SC Hakunila
Samtidigt som Tour de Ski pågår för fullt ska det åkas Scandinavian Cup, SC, i Hakunila utanför Helsingfors 2-4 januari. SC är sista chansen för vissa herrar att göra bra resultat som kan leda till blir uttagen till världscuphelgen i tyska Oberhof den 17-18 januari som i sin tur är den sista världscuphelgen innan OS-truppen spikas.
Programmet är som följer nedan, svenska tider:
Fredag 2 januari
Sprint klassisk stil prologer 09:00 finaler 11:30
Lördag 3 januari
20 km klassiskt masstart damer 09:00 herrar 12:45
Söndag 4 januari
10 km fristil intervallstart damer 09:00 herrar 12:45
TRUPPERNA
DAMER
Evelina Crüsell, Skellefteå SK (togs ut till TdS istf Svahn)
Tove Ericsson, Hudiksvall IF (klubbåkare)
Moa Hansson, Falun-Borlänge SK (klubbåkare)
Sofia Henriksson, Piteå Elit SK
Elin Henriksson, Skellefteå SK
Lisa Ingesson, Piteå Elit SK
Louise Lindström, Falun-Borlänge SK
Saga Nilsson, Skellefteå SK (klubbåkare)
Ella Olsson, Högbo IF (klubbåkare)
Alicia Persson, Åsarna IK (klubbåkare)
Elina Rönnlund, IFK Umeå
HERRAR
Fredrik Andersson, Piteå Elit SK
Jens Burman, Åsarna IK (klubbåkare)
Emil Danielsson, Högbo GIF
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK (klubbåkare)
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Erik Johansson, Falun-Borlänge SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK (klubbåkare)
Olof Jonsson, Trillevallens SK (klubbåkare)
Gustav Kvarnbrink, Åsarna IK (klubbåkare)
Jesper Persson, Åsarna IK
Måns Skoglund, Åsarna IK (klubbåkare)
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Rikard Vestin, Sollefteå Skidor IF
Fotnot: Klubbåkarna är anmälda av sina klubbar och ingår inte i landslagstruppen som tas ut av Svenska Skidförbundet.
Här står det att Jens Burman ska köra lördag o söndag:
https://etusuora.com/sv/nyheter/livestream-vanda-skandinaviska-cupen-2026
Glädjande o hoppas han kan återuppfinna sig själv sas.
OS är väl typ kört oavsett hans resultat dock.
StefanGbg: Det verkar stämma, enligt arrangörernas webbplats är Burman anmäld av sin klubb Åsarna:
https://www.vhs.fi/en/s-cup/competitors/
(länken ovan går till den engelskspråkiga delen, klicka på ”Start lists and results”)
Sen verkar det finnas livesändningar från Hakunila på dessa länkar, kanske krävs VPN återstår att se:
Fredag – https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000011701845.html
Lördag – https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000011701849.html
Söndag – https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000011701858.html
20 km klassiskt med intervallstart.
Riktig skidåkning således, annat än gippot i Toblach
Grate, Svensson och Erssson borta efter kvalet. Deras chanser till OS borde vara borta i och med det. Känner just nu att sista platsen i sprint skulle kunna gå till Häggström med fokus att köra sprintstafetten också.
Halvarsson precis vidare alla fall. Men plats 27 i SC kval räcker ju ingen vart i OS.
Markus… Tar man sig vidare från kvalet på skandinavisk cup, har man nog hyfsade chanser att göra det på OS. Men det finns ju två svenska åkare som gjorde riktigt bra kval också, Persson och Algotsson.
Jag skulle nog också gärna se att Häggström får sista platsen, med hänvisning till sprintstafetten. Halfvarsson känns inte aktuell där.
Calle skall definitivt ha chansen på nästa VC om han går vidare från kvarten, en SC med massor med finnar och norrmän är som ett OS när man bara får ha 4 från varje nation. Han kan vara aktuell för alla lopp i OS, vilket man inte kan säga om någon annan än Anger. Och det är inte så att de herrar som inte är OS-uttagna (som är på TDS) gjort några resultat att tala om. Tycker jag.
Så värdelöst att inte ha fria val i kvartarna. Så jävla svårt är det inte Finland
Tom… Jag tycker nog Berglund är mer allround än Calle. Calle är inget alternariv för en sprintstafett, som jag ser det.
OK, ingen Calle i OS.
Häggström däremot!
