Tour de Ski-truppen
Snart är det dags för Tour de Ski som körs 28 december till 4 januari!
TRUPPEN TILL TOUR DE SKI
DAMER
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Evelina Crüsell, Skellefteå SK (ersätter Linn Svahn)
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Lisa Eriksson, Piteå Elit SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Märta Rosenberg, Trillevallens SK
Linn Svahn, Östersunds SK
HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Truls Gisselman, Rehns BK
Anton Grahn, IFK Mora SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
PROGRAMMET I TOUR DE SKI
TOBLACH
28 december – Sprint fristil prologer 11:45 finaler 14:15
29 december – 10 km klassiskt intervallstart herrar 11:45 damer 14:45
31 december – 5 km heat masstart herrar 11:30 damer 14:30
1 januari – 20 km klassiskt jaktstart herrar 10:30 damer 12:30
VAL DI FIEMME
3 januari – Sprint klassiskt prologer 12:15 finaler 14:45
4 januari – 10 km fristil masstart (Final Climb) herrar 11:30 damer 15:30
Ny tråd skapad nu inför uttagningen till denna säsongs Tour de Ski som förväntas meddelas snart.
Lagt in programmet också nu. I etapp tre under nyårsafton är det dags för den nya varianten 5 km fristil heat masstart, så här står det i reglerna på FIS hemsida om det om uppfattar saken rätt:
Om under 80 åkare deltar kommer tre heat att användas, om över 80 åkare då fyra heat. Står inte i reglerna vad som sker om exakt 80 deltagare men de har infogat heatformulär i reglerna och för tre heat används siffrorna 1-79 så verkar vara det som gäller för tre heat.
Om blir tre heat då placeras tourledaren i heat 3, tvåan i heat 2, trean i heat 1 sen fortsätter det med fyran i heat 3, femman i heat 2 etc.
Om blir fyra heat då placeras tourledaren i heat 3, tvåan i heat 2, trean i heat 1, fyran i heat 4 sen fortsätter det med femman i heat 3, sexan i heat 2 etc.
Masstart i heaten som körs 5 km och de utgår sen från åktiderna när de summerar etappen.
TUW, Stenseth, Sanness, Hedegart, Northug, Nyenget saknas i Norge
https://www.skiforbundet.no/langrenn/nyhetsarkiv/2025/12/uttak-tour-de-ski-20252026/
TdS är en skugga av sitt forna jag. Två orter och 6 fjuttiga tävlingar varav två sprintar och en 5 km masstart. Går inte att kalla det en ”tour” längre. Mini-tour på sin höjd.
Blir intressant att se vilka herrar som tas ut till touren. Anger, Grahn och Myhlback har personliga platser, så dom tar inte upp nån plats för dom andra om dom vill åka. Utöver dessa har vi sex platser. Jag utgår från att Poromaa och Berglund tar två av dessa. Sen borde Ekberg få fortsatt förtroende. Därmed återstår tre platser att fördela mellan dom som tävlade i Davos och Östersund, men vilka blir det? Gisselman åkte skapligt i fristilsloppet i söndags och får nog åka touren. Men hur blir det med Grate, Svensson, Häggström, Danielsson och Burman?
Jag tror det blir Ekberg, Häggström, Rosjö och antingen Danielsson eller Grate som får dom sista fyra platserna. Gisselman var för svag i Östersund. Svensson kan vara en möjlighet. Imponerade inte i Östersund, men har varit sjuk.
Jag ser fram till Tour de ski. En av årets höjdpunkter i skidsäsongen, men visst var det lite mer action i början. Tycker iofs det ör bra att begränsa antal orter och resande. Brukar vara färre etapper i OS-säsongerna.
Herrsidan är som vädret grått och trist. De behöver spotta upp sig en aning för att det ska bli intressant.Som vanligt blir det damerna som man får glädjas åt under TdS.
SC… Danielsson och Häggström imponerade inte heller individuellt i Davos, men gjorde bra sprintstafetter. Häggström var långt efter på 15 km, dock var ju resultaten i Östersund inte mycket bättre. Jonas Eriksson var väl den som åkte bäst i Östersund, sett till båda loppen. Men det blir inte lätt för dom att ta ut laget. Jag tror dock också Grate blir uttagen. Dom som inte är med till touren, får svårt att få en OS-plats, men som det ser ut nu tror jag ledningen väntar med sista platsen till efter Obersdorf. Det är i såna fall positiva nyheter för Halfvarsson.
Gka… Förra året tyckte jag nog det var mer att glädjas åt på herrsidan, med Angers fina körning och pallplats för Grate. Damerna är så bra, att man fått lite högre förhoppningar där. Jag tycker årets tour borde passa Anger som handsken.
