OS: Teamsprinten
Onsdag 21 februari kl 09.00 (semifinaler) 11.00 (finaler):
Teamsprint fristil
Damer (åkordningen ej offentlig än):
Charlotte Kalla
Stina Nilsson
Charlotte Kalla kör teamsprinten med Stina Nilsson och petar Falken som nu skickats hem (Expressenlänk). Man tycker synd om Falken men Kalla är bättre när det kommer till teamsprint, som kräver mer uthållighet. Ida Ingemarsdotter är reserv. Paret som kör bör ta medalj. Får troligen köra mot Falla och Björgen. Det kan gå hur som helst!
Herrar (åkordningen ej offentlig än):
Calle Halfvarsson
Marcus Hellner
Det diskuterades här om Oskar Svensson skulle få chansen men ledningen valde Halfvarsson och Hellner. Medaljchans? Ja, den finns!
Med reservation för ändringar. Länkar:
OS-arrangörerna
SOK:s webbplats
Startlista damer
Startlista herrar
Vad tycker ni om att Falken petades och skickades hem? Var beslutet rätt? Borde hon vara kvar på plats? Jag tycker det men stämningen kanske blev extremt grinig och bättre att göra så?
Jörgen
Hon borde ha varit kvar som en mycket stark första reserv. Vad händer om Stina eller Kalla insjuknar eller känner av någon skada? Vi har ju Ida och Dyvik men Falk skulle nog gå före dem om någon måste kastas in. Falk är en av världens bästa sprinters och skulle klara teamsprinten bra och skulle ta en plats i alla länders lag utom Norges och Sveriges.
LarsW: Därför som jag misstänker att stämningen blev ”giftig” efter att åkarna fått beskedet, hade gärna sett henne vara kvar, dels som reserv/alternativ på plats och dels för att stötta de som får åka. Falkens tränare Niklas Grön bråkade redan innan då hon petades till långa stafetten. Nu var ingen av oss flugan på väggen där så vi kan bara gissa.
Ida är ett bättre alternativ än Falk. Oavsett är medaljen körd om inte Kalla kör. Rätt att skicka hem Falk.
Vad tror ni om herrarna – vilka får åka? Blir det Halfvarsson och Hellner?
Jörgen
Skulle gärna se Oskar i laget. Tror han är den ”hungrigaste” åkaren vi har. Och Calle med honom.
Oskar går från klarhet till klarhet. Stabil. Minns hans fina sprintstafett i fristil förra säsongen ihop med Westberg. Har en bra fart och uthållighet. Tillräcklig erfaren. Hungrig vilket få av herråkarna är.
Jag är inte så säker på att hon var första reserv.. Tror ledningen är väldigt osäker på hennes uthållighet.. tittar man på sprint tävlingarna på tuffare banor i år har Falk varit i en Final och den orka hon inte heller riktigt bra i.. distans loppen på WC nivå har heller inte varit så förtroende givande att man kan lite på att hon okar en teamsprint…
Jag skulle ta ut Iversen. Inte Sundby.
Om vi skulle ta och prata lite om Hellner? Han var en av världens bästa på 15 km fritt och skiathlon (olympisk mästare 2010 och silver 2014) samt sprintvärldsmästare i Holmenkollen 2011.
Men det är han inte längre. Denna utveckling har kommit lite i skymundan då Olsson klev fram istället som den stora svenska stjärnan på herrsidan. Vad beror det på? Det är tråkigt för vi vet vad Marcus är kapabel till när han är topptränad och i sin bästa form.
Jossa: Samtidigt höll ju Falk två omgångar längre än Ida i sprinten (kvart och semi) och orkade banan bättre än henne även på distansloppet i skate. Bedömningen av vem som är reserv är ju alltid i relation till andra som är aktuella.
Det står helt klart mellan Hellner och Svensson. Svårt val. Uthållighet vs. motivation. Jag tror dock att Hellner också skulle känna hög motivation i vad som blir hans allra sista OS-framträdande om han planerar att stå över femmilen. Så Hellner trots allts.
Jan: Medalj är inte alls körd om inte Kalla åker. Men du kanske menade guldmedaljen. Ida är världsmästare i teamsprint tillsammans med Kalla, även om det är några år sedan, så hon räcker långt tillsammans med Stina också.
Det är skillnad på att ha uthållighet i sprint lopp efter lopp jämfört med sprintstafett. Skulle ändå välja Falk. Ida har sina bästa år bakom sig.
Jörgen: Flera åkare i svenska landslaget har stagnerat långsamt. Hellner, Rickardsson, Haag, Jönsson, Ida. Hellner borde fortfarande kunna vara med däruppe tycker man, precis som jämngamle Cologna. Jag tror att det beror på att de inte har hängt med träningsmetodmässigt. De utvecklar sig inte som många andra. Om nu Hellner är svag i klassiskt och stakning, varför tränar han inte på det så att han blir konkurrenskraftig i åtminstone skiatlon? Som det är nu har han blivit en halv skidåkare. Tidigt i karriären kunde inte Kalla konkurrera i skiatlon/klassiskt. Hon ändrade medvetet på det och nu är skiatlon nästan hennes starkaste distans i mästerskap.
Rickardsson borde sluta efter säsongen tycker jag. Han är för gammal och saknar motivationen upplever jag.
Haag borde ha något år kvar i kroppen men tycks också stagnera samtidigt som en ny generation stormar fram och tar plats. Testa nya träningsmetoder och bryt mönster inför nästa säsong, tänker jag.
Ida höll hög nivå under flera säsonger, men har tappat de två senaste upplever jag. Hon är ofta rätt uthållig numera (dock inte på OS där formen tycks ha dippat) men inte tillräckligt för att konkurrera på distans. På sprint är hon ofta långsammast i starten och går alltmer sällan till final. På stadssprintar är hon chanslös. Om banan i Seefeld blir densamma som på för-VM har jag svårt att se att hon skulle konkurrera där. Det blir svårt för henne att ens bli uttagen till VM nästa år tror jag. Konkurrensen är så stor på damsidan.
Jönsson verkar sakna motivationen. Kör en sista säsong och försök ta revansch på dig själv (om kroppen håller, vilket möjligen är problemet för honom) tycker jag där. Det finns ju fortfarande helt klart något i kroppen om den är hel.
Konkurrensen i toppen på herrsidan är brutal och den fylls på med nya åkare hela tiden. Hellner har ändå varit i toppskiktet sedan 2010, dock aldrig någon dominant utan mer en ”rätt dag” åkare. Det är väl i stort sett bara Cologna och Sundby från samma period som fortfarande står sig i toppen. Sedan har Hellner inte alls fått till de senaste säsongerna på ett bra sätt, hade nog större förhoppningar i år än förra året.
Men det är ju känt att landslaget förändrat träningen för att försöka minska antalet sjukdagar. Möjligtvis har man missat lite i balansen på intensitet ändå.
Jag saknar glöd i Hellner när han intervjuas.
Skulle nog ändå sätta Hellner och Halfvarsson på teamsprinten. Tyckte de gjorde bra 15 km fritt och stafettsträckorna i uselt läge var ju av bra klass.
Nej Oskar går före Hellner för mig.
Per: Haag lyfte sig ändå rejält förra året, i år var hon bra på gång tills hon belasta för hårt blev för ivrig väl? bara lite ändringar där så kan hon hitta tillbaka till de hon hade på gång 2017… Ida kanske borde satsa mer mot distans nu farten verkar saknas i sprint i år och tycker VM banan nästa år passar henne rätt dåligt med en snabb avslutning.. Jönsson helt enkelt för mycket skadad och tveksamt om han kan hitta till baka och en VM sprint i fritt nästa år passar han rätt dåligt distans satsning mot stafetten och 15 km ? Rickardsson tycker jag ändå gjort de bra förutom OS stafetten där han var bortvallad så har han i några lopp i år presterat klart bättre än jag trodde han hade kapacitet för speciellt då in tds där jag imponerades av några av hans lopp och han klättra ju väldigt bra så något finns ju ändå i kroppen
Tittar man på andra länders landslags åkare så finna de rätt många åkare som haft svårt i år få till de komma upp i kapacitet dom haft innan har många varit för ivriga att träna på för hårt när de varit OS år velat för mycket..
Går ju att vända trender med samma tränare helt klart bara titta på Kalla som gjort de två gånger om med Ingesson skulle jag säga efter svaga år har dom vänt bra på de
Hellner -Svensson får min röst. Tror gammelgubben med rutin och erfarenhet och ungtuppen med hunger och respektlöshet kan sporra varandra bra. Halfvarsson är ju given på pappret, men han utstrålar ingen som helst glädje eller trygghet.
Teamsprint på mästerskapen är hårda bud gäller att vara åk stark.. håller Heller väldigt högt sträcka 135 borde passa han bra lär bli en hel del distansåkare där som kommer hålla farten…
minus för Svensson är att han är väldigt oprövad nu ska man åka semi och final på en rätt tuff banna har han verkligen den uthålligheten..
