Kalla ljusglimt i mörka Kuusamo
Det tog ett tag att få igång någon webb-sändning så jag missade alla kvartar och de flesta semifinaler. Men jag fick i alla fall se Kalla gå bra i finalen. Skönt att se att Björgen inte krossade helt utan fick slåss hårt mot Majdic för att ta hem det…
Som vanligt när det är tour känns vinsterna inte lika stora som när det är individuella lopp. Man börjar direkt tänka på morgondagen och med tanke på det ganska magra resultatet från svenskt håll blickar jag gärna vidare. Som någon av signaturerna påpekade tidigare har sprint-resultaten alldeles för stor del i totalsammandraget för damerna. Hur stor är egentligen chansen att någon av våra damer som inte var bland de 30 bästa lyckas placera sig högt i totalen? Jag skulle nog säga att de är chanslösa.
Är det någon som såg loppet som kan berätta vad de svenska herrarna sysslade med idag? Jag är besviken.
Emil Jönsson sa till Aftonbladet efteråt att kroppen kändes bra men att huvudet inte var med: ”Jag var som en passiv gammal tant.” Och på Twitter hälsar han:
”De 3 senaste åren här i Kuusamo har jag spytt ett år och sträckt ljumsken 2 år. Men i år är jag fortfarande hel och frisk :) en bra dag!”
Jönssons flickvän Anna Haag gick som ni vet inte vidare och på hennes hemsida berättar hon att hon är besviken. Riktigt besviken:
”Jag trodde verkligen att jag skulle gå vidare idag, tänkte att det var en bana som passade mig bra, med den rejäla uppförsbacken in mot mål och så. Men tänk så fel man kan ha!”
Maria Rydqvist är lika sur hon. Så pass att hennes blogginlägg går under rubriken ”Ctrl Alt Delete”, hehe. Till skillnad mot Haag klagar hon en hel del på förutsättningarna:
”När två minuter återstod till start och jag med ångest insåg att hela startrakan var helt igenblåst gick luften lite ur redan där. Jag tog en vända fram och åter över startrakan för att förbättra utgångsläget lite och lite bättre blev det men långtifrån bra. Ut från start diagonalade jag nästan hela rakan och ner i första backen var farten inte högre än distansfart. Ner i skogen var spåren helt ok men på målrakan rådde samma visa.
Ställningarna efter en etapp (damer)
1 Marit Björgen 2:06.5
2 Petra Majdic +8.8
3.Astrud Jacobsen +18.6
4.Charlotte Kalla +20.3
5. Madoka Natsumi +22.5
14. Britta Johansson Norgren +53.0
16. Ida Ingemarsdotter +55.3
18. Hanna Falk +55.8
29. Lina Andersson +1:09.3
47. Anna Haag +1:15.3
63. Sara Lindborg +1:20.1
67. Maria Rydqvist +1:21.7
76. Mia Eriksson +1:24.6
Hela listan
Ställningarna efter en etapp (herrar)
1. John Kristian Dahl 2:08.7
2. Sami Jauhojärvi +3.7
3. Alexey Poltoranin +4.2
4. Ola Vigen Hattestad +11.0
5. Andrew Newell +15.5
7. Emil Jönsson +18.0
12. Jens Eriksson +28.4
19. Mats Larsson +47.9
23. Jesper Modin +50.3
26. Calle Halfvarsson +52.9
36. Johan Olsson +1:01.4
53. Daniel Rickardsson +1:03.5
63. Marcus Hellner +1:05.1
76. Anders Södergren +1:06.8
Hela listan
Läs mer: DN, Aftonbladet 1 2
Kalla gör det bra. Även Majdic som hade mindre vila (Kan man inte fixa så det blir rättvist nångång?)än Björgen gjorde det bra.
Bland herrarna var det såklart en stor besvikelse att ingen klarade av att ta sig till final.
Ja det är precis detta jag klagat på i tre år. Varför bonus till redan starka åkare? Hur spännande blir det då?
Nej max 30sek på sprinten som det var 2007.