Mannne… Nej, Häggström och Danielsson imponerade inte indivuduellt i Davos, men samtidigt tänker jag nivået i WC är högre än i SC. Jag tror Häggström får en plats i TDS. Han körde ju trots allt bra i teamsprinten och det varierar ju en del dag från dag på hög höjd,
Jag tycker också årets tour bör passa bra för Anger och han ligger ju bättre till i totalen i WC nu än innan TDS förra året. Ska också bli spännande att se Myhlback. Sen tror jag sprintbanan i Val di Fiemme kan passa Anton Grahn extremt bra.
Truppen till TdS är nu uttagen, fixar in i startinlägget.
Men jag hade fel, varken Häggström eller Danielsson/Grate fick plats. Det ble Gisselman och Jonas Eriksson i tillägg till Rosjö och Ekberg.
Med de resultat Jens Burman visat hittills och att han heller inte ska åka touren så är nog OS rökt för hans del. Tråkigt att han inte får till formen då han är en mycket god 5-milare.
Det ser nog inte så mycket bättre ut för Calle heller.
Som jag misstänkte var det Sundling som inte ville köra touren. Hon satsar hårt på att vara absolut toppad och utvilad till OS. Märkligt ändå att hon inte vill testa OS-sprintbanan. Det är till att vara kaxig och självsäker!
Hela fem Mora-åkare bland herrarna, den klubben har nog aldrig haft så många världscupåkare samtidigt? Alvar Myhlback kör även Tour de Ski. blir skoj att se honom!
Jonna följer sin plan och skippar men övriga fyra OS-aktuella damsprinters är med och får testa OS-sprintbanan, blir intressant att se och det kan också bli avgörande för vilka som sen får starta i OS-sprinten?
Lisa Eriksson får åka världscup nu efter goda insatser på hemmaplan. TB-damerna Lundgren och Rosenberg är med också däremot inte Crüsell och Elin H.
Ruben: Jonna är inte en person , som är Kaxig och Självsäker, däremot tror jag hon har dålig erfarenhet av touren, som formförstörare, och vad är det för nöje att se skidåkare promenera uppför en slalombacke
Intressant uttagning. Det blev som jag spekulerade intialt, men jag hade även trott på Grate, och kanske inte på Rosjö. Det är tydligt att man fokuserat på distansåkare – man har faktiskt inte tagit ut en enda sprinter (utöver dom tre som har personliga platser)! Sannolikt vill man använda touren för att få en bättre koll på distanssidan, vilket jag tycker känns vettig. Grate och Svensson borde nu få svårt att ta en OS-plats. Häggström (eller möjligen Danielsson) kan kanske fortfarande komma med för sprintstafetten.
Kallner… Jag tror inte det är helt kört för Burman än. En liten möjlighet finns kvar (liksom för Halfvarsson), att köra skandinavisk cup i Finland och sen VC i Obersdorf. Men då måste han trolla fram resultat som han inte varit i närheten av än, och dessutom hoppas att det finns nån plats kvar. Men jag tror ledningen gärna håller den dörren på glänt ett tag till.
Koskivaara – Nej jag vet att hon inte är det men man kan tolka det så. Det är som att hon skickar en signal till sina konkurrenter:
”Ok, nu har jag vunnit de senaste fyra mästerskapen. Jag ger er nu en chans att slå mig genom att avstå generalrepetitionen på OS-banan. Kom igen nu!”
Observera, jag är inte seriös här. :)
Håller med om att hon gör rätt i att avstå för att vara så bra som möjligt på OS, hon vet bäst själv vad som fungerar för henne.
Manne: Calle men inte Burman är anmäld till Skandinaviska cupen i Finland.
Ingen Burman eller Halfvarsson…
https://www.skidor.com/idrotter/langdakning/nyheter/2025/2025-12-18-langdlandslaget-till-tour-de-ski
TRUPPEN TILL SKANDINAVISKA CUPEN, HAKUNILA
DAMER
Evelina Crüsell, Skellefteå SK
Sofia Henriksson, Piteå Elit SK
Elin Henriksson, Skellefteå SK
Lisa Ingesson, Piteå Elit SK
Louise Lindström, Falun-Borlänge SK
Elina Rönnlund, IFK Umeå
HERRAR
Fredrik Andersson, Piteå Elit SK
Emil Danielsson, Högbo GIF
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Erik Johansson, Falun-Borlänge SK
Jesper Persson, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Rikard Vestin, Sollefteå Skidor IF
swestam – missade de Calle i artikeln ovan?
