Gällivarepremiären
Säsongspremiären i Gällivare närmar sig allt mer och lägger nu ut en tråd om det här på Skidpepp!
Denna säsong är OS i Italien säsongens stora prioritering och mål. Gällivarepremiären är alla aktivas chans att visa att de är att räkna med om vill bli uttagen till världscupen i finska Ruka veckan efter. Även om A-landslagsåkarna normalt sett prioriteras i början av säsongen i världscuputtagningarna blir det svårt att bortse från om någon annan smäller till med exempelvis en pallplats under premiärhelgen i Gällivare.
Programmet i Gällivare är som följer:
Fredag 21 november
Sprint klassiskt prolog 08:45 finaler 11:30
Lördag 22 november
10 km klassiskt intervallstart herrar 10:00 damer 12:00
Söndag 23 november
10 km fristil intervallstart herrar 10:00 damer 12:00
Länk till arrangörerna (startlistor, resultat med mera)
https://sporteventgellivare.com/gallivarepremiaren/
Länk till anmälningar
https://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=46776&orgid=80
Lagt upp inlägg inför säsongspremiären i Gällivare nu här på Skidpepp!
Det närmar sig! Är spänd på att se var åkarna står någonstans. Har ryktats om fin utveckling på damsidan med många åkare som tagit kliv. På herrsidan hoppas jag att Truls fortsätter visa steg framåt.
Linn Svahn och Edvin Anger vann träningstävlingen i Vålådalen Sprint. Alla inte är inte med då Sundling, Ribom exempelvis är i Val Senales och Karlsson på Teneriffa. Men Svahn slog både Hagström och Rosenberg så hon verkar vara i god form om någon tvivlat.
Skoj att läsa att Svahn är i farten, känner mig klart jävig där. Skoj också att läsa att många på damsidan tagit kliv, hoppas att det stämmer. Antar att det mest gäller de som kommer underifrån då de mest etablerade nog har svårt att kliva så mycket. Landslagsåttan tror jag skulle må bra av att utmanas lite mer underifrån.
Ny vinter, ny tävling. Bli vinterns coach. Lycka till!
https://www.fantasyskiigames.se
Äntligen börjar premiären närma sig! Sommar och ljus är väl i och för sig trevligt i sig, nu när mörkret och kylan börjar vara i antågande får vi vara glada åt att vi får skidåkningen att se fram emot! Dundersucce på damsidan förra säsongen med alla gulden i Trondheim (trots comeback av Johaug) men också en del spridda framgångar på herrsidan. Ska trenden fortsätta?
Mitt initiala tips är att det blir så, även om man inte alltid kan räkna med ett rensat bord på guldmedaljer. Anger är något utöver det vanliga och Poromaa är fortsatt på väg framåt med både kapacitet och taktisk förmåga i bagaget. Ebba och Frida kan ännu bli ännu bättre, Svahn vill ha revansch och det finns fler som otåligt väntar på chansen att visa framfötterna! Det kan bli väldigt bra det här! Och blir det inte det så är det ju ändå kul att äntligen få se skidtävlingar igen. Det största hotet mot skidglädjen framför tv:n är nog faktiskt en alltför stor dominans av de svenska damerna!
Peos – håller med om allt du säger!
Vintersport is da shit!
Men, jag är tyvärr inte lika förväntansfull på Linn Svahn som du.
Vem vågar tro att detta mästerskap, OS26, skulle bli en dundrande succé för fröken Svahn? Inte jag…
Jag känner det är bättre att inte hoppas på för mycket och bli överraskad, än, som VM i Trondheim, ett förbannat antiklimax!!
Vi är många som tror Linn Svahn kan brotta ner både Sundling och Stavås-Skistad i OS-finalen, men, har Linn själv tillräckligt med självförtroende att göra detta efter fem jäkligt jobbiga år i bagaget?
Skulle Linn Svahns karriär ta slut imorgon har hon ändå haft en lysande karriär.
Resten av hennes liv kommer säkert bli lika lysande, med eller utan skidor.
Den Tillbakastående – nja, jag tror mest på att ingen minns en medaljlös skidåkare, hur mycket den än har vunnit i världscupen…
Det är upp till Linn Svahn nu dom närmaste två mästerskapen i Cortina och i Falun.
LS… Var du hoppfull före Trondheim? Det var verkligen inte så jag uppfattade dina inlägg om Linn före VM. Men jag fattar, du är ett inbitet fan och då vill du inte jinxa nåt.
Men om man ska se konkret på saken, kan man inte va säker på succé för nån (Kläbo undantagen). Det är mycket som ska till för att lyckas och mycket som kan gå snett. Men Svahn är en fantastisk skidåkare, så det finns ingen logisk anledning till att inte hoppas att hon ska göra att bra OS
Svårt att inte vara hoppfull när det gäller damsidan. Det har väl adlrig tidigare funnits en liknande situation där vi har så många potentiella medaljörer inför en mästerskapssäsong, och där konkurrenterna varit så pass svaga på pappret.
Med det sagt så är det fortsatt bekymmer för sporten att det saknas stjärnor från flera länder. Att Diggins gör sin sista säsong och förmodligen Pärmäkoski och Niskanen också, Carl dopingavstängd (?), ryskorna rättvist avstängda och fransyskor och italienskor hacket efter i nivå gör att det blir en väldigt tunn ”produkt” att få uppmärksamhet för i världen.
Hur är snöläget i norr? I söder har vi ju närmast sommartemperaturer just nu
I landslagets interna distanstävling häromdagen verkar det som att Anger vann före Gustav Berglund och Emil Danielsson. Poromaa deltog men fick alltså stryk av dessa. Finns det anledning att vara orolig för Wille?
Fyra av våra damåkare rankar jag som ”storstjärnor”. Beroende på vad man värderar högst, kommer de att rankas på olika sätt.
– OS slår allt – då är Jonna bäst med 1 guld.
– VM är viktigast – Då vinner Ebba på 4 guld före Jonnas tre och Fridas enda (Där Frida har flest medaljer)
– WC visar vem som vinner oftast – Då är Linn Svahn bäst med 13 segrar just före Frida och Jonna med 12 segrar
Alla fyra har visat att de är enormt duktiga skidåkare. Kul att se hur de står sig i år, och om de utmanas av andra svenska åkare.
Någon som vet hur det gick i prologerna vid sprintarna i Vålådalen?
Snötillgången i Gällivare 2 veckor före premiären är mager, vi får hoppas. Webkamera finns på denna sida
https://webcams.windy.com/webcams/public/embed/player/1674941427/day#
Tisdag, onsdag och torsdag faller snön över Gällivare. Några centimeter till nästa vecka. 15 cm nysnö är i och för sig inte mycket, men det är stabilt vinterväder med flera minusgrader. Vill man tillverka konstsnö går det alldeles utmärkt. Det bör gå att få till rimligt bra premiärspår.
Vid sidan. Alvar Myhlback gör reklam för hudvårdsprodukter på Spotify. Lite oväntat.
Ryssland har överklagat till FIS avstängningen till OS. Endast en längdåkare finns med.
Länk till det gka skriver om:
https://www.svt.se/sport/langdskidor/korosteljov-vill-tavla-under-neutral-flagg-har-minst-tre-os-framfor-mig
Återkomsten.
https://www.instagram.com/victoria_carl/p/DQzqzqijd1v/
LS
Det är betydligt mer troligt att Carl dopade sig medvetet än Johaug. De är märkligt att du verkar så hård mot Johaug men förstående mot Carl
LS… Och du syftar då på återkomsten till Instagram? Nu kan jag inte läsa hela Carls inlägg, men det är väl inte sannolikt att det blir nån återkomst i skidspåret den här säsongen åtminstone? Det är märkligt att beskedet dröjer så.
