick ett riktigt bonnapp.
Poromaa vinner med knappt 25 sekunder i Hudiksvall, så formen är kanske i antågande där i alla fall.
Thorrez… Nej Val di fiemme brukar inte räknas som hög höjd, mer mellanhöjd. Det borde inte påverka så mycket på det sättet.
Manne: Det påverkar ju mer när banorna är krävande, och på det sättet spelar det ganska stor roll i förlängningen, även om höjden i sig inte är extrem.
Herrloppet hoppade jag direkt till avslutningen och fick se sju norrmän före den neutrala åkaren. Trist.
Du missade inget Jörgen, de svenska herrarna blev bortvallade,och några kände av höjden medan några norrmän kom från hög höjd och fick extra syre så det var utklassning.
Med Klæbo´s 107 seier i vc i dag, tilførte han samtidig, nasjon med vc-seier nr, 2000 i vinteridrett … Ja det er alltid noe og feire .. ;)
Pelle2… Ok, jag har aldrig hört om höghöjsaklimatisering till Val di fiemme, men ksnhända du har rätt. Jag trodde det behövde närma sig 1000 meter för att påverka i nån större utstreckning. Torgny Mogren på radiosporten benämnde förresten idag Val di fiemme som ”inte hög höjd”. Till ett mästetskap kommer dom väl dessutom så långt innan att dom hinner anpassa sig?
Efter idag blir det nog svårt för Calle att få åka nåt annat än femmilen på OS. Möjligen skulle dom kunna ta ut honom till skiatlonen för att kunna testa formen på fler åkare inför stafetten. Då skulle man ställa över Berglund på skiatlonen, för att sen låta honom åka 10 km fritt. Men troligen blir det Gisselman och Berglund som kompletterar Anger och Poromaa på skiatlonen, och då blir det svårt för Calle att få en plats i stafetten
Man får köra något klassiskt test lopp innan OS var rätt vanligt förut både under och innan mästerskapen att man gjorde det.
Pappa Ponsiluoma skrällde till rejält i ett sådant innan och fick chansen att åka som exempel
Manne
Tydelig at ”høydetrening” har sin misjon. Bare se på Iversen forbedring, han har levd og trenet med Klæbo i høyden, både før og etter Tds vart arrangert. Vi får se nå da, om det slår ut positivt for Frida, hun har også vært i Passo di Lavaze i en lengre periode, på samme plass som de 2 herrene……
Jo, men det har man väl övergett nu för tiden? Man måste väl nästan köra det på OS-banorna om man ska få reda på nåt man inte redan vet. Sen är ju frågan mellan vilka ett sånt testlopp skulle gå, Gisselman och Halfvarsson? Berglund kan ju va aktuell för tredje sträckan också… Och om man kör ett testrace blir ju det i intervallstart, vilket skiljer ganska mycket från läget på en förstasträcka på en stafett, då man ska kunna röra sig bra i ett fält och bedöma hur länge man vågar hänga på Norge. Men en fingervisning om formen kan man förstås få.
Pelle… Det var inte höjdträning jag diskuterade, utan huruvida Val di fiemme är hög höjd och kräver höghöjsaklimatisering. Att många ser fördelar med höghöjdsträning känner jag förstås till, även till låglandsmästerskap. Sen finns det ju dom som t.ex. Golberg som fick ett lyft efter att ha dragit ner på höghöjdsträningen.
Unlike Beijing and Sochi, the skiers are used to skiing in Val Di Fiemme.
All skiers will turn up fully acclimatised.
En forskare vid KI sade att träning på hög höjd ger max 2% i förbättring i tävling. Alla kan inte heller ta till sig detta och avstår höjden,
Jag tycker de lag som Johan Ohlson tog ut i dagens sändning var bra. Så hade jag tänkt också. Det enda jag är verkligen orolig för är vallningen, jag kan inte för mitt liv förstå varför aldrig (sällan) Tyskland bommar med sina mindre resurser. Är det för att de svenska vallarna satsar på plusskidor i varje lopp och då missar ibland?
För AI-vallningen är slopad, hoppas jag.
gka: Intressant – max 2 % förbättring motsvarar upp till 72 sekunders förbättring vid en körtid på en timme. Ger förstås inte så stort utslag i sprint men på längre sträckor som i skiathlon och framför allt femmilen.
Se på alla dom stora skidstjärnorna dom senaste 20 åren, Björgen, Johaug, Northug, Cologna, Bolshunov och Kläbo. Dom har alla bedrivit omfattande höghöjdsträning. Även Hellner var mycket i höjden. Hedegart och Simpson-Larsen var äver 90 dagar i höjden innan säsongstart. Se vilket resultat det har gett. Och seriös höghöjdsträning har gett Iversen ett stort lyft. Vi ser ju även på Jonna Sundling och Frida Karlsson vilka framgångar dom har haft med höghöjdsträning.
Val di Fiemme ligger inte på höd höjd och jag tror du kan lyckas på OS även utan omfattannde höghöjdsträning, men ska du vara bäst över en säsong tror jag det är helt nödvändigt med ett omfattande hög höjdsupplägg. Där har dom svenska herrarna mycket att lära.
Nina… Vilka lag tog Johan Olsson ut då?
Gårdagen var ju ingen rolig upplevelse.
Att Halfvarssons flopp får mest klick av alla nyheter är väl planenligt.
