Ruka
Äntligen dags för världscuppremiären som traditionellt sker i finska Ruka!
Svahn, Poromaa, Burman, Gisselman och Halfvarsson är inte med. Programmet är som följer, svenska tider:
Fredag 28 november
10 km klassiskt intervallstart damer 10:30 herrar 13:15
Lördag 29 november
Sprint klassiskt prologer 08:55 finaler 11:25
Söndag 30 november
20 km fristil masstart herrar 10:00 damer 11:45
UTTAGNA TILL RUKA:
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Evelina Crüsell, Skellefteå SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Märta Rosenberg, Trillevallens SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Johan Ekberg, IFK Mora SK
Anton Grahn, IFK Mora SK
Marcus Grate, IFK Umeå (reserv in istf Svensson)
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
Jesper Persson, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK (sjuk)
Uttagna åkare till 10 km klassiskt:
Damer: Lundgren, Crüsell, Rosenberg, Ilar, Karlsson och Andersson.
Herrar: Johansson, Myhlback, Persson, Rosjö, Berglund och Anger.
Uttagna åkare till sprint klassiskt:
Damer: Ribom, Ilar, Hagström, Sundling, Lundgren och Dahlqvist.
Herrar: Grahn, Anger, Danielsson, Grate, Persson och Myhlback.
Inlägg uppe nu inför första världscuphelgen i Ruka här på Skidpepp!
Så skönt att minitouren är ett minne blott.
Tråkigt att Linns förkylning gör att hon inte kunde göra säsongsdebut. Men roligt att Alvar tackade ja till att vara med.
Tom tippar (Får gå på historik då vi inte sett dem än i vinter):
Dam: 10 km Ebba, Sprint: Jonna, Masstart: Diggings
Herr: 10 km Niskanen, Sprint: Kläbo, Masstart: Kläbo
Vad kan gå fel i det tipset som Tom levererat?
Ebba vinner väl. Ska Dahlqvist kunna rubba Jonna kanske? Men den där backen innan upploppet borde ändå gynna Jonna kan jag tycka.. Om Frida reser sig kanske Diggins kunde få konkurrens på söndag, men ja, jag vet inte..
Niskanen kan nog få konkurrens av en hel hop norrmänn, så där vet man nog inte. Att Kläbo ska vinna sprinten och masstarten är dock inte så våghalsiga tips.
Jörgen, bara 20 km söndag.
Peos: Frågan är väl nästan om Jonna kunna rubba Maja? 3-0 till Maja i dom tre senaste mötena i klassiskt sprint varav en i Ruka förra året.
Själv varnar jag för Joensuu är det inte på tiden nu att hon får vinna
Peos: Jonna har aldrig vunnit i Ruka.
19,2,3,2 och 4 i sprint. Av övriga svenskor har Ribom (2), Dahlqvist och Hagström vunnit.
Jossa och Impact21:
Ja, jag vet att Jonna inte har fått till det 100 % i Ruka, men jag tycker att det egentligen är lite konstigt.
Tänk senaste mötet i Gällivare, Jonna ser ju nu i princip lika stark ut som Dahlqvist i högfartsstakningen på ett upplopp. Addera sedan den där tuffa stigningen innan Rukas upplopp. Och Jonna är ju alltid stark i backar, så hypotetiskt tycker jag att Jonna borde slå Dahlqvist där när man ser till hur det t ex såg ut i Gällivare.
Att Hagström kunnat vinna där känns också rimligt just med tanke på uppförsbacken innan mål.
Peos: Håller med om at Jonna såg bra ut i högfartsstakningen och ska ha bra chans slå Maja så klart även om statistiken säger annat
Är det nån som har koll, eller en kvalificerad gissning- blir det Myhlback eller Häggström som får sjätte sprintplatsen? Min gissning är Myhlback, men…
gka: Jag utgick från tävlings-PM (se länk nedan) där står det 30 km både damer och herrar på söndag, i FIS kalender står det 20 km men de har haft fel förr och litar mer på tävlings-PM:et, får väl ändra i startinlägget om det visar sig inte stämma:
https://medias4.fis-ski.com/pdf/2026/CC/2203/2026CC2203PROG.pdf
Jag misstänker att Linn Svahn inte är förkyld.
Varför då?
Lite märkligt att ingen i hennes närhet blivit smittade – inte sambo Häggas, inte Frida & Maja som klänger på varann alla tre.
Kan det vara så att Linn mörkar någon annan anledning till inställda tävlingar?
Kan vara så enkelt att hon har sponsorer som måhända börjar tröttna, och, ifall hon har andra skador/sjukdomar väljer man förkylningsspåret?
Ls… Med den logiken är jag också sällan sjuk när jag är sjuk, eftersom det långt ifrån alltid är nån annan i min familj som är sjuk då. Visst, man är smittsam när man är sjuk, men jag upplever att du förenklar ganska mycket i ditt resonemang.
LS
Otroligt trist inställning till en åkare du säger dig heja på
Oavsett så kan jag konstatera att Svahn har osannolikt oflyt. Hoppas se henne på startlinjen igen snart, det börjar bli ett bra tag sedan senast och tiden rinner iväg.
Grejen med Sundling och Ruka är att jag tycker hon ofta hamnar efter/blir instängd in i sista backen som t.ex i masstarten förra året då hon blev tvåa bakom Diggins. Jag hoppas att hon lärt sig nu och tar hem det loppet!
Sprinten tror jag Dahlqvist tar hem, Skistad är ett alternativ men hon brukar vara lite trögstartad i början av säsongen.
Vad gäller Svahn, bättre att få en liten förkylning nu än i januari strax före OS. Sundling missade hela december pga tumskadan och tog sedan OS-guld senast det begav sig så…
En artikel om förändringarna inom skidåkningen, att det går mot fler sprintar och kortare lopp:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/stjarnornas-ilska-blir-ju-skitkonstigt/
Ebba och Wille är inte nöjda med utvecklingen…
OK, nu är förvirringen maximal – är det 20km eller 30km fritt på söndag i Ruka??
Vem någon säkert just nu?
Manne – naturligtvis skall det vara en större variation i längden på skidloppen i världscupen.
Men samtidigt finns det ju alternativ dom som vill åka långt – Ski Classics.
Det som skulle till för att förändra bägge cirkusarna, VC och Ski Classics, är att Ski Classics skulle göra det krav på att hälften av säsongens tävlingar skulle kräva vallade skidor med mer dynamiska banor, alltså, inte bara staktävlingar.
Om vi omvandlar detta till friidrott så skulle traditionella världscupen innehålla 100/200m sprint, 400m-800m-1500m medeldistans, och Ski Classics skulle vara 5000m/10000m/maraton långdistans.
Då kunde man valfritt kunna välja sin ”gren”…
Blir Alvar topp 3 av svenskarna i nått av loppen så är det bingo.
Ruben: Jonna ja, glömde ta upp henne ang masstarten på söndag. Har hon en bra dag kan hon förhoppningsvis ta hem det, hon känns definitivt som en av de största vinnarkandidaterna.
