Trondheim
Världscupen fortsätter i norska Trondheim denna helg – programmet är som följer:
Fredag 5 december
Sprint klassiskt prologer 09:45 finaler 12:15
Lördag 6 december
20 km skiathlon herrar 11:10 damer 13:00
Söndag 7 december
10 km fristil intervallstart damer 09:30 herrar 11:55
UTTAGNA TILL TRONDHEIM:
DAMER
Sprint, klassisk stil
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Skiathlon, 20 kilometer
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Märta Rosenberg, Trillevallens SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
10 kilometer, fristil, intervallstart
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
HERRAR
Sprint, klassisk stil
Edvin Anger, Åsarna IK
Emil Danielsson, Högbo GIF
George Ersson, Falun-Borlänge SK (ersätter Svensson)
Anton Grahn, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK (förkyld)
Skiathlon, 20 kilometer
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
10 kilometer, fristil, intervallstart
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Rikard Vestin, Sollefteå Skidor IF
Ny tråd uppe om världscupen i Trondheim nu!
Angående ryssar tillbaka i världscupen.
Kommentarer från skidförbundet.
”Kan det bli tal om att Svenska skidförbundet kan bojkottar tävlingar där ryska åkare finns med?
– Vi har sagt att vi inte tror på att bojkotta.
Men om en enskild åkare vill bojkotta – det är upp till åkaren själv att ta ett sånt beslut?
– Det här är svåra frågor. Och vi råder inte över varje enskild individ. Men bojkott är inget vi rekommenderar.”
Svenska skidförbundet åsikter är helt ryggradslösa om de länder som är emot ryssars deltagande går ihop och bojkottar kan Putin vänner Ryssar, Ungrare, Slovakien och Serbien ha sin cup för sig själva.
Kul att Svahn är tillbaka, och Poromaa. Och spännande att Myhlback tajat ja igen – tolkar det som att han jagar OS-plats.
Den här helgen ser jag verkligen framemot. Norsk mark, skiathlon, fristil, Jonna, Ebba, Frida.. revansch för någon eller blir det Ebba igen på 20 km? Alvar med också, kul.
Hur gör Svahn med sitt hot om bojkott om ryssen kommer med? Spännande.
Något bör man göra, antingen från Fis eller respektive arrangör. Att på något sätt ordna insamlingar till Ukraina i samband med tävlingarna kunde vara en möjlighet. På något sätt bör man få till ett statement. Annars är risken större för bojkotter.
Jonna, Ilar och Ribom åker allt i Trondheim enligt uttagningen, blir intressant att se. Svahns säsongsdebut också.
Sprinten i Trondheim – gör Svahn det bra och Hagström går till final igen samtidigt som Ribom inte gör det är nog saken klar. Ribom bör inte göra det svårare för sig än nödvändigt utan välja samma väg som Hagström i heaten, troligen på undre halvan, för som någon annan (Jossa?) skrev i Ruka-tråden det kan bli viktigt.
Poromaa tillbaka det behövs och kul att Myhlback är med igen men skiathlon, har han tränat fristil alls i vinter? Gissar att det var vad Alvar ville själv och han fick sin vilja fram då har han kul och vill fortsätta mot OS?
Ronerik: Bra förslag du kommer med, insamlingar till Ukraina av tävlingsarrangörer (FIS kommer inte att göra det) bör vara ett budskap som går fram och ryssarna ser att omvärlden inte stöttar kriget.
Sveriges och Norges åkare borde diskutera att aktiva satsar tex 10% av prispengar till Ukraina. Skulle man få med Jessie Diggins, då hakar nog nästan alla på. Inga jättepengar, men ett signalvärde.
Och peppra många Ukrainska flaggor fall om ryssarna har tänkt visat något på TV
peppra med, ska det stå i inlägget innan
Det blir kul att se Heggen. De fåtal gånger man sett honom har han varit grym.
Kan Moa Ilar bli säsongens Tiril Udnes Weng och ta hem världscupen på breddinsatser? Kanske inte. Men har fortsatt hoppet att Moa visar hög klass hela säsongen. Ribom har fått möjligheten att visa på tre distanser att.hon har i OS laget att göra. Blir tufft men hon har kvaliteterna.
Myhlback på masstart blir intressant. Tror han får det tufft på fristilen men ändå kul att se.
Anders… Ja hon behärskar ju alla olika typer av lopp, så på det sättet är hon en kandidat. Men hittills har hon ju saknat den kanske viktigaste egenskapen – jämnhet över en hel säsong. Hittills har hon ju varit extremt ojämn, så det krävs en remarkabel förändring.
Ilar brukar vara bra fram tills jul, sedan har hon tappat men i år känns hon starkare, vem vet?
Men jag tror Diggins ligger bra till för totalen.
De som satsar på OS guld kommer hoppa över många tävlingar så…annars hade både Jonna och Frida/Ebba haft chans på totalen men under ett OS år tror jag inte det.
Däremot tror jag på guld på OS för de tre ovan nämnda.
Det är väl väldigt få ryska åkare som faller in i ”neutrala” kategorin så hur många kan det egentligen bli som får tävla?
Ang Rubens kommentar. Man kan ju även fråga sig om det ens är möjligt för en ”neutral” rysk åkare att ha en skidkarriär på elitnivå inom det ryska systemet med tanke på hur nära kopplingar det finns mellan idrotten och den politiska makten i det landet. Och vad skulle då gälla för en åkare som skulle ha regimkritiska åsikter? Rätt otänkbart va.
Sveriges damer visade på en otrolig klass i Ruka. Både Frida, Ebba och Moa Ilar i absoluta toppen. Dessutom Jonna. Inget land kan skaka fram fyra åkare på den nivån. Sverige blir nog favorit till stafettguldet på OS, men mycket kan hända innan dess. Vill Svahn ha förstasträckan? Tufft just nu att ställa någon av de fyra åt sidan.
Svensson erätts av Ersson på sprinten.
Ronerik, förutsatt att alla är friska på OS så är mitt lag i damstafetten:
Linn, Frida, Ebba och Jonna. Med Linn före Moa, Emma pga hårdare och mer taktiskt åkare om det blir gruff och fula tag, vilket det kan bli på förstastreckan. Dessutom är det klassiskt och där är en frisk Linn helt enkelt snabbare.
gka: Tack för infon, lagt in det i startinlägget nu.
Ruben: Ja, det får vi nog se snart vilka som släpps in i OS-värmen som ”neutrala åkare”. Enligt Expressen-Pettersson är det en liten grupp hos FIS som ska ta beslut när ansökningar droppar in till en speciell FIS-mejladress från ryssar och vitryssar. Transparens? Skulle inte tro det samt Eliasch var ju ursprungligen för att släppa in ryssar/vitryssar så han kommer inte att lägga några fingrar mellan heller.
Ronerik: En större favorit än det svenska damlaget i stafetten får man leta efter, skulle vara det norska herrlaget i stafetten då. Dock kan ju som bekant allt hända med vallabom, gå i väggen etc så det ska genomföras också.
Tom, jag håller helt med dig. Det är vårt drömlag, om alla är i form.
Linn på första är stensäker. Frida bör åka andra, hon gör sina bästa lopp i klassiskt tycker jag. Ebba på trean, och Jonna vill nog ingen ersätta som avslutare.
Vi får se vad Linn kommer med i helgen och framåt.
Linn Svahn är inte stensäker på något sätt. Det är bara att hoppas att hon kan ta sig tillbaka till bra nivå, det är hon väl förtjänt av. Det är nästan tradition för det svenska damstafettlaget att det faller igenom på någon sträcka, ofta den första.
Tom och Ronerik: Svahn åker bara sprint i helgen och läste nyss hon gör inga intervjuer runt om, skippar mixed zone etc tills vidare för hon blir hjärntrött av det har de märkt. Låter lite olycksbådande för OS är ju en enormt mycket större med mycket mera runt om, än en i jämförelse liten världscupstävling i längdskidor. Hoppas det blir bättre med tiden.
Linn har inte tävlat sen den 15 februari av kända skäl och Ilar satte en tredjeplats på 10 km klassiskt i Ruka nyss vilket fungerar som en bra och stark intresseanmälan för stafetten. Sist Svahn var på pallen i distans var för snart två år sedan under TdS i Val Di Fiemme 6 januari 2024. Linn behöver visa att hon är däruppe som innan skadan och det hoppas jag att hon gör också så det blir svårare för dom som ska ta ut till stafetten men vi får se.
Tobbe H Det fanns en brasklapp där – om alla är i form. Att alla ska vara återställda från skador och friska är också en självklar förutsättning.
Skulle det inte vara så har vi goda ersättare. Moa Ilar har redan nämnts, och ligger kanske närmast just nu. Maja D eller Emma R kan också bli aktuella, men det lär klarna framåt. Alla behöver kvalificera sig.
Det finns en aspekt utöver dagsformen tycker jag. Vinnarskallen!
”Givna” nu är Frida, Ebba och Jonna, men det kan tillstöta problem och sjukdom även där.
Jag håller damstafetten som OS viktigaste tävling, den jag absolut vill se gå i svensk favör.
För Svahn blir det en oerhört viktig sprinttävling i morgon. Revansch från vurpan innan VM på samma bana. Visa att kroppen och knoppen håller för tre (förhoppningsvis) tuffa heatlopp. Vara topp fyra av svenskorna.
Ja ska bli mycket intressant se var Linn står och vad hennes kropp tål utan att det blir bakslag. Spännande se Alvar också hur han fixar den här helgen avslutningen den här gången känns bättre än förra helgen gäller bara ta sig dit
Ja, mest spännande i morgon blir att se hur formen är för Svahn. Vid bra form blir allt lugnare på alla sätt.
Grabbarnas förra sprint i Ruka var ingen höjdare utan en besvikelse eller egentligen en flopp med tanke på hur experterna i TV hade pratat upp dem i förväg. Jag har för mig att Teo t o m kunde tänka sig pallplats för Grahn. Men sedan under tävlingen blev Teo tystare och tystare.
Jag kollade in banorna i går kväll. Såg hela skiathlon från 23/24 med damerna och där Ebba vann överlägset. Jag fick en bra uppfattning om banprofilerna i både klassisk och fristil. Inte betoning på plattåkning och inte likvärdiga sträckor uppför som utför som i Ruka. Tunga långa och en del kortare backar uppför och kortare backar utför. Ingen återhämtning för fisare.
Strort favorittryck på Skistad i morgon. Banan bör passa henne mycket bättre än den i Ruka. Annars tänker jag så här:
Linn Svahn, vi kan knappast ha finalambitioner på henne i första tävlingen.
Ribom, kan hon få till en tävling utan strul?
Hagström. vill hon verkligen vinna, och väljer hon spår som ger den möjligheten?