är heller inte övertygad att Calle har de men han var ändå 9 på 15 km och en okej stafett sträcka
Damstafetten:
Det var rätt att skicka hem Falk. jag ser henne som ett bättre alternativ på den långa stafetten än i teamsprint. Utprägla sprinterns som Falk, Petersson funkar inte i en teamsprint på en tuff bana, då krävs distanskvaliter på en annan nivå.
Med det sagt hade jag ändå tagit ut samma lag som Grip gjorde till stafetten.
Hade Falk gjort en bättre sträcka än Haag gjorde? – antagligen. Men även om Kalle bara haft några få sekunder att ta in på sin sträcka är det långt ifrån säkert att hon kunnat skapa större lucka till Ebba för det.
Man får mycket större utdelning för sin kapacitet när man jagar än när man ska gå ifrån.
Sprintstafettlaget herrar:
Jag tycker Hellner ska åka. Jag tror också han är motivderad då det är hans sista rimliga chans till en OS-medalj.
Som avslutare är det jämt skägg mellan Oskar och Calle, den som känts piggast ska åka.
Sok skickar alltid hem deltagare som tävlat färdigt. Det är praxis. Enbart klickjägarrubriker som försöker få detta till något annat. Sjöström fick checka ut direkt från OS byn efter att hon simmat klart i Rio och ombesörja eget boende andra veckan för att titta på friidrotten i os.
Detta är en bagatell.
Tycker nog att våra svenska gossar visar för mycket dålig attityd efter loppen. Lite mer snus under läppen skulle inte skada om bildspråket går hem i lättmjölkens rike.
Svensson är en mycket lovande kille men Hellner-Halfvarsson är givna för mig. Det är mycket härliga och utslagsgivande banor.
Det ska bli mycket spännande att se Kalla och Rickardsson på långdistanserna. Kalla har aldrig fått till en riktig fullträff på en 3-mil men nu är det ett ypperligt tillfälle. Jag har inte kollat några odds men hos mig är hon favorit. Kanske kan man få ett hyggligt odds.
Martin
Det lite märkliga är ju att hon anses ha tävlat klart. Teamsprinten har ju inte varit och där är hon ju mycket tänkbar som en stark reserv. Men tydligen anser man att en OS-femma inte behövs ens som backup. Känns lite sådär, faktiskt.
Svensson är säkerheten själv. Inte så oerfaren som många säger.
Harald: hur motiverar du att han är säkerheten själv? och att han inte är så oerfaren ? han är åkt en team sprint i WC på en betydligt lättare banna än OS bana är..
Min erfarenhet av teamsprint är att de krävs väldigt bra distans egenskaper därför…
Undra hur USA tar ut laget Diggins given sedan har dom en av värdens bästa fristil sprinters Caldwell men inte så givet att hon får chansen.. Randell har skejtat bra och Bjornsen är åkt starkt men kanske inte i topp form
Martin: Det du tar upp är det ingen som ifrågasätter utan värderingen ATT Falk inte är reserv på teamsprinten och att hon därför åker hem istället för Ida och/eller Anna Dyvik som båda är kvar.
Calle ska nog inte åka mer då han inte gör sitt bästa. In med Hellner och Peterson. Det blir kanske en tredje/fjärde .
Att Falk inte blir kvar är naturligt då hon inte kunde ta att hon sidsteppades på långa stafetten.Man måste klara motgångar om man åker i ett lag.
jossa: Han har åkt mycket sprint i övrigt i WC. Bra på distans i klassisk stil. Känns absolut stabil. Och bra skalle.
Harald
Bra distans i klassisk stil kan väl stämma men du vet väl att sprintstafetten avgörs i den fria stilen?
Harald: Jag tycker de är stor skillnad på sprint och team sprint speciellt på mästerskapsbanor..kan tänka på att Nöckler som inte är någon bra sprinter klarat sig mycket bra i teamsprint dom senaste mästerskapen säger en del om tävlingsformen
Bra på distans i klassiskt nja tveksamt om han är de mot dom absolut bästa och nu handlar de om att möta dom absolut bästa i en tuff tävlings form…
Skandinaviska cupen uttagningar klara:
Maja Dahlqvist
Evelina Settlin,
Maria Nordström,
Emma Wikén,
Linn Sömskar,
Moa Molander K
Frida Karlsson
Johanna Hägström
Karl Johan Westberg,
Anton Lindblad,
Filip Danielsson,
Björn Sandström,
Johan Häggström,
Gustav Eriksson,
Jacob Nystedt,
Leo Johansson,
Självklart är stafetten i fristil. Men ärligt talat gör Svensson ett mycket tryggt intryck i princip varje gång han åker.
Apropå Nordström skulle hon kanske fått följa med till OS för inhopp . det hade varit optimalt men SOK ville nåt annat. Synd!
Det är stor skillnad på sprintstafett och sprint.
Tack och lov är de gamla idéerna att sprintstafetten är reserverad för sprintåkarn ett minne blott
Jag tycker sprintstafett ska vara kortare. Mer anpassad för sprintåkare.
Harald: Tycker du verkligen han gjort de? och speciellt i fritt som de gäller nu? visst formen är de nu helt klart men frågan är vad de räcker till mot tufft motstånd i fritt och tuff banan samma gäller även för Calle inte helt övertygad hur han fixar de just nu
Vi får se. Gillar dock inte att det är tuffa banor.
Harald
Håller med. Nu är det i för hög grad uthållighet som premieras i stället för extrem snabbhet på kort sträcka. Skulle också gärna se en superkort sprint vid sidan av den nuvarande. Ungefär som att det i friidrotten finns 100 m, 200 m, 400 m etc och sedan medeldistans ich långdistans.
Nu måste Grip bort maktfullkomlig, orättvis,usch
Först mobbas Maria Rydkvist ut
Sedan dissas Maria Nordström en tjej som sakta men säkert gör framsteg för var säsong till fördel för en åkare som har varit på väg utför i hur många år som helst …o givetvis har totalfloppat i OS men Grip är nöjd med henne tyckte hon gjorde en godkänd klassisk del på skiaton o en bra stafettsträcka
Nu behandlingen avHanna både i VM o OS hoppas hon kan skaka av sig det här …
Christian: ta de lilla lugna nu Nordstöms fem bästa WC lopp i år är 5 17 19 20 28 så svårt få den raden till att de är något självklart att hon ska vara med i OS… pratar du skit om Haag igen så har hon rätt mycket bättre resultat än Nordström senaste säsongen och även förra..så du menar att Haag var på väg utför förra säsongen ? hon har då i år klart plus på Nordström så svårt bättre en som oftast är bättre än den andra..
Haag- Nordström distans 7-1
Haag- Nordström sprint 2-1
Christian: nu kommer du väl tycka jag försvarar Haag och ja nu gör jag de för given i OS truppen var hon de går inte snacka bort och hon var faktiskt bra förra året de går heller inte snacka bort med skit snack om utför flera säsonger är men VM femma sin bästa VM placering någonsin är man inte på vägutför … och som du vet hade jag INTE tagit ut henne i OS stafetten men jag hade inte heller tagit ut Falk utan Ida…
Kalla-Nilsson självklart lag. Reserv Ebba Andersson. Sprintstafett är inte sprint utan här gäller det att hålla i 6 rundor.
Hellner-Halfvarsson. Reserv Oskar Svensson
Falk åkte 10 fritt och varefter 6,2 km ca en minut efter Östberg. Förstår inte hur Falk kan tänka att hon skulle få åka efter en sån miss.
Tror knappast Falken känner sig petad från just sprintstafetten när Kalla och Nilsson ska åka den. Att hon åker hem är snarare för att det är slut på lopp för henne, någon tremil ska hon ju givetvis inte åka och världscupen går vidare med sprintlopp om mindre än två veckor. Alla som tävlat färdigt åker hem så fort som möjligt, finns inget självändamål att vara kvar i OS-byn.
Givetvis är det surt för henne att bli petad tre av tre möjliga gånger senaste två säsongerna, ifjol i båda stafetterna och i år i stafetten. Hon har bränt (minst) två mästerskapsmedaljer, medaljbonusar, sponsormöjligheter m.m. Inte konstigt att hon är bitter, det är ingen här som skulle vilja bli berövad en stor löneförhöjning man tycker man gjort sig förtjänt av.
https://www.ski-tv.no/statoil-nc-langrenn-scan-cup-granasen-23-25
Här har ni länk till helgens scan cup i Norge till helgen. Norska skidförbundet sänder. Bra va! Nu får vi se Frida Karlsson tampas med jämbördiga, hoppas hon har kvar j-vm formen.