Som jag skrivit förut, Calles chans är göra det bra i det klassiska distansloppet för att få åka distansloppet i Oberhof och om han gör det bra där kunna vara ett alternativ/reserv till stafetten.
Känns som om Calle inte ens försökte i heatet.
Calle ut i kvarten. Sist ut från start och aldrig riktigt med i det. Slutar 5:a och häggas vinner den kvarten.
Ser inte att vi har råd med någon ”ren sprinter” mer i truppen imo Grahn och Mylback(även om AM nog kan köra en första sträcka i stafett). Så känner att Häggas närmar sig truppen mer och mer.
Sedan fyller vi på Berglund och Truls.
Så kan det vara Swestam. Det skulle förklara varför Calle lade sig sist i sitt heat och aldrig försökte. En gång drog han på och åkte förbi någon och sedan saktade han ned. Han vill nog inte ha flera lopp i kroppen om han satsar på distans. Det såg märkligt ut i all fall.
Svenska glidet är sanslöst.
Jävlar vilka skidor Henriksson har!
Haha – helt galet!
Swestam… Men om Sverige bara får sju platser, hade väl en hyfsad sprint av Halfvarsson stärkt hans chanser? Med bara sju platser känns det väl mer angeläget med en sprintstafettåkare än en stafettreserv, och då går väl Häggström före? Blir det åtta åkare, blir ju läget ett annat.
grymma skidor men Henriksson hängde med mycket bättre i finalen än i semin och verkade ha full koll.
Manne: Ser vi bara på sprint så måste väl Jesper Persson gå före, särskilt efter dagens sprint. Ser man på möjligheten att få med en stafettreserv och kanske reserv till femmilen blir det kanske något annat.
Härligt med JP! 🥇
Nu jäklar blir det spännande och intressant hur de ska bygga trupp.
Herlig og beskue Henriksson fra toppen og ned til mål, hun kjørte som en ”alpinist” fra konkurrentene. Hun bruke knapt energi på runden .. ;)
Swestam… Jag håller helt med. Jag tänkte bara att det hade stärkt Halfvarssons chanser om han hade varit i paritet med bästr svensk idag, i och med att Byström talat om att en sprintplats återstår… Den som får sjunde platsen lär väl få åka sprinten också.. Jesper kom onekligen med en bra ansökan idag.
Värt att notera att åkarna som togs ut av förbundet till SC har landslagsvallning utan den stora AI-vallabussen som ju är nere i Italien för TdS. Då blev det fullträff för vallningen som satt som ett smäck på Sofia Henriksson, vilket glid hon hade och kul för henne att vinna!
Holy cow!!
Sofia Henriksson vinner en sprint?? WTF!!
Den envisa kvinnan är värd all respekt! Grattis Sofia!
Jörgen:
Tack för infon om vallabussen! Vallateamet på TdS gör mig nervös inför OS
Roligt med två svenska segrar!
Calle var tvungen att köra med egen valla, den svenska landslagsvallningen idag var den bästa jag har sett från ett svenskt perspektiv. Nu kan Henriksson och Person förstå hur Diggins och Kläbo känner sig varje helg.
Vi har 8 platser till OS. Sen kanske SOK lämnar tillbaka en eller flera för att öka Frankrikes och Finlands chanser i OS-stafetten, och därigenom minska våra.
Anonym: Stämmer det?
Tidigare gick skidförbundet ut med följande information:
”Nu är planeringen för nationell service på Skandinavisk Cup i full gång! Elitklubbarna satsar på att ge de svenska åkarna bästa möjliga stöd – med ett starkt team för vallning och koordinering. […]
Elitklubbarna har haft en arbetsgrupp som har beslutat att Matilda Melander fortsatt är koordinator för den nationella servicen samt att Marcus Wadell tar ut truppen till tävlingarna. Som tidigare kommer Torbjörn Bergman med vallagäng bistå den nationella gruppen med tester och Johan Westerlund från Piteå Elit kommer vara den nationella gruppens vallaansvarige. […]
Aktiva som är intresserade av nationell servcie anmäler också sitt intresse till Matilda.”
Herrtuppen jag tanker om vi har 8 platser:
WP, EA, AM, AG, JP, GB, TG, JH
10 fritt: WP, EA, GB, TG/JH
Skiathlon: WP, EA, GB, TG/JH
Sprint: EA, AM, AG, JP
Sprintstafett: EA, JH
Stafett: WP, EA, AM, GB
Femmil: WP, EA, GB, TG
Jättegrattis till kämpen Sofia Henriksson. Har hon nånsin vunnit en seniorsprint tidigare? Och nu i högsta scancupmotstånd dessutom. Hon hade kanonglid men hon vann starten och gick bra i backarna och stakningen var också bra. Hon såg hellycklig ut när hon gick i mål, mycket kul att se. Julie Myhre och Tiril Weng kan efter detta sluta hoppas på OS.