10 km klassiskt intervallstart: Ebba känns som ett inte alltför vågat tips här.
Sprint klassiskt: Jonna eller Maja. Skistad tror även jag inte är i bästa form nu tidigt på säsongen och både Ribom och Hagström känns inte som om de är i form heller efter helgen i Gällivare.
20/30 km fristil masstart: Mera öppet, står nog mellan Diggins, Weng, Ebba och Jonna. Möjligen kan Ilar överraska, hon har ju vunnit tidigare i världscupen i just masstart fristil och verkar vara i form. Ebba måste skaka av sig de övriga innan spurten annars är det kört då alla andra (utom Johaug kanske) har bättre spurt än hon..
Frida känns inte heller som är i form nu men borde åka bättre i Ruka då varit på snö mera vid det laget?
Prognoserna visar att värmen når upp till norra Finland till helgen. Runt nollan alla dagarna och eventuellt lite snö/regn. Känns sisådär.
Den enda svenskan, som har kapaciteten att vinna alla tre distanser i Ruka är Jonna Sundling, det som är emot är formen, hon verkar inte själv veta, eftersom hon inte vågade gå för fullt i Gällivare utom sista 2-3 km och eventuellt kallt väder nära köldgränsen (hon har ju känsliga luftrör som inte mår bättre när hon ofta är utan en varm halsduk) Dem som verkade bra i GVE. var både Ebba A. och Moa Ilar. jag blir inte förvånad om dessa båda tar sig upp på pallen i distansloppen, även Maja verkar vara nära toppformen på sprint.
Ingen Victoria C till OS
Bamse: Om vi ska vara noga är Carl fortfarande inte (vad är det som dröjer?) dömd utan ärendet är fortfarande under utredning men ja med allra största säkerhet missar hon OS vilket tyska skidförbundet också verkar ha insett då de skriver på sin hemsida idag enligt Aftonbladet:
”Enligt det aktuella förfarandestadiet är deltagande i den kommande tävlingssäsongen samt vid de olympiska vinterspelen 2026 i Milano-Cortina uteslutet. Med hänsyn till ärendets komplexitet kan inga ytterligare sakupplysningar lämnas för närvarande”
Med tanke på Johaugs avstängning behöver Carl stängas av minst lika länge.
På 10 km klassiskt har Sverige bra statistik, främst genom Frida och Ebba.
2020: Johaug, Frida, Ebba
2021: Frida, johaug, Hennig – Ebba var fyra
2022: Ebba, Frida, Hennig
2023: Ebba, Brennan, Frida – Moa Ilar fyra
2024: Frida, Johaug, Slind – Ebba var sexa
Frida ser ut att ha behövt tävla mot Johaug i Ruka för att vara rätt förberedd och åka bra. 2 segrar mot Johaug och bara en torsk. I fjol en helt överlägsen seger med 46,5 sekunder. Ett av de ”svettigaste” klassiska åk vi sett på damsidan.
Jesper Burman får sluta äta massa godis, speciellt när han tränar under träningspassen. Ser oseriöst ut. Ingen disciplin och dåliga matvanor. Han kör på i samma spår och får samma dåliga resultat år efter år. Einsteins galenskapsteori.
Det ryska skidförbundet har överklagat FIS beslut om inget OS-deltagande till skiljedomstolen Cas som de sa att de skulle göra. Cas har nu meddelat att ärendet hanteras skyndsamt och ett beslut förväntas senast den 10 december. Ryska bob- och skeletonförbundet har tidigare överklagat motsvarande beslut om inget ryskt OS-deltagande hos Cas och då fått igenom att ryssar får delta under följande villkor:
– Inga ryska eller belarusiska lag får vara med, och för individuella idrottare gäller att man ska tävla under neutral flagg och med krav på neutralitet.
– Idrottarna får inte aktivt ha stöttat kriget i Ukraina eller ha kopplingar till den ryska militären. De måste även uppfylla vissa krav gällande dopningstester.
Vi kan nog förvänta oss motsvarande nu i Cas gällande FIS beslut. Väcker i sin tur frågan om de två stafettlagen (vanliga stafetten och teamsprinten) räknas som lag?
Sen hur gör de med de enskilda bedömningarna, exempelvis Stepanova är lätt att exkludera då hon själv aktivt och frivilligt gått ut med stöd för kriget i sociala medier men hur med de som kallats och deltagit i t.ex. prisutdelningar och andra offentliga tillställningar för att de känner att de förväntas eller måste delta och inte kan tacka nej? Lär bli knepiga gränsdragningar, vilka får ta i saken och granska/besluta från fall till fall?
Får vi se ryssar delta redan i Davos (12-14 dec) och sen i Tour de Ski (28/12-4/1) i syfte att kvala in till OS? Ryssarnas FIS-poäng har frysts sedan våren 2022 och inga resultat har registrerats hos FIS från de inhemska ryska skidtävlingarna som genomförts sedan dess.
Jörgen…Svt skrev i en artikel efter Rysslands överklagan till CAS att ”Ryska förbundet har listat sex idrottare man menar uppfyller riktlinjerna för att få tävla under neutral flagg i OS och det är bara en längdskidåkare på listan – Savelij Korosteljov. ”
https://www.svt.se/sport/langdskidor/korosteljov-vill-tavla-under-neutral-flagg-har-minst-tre-os-framfor-mig
Svensson sjuk, Grate ersätter:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/oskar-svensson-missar-varldscupstarten-i-ruka/
För något eller ett par år sedan diskuterade vi Elsa Tänglander, ifall hon väljer längdåkning eller skidskytte. Det har kraftigt vägt över till skidskytte. Hon är uttagen att åka för Sverige i IBU-cupen.
Det är som med Alvar Myhlback att åkaren väljer gren själv. Alvar står betydligt närmare traditionell skidåkning än Elsa Tänglander.
Manne: Är det inte så att Cas beslutar principiellt om villkor för deltagande sen får de som anmäls till OS plus uppfyller villkoren som Cas satt upp delta d.v.s han fungerar lite som murbräcka? Hur ser Cas-domen ut för bob- och skeletonförbundet gällde det enskilda och vissa eller generellt? För tror att den domen kommer att fungera vägledande för domen här med.
Och tack för infon om Grate, lägger in det i startinlägget!
Manne: Stackars Korosteljov, han blir ju nu typ uppmärksammad som det svarta fåret inom rysk längdskidåkning, den enda som inte stöttat kriget eller har kopplingar till militären.. Hamnar kanske i onåd hos Putin??
Jörgen… Ja, jag tror du har rätt, CAS tar säkerligen ett principiellt beslut, inte på individnivå. Kollar man på dom 6 listade idrottarna, tillhör dom olika idrotter, vilket talar för att du har rätt – dom ska fungera som exempel på att det finns idrottare som bör få delta. Möjligen kan väl dessa idrottare bli riktmärken att jämföra med, ett slags prejudicerande fall?
