Friskt vågat, silver vunnet!!
Landslagsledningen drog till med en riktig rövare, spände bågen och satte Charlotte Kalla på andrasträckan. Det höll inte riktigt hela vägen fram idag men jag älskar den offensiva satsningen!!
Tyvärr på tredje-sträckan ramlade Maria Rydqvist, hon gjorde en Oskar Karlinare (hakade ihop skejtpjäxorna – har gjort det så många gånger på mina skridskor) under tävlingens kanske absolut sämsta plats att ramla på bortsett från de långa utförslöporna och då var det tyvärr kört. Stackars Rydan!! Men som Blomman sa: hon var alldeles för het på gröten när hon gav sig iväg för att jaga ikapp Jacobsen. Kanske kaaaanske hade hon lyckats hålla sig kloss rygg med norskan om hon inte hade fallit. Jacobsen var starkare idag men det är också en hel del mentalt och hade Rydqvist kunnat hänga med längre skulle nog Astrid börjat bli lite darrig i benen. Idag slapp hon den känslan och fick istället släppa ut Bjørgen i stark ledning och ja att Stina Nilsson skulle kunna ta sig ikapp fanns ju inte på kartan, men ohh skulle hon klarat att hänga om hon fick gå ut ihop?! Ingen får någonsin veta. Eller jo, kanske nästa mästerskap…
Måste ge en high five till Sofia Bleckur som åkte så stabilt. Sen Stina på sista också, alltså hon är sinnessjukt slipad. Henne vill jag se igen på en sistasträcka.
Grattis Norge, outstanding, till segern och Finland till bronset!
Nä nu måste jag jobba lite!
Yessss! Va gott! Stort grattis till Norge, välförtjänt seger.
När man fick se banorna på riktigt kan man konstatera att Sverige valt riktigt lag. Vi hade näst bästa lag och fick ett silver. Otroligt synd med fallet. De 1,7 sekunder som Kalla var efter stressade nog Rydqvist extra mycket. Jacobsen är ju också en av världens startsnabbast distansåkare.
Mitt lag imorgon efter att ha sett detta är nog: Rickardsson-Olsson-Halfvarsson-Hellner.
Jada…. Tilbake til det normale etter noen dager med bingoløp . …… Var dette Norges 6 gull Mmmmmmm???
Slutt på ”turen” til Sverige.
DaNo
Skönt att svenskorna inte skyller på fall eller annat. Sånt tyder på riktig storhet och respekt ;)
Åh Danne.
Björgen hade en enorm fördel av att få gå tidigare än Stina idag. Helt avgörande! Eller hur Danne?
Så kul men ändå lite synd. Konstigt att man kan känna så efter ett silver för svenska damerna. Lite oflyt . Bleckur kan inte haft bästa materialet, hon åkte jämt med Weng/Saarinen uppför men tappar nerför. Sanningen att säga hade inte heller Weng superskidor utför dock. Men ändå, synd på så få sekunder. Charlotte är ju grymt stark men Johaug gör det bra som håller i de få sekunderna som krävdes för att Rydqvist skulle bli stressad. Jacobsen gör helt rätt som trycker på direkt. Maria åker dock ganska bra efter det olyckliga fallet tycker jag. Lätt att man tappar helt.
Men herregud vilka trista fristilsbanor. Jag misstog mig när jag trodde att det var lite tuffare, det här var ju löjligt platt.
Bra lopp av alla 4. Stina är ett välkommet tillskott i laget jag blev imponerad av hennes uthållighet och erkänner att jag hade fel som tvivlade. Sylvass spurtare. Kalla gör som vanligt stordåd, att ta 10sek på Johaug är grymt. Bleckur hur säker som helst som att hon gjort detta hur många gånger som helst. Rydkvist gör det bästa av en oturlig start. Ett lite bättre Norge men det var inte oväntat.
Vad stafetten visar för framtiden är att Stina är ett alternativ som avslutare. Hon verkade närmast oberörd på slutet och åkte ändå bara drygt tio sekunder långsammare än Björgen (en sekund snabbare än Rydqvist med några sekunder längre väg att köra för Stina). Mindre än 20 sekunder långsammare än den som alltså körde allra snabbast på de två sista sträckorna – Denise Herrman. På den här typen av banor är hon definitivt ett alternativ som avslutare.
Inget att säga om Kalla? Sitter som på nålar här inför 3 milen. Vet inte hur många gånger jag fick rysningar när hon jagade johaug.