Kommer Ilar att vara med i diskussionen om sprint inför OS. Högoddsare i så fall.
Sundling och Dahlqvist är troliga till final.
Runt nollan i morgon, Sveriges sämsta vallningsväder; kan underlättas av att det bara är glid i skate….hoppas på rättvisa skidor och då tror jag ändå på Jonna.
Tom tippar:
Jonna
Kläbo
Ronerik: Strategiskt mot en OS plats för Hagström kan det varit smart välja som hon gjorde istället för en sten hård semi 1 och riskera bli utslagen. Nu har hon ändå en fjärdeplats att spela på och upp till dom andra åtminstone tag sig till final för att börja hota om platsen.
Ska väl tilläggas att hon när hon vann förra året åkte i kvart 5 och semi två så kanske hoppades det var en vinnande modell igen
Jag tycker att uttagningen av Ilar i sprint framför Karlsson är något märklig när det gäller totalen? Ge Frida en chans! (Kanske hon inte vill) Gällivare var ingen värdemätare inför OS för dem som redan är uttagna. Att både Ebba och Frida kommer att stå över några av världscupens tävlingar inför OS kanske är motsägelsefullt enligt ovan men som Ebba brukar säga ”jag följer min plan”.
Vi får se vilka som orkar tre dar i rad?
Frida ska ändå stå över massa tävlingar och satsar inte på cupen. Ilar ligger ju bra till än så länge och var stark senast.
Det skulle givetvis vara en besvikelse om Linn Svahn skulle missa final. Tror folk glömt lite hur bra hon faktiskt var.
Nu öppnar diskussionen om Mühlback på allvar och det är bra. Men borde inte även t ex Martin Ponsilouma diskuteras för stafetten?
Eller Samuelsson. Just nu har Sverige två stafettåkare till OS. Anger och Poromaa. Gustav Berglund ligger nära också efter Ruka.
Jag tänker nu ett lag med Berglund-Poromaa-Ponsi-Anger
Per: Det lättaste är väl och kolla OS programmet så har man svaret
Skidskyttet avgörs på helt annan ort och tävlingarna krockar så det är inte aktuellt. Sedan får man tänka på att Samuelsson och Ponsilouma är stora killar vilket gör att gevärets tyngd påverkar de mindre än lättare åkare
Per: Dessvärre inte möjligt ens om det gick tidsmässigt, logistiskt etc ty om skidskyttarna saknar FIS-poäng får de inte ställa upp i OS i längd. Vid OS i Vancouver 2010 höjdes röster för att Aco skulle få åka i längdstafetten då flera damer var sjuka men det visade sig inte gå p.g.a. Aco saknade FIS-poängen som krävdes och för att få FIS-poäng krävs ju att de tävlar i längd.
Ponsi tog FIS-poäng sist säsongen 2017-18 och Samuelsson 2018-19 så de har inga FIS-poäng alls..
Ilar överaskar igen. Lång åktid idag kan gynna allroundåkarna bra. Övriga svenskor också bra men Sundling såg inte helt pigg ut i stakningen. Skistad långt nere men det är nog mer taktik från hennes sida. Folk ör så rädda för henne att hon ändå får semifinalen hon vill ha. Ändå bra möjligheter för alla svenskor att gå vidare.
Bra att Joensuu valde heat 1. Då blir det åka av och inget lurelöp för Skistad, förhoppningsvis…
Bra att Ribom inte valde övre halvan nu ger hon sig själv en bra chans och blir intressant i semin om både hon och Hagström går vidare dit. Ilar allt mer allround det är trevligt att se och Svahn är bra med, valde andra heatet som hon brukade göra innan också. Första lär gå fort nu när Joensuu valde det. Jonna är nog inte i sprintform än.
The big risk for Hagstroem is that Heat 5 looks slow. A 3.30 course with a flat finish is the worst qualifying race for her, I think she could have benefitted going in Heat 1/2 and gamble with Lucky Loser.
Alla 12 norska åkare vidare… huffamig som Torgeir Björn brukar säga. Alvar imponerar som sprinter igen. Tror den här banan passar mycket bättre än Ruka för honom.
Norge fick 3 av 9 vidare, medan Sverige fick 6 av 6. Johanna dock efter obstruktion som gav gult kort.
Skistad utslagen, trycktes ut av Joensuu i ett ytterspår som inte fanns och förlorade på det.
Rydzeks avslutning i heat 2 är anmärkningsvärd, fyra och efter innan sista backen men blir tvåa.
Nära fall på Hagström men gick vidare. Blir intressant semi för henne mot Ribom nu.
Alla sex svenskorna gick vidare till semi!
She should have disqualified, wins by a mile and books her plane ticket to Milano.
4 x Sverige, men vilken pärs i en konstig final. Kul för Hagström och Ribom. Svahn och Sundling var drabbade av otur. Svahn är tillbaka i alla fall. Oväntat att det var Dahlqvist som föll ur ramen idag.
Imponerande av Hagström vinst och ny ledare av sprintcupen. Nog OS-klar nu.
Ribom tog en fin andraplats före trean Svahn.
Vilken strulig final för Jonna med krock, stavbrott och fall…
Fantastiskt med Myhlback i sprintfinal nu dock lär han vara chanslös men enormt bra att ta sig dit.
Myhlback trea!! Nästan tvåa till och med, otroligt, släpp inte tillbaka honom till långloppen…
Var tydligen Linn som krockade med Gimmler. såg fel trodde det var Jonna. Så strul för både Svahn och Jonna.
Otroligt av Myhlback. Den stakningen när de andra kör stenhårt och psyket att inte upp! Tyckte inte heller att han hade någon vidare fördel glidmässigt trots ovallat. Upploppet han gör är fruktansvärt starkt. Hoppas Hoppas dialogen med skidförbundet blir bra nu så att han kan hålla dörren öppen för OS.
Anton gör också en bra tävling mot så sjukt många duktiga norrmän. Blir final så småningom den här säsongen.
Jonna känns inte jättebäst just nu, men kommer nog att vara i toppform till OS
Linn Svahn imponerade idag, och vann allt fram till kaosfinalen. Svahn ska till OS som det ser ut
Ribom var också riktigt stabil i heat och semifinal. Har stärkt sina aktier
Johanna hade maxflax idag. Kom vidare från heatet med ojusthet mot Diggins. Lucky loser i semi. Vann kaoset
Dahlqvist förlorade fair & square i semifinalen där hon blev femma. Har tredjeplatsen från Ruka
Tuffa uttagningar blir det. Tycker inte att dagens seger helt ska värderas som alla andra.
Ribom, Hagström och Dahlqvist slåss om de 2 sista platserna till OS i min bok.
Jag brukar inte skratta under skidtävlingar men det gjorde jag faktiskt under herrfinalen. Myhlbacks stakning är inte att leka med!
Jobbigt uttag till damsprinten på OS. En åkare som skulle kunna ta OS-guld kommer inte ens att få vara med.
Utan strulet hade antagligen Svahn vunnit idag men det gäller att hålla sig på benen. Hagström låg först och undvek kalabaliken. Sundling som normalt brukar vara i tät straffas när hon åker mera passivt. Ser ändå att Svahn är den som främst kan utmana Skistad på OS.
Ja, nu blev uttagningen till damsprinten ännu krångligare. Jag vet ärligt talat inte hur dom ska reda ut detta.
Myhlback måste va OS-klar nu. Grahn bör också ligga bra till.
De snackar mycket om att Alvar får en fördel utför utan fästvalla men han blir ju faktiskt omåkt utför i första backen i både semi och final. Och han tar inte in på de framför i finalen i sista utförsbacken. Trots sug framåt. Han är lika långt efter i ingången på kurvan som på krönet. Så han har inte bättre glid än norrmännen. Han tar allt på stakningen på upploppet.
Ruben: Jonna är ju redan uttagen till OS och det märks att hon inte är i form. Hon har inte släppt upp träningen än. Det har de som kämpar om OS-platser.
Dahlqvist börjar plötsligt ligga pyrt till.
Tycker Johanna är välförtjänt segrare. Hon åker starkt upp för sista backen och håller avståndet bra bakåt. Då är nog Ribom mer den som tjänar på strulet. Men visst, jag kan förstå att man tycker det var mer en lyckoträff än ett bevis på att Johanna ska ha en säker plats i OS.
Märk väl dock att sprintbanan i Val di Fiemme är omgjord så att de inte kastas direkt ner mot stadion som tidigare. Samt att puckeln ska byggas så hög att man måste börja om i fart. Den pulserande slip stream effekten lär vara mindre utslagsgivande och farten in på upploppet något lägre.
Anders: Jag är inte helt övertygad av effekten av omgjorda puckeln kan vara en väldigt fördel komma in i suget utför och kunna glida betydligt höra upp med bättre fart. Men vi får vänta se till tds hur det slår ut
Per: Stora fördelen med blanka skidor kommer när man står och stakar och dom med väste sätter när skidorna men visst tycker nog han ändå borde haft lite bättre glid men hans märke har ibland haft det svårt även i långloppen medans andra i hans team haft det bra
Sundling är ju redan klar för OS så vi har tre platser att fördela. Jag tycker nog Linn och de andra får kämpa några till helger om de tre platserna, men personligen tror jag Linn och Maja är de som skulle kunna vinna guld, medan Ribom, Johanna och möjligen Moa skulle kunna ta en pallplats, på ett OS. Förutsatt att alla toppat formen. Det är skillnad att kunna vinna i början eller slutet av säsongen mot att vinna när alla formtoppat.
Ronerik: I finalen låg Johanna först i fältet och hon var stark i sista uppförsbacken med lucka när vände nedåt mot mål. Enklast undvika strul om man ligger först vet du. Sen finns risken för att någon bakom får sug, Hagström skapade dock lucka till Ribom som inte fick sug nedför.
Ribom hade väl inget strul i finalen heller, hade hon också flax? Nja. Hör till sporten att ta sig vidare från kvart/semi, undvika fall och andra problem och ibland kan man ha otur men är resultatet i finalen som räknas samt vi får aldrig veta hur det hade gått för de övriga utan strulet.
Tom: Är inga flera sprinter i klassisk stil i världscupen förrän 3 januari då näst sista dagen av TdS. Sen är det en till i Goms ett par veckor innan OS börjar.
Byström har sagt att ska ta ut huvuddelen av OS-truppen efter Davos som är nästa helg möjligen kan de anmäla någon plats i januari om det behövs. Att låta aktiva fortsätta tävla in i kaklet nära inpå OS om platser brukar inte bli så bra inkl svårt att hinna få ny formtopp till OS.
Jag håller med Olsson att det blir oerhört svårt att peta någon som har en vinst på en OS-distans, oavsett hur finalen såg ut. Hagström borde därmed vara klar. Sundling får självklart också betraktas som klar, även om hon inte är uttagen till själva sprinten än. Då återstår Svahn, Ribom och Dahlqvist. Att Svahn går in ditekt från sjukdom och långt uppehåll och blir trea, trots fall, borde också väga tungt. Men där är jag inte säker.