Ruben: Jag har för mig att SC är helt öppna så länge man har tävlingslicens (FIS-nummer), de nationella åkarna utses av förbunden sen kan klubbarna anmäla åkare, kanske Halfvarsson och Burman anmäls av sina klubbar och vi får se dom på plats ändå?
Just for info – tänker lägga upp en SC-tråd senare här på Skidpepp närmare inpå annars försvinner det ned under TdS-trådarna (planerar en ny tråd per etapp under Touren) det kan diskuteras i aktuella trådar som denna under tiden.
Ruben och Jörgen: Burman och Calle finns inte med i landslagstruppen till Skandinaviska cupen. Calle är anmäld som klubbåkare men inte Burman.
Swestam… Aha. Och det går inte att anmäla sig längre va?
Skandinaviska Cupen är i Hakunila, eller Håkansböle. Det ligger bara ett stenkast från Vantaa eller Vanda på svenska, där Helsingfors flygplats är. Har bott på hotell där hundratals nätter.
Vid tävlingarna där i början av januari vill jag se helt andra takter av Evelina Crüsell, som varit helt under isen så här långt i säsongen.
Att döma av den här artikeln finns fortfarande en chans för sprintåkarna:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/halfvarsson-och-burman-petas-fran-tour-de-ski-och-skandinaviska-cupen/
Enligt Byström återstår en sprintplats. Jag antar att denna åkare anmäls som sprintstafettåkare om inte resultaten i Obersdorf blir tillräckligt bra för dom individuella kriterierna.
Manne: Idag 18 december är sista anmälningsdagen enligt de finska SC-arrangörernas hemsida här så än är det inte försent för Åsarna att anmäla Burman:
https://www.vhs.fi/s-cup/kilpailijoille/ilmo/
Jag kan tyvärr inte finska men lät webbläsaren översätta sidan :)
Calle och Jens är helt ute ur bilden för OS desamma gäller Grate.(enligt ut)
Calle, Jens och Grate har alla presterat på likvärdig låg nivå utifrån vad dom brukar åka för distanser. Det är faktiskt bra att de inte blir uttagna nu när det finns några intressanta namn som visat skidspetsarna med Myhlback i spetsen. Ska bli kul att följa (den korta) touren denna gång.
Märks även i intervjuerna att det är en helt annan feedback från de yngre åkarna än det varit från Calle o Jens den senaste tiden. Det är dags för den nya generationen att få möjlighet att slå igenom på allvar (Alvar).
Jörgen: Anmälningstiden för svenska åkare har gått ut. Som svensk åkare måste man anmäla sig i det svenska tävlingssystemet (precis som norska åkare måste anmäla sig i det norska tävlingssystemet).
GKA… Det du menar är att du inte tror dom klarar det? Teoretiskt finns fortfarande chansen för Halfvarsson och Grate, speciellt Grate. Såhär står det i expressen:
”Marcus Grate och Oskar Svensson har fått extraplatser i landslagstruppen för att kunna visa upp sig i sprinten i Finland.
– Alla ska få samma förutsättningar i den här viktiga sprinten med tanke på OS-uttagningen. På sprinten har vi tre åkare klara så det är en plats kvar, säger Byström.”
Jens Burman är däremot helt borta, eftersom han inte anmält sig till skandinaviska cupen.
Manne, Jag förstår att ledaren hoppas och tror att nämnda åkare kan få till det till slut men jag är som sagt skeptisk.
Stort fokus på Calle Halfvarsson och Jens Burman inför OS. Varför skulle vi behövt dem, vad hade de tillfört?
Inga utmärkande insatser på VM, särskilt inte för Calle som åkte 2 tävlingar med begränsad framgång
Jens åkte i stafettlaget som tog brons. Ok sträcka. Tolva på femmilen.
Låt oss vara glada för vad Calle och Jens betytt för svensk skidåkning, men acceptera att deras tid kanske är slut.
Swestam: Aha, OK – tack för infon!
Gka… Om jag tolkar Byström rätt, verkar han ha fått klartecken om att ta ut en sprintåkare till. I så fall räcker det att va bättre än övriga svenska aspiranter om denna plats, och då har Grate ändå en chans. Jag tycker det ser väldigt öppet ut om den platsen, ingen som direkt ytmärkt sig. Möjligen att dom som kan åka sprintstafett har ett visst övertag. Calle har ju inte visat något öht i år, men det faktum att alla aspiranter nu ska köra i skandinaviska cupen, har rimligen ökat hans chanser.
Typ vinna eller försvinna för Calle i SC och Burman ser jag som helt borta nu om han inte är med i SC vilket han inte ens verkar vara anmäld till.