Stefan: Jag tror inte att det är många som tycker att det är mera troligt att Carl dopade sig medvetet än Johaug. Finns flera konstigheter kring Johaugs fall men inga frågetecken kring Carls fall. Hänvisar till den stora dopingtråden här på Skidpepp om vill diskutera mera om Johaug och hennes dopingfall.
Manne: Ganska säkert att vi inte får se Carl under kommande säsong. Om den tyska antidopingorganisationen ger henne ett för milt straff (för kort avstängning) lär de i vårt västra grannland reagera och överklaga direkt till CAS. Men jag håller med dig – det här tar alldeles för lång tid, varför dröjer det och måste ju vara olidligt för Carl själv att sväva i ovisshet och inte veta vad som kommer.
Jörgen… Jag håller helt med dig. Jag uttrycke mig bara så för att jag undrande vad LS menade med comebacken.
Vad jag menar med comeback för Victoria Carl är väl det faktumet att hon hittat lugnet igen efter en stormig tid – det har ju varit helt tyst i åtta månader från en annars väldigt öppenhjärtlig och omtyckt person som har postat massor av saker genom åren på IG & FB.
Alla får tro sitt, men jag känner mig övertygad om att fröken Carl är oskyldig.
Ls. Jag antog att du menade nåt sånt, men det var lite oklart då jag inte kunde läsa det du länkade till.
Det är troligt märkligt att det dröjer så kring Carl. Vad är det som pågår?
Anders – hade lite egna analyser om detta med Victoria Carl.
Att hon nu dyker upp igen i sociala medier efter åtta månaders ”radiotystnad” kanske är ett tecken på att hon fått en förhandsbesked av tyska skidförbundet, och, som är så pass positivt att hon kan köra OS26?
Jag gillar verkligen Victoria och hoppas att det löser sig.
Dom som följt hennes karriär vet hur jäkla envis hon är – det har ju varit massor med skador och rehab-perioder i hennes liv, men hon har alltid varit positiv och aldrig gett upp.
Nu håller åtminstone jag tummarna för Vicky!
LS. Jo, kanske kan det vara så att hon fått ett förhandsbesked, men att hon skulle komma tillbaka före OS låter inte sannolikt. En sådan dom skulle högst troligt bli överklagad eftersom den skulle ligga så långt ifrån rekommenderad strafflängd. Det finns väl egentligen inget som framkommit som skulle motivera en sån dom?! Jag gissar att det också finns viss prestige i att inte få domen överklagad. Däremot talar mycket för att hon kan va tillbaka till nästa säsong.
Läser väderprognos för Gällivare. Talas om snö och mycket kallt -15. Kommer det att bli många avhopp om kylan håller i sig.
LS. Uppfattar jag det rätt att du tycker att Carl ska få ett kortare straff eftersom hon är ”öppenhjärtig och omtyckt”?
Svenska skidpremiären är i nästa vecka men redan nu i helgen sker den finska i Muonio. Langrenn.com uppger i sociala medier att tävlanden från 24 nationer är anmälda dit varav 40 från Norge. Gissningsvis åker inga svenska landslagsåkare dit.
https://www.skimuonio.fi/?lang=en
V.Carl borde få samma straff, som Johaug. Allt annat är bara konstigt.
Jörgen: Nog finns det svenska åkare i Muonio alla kiruna är på plats även någon från Gällivare å Kalix även Sofia Henriksson
Volkswagen genomförde en, inte helt seriös, sponsortävling mellan längdåkare och skidskyttar. Jonna Sundling, Emma Ribom och Måns Skoglund mot skidskyttarna Ella Halvarsson, Sara Andersson och Martin Ponsiluoma.
https://www.youtube.com/watch?v=ELDHf2BXmFE
Resultat Muonio sprint klassisk stil idag:
1. Gimmler 2. Rydzek 3. Joensuu 4. Saari 5. De Martin Pinter 6. Veit
1. Moser 2. Haarala 3. Rantala 4. Barp 5. Pellegrino 6. Moilanen
Sofia Henriksson enda svensken som gick vidare till kvartfinalerna, hon blev utslagen i semifinal.
Resultat 10 km klassiskt intervallstart damer i Muono:
1. Matintalo 30:21.5
2. Joensuu och Stadlober +7.4
4. Gimmler +11.2
5. Rydzek +11.5
6. Hoffman +31.0
7. Fink +35.5
8. Ganz +37.5
9. Nissinen +40.8
10. Niskanen +43.3
11. Pärmäkoski +44.2
12. Hennig Dotzler +46.9
13. Sauerbrey +1.02.5
14. Henriksson +1.07.1
Matintalo och Joensuu blir nog att räkna med denna vinter och tyskorna positionerar sig.
Niskanen, Pärmen och Hennig oväntat svagt kanske?
Henriksson 14:e drygt en minut efter och kommer att tävla i svenska premiären nästa vecka.
Ja, Hennig åker inte bättre som gift! Nu bara femma i det tyska laget.
Ronerik; Men ändå jämt med Niskanen och Pärmä så kanske inte ska dra för mkt slutsatser av dagens lopp Niskanen också bara fyra av finskorna
Nej, man ska nog inte dra stora slutsatser av försäsongsåket idag. Några av åkarna är klassiska specialister. Dit räknar jag Matintalo som vann, men även tian Kerttu Niskanen och tolvan Katharina Hennig. Kanske kan man dra slutsatsen att Tyskland inte är ”körda” trots att Carl saknas. Jag noterar också Jasmi Joensuu som blir allt bättre på distans, särskilt på så här pass korta sträckor.
Det är nog först i Ruka som vi får en första riktig koll på styrkeförhållandena när stora delar av världseliten är på plats.
Nån som har bra koll på finnarna? Moch är ju ingen världsmästare, men inte dålig heller och jag räknar 13 gubbar inom 36 sekunder från honom. Känns som ett bredare lager precis under toppen än jag hade gissat på.
Ronerik: Jag tror att de två finska veteranerna Niskanen och Pärmen kommer igång mera senare i vinter men de hade säkert hoppats på att hamna högre upp idag. Positivt besked för Finland dock med Matintalo och Joensuu. Kommer veteranerna igång har de ett hyfsat bra stafettlag som kan slåss med Tyskland och Norge om silver/brons i OS.
Hennig känns lite mer tveksam, hade en mindre bra säsong sist och är nog inte nöjd med att bli femma bland tyskorna idag. Tyskorna står och faller dock inte med Carl och Hennig. Fink är för övrigt en riktigt bra stafettåkare har hon visat både 2023 (tredjesträckan då Flugan gick från Frida, Fink gick sen om Frida) och 2025 (startsträckan då Weng drog från Ribom, Fink gick sen om Ribom).
Thoreez: Herrarnas lopp mera svårbedömt tycker jag, ingen riktigt bra värdemätare där?
Svenska landslaget har bekant fått en ny sponsor, Novo Nordic, företaget bakom bantningsmedlet Ozempic. När sponsorn först presenterades var skidförbundet förberedda på kritik och det verkade inte som ett ogenomtänkt beslut:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8qbww2/langdlandslaget-samarbetar-med-novo-nordisk-forstar-problematiken
Och kritiken har kommit, bland annat från Norskt håll. Det är dessutom så att Wada har rapporterat att bantningsmedel användes vid senaste sommar-OS, och man diskuterar att dopningsklassa preparaten. Om det blir så, kommer alltså längdlandslaget sponsras av ett företag som tillverkare dopningsklassade preparat. Man kan undra vad åkarna tycker om det..? Jag menar nu inte att företaget är dåligt i sig, och är inte tillräckligt finsaty ör att ha en åsikt om preparatets tilltänkta användning, men är oavsett fundersam kring om det är ett bra val av sponsor för längdlandslaget.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-landslagets-beslut-totalsagas-i-norge/
*jag är inte tillräckligt insatt för att ha en åsikt, ska det stå
Resultat 10 km fristil intervallstart idag:
1. Hoffmann 27:09.2
2. Gismondi +13.6
3. Fink +15.2
4. Saari +20.6
5. Niskanen +37.0
6. Krehl +37.4
7. Kahara +40.5
8. Nissinen +41.7
9. Ganz +43.7
10. Stadlober +56.0
Pärmen inte anmäld och DNS på Hennig. Amerikanskan Sonnesyn säsongspremiär idag (20:e). Bästa svenska idag var Moa Majbäck på 40:e plats (Sofia H åkte inte). Gissar att tyskarnas svenska landslagstränare Per Nilsson är nöjd med sina adapter efter denna helg.