Manne: Ja, jag tror det också. Möjligen är Davos för kort tid efter Cas-beslutet för att FIS ska hinna med att administrera och bekräfta vilka som faktiskt får starta men beror ju också på när Cas tar sitt beslut de har ju sagt senast 10 december och kan ske tidigare. Touren däremot vid det laget är det nog klappat och klart vilka ryssar som klarar av granskningen.
Jag frågade ChatGPT om den kunde göra en sammanställning vilka ryska åkare som kan antas bli stoppade eller som det finns tveksamhet kring samt varför, den räknade upp dessa fem åkare:
Alexander Bolshunov
– Flerfaldig OS- och VM-medaljör.
– Har deltagit i offentliga manifestationer till stöd för kriget i Ukraina och visat kopplingar till ryska militära strukturer.
– Diskvalificerad från neutral status.
Sergey Ustiugov
– VM-guld i sprint.
– Har i sociala medier och intervjuer uttryckt stöd för statens linje kring kriget.
– Därmed inte förenlig med neutralitetskraven.
Natalia Nepryaeva (numera Terenteva sen hon gift sig)
– OS-guld i stafett 2022.
– Har deltagit i evenemang med militära inslag och offentligt stöttat statens narrativ.
– Riskerar att stoppas av neutralitetskraven.
Yulia Stupak
– Tidigare medaljör i stafett.
– Har synts i sammanhang där hon indirekt stöttat kriget, vilket gör hennes neutralitet ifrågasatt.
Veronika Stepanova
– Ung lovande åkare, OS-guld i stafett 2022.
– Har gjort flera uttalanden i sociala medier som öppet stödjer kriget.
– Tydligt diskvalificerad från neutral status
I tillägg tycks den fjärde OS-stafettguldtagaren Tatiana Sorina vara utesluten:
– Del av det ryska laget som tog OS-guld i stafett i Peking 2022.
– Deltagit i offentliga evenemang där hon uttryckt stöd för den ryska statens linje kring kriget i Ukraina.
– Synts i sammanhang med militära kopplingar och gjort uttalanden som tolkats som stöd för kriget.
– I praktiken utesluten från neutral status.
Inga ryssar i OS tack, det tror jag biter mer på Ryssland än de ekonomiska sanktionerna.
Jag tycker det är ett tiofalt större ”brott” att vara pro-rysk atlet än en kvinna som efter 12 år som heltidsproffs som skidåkare fått i sig otillåtet medel på ett militär-VM i skidor.
Victoria Carl har testats minst 100 gånger i samband med internationella tävlingar, alltid ren.
Så, varför medvetet stoppa i sig detta medel, efter ordinarie säsongen, i en helt obetydlig tävlingssammanhang, militär-VM??
Krista Pärmäkoski slutar efter säsongen, meddelar hon. Hennes bästa år var 2016-2021. Under flera år före 2020 var hon rankad topp-5 som distansåkare. Även om det gått lite tyngre senare år är hon fortfarande, nu när hon fyller 35 om ett par veckor, ett aktat namn. Kanske kopplar vi Krista speciellt till Charlotte Kalla, när de kom fram i ungefär samma period och nog också var nära vänner.
LS… Väldigt många av dom som åker fast för dopning är både över 30 och har testats mycket. Lance Armstrong testades extremt mycket och testade aldrig positivt. Med det sagt säger jag inte att Carl skulle ha dopat sig medvedet, det mesta talar för att det är ett misstag, men jag tycker inte ditt resonemang håller. Däremot kan jag hålla med om att dopningsreglerna är otroligt hårda mot dom som dopar sig av misstag
LS: Å andra sidan, hur kan två heltidsproffs (läkare och aktiv) missa ett läkemedel som innehåller en dopningsklassad substans? Dessutom är det väl utanför ordinarie säsong som det är bäst tillfälle att bygga upp sig på ett otillåtet sätt. Själv har jag ingen aning om hon är skyldig eller oskyldig men får hon inte ett straff likvärdigt med Johaugs tycker jag det skulle vara märkligt.
LS
Hur kan du uttrycka dig som du gör om Johaug när du tycker Carl ska frias?
Bollen har ”visat kopplingar till ryska militära strukturer.” Jo tack, lätt hänt att ha kopplingar när man är officer i armen. Kandidat till årets AI-svar.
Jag är den första att säga Bollen i världscupen och Vokuev i Ski Classics saknas rejält i underhållningssyfte, men som chefen bäddar för pöbeln ligga.
Anna Dyvik är under OS längdexpert på TV4.Har många bland åkarna som idag är hennes vänner.
Gka… Låter vettigt. Hon har väl både medievana och närhet till skidåkningen. Att hon känner åkarna är väl snarast en tillgång eftersom hon inte har nåt journalistiskt uppdrag.
Snart dags för Fantasy Skigames. Spelstopp 10:00 imorgon. Förstapris 1000 kr.
Har lagt till Drivenes i listan över åkare.
Jörgen, det är 20km på söndag.
peter skigames: Det står 30 km i arrangörernas tävlings-PM (länk nedan) och de borde ju veta men jag vet inte vi får se på söndag och korrigerar i startinlägget om det visar sig vara fel.
https://medias4.fis-ski.com/pdf/2026/CC/2203/2026CC2203PROG.pdf
Manne: Nja, jag tycker gka har en poäng. Det är faktiskt inte alla gånger som det är lyckat att man är kompis (om hon nu är det) med de åkare som hon som expert ska bedöma och kommentera och eventuellt påtala fel och brister hos. Det ska väl inte behöva bli några större problem men nog har gka en poäng i alla fall. Det mest ideala är att man inte har några förutfattade meningar alls men så är det förstås nästan aldrig, inte hos mig heller fast jag inte är kompis med någon i cirkusen.
Jörgen – Eventprogrammet i Ruka är uppdaterat för mindre än två dagar sedan, och, det står fortfarande 30km F för både herrarna och damerna på söndag…
Hade detta varit fel borde det vid det här laget vara ändrat.
Så, mitt tips, 30km på söndag…
Jörgen: Det är nog 20 km på söndag. På arrangörens hemsida rukanordic.com står det 20 km. Den sida du länkar till är en FIS-sida.
Tobbe H: OK jag ändrar nu i startinlägget till 20 km!
Manne,; Dyvik sa det själv i sändning att hon är kompis med många aktuella åkare. Intrycket var att hon ser det som något positivt.
Jörgen – Did you ask ChatGPT why no American athletes have ever been banned from the Olympics due to their wars?
TobbeH… Tja, det är väl ett tveeggat svärd… Helst vill man inte ha en expert som är partisk, men samtidigt vill man ha nån som kan snacka med åkarna, få fram info, och vet hur dom funkar i olika situationer. TV4 ska väl inte sända nån skidåkning i OS (?) så då är det väl naturligt att dom prioriterar nån som känner dom svenska damåkarna och kan berätta lite om dom. Sen när det gäller experter, är det väl vanligt att dom känner åkarna. Gunde var expert när hans forna landslagskompisarna tävlade och Elofsson kommenterade Olssons femmil i Val di fiemme o.s.v.