Jossa..kikade lite ang Haag i utförsbacken ..VM—OS—wc snittplaceringar år09—10 snitt 9a 10—11 snitt12 då var hon bra sen hoppade jag några år kollade 13—14 snitt28 man kan ju undra hur hon kunde få åka till OS 14
15—16snitt27 16—17 snitt15det bästa och ända år sedan hennes glans dagar som är godkänt o i år är snittet 23 så nog känns det som det går utför hade varit roligare att få se ett nytt ansikte i OS istället för Anna o nu med facit ännumera sen en rättelse sprint Anna vs Nordström i år2—2
Påfallande att skidskyttelandslaget har lyckats så bra med materialet i varje lopp medan det varit upp och ner för längdlandslaget. Pratar de inte med varandra? https://www.dn.se/sport/sa-fixas-skidskyttarnas-dromglid-litar-blint-pa-dem/
Peter
Frida hade kvar och kanske till och med spetsatformen ytterligare i helgen (höjd som det var på VM kan vara formdrivande). Tror mycket väl hon kan vinna minitouren eller åtminstonde prestera bra på klassiska halvmilen.
Om Falk vill åka stafett och sprintstafett i framtiden bör hon träna på ett annat sätt. Nu blir hon påhejad av massorna som gör henne en björntjänst. Förra VM var hon inte ens aktuell för stafett utan borde varit nöjd med att få åka 10 klassiskt då både Ebba och Wiken kunde gjort det bättre.
Det är också löjligt att kräva en stafettplats efter en plus 20 placering i svag konkurens. De som tror Falk gjort det bättre än Haag bör jämföra hennes distansmeriter mot andra åkare på sträcka 1 och lägga på sedvanlig vägning och otaktisk åkning. Med det sagt så är jag inte överdrivet imponerad av Haag eller svensk skidåkning i allmänhet när vår femte bästa distansåkare presterar så illa på ett mästerskap efter fin försäsong och fria händer för uppladdning i Januari. Vi har ju haft en hel del talanger de senaste åren…
Nej, jag tror inte det blir medalj om Ida av någon anledning kör istället för Kalla. Precis som på VM blir USA och Ryssland svåra att följa för Ida. Chansen finns men trenden är att Ida försvagas på just denna gren. Dock visade hon i Dresden att hon fortfarande är bättre än Falk. Dyvik är förmodligen även hon ett bättre alternativ än Falk.
Det finns en stor skillnad mellan Nordström och Haag om man ska göra en jämförelse vad gäller statistik. Det är att Haag kan välja och vraka vilka världscupstävlingar hon vill åka i och kan åka när hon känner sig i form.Det gäller inte för Maria och flera andra som man gör jämförelser med.Sen är statistik väldigt trubbigt. Ta tex en åkare som försöker rycka i ett masstartslopp och nästan lyckas men blir upphunnen på slutet och får en sextonde plats och sen jämför man med en åkare som försöker maxa sin placering och söker ryggar och hamnar på femtonde plats.Vilken åkare är bäst i det läget med mest potential? Vem ska man ta ut till ett mästerskap? Statistik som visas här på skidpepp ger aldrig hela bilden.Man måste se loppen
Christian: kan bjuda på 2-2 även om jag har svårt räka inställda tävlingar som men bedömde orättvisa..
så du menar att man ska ta ut ett nytt ansikte med betydligt sämre resultat för att de är roligt? är som att sänka din län och ge någon nya med betydligt sämre meriter erfarenhet betydligt bättre för att de är roligt med ett nytt ansikte
Sedan skulle jag säga att Haag sitt förra året var 12 på distanslopp i VM och WC förra året alltså internationella distans lopp.. tycker inte de blir relevant att räka sprint lopp..
Vad har Falk för snitt förra året om man räknar alla lopp 16-17?
Men klart du skulle ju peta henne till förra VM fast hon då hade 3- 4 topp 10 resultat som senaste WC res innan VM säger väl en del om hur du ser på Haag
Men snälla Jan falk va väl före Ida typ alla tre varven i Dresden växlade då som tvåa och sen att jämföra 10 km intervallstart med 5km masstart är ju inte ett dugg relevant är man 5 i sprint på OS när alla är toppade då är man bra klara man 4tuffa lopp under 2t tid så klara man 5km masstart
KarlP: Nordström har väl åkt väldigt mycket WC i år så nog borde hon varit rätt bra förberedd.. sedan statistiken ljuger inte vi kan ta bort masstarts loppen men de gör ju knappast statistiken bättre för henne mot Haag..
Tror du inte man ser loppen?
Christian: hur bra klara Falk alla 4 lopp i Finalen var hon rätt slutkörd tappa rätt mycket tid mot dom bästa.. och med ännu ett 10 km lopp i kroppen är jag tveksam till hur hon skulle orkat stafetten därför hade jag tagit ut Ida som läget blev..
Jossa
Nordström åker dom loppen hon blir uttagen till det är ingen cherrypicking
Jo Karl håller med dig
Jossa men väderförhållandena var väl inte så jämna i ruka heller
Falk är bättre på intervallstart än masstart.
Masstarter avgörs i backarna, intervallstarterna i lätterängen.
Christian: Ida var snabbare varenda sträcka än Falk i Dresden.. och växla före 2-1 Ida var etta till växling två gångar Falk ingen…hur fick du de till att Falk var före alla varv?
Var inget fel på vädret i Ruka båda höga och låga start nr tog sig vidare och var inget snack om att genomföra tävlingen
Nordström har ändå haft chansen att prestera bättre så hade de räckt är inte Haag fel att hon inte har gjort de.. hennes rad håller inte i jämförelse har man sådan minus statistik mot någon då kan man inte gå före
Man bör nog kolla upp loppen man relaterar till innan man skriver om dom som Dresden och se hur de såg ut… jag har då en klar bild nu när jag såg de igen..
De som var lite oroande från den är hur Stina sätter sin fristil i hög fart och nu på OS kommer de handa om hög fart från toppen av backen till mål
Är jag verkligen ensam om att tro/tycka att Ebba Andersson är tredje bäst i OS-laget på att åka 6 långa intervaller i fristil? Damfältet kommer spricka upp ganska fort. Norge/Ryssland/USA/Sverige kommer dra upp tempot och då är det inte så många som halar på i mer två rundor. I semifinalen är det oftast bara 2-4 bra lag med.
Jossa: Du borde få jobba på TV-sporten och hitta detaljer och statistik.
Ruka, Dresden intressant hur det blev aktuellt i diskussionen om OS.Det har jag lagt bakom mig för länge sen.
Alexander: Ja, faktiskt. Ebba skulle kunna vara reserv. Trist att distansåkare gynnas av tuffa banor på teamsprinten.
Nu unnar jag en medalj till Jessica Diggins i teamsprinten!
Frågan är dock vilken fler än Diggins som har kapaciteten att åka både kval och final?
Tror det blir Kikkan Randall… Caldwell såg trött ut i stafetten (dock i klassiskt)…
USA och Kanada behöver lite framgångar nu så vi för lite mer internationell uppmärksamhet runt vår nordiska skidsport…
Jag tror RUS med Belarukova och Nepraieva blir svårslagna på onsdag!
Mitt tips damer:
1. RUS (AOR)
2. Sverige
3. USA
4. Norge
5. SUI (Graaff & Siebenthal)
Herrar:
1. NOR
2. RUS
3. FRA
4. CAN
5. SWE
Tycker vi kör Halfvarsson/Svensson och Kalla/Stina…
Det är nu klart att det blir Hellner och Calle.
Om det blir dessa lag så är det de rätta lagen. Jag har tidigare faktiskt varit liiite tvekande inför Kalla men där finns ingen som helst tvekan längre, det finns ingen som utmanar. Dessa banor är ju utmärkta, breda och utslagsgivande och relativt enkla utförslöpor (som även Kalla klarar!). Nästan inga incidenter öht. Banorna passar våra lag bra, speciellt tjejerna.
Sverige knapp favorit på damsidan. Killarna har en liten medaljchans.
Har uppdaterat infon i inlägget ovan nu till endast de två uttagna herrarna. Då är tärningarna kastade, må de rulla de våras väg nu. Expressenlänk 1 om uttagningen. Oskar Svensson är förste reserv på plats.
Kalla uttalar sig inför sprintstafetten: ”Om det är hon och Maiken så känns det lugnt” (om Stina), kanske onödigt att ge det norska laget tändvätska, det brukar hon inte göra? :) Expressenlänk 2
Alexander: Jag tror 95% av alla som seriöst följer längdåkning inser att distansåkare är överlägsna på sprintstafett, det finns en liten klick högljudda som inte vill inse det.
Tyvärr tog det 8 år längre än det borde ha gjort, men inte så konstigt när t o m landslagsledningen (Jönsson Petersson i sochi) och hela expertisen på SVT inte fattade utan drömde sig kvar i Turin-formatet.
Sen håller jag med om att det borde anpassa mer till sprinters, men det är en annan diskussion.
Man kan ju säga att det inte är så konstigt att herrarnas generationsväxling går som den går, när de inte har ballsen att satsa på den som har gjort den bästa prestationen och har bäst placering av de svenska herrarna OCH är den enda som lyckats med sin form! Titta på skidskyttelandslaget, vågar peta Lindström trots mest rutin och stigande form. Oskar Svensson skulle ha fått chansen i sprintstafetten!!!