Ozempic är också ett läkemedel verksamt mot typ-2 diabetes.
Ozempic är ett receptbelagt läkemedel. Det betyder att du bara kan få det utskrivet av läkare som prövar frågan från fall till fall och inte skidförbundets ansvar?
Är väl bra om sponsorn tillverkar mediciner som hjälper folk med riktiga problem exempelvis diabetes 2 och personer med kanske livshotande problem att få ner eller hålla vikten under kontroll?
Jag har god tilltro till våra svenska läkare, de skriver inte ut Ozempic till personer som inte ska ha det.
Gka och Jörgen… Jag håller helt med och ifrågasätter inte företaget eller läkemedlet. Men om preparatet blir dopningsklassat kan det väl ändå ses som problematiskt med den sponsorn? Det är ju inte heller fel att skapa debatt om saker, men när det är fråga om en landslagssponsor blir ju åkarna indragna i en debatt som dom inte själva har valt. Risken är ju att dom kommer få många frågor om detta, i synnerhet om preparatet blir dopningsklassat.
Nya uppgifter om Carl… Enligt rykten försöker man få till en förhandling liknande den i Sinners fall. Han fick för övrigt tre månader.
https://www.langd.se/traditionell-langdakning/dopingdramat-tar-ny-vandning-pratar-om-vasentlig-medverkan/
Ozempic borde dopningsklassas. Att svenska läkare inte skriver ut läkemedel till personer som inte borde få det utskrivet stämmer tyvärr inte. Olämpliga personer finns även inom läkarkåren, också i Sverige.
Jag är relativt säker på att Novo Nordisk redan tillverkar dopingklassade produkter inom insulin och tillväxthormon. Ska man ställa sådana krav så kan nog inte läkemedelsbolag vara sponsorer överhuvudtaget eftersom förmodligen alla sådana bolag producerar dopingklassade läkemedel. Epo som tillverkas av Amgen eller Roche är framtaget för cancerbehandling. Bolagen är dock en viktig partner inom anti-doping då de delar information om spårningsmolekyler, skulle man förbjuda och börja testa för Ozempic så skulle det vara väldigt enkelt att detektera om man tagit Novo Nordisks produkt.
Jag ser personligen inga konstigheter med att Novo Nordisk är sponsor, de är långt ifrån bara Ozempic och tillverkar bland annat livsavgörande produkter för behandling av diabetes. Känns generellt som en trend att norska tyckare gärna lägger sig vilka företag som sponsrar svensk skidåkning trots att Norge också har ganska kontroversiella sponsorer.
Christer… Bra tankar där… Och du visar att min arguntation om dopningsklassningen inte var helt konsekvent. Dock tänker jag att just detta preparat är mer uppmärksammat och att man därför riskerar att slänga in dom svenska åkarna i en debatt som dom inte själva har valt.
Med det sagt är det säkert inte lätt att hitta en stark sponsor som ingen kan ha invändningar mot.
Man kan ju dra det hur långt som helst. Sponsorer sponsrar för att de vill marknadsföra och bli förknippade med någon form av värdering eller aura kring sporten eller utövaren. Sportkläder och utrustning är väl ganska självklart, men man skulle ju kunna slänga på en ”hållbarhetskritik” mot att bli sponsrade av tillverkare av slit och slängprodukter. Att NovoNordisk går in som sponsror är en del av deras övergripande strategi att fokusera på ”livsstilssjukdomar”, finns en stark lobbyism från läkemedelsföretag att mer medicin ska ges för alltifrån fetma till menopaus, håravfall, minskat sexlust, trötthet, testosteronbrist. Därför alltid bra med diskussion, men jag tror det blir svårt att försöka dra gränser om man en gång accepterat att sponsorer behövs för ekonomins skull. Men skulle t.ex. snabbast åkaren uppför slalombacken få ett specialpris sponsrat av NovoNordisk i form av en förgylld Ozempicpenna så skulle det nog vara lite väl…
Detta med att Frida Karlsson tränade med skidskyttarna tidigare denna månad, nu var ju faktisk även Linn Svahn med och tränade med systrarna Öberg och dom andra – no big deal…
Rejäl kyla i Gällivare till helgen om prognoserna stämmer. Det kan bli rumphugget tyvärr. Stark kyla fredag och lördag men hyfsat på söndag.
Är Karlsson och Svahn på väg att byta sport undra jag. Eller vad var meningen med att träna med skidskyttet.
Karlsson och Svahn delar tränare (Rawald) och fysio (Bystedt) med skidskyttarna. Frida och Elvira har dessutom gått i samma årskull på gymnasiet i Sollefteå. Det är säkert en kul grej att testa på skidskytte
Kan man inte helt enkelt flytta premiären till Bruksvallarna? De har ju vanan inne och mer mänskliga förhållanden där under helgen…
Läser att man funderar på att ställa in Gällivarepremiären på grund lite kallgrader. Åkarna får väl klä sig ordentligt om man är frusen av sig. Trots allt är det en vintersport man håller på med.
Nominerade till årets kvinnliga Idrottare:
Ebba Andersson, längdskidor
Isabelle Haak, volleyboll
Jenny Rissveds, mountainbike
Jonna Sundling, längdskidor
Blir säkert antingen Ebba eller Jonna.
Gka – precis som OS i Tokyo då?
Där fick man ju flytta Marathon och Gång tills sena kvällen för att det var för varmt.
Det är väl bara att klä av sig… Häpp!
Jag har inte koll på vad Haak gjort men Rissveds har varit överlägset bäst i MTB-världen denna säsong och vore nog en värdig vinnare på Idrottsgalan
gka: är väl luftrören dom är oroliga för när man belastar hårt,
Vad håller Daniel Richardsson på med?
Trodde han hade koll på kreti å pleti och plus å minus?
Får han fängelse?
LS: Ja, det är en tråkig historia. Danne har erkänt händelseförloppet men hävdar att han agerat oaktsamt och utan uppsåt. Om han blir fälld för det grova bokföringsbrottet blir det fängelse i minst sex månader.
Nej, en tidigare ostraffad person får knappast 6 mån fängelse vid en fällande dom i sammanhanget, lär bli villkorligt med dagsböter i så fall, även om det rubriceras sm grovt. Men fällas lär han sannolikt göra utifrån vad som är känt.
Gka… Är väl inte så att man funderar på att ställa in. Det finns en köldgräns och den förväntas alla arrangörer följa. Det är inte nåt nytt eller något som arrangören i Gällivare funderat ut.
Som prognosen visar nu, blir det troligen inga tävlingar på fredag. På lördag och framförallt söndag ser chanserna bättre ut.
Jossa, Manne, Skadligt i längden förtås att köra under -20 men något enstaka lopp gör ingen skada. Själv åkte jag i min ungdom ibland när det var -25 och då var det lite kallt om händerna ska erkännas.
.
Christer: Bästa jämförelse med Haak är Håland, en person har lyft sitt landslag från nåt ingen tänker på till att kunna ge alla lag i vm en bra match. Plus vräker in mål/poäng i en av världens bästa ligor.
Däremot saknas pricken över i’et i år (till exempel slutspelsplats i vm hade varit det) så tror inte hon vinner.
gka… Jag ville bara påpeka att svenska skidförbundet har en nationell köldgräns på -17 för seniorer, som alla arrangörer förväntas följa. Att tävlingarna ställs in om det blir för kallt, kan man alltså utgå ifrån.