Ikke helt tema, men:http://www.youtube.com/watch?v=vYAr72ihoxM
Lite märkligt att damerna får lika många bonussekunder trots mycket kortare distanser resten av touren
Spårpatruller???
JA: Det kan man gott undra. På sprint kan man ju inte gnälla över logistik problemen som finns med att spåra längre lopp. Tycker också det är jättedåligt.
Jönsson och Mats Larsson hade ju täten på sin kvartsfinal när de vände neråt efter första backen. Sedan gled övriga fältet förbi svenskarna i utförskörningen, dålig taktik men även glidet såg ut att vara sämre än för exempelvis norrmännen. Tror Jönsson fick kämpa mer än nödvändigt för att ta sig till semi där.
Modin vurpade i första kurvan, Jens Eriksson gjorde en bra kvart, men kom efter i utförskörningen i semin, precis som Jönsson.
Om inte Hattestad hade behövt byta stav så hade det troligen varit dubbelt norskt i topp.
Undrar om Jönsson verkligen har någon chans i Oslo. Jag tycker att han springer för fulla muggar men det räntar inget. Sedan undrar jag hur han och Larson kunde bli rundade av hela fältet var det någon taktisk grej av Jönsson igen?
Jag hoppas jag har fel men det såg inge bra ut för Emil.
Jag tror en del av tanken med bonussekunderna är att rena sprinters ska gynnas av en seger. Men nu är de ju så att på damsidan är det även distansåkarna som vinner så det blir ju väldiga skillnader. Björgren har ju redan vunnit touren iom dagens seger om hon bara genomför loppen.
Hade hon även ställt upp i tour de ski hade totala cuppen varit avgjord.
Spåret längst till höger i uppförsbacken var ju tydligen det sämsta vilket de även visste om, då borde man ju se till att ha en bättre position så man slipper åka i det. Nja.. Tur att det är länge kvar till VM så vi hinner spekulera. =)
Är det bara jag som tycker att svenskarna hade dåliga skidor. Tex. Ingemarsdotter hade ju klart sämre glid. Några hade svårt att få fäste i uppförsbackarna. Men visst var det en del taktiska missar oxå. Tex. fel valda spår eller lägga sig bakom fel konkurent. Det går ju för fort för att kunna byta spår när man upptäcker misstaget. Sista kurvan in på upploppet var det ju oxå någon svensk som fick stopp.
Tycker att förutom Kalla, så skall vi ge en liten eloge till Jens Eriksson. Som lite turligt fick fritt fram när dom andra trasslade in sig. Är ju lite så som sprinten är. Att han sedan inte räckte till i semi är honom förlåtet. Spårrar honom säkert till nya tag. Han ser ju att det finns möjligheter.
Sedan så tror jag på att flera akterseglade svenskar i dag. Ändå tar sig in bland dom 30 bästa i sammandraget. Tex. Hellner, Haag, Rydqviat, Olsson och Rickardsson.
Alla kan väll inte vara bäst på sprint och dessutom bäst på distans. Få förunnat med Northug, Hellner och Cologna i spetsen.Petter får se till att bli frisk, Hellner får träna mer på klassiskt och Cologna får hålla sig på benen. Blir nog kul i fortsättningen.
För WC kan det vara bra om konkurenterna har lite försprång, poängmässigt, när Petter börjar jaga i spåret. Han kommer nog att vara riktigt hungrig.
Ryssarna visar inget av det som dom visade i Norge?
Måste spela in morgondagens tävling. Får bli Eurosport. Sändningen var riktigt bra och kommentarerna oxå. Han är bra Vacki. För visst var det han.
Reglerna verkar vara tillrättalagda för att skapa spännande herrtävlingar. Och tyvärr drabbar kanske detta damskidåkningen.
Surt det där med att först startande har så igensnöade spår. Hände Tobias Fredriksson förra året. De bara måste ha föråkare 1.30, 1 min och 30 sek dessa får väl gå av om de blir ikapp åkta. FIS skärp er!