Jörgen jag håller egentligen med om tidigare uttagningar, att det är bättre. Men när det är väldigt jämnt så kanske man måste gå på form nära OS.
Jag tittade på incidenten i damfinalen åtskilliga gånger. De flesta åkarna ligger i bredd, bara Svahn och Åbrekk ligger i spår bakom andra, sedan är det en skarp högerkurva, och det är där tyskan ramlar. Hagström låg på innern och kom därmed förbi före fallet, men det skulle inte varit några avstånd att tala om. Sundling låg bra till i jämnhöjd med tyskan, men fick staven kapad (var det Sundling som satte staven i tyskans väg?). Ribom kom avsevärt efter genom att behöva runda Gimmler, och Svahn låg precis bakom tyskan, och drogs med i fallet.
En helt vanlig böj, där egentligen ingen hade någon fördel i loppet. Man kan i så fall säga att Hagströms smartness låg i att ha innerspår just där. Ingen kunde ana att det var där olyckan skulle ske.
Jag vidhåller nog att segern tillkom mycket genom flax, och att Hagström dessutom tog vara på den fördel hon fick.
Tom… Problemet är att toppform några veckor före OS inte är optimal uppladdning. Visst skulle man kunna låta två åkare slåssom en OS-plats på det sättet. Men då återstår frågan – vilka två? Att låta tre eller fyra guldkandidater få vänta på OS-biljett till några veckor före OS, skulle va rätt riskabelt. Och jag gissar att SOK inte vill ha ett sånt upplägg. Med det sagt – nu radar jag bara upp problem, men inga lösningar.
Ska man gå rakt på bästa resultat blir det:
Jonna klar – bedöms inte
Johanna seger – klar
Ribom andraplats – klar
Svahn och Dahlqvist båda tredjeplatser. Lottning?
Det känns inte helt rätt. Svahn åkte på ett helt övertygande sätt idag, och var favorit inför finalen. Jag tycker att man ändå får väga in hur den utvecklade sig, och att Svahn inte hade chans att bli bättre än trea.
Det är tufft vem än av dessa som hamnar utanför. Alla oerhört duktiga sprinters.
Ronerik: Det blir bara spekulationer hur man än gör med whataboutism och betydligt lättare diskutera utifrån resultat istället:
1. Om Skistad inte blivit utträngd av Joensuu till yttern hade Jonna blivit utslagen (tiden för dålig) och Skistad hade garanterat påverkat hur det gått sen i finalen.
2. Om Hagström inte tagit klivet framför Diggins tror jag inte att Johanna gått vidare, tiden för dålig där med.
3. Om inget strul i finalen hade nog Jonna/Skistad eller kanske Svahn vunnit?
Att undvika problem och köra smart/taktiskt för att få ett gångbart bra resultat hör till. Alla gör sina val och ibland blir det fel ibland rätt. Det kommer att fortsätta hända saker och incidenter framöver, de aktiva är ju inga robotar. Sen kan det vara andras fel också ibland!
Jossa – helt rätt, det återstår att se om puckeln hindrar den enorma fördel det har varit att komma i suget. Men det kommer också vara ett större flackt parti innan som gör att farten utjämnas mer än tidigare. Jag är i alla fall mer hoppfull om att det inte ska vara så stor nackdel att vara först utför och att det blir mer jämlikt mellan åkarna på upploppet.
Roligast att se att Svahn är tillbaka i bra form. Hoppas att det går lika bra i fortsättningen och att hon så småningom kan börja åka fler distanser. Det kan eventuellt behövas i OS också.
Myhlback är ruskigt bra i stakning men bör kunna kombinera det också så spännande att se honom i morgon där det blir både fristil och diagonal. Han har 2-årskontrakt med långåkarlaget så det är väl dom som bestämmer vad han får göra i fortsättningen när långstakningen börjar. Grahn såg mycket bättre ut i dag och visst är det ett stort löfte..
Lite intressant att Alvar var klar tvåa 30-40 m kvar så han tappade lite sista metrarna.
Ser ut som att han kliver förbi Anger ganska snart som vår bästa sprinter om han väljer att köra fler sprintar (som inte krockar med Classics)
Hänger han i på den klassiska delen imorgon blir han att räkna med för i skate är det en stor fördel att vara en bra stakare.
Är det tekniska zoner på klassiska delen imorgon?
Ronerik: Man kan även förutom bästa placering titta på resultat i de tre tävlingarna som körts hittills denna säsong där 100 motsvarar vinst och 10 = 10:e plats. Med halverad poäng för Gällivare då det var inhemsk tävling så får med det också:
205 p – Sundling (45 + 90 + 70)
190 p – Hagström (20 + 70 + 100)
140 p – Dahlqvist (50 + 80 + 10)
115 p – Ribom (25 + 00 + 90)
80 p – Svahn (00 + 00 + 80)
Världscupställningen sprint:
1. 200 p – Hagström
2. 186 p – Sundling
4. 158 p – Dahlqvist
8. 134 p – Ilar
15. 100 p – Svahn
16. 99 p – Ribom
Så ja, jag håller med dig. Jonna redan klar sedan tidgare. Johanna borde vara klar. De två toppar oavsett hur man räknar eller tittar. Blir förvånad om Johanna Hagström inte blir uttagen efter Davos.
Dahlqvist trea i båda tabellerna ovan borde vara mest nära men tiondeplats idag lite hm? Ribom kroknade i finalen i Gävle och diskad i Ruka så eg bara dagens resultat och vissa säger säkert p.g.a. flax med Skistad, Svahn och Jonna? Svahn slutligen första tävlingen sedan i februari p.g.a. skada sen sjukdom i år svårbedömd blir hon uttagen p.g.a. ett enda resultat, tror ledningen vill se mera? Inte lätt.
Ronerik: Om Linn inte blir skadad eller sjuk kommer hon åka OS sprinten.
Jörgen, då har vi just nu lottningssituation mellan Dahlqvist och Svahn
Tillfällen att se klassisk sprint igen är Val di Fiemme 3/1 och Goms 24/1. Sprinten i OS är 10/2
Kanske tar man ut 3 (eller bara 2), och låter Val di Fiemme avgöra. För sent att vänta till Goms.
Det vore Salomoniskt om den som hamnar utanför får köra teamsprint. men även till den får man nog kvalificera sig.
TobbeH… Ski Classic har tävlingsuppehåll under OS, så förutsättningar finns för Italien-resa.
Helt ärligt kan det väl inte ens vara en diskussion om Svahn ska åka OS-sprinten
Ronerik: Det är Svahn som orsakar Gimmlers fall genom att åka på hennes skida, vilket gör att Gimmler ramlar på Jonnas stav.
Att Svahn var favorit inför finalen håller jag inte med om. I semifinalen låg hon i en dålig position som fyra-femma och hade oerhörd tur att 3 åkare tog dåliga taktiska beslut.
Jörgen: Ribom blev visst också hindrad av fallet tappa fart när hon fick välja för fallet och nära falla på en stav där. Ser rätt tydligt att Emma tappar utför för normalt borde hon kunnat glida ifatt Jonna
Ronerik: Enligt uttagningskriterierna är kvalperioden mellan 1/1 2025 och 15/1 2026, även om resultat från denna säsong ska värderas högre. Under kvalperioden har Svahn, Dahlqvist och Hagström var sin seger i klassisk sprint, medan Ribom och Sundlin (redan klar) har andraplats som bäst. Jag skulle nog tänka att den sista platsen står mellan Dahlqvist och Ribom, med en liten fördelför Dahlqvist
Yngsta herråkare på pallen i världscupen
1. Alvar Myhlback, Sverige, 19 år och 258 dagar (Trondheim, 2025)
2. Vladimir Smirnov, Sovjet, 20 år och 16 dagar (Murmansk, 1984)
3. Johannes H Kläbo, Norge, 20 år och 35 dagar (Ruka, 2016)
4. Petter Northug, Norge, 20 år och 61 dagar (Falun, 2006)
5. Richard Jouvé, Frankrike 20 år och 133 dagar (Lahti, 2015)
6. Federico Pellegrino, Italien, 20 år 136 dagar (Liberec, 2011)
Källa: Jörn Sundby på norska Viaplay via Expressen.
Manne: Jo, jag förstår att det är uppehåll i stakningen under OS. Jag menade mer att det vore nyttigt att kunna få träna lite diagonal och kanske fritt om han ska delta i OS. Och kanske inte behöva åka långlopp till strax före. Hur som helst känns inte upplägget optimalt.
Jörgen, Smirnov! Vilken åkare.
Tobbe H… Jo, fast blir han uttagen till OS är det väl först och främst för att åka klassisk sprint. Jag håller med dig om att upplägget inte låter optimalt, men samtidigt har det ju uppenbart funkat bra hittills i år. Någon typ av anpassning tror jag dock att han vill göra, om han tackar ja till en OS-plats (för jag utgår från att han blir uttagen nu).
Jag skulle tro att Myhlback och Grahn nu är OS-klara för sprint, utöver Anger som redan är uttagen. Sannolikt vill ledningen ha in en åkare i truppen som kan ta den fjärde startplatsen. Den klassiska sprinten i Val di fiemme blir sista chansen, varför många svenska herrsprinters troligen kommer vilja åka touren.
Det är lite statiskt nu. Samma gamla namn, inga uppstickare, framförallt inte från andra länder än Sverige och Norge. Många gamla som snart kommer ge sig, då kanske det händer nåt!
Manne: Får Sverige bara sju platser kan det bli tufft få in en till sprint åkare kanske? Sedan finns det väl inga som klarat SOK kriterier förutom Grate men han känns rätt iskall just nu
Jossa… Ja, det stämmer. Jag menade att sista chansen att klara SOKs kriterier blir i tour-sprinten i Val di fiemme. Jag tänker dock att man kommer vilja fylla sprintplatserna även vid bara 7 åkare. Myhlback kan kanske ses som stafettreserv… Men visst, det krävs att nån blir topp-tolv på sprinten i touren… En annan möjlighet är att nån tar sig in som distansåkare, tex Halfvarsson, och då även åker sprinten.
När det gäller herrstafetten. Vi har Anger och Poromaa. Jag utgår från att Poromaa kommer igång. Gustaf Berglund gjorde bra tävlingar i Ruka. Men vem är fjärde hjulet? Myhlback? Johan Ekberg? Någon annan?
Jag tycker inte att Hagström ska vara ”klar” bara för att hon vann finalen. Hon hade bonnröta hela vägen. Hon hade antagligen inte kommit på pallen i ett normalt race utan några incidenter. Finns bättre åkare som har större medalj-chanser, även om hon är en väldigt trevlig personlighet och duktig. Dagens vinst är klart devalverad i värde.