Sen tycker jag inte att hans lopp, som ojämn åkare som påverkas negativt på höjd är sämre än Angers.
Jag tycker man kan sätta en parantes över både herr och damresultat (med några enstaka positiva undantag)
Den stora frågan är varför Sverige med mycket resurser ändå lyckas få 2-3 riktiga vallarmissar per säsong.
Handlar det om att man envisas om att ta fram egna strukturer som var i ropet förra säsongen eller?
Manne, det som stack ut med Johan Ohlssons uttagning var att Anger och Jonna skall köra alla lopp, att Svahn och Calle tar förstasträckan i långa stafetten samt att Berglund går före Häggström i sprintstafetten….
Och jag är böjd att hålla med.
Vilka tog Johan Olsson ut till damsprinten?
Det jag regerade på ska man åka allt så blir det ändå en rätt tuff för damerna i början: 7/2 10/2 12/2 14/ 2 kanske inte det optimala för en stafett sedan blir det lite lägre uppehåll till team sprinten 18/2. Olsson menade på mer tid mellan loppen men just början är ändå rätt intensiv och risken att det kan sitta i benen
Som svensk hade det nog varit bättre om damerna haft herrarnas program då blir det en extra vilodag mellan sprint och 10 km jämfört med vad damerna har
man kan ju hoppas på att Jonna får en lugn stafettsträcka i år. Det är ju svårmotiverat att inte ta ut Edvin och Jonna till samtliga lopp, Jonna för att hon har segerpotential i alla, och Edvin för att konkurrensen är rätt skral.
Peter Skigames,
Han tog ut Hagström istället för Emma. Och de självklara.
Såg gårdagens lopp på kvällen.
Säga vad man vill om Calle men;
-han har ingen självinsikt
-han har dålig koll på sin fysiska och mentala status för dagen
-han är väldigt bra på att marknadsföra sig själv
Det var vallamissar men nån skamgräns får man väl ändå förhålla sig till. Att se ett VC-lopp som ett ”träningspass” tycker jag är lite förnedrande mot de yngre åkarna som satsar 100 %.
Jag säger grattis och önskar Calle lycka till på OS men vidhåller min tidigare uppfattning att han inte har där att göra. Han orkade 6 km i Oberhof och blev 6.a i ett B-betonat startfält. Det borde inte räcka för en biljett.
En 5-mil med Calle på mellanhöjd kan bli jobbig att se.
Kallner Hade troligen räckt till en topp 10 förra helgen även om start fältet varit det bästa så bra var det loppet om man jämför avstånd och andra ångare. Men helgen lopp för uselt så klart, Höjden ska inte vara några problem har åkt bra där förut
Kallner, Anger yttrade också i viaplay att han såg sitt eget lopp som ett träningspass. Skämmigt!
gka: Är väl inget unikt att åkare gör det ? hänt förr och händer än idag kan vara kokt på sikt inte bränna sig för inget
Emil – Jonna Sundling må ha segerchans i nästan alla grenar på OS, men, att tro att hon har chans att vinna en 50km klassisk femmil är väl otroligt naivt?
Linn Svahn Ebba Andersson Frida Karlsson, dom har teoretisk vinstchans, men övriga?
Måhända Moa Ilar kan vara topp-5 en bra dag.
Emil – glömde nämna en sak till angående femmilar.
Jonna har aldrig blivit bättre femma i en femmil, då 4,5 minuter efter segraren Frida Karlsson (Holmenkollen 2023)…
LS… Om Linn Svahn skulle vinna femmilen vore det en av tidernas skrällar. Men hon har ju en extremt ekonomisk och smart åkstil i klassiskt, så en femmil borde passa henne bra och jag ser gärna att hon blir uttagen om hon är i bra form och har tävlat hyfsat sparsamt. Medalj är inte alls otänkbart, även om det också vore en sensation.
LS: Vilket lopp tänker du på? Jag hittar inte att Jonna åkte någon femmil i Holmenkollen 2023. Vad jag kan se så har hon bara åkt två femmilar. I Holmenkollen 2024 så var hon visserligen sexa men då 1:35 efter Frida. Och sedan på VM i våras blev hon femma, 4:11 efter Frida. Väldigt speciella förhållanden i det loppet och hennes skidor som hon startade med fungerade inte alls i de förhållandena. Men efter att hon bytte skidor så var hon väl den utanför topp-4 som åkte snabbast.
Och säsongen 21/22 åkte hon två tremilar, där hon blev trea (i Holmenkollen) och fyra (på OS).
Så att hon inte skulle ha kapacitet att åka bra på i ett lopp så långt som en femmil finns det väl inga belägg för.
Swestam – visst, Jonna Sundling kan göra en bra prestation på en klassisk femmil, men, helt otänkbart att besegra kvintetten Ebba Frida Astrid Teresa Kerttuu ifall dom är formtoppade…
Frida får nog vara favorit.
LS: Hur var det med loppet du hänvisade till?
Swestam – Jonna har kört två femmilar i Holmenkollen – tog årtalen ur huvudet, fel av mig, naturligtvis skall det vara 2024 (1,5m efter Frida, typ) och VM25, 4,5m efter Frida, typ)…
Whatever – Jonna är knappast en segerkandidat i femmilen på OS, men, hade det gått i fristil hade det nog varit lägre odds på Jonna…