Per: Fis tycker säkerligen att det är upp till arrangörerna att ordna det men nog fan måste det ju finnas några juniorer som kan släppas ut i sådana intervaller och åka för hemmapubliken som föråkare som du säger är det ju bara att kliva ur spåret om första åkare skulle komma ikapp.
Hur bra skidor har norrmännen i år egentligen? Jacobsen gled ikapp Haag i Kiruna, många ”okända” norrmän högt uppe på 10/15km.
Har Swix (som var svenskt från början!) gett norrmännen ensamrätt på fluorsmörjat? Kan tänka mig att de hemliga ingredienserna är torskrens, råolja och brunost…
Det är kanske bröderna Olsson som har lyckats ovanligt bra?
Jag tror att Norskarna ligger högre i form än övriga. Det är nog inte någon Norsk som satsar på TdS i år.
Så dom kan köra direkt på en formtopp. Och träna för en ny under TdS. Läste i NSD att Kalla absolut inte skall ha en topp före TdS. Så¨det blir nog jämnare framöver hoppas jag.
Tour de Ski kommer vara helt urvattnat. De borde bara köra tour de ski när det inte är mästerskap. Då skulle dess status höjas.
Tenk om Norge har funnet på noe nytt og genialt alà steinslip, det hadde vært fint det.. Reprise av vmstafetten fra 91 passer bra i februar!
Hanne: Provocera mig inte. Jag får ångest bara jag tänker på den stafetten. Är f*n värre än dom gånger vi åkt på genomklappningar.
Är faktiskt lite oroliga över norrmännens vallabuss. Deras material har sett ruskigt bra ut hitills.
Bröderna Olsson som fick så mycket skit under OS. Alla Norska motgångar var deras fel. Och alla framgångar var Skinnstads förtjänst.
Dom borde sluta veckan före VM.
Kallföre har dom helt klart fixat bra hoppas nu dom missar på varmare vallning.
Någon borde ta en bensindunk och tutta på bussen!! Närå, bara skoja.
Sverige hade en dålig dag vallarmässigt. Det visar kvalen och alla omköringar i framförallt kvartfinalerna. Jag tyckte att det blev bättre i de seanre loppen. Även Ryssland verkar ha haft riktigt dåliga skidor.
Norges vallarbuss verkar farlig. Otroligt synd att de lycakdes sno SWIX och vi är helt utan nu. Måtte det inte bli en ny period som 91–94 då du måste vara överlägsen för att slå en norrman i vissa fören pga stenslipningen.
Joel Burman: Sveige gjorde ju också en riktigt dålig laguttagning 91 när Ottosson inte fick åka första sträckan. Jag var även helt chockerad den gången av att Sverige kunde få stryk av Norge i en viktig stafett.
Är det någon som inte kommer att tippa Bjørgen som segrare i denna tour?
Överlägsna norska skidor: titta på (finns i GundeWassbergs youtube-kanal) efter
Stafetten i Trondheim 97, Norge glider ifrån åkare som ligger i suget efter.. vinner med 2 minuter och nånting utan att Alsgaard egentligen ”kör” på sistasträckan.
Nu ska jag pröva mina underlägsna skidor här: http://www.skidspår.se/stockholm/taby/taby-ip
Premiär med träningskidor i Sthlm för säsongen, kanske nåt för andra 08:or?
Slutt å skyld på dårlige ski, hvor langt ned skal dere synke egentlig? I dag var vi bedre enn dere, face it!
Neithiri: Va då? Lät ju så här var och varannan dag ifrån alla norrmän under OS. Bevisligen hade vi ju sämre skidor än er idag. Sen om det hade räckt till är en annan femma. Kalla kanske hade nått pallen.
Det var da ganske tydelig at skiene til svenskene var dårligere, når nordmennene rant fra i front.
Men jeg tror ikke Jønsson hadde vunnet likevel, han virket rett og slett ikke pigg nok i bakkene. Men han kunne i det minste tatt seg videre vil jeg tro.
Bra topp i Norge men herrsidan ser väldigt ihålig ut eller? Synd att inte Pajala har bättre form för denna mini tour hade passat henne som handsken.