Manne, Känner till köldgränsen men det hindrar inte att det går att diskutera.
Gka… Jo, visst kan man diskutera köldgränsen, det har jag inget emot, men det är ju inte arrangören i Gällivare som bestämmer den. Eller menar du att arrangören i Gällivare borde gå emot skidförbundets rekommendationer? Jag tycker din formulering – ”man funderar på att ställa in Gällivarepremiären på grund lite kallgrader” – är missvisande eftersom man alltid förväntas ställa in om det blir för kallt.
Hur tycker du man borde förhålla sig till kylan då? Ska varje arrangör göra egna bedömningar om vad som är för kallt, eller bör det finnas en köldgräns som nu? Och vad bör köldgränsen i så fall vara?
Manne, Det är dumt at ha en bestämd köldgräns för det innebär att det är tillåtet att åka i -16 men inte i -17. Kylan är relativ med tanke på vinden. Blåser det kallt blir det långt under den satta gränsen. Men det väger man inte in.
Gka… Ok. Då vet jag hur du tänker, även om jag inte håller med. En stor anledning till köldgränsen är ju att det kan va skadligt för luftvägarna. Jag är ingen expert, men tycker det låter konstigt att det skulle vara sämre för luftvägarna att det blåser. Men poängen med att ha en bestämd köldgräns är att arrangörer ska ha nåt handgripligt och enkelt regelverk att förhålla sig till. Man kan inte förvänta att alla arrangörer har tillgång till experter på köldpåverkan och kan göra egna korrekta bedömningar av luftfuktighet och vind. Det skulle lätt landa i gissningar från lekmän, och besluten skulle säkert påverkas av att det är dyrt och omständligt att ställa in. En bestämd köldgräns från skidförbundet hjälper arrangörer att kunna ta tuffa men nödvändiga beslut för att trygga åkarnas hälsa.
Onda makter tycks vara i farten. Som det ser ut just nu tycks vi nästan träffa prick på de tre kallaste dagarna i Gällivare för på måndan ser det bättre ut igen. Flytta sprinten till måndag om det inte går att åka på fredag?
Tråkigt om den svenska skidpremiären nu i helgen ställs in p.g.a. för kallt.
Den norska premiären i Beito där spås det -6 -4 -3 nu i helgen så de kör.
-10,-12.-15 är senaste uppdatering SMHI.
Vad det gäller kölden till helgen – har inte skidåkarna värmeväxlare över munnen på sommaren/hösten när man går från varmt utomhusklimat in i skidtunneln i Torsby?
Skulle det fungera att alla blev tvungna till att använda dessa vid minus 17 grader och under?
Jörgen
Ja, den norske premiæren starter i helga, dertil sørgelig at nivået blant damene er så svakt for tiden. Med Therese borte, har vi bare 2 veteraner igjen (Slind og Weng) som kan kjempe seg inn blant de 6 beste på en god dag på distanse.
Både Sannes,Foosnæs og Bergane trenger mer tid for og utvikle seg, for nå et internasjonalt toppnivå. Og søstrene Weng står på stede hvil dessverre, så der ingen forventing ei heller denne sesong, påfallende men sant .. De har muligheten selvsagt til og motbevise min pessimisme!
Ang årets kvinnliga idrottare är det rätt fyra tveklöst. Det blir inte Rissveds. Så Haak, Ebba eller Sundling. Hoppas Sundling men alla tre är rimliga val. Haaks sport större och liknelsen med Haaland är bra. Vann Champions League och ligan. Igen…
Per… Varför blir det inte Rissveds?
Pelle… Sannes var väl top-6 ett par ggr ifjol och t.o.m på pallen, så hon kan väl absolut överträffa det. Dock krävs väl rätt distanser. Weng har ju haft en annorlunda försäsong och kan väl bli både fågel och fisk, men hon har ju många träningsår att falla tillbaka på, så jag gissar att det går bra. Jag tror många norskor kommer att kunna va topp-6 eller t.o.m på pallen, för bredden är bra. Men det är nog bara Weng och Slind som kan utmana Ebba och Frida när dom gör bra lopp. På sprintsidan tror jag norskorna kommer ta stora kliv i år.
Manne: Hon var ”bara” tvåa i Totala VC trots allt. Ett VM-guld mot tre för Jonna och Ebba. En klart mindre sport än volleyboll.
Men visst, det vore inte galet om Rissveds fick det. Men jag tror jämnt skägg på de tre övriga. Längd populärast sport + VM i Norge har kanske en edge trots allt. Ingen av de tre har redan vunnit priset. (Sjöström 7/10 senaste åren!). Linn Svahn och Tove A x2 är övriga tre år.
För mig visar Jenny Rissveds prestationer under säsongen att hon verkligen var den bästa cyklisten. Hon tog guld och silver på VM, och det var ju de enda två tävlingar som var relevanta för henne – medan Ebba Andersson hade fyra chanser med stafetten, och Sundling ännu fler. Om man jämför antalet VM-medaljer rakt av blir det därför lätt missvisande.
Dessutom har Rissveds vunnit fler världscuptävlingar än Ebba, Sundling och Frida tillsammans trots färre deltävlingar, och med rekordstora marginaler. Det visar inte bara toppnivå, utan också konsekvent dominans när hon faktiskt tävlat. Att hon inte vann den totala världscupen berodde på att hon fick stå över en hel tävlingshelg på grund av sjukdom.
Jag menar inte att säga att hon automatiskt borde vinna priset, men utifrån hur jag ser det känns det rimligt att hennes prestationer kan jämföras med – och kanske till och med överträffa – vad de bästa längdåkarna åstadkom under året.
Per… Hon vann två EM-guld också och vann 10 av säsongens 12 sista lopp, i dom övriga två kom hon tvåa. Jag tänker att årets bästa idrottare brukar va en som gör en bra säsong överlag, därför tänker jag att Rissveds borde ligga bra till. Hong gjorde en bra världscup och var bästa cyklister i två mästerskap. Men visst, Sundling och Haak har nog lika stor chans. Ebba blev VM-drottning, men hennes säsong i övrigt var relativt svag i sammanhanget och hon borde därför inte få pris för årets idrottare. Bragdguldet borde hon dock ha chans på.
Lyssnade på Mats Eklund i Radion. Ev flyttar man sprinten till helgen. När det gäller temperaturen är -17 en rekommendation och hänsyn tas tlll vind och fuktighet om det är -18.
Det var inte en dag för tidigt att Stefan Thompson blivit nominerad till bästa Ledare på kommande Idrottsgala, innan han började på damlandslaget hade vi Charlotte Kalla, som världsstjärna och en mängd duktiga åkare, numer vimlar det av världsstjärnor, som helt enkelt dominerar världens damskidåkning.
Trist med kylan. För även om det blir tävlingar i helgen, kommer vi nog att få se en hel del återbud. Och är det som det brukar, är det många större namn som ställer in, eftersom dom inte är beroende av att kvala till världscupen, medan dom mindre etablerade åkarna nog inte känner att dom har råd att stå över.
Bragdguldet tycker jag Jonna borde få för stafetten.
Det blir intressant att se hur juryn för idrottsgalan resonerar.
Förstår någon hur Rissveds INTE kunde vinna VC med den avslutningen på säsongen? Var hon verkligen så dålig under inledningen?
Just nu ser det plötsligt ok ut på fredag men för kallt på lördag i Gällivare. Det skiftar.
Per – nej nej, Jonna skall inte ha Bragdguldet!
Visst, hennes prestation var ju grym, men, hon åkte ju ifatt en relativt usel norsk B-åkare, inte någon storstjärna…
Bragdguldet skall naturligtvis gå till Daniel Ståhl, som under usla regniga och hala förhållanden kastar över 70 meter i sista kastet i VM – sicken karl!!