Lite kuriosa. Tjejernas A-lag har nu hittills tagit 8 av 12 pallplatser fördelat på 7 olika åkare. Den enda utan pallplats är hon som var åtminstone halv VM-drottning.
Manne: Just nu är väl Alvar också given i stafetten. Är väl om Calle klarar av att kvala det kan gå som jag ser det för att täcka upp bra för långa stafetten.
Grate kanske kan bli svår att neka om han blir aktuell har väl varit 3 och 6 under kval perioden men måste ju visa lite mer form ändå är min känsla
Pelle2 – This is nonsense. Every skier has luck and at times is unlucky, that’s part of the game…The results are the results.
Johanna now has a 1st and 4th in 2 Classic Sprints there is only one more Classic Sprint left in the TDS. She can’t possibly be beaten for one of the four spots and there is no way the coaches can turn round and say her results are invalid because of race circumstances, that would be absurd.
Jonna and Johanna are on the plane to Milan, Maja, Linn and Emma will fight over the remaining 2 spots in VDF in Janaury.
När det gäller kvalperioder från januari förra säsongen tror jag att det spelar en mer symbolisk roll. De som tas ut är nog de man tror på, och då betyder resultaten i närtid långt mer. Skulle det handla om sammanlagda resultat under ett år, någon sorts matematisk summa, då kan Linn Svahn lägga ner sin OS-satsning på en gång, eftersom hon inte tävlat under huvuddelen av den säsongen. Jag tror att matematiken väger lätt jämfört med vad man vet om åkarna och vad de kan prestera nu.
Hur är det nu, har Sverige 7 eller 8 platser till OS? Blomman snackar om att de kan ta ut hela a-laget på damsidan och det låter rimligt då t.ex. Lundgren eller Rosenberg inte är tillräckligt bra för att ens vara med i diskussionen. Förutsatt att det finns 8 platser givetvis. Hagström är ju såklart bara aktuell för sprinten men t.ex. Ribom eller Dahlqvist kan väl tas ut för att eventuellt köra något distanslopp? En av de fem sprintstjärnorna måste bort men kan ändå tas ut för distans eller stafett. Eller är detta helt galet tänkt?
Vad gäller skiathlon, vad händer om ex. Myhlback kör stakning på klassiska delen och använder skateskidor? Då behöver han ju inte byta skidor! Jag förmodar att reglerna säger att man måste byta skidor.
Alvar åker med fäste. Kan tänka att han är lite sliten i armar o axlar idag.
Anger åker smart och åker upp sig i de lättare partierna. Alvar har åkt upp sig många placeringar.
Lite tragiskt att se ändå att så många åkare från andra länder som Italien, Frankrike, Finland, USA, Österrike hänger med bättre än de flesta svenska herrarna.
Ja, om inte Anger eller Wille är på topp så är det väldigt tunt bland herrarna på distans.
Elfte norrmannen just nu 17 sekunder före bäste svensk, Edvin Anger. Det här loppet ger inget bra betyg åt svensk herrskidåkning.
Fasen vad åren går, Iversen kallas veteran :)
Årets första stora vallabom?
Iversen, vilken gubbe!
Skandal! Bara 9 norrmän topp 10. Skärpning nu Norge!
4 italienare och 4 fransmän också före Anger. Hoppas att man hittar bättre skidor till de svenska damerna.
Dåligt glid på Ebba. Diggins och Weng blir farliga, som vanligt.
Som sagt.
Men bra av våra tjejer ändå.
Jag skulle inte bli förvånad om Diggins vinner skiathlon, 10 km fristil, teamsprint fristil och femmilen klassiskt på OS. Sedan gör hon kanske comeback om ett par år efter denna säsong.
Körde Sundling på Angers kassa Rossignol-skidor? Hon tappade ju jättemycket på fristilen som hon är bäst på.
Kan varit att Rossignol gick sämre idag såg även vissa på herrsidan + att jag tycke Ribom hade sämst glid i täten på fritt
Starkt ändå av Ebba att dra i tät som hon gjorde och sen vinna spurten mot Ilar och Frida.
Ebba med sämst glid i en mil, drar ändå hela loppet och spurtar in som trea. Superstarkt.
Sundling till Aftonbladet säger inte direkt att skidorna var dåliga men: ”tråkigt att det inte gick så fort framåt”…
Ruben, läste inte din kommentar men som du ser tyckte jag exakt som du :)
De dragvilliga fick inte jättemycket betalt i damloppet precis som i Rukas 20 km. En av orsakerna till det är väl kanske banprofilerna. Men Ebba Andersson fick i alla fall till en pallplats så nu har alla i damlaget en pallplats utom Sundling som har två. Hoppas det blir intressantare i morgon.
Herrloppet rena katastrofen när man tittar på resultatlistan, i det fallet var damlistan riktigt bra.
Diggins leker med konkurrentene, ingen er i nærheten når hun ”krummer ryggen” i avslutningen av fristil-løpet … Imponerende …
Men også Weng har fått en flott start på sesongen, 3 av 3 pallplasser, er mer en godkjent ….
Også Simpson-Larsen, Fosnæs og Slind var med og ”krydret” løpet på en fin måte …
LB: I dont agree . Some results are less valuable than others
Pelle – ja de norska damerna har höjt sig i år, Fosnäs o Simpson Larsen imponerar. Diggins är på hugget i sin sista säsong, hoppas hon kan hålla i till ett mästerskap bara. Sundling dagens besvikelse, fick slita för mycket i klassiskt på ganska dåliga skidor vad det såg ut.
Damlandslaget är oerhört starkt, och alla utom Johanna Hagström kan åka alla distanser, och bättre än någon annan i Sverige. Vi ser fortfarande ingen som kan slå sig in i det här laget, förmodligen på flera år. Kul att se att Emma Ribom är på en helt annan nivå i år jämfört med förra säsongen.
Det svenske herrelaget suger balle og som vanlig er det alltid skiene sin feil. Når det gjelder damene er jeg alltid glad så lenge Sverige ikke har flere enn 1 på pallen. Skal sies at jeg har fått mye mer respekt for Linn Svahn etter at hun gikk ut og sa klart i fra at hun ikke ønsket russiske løpere tilbake i sporet, bra Linn!
Neithiri – och där var du framme igen. Vet inte om svenska herrlaget suger så mycket, men uppenbarligen är man inte bra nog. Tror inte skidorna var så dåliga, är väl bara Anger som säger att han valde fel typ av skidor till skejt.
Ja, det er menneskelig og gjøre feil. Eks. Klæbo valte feil skipar under 20 km i Ruka siste helg. Derfor var han sjanseløs på topplass.
Det samme skjedde nok for Anger i dag. Ergo kan man fatte hans frustrasjon etter løpet. Både skipar og skimerke kan gi store tidsavstander i nåtidens langrenn.
Anders – Har ikke for vane å stikke innom ormebolet ”Flashback” men gjorde et unntak i dag, fant 1 ok kommentar, ”Det är för enkelt att alltid luta sig mot dårliga skidor när det går sämre. Den enda som egentligen underpresterar är väl frälsaren (vil tro det menes William Poromaa uten at jeg forstår hvorfor) och det har sin förklaring i att han precis kommit tillbaka från sjukdom. Har ju dessutom varit stenhårt tempo loppet igenom egentligen.”
Syns personlig det var en flott konkurranse hvor det ble kjørt høyt tempo omtrent fra start. Jeg stiller et stort spørsmåstegn angående Niskanen, ja, han forsøkte seg til å begynne med på klassiskdelen i dag, men Nyenget m.fl viste seg jo uendelig mye bedre, så Niskanen er det mulig vi har sett det siste av.
Det var en norrman av de 12 i loppet som föll ur ramen och gjorde ett fjaskoåk. 20-årige Filip Skari ”kvaddades” av Anger med 0,6 sekunder.
Herrloppen som idag trista föreställningar som inte lyfter.
Den gode Anders Blomqvist föreslår att man skickar hela damlaget (8st.) till OS. Jag tror inte det blir så. En närmare studie av de arbetsuppgifter som finns under tvåveckorsperioden visar att det kan knappast bli fler än sju st, och då har man ändå både hängslen och livrem i varje lopp. När jag räknar får jag följande engagemang per atlet.
Jonna Sundling 6 dar, Frida och Ebba 4, dar, Moa Ilar och Linn Svahn 3 dar, Maja och Emma 1 dag.
Lör. 7/2 Skiathlon 2*10 km C/F kl. 13:00
1 Ebba Andersson
2 Frida Karlsson
3 Jonna Sundling
4 Moa Ilar: Reserver – Emma Ribom, Maja Dahlqvist
2 Vilodagar (sön. mån.)
Tis. 10/2 Sprint C kl. 09:15 kval/ 11:45 Finaler
1 Jonna Sundling
2 Linn Svahn
3 Maja Dahlqvist
4 Emma Ribom: Reserver – Moa Ilar, Frida Karlsson
1 Vilodag (ons.)
Tor. 12/2 10 km F kl. 13:00
1 Ebba Andersson
2 Frida Karlsson
3 Moa Ilar
4 Jonna Sundling: Reserv – Emma Ribom, Maja Dahlqvist
Fre. 13/2 Stafett 4*7,5 km kl. 12:00
1 Linn Svahn
2 Ebba Andersson
3 Frida Karlsson
4 Jonna Sundling
4 Vilodagar (lör. sön. mån. tis.)
Ons. 18/2 Teamsprint F kval. 09:45 Final 11:45
1 Jonna Sundling
2 Linn Svahn: Reserver – Emma Ribom, Maja Dahlqvist,
3 Vilodagar (tor. Fre.lör.)
Sön. 22/2 50 km C Masstart kl. 10:00
1 Ebba Andersson
2 Frida Karlsson
3 Moa Ilar
4 Jonna Sundling Reserver – Emma Ribom, Maja Dahlqvist
Observera att detta är ett förslag, vem av sprinterna Maja Emma och Johanna som tar plats beror på vem som har bäst dagsform.
Framkommer i Viaplay att skidorna var usla i går och alla var nissnöjda. En lite förklaring till genomklappningen.
Stafettlaget är nog klart om inget oförutsett händer!
Frida, Ebba, Moa och Jonna.
Vilket härligt lopp där alla våra tjejer gav allt och gick för topplaceringar. Ilar är den som imponerar mest med flera jämna och fina tävlingar. Frida är väl den som inte hittat formen riktigt än men hon var ju också magsjuk nyligen. Även Maja och Ribom fullt godkänt.
Stark insats av svenska damerna! 4 topp 8 och alla 6 topp 16. Frida lite under sin förmåga men ändå en klar dubbelseger. Skönt att de satte Diggins rejält på plats. Och Gizmondi gör ett fantastiskt lopp! Är det nästa ickenordiska storstjärna?