Går det bra för Calle i SC kan han bli uttagen till världscupen i Oberhof 17-18 januari men där är det inga OS-grenar utan de kör sprint fristil (klassisk stil i OS) resp 10 km klassisk stil (fristil i OS) så frågan är om ledningen blir klokare av det men vem vet och om de inte har någon annan bättre kandidat och Calle visar form kanske de ger honom sista OS-biljetten ifall SOK så godkänner förstås?
Jörgen: I Oberhof tror jag man får gå på det allmänna formläget, om Calle är mycket bättre än Gällivare är han väl ett intressant namn för OS. Och gör han det bra på 10km klassiskt då är han väl tänkbar i stafetten.
Var hittar ni vilka som är anmälda som klubbåkare til Skandinaviska cupen?
Landslagsledningen vill kanske att Häggström, Danielsson, Grate och Svensson alla ska mötas i samma sprinttävling som ett led i OS-uttagningen. Kan inte ha för många rena sprinters i TDS heller.
SC: I skidförbundets tävlingssystem https://ta.skidor.com/EntryList.aspx?eventid=47295&competitionid=59850&orgid=80
Jörgen… Ingen herrsprinter (förutom redan uttagna) har varit i närheten av att vara topp-12 i år, men ändå pratar Byström om att det finns en sprintplats kvar. Det tolkar jag som att Byström redan fått klartecken om den platsen av SOK. Om man får skicka 7 åkare, ser man nog gärna att den 7e åkaren är lite allround och kan koplettera olika typer av lopp. Därtill kan jag tänka mig att man gärna får in en åkare med lite rutin, eftersom flera i truppen kommer va unga och/eller debutanter.
SC… Ja, det verkar va en tydlig strategi ifrån ledningen, att man har samlat alla sprinters (som inte redan har OS-plats) i skandinavisk cup, och distansåkarna i touren. Jag tycker det är ett vettigt upplägg.
Manne: Det märkliga med det är ju att den enda OS-distans som ingår i touren är sprint så det vore väl egentligen mer logiskt att göra det omvända.
Swestam… Jo, jag tänkte också på det. Men jag gissar att det hade varit svårt att ta ut Svensson och Häggström mfl till touren, samtidigt som man petat Berglund och Ekberg som åkt skapligt i vc i år. Och även om det inte är några OS-distanser (bortsett sprint) i touren, är det nog ändå ett par lopp som kan va användbara för OS-uttagning, speciellt för stafetten.
Nu har skapat tidsinställda inlägg här på Skidpepp som publiceras per automatik:
28 december kl 03:00 – TDS etapp 1
29 december kl 03:00 – TDS etapp 2
31 december kl 03:00 – TDS etapp 3
1 januari kl 03:00 – TDS etapp 4
1 januari kl 18:00 – SC Hakunila
3 januari kl 03:00 – TDS etapp 5
4 januari kl 03:00 – TDS etapp 6 Final Climb
Jättebra Jörgen! Jag tänkte knåpa ihop en quiz före jul, så håll utkik efter den…
Manne: Fantastiskt och dina quizar är så uppskattade, när jag kollade in hur det såg ut förra året inför skapandet av årets TdS-trådar såg mellandagsquizen av dig förra året och tänkte att det kanske kommer en ny quiz i år 😊 du kan lägga in den i t.ex. denna tråd så skapar jag en ny tråd av det så snart ser det.
Risken för sprintåkarna om de gör ett riktigt bra resultat i Finland så kommer ändå SOK avfärda det för det inte var världscup.
Men det viktiga för herrarna är om man kan spetsa eller tillföra stafettlagen nu. Att någon hux flux ska visa topp 12 nivå på de individuella loppen känns långsökt. Men vi har två klassiska distanslopp för startsträckan i långa stafetten och sedan det märkliga 5km loppet för tredjesträckan och för all del också den och första sprinten för sprintstafetten. Lite nyfiken på vad Myhlback kan tillföra där. Det är typ Häggströms insats i Davos man måste överträffa, och det är inte omöjligt.
Det är i sig skandal i sig att vi ens pratar om en person som knappt åkt och än mindre presterat som potentiell kandidat till OS så här långt in i säsongen (Calle)
jag ser det dock inte utifrån hans potentiella toppkapacitet utan endast som en logisk konsekvens av att andra presterat under förväntningar hittills under säsongen.
Om Calle gör ett par rimliga resultat i finland, säg top 10 så tror jag ändå att ledningen vill ta ut honom med motiveringen att han behövs i stafettlaget. Eftersom det är betydligt fler norrmän på plats i Scan-cup än t.ex. i Davos så är det inte jättestor skillnad i bedrift att bli top 10 där jämfört med en WC utanför Norge,- så tror jag att de tänker.