Manne: Nej, det går nog bra det där med Haag hoppas jag. Kom att tänka på, undrar hur Pettersson i Expressen skulle bete sig i raderna om Frida Karlsson gjorde något riktigt ärkefult i något lopp. Absolut inget ont om någon av dem i övrigt och deras uppenbara samarbete är ju till glädje för båda. Och eventuellt för läsarna också.
Ingen är neutral och objektiv. Inte ens radarparet Hård/Blomma. Dyvik lutar mycket mot rödblått.
Manne var adressaten till ovanstående.
Gka… Ok. Jag tycker varken Hård eller Forsberg favoriserar någon eller har några dolda agendor. Blomman är expert, så jag har inte samma förväntan på honom.
TobbeH… Det var väl Dyvik vi pratade om? Haag ska väl va på SVT däremot, och Kalla. Och Pettersson och Fridas samarbete har jag missat helt, men jag läser inte jättemycket av vad han skriver.
Vad jag kan se är både Sundling och Ribom borttagna från sportsbokens oddslistor i morgondagens 10 km klassikt. Antar väl att de inte ska vara med då.
Manne, Tydligt att Hård betonar åkare från Ski Classic !
pelle2: Ja, de vill väl spara på krafterna till lördagens sprint, här är startlistan inför dagens damlopp:
https://medias4.fis-ski.com/pdf/2026/CC/2203/2026CC2203SL.pdf
8. Lundgren 13. Crüsell 18. Rosenberg 30. Frida 54. Ebba 56. Ilar
Gka… Ok, det inget jag märkt. Du skrev förra helgen att det skulle bli skönt att slippa svt eftersom ”Det verkar vara prio ett att fokusera på långlopparna och särskilt då på Alvar”. Och den analysen håller jag inte med om – eftersom alla fokuserar på Alvar, det är inget unikt för SVT. Samma dag du skrev detta hade Expressen två artiklar om Alvar på nätsidan och Viaplay pratade om honom i deras skidsnack. Jag är helt övertygad om att det blir mycket snack om Alvar på Viaplay nu i helgen.
Pingpongandet om objektivitet eller dess motsats visar att det inte finns tävlingar att kommentera. Snart får vi förhoppningsvis inlägg som handlar om skidåkning.
Ingen Astrid Slind till start. Sjuk? Hon var väl inte med i Norska premiären heller?
Om allt är som det ska borde det bli en dubbelseger för Frida och Ebba idag men det är sällan allt är som det ska…
Idag gör förresten Karlsson comeback. Alltså, Jonas Karlsson.
Nevermind, jag hittade detta:
”Langrennsprofilen Astrid Øyre Slind gikk glipp av åpningshelgen på Beitostølen som følge av en akillesskade. Torsdag kommer hun med en gladmelding.
Til Adresseavisen bekrefter veteranen fra Oppdal at hun har fått grønt lyst til å stille til start på søndagens 20 kilometer lange fellesstart i fri teknikk under verdenscupåpningen i Ruka.
Skaden er samtidig ikke tilbakelagt. Inntil videre velger hun å droppe klassiske renn.”
Manne, OK då vet jag var du står. Alltid skönt att veta var man har sina meddebattörer.
Gka… Vart står jag då? Men om du menar att jag inte tycker att Hård favoriserar nån, så stämmer det. Jag är helt ointresserad av långlopp, men upplevde inte att det tog överhanden under förra helgens tävlingar. Däremot häller jag med om att blev det mycket fokus på Myhlback, men det speglar det allmänna intresset för honom. Han är den mest omskrivna svenska åkaren inför helgens tävlingar, möjligen utmanad av Karlsson.
Nu har det kommit lite nya OS-banor
https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/homologations.html?place=Fiemme%2C+Lago+di+Tesero&disciplinecode=&nationcode=ita&gendercode=&homid=1941&homologationtype=DET&groupname=cross-country&homologationlevel=&homologationcategory=&valid=1
Det enda man kan vara riktigt säker på en ny säsong är att FIS gjort live timing ännu sämre.
Om Ilar fortsätter på den här nivån blir det ett ruggigt stafettlag till OS. Men risken är väl att hon har toppat sig tidigt för att få en OS-plats. Men ingen fara med FK i alla fall kan man konstatera. Weng fick draghjälp av Fosnäs nästan hela andra varvet.
Skoj se världscupen igen! Frida kom igen med ett styrkebesked efter förra veckan i Gällivare och Ebba är nog inte riktigt nöjd med att ha missat pallen. Heidi Weng tvåa och Ilar trea. Ilar är att räkna med även i klassiskt, intresseanmälan därmed inlämnad vad gäller stafetten. Rosenberg 14:e är också bra.
Per: Lite samma kan man väl säga om Fridas andra varv, Ilar kom ikapp Frida strax före 1,1 resp 6,1 km-kontrollen och de följdes åt tills Frida gick i mål och Ilar ut på sitt andra varv.
Jörgen
Där har du helt fel. Ilar kom först ikapp Frida vid 8.1
Stefan: Det har du rätt i det var 3.1 / 8.1 km-kontrollen som visades i rutan (1.1 och 6.1 visades inte).
Heidi Wengs 139:e pallplats i världscupen idag för övrigt enligt FIS-statistiken.
Frida hade förmodligen lite hjälp av Ilar sista biten då hon avslutade snabbast av alla men totalt sett hade Weng mycket mer hjälp då hon kunde åka nästan hela andra varvet i rygg på landsmaninnan.
Väldigt tydligt förövrigt vilken extrem fördel Ebba hade mot svenskorna av bättre skidor förra veckan. Slår nästan aldrig fel, var samma sak med Kalla på hennes tid
Dagens förtjänsttecken går till Märta Rosenberg!
Ingen var sugen att ta med henne till Ruka – holy cow!
Fyra nationer topp-6 är ju också positivt…
Jörgen – wow! Heidi Wengs 139:de pallplats!
Heidi är en evighetsmaskin, trots två säsonger förlorade med kraftiga huvudsmärtor, 2022-2024…
Stefan… Jag håller med där. Jag skrev efter förra helgen om klubbvallningen, där stora klubbar (allra mest Piteå) gynnas och mindre klubbar missgynnas. Man såg det farra året i resultatskillnad mellan Sverigeptemiären och Ruka, och det är samma tendenser i år. Med den logiken borde t.ex. kunna göra ett bättre lopp imorgon.
Det ska stå: Med denlogiken borde tex. Hagström kunna göra ett bättre lopp imorgon.
Rosenerg är också ett exempel på denna tendens.
Manne: Väldigt tveksamt att Piteå hade bra klassiska skidor förra helgen. Jonna är normalt överlägsen i sprintkvalen mot världseliten.