Koskivaara: Johanna H kommer komma med i truppen om hon får åka är en annan sak
Ja det vore idiotiskt att inte ha med alla 5 sprintstjärnorna. Med bara 4 av dom uttagna, tänk om någon blir sjuk, då måste de sätta in Ilar eller Karlsson i sprinten med en potentiell medaljkandidat hemma i Sverige som inte ens får chansen.
Tom… Moa har aldrig lyckats hålla formen över en hel säsong, utan brukar va väldigt ojämn. Jag hoppas förstås att hon får en stabilare säsong denna gång, men jag tycker inte det känns säkert. Alltså skulle jag bara se tre platser i stafetten som klara, om inget oförutsett händer.
Manne: Jo, men Moa har aldrig varit så här bra, så en ny nivå har hon. Men hon har ju behövt säkra en OS-plats så visst kan hon tappa form framöver.. Hoppas hon har upplägg som Kalla hade några år på slutet med en toppning innan jul och sen träna ner formen för att släppa lagom till mästerskap.
Allan Vallan… Kanske är hon lite bättre i år. Men hon var ändå 4a, 1a och 3a i dom två första vc-helgerna för två säsonger sedan. Plus att hon var med och vann stafetten. Så resultatmässigt är det likvärdigt.
Herrloppen är så bedövande tråkiga. Norge, Norge, Norge, Norge. Resten åker som blåbär. Känner ni peppen inför OS?
– Jag blev förvånad när italienskan åkte ikapp mig. Hon har tydligen gjort ett väldigt bra lopp. Hon kom från ingenstans, säger Maja Dahlqvist.
Italienskan som startade bakom Maja heter Maria Gismondi och är 21 år. Juniorvärldsmästare i Planica 2024 på 20 km fristil masstart före Sand, Del Rio och Crüsell. Bra för sporten när det kommer nya åkare från södra och mellersta Europa. Tyskan Helen Hoffman 23 år och 9:a idag men där är det mindre uppseendeväckande.
Hedegart ble NM-mester i skiskyting så sent som i mars mnd. I dag slår han alle i langrennssporet. Kanskje avstand mellom langrenn og skiskyting ikke er så stor i fristil.
Det blir ju lite extra fart på norrmännen när det är typ 15 st som ska slåss om ganska få OS-platser och dessutom på hemmaplan. Våra toppåkare är nr 35 och 54 på resultatlistan och är OS-klara. Så dom kämpar inte med samma utmaning idag. Men oavsett är det en usel svenskdag för herrarna och skidorna kan man inte skylla på.
Mörkret är nästan totalt i svenska herrtruppen…
Våra nya frälsare, Edvin & William helt ur slag denna helg – vi kan inte skylla på att dom svenska herrarna är hårdare belastade i träning jämfört med till exempel Norge.
Vi blir ju slagna av många många länder i dagens herrlopp som har sin OS-plats redan säkrad och borde även dom ha en form som kommer senare?
LS, mörkret kan känns totalt just nu, men i Grönklitt sliter han på, ensam och i tystnad. Mannen som kommer tända den svenska olympiska elden. Till tour de ski reser han sig som en fågel Fenix. Calle Halfvarsson!
Nä, ryssarna behövs i framförallt herrloppen om det ska bli någon spänning och konkurrens i fortsättningen.
Tre resultater fra helgas vc-løp i Granåsen, som fortjener et kryss i margen:
Alvar Myklback´s pallplass på sprinten, på blanke ski …
Maria Gismondi`- 6-plass på 10 km f
Einar Hedegart – Knock out på langennseliten …
Är det nån som har koll på hur det ser ut framöver? Åker alla stora namn i Norge och Sverige till Davos? Jag vill minnas att Ebba stod över ifjol… Och touren – är det nån som har sagt att dom inte ska åka?
Ebba och Frida står över Davos.
Jossa: Om Sverige skickar 8 st. damåkare så är det 1st. som inte har någon uppgift, jag tror inte det finns pengar att skicka, extra åkare, det skulle i så fall vara för att få två lag till 4-mans Vist på kvällarna. Om det finns så mycket pengar skulle jag förorda att skicka Märta Rosenberg, som uppmuntran och lärande.
Poromaa står också över Davos, han säger om ska tävla på höjd måste han vara där tre veckor innan..
Man trodde aldrig man skulle längta efter Halfvarsson och Burman, men efter helgens distansinsatser av svenska herrarna är jag nog där.
Koskivaara: Blir någon sjuk eller skada just innan sprinten kan det vara bra att ha en väldig bra reserv på plats därför förespråkar jag Johanna fast just nu känns hon inne i laget som åkare. Märta har ännu inte visast nog bra för att vara aktuell just nu ligger hon även på minus statiskt mot Lisa E som exempel
Har också svårt att se att 8 behövs på OS. En ska nog ändå bort och det är en sprinter. Ilar är glasklar som tvåa i totala VC. För när behövs den av Ribom, Dahlqvist eller Svahn som inte tas ut till sprinten? De har fyra stafettåkare och en eller två sprintåkare i reserv (Ribom eller Svahn). Sprintstafetten fylls också med Ribom, Svahn eller Dahlqvist. Skiatlon först är Sundling + tre distansare. Samma på 10 fritt. Det är möjligen 50 km klassiskt där en reserv behövs. Ok för en reserv om det är uttalat att hon är det. Annars inte. Ribom och Svahn tror jag får biljetter pga bred kompetensprofil så att de kan gå in i både stafett och TP. Hagström har bäst resultat i sprint totalt sett så hon blir svår att lämna hemma. Alltså ligger Dahlqvist risigt till. Hon åkte ut i semi och var långt ifrån finalen i Trondheim.
Dock lär TdS-sprinten i Val di Fiemme avgöra uttagningen. Den är allra viktigast trots allt.
Hagström har bäst resultat totalt sett för att hon fick en vinst till skänks. Den vinsten var ingen värdemätare och ska tas med en nypa salt, eller två. Tycker Dahlqvist har en bättre chans att komma på en framskjuten placering,
Per… Dahlqvist har väl i stort sett lika bred kompetens som Ribom, i alla fall om man ser till OS-distanserna. Hon var ju 9a på 20 fritt i Ruka och slog Ribom klart. Så hon borde va minst lika aktuell till stafetterna och 10 km fritt som Ribom. Däremot är Ribom mer aktuell till femmil och skiatlon än Dalqvist, men jag har svårt att se att att det skulle bli avgörande för en uttagning. Ribom är den dom har ”sämst” sprintresultat under uttagningsperioden.
Per igen… Tror du verkligen dom avvsktar med uttagningen till touren? Det är möjligt, men i sånt fall tror jag det bara gäller den sista sprintplatsen. Jag tror två namn presenteras vid nästa uttagningsdatum.
Manne: Maja slog Emma klart i Ruka för att Emma ramlade in i sista backen annars hade dom troligen varit efter varandra. Tror man kan värdera det loppet som likvärdiga.
Hagström gick vidare som Lucky loser i sin semifinal och mötte dessutom bra mycket enklare motstånd än vad Dahlqvist gjorde i sin respektive semi. Dahlqvist hade tuffast möjliga motstånd och körde för passivt i ett långsamt lopp för att ge sig själv chansen. Självklart ska man ta hänsyn till så många faktorer som möjligt när man jämför åkare mot varandra än att vara helt resultatorienterad. Jag skulle bli förvånad om inte uttagningen går till just på det sättet istället för att bli helt resultatorienterad.
Davos har tydligt sprintfokus med teamsprint fredag och sprint lördag. Sedan har man tryckt in ett kort distanslopp på söndag. Huvudsakligen är det distansåkare som inte är jättesugna att åka dit.
Davos är mest intressant för OS teamsprint, eftersom det är fristil både fredag och lördag. Resultaten bör inte betyda mycket för uttag till sprint på OS.
Låt oss vända på det. Dahlqvist hade lottats i den betydligt enklare semifinalen och Hagström hade gått i den betydligt tuffare semin. Med stor sannolikhet hade då Hagström åkt ur och Dahlqvist åkt finalen. Då skulle helt plötsligt Dahlqvist vara den med bättre resultat. Ren slump.
Jossa… Just det, det har du rätt i. Men min poäng kvarstår – Ribom kommer troligen inte tas ut före Dahlqvist till OS baserat på bättre resultat i distans.
Pelle2… Jo, det var ett struligt lopp, framförallt finalen. Samtidigt kan man inte bara leta efter slumpfaktorer i just Hagströms resultat, då får man kolla även på dom andras lopp. Och Hagströms resultat står sig bra för hela uttagningsperioden, även om man skulle nedgradera helgens vinst till en pallplats. Men jag skulle inte säga att det är Dahlqvist, utan snarare Ribom som ligger sämst till resultatmässigt. Däremot kan jag hålla med om att Hagström borde ha minst chans att ta medalj på OS av dom svenska sprintdamerna, men det är ju bara en gissning och inget man kan basera en uttagning på.
Manne: Håller med om att Ribom ligger sämst till men tror ändå man tar ut henne i truppen svårt förstå något annat.
Ronerik… Ja, men distansloppet i Davos är en OS-distans, så det blir en viktig helg för många distansåkare ändå, speciellt dom som ännu inte är OS-uttagna. Jag tror det är många norrmän som laddar för det loppet.
Jossa… Jo, men då tror du att man tar ut hela A-laget? Det tror nog jag också, men jag hoppas man i sånt fall är tydliga med att kommunicera vad som gäller redan vid uttagningen, vilka som är klara för sprinten osv.
De flesta i vårt A-lag är något av schweiziska arméknivar, och har redskap för allt. Två undantag finns i Ebba och Johanna som är mer enkelverktyg för distans respektive sprint.
Även de som liknar arméknivar är ändå olika, där olika redskap dominerar.
När det gäller Linn Svahn kan man undra om hon kommer att fälla ut annat än sprint-redskapet före OS. När hon kan använda hela uppsättningen är hon en magnifik klassisk åkare, inte minst i lopp med gemensam start. Måste de redskapen fortsatt ligga infällda, kan hon inte bli aktuell för stafetten i OS, där flera velat se henne.
Läser nu att ryssarna maximalt kan få en startplats på damsidan och en på herrsidan i OS, norska TV2 utvecklar varför, i huvudsak beroende på det är bara 10 platser är kvar att fördela när 138 av 148 platser redan är fyllda. De norska herrarna försöker få en åttonde plats men det kan gå om intet på grund av blåbärsnationer och den neutrala åkaren:
https://www.tv2.no/sport/nedslaende-ol-beskjed/18351827/
Hos FIS finns en lista med nationskvoter för OS:
https://www.fis-ski.com/DB/v2/quota/list/owg/cc/2026
Korostelev skickas till Davos men det kan bli flera ryssar, förlåt neutrala åkare menar jag, vi får se:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/nya-beskedet-stjarnan-flygs-in-till-varldscupen/
Mycket talar för att det blir 8 tjejer till OS. Varför splittra gruppen när det är så jämnt? Onödigt att riskera harmonin både inom åkargruppen och inom ledargruppen. Om det nu är så att man har möjlighet att ta ut 8.