Sen ska man givetvis inte lova Calle en plats i vare sig sprint eller stafett när uttagningen görs men bara det facto att han är den enda som är helt allround vid sidan av Anger gör att man vill ha en sådan i laget.
För mig har Calle också bäst chans på Skiathlon och 50 klassiskt, inte i sprinten.
Burman däremot ser jag som helt uteslutet då han till skillnad från Calle inte kan vara vare sig ordinarie eller reserv i sprint eller sprintstafett
Skandal var kanske rätta ordet. Skulle en topp-10 placering i Svenska Cupen räcka för att bli uttagen till OS, då är nog skandalen nära på fullbordad. Ser inte ledningen att vi redan har kapabla stafettåkare, utan att behöva sträcka sig efter 80-talister som inte presterat, då är nog ledningen rätt så blinda.
Skandinaviska Cupen heter den förstås, men annars är det som jag skrev.
Ronerik: Vilka 5 år så kapabla som du skriker om? en topp 10 i skandinaviska lär räcka för att få åka WC i Oberhof och ta chansen där.. i Tds för ju Jonas Eriksson chansen som var 28 14 72 i skandinaviska cupen och
Truls Gisselman som var 32 och 37 det troliga är alltså ett en topp 10 räcker för att ge sig chansen i Tyskland och ett bra lopp där klan räcka.
Jag tror inte ledningen tar ut Calle till OS på resultat ifrån scandinavisk cup, han lär behöva åka i VC Oberhof också. Jag ser för övrigt inte Calle som allround på det viset som Anger är, eftersom det var länge sen han gjorde resultat i fristil. Så sprintstafetten är inte ett alternativ, enligt mig. I och med att jag inte tycker han är aktuell för fristilslopp, har jag svårt att se honom ta en plats i startuppställningen till stafetten. Men till sprint, stafettreserv och femmil, finns en liten möjlighet, om han kan komma upp i sin bästa nivå ifrån fjolåret.
Manne : Tycker ändå Calle hade två ok lopp på 10 km fritt förra året med bara några få sekunder till topp 10 bara den nivån kan vara nyttig..
Brukar räkna är men rätt 15 sek efter individuellt så har man väldigt goda chanser hänga den som är 15 sek bättre
Calles räddning ännu är ju att så många åker dåligt
Jossa… Jo det är sant, men jag tycker han är väldigt ojämn på fristil. Även när han var i bra form i VM i Planica 2023 var hans fristilsåknig inte på topp. Och jag har svårt att se att han ska kunna bevisa sin fristilsform före OS. I klassiskt tror jag han har en helt annan trygghet och kan funka som reserv till stafetten. Än finns dock goda chanser att Gisselman och någon mer kommer i distansform.
Jossa: Ernström. swestam med flera vill ha in Calle i stafettlaget. Det innebär att han ska vara bättre än Gustav Berglund. Mühlback, Poromaa och Anger ser jag som självklara. Det ”intressanta” är att ingen av de som tjatar om Calle i stafettlaget presenterar sitt lag med fyra åkare.
Blir nästa steg att föreslå Hagström till damernas stafett?
Ronerik: Behövs en reserv som kan täcka upp dom fyra du säger går så klart före nu
Manne: Absolut väldigt ojämn i fritt mkt beroende av form och förhållanden i fritt
Angående långa stafetten:
Det är inte omöjligt att Calle åker 7.5km klassiskt snabbare än Gustav Berglund om han är i form, jag skulle säga att det är troligt. Faktum är att jag skulle gå så långt som att säga att det är en perfekt distans för Calle. OM han är i form, vilket han tyvärr inte visat än i år.
Om vi tar med Gustav istället så får Poroma ta strecka 2 och Gustav sträcka tre.
Jag räknar då med att Myhlback tar strecka 1 och Anger strecka 4.
Sträcka, trött.
Ronerik: Jag har inte skrivit att jag vill ha in Calle i stafettlaget. Jag har skrivit att gör Calle det bra i det klassiska loppet i Tyskland så kan han vara ett alternativ för en klassisk sträcka i stafetten (givet att ingen av de andra svenska herrarna kraftigt förbättrar sig). Det är faktiskt inte samma sak.
Och jag har redan presenterat hur jag skulle formera mitt stafettlag, både med och utan Calle.
Det mesta är väl redan sagt redan men visst jag förtydligar mig också då:
Jag håller med om att följande måste ske för att Calle ens ska bli uttagen
– Top 10 på Scan cup
– lär räcka till WC där han då behöver slå de flesta svenskar förutom Anger, Mylback, Poroma
-Det tar honom antagligen till OS, -om än utan löfte om att få åka annat än 50 K.