Som vanligt hittar du på saker. Sundling var inte överlägsen i klassiska sprintkval förra året. Hon vann faktiskt aldrig. Vidare så åkte flera Piteååkare bra i sprintkvalet och vara alla nära Sundling
Impact21… Du tänker nog på fristil. Sundling var 7a (Ruka) och 4a (Les Russes) i sina klassiska sprintkval ifjol. Men det är såklart möjligt att imn analys är fel – vi får kolla mer efter imorgon.
Stefan: Jonna vann 5 av 7 kval i klassisk stil från Planica och framåt.
Att Jonna blir 5:a och Emma 10:a i ett nationellt sprintkval är klart sämre än normalt.
Tacksamt att Weng har fortsatt, annars hade det blivit lite ospännande :)
Härligt med Ilar, nu åker hon lika stort och vackert i klassiskt som i skate!
Sofia Henriksson var 3 sekunder bakom Sundling med samma vallning. Sundling gjorde ett svagt sprintkval.
Diggins stod ut idag. Med sin stolpiga klassiska åkning bara 27 sekunder efter. Allt talar för att Diggins blir riktigt bra även denna säsong. Vi får se om hon har ork att även fokusera på mästerskap denna säsong.
Mycket bra kört av Berglund idag. Det är tydligt att han tagit kliv i klassiskt till den här säsongen. Följer han upp med nåt likvärdigt resultat snart, tycker jag han bör nominreras till OS i ett tidigt läge, så han får möjlighet att förbereda sig på bästa sätt. Myhlback gör också ett väldigt bra lopp. Anger körde lite sämre än jag hoppats, men åker ändå stabilt. Och hatten av för Vermeulen.
Utenom Heidi var det en vanlig dyster Norsk innsats. Men ærlig talt så har jeg ingen forhåpninger under sesongen, til de uerfarne norske kvinnene.
Klart da, når vi får Astrid tilbake vil kanskje resultatene se litt bedre ut på papiret da.
Blant gutta var det vanlig kvalitet og standard ..
Manne, Jag menar att vi ser och hör olika och har många gånger helt olika upplevelser av samm lopp.
gka… Ja, så är det säkert. Jag har inte gjort nån statistik, så jag vet inget säkert och kan absolut ha fel. Ofta har jag dock upplevelsen att om man själv hejar på nån, eller ogillar någon, upplever man i högre utstreckning att kommentatorer är partiska och favoriserar dom man själv inte hejar på.
Pelle… Tre norska damer topp-8 är väl ändå klart godkänt?
Har en jäkla bra känsla kring Moa Ilar i år. Hon ska enligt alla inside rapporter vara ordentligt nedtränad och lagt upp säsongen för att hålla bättre längre fram. Tycker hon åker kraftfullt och fint och utstrålar självförtroende. Tror inte jag sett bättre klassisk teknik från henne någonsin. Annars kul öppning på säsongen. Bra att det inte är ohemula avstånd från toppen ner till tionde plats.
Manne
Passering 6 og 8 er i nøden godkjent, men det var tidsavstand jeg hadde i tankene. 37 og 43 sek. på en 10km er en evighet på en så kort distanse. Og Drivenes har jo vært løftet til himmels, som den nye distanseløperen pluss for nasjonen, og var 50 sek. bak, til og med slått av sprinteren Jounsuu i den kraftkrevende løypenettet i Ruka.
Men man får gi de en ny sjanse på 20 km på søndag, på fellesstarten, før man konkluderer videre.
Pelle… Det är väl inte så långt avstånd – var väl avståndet mellan ettan och tvåan ifjol?
Inget nöje med intervallstart i Suomi. Finske producenten måsta hysa agg till svenskar. För övrigt rörigt med tiderna lite huller om buller.
Startande svenskar idag i sprintprologerna kl 08:55 svensk tid:
1. Ribom 5. Ilar 8. Hagström 14. Jonna 27. Lundgren 30. Maja
5. Grahn 8. Anger 13. Danielsson 39. Grate 61. Persson 68. Myhlback
Ganska intressant att junioren som många tycker inte hör hemma här, han blev bäste herre i kvalet. Stakmaskinen pekar finger åt er…
Usel insats men maxflax av Ribom & Grahn – stolpe in är en underdrift.
Jag tror att svenskarna borde se över vallning till finalerna, det var bara Myhlback som övertygade och han hade knappt föstvalla vad jag kunde se…
Ribom pekar finger åt de som tycker hon åker usel genom att vinna sin kvartsfinal.
Sundling riskerar att missa semifinal. Trög i säsongsstarten
SOK kommer inte skicka 4 svenska herrsprintåkare till OS. Högst 2 tror jag. Anger och en för att se och lära.
Synd dock med det gula kortet på Ribom som blev rött då hon hade gult sedan Gällivare.
Hon får ta med sig att hon visade bra sprintform, även mot motståndare som Skistad och Sundling.
Om Ribom skatar så är det i slutet av sista utförsbacken in mot sista backen.
Jonna är verkligen ingen taktiker. Hur kan hon placera sig så i kurvan? Obegripligt
Teo tror på kamp mellan Maja och Hagström och nämde inte ens Skistad. Hagström förlorar på att hon väljer kvart 5.
Per, delar din spaning. De tre första åkte alla i semifinal 1. Just i Ruka där Hagström åker så bra, borde hon tänka om när det gäller heatvalet. Hagström har inte vinnarskallen, som det känns.
När Skistad är så här bra redan i Ruka blir hon nog väldigt svår att slå i en klassisk sprint på OS. Sätter mitt hopp till svenskan som inte är med och tävlar i helgen…
Optimal start på säsongen för Jonna. Fortfarande helt ur form men ändå tvåa och slår Dahlqvist i en stakspurt. Blir spännande till OS. Dahlqvist och Hagström positionerar sig väl för plats 2 och 3 i sprintlaget till OS. (Jonna redan uttagen). Två ”kvaltävlingar” i klasisk sprint i VC återstår…
Apropå Ribom så tänkte jag direkt under loppet att det där kommer hon få gult kort för. Hon tog allt för många skejtskär in till sista backen.
Grate fick bingo i Fiemme förra säsongen men nu är han närmare sin normala kapacitet.
Hur trevlig han än är så räcker det inte men vi kanske inte har nån annan som kommer före heller.
Svensk herrsprint tränar uppenbarligen fel på något sätt alla åkarna var chanslösa i backen upp till stadion!
Per… Angående herrtruppen till OS. Sverige skickade 8 herrar till förra OS, så minst 7 borde man få med denna gång. Dels har vi bättre resultat än för 4 år sedan (tre medaljer vid senaste mästerskapet, varav två i stafett) dels har väl SOK ändrat sina kriterier ifrån topp-8 till topp-12 för deltagande. Och skickar man minst sju åkare borde man kunna ha fullt lag på alla distanser, förutsatt att ingen blir sjuk.