Har Attara ätit upp sin strumpor ännu?
Blir mycket spännande att se tremilen på lördag med Kalla och Johaug. Men var inte Kowalczyk en stor besvikelse idag.
Jag tror att Kowa har lagt av i praktiken efter OS. Hon sa då att hon skulle sluta efter OS men antagligen kört en säsong till för att dra in sponsorpengar. Detta är min gissning.
Calle kör alltså sista sträckan. Rätt val tror jag om det är en guldplan. Gå ifrån på sträcka 2, låta Hellner bomba och hålla ifrån sig Gloeersen på tredje och låta Calle försöka hålla undan på sista. Det blir inte lätt men det måste vara planen med den här skatebanan. Calle finns även som en vass avslutare om många är med på slutet som i VdF. Problemet är ju att Northug går sjukt snabbt när det är lättåkt. Klar fördel Norge på förhand.
Enda sättet att få guld är ju svensk bombning från start. Eller åtminstone från slutet av sträcka ett
Att se Kalla ta 10 sekunder på Johaug på en tuff klassisk bana trodde jag aldrig att jag skulle få se. Att se henne trycka på uppför som hon gör nu :O :O
Helt otroligt! Blir intressant och se tremilen på lördag.
Asså… såg lite intervjuer och klipp med Heidi Weng på NRK. Visste att hon var en tävlingsmänniska med ett sjujävla humör men när hon mitt under stafetten får se Rydqvist fall och säger något i stil med att det här gillar jag, hoppas Finland kommer ikapp, och sedan efteråt kläcker ur sig att hon helst hade velat knäcka Ida på en förstasträcka så… hon framstod i alla fall som väldigt osympatisk…
Ser också fram emot tremilen och vad som kan hända där. :)
Anders: Instämmer med Weng hon kändes kaxigt övertänd i intervjuerna. Trodde hon skulle vara sportsligare än så faktiskt.
SweTor……. Det er altid en fordel å veksle først i en staffet …??? Norge eier langrenn , selv med en syk Sundby hjemme (Verdens beste ) , århundres smørebom, og en Wassberg som nekter å salte slik at det blir rettferdige øvelser .
Danne: Fast det var Sverige som vann gulden på de distanser som har högst status – 10/15 km intervallststart. Byter gladeligen bort alla medaljer i teamsprint som någonsin har tagits mot de två gulden.
Anders och Joel: Jag har för mig att det finns lite historia bakom det där, i OS efter stafetten så sa svenskorna en del ganska kaxiga saker.
10/15 km høy status???……. Du mener vel LAV status , ,der de beste ikke får mulighet til å kjempe om gull .
De 2 bingo-gulla der er de som har lavest status ,av den enkle grunn at Wassberg & co ødela , han anbefalte FIS om å ikke salte slik at Kalla og Johan skulle få en fordel med sine tidlige startnummer .
Det er synd at Wassberg og co ødela statusen og verdien av Gulla til Kalla og Johan ,….de hadde helt sikkert kjempet om en topp 5 plassering allikevel .
kämpa…
Kikade lite på resultatlistorna från stafetten. Sista två sträckornas segrartider gick på drygt 10 minuter. Herrmann allra snabbast (10:13).Är inte det allldeles för lite? Om det är samma bana imorgon kommer det ju aldrig gå att gå ifrån speciellt mycket. Om Sverige ska ha minsta lilla chans att vinna måste vi ha lucka efter sträcka 2. Annars är det upplagt för Norge!
Weng var kaxig därför att svenskarna menade att det var norskornas form och inte skidorna som sviktade i Sochi. Det var likadant i Val di Fiemme för två år sen när Grip sa att Weng var det svaga kortet i Norge som man skulle kunna knäcka och att det kunde bli en mental kollaps i hennes första mästerskapsstafett. Då var Weng också bra kaxig efter det norska guldet.
Weng en riktig nolla….
Danne Danne Danne, det är inte Wassberg som bestämmer om det ska saltas, det var juryn.
Danne: Fast det var Sverige som vann gulden.
Oskar! Det skjer mye bak i kulissene vet du . Er du banemester har du mye innflytelse (-;
Ikke vær så hard mot Weng. Heidi er en sjelden fugl som ikke forestiller seg foran TV-kameraene. Personlig elsker jeg å se intervjuene med henne, fordi hun er 100% seg selv og ikke tenker på hva som er ”riktig” å si.