Nu finns de ju så klart undantag vissa sprint åkare har klart team sprint bra men då oftast ihop med en bra distansåkare Pellegrion brukar klara de riktigt bra ihop med Noeckler…även Kriukov är en sprinter som varit bra i teamsprint..
Men i Svenska lagen är de oftast en som varit svag av dom två.09 Mats Larsson 10 Petersson 11 Modin 14 Jönsson 15 Petersson 17 Petersson är dom som varit svaga..
Svensson är en sprinter som har egenskaper som också håller i teamsprint.
Jag gjorde en sammanställning av svenska platssiffror på de distanser som hittills har körts på OS för 2018, 2014 och 2010. Ser ut enligt nedan.
Damer skiatlon
2018: 1, 4, 11, 32: snitt 12
2014: 2, 9, 19, 38: snitt 17
2010: 2, 8, 41, 52: Snitt 26
Herrar skiatlon
2018: 12, 14, 17, bröt. Snitt 21 (räknade med platssiffra 40 för Calle)
2014: 2, 7, 9, 13. Snitt 8
2010: 1, 3, 10, 23: Snitt 9
Damer sprint
2018: 1, 5, 12, 13. Snitt 8
2014: 5, 10, 14, 51. Snitt 20
2010: 4, 10, 15, 29. Snitt 14,5.
Herrar sprint
2018: 5, 9, 13, 27: Snitt 14
2014: 2, 3, 6, 17. Snitt 7
2010: 7, 11, 18, 19. Snitt 14
10 km damer
2018: 2, 13, 21, 34. Snitt 18
2014: 2, 11, 15, 18. Snitt 12
2010: 1, 4, 24 29. Snitt 14
15 km herrar
2018: 8, 9, 11, 19. Snitt 12
2014: 2, 3, 10, 15. Snitt 8
2010: 4, 11, 22, 25. Snitt 16.
För damerna syns den högre nivån på sprint jämfört med 4 år sedan tydligt (dock fall på Hanna E 2014). Damer distans är det i genomsnitt bättre i skiatlon men sämre på 10 intervall 2018 jämfört med 2014. Sannolikt återspeglar det hur de lyckades med materialet på individuella distanser snarare än att damerna blivit bättre på just skiatlon.
För herrarna syns den försämrade nivån jämfört med 2014 på alla tre distanserna: skiatlon, 15 km och sprint. För herrarna är det dock inte en försämring i sprint jämfört med 2010, trots Thorns fall. Även för 15 km är snittresultatet bättre 2018 än i Vancouver.
OAR har Alexander B men vem åker med honom?
Per: Imponerande sammanställning. sedan hade Olsson en fel åkning som kosta fem placeringar
Harald: Spitzov, men med Välbes uttagningar vet man aldrig.
Ss: Oskar är bättre i klassisk och tog helt slut i finalen, hur visar det att han skulle ha kvaliteter att klara 6 långa maxintervaller inom 2 timmar?
Tack Per! Snyggt jobbat och väldigt informativt. Ser du någon skillnad mellan klassiskt och fristil i din genomgång?
Harald…. Denis Spitsov…. og A Bolsjunov skal prøve seg mot Klæbo på sisteetappen…
Thorrez
Helt rätt lag med Hellner/Calle. Tror Oskar hade kunnat gjort det bra också och missvisande att säga att han inte skulle klara det på grund av finalen i sprinten som han inte riktigt orka. För som alla vet eller nästan alla vet så dom som går vidare från semifinal 2 är i de flesta fall chanslösa i en final på grund av den korta vilan mellan semi och final.
LarsW: Tack, den sammanställningen skulle indikera att vi har lyckats bättre i klassiskt (2014) än i skate (2010 och 2018) både på dam- och herrsidan men det kan nog vara tillfälligheter. Det hade varit mer motiverat att dela upp i klassiskt/skate på 10/15 km för ett lag som Frankrike där skillnaden i kapacitet är så stor mellan stilarna. Från 2014 och framåt har Kalla hållit minst lika hög klass i genomsnitt i klassisk stil skulle jag säga. På herrsidan har Hellner varit bättre i klassiskt medan Olsson och Rickardsson har varit bättre i klassiskt. Men det har nog varit rätt jämnt skägg i kapacitet mellan stilar i det svenska laget skulle jag säga.
Hellner bättre i skate förstås…
Norge kör med Sundby på första? Iversen ställs över?
Finland plockar in Laikannen tillsammans med Pärmäkoski
Ursäkta felskrivningen, Laukannen naturligtvis.
Laukkannen? Varför inte unga, hungriga Matintalo? Hon visade i Piteå på skandinaviska cupen att hon klarar distanslopp och hon var 19 på OS-sprinten, näst bästa finska. Är hon så mycket sämre i skate?
Åker Teodor hem nu med samma plan som Falk? Åker knappast femmilen även om han är hyfsad på en sån distans.
Per
Matintalo ska däremot köra 30 km enligt yle.fi.
Per: Matintalo är mycket sämre i fritt.. 8 på Finska mästerskapen 10 km med Pärmä Niskanen borta i skandinaviska cupen har hon på 10 km fritt varit 26 och 16.. på U23 VM sprint i fritt 8
Var ser ni uttagningarna för resp lag? Ingen startlista på FIS hemsida iallafall…
Nån som vet om Sverige lottats i första eller andra cemi? För herr resp dam. Har tyvärr en allt för stor påverkan
Tror dere Kalla klarer å gå i fra Bjørgen? Det er noe annet å gå i fra på distans, men jeg er ikke helt sikker på at hun klarer det på en teamsprint. Nå spiller ikke det så stor rolle ettersom Stina Nilsson vinner en spurt mot Falla. På herresiden tror jeg fort Canada kan ”overraske” og vinne.
Slog nu på stafetten i skidskyttet, de är inte framme vid första växlingen och Sverige är redan långt efter, tiden visas inte ens vid mellantiden.. Stänger sändningen då, skyttet betyder allt där och åkningen är av underordnad betydelse :)
bergelius:
Sveriges damer i andra semin, Herrarna i den första. Viktigt då det är störst skillnad för herrarna. Känns som taktiken för herrar kommer vara att både OAR och Sverige kommer vilja hålla i högt tempo hela tiden för att ta udden ur nationer som Italien,Frankrike, Finland som har sprintåkare med i laget. Man kan ju bara hoppas att Sundby/Kläbo också tappar i ett sådant tempo men känns ju extremt otroligt.
@Jörgen: Sverige tappade pga av Brorsson ÅKTE alltför fort!
Kurt: Kollade på reprisen nu – startkvinnan Brorsson i gult (måste de ha kycklingsfärgen? Vitt eller blått är snyggare) kollapsade med flera bommar och straffrundor sen var dagen förstörd för laget. Hon var nog mycket nervös stackarn.
Ska man lyckas i den sporten krävs bra skytte. Skidskyttets två OS-medaljer – vi får se om de två etablerar sig på toppnivå nu eller det var typ lyckoträff just den dagen för dem? Hon som vann Öberg hade visst varit som bäst sjua i världscupen innan.
Idag var nog första gången jag tittade på skidskytte sedan Ferry, Bergman, Aco och Helena Nilsson körde. Intresset för sporten väcktes inte precis. Tillbaka kvickt till längd nu :)
Startlistorna till teamsprinten är nu släppta:
Startlista damer
Startlista herrar
Bra lottning för herrarna som går i förstaheatet. Sämre för damerna som får både andraheatet och betydligt tuffare motstånd i sin ”semi”. Skidorna blir avgörande i morgon. Om damerna kan gå energisnålt i semi 2 har de chans på guld. Annars blir det svårt.
Damernas semi 1 ser beskedligare ut än semi 2. Fähndrich kör för Schweiz och inte deras bäste distansare von Siebenthal, konstigt val. I semi 2 återfinns svenskorna, finskorna, amerikanskorna (blev Randall) och de unga duktiga ryskorna.
Calle och Hellner kör i första semin vilket är bra. Bör gå vidare till final sen öppet hur det går, chans på medalj har de.
De två bästa i varje semi och åtta LL vidare till final eller hur var det nu, glömmer det varje gång?
Hur många går vidare från semin?
Hoppas Kalla kör betydligt mer taktiskt den här gången än när hon och Haag i mina ögon slarvade bort ett givet guld i sprintstafetten i Vancouver genom att dels köra tokhårt i semin, och sen göra bedrövliga växlingar i finalen.
Fredde: Kollade runt lite för var själv osäker. Verkar vara de två främsta från respektive semi plus de sex bästa tiderna (LL) om samma regler som i världscupen – FIS-länk
Bara två direkt? Är ju riskabelt att förlita sig på tid. Oj, då behöver de ju ändå köra en del i semin. Synd.
Kul att många länder deltar.
Schweiz är en outsider.
ser fram emot i morgon.
Fördelen med OS är att det är glesare program så att åkare inte behöver välja bort distanser.