Alvar har genom en 16e och en 9e plats, redan lämnat in en god ansökan om OS-plats. Vore nog smart att ge honom klartecken tidit, så han i sånt fall kan lägga upp säsongen därefter. Om han nu tackar ja.
Myhlback ligger för övrigt 4a i totala världscupen.
Edvin Anger är uppenbart inte i form. Det visade loppet i går, och ännu tydligare visades det i dag. Vi vet vad Edvin kan när det fungerar, och det är långt mer än vad vi sett ännu denna säsong.
Det är fascinerande hur snabbt vissa är beredda att döma ut en åkare efter just Ruka, av alla platser. Man behöver inte följa längdåkning särskilt noggrant för att veta att Rukas brutala profiler brukar ställa till det även för åkare med betydligt mer etablerade meritlistor än Angers. Att använda just den helgen som “bevis” för att han skulle vara ur form kräver nästan en aktiv ansträngning att ignorera allt annat runt omkring.
Samma mönster har vi ju sett tidigare: Anger har haft svårt just här, samtidigt som han ofta presterat på betydligt högre nivå på banor där terrängen inte är så extremt kuperad. Gällivare förra veckan var bara det senaste exemplet — där såg han ju i princip ut att åka i egen klass. Det är svårt att få det att gå ihop med teorin om att han plötsligt tappat formen.
Form analyseras över tid, i olika typer av lopp och under skiftande förutsättningar. Det är därför tränare, aktiva och förbund använder hela tävlingsperioder, progression i fart och återkommande testvärden — inte en enskild helg på en bana som historiskt sett inte passat åkaren — som underlag för slutsatser.
Men visst, om man verkligen vill hitta “bekräftelser” på en redan färdigskriven berättelse, då fungerar förstås Ruka varje år. För oss andra är det nog rimligare att låta resultaten från Gällivare, fjolårssäsongen och resten av hans utvecklingskurva väga lite tyngre.
Har väl dessutom varit lite lösare förhållanden i Ruka än vad Anger normalt uppskattar, även om han gjort några bra lopp i sånt före också.
När det gäller Grahns taktik i kvarten och Johannas val av kvart kommer jag osökt att tänka på det Calle sa en gång om brist på taktikgenomgångar från ledarna…
Och Ilar leder totala VC på damsidan.
Förövrigt fascineras jag fortfarande av poängsystemet i VC. Hur kan en 9e och en 23e plats vara värt mer än en 1a plats? Det är för mig helt obegripligt.
Manne,
Ja, det är lite konstigt. Även att Johanna ligger delad etta i sprintcupen efter sin fjärdeplats.
Johanna ligger tvåa. Skistad har bättre placering
På morgendagens 20 km f får eks. Klæbo og co stor konkurranse av tidligere skiskytter Einar Hedegart. Han satser kun på langrenn nu, som fristiløper. En ektefødd Trønder, med stor fartsreusser i kroppen ….
Så bra Alvar Myhlback är trots han i stort sett bara tränat stakning men blir fundersam över de övriga svenska herrarna.
Ribom gör svårt för sig själv, kvalar in från prologen med nöd och näppe som 30:e sen drar hon på sig ett till gult för skejt och blir diskad, därmed får hon inget resultat från idag med sig. Det gula kortet idag och tjuvstarten i Gällivare är dock var för sig inte mycket att orda om. Sen vet vi förstås inte hur det hade gått annars och om hon hade krafter kvar till en eventuell semi/final eller inte.
Hagström idag fyra i finalen (plus snabbast i prologen) det är med beröm godkänt, hon är närmast den fjärde OS-sprintplatsen för närvarande. Blir lite press på Ribom och Lundgren nu om de ska bräda Hagström.
Ovanligt att en som tagit sig till final genom två LL sen blir tvåa. Hur blir det sen när formen lossnar för Jonna?
Pelle, det finns tusentals norrmän.
Jörgen, vad menar du med formen lossnar för Jonna?
Hon är väl given i alla sprintar och favorit till OS-guld?
Eller menar du formen lossnar så ingen annan har någon chans?
Moa Ilar leder totala VC just nu. Strax före Diggins. Leder hon efter hela första helgen blir hon svår att ignorera till OS.
Om man ska testa att ta ut ett OS-lag på damsidan tidigt ändå så ser det ut så här just nu:
Damer
Ebba: Distansloppx3 + stafett
FK: Samma
Jonna: sprint, teamsprint, skiatlon, stafett, 10 km skate.
Ilar: Distansloppenx3 + stafett.och ev Teamsprint
Dahlqvist: sprint + ev teamsprint
Hagström: Sprint
Svahn: Sprint + ev teamsprint
En plats ledig på 50 km med den uppställningen. Ribom inte med. Inga lovande yngre förmågor heller.
Per: Jonna ska väl in på 50 km? Jag skulle nog vänta med Hagströms plats i sprinten och Linn måste börja tävla också även om jag är rätt säker på att Linn kommer leverera så måste du ändå göras
Trist med Riboms diskning. men hon får ta med sig det positiva från igår att det såg bra ut i kvarten och enda som slog Skistad.
Per: Angående din tidiga OS-uttagning håller med om den i stort sett. Det som återstår är att Svahn behöver bekräfta var hon står denna säsong genom resultat. Gör Linn det bra nästa helg i Trondheim och Hagström gör en till bra sprint där är det nog klart klappat och klart på damsidan.
Byström har sagt att de kommer ta ut större del av OS-truppen efter Davos och där är det ingen sprint i klassisk stil så nästa vecka blir viktig för exempelvis Ribom och Lundgren om de ska utmana Hagström om den sista sprintplatsen.
Sen sa Byström också att ledningen kan vänta med uttagning av enstaka OS-platser till senare i januari men vi har sett det tidigare att ledningen helst vill ta ut i god tid för de som redan bra gjort resultat så de kan rikta in sig på och planera för OS framför tävla om en biljett in i kaklet som brukar bli mindre bra som t.ex. Dyvik och Hagström gjorde tidigare.
Nog mera aktuellt på herrsidan med öppna platser då många svenska herrar inte visat bra resultat.
Hade hoppats på att de yngre som Rosenberg, Crüsell eller Elin H skulle vara närmare A-laget denna säsong och kanske kunna utmana om OS-plats men det verkar vara status quo jämfört med föregående säsong.
Tom; Ja, Jonna är given etc, menade att de övriga får det svårt när hennes form infinner sig. En Jonna i form hade inte blivit sjua i prologen, inte åkt på det viset i heaten eller gått vidare som LL två gånger.
Jossa: Riboms insats i kvartsfinalen som hon sedan diskades från är mycket svårbedömd hon kanske tömde sina krafter i ivern att visa resultat efter 30-platsen i prologen då hon var väldigt nära att åka ut direkt? Sen vet vi ju alla att tävlingen bara var halvvägs med semi och final kvar. Ribom behöver göra en hel sprinttävling då lättare att utvärdera. Smäller Ribom till i Trondheim nästa helg då är hon med i bilden igen, den tävlingen blir viktig för henne skulle jag tro.