Maria R:s uttalande är ett BEVIS för att masstart är det enda rätta. Indivduell start är allt för orättvist
Svegon: Lugna ner dig! Masstart är inte lösningen på allt. Skandalen låg i det faktum att det inte fanns några föråkare som körde före Maria.
En sak som slog mig under sprinten var jäk…. vad bra han var den där Kinesen. Hade han inte gått fel i sista kurvan hade han slagit Jönsson.
Dom kan vara på gång nu dessa 1.3miljarder Kineser.
Håller med Jönsson blev helt klart räddad av att han kinesen klantade sig.
Jon>> Håller med om att damernas bonussekunder borde vara ”hoptryckta lite pga kortare fortsättning tidsmässigt. :-)
Nethiri: det är väl ingen som har sagt att svenskarna hade dåliga skidor, utan att norrmännen hade lyckats väldigt bra: det är en stor skillnad.
Skillnaden är att Björgen vinner med 20 (2009) sekunder istället för 40 (2010). Ungefär.
Majoriteten av de andra åkarna hade nog lika bra skidor som svenskarna: alltså kan vi inte säga att Jönsson eller vem som helst hade vunnit bara om skidorna varit bättre, det är fullt möjligt att nån annan slagit till.
Hellner om dagens sprint:
http://www.marcushellner.se/2010/11/26/kampigt/
Kul med kinesen men han klantade sig verkligen. Heter han 清海 i förnamn? Betyder i sådana fall klart hav
Man kan inte ha mycket till karaktär om man som norrman tycker att andra skyller i från sig (vilket ingen ens har gjort i det här fallet).
Finns inga som är så blåögda som baggar (ja, jag generaliserar). Aldrig har de tapet till utlänningar för att de faktiskt var bättre…
Gjør som Northug, åka utan valla………………
Det blir en intressant startlista idag med namn som Johaug och Bauer som går tidigt och Björgen och Jauhoärvi i slutet. Kan bli krångligt för dumma tyskar att hänga med, men det är ju de som vill ha tourer.
Det är faktiskt en liten skandal att arrangörerna inte har krav på sig att ha föråkare när förhållandena är så där. Stort minus till FIS!
Ska bli intressant att se hur TV-produktionen ser ut idag, blir det en ständig bild på startgrinden och reklamen runt den eller blir det bilder från banan (jag misstänker att reklamköparna har inflytande här). Startproceduren är i princip helt ointressant och ska med dagens teknik läggas in i en liten sidobild på skärmen, det är mellantiderna som är intressanta. Det här gäller speciellt de korta loppen där de första gått i mål innan halva fältet startat. Vid en del tävlingar, särskilt i Italien, har man helt missat att visa någon eller några av de tre på pallen bara för att de envisas med startbilderna. Klart som tusan att många i TV-publiken inte fattar någonting och därför vill ha masstarter. Dåliga TV-produktioner av lopp med intervallstart missade man att dra upp i diskussionen med Capol (tror jag han heter) i Vinterstudion från Gällivare.
Hemma nation borde alltid ha minst en egen åkare först i spåret. Då kommer forakarna alltid göra ett bra jobb.
Tobbe H – var det inte så för några år sedan att startande åkare lades in i en sidobild? Från Gällivare nu i år var det ett evigt startare, värdelöst.
Per:
Så sant, men det ska in i regelboken att föråkare ALLTID ska ut. Oavsett förhållanden, för att undvika diskussioner. Jäkligt sömnigt av FIS, det enda de är alerta med är att följa TV-bolagens önskemål om masstartlopp och att införa tourer med märkliga bonusregler.
Eller så låter man tio av de lite sämre åkarna starta först innan det seedade fältet, förstår inte varför de envisas med att det seedade fältet skall starta först i sprintkvalen.
swestam:
Det är också en möjlighet. Men varför inte erbjuda SAMTLIGA åkare samma rättvisa förhållanden (så långt det går) och ha krav på föråkare vid FIS-tävlingar.