Tyvärr är avståndet till gruppen under A-laget fortfarande så stort att några andra inte heller är aktuella. Lundgren och Rosenberg som ligger närmast till gör bra försök att slå sig in men det är svårt.
När ett företag eller en organisation har en uppgift att lösa analyserar ledningen uppgiften och tillsätter lämpliga resurser (personal och pengar) jag föreställer mig att skidlandslaget går tillväga på motsvarande sätt.
Den 7 dec. gjorde jag ett inlägg här på bloggen där jag spaltade upp uppgifterna under OS och bemannade varje uppgift med personer, samtidigt, som jag skrev att, det var ett förslag, eftersom jag inte har detaljkännedom om statusen på personerna, som ska utföra uppgifterna, det lämnar jag till ledningen ( tränarna ) att bestämma. Att skicka hela A-laget (8st) innebär slöseri med resurserna eftersom det räcker med 7 st enligt min analys.
Förresten ser det näst intill katastrofalt ut på herrsidan med Norges enorma överlägsenhet. De skulle förmodligen kunna ställa upp med tre stafettlag och med möjlighet att få alla tre på pallen och med ordningen sinsemellan bestämd av dagsformen. Så avsaknaden rent sportsligt av Ryssland är mycket stor.
Självklart ska truppen till OS bestå av 8 damer. Det behövs reserver om det uppstår skador eller sjukdomar.
Jag tänker mest på att ta ut alla 8 som säkerhet utifall att någon blir sjuk under OS, framför allt till sprinten.
Blir t.ex. Ebba eller Frida sjuk så finns det flera som kan ersätta på distans och som alla är bättre alternativ än de som är utanför landslaget och är hemma i Sverige.
Men blir t.ex Sundling sjuk och vi inte har alla fyra övriga sprintspecialister Svahn, Ribom, Dahlqvist och Hagström på plats ja då måste hon ersättas av Ilar, Frida eller Ebba vilket ju är galet när det finns en femte sprintspecialist som är ett mycket starkare alternativ.
Föreställ er Dahlqvist sitta hemma i TV-soffan och se en trög Ilar ryka ut redan i kvarten när hon vet att hon själv kunde gjort det mycket bättre!
Det innebär att någon av de fem aktuella för sprinten måste tas ut och informeras i förväg om att den enbart är reserv till sprinten och möjligen kan få köra något distanslopp istället. Om sprintreserven blir Hagström, ja då är det så klart sannolikt att det inte blir någon start alls för henne och lite meningslöst men om reserven blir Ribom så är det inte omöjligt att hon kan få köra femmilen eller en stafettsträcka om formen för Ilar och Svahn sviktar t.ex.
Varför inte gardera sig om man kan när vi ändå har ett så extremt starkt lag? Så här bra har damlaget aldrig varit inför ett OS.
Mitt tips är således att ta ut Sundling, Svahn, Dahlqvist och Hagström till sprinten och Ribom som sprintreserv och potentiell distansåkare. Sprinten i Tour de Ski kan dock ändra på detta om Ribom presterar bättre än någon av de övriga.
Hoppas att de inte använder en stafettplats för att kompensera för blev inte uttagen till teamsprinten vilket kan tyckas ha hänt två VM i rad nu:
VM 2023: Maja fick inte åka med Jonna i teamsprinten men fick avsluta i stafetten (och Jonna som ville åka och var i form ratades, hon nämnde detta i sitt sommartal) vi minns nog alla att vi tyckte detta var en konstig uttagning men Jonna var lojal och sa inget då.
VM 2025: Ribom fick inte åka med Jonna i teamsprinten men fick starta i stafetten (och Ilar som var i bättre form samt åkt bättre i VM ratades).
Båda uttagningarna till långa stafetten var inte de bästa med facit i hand.
En möjlighet är som Manne skriver att de är tydliga från början, i alla fall internt, vem som ska åka vad så alla är på samma tåg och vet vad som gäller. Väl på plats har alla sina uppgifter och ändras bara vid sjukdom, skador eller sviktande form hos de i förväg uttagna men annars inte.
Normalt brukar man ha som princip att alla som blir uttagna är garanterade att få starta i något lopp. Då har alla en uppgift att fokusera på. Om man har ”petade” åkare i truppen finns en risk för att energin hamnar på fel saker och i västa fall blir det öppna konflikter. Det finns några historiska exempel på detta. Jag tycker att det är en bra princip. Om man inte kan garantera att en sprintreserv får starta i ett distanslopp istället, är det bättre att ha en reserv på en ort i närheten eller liknande.
Manne – men det stämmer väl inte alltid? Rosenberg var med på VM i Trondheim och fick köra sprinten enbart pga Svahns hjärnskakning och inga andra distanser.
Jörgen… Jag tycker inte det stämmer att Ilar åkte bättre än Ribom i VM. Det var två distanslopp före stafetten. I det första kom Ribom 11a och Ilar 17e. Det skiljde 40 sekunder till Riboms fördel. I det andra blev Ilar 12a och Ribom 18e. Det skiljde 40 sekunder till Ilars fördel. Jag skulle snarare säga att dom var likvärdiga i VM innan stafetten.
Vi har tre Distansåkare i världsklass Frida, Ebba och Moa sen gäller det att ta fram de fyra bästa sprintarna, för fler platser finns det inte sprintloppet det blir väl sju, valet måste ju ändå göras innan start vilka av de fem tillgängliga sprintarna som ska starta, varför kan man inte göra det valet på hemmaplan?
Ruben… Ja, det stämmer att Sverige hade reserver som var på plats i Trondheim inför lopp dom kunde va aktuella till. Jag hade fått för mig att dom inte bodde med övriga truppen, men det kan hända jag tog fel där.
Ja, det är inte en helt lätt situation. Det är så tuff konkurrens till sprintplatserna att den som blir petad denna gång, troligen inte alls kommer va överens med beslutet. Ska man ha den åkaren i truppen bör man sköta kommunikationen väldigt bra.
Manne: Skiathlonen 20 km som kördes tidigare under VM är mindre relevant än 10 km klassiskt när det gäller uttagningen till stafetten.
Skiathlonen kördes sex dagar innan stafetten, var dubbelt så långt samt i två skidstilar etc. Där tappade Ilar 2 s per km gentemot Ribom.
10 km klassiskt däremot kördes tre dagar innan stafetten, bara en skidstil, närmare stafettdistansen 7,5 km och där var Ilar 40 s snabbare än Ribom, sen fick Ribom ändå starta i stafetten och på en klassisk sträcka? Den uttagningen sticker ut. Om det varit mera jämnt ja men 40 s är ganska mycket på 10 km då tappar man i snitt fyra sekunder per km. Sen i tillägg tappade Ribom sen 36 s mot Weng i stafetten det motsvarar 4,8 s tapp per km.
Sen också med tanke på att ledarna använde den mindre bra insatsen på 10 km mot Jonna i VM innan, att hennes insats där var väl mindre bra med tanke på stafetten etc för de ville få med Maja istället. Men två år senare var insatsen på 10 km plötsligt inte lika viktig? Nja… Handlar nog mera om att ledningen ville få med vissa åkare som var ledsna/besvikna över fick inte åka i teamsprinten med Jonna.
Jag skulle också tagit ut Ribom till VM-stafetten. Tror inte på att det handlade om kompensation, utan om vad man bedömde bästa laget (när Svahn var borta). Ribom hade en svår fjolårssäsong och sprack mer än väntat på förstasträckan.
Hade det varit i år, och nu tidigt på säsongen, hade det varit annorlunda. Moa är i kalasform, och presterar just nu nästan lika bra i klassiskt som fritt, medan hon tidigare ansetts vara bättre fristilsåkare.
Både Svahn och Ribom har gjort bra startsträckor för Sverige tidigare. Moa Ilar minns jag som avslutare.
Ska man kompensera, vilket inte är lämpligt, bör det ske till teamsprinten. Jag tycker att stafetten är för viktig. Här mäter man verkligen lagen mot varandra, för att avgöra bästa skidnation.
Bå
Jörgen… Jag håller med om att petningen av Sundling 2023 var anmärkningsvärd. Att man tog ut Ribom framför Ilar 2025, tycker jag inte var alls konstigt, även om det för mig var hugget som stucket. Jag hade nog tagit ut Ribom eftersom hon hade betydligt större erfarenhet av att åka förstastreckan än Ilar (som väl aldrig åkt en klassisk strecka på stafett i internationella sammanhang?). Hade man tagit ut Ilar, tyckte jag hon skulle åkt tredjestreckan, men då hade man haft Ebba eller Karlsson på startstreckan, vilket kanske inte varit optimalt. Jag håller heller inte med om att intervallstartsloppet är en bättre värdemätare för stafetten än skiathlonen, eftersom vissa åkare är betydligt bättre åkare mot åkare.
Koskivaara: Om en sprintåkare blir skadad/sjuk är det bättre att ha en reserv på plats.
Det spelar ingen roll vem vi har på förstastreckan om Jonna är i form.
Impact21: Du har rätt i att en reserv på plats är bra, men som ja g skrev tidigare så finns både Frida och Moa Ilar på plats. De skulle platsa som sprinter i många andra länders lag. Sen finns det bara tre medaljer att köra om. Ska vi ha en reserv för Distansåkarna också?
Manne: Och med facit i hand? Ribom orkade inte och tog felbeslut och/eller överskattade sin form under startsträckan som gjorde att hon blev trött och kom 36 s efter, vidhåller du att det var rätt uttagning då?
Janatova och Fink gick om en tröttkörd Ribom och tog in på Weng, de var var nästan ikapp vid växlingen medans Ribom var långt efter. Fink är en mycket bra stafettåkare men brukar väl inte åka startsträckor utan mera fristilssträckor samt hon åkte smart. Sen kan man ju också titta på hur det gick i VM-sprinten innan – Ribom blev fyra i sin sprintkvart bakom Joensuu, Kern och Carl det indikerar inte heller toppform och hon hade inte heller en för henne bra säsong bakom sig innan VM? Flera frågetecken alltså.
Ledningen hade säkert fått mycket kritik ifall det slutat med silver men nu när det blev guld genom Jonnas upphämtning på sista blev uttagningen till första inte så uppmärksammad.
Dock ska det betonas att framför ingen som helst kritik mot Ribom personligen, det var andra som bestämde om uttagningen och hon gjorde säkert sitt bästa för fosterlandet etc. Kritiken gäller enbart uttagningen.