Jörgen: Klart Ribom gick på max samma med Jonna som riskerade bli utslagen Skistad med ev lite kontroll men hade ändå inte mycket marginal till Jonna. Visst är det upp till Ribom att visa resultat nu men måste ändå kännas skönt för henne visa att det fanns det i kvarten. Nu har Hagström varit på sin favorit bana också får se hur hon klarar sig på lite mer lättare avslutningar är rädd att OS banan blir en mardröm för henne,
Skulle jag vara Ribom skulle jag nog se till ta samma väg som Johanna för att nå final även om det kostar i finalen så är men ändå där och det kan vara viktigt
Jeg fremhevet Einar Hedegart i går, men at han skulle kom på pallen i dag, må betegnes som en big sensasjon ..
Anger förstör en norsk trippel vilket är välkommet!
Hårda isiga spår, detta borde väl vara perfekt för Sundling?
Taktiskt fulländat av Jonna!
Two good races.
Really well done by Sundlign and credit to Diggins for finishing second with those skis.
Synd att Ribom vurpade på slutet, kunde mycket väl ha haft alla svenskor topp 10 annars.
Om viaplay skulle mimska ner antalet experter och kommentatorer skulle det bli billigare för svensson att kolla skidorna. Många tillför inget i sändningen,
Samtidigt som Ruka har det pågått tävlingar i Boden. Till idag hade flera Ruka-resenärer åkt till Boden för samma sorts tävlingar som idag i Ruka, 20 kilometer fritt med gemensam start. Loppet ingick i Smart Energy cup.
Både i går och idag vann Lisa Eriksson damklassen. Kul! Hon har varit förföljd av sjukdom och andra motgångar.
Juniorloppen visar att våra bästa juniorer på damsidan är några av de yngsta.
Thelma Falk, född 2009, utmärkte sig i Gällivare och har åkt kanonbra i Boden
Malva Nisén, född 2008, är vår vassaste junior, men har blivit hårt pressad både lördag och söndag av Falk.
Det är imponerande vilken ekonomisk kraft vi tillskriver Viaplays expertstab nuförtiden. Man kunde tro att varje extra kommentator sitter och eldar upp hundralappar i direktsändning. Visst, det är många röster i rutan – ibland känns det nästan som att man får fler analyser än stavtag – men att detta ensamt skulle förklara prenumerationspriset är en kreativ tolkning av marknadsekonomi.
Rättighetskostnaderna för världscupen är astronomiska, produktionen av sändningarna likaså, och streamingplattformar drivs inte direkt på volontärbasis. Men absolut, ska man hitta syndabockar är det förstås mer dramatiskt att peka på experterna än på saker som licensavtal, teknik eller en global mediemarknad.
Om Viaplay nu vill bjuda på tre personer som säger samma sak med lite olika ordval så ser jag det mer som underhållning än som en prislappshöjare. Det är trots allt billigare än att anlita en ekonom för att reda ut hur sportkanaler faktiskt finansieras.
Viaplay gör det bra. Jag var otroligt tveksam när de fick rättigheterna för 3(?) år sedan men det är ju utklassning av gamla SVT.
Bra helg, alla svenskar som har rimliga chanser i OS känns hyfsade. Kul att det är i gång och ett extra plus till Jonna och Myhlback…..
Viaplay är bättre nu utan Jihde i studion i alla fall. Dock är Jonas Karlsson som kommentator en nedgradering. Bättre att stänga av ljudet och lyssna på NRK istället.
Poromaa och Svahn är tillbaka i träning:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/gladjebesked-for-william-poromaa-och-linn-svahn/
Ruben: Själv har jag ännu inte fixat någon lösning för vinterns skidåkning, så jag fick hålla till godo med fawanews.sc. Försökte samköra den bilden med NRK radio, men tyvärr så var timingen helt off. Om NRK sa att någon norska låg först inne på stadion så visade min bild kanske att Frida var uppe och drog i någon backe. Så jag fick tyvärr nöja mig med en liten ruta med viasports sändning.
I sig tycker jag Jonas Karlsson är en trevlig figur, men jag kände väl att en del av intensiteten försvann när jag stängde NRK..
Jag har försökt skaffa både Allente basic och det där norska paketet (som jag helst vill ha), men det var något som inte funkade så jag får kolla upp det med deras kundtjänster.
För min del tyckte jag svt var bättre sändningar med Blomqvist och Hård, även om de snurrade till det ibland. Alla kan göra fel. Jihde och J. Karlsson är bottennapp.
Pelle2: Ja, jag har aldrig förstått mig på att det måste gnällas så fort Hård snurrar till det någon gång. Dels brukar ju Blomqvist rätta till saker och ting, och sedan har man väl ögon och öron att själv veta hur det ligger till.
Peos – Jag har Allente Basic men reklamen där är full screen och inte split screen som det var på TV6 så man missar en del av tävlingarna. Under sprinten var det reklamavbrott mellan varje heat. Inte optimalt.
Peos: Det finns alltid folk som hittar saker att gnälla på. Finns ju folk som ringer eller skriver in till redaktionen och klagar på att de som refererar har utryckt sig felaktigt i svenska språket. Hörde det själv en gång.
Pelle2 Betalar man som jag över 500kr per månad för att se skidorna och inte får se tävlingar i nutid utan med en dags fördröjnng då han man rätt att klaga enligt mig.
Huvuddelen av innehållet på sajten denna säsong tycks handla om ifall kommentatorer och experter är objektiva eller inte, eller vilka som har hand om sändningarna. Vi har en del internationellt inslag i kommentatorsfälten men utöver det tycks intresset för själva skidåkningen vara långt mindre än tidigare år. Synd att genuint skidintresserade, som exempelvis swestam inte finns med i år.
Ronerik, Jag tycker att Karlsson inte fick något ut av sitt pressande i täten under tvåmilen. Det hade varit bättre att ligga i fältet för en liten spurt till slut. Sämre hade det inte blivit.
Hänglopp slutar ofta i spurtuppgörelse har jag en känsla av.
Ronerik – Swestam finns på skidforumet på Flashback.org
Sök på Alkibiades…
Ronerik: Efter att LS kom med påhopp mot mig härinne under sensommaren samt att LS inte vill ta ansvar för vad han skriver här inne så har jag tagit en paus på obestämd tid från skidpepp då bloggen uppenbarligen accepterar hur LS beter sig mot andra personer/skribenter härinne och hur hen uttrycker sig..
/swestam
gka: Precis, att gneta på lite halvhårt unde lång tid är lönlöst när man har med hängåkare med spurtkapacitet som Weng, Diggins och Sundling. Det måste till seriösa ryck där man sätter allt på ett kort, som Kalla gjorde lysande några gånger, bl.a. när hon ställde av Björgen på den här banan.
Gka: Nej det hade inte blivit sämre.