Har sällan sett ett så bra startfält i sprintstafett. De bästa lagen ställer upp med allt de har.
I min bok har detta redan på förhand varit den största chansen till en medalj på herrsidan.
Kopplingen mellan skidskytte och längd avs stafetterna är att man sätter den minst lämpade på första. Otroligt klantigt!
Jörgen: Fähndrich är en duktig sprinter som har tagit stora kliv på distans denna säsong. Skulle snarare säga att det är van der Graaff som är en mer renodlad sprinter som är deras svaga kort. Skulle hon hänga med så är ju hon riktigt vass i spurten (har ju två världscupsegrar denna säsong).
Angående de två svenska skidskyttemedaljörerna så är båda nu etablerade i världstoppen. Båda blev ju utsedda till årets rookie i världscupen förra säsongen och har tagit stora kliv till denna säsong. Tror inte att man behöver oroa sig för att det var enstaka lyckoträffar. Märks på din kommentar att du inte har tittat på skidskytte på många år.
Om man är riktigt iskall kan det vara en fördel att gå andra semin. Starka lag som går den första är tvungna att bli etta eller tvåa för att känna sig säkra. Men om man får bra coaching om tiderna under den andra semin kan man ta det jämförelsevis lugnt, och nöja sig med att gå vidare på tid med en hyfsad marginal. Antagligen är det ingen som vågar göra på detta viset i praktiken, eftersom ett fall skulle kunna få ödesdigra konsekvenser om man inte ligger bland de första. Sedan tror jag att Kalla och Nilsson bedömer att de kan vinna finalen utan att spara sig alltför mycket i det första loppet, så jag förväntar mig inte något rävspel från deras sida i semin.
Hur är statusen på Von Siebentha än väntat medans Fähndrich gjorde en bättre… kanske blivit sjuk? annars känns de som hon borde varit en av dom två
Åker Svensson och Peterson för Sverige lag 2?
Maj man har bara ett lag på mästerskap
Henry: Bra poäng. Jag tror säkert att de svenska tjejerna kommer coachas på tider från heat 1. Men säg att Sverige blir 4:a i sin semi med god marginal ner till 6:e tid. Påverkar det då startordningen negativt i finalen? Troligen för i finalen startar man väl inte efter ranking?
På pappret är Sverige tredje bästa lag bland herrarna.
Swestam: Korrekt, har inte följt skidskyttet på många år men gjorde det idag. Blev inte sugen på att se mer när chanserna försvann direkt på första.. Blev förvånad när en svenska (Öberg) vann OS-guld, aldrig hört talas om henne innan och läste att hon som bäst blivit sjua i världscupen innan men det var kanske fel? Hon är ung så visst borde hon ha sina bästa år framför sig, får kanske anledning att åter börja följa skidskyttet :)
Angående Fähndrich kontra van der Graaff ja, Fähndrich har tagit steg denna säsong i distans men van der Graaff å andra sidan vunnit två VC-tävlingar så antar att hon är ”no 1” bland schweizarna i sprint och självklart bland dem att hon ska åka. Som Falla bland norskorna. Att de även tar in Fähndrich före von Siebenthal tyder på att de fortfarande ser sprintstafetten i första hand till för sprinters. För i helsike – om uttrycket tillåts – von Siebenthal är bland världens bästa i distans fristil och sprintstafetten kräver uthållighet.. Von Siebenthal borde vara no 1 sen någon av de andra två..
Som Harald här nämnde tidigare är Schweiz en otsidet och kan verkligen utmana om medaljerns på herrsidan. Man kör Furger (tolva på 15 km) tillsammans med Cologna. Uthållighet har de, men frågan är om de har sorintfart om det blir ett snabbt upplopp.
Herrlaget lyser det desperation om. Tror mån att de två kan vara på pallen? Jag tror inte det.
låt hända att sprintstafett är lite av en pajastävling, men det är i alla fall högst ovisst om vilka som tar detta på både herr- och damsidan. Vilka sprintspecialister orkar, och vilka distansspecialister kan hålla farten?
GKA: På vilket sätt lyser det desperation om herrlaget? På förhand skulle jag säga att det är vårt bästa lag men tidigare har Calle sagt att han inte varit intresserad av att åka detta lopp.
Jörgen: Öberg har en femteplats i världscupen som bäst från förra säsongen, en sjundeplats från denna säsong. Men hon tog också tre JVM-medaljer, två guld och silver, för två år sedan. Så hon är/har varit en riktig stor talang. Jag har lite svårt att förstå att om man bara är lite intresserad av vintersport att man aldrig hört talas om henne (har ju varit reportage på SVT om de nya skidskyttetalangerna, Björn Ferry har pratat om dessa etc). Men det är kanske bara jag.
Rätt uttagning!!! Åh vad skönt!
så jävla sjukt ändå att Jurij Tjarkovskij springer runt som ledare för OAR på OS. Detta ruinerar ju trovärdigheten för IOK totalt, och kastar tyvärr en väldigt mörk skugga över alla de positiva nya Ryska överraskningar som kommit fram i år. Jag är principiellt emot att döma folk på förhand, men bara synen av den gubben får mig att tappa all form av tilltro till att det skulle vara dopingfritt i det ryska laget nu
@Jörgen , du valde helt fel dag att börja titta på skidskytte… ;)
Emil: Varför tycker du att teamsprinten är lite av en pajastävling? De flesta tycks ta den på stort allvar och ställer upp med sina absolut bästa lag. Som du själv skriver så är det en intressant tävlingsform där det kan bli stora omkastningar och det gäller att använda skallen.
Swestam: Du är säkert inte ensam, det är jag som inte har hängt med vad som händer inom skidskytte. Öberg får gärna göra fler fina resultat framöver, då växer säkert intresset för skidskytte i Sverige igen. Skidskyttet fick många svenska följare på Magdas, Acos och Ferrys tid men det blev allt mindre i takt med att framgångarna ebbade ut.
Känns igen från andra sporter också där Sverige tidigare varit mycket framgångsrikt som land i åratal t.ex tennis, bordtennis, alpint m.fl. Vi har fortfarande duktiga utövare i dessa men inte som Borg, J-O eller Ingemar. Den senare fick Sverige att stanna när han åkte inkl skolorna vilket är otänkbart idag..
Jossa kollade temsprin ten o ruka sprinten ikväll
Så här sa Blomman i ruka: snöade intensivt under dela av sprintkvalet som ställde till det för en del åkare bl.a. för dom norska åkarna som gick SM gick när dom största flingorna föll…känns ju inte so helt rättvisa förhållande som du påstod… sprintstafetten stämmer att Ida var före falk 150meter innan växling där tiden bröts för sträckan 2av3 men vid växling var det omvänt men spelade ju ingen so helst roll för loppet i sig var i vilket fall so helst väldigt jämt mellan dom
Christian: Svårt se någon större orättvisa från Ruka tävlingen när man tittar på åkare som går vidare så var de rätt utspritt ändå k.. Settlin startar minuten föra Nordström är är sek snabbare och Neprayeva som startar 45 sek efter är 7 sek bättre så helt klart fanns de förut sättningar att åka fort där Nordström starta som exempel Obersdorf tävlingen blev inställd av någon anledning helt klart man starta inte heller herr kvalet av någon anledning men i Ruka tävlar man på och Norge gjorde en vallamiss om du missat de..
Som exempel man tar Pärmäkoski start nr 5 lätt vidare Östberg start nr 6 utslagen borde varit rätt likvärdigt Kowal just innan Björgen o Falla och före dom mer krävs för mig att överyta att de var någon snö som sänkte Norskorna utan mer dras skidor..
men på den statistiken lär du inte köpa så jag skickar än länk där vallachefen tar på sig missen och Falla nämner inget om någon snö som förstörde.
länken: Settlin 7 sek före ska de stå
https://www.svd.se/smrebom-gav-norskt-sprintfiasko-saknar-ord
Sedan måste du väl inse att de inte går att ta ut Nordström före Haag som dom åkt mot varandra och sett till dom bästa resultaten dom nya får allt se till att åka lika bra eller bättre för att bli uttagna som Haag en gång i tiden gjorde då hon slog sin in..
Jörgen, om Schweizuttagningen läste jag att von Siebenthal sätter alla kort på den avslutande tremilen och hoppades på bra skidor och trötta konkurrenter där.