– När det gäller stafetten så är det formen under OS som blir avgörande så där ör fortfarande 1 plats öppen
-Sprinten blir kanske svårare Men Calle har precis som Oscar Svensson presterat bra på OS banan tidigare så chansen finns OM han är i form.
I praktiken krävs att han nu framåt har en kraftigt stigande formkurva
Vidare krävs också att ingen av TDS åkarna som inte redan är uttagna börjar leverera på top. I så fall är det nog kört för Calle oavsett
Gustaf Berglund har placeringarna 15 (fristil) och 11 (klassiskt) som bäst på 10 km i WC i år. Ska Calle göra ett jämförbart resultat på den lägre nivån Skandinaviska Cupen, bör han absolut komma topp-3.
On Calles chanser sägr jag som dr Relling sa Fan tro`t.
Ronerik: känns som du inte lyssnar på vad några skriver om hur det ska gå till.
Berglund går ju föra just nu men inte så att Berglund är någon stabil jämn åkare han har två bra prestationer av 5 på WC nivå, Sedan behövs det fortfarande bra reserv
Jag konstaterar ändå att flera vill dela ut en OS-plats efter en 10-e plats i Skandinaviska Cupen. Det blir nog den allra billigaste OS-platsen i så fall. Här finns inte de vassaste med.
Jämför med när Berglund blev 11 på 10 klassiskt på World Cup i Ruka – han har sin bästa prestation i klassisk stil, vilka flera verkar missat.
Han var 31,4 sekunder från vinst i loppet, och 3,5 sekunder efter bäste svensk, Edvin Anger. Kul ändå att någon bedömer Calle i hygglig form vara normalt snabbare över 7,5 kilometer. Då är Calle troligen vår bäste herråkare på 7,5 kilometer klassiskt. Om det gäller bör han absolut till OS, och få en stafettsträcka.
Samtidigt innebär det att han absolut bör vara topp-3 i Finland. En topp-10 där duger inte på långa vägar i den här konkurrensen, när de bästa är på Tour de Ski.
Ronerik: Vem vill dela ut en OS-plats efter en tiondeplats i Skandinaviska cupen? Inte jag i alla fall. Därmed kan en tiondeplats göra att man får åka världscupen. Helt enligt de svenska uttagningskriterierna.
Ronerik: Tror det inte är någon som vill dela ut någon OS plats till någon som är tia i Skandinaviska cupen men som flera skriver så öppnar det upp möjligheter til WC lopp och på så sätt slå sig in. Men du verkar ha svårt att ta in det…
Tror ingen missat Berglunds resultat heller
Läser att Nora Sanness i TdS ersätter Lotta Udnes Weng som vaknade upp igår med halsont.
Norska OS-uttagningen på damsidan blev inte lättare av detta. Eller så är det just det den blev. Beror lite på hur man tänker kring uttagningen.
Relaterat till det tragiska dödsfallet för skidskytten Bakken så skrev Esten O Säther i norska Dagbladet i går en mycket intressant artikel om manipulerad höjdträning. Egentligen gäller frågorna all konditionsidrott och inte bara skidskytte eller bara Norge. Jag klarar inte att skapa en länk men det är lätt att googla fram.
Mycket olyckligt att fem sprintåkare togs ut. Nu är ju t o m Jonna inte helt säker på att starta och värdet av den tidiga uttagningen försvinner för henne. Och Linn Svahn är smart och inser att den verkliga uttagningen sker först efter VC-tävlingen i Goms den 23-25 januari. Alltså avstår hon nu TdS för att förbereda sig optimalt inför Goms (plus OS).
Per: Nu förstår jag inte vad du menar. Utveckla gärna.
Det är självklart att Jonna kommer åka sprinten och hon har ingeting men någon uttagning att göra alls.
Är Linn Svahn i form när det är OS kommer hon självklart också köra och bara insinuera att hon skulle fejka skada av något strategiskt skäl är bara knäppt.
Med tanke på att alla fem lyckas vara tillgängliga en enda gång i år är det väl ypperligt att alla fem blev uttagna.
Linn Svahn vet verkligen hur man gör alla sina fans besvikna!!
Nu är hon skadad igen… Fy fan!
Lägg ner din karriär och bespara oss på alla antiklimat situationer….
Svahn är inte skadad och fejkar inte heller något. Det var inte det jag menade. (Det är en försiktighetsåtgärd enligt landslaget). Men i valet mellan att träna eller tävla hårt just nu kan det vara bättre att träna för att få en garanterad formtopp till Goms och sedan OS. Så att hon blir uttagen till sprinten.
Swestam: Fem sprintåkare togs ut till fyra platser. Alltså är de fortsatt i kval-läge. Det är inte optimalt om man vill förbereda sig så bra som möjligt. Om Jonna inte har garanterats en plats i sprinten betyder det att inte ens hon längre är säker (som hon trodde förut). Det tror jag inte är optimalt för henne. Däremot tror jag hon gjorde rätt som står över TdS.