Frida gnällde ju lite på den där banan redan för många år sedan att det inte lönade sig att pressa i tät. Samtidigt som hon ett annat år verkligen gjorde ett monsterryck mot Ebba i en av backarna. Så hon vet ju hur man kan göra.
Samtidigt får man väl anta att hon kanske inte hade något sådant i sig på söndagen, dagsformen kan ju variera.. Under femmilen i Trondheim funkade det för Frida att göra motståndet tillräckligt möra i benen genom att bara stundtals driva på, kanske hon försökte något liknande den här gången? Men som sagt, banan i Ruka är erkänt svår att gå ifrån på så med facit i hand skulle hon förstås ha sparat krafter..
Tviler på at de 3 i front kjørte maks, for eks. Nora Sannes låg ved passering 5 km, 15 sek. bak ledergruppen. Men både hun og Simpson-Larsen klarte og tette luka etter hvert. Sannes hadde startnummer 19 og måtte dermed passere flere løpere, før hun fikk fri bane. Vel de er selvsagt gode løpere, men ikke på samme nivå med de som styrte løpet.
Swestam – herregud, var inte en snöflinga, det klär dig inte…
På Flashback är du ju ofta i heta diskussioner, med högt i tak, så du beter dig klart annorlunda här jämfört med Flashback…
Varför?
Dessutom, du är ju ökänd som en konfrontativ person, så, spotta upp dig, kravla upp ärmarna och kampen istället för att vara en defensiv figur som knyter näven i fickan och gnäller bakom ryggen på folk…
Skönt att höra att Poromaa och Svahn är på gång igen. Känner lite extra för Svahn efter all oflyt och blir numera orolig varje gång hon inte är med på banan. Håller med om att Jonas Karlsson inte är bra som livekommentator, saknar nästan helt den inlevelse som behövs i den rollen. Men i masstartlopp går det utmärkt att stänga av ljudet för att slippa höra det monotona malandet från Karlsson.
Håller också med om att det inte tycks ha hänt så mycket för damåkarna under A-laget och det är trist att behöva konstatera att det ser lika tunt ut som tidigare. På norsk sida händer det mer men det är naturligt med deras mycket större bredd.
gka: Vad har du för abonnemang?
Framför allt är Viaplay så enormt fokuserade på att skapa ”edge” i varje tävling så att det blir komiskt.
Tycker helgens tävlingar var bra överlag, bortsett från tidtagningsstrulet. Ganska givna resultat men ändå kul att se några ”nya” namn ta plats hyfsat högt upp. Vermeulen behövs på herrsidan och jag tror fransmännen har mer att komma med under säsongen. Tyskarna dock väldigt bleka, samma på damsidan. Några norskor som höjer sig vilket är kul för konkurrensen och Weng verkar ha en riktigt bra säsong på gång. Och Diggins, vad säger man, såg ut som att hon åkte dubbelt så långt som alla andra med sin spretiga teknik men ändå finns det där psyket på slutet.
Blir inte lätt att ta ut en norsk herrtrupp men den enorma bredden.
Läser att Calle nu försöker göra en Johan Olsson, han isolerar sig från familjen och bor själv i en fjällstuga i Grönklitt fram till SC 12-15 dec i Östersund där han ska slå alla tvivlare med häpnad och ta sig in i den svenska truppen till Tour de ski. Jahaja, vi får se hur det går.
Pelle2, Tele 2 vilket inte går att byta.
Ronerik… Man kan vara genuint skidintresserad och ändå tycka det är intressant att diskutera kommentatorer mm. Bristen på diskussioner hör nog delvis ihop med att uttagningar mm (åtminstone pp damsidan) är ganska uppenbara.
Jag tycker Rosenbergs lopp på 10 km i fredags var lovande. Hon brukar bli bättre senare på säsongen, och blir hon det även denna gång kan det bli riktigt bra. Ekberg gjorde det bra och borde få fortsatt förtroende. Berglund har, något oväntat, kört bäst i klassiskt hittills.
Idag presenteras bragdguldet.
Herrloppet i söndags var nog det mest underhållande herrlopp jag sett från Ruka. Det är alltid kul när åkarna tar lite risker, som Anger och Vermeulen gjorde.
Swestam… Jag ser gärna att du återvänder!
Jörgen – säga vad man vill om Calle, men han gör i alla fall ett försök på allvar. Han har fått tagit så mycket skit genom åren, men enligt min uppfattning har han varit extremt uppskattad i landslaget hela tiden. Har träffat honom några gånger och det är en genuint trevlig och fin person. Tyvärr fick han nog sina två bästa chanser till framgång förstörda, Sotji OS pga sjukdom och Falun pga för tunga snöförhållanden. Skulle hemskt gärna se en Calle i hyfsat bra slag inför OS då herrtruppen riskerar att bli ganska tunn.
Manne – Märta gör det jättebra tycker jag. Svårt att slå sig in i damlaget ordentligt men jag tycker hon visar att man ska satsa mer på henne. Ekberg gör det riktigt bra tycker jag också, superintressant att se om han kan fortsätta åka fint. Berglund hade jag hoppats lite mer på men han gör inte bort sig direkt. Tycker det är lovande och håller tummarna för att han får vara frisk nu.
Swestam – jag har inte lagt någon energi på diverse bråk här på skidpepp, men tycker som du att det finns fog för att be folk skärpa sig lite när det gäller personangrepp. Men ser dig gärna tillbaka med intressanta kommentarer.
Anders… Berglunds 11e-plats på 10 km klassiskt, med relativt små avstånd fram, tycker jag var riktigt bra, men jag hade som du hoppsts på mer i frisil. Kanske kommer det framöver. Jag hoppas han får klartecken tidigt om OS och kan förbereda sig på bästa sätt, i likhet med Lars Nelson 2014.
Kul, nu kommer ryssar som statsdopats i 4 år tävla. OS är korrupt.
Ja, ett väntat beslut efter tidigare Cas-beslut gällande andra idrotter:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/beskedet-ryska-akare-far-tavla/
Ja, jag håller med er som redan har skrivit det:
Vill gärna läsa kommentarer från Swestam!
Jörgen… Ja, väntat. Återstår väl att se vilka åkare som är aktuella, förutom Korestelev.
Nu är truppen till Trondheim släppt och skapar nytt inlägg här på Skidpepp, det kommer upp strax!
Jag ser gärna att swestam återkommer och att man stoppar trollen istället
Man kanske kunde använda AI för att stoppa vissa kommentarer från att publiceras.
Stefan – vad är det för jävlar ”troll” du svamlar om??
Swestam är lika lättkränkt som en hord som går i taket för en simpel rondellhund…
gka: Ajdå. Det var illa. Är det lång uppsägningstid på Telia då, eller? Viaplay är det inga problem med, förutom att sändningen hänger sig ibland.
Att använda en textrobot för att spärra folk låter udda. Men all makt åt den anonyma AI-programmeraren är väl kanske den mörka framtid vi har framför oss. Skulle inte förvåna mig i alla fall.