Annars ger vi det till Armand Duplantis som spräckte drömgränsen 630 i VM:s absolut sista hopp…
Är ju lite bättre om distansloppet på lördag ställs in istället för sprinten. Då får de i alla fall en sprint och ett distanslopp inför världscuppremiären.
Stor risk att hela premiärhelgen ställs in. Som det ser ut nu är det bara söndag som tydligt är varmare än köldgränsen, men blir det verkligen tävlingar bara på söndag? Jag gissar att allt ställs in, om inte prognoserna ändras.
Nu har Diggins själv gått ut med att det blir hennes sista säsong:
https://www.instagram.com/p/DRPMK2mgsMl/
Jonna, Frida och Ebba är alla tre med i bilden gällande Jerringpriset. Viss risk för att de stjäl röster från varandra. Sen är Elvira Öberg också med som också kan tänkas sno röster som annars skulle ha gått till en längdåkare.. Samtliga Jerringpriskandidater:
Andreas Almgren, 30, friidrott
VM-brons på 10 000 meter och flera Europarekord
Ebba Andersson, 28, längdskidor
Tre guld på VM i Trondheim
Armand Duplantis, 26, friidrott
Guld och världsrekord på 6.30 i VM-finalen i Tokyo
Viktor Gyökeres, 27, fotboll
54 mål för Sporting Lissabon och bäste målskytt i hela Nations League
Isabelle Haak, 26, volleyboll
Vann alla titlar med italienska klubblaget. Utsågs till bästa spelare i finalerna i klubblags-VM och Champions League
Frida Karlsson, 26, längdskidor
Dubbla guld på VM i Trondheim trots skadedrabbad uppladdning
Mjällby AIF, fotboll
Skrällde rejält som svenska mästare i fotboll för första gången någonsin
Truls Möregårdh, 23, bordtennis
Första icke-kinesiske spelare att vinna Grand Smash. VM-brons i Doha
Jenny Rissveds, 31, mountainbike
Vann dubbla EM- och VM-guld – nio år efter OS-guldet i Rio
Maja Stark, 25, golf
Vann US Open
Daniel Ståhl, 33, diskus
Tog VM-guld med i den regniga finalen – med tävlingens sista kast
Jonna Sundling, 30, längdskidor
Lämnade VM i Trondheim med tre guld och ett brons. Jätteupphämtningen i stafetten bäddade för svenskt guld
Elvira Öberg, 26, skidskytte
Tog karriärens första VM-guld efter fullt skytte i masstarten i Lenzerheide.
Ls… Ståhl fick ju bragdguldet för två år sedan efter att ha tagit VM-guld med sitt sista kast. Även om det är storartat att göra om samma sak, tror jag inte han får bragdguldet denna gång. Sundlig och Andersson är exceptionellt framgångsrika idrottare som aldrig fått priset, så dom bör ligga bra till. Men då tror jag mer på Andersson än Sundling, då hon tog fler individuella guld och överraskade mest under mästerskapet. Jag tror Ebba eller Rissveds vinner, men min röst skulle dock falla på Andreas Almgren.
Manne: Vilka norskor tror du kommer att ta stora kliv i sprint?
Impact21… Jag har ingen info om hur det gått med försäsongen eller så, det är mer en känsla jag har om helheten. Jag tycker dom har gynnsamma förutsättningar: Dom har en etablerad stjärna i Skistad, några åkare som visat att dom är på gång i t.ex Myhre, åkare som varit bra förut men haft problem som systrarna Weng, och slutligen några extremt lovande juniorer som blir seniorer som t.ex Hoelsveen. Det tror jag är en bra ”smältdegel” för att få fram nya stjärnor, även om dom största framgångarna kanske dröjer nåt år. Men ska jag säga nåt namn, så tror jag Johnsen kan överraska en del. Vad är dina tankar?
Manne
Malin Hoelsveen har lagt ski og staver på hylla, og satser 100 prosent på friidrett.
Hoelsveen har slutat. Hon skulle satsa på friidrott.
Förutom Skistad har jag inga förväntningar på de norska åkarna. Som du säger så tror jag att det kommer att dröja några år innan de kommer att kunna utmana.
Impact21… Ok, att Hoelsveen slutat hade jag missat, men dom har ju nån till. Skistad, Svahn och Sundling blir ju svårslagna om dom kör bra, men därefter tror jag norskorna kommer gå bra. Gissar på rätt många finalplatser och kanske några pallplatser. Men du verkar ha bättre koll på det än mig, jag har bara en känsla att det är nåt på gång där. Vi får se…
Nu är det mer positiva väderprognoser som ger gott hopp om att tävlingarna i Gällivare kan genomföras. Det är bara fredagens sprint som är lite i farozonen som det ser ut nu.
När det gäller damsprint verkar det, som att Sveriges Märta Rosenberg och Andorras Del Rio är nästa kommande stjärnor .
Koskivaara – för mig är Märta Rosenberg inget sprintlöfte (vi pratar finaler och eventuellt pallplatser).
Däremot är hon en hybrid likt Frida Karlsson (fast lite sämre).
Jag tror mer på Elin Näslund om hon får vara frisk och motiverad.
Det är svårt att tro på något nära lyft för norsk damsprint. De har världsstjärnan Skistad och sedan tomt och sedan Lotta Weng och sedan rätt så tomt igen. Det ska komma någon total överraskning underifrån i så fall, bredden finns ju.
Märta Rosenberg är en bra sprinttalang som hon har visat i ett par prologer men hon har saknat den kapacitet som krävs för att gå riktigt långt i finalerna. Med bättre kapacitet så är hon där. Med frågetecken för kapaciteten så är hon naturligtvis längre ifrån i distans. Och jag tror definitivt att hon har bättre möjligheter än t ex Skistad att förbättra kapaciteten.
Julie Myhre var Norges beste sprinter bak Skistad siste sesong. Hun ble nr. 2 i Ruka, og nr 3 i Lillehammer, og nr. 3 i Davos i VC. Og var hårfint fra og nå finalen under VM ..
Hun får gir opp ”ytterlige” et hakk denne sesongen, så kanskje kommer den første vc-seieren i sprint …
TobbeH… Tomt var väl lite att ta i. Myhre var på pallen tre gånger och Myhrvold en. Men du har rätt i att det är bredden som är styrkan, jag tror man hade 7 olika åkare i final förra säsongen.
Ser inte att det finns en öppning för sprint idag med de temperaturerna.
Den alpina anläggningen på Dundret har en hemsida med termometer. Dalstationen ligger bara några hundra meter från Hellnerstadion.
Temperaturen ligger just nu runt -15 där. Det är alltid flera grader kallare i samhället som ligger klart lägre. Se länk
https://www.dundretgallivare.se/
Live-uppdateringen för kvalet är uppe på FIS sida nu så 9:45 skall de köra verkar det som.
Ah tack Udo. Skriver man bara in Gällivare i YR/SMHI anges -22.
Kval blir det är klart nu
Kul att det blir av, sänds via SVT Play prolog:
https://www.svtplay.se/video/jABYV5P/langdskidor-gallivare/sprint
Finalerna:
https://www.svtplay.se/video/ey2o4Yy/langdskidor-gallivare/sprint
Ingen Linn Svahn i Ruka!
Vem är numera förvånad över Linn Svahns karriär?
Uselt kval av Sundling. Med hennes mått mätt vill säga…
LS – Svahn står över Gällivare bara. Står ingenstans att hon missar Ruka. Håll hoppet uppe!
Tråkigt visserligen att vi inte får se Linn Svahn idag, men helt rätt av henne att avstå då hon har förkylningssymtom. Termometern vill inte riktigt nå köldgränsen som det ser ut, utan det är aningen kallare i Gällivare. 18 grader som varmast uppger SMHI. Vi får se om alla anmälda kommer till start, och hur de agerar. Sprint lär väl innebära att ännu större iskalla luftvolymer ska hanteras på kort tid.