Sprintårgången från 1994 är inte dålig i Sverige. Sofia Henriksson understryker nu det, även om hon inte tillhör de vassaste. Däremot var hon lagkamrat med dem redan från juniorVM-tiden. Själv har hon ofta kämpat en bit från landslaget. Kul med dagens framgång.
Samtidigt kan det vara dags att konstatera ett dörren för Calle i det närmaste definitivt är stängd. Efter Truls framgångar behöver han nog vinna i alla fall ett av distansloppen i morgon eller övermorgon för att vara aktuell. Det har gjorts hundratals inlägg här om Calles väg till OS. Snart hamnar nog locket på där, till förmån för inlägg med större verklighetsförankring.
Tobbe H: Jag har för mig att hon vann en sprint i Smart Energy Cup förra säsongen.
Ronerik: Varför upprepar du felaktigheter om vad andra tycker om Calle? Kan Calle nå OS och hur skall det gå till i så fall tycker jag är en helt legitim frågeställning att diskutera även om du ogillar den. Och återigen, ingen här inne har hävdat att han skall bli uttagen till OS bara utifrån om han skulle åka bra på Skandinaviska cupen. Däremot är bra resultat på Skandinaviska cupen hans väg för att få åka i världscupen. Och lyssnar man Byström så säger han samma sak: ville Calle bli uttagen så måste han först prestera på Skandinaviska cupen för att ta sig till världscupen i Oberhof för att sedan prestera där.
Ronerik… Det måste vara helt okej att diskutera om olika åkare har möjlighet att ta sig till OS och hur det i sånt fall skulle gå till. Varken Calle eller Jens kan ta sig till OS på Skandinavisk cup, däremot krävs bra resultat där för att över huvud taget få åka i Oberhof. Dessutom tror jag det krävs riktigt bra resultat i morgon, för att inte hela truppen ska bli spikad före Oberhof. Jag vet iofs inte hur dom gör med en sån som Jesper Persson, om dom kräver resultat från VC i fel stilart, eller om dagens resultat räcker, trots att det inte var ett kvallopp.
Det är svårt att säga om SOK kommer bevilja 8 platser. Resultaten antyder inte det. Å andra sidan hade Sverige 8 platser 2022 och nu har man ett lag med bättre medaljchanser.
Man kan ha olika synpunkter. Det breddar diskussionen. Jag tycker det varit ohyggligt tjatigt och tämligen obefogat att ösa på så mycket om halmstrån framöver för en åkare som inte presterat, och det över längre tid än bara innevarande säsong. Samtidigt ser jag med glädje på exempelvis att Truls Gisselmans kommit i form. Han gjorde en riktigt bra stafettsträcka på VM, som stördes av ett fall. Jag ser gärna att han får nya chanser.
Troligen kommer huvuddelen av våra OS-åkare på herrsidan att vara födda på 2000-talet, kanske så många som fem, med Anger, Poromaa, Grahn, Mühlback och Gisselman. Det vore mer befogat att belysa vad det betyder att vi fått in unga nya åkare som tar för sig på ett bra sätt. Att det finns en stor portion av förnyelse i svensk herrskidåkning. Gustaf Berglund är inte mycket äldre heller. Det här är riktigt positivt.
Mer positivt framåtblickande och mindre arkeologi på bloggen skulle jag uppskatta.
Ronerik… Det berikar diskussionen med olika åsikter absolut. Men det finns väl ingen anledning att uttrycka sig raljant om andras åsikter såvida dom inte är otrevliga. Om du vill se fler inlägg om vissa åkare, föreslår jag att du skriver såna inlägg.
Det är bra med föryngring inom svensk herrskidåkning. Men det bästa brukar vara en mix mellan gammalt och nytt.