Men Jonna kommer självklart åka sprinten. Att man inte kunnat bestämma sig över Dahlqvist, Hagström och Ribom har ju inget med Svahn och Sundling att göra
Det är nästan större sannolikhet att vi bara har fyra sprintåkare tillgängliga när den dagen kommer än att vi måste välja bort någon. Bara det faktum att det tycks vila en förbannelse över Svahns tävlande talar för det. Så det är bara för alla att förbereda sig att åka OS-sprinten.
Ja, Jonna är ju helt given i sprinten (om inget konstigt händer) även om det inte har kommunicerats utåt.
Jag frågade för om det hade kommit någon ny information.
Även jag ser Jonna som helt given – hon är säkert lugn och följer sin plan inkl att stå över TdS medans de andra fyra har fortsatt press på sig.
För Svahn är det nog inte så positivt att hon nu missar TdS och chansen att åka/prestera på OS-banan. Ponera att Hagström, Dahlqvist och Ribom (i valfri ordning) sätter trippeln den tredje januari? Men vi får väl se hur det går.
Crüsell ersätter Svahn i TdS förresten, har ändrat i trådstarten.
Ganska olyckligt att nominera Linn Svahn till OS alldeles för tidigt.
Om vi skall vara realistiska och krassa är det väl ingen Svahn-fan som trodde på en Svahn i OS, speciellt inte på pallen.
Kanske bli Märta som får Linn Svahns biljett till OS, helt realistiskt.
Jag tror det kan bli jättebra i slutändan för Linn. Att hon är lite extra försiktig och inte tar några som helst risker, är fullt naturligt med hennes bakgrund. Hon är redan uttagen och det finns både Oberhof och Goms där hon kan visa vad hon går för. Då skulle jag vara mer orolig för dom som åker touren och blir sjuka efteråt.
Ja, touren tär, särskilt på sprintåkare. I år är det lite längre fram till mästerskapet men tidigare år har det varit svårt att prestera i både tour och mästerskap.
Tom
Det spørs om eks. Klæbo er enig med kommentaren din .. ;-)
I år lär inte tds slita alls så mycket endast 45 km distans lopp + två sprint förra året 80 km mot två sprint lopp.
Pelle, Kläbo är undantaget.
Tom: på herrsidan har det väl alltid fungerat bra prestera i både Tds och OS
Tom… Det är betydligt kortare mellan tour och mästerskap än t.ex ifjol, ca 2,5 veckor. Jämfört med andra OS år är dock avståndet några dar längre.
Jossa… Är få gånger även på herrsidan som någon vunnit touren och distansguld samma år. Dock har det ju varit färre herrar på senare år som skippat touren, men kanske gör Nyenget ett super-OS i år.
Pelle… Jag tror det blir svårare för Kläbo i år med tuffare banor på OS. Dock är touren i år inte så krävande.
Manne: Kanske inte vunnit tds men varit i topp där och levererat bra i OS.
2010 Topp 4 i tds alla medaljörer i OS varav 4 guld
2014 Undantag inga guld bland topp 4
2018 Colaogna guld som tds vinnare Sundby och Harvy också bra OS som var topp 3 i tds
2022 Gott om OS medaljer bland topp 4 i tds
Slutsatsen är ännu att det fungerat bra på herrsidan om man satsar hårt på tds
Jossa: Jag tog en titt hur ser ut på damsidan – det varierar mycket:
01. 2006/07 – Virpi Kuitunen – VM 3 guld 1 brons
02. 2007/08 – Charlotte Kalla – (mästerskapsfritt)
03. 2008/09 – Virpi Kuitunen – VM 2 guld (båda i stafett)
04. 2009/10 – Justyna Kowalczyk – OS 1 guld 1 silver 1 brons
05. 2010/11 – Justyna Kowalczyk – VM 2 silver 1 brons
06. 2011/12 – Justyna Kowalczyk – (mästerskapsfritt)
07. 2012/13 – Justyna Kowalczyk – VM 1 silver
08. 2013/14 – Therese Johaug – OS 1 silver 1 brons
09. 2014/15 – Marit Bjørgen – VM 2 guld 1 silver
10. 2015/16 – Therese Johaug – (mästerskapsfritt)
11. 2016/17 – Heidi Weng – VM 2 guld (båda i stafett) 1 silver
12. 2017/18 – Heidi Weng – OS inga medaljer
13. 2018/19 – Ingvild Flugstad Østberg – VM 3 silver 2 brons
14. 2019/20 – Therese Johaug – (mästerskapsfritt)
15. 2020/21 – Jessie Diggins – VM inga medaljer
16. 2021/22 – Natalia Nepryaeva – OS 1 guld 1 silver 1 brons
17. 2022/23 – Frida Karlsson – VM 2 silver 2 brons
18. 2023/24 – Jessie Diggins – (mästerskapsfritt)
19. 2024/25 – Therese Johaug – VM 3 silver 1 brons
Kuitunen 3 guld och 1 brons i VM 2007. Ingvild Flugstad Østberg hela fem VM-medaljer 2019 men inget guld. Kowa vann tre OS-medaljer 2010 och Neppan 2022 (båda vann en av varje valör). Johaug tog tre silver och ett brons i VM detta år. Så visst går det även på damsidan. Diggins i VM 2021 och Heidi Weng i OS 2018 inga medaljer alls är två undantag annars har TdS-vinnarna tagit minst en medalj i mästerskapen.