Blir Linn Svahn med till Davos?
Ryktet säger annat…
Jörgen… Ribom hade hjärtrusning i sprinten…
Visst kan man tycka annorlunda med facit i hand, men vid uttagningen har man ju inte det att tillgå. Men jag tycker inte beslutet att ta ut Ribom var anmärkningsvärt sett till hur läget var på förhand. Ingen av Ribom eller Ilar hade visat upp någon storform och hade rätt likvärdiga resultat under säsongen fram till VM och det fanns stora frågetecken kring båda I diskussionstråden här på skidpepp före stafetten, var det ungefär lika många som tyckte Ribom skulle åka som Ilar. För mig stod alternativen mellan Ribom på första och Ilar på tredje.
En annan sak… Jag hade missat det, men vad det verkar kommer maximalt en herre och en dam från Ryssland kunna delta i OS:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/nya-beskedet-stjarnan-flygs-in-till-varldscupen/
När det gäller uttagning kan en sak gälla före, och en annan med facit i hand. När man talar om uttagning, då gäller vad man vet i förväg. På förhand var uttagningen av Ribom rimlig, men med facit av hennes kopp kunde en annan uttagning ha gett bättre resultat på sträckan.
Men facit är också att Sverige vann loppet 2025. Inget utfall är bättre än en förstaplats. Vi har inget facit av hur slutresultatet blivit med en annan åkare på förstasträckan.
Situationen 2023 var annorlunda. Många var upprörda över att inte Jonna valdes, och slutresultatet blev ett helt annat än 2025. Vi var inte nöjda med ett brons i den stafetten. (Ribom på första åkte bra)
Jonna är tillbakadragen, men har växt ut till en gigant för svensk damskidåkning. Hennes status i laget nu är långt högre än den var 2023. I efterhand har hon sagt att hon ville åka stafetten, men troligen krävde hon inte att få åka.
Koskivaara – Det behövs ingen extra reserv för distansloppen då alla sprintåkarna utom Hagström är utmärkta distansåkare också och det finns ingen utanför OS-truppen som hade varit ett bättre alternativ och som skulle sitta och beklaga sig hemma i Sverige över att den inte fick vara med.
Däremot är det en viss skillnad om Ilar eller Karlsson ska vara reserv till sprinten och vi exempelvis har en icke uttagen Hagström sittandes i TV-soffan som med stor sannolikhet skulle nå bättre resultat än de förstnämnda, med en hyfsad medaljchans till och med.
Sen är det såklart trist för den som bara är sprintreserv om den ej heller får köra någon annan distans men det måste väl ändå vara bättre än att inte ens bli uttagen och som åskådare få se en sämre sprintåkare (Ilar/Karlsson) hoppa in i sprinten om sjukdom eller annat framtvingar en sådan situation?
Om vi 100% kunde garantera att ingen reserv behövs ja då är det klart att 7 åkare räcker men olyckor sker. Som på VM senast. Där var det dock inget problem då vi hade fem startplatser i sprinten.
Att det blev fel med Ribom är alla överens om, inklusive hon själv och de som tog ut henne. Men marginalerna är små ibland så ibland blir det fel. Värre var den där petningen av Sundling. Det var helt enkelt en enorm ledarmiss som nästan ingen någorlunda insatt utomstående kunde förstå. Att peta en åkare som är specialist på fristil och är både snabb och uthållig och som har bästa spurten i hela startfältet är oförklarligt. Att bara ställa en sån åkare på startlinjen är en mental fördel då ingen vettig konkurrent frivilligt vill möta henne på en slutsträcka. Det där såg vi tydligt i VM senast. Lotta Weng i lagsprinten blev skärrad när hon fick höra att hon skulle få möta Sundling på startsträckan och det mesta sprack, det erkände hon efteråt. Och mycket tyder på att det låste sig för den mycket mindre rutinerade norskan på slutsträckan i stafetten just för att hon mötte Sundling och det släppte först efter halva sträckan. En jättemiss av ledningen som Sundling kommenterat men ledarna själva har inte sagt mycket, inte vad jag sett i alla fall.
Manne: Uttagningen bör baseras på en helhetsbild där man tar hänsyn till allt som är relevant, alltså inte bara resultaten som varit. Jag tycker folk härinne är alldeles för resultatorienterade. Jämför man t.e.x Hagströms vinst i helgen mot Majas seger i Gällivare bör Majas vinst rankas klart högre. Klart man spekulerar och försöker få fram en så rättvis bedömning som möjligt när man ställer åkare mot åkare.
Personligen gillar jag Hagström bättre som person, men tror att både Ribom och Dahlqvist har större chanser än henne på sprinten.
Pelle2… Jag tycker man ska följa dom uttagningskriterier som man satt upp på förhand. (Gällivare är inget lopp som bedöms enligt dessa.) Risken med att gå på annat är att det blir mycket upp till betraktatens personliga tycke och smak. Jag tror som du, att Ribom och Dalqvist har större chans att lyckas i OS. Å andra sidan hade jag aldrig trott att Emelie Öhrstig skulle vinna VM-guld heller…
Manne: Ok, det visste jag inte. Vet du anledningen till varför det loppet i Gällivare inte räknas med?
Ribom blev t.ex diskad i kvartfinalen förra helgen innan och såg mycket vass ut fram dit. En kvalificerad gissning är att hon hade mycket att åka med och att det hade räckt långt den tävlingen, men det är ju också bara en gissning. Dessutom tappade även hon en hel del på strulet i finalen i helgen bakom Hagström. Hon har haft en hel del otur och det bör vägas in.
Manne: Jag skrev det om högst 1 + 1 ”neutrala åkare” i morse i denna tråd (kl 8:41) förstår att du inte såg det. Kommer nog att finnas neutrala åkare redan nu i helgen i Davos.
Pelle2: Som Manne skrev det är resultaten enligt uttagningskriterierna som räknas. Gällivare räknas inte då det är en inhemsk tävling. Står ”ska uppnås i högsta internationella konkurrens” i uttagningskriterierna som finns på länken nedan:
https://www.skidor.com/idrotter/langdakning/tavling/uttagningar-internationellt-tavlande/uttagningar-till-os-i-milano-cortina-2026
Pelle2… Problemet är ju att det är svårt att avgöra rättvist vilka omständigheter som ska vägas in och inte. Ska man t.ex. väga in att Ribom såg stark ut i kvartsfinalen i Ruka, men inte att hon var en hundradel ifrån att åka ut redan i kvalet? Ska man väga in att Hagström var LL när hon kom vidare ifrån semin i Trondheim, men inte att Sundling var LL i både kvart och semi i Ruka? (Nu är Sundling redan klar, men principen är densamma). Risken är att man väljer ut saker som stämmer överens med den åsikt man redan har.
Med det sagt, vet jag inte hur man ska välja ut sprintlaget ens om msn går strikt på resultat. Det är väldigt jämnt.
Hopplöst läge att vara en Moa Lundgren, Märta Rosenberg eller Evelina Crüsell. Vårt A-lag är ”the untouchables”. Det är ingen underifrån som når ikapp. Alla som försöker vet att det är yppersta världselit man behöver nå för att slå sig in där. Dessutom är ingen i A-laget ännu lastgammal, utan bör ha flera år ytterligare på topp.
Bästa möjligheten att få åka World Cup är att försöka kvalificera sig via Skandinavisk Cup. Vinnaren där får en friplats i World Cup under en halv säsong. Det är naturligtvis svårt att vinna, med tanke på inhemsk konkurrens och alla norskor som försöker samma sak. Å andra sidan, vinner man inte här har man inte mycket i World Cup att göra.
Till helgen går första tävlingarna i Skandinavisk Cup, och nu i Östersund. Senare 2 tävlingshelger till i Finland och på Island.
Fossesholm som slutat vann totalt förra säsongen med Crüsell trea och Elin Henriksson fyra.
Men hur ska detta sluta, efter bara två VC – helger har samtliga åtta damer i A – laget varit på pallen ! av övriga länders åkare är det Skistad, Diggins och Heidi Weng. Snacka om Svensk bredd!
Koskivaara
I Norge syns den menige mann og kvinne at det er veldig dumt, og ødeleggende for sporten, (i følge kommentarfeltet) at alle de norske herreløperne er blant de 10 beste. Syns det var langt mer interessant og følge sporten, når de norske fikk konkurranse av løpere fra andre lender. Får håpe at både svenske, finske, tyske, franske og andre løpere kvikner til, og får fart under skia etter hvert ..
pelle – den neutrala ryssen Korosteljov som verkar få tävla nu kanske kan ge norska herrarna en match?
Ruben
Herrelangrenn blir ikke interessant før de russiske løperne entrer banen både i vc og mesterskap igjen. Men det tar nok fortsatt tid, før krigsmaskinen Putin trekker seg ut av Ukraina, dessverre ..
Ja Korosteljov har fått gode attester, og var meget god som juniorløper, så kanskje, kanskje …
Men jeg savner den intense kampen mellom Klæbo og Bolsjunov, både på sprint og distanse.
Jörgen: Tack för länken. Bra info! Nadine Fähndrich var med samt Urevic och några blåbär från Polen och det är ju såklart inte högsta internationella nivå. Regler ska ju självklart följas, sedan kan man ju själv ha en åsikt om det är rätt eller fel. Jag tycker ju att Majas seger gav ett större styrkebesked än Johannas lottovinst i helgen i internationell konkurrens. Det var många bra svenska åkare med där som tillhör yppersta eliten.
Ronerik: Jonna gjorde en monstersträcka även på sista i stafetten på OS 2022. (Slog Haga och tyskan på silverplatsen med mer än 30 sekunder på 5 km). Det räckte ”bara” till brons vilket nog är skälet till att många inte minns den men den var i färskt minne 2023 så det var en konstig uttagning även där och då.
Att Gällivare inte räknas är inte konstigt. När det är nationellt startfält kan de bästa köra på ett helt annat sätt och spara sig mycket i åtminstone prolog och kvart. Det blir inte en bra värdemätare.
Koskivaara: Visst har vi bra bredd på toppen. Men bredden på djupet är inte i närheten av vad Norge har. Som det ser ut just nu så inom säg 6-7 år så är Norge dominant på damsidan också. Det krävs att vi lyckas overkligt bra med våra talanger eller att vi har stor tur för att det inte ska bli så.
Manne: Ett individuellt kval är ju inte lika viktigt att ta hänsyn till som loppen mot andra åkare i grupp, som är den egentliga tävlingsformen och där man ska prestera. Därför tycker jag det är mindre relevant. Däremot var det förvånande att Emma bara klarade sig med så liten marginal. Johanna är ju en mer explosiv åkare än Emma som därför ofta har bra tider i kvalen. Emma är ju mer en diesel och en starkare åkare. Man får lita på att de som tar ut känner åkarna väl och går igenom allt som man anser är betydelsefullt. Det är svårt att ta ut och jämföra, eftersom det finns mycket man bör ta hänsyn till.