På tal om FIS. Kickan Randall och Sami Jauhojärvi (representerar de aktiva i FIS) har planer på att grunda en idrottarkommission inom FIS för att de aktiva skall få mer att säga till om. Projektet kom igång i Gällivare och kommer att framskrida i Davos och TDS. Planerna är att en skidåkare från varje nation skall bilda kommittén. De skall främst jobba för att FIS inför och bevarar tävlingsformer som idrottarna själva tycker om.
Bra initiativ tycker jag.
Frans:
Ett mycket bra initiativ. Som det är nu tror jag att TV-bolagen (eller pengabörsen skulle jag kunna skriva) har ett alldeles för stort inflytande.
I sprint tävlingarna kunde man ju göra som man gör i störtlopp. Där startar de seedade åkarna från startnummer 16 till 30. Då är ju spåren uppkörda och vi kan inte klaga.
Ser att Olsson startar dirket efter Teichmann. Jagar han ikapp honom på första varvet kan han få en fin resa andra varvet.
Frans, fick du reda på den infon? Låter otroligt bra!
Sterkt åk av Haag……..
Grattis Björgen, bra att du satte polskan på plats. Mycket imponerande åkt av Ida på en 10:e plats. Då bör startsträckan i stafetten vara klar: Ida, Haag, Rydqvist och Kalla i stafetten.
Kallas fremganger i klassisk denne sesongen er imponerende. Se opp for henne utover sesongen sier jeg!!
Grattis Björgen! Helt otroligt vad stark hon är. Överlägsen just nu i alla fall. Hoppas hon håller den här säsongen men lite jämnare får det gärna bli!
Väldigt bra insats av svenskorna! 3 bland de tio är ju fantastiskt. Bra att Haag kommit igång ordentligt.
Underbart! En blek sol, ryssföre med knirrig snö och indiv. star. Masstart är ingenting jmf. med detta.
Jag hade unnat Justyna att få vinna för en gångs skull. Ida, mycket bra
Polskan börjar komma igång. Hon är lite svårstartad men nu är hon igång.
Kalla 6sek från pallen lite synd men hon är på rätt väg helt klart.
Det blir spännande i morgon!
Mycket bra jobb av de finska TV-producenterna, missade nästan inget väsentligt. Däremot var de svenska kommentatorerna inte godkända, hade ingen nerv och lät som de refererade en gudstjänst och missade några åkare, bl.a. Ivanovas mellantid.
Välförtjänt framgång för Ida, hon var på gång på distans redan i fjol. Hon har sikte på en klassisk sträcka i stafettlaget och dagens lopp var en lång bit på den vägen!
5 km damer intervallstart är en riktigt kul tävlingsform! Synd att det inte är på programmet så ofta. Ingemarsdotter knep startsträckan i stafettlaget.
Oskar, det var Jauhojärvi själv som berättade om det i intervjun efter loppet igår.
Vacchi är bra som vanligt på Eurosport. TV4 orkar jag inte lyssna på många minuter..
19,5 minus i kuusamo………………….
Langenn är en vintersport…
Ja stemmer det. 11 norske løpere har trukket seg i dag pga kulden, hovedsaklig de som sliter med astma etc.
Bare 4 normenn på startstreken! FEGT………………..
Känns skönt att ingen av svenskarna bangar i dagens tävlingar till skillnad mot framför allt norrmän/norskor och ryssar.
Dessutom, måste inte Johaug vara dagens stora besvikelse?
Tor, men de norska sprintherrarna bangar väl inte pga kylan, de hade ju i förväg bestämt att åka hem idag.
Swestam: håller med. Vad har hänt med Johaug? Hon började ju säsongen så bra.
5km är lite för kort för Johaug. Är aldrig riktigt vass på sträckan även om det var lite i underkant idag.
Vacchi är suverän på eurosport. Synd att han inte har en sidekick men han brinner verkligen för alla åkare som gör ett bra lopp inte bara svenskarna.
Klarar inte av att lyssna på Larsson som försöker dölja sin Luledialekt…
Rickardsson vinner idag!!
Eller inte… Håller Jönsson??
Vacchi är verkligen kanon kommentator. F*n bättre än Hård och blomman.