Den regerande olympiska tillika världsmästaren tog det nog lugnt i kvalet, vi får se vem som har mest krafter senare, om de följer mallen som finns för kvartsfinaler baserat på placeringen i prologen blir det dessa kvartar för favoriterna/landslagsåkarna:
Kvart 1: Dahlqvist (1) och Ribom (10)
Kvart 2: Fähndrich (2) och Rosenberg (9)
Kvart 3: Lundgren (3), Hansson (8) och Hagström (13)
Kvart 4: Ilar (4), E Henriksson (7) och Crüsell (14)
Kvart 5: Sundling (5) och Karlsson (6)
Dom brukar väl ha fria val
Calven: Ja, ser det nu i startlistan hos FIS att de använder fria val så listan ovan stämmer inte utan blev:
Kvart 1: Dahlqvist och Sundling
Kvart 2: Lundgren, Rosenberg och Crüsell
Kvart 3: Fähndrich och E Henriksson
Kvart 4: Hansson och Ribom
Kvart 5: Ilar, Karlsson och Hagström
Min magkänsla säger att Frida Karlsson vinner sprinten idag.
Alvar Myhlback? På pallen, garanterat!
Vinner gör Oskar Svensson!
Om det inte är nåt mer än en förkylning, är det nog inte nån fara för Svahn att va förkyld nu. Bättre att bli förkyld nu än senare, i alla fall för en sån som Linn som kan räkna med VC-plats utan prestationer här. Hon är visserligen inte OS-klar, men har gott om möjligheter att fixa det.
Frida? Det såg trögt ut?
Jaja, kanske har fått lite förkylningsbacellusker av bästisen Linn…
Kanske slutåkt denna helg för Frida?
Oj! Är det Maja alla behöver se upp med i år?
Generationsväxling på herrsidan. Jonna i urusel form och blockeras flera ggr om på upploppet av både Fähndrich och Dahlqvist men vinner ändå nästan. Oroande på Ribom och Hagström.
Va är det för piss att Alvar var diskad för att inte använda glasögon för något som hände i somras. Fy faan
Varför i helvete blandar man ihop rullskidor med längdskidåkning på snö???
Blandar man ihop fjollsporten innebandy med vanlig bandy? Näää!
Längdskidsporten drivs verkligen av ett gäng idioter och människor med begåvningshandikapp!!!
Skönt att SvT försvinner bort till långloppen efter denna helg. Det verkar vara prio ett att fokusera på långlopparna och särskilt då på Alvar.
Glädjande att se Maja i bra slag direkt. Är ju fenomenal på stakning. Jonna är jag inte orolig för heller, kommer komma i bättre slag och få bättre banor i världscupen för hennes förmågor. Tycker många tjejer visade fin form, men kul att Fähndrich är med och hugger. Hon är grymt intressant i år.
Herrsidan svårbedömd men tror det var ganska bra kört av killarna i topp. Lite svagt av några förhoppningarna och väldigt svagt av Calle som nog får det tufft att ta sig till OS. Kort säsong att visa framfötterna på.
Sprinten i norska premiären innehöll inte de överraskningar vi såg i den svenska. Skistad och Kläbo var inga högoddsare som segrare. Hedda Bakkemo som tvåa var en ny bekantskap för mig.
Tiril Udnes Weng är kanske på väg tillbaka efter flera år i skuggorna. Fyra på tidskvalificeringen och segrare i en kvartsfinal, innan hon blev utslagen. Kul att se hur hon åker på distans.
Åt helskotta att kort från rullskidsäsongen följer med in i snösäsongen. Tråkigt för Myhlback, det hade varit intressant se hur det hade gått för honom idag. Ribom fick gult kort för tjuvstart, nu får hon passa sig i fortsättningen då kortet följer med in i världscupsäsongen.
Läser på Nrk:s hemsida att Skistad öppet planerar att dra på sig ett gult kort imorgon genom skejtskär så hon blir kvitt det gula kort hon fick idag i sprinten och är ren inför världscupsäsongen. Fuffens på gång i Norge?
Utomordentligt klent av kretsen runt Alvar att man inte håller reda på hur många gula kort som åkaren har sedan tidigare. Men det går allltid bra att spy sin galla på reglerna istället. Alvar får spotta i nävarna och komma igen. Så är det bara.
Med Svahn borta och Sundling en bit från toppform kändes det något avslaget faktiskt. Dahlqvist och Lundgren lyckades väl bäst av de som försökt sig på en toppning men Sundlings upplopp visade ändå klass och Rosenberg får fortsätta jobba med kapaciteten. Lite i skymundan tycker jag skelleftetjejerna gjorde det bra.
Intressantare herrlopp tycker jag där de unga åkarna kommer mer och mer. Om jag ska spå in i framtiden så känns det som sannolikt att om kanske 7-8 år så är grabbarna bättre ån tjejerna.
Tittade lite på de norska sprintloppen och det var som vanligt Kläbo och Valnes och Skistad och sedan inget speciellt. Tråkigt rent av.
Anton Grahn förstärker den generationsväxling som pågår inom svensk herrskidåkning. Några fakta från dagen:
– Anton Grahn är 10 år yngre än Jonna och Maja
– De 5 första i herrfinalen är från 2000-talet, bara Oskar Svensson på sjätte plats äldre.
– Alla i damfinalen var 90-talister.
Vi har en gyllene generation på damsidan. Världens bästa skidlandslag håller ännu några år.
På herrsidan behövdes en ny generation, och den kommer också.
Förresten så är väl frågan om inte Skistads strävan att försöka öka kapaciteten hämmas av att hon fortsätter med att i varenda lopp ta täten och sedan försöka bromsa fältet. Som tur är så har de andra norska tjejerna tröttnat på det där och utmanar nu mer i alla fall.
Håller med Tobbe H här att det kändes avslaget idag. Jag tänker att det kanske beror på en kombination av det Tobbe tog upp samt att banan kanske är något tråkig? Och kanske att kyla och knarrande snö också bidrog till att sprintåkningen inte heller upplevdes som så där väldigt explosiv, det mesta såg lite trögt ut. Undantaget var herrfinalens avslutning.
Peos: Semifinalen med Grahn vsr faktiskt 2 sek snabbare än finalen. Sundling hade dagens klart snabbaste race på damsidan i semin.
Till Ruka gissningsvis:
Damer: Jonna, Maja, Svahn, Lundgren, Ribom och Ilar eller Hagström. Rosenberg får vänta. Karlsson får inte heller plats.
Herrar: Grahn, Anger, Danielsson, Jesper Persson, Oskar Svensson. (Hade herrarna bara 5 platser? Annars även Häggas).
För min del hoppas jag ryssarna kommer in i längdsporten igen. De behövs för konkurrensen och underhållningen. Saknar främst Bolsjunov.
Den svenska skidpremiären är vad den är men det viktiga är att den är startskott på vintersäsongen 25/26, Personligen njöt jag av den underbara vintriga miljön och att det fanns åkare som klagade på kylan. Mycket förnöjsamt totalt sett.
Pelle2 – glöm ryssarna.
Det kommer inte hända, inte nu, inte till Falun VM27.
Du vet väl om att merparten av dom bästa ryska åkarna, både herrarna och damerna suger Kremls kuk…
Ingen Frida, Jonna eller Dahlqvist i dagens 10 km klassiskt intervallstart.
Med gårdagens sprint i åtanke kan man fundera på om Märta Rosenberg inte höjt sin kapacitet i sprint vilket vi såg behövdes förra säsongen? Märta kroknade och blev sist i sin semifinal.
Ribom sist och en bit efter i finalen, kanske tungt nedtränad för vi vet ju hon kan bättre, fick även med sig ett gult kort in i världscupen från svenska skidpremiären för tredje gången på fyra år.
Hagström är nog inte nöjd heller, även hon kan bättre.
Lundgren verkar vara formtoppad, bli fyra i sprintfinalen ett par sekunder efter tre världsnamn är inte fy skam och visar hon vill vara att räkna med i världscupen.