Men att Johanna redan ska vara klar för att hon vann strulloppet i helgen köper jag inte.
Per: Maja vann hela kvalet också, så jag tror knappast hon sparade och höll igen så mycket. Jag håller dock med till viss del ändå. Det blir lite annorlunda.
Otroligt tjatig intervju i Kallprat med Stina Nilsson. Johan K snöar in på skidskyttet så att intervjun blir närmast tråkig. Om han har Stina Nilsson i nästan 20 min måste han ju göra något av den. Tycker han schabblar bort intervjun faktiskt.
Ruben… Problemet är ju att den som blir petad till sprinten denna gång, troligen kommer tycka det är orättvist och va besviken (kanske även arg). Att ha med den personen kan påverka lagsammanhållningen och fokus inför tävlingarna. Jag tror det bästa är om alla som är uttagna har lopp att förbereda sig för. Sen kan man ha en reserv på annan ort, som kan kallas in vid behov. Nackdelen med detta är förstås att det blir svårt att ersätta ett avhopp samma dag.
Manne – Sätt reserven på ett eget hotell på samma ort då så att den inte förstör ”lagsammanhållningen”. Varför måste den vara på en helt annan ort? Osar hon (vem det än blir) ut så mycket missnöje att det sprids kilometervis? Men det kanske bara finns ett hotell där i Val di Fiemme eller var de nu kommer bo. Vad vet jag? Skit samma, inte vårt problem att ta ut laget tack o lov! Tänk då hur det är i Norge att ta ut deras herrlag! Inget man avundas…
Ruben… Ja, det är inte lätt att hitta den perfekta lösningen. I Norge brukar man ju ha en annan lösning, där man ofta har med reserver till OS. I och för sig var det en del medialt tjafs kring norska uttagningarna under förra OS… Jag tror dock Norge kommer att ha en mer begränsad trupp denna gång. Vad gäller den svenska damtruppen, tror jag att man borde lägga avgörandet om den sista sprintplatsen i åkarnas egna händer, kanske genom ”Amerikansk uttagning” mellan två åkare på världscupen i Val di fiemme. Dock är det ett litet problem att den tävlingen ligger i slutet av touren.
Inför VM i Trondheim var det en massa snack om att ta med Stina Nilsson. Uppenbarligen behövdes inte det, och nu hör jag inget om att Stina ska tas ut till någon sträcka. Precis som med Muhlback måste alla få köra vad de vill. Rimligare då att ta ut någon skidskytt till herrlaget, eftersom de inte imponerat alltför mycket.
Which Swedish skiers are definietly on/off the Tour?
I know both Ebba and Frida are resting this week to be 100% readybut don’t know about the others such as Sundling/Myhlback ?
Ronerik: Det går inte att anmäla/skicka någon skidskyttsherre även om de skulle vilja det. Exempelvis Ponsi och Samuelsson saknar båda två helt FIS-poäng, skrev en tidigare kommentar i denna tråd om det (december 5, 2025 kl. 9:27 f m om vill hitta det).
Sveriges skidlandslag på damsidan är alltför bra för att någon av dem skulle kunna vinna världscupen. En åkare på Diggins nivå skulle inte få åka sprint i Sveriges lag. När distansåkare inte får åka sprint är möjligheten att vinna världscupen borta
Ännu viktigare är att mästerskap prioriteras långt högre än världscupen. Tveksamt om vi får se någon göra försök att vinna Tour de Ski. Fridas satsning på touren 2023 kostade mycket i mästerskapet senare. Först 2028 vill jag se rejäla svenska satsningar på totala toursegern.
Truppen är nu uttagen till Davos, skapar nytt inlägg om det här på Skidpepp nu.
Klart man kan vinne både Tds og i tillegg ta medaljer i mesterskap samme i samme sesong. Det finnes det mange bevis på. Eks, under VM i Trondheim tok de 2 vinnerne av Tds til sammen 10 VM-medaljer i mesterskapet. Klæbo vant også vc totalt med god margin i tillegg. Så, man må vel si det går flere veier til Rom …
Javisst, Therese Johaug blev tvåa på två individuella distanser på VM, och trea på en. Dessutom tvåa på stafetten. Frågan är om hon var nöjd med det.
Kanske fungerade det bra för Therese att kombinera TdS och VM. Det liknar det som Frida gjorde 2023, och som jag beskrev som misslyckats. Faktiskt hade hon nästan exakt samma resultat. Vann TdS, 2 silver på VM och ett brons individuellt, enda skillnaden var brons i stafett.
Man kan alltså konkludera med att den som vill bli tvåa på VM ska satsa helhjärtat på Tour de Ski.
Ronerik: Om ska ha störst chans i mästerskapen måste man vara formtoppad själv och då kan man inte köra vecka efter vecka i världscupen inkl TdS fram till mästerskapen. Syntes rätt tydligt i VM i våras, de fyra som låg i toppen i världscuptotalen då VM kördes i Trondheim, deras resultat i VM-medaljer blev:
1. Diggins – 1 silver (i teamsprint med Kern)
2. Carl – 1 brons (i stafett med Fink, Hennig och Hoffman)
3. Slind – 1 silver (i stafett med Weng, Johaug och Fosnäs)
4. Niskanen – inga medaljer alls
Magert utfall får man säga för de fyra som körde mycket och samlat poäng i världscupen fram till VM samt de tog inte en enda medalj individuellt utan alla tre medaljerna kom i stafetter..
Jörgen, jag tycker precis som du, och är glad att Sveriges åkare brukar prioritera mästerskap.
Johaug ble smittet av sin lille datter en veke foran mesterskapet (forkjølet), hun hevdet det var årsaken til hun ikke var på helt 100 % under VM.
Tertil tviler jeg på at Klæbo hadde vist en bedre form, om og viss han hadde stått over Tds.
Det er mulig jeg tar feil, men syns da både Ebba og Frida hevdet de skulle stå over Davos, for komme tilbake sterkt under Tds …
Tiril Udnes Weng är nog ett bra exempel på att satsa fullt ut på totala världscupen, och att vinna den. Bra prestation!
Hon har haft flera svåra år sedan dess. Jag tror att hennes seger kostade mycket. Kul att se att hon åker bättre i år. I söndags var hon på väg mot en bra placering, men tappade oerhört sista 800 meter. 21,5 sekunder långsammare än Ebba där. Hoppas att Tiril kan närma sig den form hon hade för 3 år sedan.
Jag tror inte Tour de Ski var det som orsakade Johaugs sjukdom eller Fridas bilkrasch. Annars hade de förmodligen vunnit alla distansguld på VM
Ronerik
Ja, vi trenger alle små ”lysglimt” i det norske kvinnelaget. Så langt er det bare H Weng, Sannes og Skistad (sprint) og delvis Fosnæs som har reddet litt ære. Mens søstrene Weng, J Myhre (har vært skadet under oppkjøringen), M Myhrvold og M Bergane (sliter med virus) har vist negativ trend så langt.
Simpson Larsen og A Slind som står utenfor landslaget, har løftet laget da, til et rimelig nivå …
Er spent på prestasjon til helga da de fleste mangler høydetrening.
Pelle: Jag håller med, jag letar också efter ljusglimtar i norska kvinnolaget. Konkurrens behövs och då är det roligare att följa sporten. Skistad matchar svenskorna i sprint det vet vi alla. Jag tycker nog att Myhrvold varit helt okej denna säsong – 2 resp 4 i prologerna och 9 resp 13 i finalerna som körts. Myhre var riktigt bra förra säsongen, förstår nu frånvaron när du skriver att hon varit skadad. Hoppas att hon kommer igen.
Bergane är bekymmersamt, yngre och hon hade en mindre bra säsong förra året, hoppas att hon kommer igen också. Har varit riktigt bra i distans och i masstarter. Tvillingsystrarna Weng verkar ha peakat och närmar sig 30 nu, tror inte de kommer att bli bättre med tiden tyvärr. Slind var riktigt bra förra säsongen i distans och verkar komma igång nu, kan bli att räkna med i högsta grad i OS.
Dock finns det ju en stor bredd och 20-åriga Milla med de två långa efternamnen kan bli hur bra som helst, Norge bör släppa fram henne och låta henne åka mycket. Milla är dock inte ensam det finns flera yngre varav flera säkert kommer bli bra med tiden. Sanness är riktigt bra i distans, topp 10 i världen.
Den. enligt min mening. största norska damåkaren har sparat till sist, naturligtvis är det Heidi Weng, 141 pallplatser under 16 säsonger i världscupen och samlar fortfarande pallplatser. Wow. Bör bli en staty i Ytre Enebakk i Akershus fylke när hon lägger av. När Heidi är i toppslag slår hon vem som helst i masstarter.
Så ja ni norrmön har all anledning till att sträcka på er, det finns flera ljusglimtar och framtidshopp.
USA däremot där ser det mörkt ut och med få ljusglimtar, vad finns på damsidan efter Diggins?
Jag minns när det norska undret på damsidan presenterades i svensk TV. Alla var de födda under sent 80-tal, och alla fantastiskt duktiga. Heidi Weng är ung-tösen som är en förlängning av den generationen. Den har hängt med otroligt länge, och burit norsk dam skidåkning. Johaug har kanske slutligt lagt av, men Astrid Öyre Slind är fortfarande vass, kanske för att hon fick en nytändning när hon gick över till traditionell skidåkning.
Vad har hänt efter den generationen? Tvillingarna Weng har haft lite mer sprint fokus, förutom Tiril som hade en bra säsong även på distans. Skistad förstås, en sprinter av högsta klass. Så kom Fossesholm och slog igenom, men falnade. Lite av en gåta. Det finns flera goda yngre åkare, men inte i nivå med vad 80-talisterna kunde prestera. Inte ännu. Inget land har så många skidåkare, så stjärnorna kommer. Frågan är bara när.
Om Norge hade 80-talisterna så har Sverige 90-talisterna. Toppen i Sverige inträffade 10 år efter den norska. Jonna och Maja från -94, medan all övriga är födda -97 till -99. Det märkliga har påpekats att alla 8 nått podiet på två tävlingshelger.
Sverige kommer också att få problem i framtiden. Vårt A-lag är ”för bra”. Ingen yngre åkare kan slå sig in. Vi riskerar att tappa generationen födda på tidigt 2000-tal. Det finns ingen plats för dem, eftersom man måste nå yttersta världsklass för att få åka.
Alla länder får generationsväxlingar med några år av sämre prestationer. Norge är kanske där nu, men samma sak kommer att ske i Sverige om några år.