Skjønner at det kan virke provoserende, men etter min mening er hun bare ærlig, og derfor veldig underholdende. Mye morsommere med Heidi som ler, gråter, er sur og fjollete enn Marit og Therese som svarer det samme hver gang de blir spurt om noe.
Argumentera inte med den här gutten D. Normann, han fortsätter ändå bara med sina poänglösa tirader. Det är som att prata med en id-ot i en krogkö, helt meningslöst. Negligera honom eller allra helst spärra honom så att han inte får förstöra den här bloggen fullständigt.
Både från Sverige och Norge hör man ofta om ”rättvisa” förhållanden. Jämför Norges (eller Sveriges) budget mot typ Italiens. Ungefär lika rättvisa förhållanden som när Real Madrid möter Brann. Eller Brommapojkarna. Den orättvisan finns i varje lopp under hela säsongen, men när det kommer till det ekonomiska uppfattas det liksom inte en ”orättvisa”.
Manificat gick in med sent startnummer och knep silvret, det var nog snarare så att en viss typ av skidåkare klarade sig bättre på det underlaget än att det var väldigt ojämnt. Så visst hade Olsson en fördel av att starta tidigt, men den fördelen berodde lika mycket på teknik och kroppstyngd som på tidigt startnummer.
Var snäll mot Weng. Hon är så där och hon menar egentligen inget illa (tror jag). Hämningslösa personer som Weng får förr eller senare problem i livet men just nu kan vi väl vara snälla.
Instämmer i att Weng gav ett osympatiskt och oskönt intryck. Inte hade hon fog för det heller, flr hon var klart svagast av norskorna. Marit har vunnit en miljon tävlingar, men är alltid ödmjuk i intervjuer.
Att Kalla skulle göra en bra stafettsträcka var väntat. Så här har hon åkt i de stora stafetterna sedan 2007..
VM Sapporo 2007: sträcka 3: 1:a, 1,7 sek före Steira
VM Liberec 2009: sträcka 4: 1:a 17,9 sek före Saarinen
OS Vancouver 2010: sträcka 3: 1:a 13,2 sek före Roponen
VM Holmenkollen 2011: sträcka 4: 2:a 1,4 sek efter Björgen
VM Val di Fiemme 2013: sträcka 4: 3:a 18 sek efter Tchekaleva
OS Sochi 2014: sträcka 4: 1:a 20,8 sek före Herrmann
VM Falun 2015: sträcka 2: 1:a 9.9 sek före Johaug
Synd på dippen i Val di Fiemme. Annars hade det ju sett riktigt bra ut…
Enig med deg, Krikke. Olsson vant fullt fortjent. Bare tull å diskutere hva om hvis.
Johan Olsson er dessuten en utrolig sympatisk fyr, og å klare å trene seg opp på så kort tid etter så lang sykdom er nesten umulig!
Vi har sett før at Therese ikke klarer å gå opp mot sitt aller beste på stafett. Det virker som om hun stresser for mye fordi distansen er litt for kort for henne. Og så er tenningsnivået kanskje for høyt. Gikk mye bedre teknisk i skiathlon. Hun skulle nok foretrukket en 4×10 km stafett.
Ellers viser Weng at det er ingenting i veien med formen. Hun var den som imponerte aller mest i dag, til tross for suboptimale ski. Jeg er spent på hva hun kan få til på 3-milen.
Per! Sverige vant ikke gullet , de fikk gullet av
FIS / Wassberg noe selv Dario var veldig tydelig på . Dario synes det er feil at de som er med i toppen i VC hele året skal få de dårligste forholdene og at de som ikke orker mer enn et par løp i året skal få superforhold i løypene, det som er skummelt er at før neste mesterskap om 2 år kan mange av de beste løperne spekulere i færre starter og droppe TDS slik noen av svenskene gjør og da blir det jo veldig gøy å se VC.
Sverige fick guldet tack vare en komplott av FIS och Wassberg. Och för några år sedan myglade Norge till sig massa medaljer genom att inte låta någon testa skidor i Holmenkollen och ha överlägset material. Och på 90 talet dopade några sig med medicin och andra med stenslipning. Allt är en komplott. Lägg ner skidsporten och länge leve växthus effekten. Ha ha, ibland är det underhållning att hänga på de allra värsta här men det kan man bjuda på sådana här underbara dagar. Nu inväntar vi nästa medaljchans ska bli otroligt spännande att följa morgondagens stafett!