Märkligare då att Stadlober ödslar krafter för placeringar i skymundan imorgon.
peter skigames: Stadlober kanske känner att hon behöver tävla lite igen var ju ett tag sedan ändå väcka kroppen lär ändå bara bli 3 heat och är ändå rätt länge till 3 milen.. von Siebenthal har ju större chans på för hand på medalj på teamspriten än på 3 milen kan jag tycka
Jossa ..vidare säger blomman att Stina även startade i samma oväder som norskorna trotts över 9sek tapp o en 18de plats så va han inte orolig för hon hade sett bra ut
ohan fick ju rätt hon vann ju sen
O sen Ida kval1a oxå mystiskt hade troligen under omständigheterna ganska bra väder när hon åkte Harsem 8a i kvalet o svensen 25 ganska normala resultat valla dom skidorn själv för dom verkade ju inte blivit drabbade o killarna som åkte strax efter gjorde helt normala resultat me kläbo i spetsen skulle tro att det var det ymniga snöandet som gjorde skidorna bakhala
Alltså den här diskussionen mellan er. Om det var snö eller vallapriblem som fällde norska sprintåkare i november. Vilket säger något om uttagningen av Maria Nordström vs Haag till OS. Only on skidpepp…
Jag gillar f ö den nya generationen svenska skidskyttar skarpt. Kommer definitivt att titta mer framöver. Samuelsson, Öberg, Brorsson, Nelin. Brorsson är ett tacksamt intervjuobjekt. Vältalig och målande om sitt misslyckande idag. Men hon kommer tillbaka. De stöttar varandra enormt i laget verkar det som.
jossa, ja, kanske det, är ju i skejt. Fast jag undrar det ändå, har hon någonsin kört någon sprintstafett? Tror inte hennes malande åkning utan någon tillstymmelse till fartändringar likt ett tryggt lok passar morgondagen, hon hade inte ryggat Björgen och Kalla. Fähndrich är ett bättre val tycker jag, von Siebenthal kanske blev petad? ;)
Swestam,
Jag tycker att de båda uttagna inte visar nåt positivt idag. Hellner är ur form och Calle hänger med huvudet. Känns inte bra inför loppet men jag hoppas förstås att pojkarna levererar och pallen intas av glada svenska åkare.
GKA: Är Hellner ur form? Med den avslutningen han hade i det individuella loppet?
Christian: sluta nu svamla säger när Norska vallachefen säger att de var en vallamiss och Falla inte säger att de var snö som förstörde så måste vi väl tro på de? Östberg måste haft en märklig otur med snön om man tittar på var hon startar just efter Pärmä och 30 sek innan Kowal båda dom klara kvalet. Björgen 15 sek efter Kowal och Falla 30 sek sådan kapacitet ska dom ha att reda ut de om de bara gällde lite mer snö i några sek än Kowl kan gått
Nilsson kanske inte hade så bra skidor i kvalet:
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/24/norska-rukaraketen-chockar-rivalerna-hade-haft-problem-att-hanga-med-pa-skoter
du måste vara väldigt enögd och hata fakta och statistik om du vill ta ut Nordström före Haag.. men du gillar ju inte Haag av någon anledning när du även ville peta henne till VM förra året säger väl rätt mycket om din syn på Haag även då skulle våran 3 bästa distans åkare petas och i år Haag nästa bästa i WC på distans så klart båda gångerna svår petat..
peter skigames: tveksamt om von Siebenthal åkt någon teamsprint .men jag upplever ändå som att hon kan ha fart i kroppen för att åka bra på en team sprint brukar ju ibland kunna öppna distansloppen väldigt hårt och uthållig borde hon även vara Fähndrich är ett mer vågat val ändå men behöver inte vara fel men teamsprint är tufft som Kalla så på intervjun
Tusan vad de tyska damerna åkte taktiskt smart på sprintstafetten i Vancouver 2010. Haag o Kalla körde ski-n ur sig men fick inte betalt med guld.
Jossa förklara Harsem o svensen o de norska herrarna vilka vallade deras skidor o Stinas skidor var dåligt vallade medans resten av laget hade bra skidor låter trovärdigt o Östbergs classiska kval har ju inte varit lysande denna säsong
ett svenskt guld på damsidan är mitt mindre krav
Swestam, Bra form=pallplats, vi får se snart hur det laddats på formen senaste dygnet. Håller tummarna!
Christian: säger Norska vallachefen att de var en vallamiss så måste man få tro de han hittar väl inte på.?
Det som skedde var ganska enkelt, tjejerna hade för dåligt fäste, konstaterade vallachefen Knut Nystad till NRK.
Till herrtävlingen var de nog rätt lugnt korrigera misstaget fanns nog ca 35-30 min att ta tag i problemet
Oberdorf var en orättvis även farlig tävling därför den ställdes in de var de inte i Ruka…
https://www.svt.se/sport/vintersport/hard-aldrig-upplevt-nagot-liknande/
Ursäkta den där diskussionen hör hemma här så avslutar den och fokuserar temansprinten nu. Vad tror man Norge blir så klart jätte tuffa även usa blir att räkna med Randall ändå åkt bra distans i fritt Ryssland upplever jag att båda är bättre i klassiskt men samtidigt så verkar båda vara i mkt bra form. Synd att de blev semi två för damerna ändå ca 25 min mindre ville borde kunna gå starta semi två så fort fösta är i mål inte på någon utsatt tid
Herrarna då Norge vinner väl? Sverige kan allt från 2-6
Hör inte hemma här ska de stå!
Otroligt spännande med tungviktsmötet Sverige / Norge i damernas teamsprint.
Det vattnas i munnen när man tänker på duellerna Björgen / Kalla och Falla / Nilsson.
Verkar inte finnas några stora summor att tjäna på damstafetten om det inte blir en riktig skräll
Dvs att något annat lag än Sverige / Norge vinner.
Sedan kan man ju inte låta bli att undra lite om lottningen, Norge har ju fått en galet bra lottning.
De går i första loppet och får mer återhämtning.
Skall man sedan gå lite efter de flesta experter och odds när det gäller tippsen om troliga vinnare så är det Norge / rankade nr 2 och Schweiz, Slovenien, Tyskland /rank 6,7,8 i det heatet.
Sedan i det andra loppet har det blivit Sverige / rankade nr 1 och USA, Finland, Ryssland (OAR) / rank 3,4,5 dessutom är rank 9,10,11,12 med i heat 2.
Detta efter att gått igenom odds på de 21 lagen som ställer upp. Förhoppningsvis går det långsamt i heat 1 så att det går att våga ta det lite lugnare.
Annars har man ju tyvärr sett en del otaktiska semifinaler i teamsprint där laget ödslat onödigt kraft i semifinalen, minns Vancouver för damlaget med Haag och Kalla när de i semifinalen bombade på och krossade motståndet.
Det blev ju silver där, men var ändå lite snopet, de ledde dessutom finalen till bara någon meter innan upploppet. Sedan var det kanske mest en taktikmiss i finalen.
Men det är lätt att tänka och tycka, när adrenalinet slår på så är det kanske inte lika lätt att spara på krafterna, dessutom är det tveksamt om Kalla / Stina vill/vågar lita på avancemang med tid istället för placering. Förhoppningsvis löser det sig på bästa möjliga sätt.
Vakna idag med en lite oroande känsla i magen inför Teamsprinten :-(
Hade tippat guld till dom ryska kvinnorna, men, efter Charlottes uttalande i media tror jag tyvärr Norge står som segrare igen på damsidan…
Marit är Marit, hennes form är nog stigande och Hon lär vinna tremilen solklart på söndag…
Mitt nya tips damerna:
1. Nor
2. RUS (AOR)
3. Swe
En varningens finger höjer vi för USA!
…och, hur kommer det gå för dom finska damerna? Laukkanen & Pärmäkoski kanske är starkare än vi tror?
Kommer bli spännande i damklassen!
Svenska herrarna har jag tyvärr inga förhoppningar på :-(
Kommer skidskyttemedaljen bli den enda medaljen alla svenska herrar mäktar med i detta OS! Nyss fiasko i Skicross för dom svenska grabbarna…
Hur som, en spännande dag väntar!
Hade varit intressant att se hur det slutat om Norge byter åkordning så att Björgen avslutar mot Stina. Falla har ju ett psykologiskt underläge mot Stina och förlorar väl nio spurter av tio mot henne. Björgen däremot har ett övertag och väntar inte till spurten utan nöter ner motståndet så att de inte orkar spurta. Om Stina och Falla går ut samtidigt på slutsträckan skulle det överraska om Stina inte tar det.
LarsW: Det går inte att komma ifrån att det blir en klar nackdel att gå i andrasemi. Finalen är bara en timme efter att Kalla/Nilsson gått i mål i semin. Klart längre återhämtning för Björgen/Falla. Sedan kan glidet utför in på stadion än en gång bli utslagsgivande och hur Norge/Sverige/andra lag lyckas med det vet vi inget om än (dock är det senare på dagen när de kör så det sugande varmföret från stafetterna lär inte upprepas). Nilsson har visserligen ett litet övertag på Falla på upplopp i skate men det är så små marginaler att enstaka ben/stavtag kan göra skillnad till Fallas fördel. Tycker det är alldeles för självsäkra uttalanden från svenska OS-journalister inför teamsprinten. Men spännande blir det.
Blir en spännande dag. Får hoppas att Urban och Co har fått till riktigt bra skidor. Det är Marit-före just nu. Fördelen med sprint är dock att strukturen inte har lika stor betydelse eftersom man hinner valla om mellan varven.
Anders: Just nu ja men det hinner väl frysa på? Finalen är kl. 18.30 lokal tid. Är du förresten på plats i Korea?