Vad gäller truppen skulle jag vilja se att vi har minst 5 åkare som är alternativ för stafetten och tre för sprintstafetten. Myhlback kan va ett alternativ, men är ett väldigt ojämnt och osäkert kort. Jag är tveksam till att dom otroligt kuperade banorna på långa stafetten kommer passa honom. Sprintstafetten tror jag funkar bättre. Häggström kan va en reserv till långa stafetten, men det vore fint om han visade bättre distansform i helgen än han gjort hittils i år. Om man ser Gisselman, Poromaa, Berglund och Anger som förstahandsvalet, vill jag gärna få in en bra reaerv, vilket saknas nu.
Uttalanden som landslagsledningen gör, understryker en inriktning att satsa på skidåkare som har en framtid i skidspåren.
Landslagschef Anders Byström uttrycker det enligt Expressen: ”Byström trycker på vikten av att ge åkare erfarenhet av att tävla på den största scenen – även om de inte är medaljkandidater.”
Herrtränaren Lars Ljung uttrycker om skidåkarna: ”De kliver upp ur sängen varje dag och gör allt de kan för att utvecklas till att bli världsåkare.”
Båda uttalandena handlar om att utveckla lite mer oerfarna åkare. Att ge erfarenhet, då förstås till de som saknar erfarenhet. Att få de som är i utveckling att utvecklas till världsåkare.
I generationsväxlingen som herrlaget är inne i, tycker jag att man är inne på rätt spår. Ser man inga möjligheter för åkaren att ta medalj, då ska uttagningen i alla fall ge viktig erfarenhet för framtiden. Därmed inte sagt att man sidsteppar någon äldre åkare för unga och oerfarna. Allt tyder på att man faktiskt tar ut de bästa, som råkar vara de yngre åkarna.
Manne: Mixen mellan gammalt och nytt kan vara att just Johan Häggström kommer med denna gång. Han har visat bra resultat i sprintstafett, kanske det bästa komplementet till Edvin Anger där. Johan har bred kompetens, och fungerar också bra i stafett. Nu åkte Häggström ok på sprinten om än inte bäst. Vi får hoppas att det går bra även på distans. Johan bör veta att han ligger relativt bra till för att bli uttagen.
Johan Häggström har visat kapacitet i motsats till andra namn vi diskuterat.
Kan bara hålla med Tobbe H i vad han skriver om Sofia Henriksson
Ronerik… Jag håller med dig helt i ditt senaste inlägg, med enda undantag av stafetterna där vi faktiskt har medaljchans. Och det behövs ett reservalternativ, vilket i dagsläget är lite oklart till långa stafetten.
Jesper Persson är för övrigt en åkare som kräver ett omnämnande. Han var rätt långt ifrån att få åka junior-VM som junior, med ett par topp-10-placeringar på JSM som bäst, men har haft en fantastisk utveckling dom senaste säsongerna. Hatten av.
Ronerik… Jag håller inte med om att Johan Häggström har gjort resultat. På distans har han varit 47a och 53a på VC i år. På sprint har han inte tagit sig vidare från kvalet i VC i år. Han gjorde en bra sprintstafett i Davos, vilket gör honom aktuell för OS, men Davos är också något av en favoritbana för honom. Jag skulle vilja se bättre distansform från honom innan han är ett alternativ till stafetten och det var ärligt talat flera år sen han gjorde såna resultat. Han kan bli uttagen som sprintstafettåkare, för där är han i dagsläget med i startuppställningen, men då vore det bra om vi har en annan stafettreserv i laget.
Det finns ingen distans där Häggström har medaljchans förutom sprintstafetten och stafetten. Gisselman är det kul att det gått hyfsat för; men han har bara medaljchans i stafett, liksom Berglund. Calle i form har hypotetisk medaljchans i alla lopp.
Hypotetiskt alltså, inget han visat i år än. Jag hävdar, precis som andra här, för att låta honom köra Oberhof om han presterar bra i morgon. Om han inte gör det så kan vi ta ut Häggström och Truls och vem som helst men det blir inte ett starkare lag än med en Calle i form.
Obs igen, eftersom vissa verkar ha svårt att förstå: i form.
Tom… Halfvarsson har inte varit i en form som indikerar individuell medaljchans på över två år och i lopp med fristil är det väl längre sen än så. Med undantag av den finfina femmilen på VM 2023 har han dessutom sällan gjort sina bästa lopp i mästerskap.
Calle har tre stafettmedaljer från VM och har vunnit i världscupen. Truls, Johan och Gustav är låååångt ifrån det. Jag pratar om högsta nivå. Och återigen, Calle har inte visat det än i år. MEN till skillnad från de andra aktuella så har han visat det förr?