Syns det er helt greit at Weng slenger litt med leppa. Ida Ingemarsdotters idiotiske replikk om at smurningen ikke hadde noe å si da Norge misset på stafetten i Sotsji fortjente et svar, i dag fikk vi både se og høre det. Flott Weng!
Danne: Fast det var fortfarande Sverige som vann gulden. Det står det på FIS hemsida.
Har det någonsin funnits en mer övertänd medaljör på en prisutdelning än Weng?
Jacob Hård tycker att finskorna imponerade?????
För tusan dom var väl 1.20 före USA.
Joel Burman, högst tveksamt. Troligtvis kommer Weng inte ha några krafter kvar till 3-milen. Skämt å sido, det är kul att se någon som firar på riktigt. Men hon verkar så glad att hon nästan ser förbannad ut.
Weng är rolig tycker jag. En härlig karaktär. Men en fråga: Varför rusar Weng ändå fram till mållinjen och möter Björgen när hon går i mål medan Johaug och Jacobsen väntar lite lojt därbak?
Per ! jeg så etter bingogullet deres på FIS sine sider men det eneste jeg fant var Petter Northug sine 11 gull og Marit Bjørgen sine 14 gull .
Petter og Marit har tatt 25 gull
Sverige har tatt. 4-5 gull i samme periode
PS svenskene mente at de skulle ta gull . Latterlig,
De svenske ”når ikke de norske til leggen engang ” for det er Petter og Marit som er tidenes beste på ski.EVER
Björgen förtjänar oftast inte sina stafettguld, som idag, eftersom hon knappt behöver anstränga sig.
DN; Sverige är bättre än Norge i backhoppning, sälklubbning, oljeutvinning, fårskötsel, torskfiske och turgåing. Dessutom har vi högre berg, ligger närmare USA och har godare brunost.
Det tillhör god ton att inte gnälla så mkt. över dåliga skidor som Norrmännen gjorde i Sotchi, även om det är sant. Att skylla allt på materialet är att ta bort lite av äran och glädjen från de som faktiskt vunnit vilket är fult. Det var såklart detta Ida syftade på med sin syrliga kommentar förra året vilket Heidi borde fatta. Men jag kan inte klandra Heidi för att hon använder det som tändvätska i tävlingsspåret, jag hoppas innerligt att Ida gör samma sak nästa gång…
Tittade på Stinas avslutning igen och måste säga att jag ändrar mig. Jag tror att hon hade kunnat hota Björgen. Hon börjar alltså hoppskejta uppför första sprintbacken när Krista drar på, men sedan måste hon slå av på takten för riktigt den farten höll inte finskan. Hon har hur mycket krafter som helst kvar på slutet. Jag är inte alls säker på att Björgen hade tagit henne. Därmed blir ju också Rydqvists fall avgörande för Jacobsen gör ingen fantomsträcka. Tråkigt. Hade varit kul att se den episka fajten på slutet.
Alltså, jag är inte så sur på Weng, hon är en härlig känslomänniska. Men, jag tycker det är grymt respektlöst mot medaljlagen i OS att gå på så som hon och andra norrmän gör om att det vore en självklarhet att man skulle vunnit med bättre skidor. Det låter som att man kunde åkt baklänges på Majbäcks träskidor och att vallarna la på något som var det sämsta man har sett. Och som att den stafetten borde strykas från alla resultatlistor och inte räknas. Vallning och form tillhör sporten. Jag hävdar fortfarande att Norges skidor förvisso var dåliga men inte så dåliga, en stor del berodde även på mentalt haveri. Samtidigt åkte flera andra lag fantastiskt starkt och Weng och Jacobsen var inte i sin bästa form. Ida och Emma gjorde kanonlopp som hade räckt långt. Det var det Ida menade, att man kan inte bara avskriva medaljörerna i ett lopp bara för att man själv hade sämre material. Dessutom är det historielöst, ibland verkar norskorna tro att de har dominerat stafett i århundranden. Och att varje norsk löpare varit 20 sekunder före alla andra på sina sträckor. Det är långt ifrån sanningen, vilket vi även såg igår. Därför blir jag lite irriterad på Weng och jag tror också att den bristande insikten och respekten för andra åkare gör att hon så ofta blir så förbluffande besviken och sur när det inte går som hon har tänkt.
Med det sagt lämnar jag Weng åt hennes egna tändvätskedemoner.