Klart de är en nackdel att gå i semi två och fattar än en gång varför den inte går närmare inpå semi ett just efter den är i mål.. om Stina så kanske jag är lite orolig i onödan men tycket inte hon riktigt sattigt spurterna i fritt i år även om hon vann i Davos
På damsidan är att gå i andra semi inte alls lika stor nackdel. Ska köras dubbla herr semifinaler innan så jag tycker folk kan ta det lite lugnt med det. Sen har ju det sett bra ut med vallningen i fritt så detta bör lösa sig.
Jossa: Instämmer. Dock var Stina inte i någon toppform då och jag gissar att hon har hunnit fokusera på teknikdetaljer skate i en hel vecka nu. Om de bara sätter materialet så har hon fördel av att vara mycket bra utför ska vi inte glömma. Men hon måste vara först över krönet på backen. Det har knappt varit några omkörningar av betydelse inne på stadion under OS och åkarna får inte mycket sug i backen utför. Nästan tvärtom känns det som i vissa lopp. Konstig backe. Eller bra gjord backe kanske man ska säga…
Per: ja, verkligen en bra backe. I NOK loppet igår så kom dock Rydzek om på borte långsidan med benskejt så det går men var ju 3 tyskar där så kändes inte som de var benhårda för att stänga varandra.
Är väl just på toppen men ska rycka av backen
Motionspass för Björgen och Falla i semin. Van der Graaff hade kontroll på andraplatsen men någon medalj lär det inte bli idag för Schweiz. Nu andra semin :)
Sveriges svaghet är helt klart ett ryck på växel två mot Kalla i andra backen. Nilsson såg säker ut men oj oj vad Diggins ser vass ut. Hon kan överraska både Falla och Nilsson på sista.
Medaljerna lär fördelas mellan Norge, USA och Sverige av damernas semifinaler att döma. Neprayeva stark men såg ni hur lätt Diggins tog Belorukova i backen ner mot stadion – amerikanskan är bra på det samt har bra glid idag. Nog sista chansen till en medalj i detta OS för Diggins som (dumt nog) åker allt. Laukkanen håller inte, sorry Pärmäkoski.
Det känns så fruktansvärt onödigt med semifinaler. Varför kan inte de åtta bästa nationerna från förra mästerskapet ha en plats. Sedan kan det kvalas i världscupen för de sista platserna.
Men satan vad orättvis fördelning av lagen i semin andra var ju galet mycket starkare..
Blir brons idag, Kalla är lite för svag och Diggins är lite för stark och Björgen är alldeles för stark!
Jossa: Orettvis fordeling av lagen i semi
Fordeles etter Fis poeng, 1,4,5,8,9/ 2,3,6,7 osv
Deretter trekkest det først eller sist.
Ser Kalle lite sliten ut på sträcka 2?
Bra av Hellner/Calle. Viktigt att de får återhämtning nu. Men Calle är taggad, helt klart. Och bra glid hade han. Unnar verkligen svenska herrarna en medalj.
Tyckte Sverige såg stabila ut. Två svagheter som Sverige har för att ta medalj. Hellner taktomslag, och sedan Calles taktiska förmåga att hålla i krafterna.
Calle och Hellner såg bra och taggade ut, tror nu på att det blir medalj för dem idag, heja!
Sett till teamsprint och hur de gick i VM förra året var de inte någon rättvis in delning tvåan trean fyran femman från förra VM i samma semi..
är de fis poäng från hur lagen åkt i team sprint ?
Sverige tvingades gå tio sekunder snabbare än Norge i andrasemin på damsidan. Det blir svårt detta tror jag tyvärr.
När är egentligen damfinalen?
Per
Dom tvingades inte gå 10 snabbare utan hade kunnat tagit det mycket lugnare och förstår inte varför dom inte tar det lugnare eller är det så att startpositionen bestäms efter placering här?
Sett till hur OS stafetten i år sluta och i år och även VM stafetten 4/5 km sluta förra året så är de svårt se någon riktigt rättvis delning när lag 2-5 ska mötas i en semi från alla dom stafetterna
jossa: Man lägger ihop åkarnas individuella FIS-poäng. Svårt att se att det skulle finnas ett bättre system
Markus ser superfrisk ut, Calle ok og gode svenske skidor. Dette blir spennende!!!
Detta ser ju bra ut. Italien och Canada som jag såg som stora hot på förhand såg inte alls starka ut med sina svaga kort. Känns som Norge, Sverige, Frankrike, OAR och USA är det starkaste och slåss om medaljerna utifrån semifinalerna.
swestam: Jag får ändå inte de att gå ihop att lag sista åren 2-5 ska åka samma semi sett till dom senaste stafetterna någon ting borde de också säga… när är fis poängen uppdaterade ? förra året låg ju den uppdateringen väldigt långt efter när de blev WC final då hade man inte ens hunnit räkna in VM loppen…
swestam: nu tror jag ändå de viktigast ändå är att alltid åka i semi ett jämfört med vilka men åker mot.. men tycker ändå inte systemet är helt bra
Om man tittar på Sveriges konkurrenter på herrsidan så gick vi jämt med ryssarna och slog övriga lag i semi 1. I den andra semin vet vi att Norge är storfavoriter. Frankrike gick sedan oerhört hårt i semin. Frågan är om de orkar hela finalen. Tveksamt. USA däremot gick oerhört bra men även de spelade ut en del kort i semin. Italien hamnade efter de övriga och Pellegrino fick slita för att gå i kapp, liksom Kanada. Vi slåss om en medalj med Ryssland, USA och ev. Italien tror jag. Norge är skyhöga guldfavoriter. Kläbo gick inte för fullt och har ett fantastiskt glid idag igen.
På damsidan blir det svårt för Sverige att vinna tror jag. Men det är sprint och allt kan hända.
jossa: Men nu finns det ingen lagranking så jag vet inte hur man skulle kunna ta hänsyn till resultat på tidigare stafetter. Och de individuella FIS-poängen påverkas ju inte av hur man åkt i stafett.
Känns som Sverige får tufft vinna Norge och USA blir inte lätt att var Kalla som var lite oroande när Nepryaeva och Randell gasa kändes de som att de såg lite segt ut hoppas högra jämn fart kan gynna henne mer i förhållande till dom..
Per: Klæbo fantastisk glid
Han har alltid det, Hvorfor?
Kan det ha noe med skiferdighetene å gjøre??
Efter semin så framstår norska damerna som favoriter. Kalla såg inte ut att åka bra tekniskt. Hon stressar i sprint och får inte till den fina stora åkningen som hon har i distans. Då kommer också syran… Tror kanske inte ensa det blir så lätt med medalj. Sällan tendenser att släppa i semin inte visar sig stämma i finalen…
Nyckeln för Sverige i damfinalen är att Kalla orkar vara kylig och spara sitt krut så länge som möjligt. Det är nästan bra för henne att Björgen är med som hon ofta kör mot. Björgen kör dessutom stort och kontrollerat. Får Kalla rygg där finns chansen.
grattis USA! väldigt välförtjänt
Velfortjent seier til USA. Gratulerer!
och så var SOK:s snåla medaljmål uppnått.
Hvilket løp!!
Mest imponerende tross alt: Kikkans ”come- back”
unnar verkligen Diggins detta, som bombat på i varje lopp, och efter höga förhoppningar på stafetten som gick åt skogen för dem
Otroligt starkt av Diggins! Och vilken dramatiskt avslutning det var. Nilsson gör det bra och sätter upploppet så bra hon bara kan (hon är 3 sekunder före Falla i mål) men Diggins är helt enkelt snabbare. (Stina får inga felskär som Elofsson påstår). Bra kört av Kalla också. Att USA får vinna guld är förstås viktigt. Hittills har det bara varit två nationer och en individ (Cologna) som har vunnit OS-guld i längd i Korea.
Diggins är ju helt sjuk på att spurta med extremt stumma ben. Hon håller ihop sin teknik medans Stina faller ihop lite mer där.
Alltid surt att ”mista” guldet. För sporten är det bra USA får en guldmedalj. Detta lyfter sporten och intresset i USA. Det blir nog en starkare budget nästa år för USA för nu blir det mycket lättare att hitta sponsorer.
Det Stina möjligen kunde ha gjort annorlunda är sista backen där hon går vänster och tar rygg på Falla och hamnar lite i kläm mellan Falla och Diggins. Om hon istället hade gått höger och försökt bränna om både Falla och Diggins i backen hade hon kanske haft chansen. Frågan är dock om inte Diggins hade tagit det ändå med bra glid och bra avslutning. För lucka hade Stina nog ändå inte fått.
väldigt talande för Calles OS att inte fixa detta, väldigt väldigt surt
Killarna som förväntat utan medalj. Förvånad över att de var med så länge men calles sista 700m summerar hans OS. Inte i form, Ingen motivation, inget medaljsug. Vet inte om han ska gå höger eller vänster på upploppet och zickzackar. Orutin.
att Diggins skulle ta de inför sista sträckan kändes lite väntat som dagen såg ut..Stina gör en bra sista sträcka helt klart som ger sig chansen att spruta om de men max farten i fritt kanske inte sitter som förut och så klart var hon väldigt trött också..