Tom… Jo, men att Halfvarsson vann i världscupen för snart 10 år sedan, gör ju inte honom till medaljkandidat nu. Jag håller helt med om att han haft kapaciteten att va på pallen tidigare, men det finns ju inget i hans resultat som indikerar att han har den kapaciteten nu. Han är 37 år och har haft en tydligt nedåtgående trend. Om han kommer upp i sin bästa form ifrån ifjol, håller han ändå en nivå som kan ge honom en OS-plats. Frågan är bara om han har den nivån fortfarande.
https://www.youtube.com/shorts/fFSmmyLvA_g?feature=share
”nu kan henriksson och person f’örstå hur diggins och klæbo känner sig varje helg”
Men her under sprinten i Talinn, fikk alle løperne sine ski utdelt før start, der et felles vallateam utførte jobben. Det ser da unektelig ut som at Klæbo hadde de beste skia der også … Men kanskje det er andre grunner som tilsier at han er sprint-kongen, og ikke det norske vallateamet… ;)
Svar på kommentar fra Amonym …
Pelle, oroa dig inte. Jag vet att Kläbo är bäst. Men han har heller aldrig dåliga skidor. Till skillnad mot vissa svenska damåkare som ibland (lite för ofta) blir bortvallade. Jag menade att det var oväntat att de svenska idag hade absolut bäst skidor; inte att Persson skulle kunna slå Kläbo.
Inte vet jag men om inte Wille ska köra sprintstafett i OS så borde väl Anger gå i par med Anton Grahn.
Att Calle överhuvudtaget skulle bli aktuell för OS bedömer jag som helt orimligt.
I Finland i dag ställer vi upp med 7 damer på 2-milen medan Norge ställer upp med 21. På militärspråk ställer vi alltså upp med en ynka grupp medan Norge ställer upp med en halv pluton. Det kan naturligtvis finnas många orsaker till skillnaden men det är ändå anmärkningsvärt. Vi måste ta väl hand om de få talanger vi har för annars kommer det inte att se kul ut på elitnivå om några år. Hur som helst lär det bli en lång slakmota.
Trots att vi ställer upp med så få damer så har vi en på pallen och två till topp-8 och på 16:e plats.
Hyggelig løp av Karoline Grøtting.
Også Milla bør få godkjent, selv om avstand til Karoline ble i største laget …
Kallner – herrarnas teamsprint lär bli Häggström/Anger.
Hade Oskar varit i slag vore han het för teamsprint också…
Tobbe H – sju damer till start i SC i Finland är verkligen snålt och uselt!
Var är Elin Henriksson? Elin Näslund? Elina Rönnlund? Lisa Vinsa? Jenny Solin?
Tom: Det hypotetiska du talar om har Calle aldrig visat, inte ens under sina bästa år som nu ligger långt tillbaka i tiden. Calle har aldrig tagit individuell medalj i mästerskap.
Ingen har påpekat hur det gick idag, trots att nog de flesta tittat på resultatlistan från Finland.
Calle blev 38 på 2 mil klassiskt, 2 minuter och 25 sekunder efter segraren Edvard Sandvik, Norge.
I Norge gläds man nog åt att Filip Skari blev tväa, slagen med 10 sekunder. Han är född 2005.
Calle var sjätte svensk i resultatlistan. De som åkte relativt OK var Johan Häggström, Leo Johansson och Emil Danielsson, med placeringar 9, 11 och 12 och distanserade med 48 sekunder upp till minuten.
Detta VAR det klassiska loppet som det talas om i beskrivningar av vägar till OS-uttagning.
Vad är slutsatsen nu?
Jag har som sagt sett nada som kommentar till denna tävling. Märkligt efter många tiotals inlägg tidigare i det som varit ett huvudtema på bloggen senaste veckorna.
Förutom Calles svaga lopp, så dök inte Burman upp, så lär vara ännu mer kört för honom. Han vill inte bli intervjuad av SVT, nästan jag får känslan att han kommer lägga ner satsningen under pågående säsong…
https://www.svt.se/sport/langdskidor/burman-startar-inte-i-finland-sista-os-chansen-borta
Ronerik: Slutsatsen är att Calle inte tog chansen.
Och att jag inte kommenterat det loppet härinne beror på att det krockade med sprinten i Val di Fiemme.
Och i övrigt så tycker jag att Häggström håller på att åka sig in i OS-laget.
swestam: Alla som något följt skidåkningen de senaste åren borde förstått att det skulle bli just så. Jag är oerhört förvånad att man kunde tro något annat.