Tror dock att hon får svårt i tremilen. Däremot är det kul att se om Saarinen och Niskanen får till det. Kalla verkar också i fin klassisk form, men har dock aldrig gjort någon bra tremil i internationellt motstånd. Bleckur är tydligen också i fortsatt fin form. Kowalczyk tror jag kan mer än vad vi fick se på stafetten. För första gången på länge känns tremilen lite intressant. Johaug och Björgen är storfavoriter, med Kalla som outsider som kan bli fågel eller fisk.
Krista är i usel form och har gjort värdelösa skatesprintar i år. Hon har inte alls fått upp någon fart i skate. Svårt att värdera Stinas insats.
Kanskje er det bare meg, men jeg syntes at stafetten i går var skuffende. Bare Kalla, Aiko og til en viss grad Sofia og Riiiita Liiiiisa gjorde løp bedre enn forventet. Ingen av de norske leverte noe løp opp til sin kapasitet, og hvor i hulen var Kowalczyk?
Mest skuffet er jeg av Stina Nilsson, hvorfor gjorde hun ikke et eneste bitte lite forsøk på å vinne? Finland hadde hun koll på uansett, og hvis du ikke prøver, så vinner du ikke. Jeg tror Sverige hadde hatt gull om Stina hadde jaget Bjørgen, og ikke seilet rundt med lav puls for å vinne en enkel spurt
Per: Stina på växel fyra igen i spurten :)
Norskorna: var de inte Johaug när hon kom i mål blad de första hon sa var väl att hon hade dåliga skidor till Kalla..tveksamt om någon svenska gjort de till den som vinner blad de första man gör
Weng får det ju till att om inte Norge vinner så är medaljerna inget värda. Hur kul är det då att tävla?
Material och tillfälligheter spelar ju in i alla lopp.
Vill man vara petig så hade nog Bleckur lite sämre skidor än Weng igår och det kan vara förklaringen till att hon vann den sträckan.
Jossa: Ja, jag hade dålig koll helt enkelt tror jag. Det verkar vara lite individuellt när de får upp högst fart och Stina får nog helt enkelt upp så hög fart att hon riskerar att förlora rytmen om hon går ner en växel.
peca – Weng vann inte, hon var tvåa efter Saarinen, som iof hade superglid in mot stadion. Weng hade inte mycket bättre glid än Sofia på första varvet men hon fick nog lite hjälp av Saarinen sista km in mot mål. Sofia var bara 6 sekunder efter på toppen sista varvet, men 12 efter i växling.
Ha ha! Krista såg som sin enda chans var att reta upp Stina så att hon gjorde något dumt och fick ett gult kort till. Humor. http://www.expressen.se/sport/langdskidor/borde-ha-forsokt-fa-stina-nilsson-diskad/
Så glad för Haags skull :) kul att hon får åka något!
Kan inte låta bli att kommentera Heidi Wengs uttalanden. Om man ska hårddra det verkar hon tycka att man bara ska läsa av FIS-punkterna hos de deltagande lagen, och sedan dela ut medaljerna efter de som har lägsta värdet på de sammanlagda FIS-punkterna hos de fyra åkarna. På så sätt garanterar man att det bästa laget segrar, och man slipper ovärdiga vinnare som i Sochi. Alla visste såklart att Norges damer vinner åtminstone 95% av alla stafetter under eran med både Björgen och Johaug på topp (och många andra starka åkare). Men det är ju chansen till överraskningar som överhuvudtaget gör det intressant att köra tävlingen. Och när det osannolika inträffar vill man inte att resultatet enbart ska avfärdas som en vallamiss – oavsett om det faktiskt är den viktigaste förklaringen. Håller alltså med Anders inlägg ovan på ett liknande tema.
Rastjapa – är du seriös? Stina låg ju 18 sekunder (minst) efter Björgen vid utgången, rena självmordsuppdraget att försöka gå ikapp Marit med ett sådant avstånd på 5 km lätt skatebana. Stina är smart och visste förstås det. Alternativet hade varit att spränga sig och kamma hem bronset.
Stina hade för säkerhets skull även fått ”klara direktiv”
Hvordan skal Stina slå Bjørgen etter et distanseløp, når hun ikke er i nærheten på sprinten? ”Jeg er lutter øre”.
Men jag håller med om att Stina såg ut att ha ca 100 växlar. När Krista bombade upp för backen så fick hon vrida på lite, men det var ju hur lugnt som helst.
Jag tänkte på det när hon gled ikapp ned mot stadion på första varvet att nu kan ju inte Krista vilja vara först över krönet på sista varvet, och mycket riktigt så stannade hon ju på krönet, Stina tog ett snabbt beslut om att kasta sig om. Blev ju bra ändå.