För Crüsell och Elin Henriksson blir det bekänna färg idag och imorgon om de ska bli aktuella för världscupen.
Förutom Anger var det inte många glädjeämnen i dagens lopp Rosjö i all ära men han har testats i VC många ggr utan framskjutna placeringar. Man vill ju att det ska komma fram nya namn som kan konkurrera på riktigt. Leo J är tillbaka där han var för några år sedan vilket är bra. I övrigt mörker från toppåkarna ärligt talat.
Anger, Poromaa, Leo J, Rosjö, Berglund och Gisselman lär köra i Ruka. Calle, Burman och Häggas får träna mer hemma.
Lite samma i dansk
For en maktdemonstrasjon av Anger.
Imponerende og beskue hans kraft og teknikk i den klassiske stilarten.
Konkurrentene må ”notere” seg navnet Edvin Anger denne sesongen ..
Per… Tycker du missar Jesper Persson. Trea igår, femma idag. Han har ju tagit ett riktigt kliv till i år och bör få chansen. Åtminstone bör man avvakta imorgon.
Har inte Nadine Faehndrich lagt på sig några kilo muskler?
LenGar: Har inte nästan alla åkare gjort det?
D v s kanske det handlar om några kilo underkläder för att matcha kylan i Gällivare?
I norska premiären blev Skistad diskad för skejtskär på stadion. Hon drog på sig ett gult kort igår och antydde då att hon skulle dra på sig ett andra gult kort idag, för att slippa risken för diskning i VC. Men diskningen idag innebär att hon har kvar sitt gula kort.
Man kan förstås ha åsikter om både Skistads och Myhlbacks kommentarer i media, men det känns som regelsystemet med gula kort måste omvärderas.
Det var bara Ebba Andersson och Moa Ilar ur A-laget som åkte idag, två av tre distansspecialister som vi har. Båda gjorde det riktigt bra.
Bilden för herrarnas A-lag såg inte ut så.
Anger bra, Berglund ok, Poromaa och Burman dåliga.
LS: Jag lägger undan moraliserande över andras beslut i kriget som andra makthavare har startat. Jag hade antagligen gjort samma sak själv i deras situation.
Idrottsligt blir det fattigt utan ryskor och ryssar i skidspåret. Jag vill ha tillbaka allihopa.
Enligt Pettersson i Expressen bör inte Myhlback tas ut till Ruka, eftersom han inte har nån plan att köra OS:
https://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/sorry-alvar-men-du-maste-faktiskt-petas/
Där tycker jag att han har fel, sånt borde inte påverka uttagningen. Däremot är jag inte säker på att han bör tas ut ändå, när man betraktar resultaten under hela helgen. Det får vi se imorgon.
Manne: Sant med Jesper P men jag trodde han främst var sprintåkare. Där är han solklar till Ruka tycker jag.
Myhlback verkar för närvarande inte vara så värst intresserad av att bli en traditionell åkare utan satsar på stakningsprojektet. Han har tydligen inte alls tränat annat än stakning. Att ta ut en sån åkare känns oseriöst, satsa på de som är intresserade i stället. Jag börjar bli trött på killen ärligt sagt.
Ska bli intressant att se Ilar i fristil.
Tobbe H… Ok. Jag tycker man bör ta ut baswrat på resultat och inte göra gissningar eller antaganden om folks prioriteringar. Om någon dwt visar sig att nån som blir uttagen inte är intresserad av att åka VC, så kommer dom ju tacka nej och då går ju platsen till nån annan. Finns ingen anledning att ha förutfattade meningar, i synnerhet inte när det gäller juniorer.
Manne: Om man inte tränar för sporten man ställer upp i så tycker jag inte att man visar något större intresse. Det tycker jag är en slutsats som ligger nära. Han är en vuxen man nu så det tror jag han förstår själv också.
TobbeH… Så kan man ju tycka. Men jag tycker inte man ska bli uttagen baserat på visat intresse, utan på prestation. Att jag tog upp att han är junior var för att det ofta är en ålder där bestämda uppfattningar kan ändras snabbt. Det finns dessutom exempel på åkare (t.ex Lars Håland) som slutat med skidåkning, kört en tävling på skoj, fått oväntat bra resultat och sen tränat och tävlat flera säsonger. Skulle då dessa åkare ratats för att dom inte verkat intresserade? Jag tycker inte man ska ha förutfattade meningar på det sättet.
Sen tycker jag att det vore väldigt märkligt av skidförbundet att ena året inte ta ut en åkare med hänvisning till att han inte åkt rätt kvaltävlingar och nästa år inte ta ut honom när han gjort tillräckliga resultat i dom tävlingar man ska. (Förutsatt att man anser att han gjor dom resultaten alltså.)
Tobbe H – ganska lustig kommentar från dig idag – citat:
”om man inte tränar för sporten man ställer upp i så tycker jag inte att man visar något större intresse”
Om nu inte Alvar har ”tränat för sporten”, är det inte då fantastiskt att han var kulsnabb igår i sprinten, både i kvalet och i kvartsfinalen?
Dessutom, trea (3) i dagens 10km K – utan att ha tränat, med 143 åkare bakom sig som Burman, Poromaa och Berglund!!
Så, låt Alvar vara, låt Alvar vara envis och tjurig, och, låt Alvars resultat tala iställe – Alvar är en person, en på miljonen som troligen är den mest motiverade skidåkare vi haft sedan Gunde Wassberg & Sixten!
Alvar bör åka med till Ruka.
Ja, Alvar ska med. Absolut!
Man kan i klassiskt komma rätt långt på enbart stakning men det blir lite svårare i fri stil vilket Alvar är ett bevis på.
Jag är inte säker på att Alvar bör tas ut. Man får väga in dagens resultat först. Men jag tycker inte man ska peta honom för att han åker långlopp, eller för att han inte har nån plan för OS.
Ingen Anger och Myhlback i dagens 10km F?
Finns det någon klar favorit? Tveksamt…
Två killar som inte ingår i landslagstrupperna kom etta och tvåa idag i fristil, två icke landslagskillar var på pallen igår i klassiskt. Idag DNS på Poromaa som gjorde en svag insats igår. Ser inte så ljust ut på herrsidan med undantag för Anger.
Ser att det står DNS på Lundgren innan damernas start.
Borde stått DNS även på Frida idag.
Frida såg verkligen seg ut idag – vi kommer kanske åka till Ruka utan både Linn Svahn och Frida?
Om nu Linn är förkyld så borde även Frida bli det – dom är ju verkligen ”nära” varandra hela tiden.
Ebba åkte mycket bra idag. Jonna och Ilar likaså. Hade det varit världscupen idag hade de nog varit topp 5 alla tre. 15-åringen Thelma Falk blev 21:a idag. Malva Nisén på platsen efter 22:a. Frida oväntat mycket efter, kanske förkylning på gång eller ovana vid åka på snö efter all rullskidor på varma Teneriffa?
Jörgen, i kilometer betraktat har nog Frida fyrdubbelt i kilometer på cykel på Teneriffa…
Grymt jobbat av Thelma Falk idag – snabbaste tonåringen i hela startfältet trots fyra år kvar som tonåring.
Hoppas på Alvar Myhlis till Ruka, men samtidigt tveksam till om vi får se duon Linn & Frida med till Finland?
Borde bli Ebba/Jonna/Ilar/Lundgren/Maja/Hagström/Crüsell/Elin Henriksson…
Alvar/Anger/Truls/Gustav B/Porris/Persson/Leo/Grahn plus någon till oklar…
Hmmm…
Glömde både Märta & Ribom med till Ruka – dom lär få följa med.
Dessutom bör väl Johan Ekberg få följa med tillRuka för söndagens 20km Fritt?
Flera i vårt A-lag på damsidan har fått bra kvitton. Några lite mera ljumt.
Ebba Andersson, vinner hon flera lopp i Ruka?