Calle Halfvarsson gjorde sin sista säsong i A-laget förra säsongen. Jag uppfattar inte det som att han själv tog initiativ till ett annat upplägg, utan att det var landslagsledningen som tog beslutet. Ett sådant beslut är väl underbyggt.
Sedan får alla åka skidor så länge de vill. Från skidförbundet har man inye väntat sig några särskilda prestationer av Calle. eller att han skulle bli aktuell för OS. Det ligger i beslutet som togs.
Att en stor grupp skidintresserade ändå håller på och spekulerar närmast i det oöndliga om möjligheter för Calle mot OS förvånar mig enormt. Vad grundar man detta på?
I dag såg jag tankar om att det skulle vara den möjliga räddningen för Sveriges landslag på OS. Flera som var aktuella att tas ut höll ganska låg nivå, medan en Calle i form kunde ta medalj på alla distanser på OS.
Man tar sig för pannan. Var har man då samlat på sig sitt kunnande om skidåkning? Har Calle aldrig någonsin varit i form på ett mästerskap under sin karriär, eftersom han aldrig tagit individuell medalj på ett internationellt mästerskap som senior någonsin? Nivån är helt enkelt för låg!
Det är säkert också bakgrunden till att man rycker på axlarna när våra unga skidåkare får internationellt genombrott. Ett sådant såg vi idag av Anton Grahn, men ingen reagerar.
Heter inte skidåkaren Calle Halfvarsson tycks det inte spela någon roll hur bra de åker.
Ronerik: Du har ju inte förstått något alls av de invändningar som kommit mot det du skriver.
Jag förstår inte att detta är en kulle du beredd att dö för.
Pluspoäng till Louise Lindström, Sofia Henriksson, Lisa Ingesson och Alicia Persson efter denna helg.
Blir spennende og følge Karoline Grøtting fremover. Også i dag var hun i en egen klasse, og dermed friplass i vc for resten av sesongen.
Har fortsatt et lite håp for OL-tur for Julie Myhre. Hun hadde ”pissski” under sprinten på fredag, og fikk dermed ikke vist sitt potensial. Så sprinten under NM blir helt avgjørende nå …
vc
Blir spennende og følge Karoline Grøtting fremover. Også i dag var hun i en egen klasse, og dermed friplass i vc for resten av sesongen.
Har fortsatt et lite håp for OL-tur for Julie Myhre. Hun hadde ”pissski” under sprinten på fredag, og fikk dermed ikke vist sitt potensial. Så sprinten under NM blir helt avgjørende nå …
Moa Hansson är verkligen nere i källaren resultatmässigt just nu.
I dagen 10km F blev hon 51:a, strax efter en åkare med skidor av bambu.
Calle Halfvarsson placerade sig som nummer 38 även i fristilsloppet, och var precis som på klassiskt i går sjätteplacerad av svenskarna. Bäst åkte Emil Danielsson som elva, med tio norrmän före.
Tio norrmän först i herrloppet sedan en svensk och sedan ytterligare tre norrmän och 22 norrmän bland de 30 första!
Om man utgår ifrån att Berglund och Gisselman nu är klara (även om Gustav åkt lite sämre på slutet), återstår 1-2 åkare till herrtruppen. Halfvarsson bör nu vara borta ifrån resonemaget. Detsamma gäller Svensson, Grate, Ersson mfl. Kvar i resonemanget är Häggström, Jesper Persson och Ekberg. Även Danielsson har nog fortfarande viss chans till sprintstafetten iom att han var klart bättre än Häggström idag. Och sen finns Algotsson sim gjort det bra i helgen och ofta gör bra kval, men det nog är mer långsökt. Har jag missat nån?
Ett bra lopp i Kopparskidan och OS-drömmen lever för både Burman och Calle, som för övrigt slog Northug både igår och idag. Kanske sista gångerna dom möts? I så fall kan vi alla dö lyckliga. #Sistaloppetvinner
Helt rätt, sista loppet vinner. Ingen artist är bättre än sitt senaste uppträdande. Undrar bara vad Northug egentligen hade i Finland att göra.
Calven… Ingen av dom är anmälda än, men det är ju ett par dagar kvar så dom anmäler sig kanske. Sen borde det väl krävas nåt väldigt anmärkningsvärt resultat för att ta sig till VC den vägen, när en del åkte bra i Hakunila. Jag räknar som sagt att dom i praktiken är borta ur resonemanget.