Årets TdS är den 20:e sedan starten!
Manne
Ja, jeg også tror det blir tøffere for Klæbo denne sesong, med det løypenettet som presenteres i Val de Fiemme. Men om resultatene hadde vært bedre i OL, om han hadde stått over Tds, det får man aldri svar på, som var spørsmålet ….
Men klart, det er forskjell fra løper til løper, eks, brukte Northug, Tds til og ”kjøre opp seg” til mesterskap, han sto aldri over touren, selv i en mesterskap-sesong …
Jörgen: Jag tycker man bara skall räkna individuella medaljer i sådan jämförelse.
Jossa… Beror väl på hur man räknar. Trots att få åkare skippat touren på herrsidan, har 4 av 9 distansguld på dom tre senaste OS:en vunnits av åkare som inte fullföljt touren. Visst kan det funka bra, men jag tycker även herrsidan visar att toppform på OS och touren är svåra att kombinera.
Pelle: Vad syftar du på med löypanätet i VdF?
Pelle… Jag tror säkert han kan ta distansguld i Val di fiemme, men jag tror han får gå längre ner i källaren för ett sånt guld än i Trondheim. Så han får nog mycket svårt att upprepa bedriften från ifjol.
Manne: två går nog bort i slumpen på något sätt när Colaogna var skadad 2014 han har både 2010 och 2018 visat att han fixar båda. Även Niskanen har bevisligen också kunnat vinna guld och åka bra i tds även om han bröt engång men senast gick det bra
Jossa… Jag håller inte alls med. Han var ju en superåkare i många år. Vann touren 4 gånger och mästerskapsguld vid fyra mästerskap. Bara en gång fick han ihop dessa. Jag minns att hans tränare Fredrik Aukland var tydlig med att hans misslyckande i VM 2011 hängde ihop med att han satsat så hårt på touren. Efter det fokuserade dom ner touren mästerskapsår. Men visst, han var ju en grymt bra åkare, så han höll ju hög klass även när han inte var i absolut toppform, som 2010 t.ex. Jag tycker inte han var i maxform i touren 2010. Vi verkar diskutera olika saker…
Manne: Schweiz hade precis som Sverige problem med skidorna på VM 2011. Cologna åkte bra i genrepet i Drammen och vann i VC veckan efter VM.
Manne: 8 av 12 distans guld till åkare som åkt tds och en massa medaljer där till åkare som presterat bra i tds.. Cologna 2 Krüger 1 är dom som inte försökt åka tds dom åren medans Niskanen bröt efter några etapper. Cologna har för mig som jag skrivit ändå bevisat att han klarar av båda bra men fick inte chansen att bevisa det 2014
Impact21… Aukland sa så i en intervju efter mästerskapet, som jag minns det.
Jossa… Jo, men det är ju få som har stått över på herrsidan. Men jag håller med i stt man kan göra det bra i båda. Jag menar dock att få kan ha absolut toppform i båda. Frida 2023 är ett exempel. Superbra tour, bra mästerskap, men jag upplevde att det fanns lite kvar på VM. På samma sätt var Sundby besviken med sina OS även om han tog medalj. Det året han gjorde en svagare tour, var det året han vann vm-guld. Min poäng är att om t.ex Anger vill ta OS-guld på distans, ska han lägga upp formen för att också vinna touren.
Jossa… Nej, det är nog tveksamt. Ser man till resultatförbättringen senste säsongerna så kan han ses som en framtidsman, men det är inte sannolikt att SOK ser det så. Vi får se hur dom resonerar, men just nu känns det logiskt att bara ta ut Häggström.
Om Halfvasrsson ska kunna ta sig till OS, tycker jag han bör slå alternativen rätt klart på 10 km klassiskt i Oberhof