Jönsson startar först imorgon
Fina lopp av Jönsson och Rickardsson, ok av Hellner och Olsson. Sex svenska herrar bland de 26 bästa visar ändå på fin bredd.
Riktigt bra svenskast och då åkte inte Mats Larsson bra idag.
Svenskdag skall det naturligtvis vara :)
Vacchi har bättre koll på egen hand än Hård/Blomqvist tillsammans. Imponerande.
Haag på Twitter efter dagens lopp:
8 place today. Good race, but to long after the top three. Looking forward to the ”hunting” tomorrow. 17th in the overall, 20sec to top10!
Jönsson är ju grym :o :o
Lär han skig bara att disponera loppen bättre är han en ju en given kandidat till förstasträckan i stafettlaget
Modin blev omtalad som en sprinter. Han var väl 25a eller något sådant på 15km klassiskt i Kuusamo för ett år sedan. Det borde kommentatorerna känna till.
Annars tycker inte jag att TV4:s kommentatorer är så hemskt dåliga som en del av er skriver. Betydligt bättre än Karlsson/Jonsson.
Alexander/ jo, precis så dåliga var dom. Problemet är ju att de jämförs med Hård, Blomqvist och Popsen som är så folkkära. Det är i det närmaste ett kamikaze-uppdrag att försöka konkurrera med dem. Finns liksom bara en utväg. Enda chansen till att undslippa kritik hade varit om de verkligen varit otroligt bra, som exempelvis Vacci på eurosport. Men det var de verkligen inte. De hade exempelvis ingen koll på att Jonsrud Sundby inte åkte, vilket jag här hemma visste flera timmar innan loppet ens startade. Jaja, det var mitt ”hata TV4-inlägg”. Nu ska jag inte skriva mer om det.
Trean Rickardsson vil höja köldgrensen. Han tycker at det her er gränsfall…….
Fjantingt att de vill höja köldgränsen! Vi kanske ska köra tävlingarna på Mallorca också?
Det här är en vintersport, åkarna får anpassa sig efter förutsättningarna. Kan aldrig tänka mig att Vassberg klagade när det var 20 grader kallt.
För övrigt dåligt av Hellner och Olsson att vara 30 sek efter Cologna på 30km. Det håller inte.
Finns världscup på rullskidor om man inte tycker om att tävla på vintern…
10 km menar jag såklart.
Gabriel: Köldgränsen finns ju av en anledning, man känner inte av kylan under loppet, det finns risk för förfrysningsskador.
10-12 plats, 30 sek efter i november på Olsson/Hellner är väl helt perfekt, det är ju inte nu de ska vara i toppform.
JA: Håller med dig i teorin, men börjar vara lite jobbigt att alla medel resultat i nuläget skylls på att vi inte ska vara i form förrän i Kollen. Resonerar inte alla åkare så? Tänk om deras grundkapacitet bara är bättre?
Kanske det, vi får väl se på VM. Men det är ju alltid trevligt att diskutera. Andra som verkar för långt från någon sorts toppform är ju tex Södergren och Lina Andersson… Där är jag mer skeptisk. 10-12:e plats är ju en hyfsad placering enligt mig. 3 sekunder snabbare per km fattas till segraren, inte mer. Bra av Hellner, ok av Olsson.
Olsson sa ju i intervjun att han inte gick för fullt.
GurraG: Motiverade han varför han inte gick för fullt? Känns ju osmart att spara på krafter när man har ett dygns vila till nästa lopp.
Det är väl snarare osmart att tömma sig när det är minus 20. Tror inte Jönsson orkar vara med så länge imorgon. Motiveringen för att inte gå för fullt lär ju vara kylan och fokus på att komma i form inför VM. ;)
” Johan medgav att han inte körde för fullt, även om han åkte in bland de tio bästa.
– Det var ett bra tillfälle att testa hur kläderna fungerade. Jag gick inte för 100 procent, sade tiondeplacerade Johan Olsson till TV4 om att tävla i nästan 20 minusgrader.” http://www.langd.se