Weng er min favoritt blant de norske jentene. Jeg forstår – og er forsåvidt også enig i – Anders’ betraktninger, men igjen – Weng er bare ærlig.
Vi vet jo alle at det ikke anses som smart å være ærlig i media. Da bør man helst være mest mulig diplomatisk, for da kommer man lengst. Så at hun skaper irritasjon for mange er helt logisk. Konsekvensen av det er heldigvis også at hun får mange tilhengere.
Personlig er jeg glad for at ikke alle er like. Og jeg vil hevde at Weng neppe tenker annerledes enn de andre utøverne.
pelle: Stina spurtade ner Björgen lätt i kvartfinalen, och jag tror att man är piggare efter 4km lätt skejtåkning än i en final i sprint (men inte lika pigg som i kvarten såklart). Så visst fanns chansen om hon gått ut i rygg och orkat följa. Jag tror dock inte hon hade orkat det utan Björgen hade hängt av henne på vägen.
Och att några verkar tro att hon kunnat hämta in 18s och sen spurta om är bara hybris.
Kalla skrämmer mig lite. Igår hade hon snabbaste tiden från stadion till toppen 4.50.8.
Johaug, som den delen av banan borde passa bäst hade 4.53.8, då ska man ha i åtanke att hon haft en väldigt bra säsong klassiskt iår. Kalla jagade efter så det får man ha i åtanke också.
Sjukt vilken form Kalla har hittat helt plötsligt. Nästan lite skrämmande.
Nerför så åkte kalla på 2.01.0 första varvet och 1.58.2 andra varvet jämfört med Johaugs 2.04.3 och 2.05.3.
Saarinen som hade kanonskidor åkte nerför på 2.01.1 och 2.00.6 så Kalla hade grymt bra skidor igår igen! Vilket mästerskap vallateamet gör. Imponerande.4
vet inte direkt om det är så skrämmande direkt, men nog är det Kalla i sin livs form vi ser just nu!
Freddy. var det så mange sekunder? Jeg syntes de var omtrent 10 sek bak. Da var det kanskje et fåfengt håp fram meg om en fight over de siste 5km.
Det var forresten triste toner i den russiske leiren i går kveld. De har øket treningsmengden enormt dette året, og vi eksperter vet jo at de har trent aldeles for mye og hardt. VM i Falun har dessuten ikke vært prioritert, det er OL i 2018 som er det store målet
Tolstoj: Kalla har varit i super form sedan SM nästan en månad blir de snart…inget plötsligt alls
Fj: Krista hade ändå bästa tid efter Björgen och Stina på sista sträckan. Eller ja, någon tiondel efter individuella tvåan Diggins ser jag nu men hon gjorde definitivt inte någon svag fristilssträcka igår.
Stina och Krista åkte fortare än med trodde när man såg dom helt klart..även om de såg mkt avvaktande ut…Stina hade ju snabbare åktid än Rydqvist och ca 20 sek långsammare än snabbaste tid på 5 km Hermann tror även Hermann åkte något kortare
Hva er interessant med åktider på siste etappen. Ved siste passering ledet Bjørgen med over 40 sek, derfra og inn til mål, var 3-mila i hennes tanker..
Jossa ”var de inte Johaug när hon kom i mål blad de första hon sa var väl att hon hade dåliga skidor till Kalla..tveksamt om någon svenska gjort de till den som vinner blad de första man gör”
Jag tänkte också på det, jag tycker inte det är schysst alls oavsett hur besviken man än är. För min del fick Johaug gärna klaga hur mycket som helst över materialet. Men att gå fram till Kalla som just gjort sitt livs lopp på hemmaplan och gratulera men även säga att hon hade värdelösa skidor är inte okej. Björgen däremot såg ut att ge Kalla ett hjärtligt grattis.
Sanna: Håller med dig de var inte bra gjort…men ibland känns de som de blir väl mkt de från Norge…kommer ihog Oslo VM när vi inte hade material på topp inte tusan gick Kalla o Haag som var hopp på den tiden fram till Norskorna efter mål de första dom gjorde å sa att skidorna var dåliga dom höll jo modet uppe utåt
Varför fick inte Kalla gå ut samtidigt med Johaug det hade blivit nåt att skriva hem om. Tycket att damstafetten var roligare att se beroende på att det inte var lika svinkallt som under herrstafetten