Moa Ilar, hon brukar vara bra under höstsäsongen. Hoppas formen håller längre denna gång.
Jonna – vann inte sprinten, men tog ”revansch” med ett utmärkt fristilslopp idag
Maja – kanonform tidigt i år
Emma Ribom – Till final i sprint och bra idag. Som vi väntar oss från Emma.
Johanna Hagström – Missade final i sprint, som är hennes enda riktiga tävlingsform. Behöver bättre form
Frida Karlsson – Ingen lyckad premiärhelg.
Linn Svahn –
Sundling har sakta men säkert förbättrat sig i distans de senaste åren och har närmat sig den absoluta toppen och i fritt är hon kanske där nu definitivt och hennes avslutningar är ruggiga. Är man redan etablerad är det svårt att ta några större kliv men Ilar har kanske gjort det till den här säsongen, i alla fall ser det lovande ut. Svahns oflyt fortsätter och Karlsson är man nästan aldrig säker på om hon är 100-procentigt i trim.
Killarnas lopp var ingen höjdare speciellt om man jämför med hur det såg ut i Norge med deras enorma bredd på herrsidan på distans, Till Finland ser det dystert ut förutom Anger.
Ronerik: Ribom tog sig till sprintfinalen i fredags ja men väl där var hon en bra bit från de andra, det skulle inte räcka långt i världscupen. Dagens insats av henne var bättre. Ribom, Hagström och Lundgren konkurrerar om den fjärde och sista sprintplatsen i OS. Räknar då Jonna, Svahn och Maja som givna.
Distansplatserna i OS är nog preliminärspikade redan – Ebba, Frida, Ilar och Jonna om de är i form och skadefria. Sen ska nog Jonna inte åka allt i OS även om hon vill det, där finns en öppning i distans men tror inte de tar ut för enbart det samt de har ju redan Svahn och Maja på plats som kan gå in.
Tror Hagström tar den fjärde sprintplatsen, det vill säga att Märta, Evelina, Elin och Lisa ligger för långt bort för att vara aktuella i nuläget. Så A-laget till OS.
Herrarna har Anger, Grahn och Danielsson ganska klara sedan har vi Wille och troligen Truls samt Berglund som tar platserna. Vem tar de sista två platserna?
Calle kör ju med nya stavar som har ett nyutvecklat handtag och rem. Men han skyllde inte på dem iaf.
OS för Calle är som jag sagt tidigare, helt uteslutet.
Jag börjar även tvivla på Burman som numer ofta ger ett surt intryck efter tävlingarna där han nästan försöker skoja bort resultaten istället för att komma med en analys.
Jag tänkte också på Burman, förr kunde han ändå vara lite korthugget sur/arg när det gick dåligt, nu känns det mest uppgivet.
Min kompis som stod längs spåret sa att det inte kändes som han gav allt när han körde förbi.
Kan nog va sista sucken denna säsongen, med påbörjad utbildning o barn så är han på väg mot nästa fas i livet…
Av vad vi sett i helgen ligger Johanna nog längst från den fjärde sprintplatsen.
– Moa Lundgren var trea i kvalet och fyra i finalen
– Emma Ribom tia i kvalet och sexa i finalen
– Johanna Hagström var trettonde i kvalet och missade finalen.
Både Moa och Emma har kompletterande skills förutom ren sprint. Moa nr 4 på 10 km klassiskt, Emma nr 4 på 10 km fritt.
Föredrar man Johanna skulle kan det vara för att man tror att hon når högre formtopp, att hon historiskt varit bättre än Emma och Moa. Det stämmer nog inte.
– Moa har inga individuella segrar eller pallplatser, förutom i JVM 2018
– Johanna har 1 sprintseger i WC av de 8 gånger hon varit på podiet.
– Emma har 4 sprintsegrar av de 9 gånger hon nått podiet. Dessutom ett VM-silver
Tittar man på teamsprint har Emma överlägsna meriter
Johanna var bättre än Emma under fjolårssäsongen. Det var ett svagt år för Emma Ribom. Nu börjar hon säsongen på ett sätt som lovar en mycket bättre säsong.
Aktuell form och historik talar för att Emma Ribom är vår fjärde sprinter, men vi får se hur det blir.
RonErik – Moa Lundgren har TVÅ VM-guld på sitt CV.
Hon har vunnit både junior-VM och U23-VM i sprint.
Vi måste hålla oss till rätt fakta.
Jag håller Ribom före Johanna och Moa som 3.a. I sprint har fortfarande Moa inte presterat bättre är Johanna över tid. Det är sällan Moa går till final i tufft motstånd. Johanna kan blixtra till på klassisk sprint vilket hon bevisat.
Lite off-topic, men det var nog ett misstag av Skisad att säga att hon ville ha ett gult kort i det klassiska distansloppet. Hade hon inte sagt det i förväg, så hade nog hennes plan fungerat, och hon hade varit fri från varningen in i VC. Som det blev nu så var arrangörerna tvugna att granska henne noga. Och när man kunde ge intrycket att det inte går att lura systemet (fast det förstås gör det), så blev man nöjd.
Ja, lite tråkigt att de etablerade svenska herrlöparna förutom Anger gör såpass svaga insatser. Men det öppnar för att fler får åka världscup vilket gynnar breddsatsningen på sikt. Hellre att några utanför landslaget åker dit och prövar sig än att Burman ska komma 53:a. Ekberg gör ett bra lopp, tror det hade räckt till topp 15 i världscupen vilket måste sägas är ett stort steg framåt för honom. Och såg man hur tagen han var efter loppet så ser man hur mycket det betyder för sådana som satsar stenhårt men utan resurser. Så att han kan/bör/ska åka världscup kommer gynna hans inställning för vidare satsning.
Anders – FYI, Johan Ekberg var med och åkte världscup i Ruka även ifjol 2024 – så Johan har varit med förr.
Johan har även åkt VC både i Davos och Lillehammer…
Man ska komma ihåg att det var klubbvallning i Gällivare. Och det är inte långsökt att tro att Piteå-elit är aningen bättre på norrlandsnö och -17 °C än vad Ulricehamn är. Så Hagström skulle kunna va i bättre form än helgen visade. Hursomhelst har vi fyra damer (förutom Sundling som redan är OS-klar) som vunnit i klassisk sprint dom två föregående säsongarna och det är svårt att veta vilka av dessa som tar dom tre återstående platserna. Därtill har vi Lundgren som också är väldigt bra, men troligen behöver visa något som hon aldrig visat tidigare.
Sverige har rätt många herråkare som i sina allra bästa stunder kan va runt topp-20 i vc. Vad man önskar nu är att någon av dessa blir lite stabilare och kan höja toppen till topp-10. Kanske kan Berglund ta det steget? Han gjorde en stabil helg, utan att få till den riktiga toppen. Leo Johansson gör också en bra helg. Men Gissleman åkte svagare än jag hoppats, i synnerhet igår. På sprinten var Grahn det stora utropstecknet. Kanske blir det lite tuffare för honom i VC, när det blir hårdkörning i alla heat, men den stakspurten han har borde räcka långt.
Truppen till Ruka:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-truppen-till-varldscuppremiaren-i-ruka/
Ingen Svahn, Burman eller Gisselman. Men Myhlback.
Manne: Tack, har nu skapat tråd om Ruka här på Skidpepp 👍
LS – jag vet att Ekberg åkt förut, menade inte att det bara appliceras på nya åkare, mer att ”breddeliten” ser att det går att ta sig in i världscuplaget med bra prestationer.
@Manne, det före som var i Gällivare klarar alla klubbar av. Mer lättvallat finns inte än när det är -10 och kallare.
Kallner… Jo, det är sant, men jag upplever ändå som det brukar bli skillnader i alla fören. Frida Karlsson var inte nöjd med materialet under söndagen och uppgav det som en av förklaringarna till sitt svagare resultat.