Herrarna väntat Norge Sverige är med och gör upp om silver brons men håller inte varken Hellner eller Calle gör några jätte bra sista varv utan att vara dåligt.. trodde nästan Hellner skulle kunnat skapa mer på hans sista tycker han såg så starkt ut fram till den..
Tänk att Kickan Randall får avsluta(?) sin karriär med ett OS-guld. Riktigt kul.
Randall är den som jag är mest imponerad av idag. Kalla är med medalj på söndag Svergies största olympier genom tiderna. Det är så mäktigt.
positivt från herrloppet är i alla fall att Hellner är i gott slag och att skidorna funkar
Grattis USA till guldet! Vi har sett Diggins avsluta så här tidigare så jag hade på känn att hon skulle ta det. Inte heller överraskad av att Kikkan gör så bra sträckor. Hon har åkt bra skejt denna säsong. Trodde däremot att Björgen skulle lyckas rycka ifrån på näst sista. Att hon inte lyckades visar att det ändå inte är samma Björgen som förr. Grattis också till Kalla och Stina! De gjorde ett bra lopp men USA var helt enkelt lite starksre.
Att Klaebo skulle rycka i slutet på sitt andra varv borde inte varit en överraskning. Om Kalle haft ryggen här kunde kanske Hellner följt Sundby. Många om, men och det är såklart svårt att göra ett perfekt lopp. Dock saknar jag ibland det taktiska tänket.
Nu är faktiskt Elofsson ute och cyklar i sina kommentarer. Han projicerar sin egen besvikelse över teamsprinten på Nilsson. Det är helt uppenbart i intervjun att Stina upplever att hon kramade ut precis allt hon hade och känner sig nöjd med sin insats. Och var finns felskäret på upploppet som Elofsson gaggar om? Varenda skateskär är inte exakt lika effektivt över upploppet men det är inga felskär någonstans. Diggins lyckas helt enkelt få upp högre frekvens och maxfart och utnyttjar suget bra precis i inledningen på upploppet. Svårare än så är det inte.
Meget fortjent att ”veteranen” Martin J Sundby tar sitt andre gull i et og samme mesterskap. Stort GRATTIS Martin!!!!!
Elofsson är bara tråkig. Inför damfinalen dissade han Kalla vilket förtog spänningen. Hoppas att han inte får vara med mera.
Norge var inte heller på topp. Förstår inte varför Falla skulle tjurrusa uppför på andra varvet.Knäckte sig själv där.
Fransmännen är en mardrömsmotståndare i stafett numera. Otroligt att Tjeckien alltid presterar i teamsprint trots mediokert lag. 7:a.
Jag får kalla kårar så fort CalleH ställer sig på skidor.
Nu har han (för mig) slitgiltigt bevisat att han inte har tempo, inte uthållighet och inte ska åka lopp däre krav på taktisk blick är en fördel.
Individuella lopp måste bli framtiden för hom.
Grattis till segrarna i dam- och herrloppen.
Nog trodde jag herrarna skulle gneta till sig en brons i någon av stafetterna i den undermåliga konkurrensen, men man förnekar sig inte. Den här dagen var spiken i kistan för Grip. Förvånad över att riksmedia inte hakat på kritiken, men man är väl så förblindade av damerna vars glädje går att ta på så att alla blir på gott humör.
Kalla gör ett helt fantastiskt OS, Stina har fler mästerskap på sig men hon hade kunnat kröna Kallas karriär rejält med två vunna spurter. Kalla kan vinna tremilen, men jag är nöjd om hon tar en bronsblecka.
Stina gör ändå karriärens i särklass bästa mästerskap så det är inget att hänga läpp över. Hon är i skidspråk fortfarande väldigt ung, minst två OS kvar om bara motivationen finns.
Alltså. Ryssland åker med Spitsov, en kämpe av rang har vi fått lära oss men honom måste ju Hellner bara haka av. Frankrike kör med Manificat och Jouve, finns inte på kartan att dom ska slå Hellner och Halfvarsson i ett normalläge. Manificat är ännu sämre än Hellner i sprint och har definitivt aldrig varit bra tidigare heller, medan Jouve är värdelös på distans och någon som Calle ska kunna köra slut på långt före en spurt.
Visst, om motståndet var riktigt bra hade man kunnat säga att svenskarna inte är bättre. Men det är det verkligen inte, det kommer aldrig bli lättare att ta en sprintstafettmedalj än så här. Svensson skulle med facit i hand åkt istället för Calle, som varken stod för någon farthållning eller spurt.
JohanA: nu är ju faktiskt Jouve en bättre sprinter än Svensson ändå ändå varit 765 i dom sprint lopp som varit i fritt.. Svenssons fria sprint lopp i år är väl inte så imponerande heller men kan säkert finnas förklaringar.. sedan har väl Svensson inte varit någon jätte klippa på distanslopp i fritt på WC nivå och då räknar jag bort Obesdrof
Dingle: så du menar att Calle ska sluta åka sprit lopp känns ju rätt otroligt med tanke på att de är oftast där han ändå får till de bra i år två gånger på pallen och förra året var de också några gånger så ge upp de man är bäst på är väl dumt
Får vi se mer av Calle egentligen? Inte på OS åtminstone. Så här säger han i Aftonbladet:
”– Jag hade ingen kraft kvar på upploppet, jag stod med styltor och kunde inte accelerera. Vi fick den tråkigaste placeringen man kan få, men men, det är som det är. Det har varit så här under hela mästerskapet, så jag vet inte varför jag ska fortsätta, jag kan lika gärna åka hem.
Tänker du åka hem eller blir det en femmil?
– Jag tror inte att det blir någon femmil nu, säger Halfvarsson, som hade svårt att blicka framåt.
– Jag kanske inte kör mer på hela säsongen.
Menar du allvar med det?
– Ja, vi får se vad det blir. Just nu är jag så jävla less så jag vet inte om det blir något mer.”
Calle och esten Tammjärv (jämnåriga) är de enda som hittills åkt alla lopp.
Märkligt att damernas positiva anda inte på minsta sätt smittar av sig på herrarna.
Stackars Calle. Man lider med honom. Han har hamnat i en ond cirkel helt klart. Verkar annars oerhört sympatisk. Viktigt att han får lov att ”bryta ihop” efter OS. Sedan analys och förändring på ett hanterbart antal på punkter. För så här kan han inte bara fortsätta. Calle tillhör f ö också stagnationsgänget i landslaget. Han slog ju igenom typ 2011/12 och var fyra i Sjusjön på 15 fritt. Senast var han trea på 15 fritt i Planica före OS. Det står liksom still. Och mentalt går det bakåt i takt med att framgångarna uteblir. Vad beror det på?
Stina er ikke god i en sprint etter å ha kjørt teamsprint eller distanslopp. I Lahti ble hun slått av Diggins i teamsprinten. Stafetten på lørdag vant jo Bjørgen og hun blir slått av Diggins i dag. Hun blir ofte så stiv at hun ikke spurter bra.
Man får verkligen unna amerikanskorna segern även om det kändes en smula surt att Stina återigen förlorade en fristilsspurt. Men Diggins var dagens bästa åkare och när Randall överträffar sig själv är det det bästa laget för dagen som vinner.
Både Björgen och Kalla såg rätt sega ut uppför sista backen på slutvarvet, där de hade ca 10 sekunder långsammare varvtid än Diggins hade på sitt andra varv. Diggins åker det snabbaste varvet av alla åkare då, slet nog hårt på Stina och Majken. Kalla åkte inte särskilt bra tekniskt över huvud taget, stressigt. Pärmäkoski gör det snabbaste sistavarvet men det är jämnt med Diggins och Stina.
Björgen tuffar på under det här mästerskapet och kommer säkert bibehålla formen, men hon glänste inte och det gjorde inte Kalla heller. Är lite mer orolig för Charlottes ork inför tremilen än Björgens dock.
Tre Kronor utslagna ur hockeyn. Kungen får nog åka hem nu. Han för med sig dålig karma.
Sven: Jag tycker du drar för stora växlar på detta. Så fort du får chansen så försöker du dissa Stina. Men Stina slog Diggins i spurten på skiathlonen i Tour de ski förra året så jag tycker inte man kan dra den generella slutsats av Stinas spurtförmåga i en sprintstafett eller i ett distanslopp som du försöker göra.
Norges herrar har ju kört den här taktiken tidigare: att åkare 2 drar ett ryck i slutet av sträckan – en snabb, effektiv växling – åkare 1 har några meter så att han sen bara kan bomba på utan att någon har kontakt. Northug och Krogh i Falun 2015 är väl det tydligaste exemplet jag kan komma på nu. Jag säger inte att det hade blivit annorlunda om Hellner låg direkt i rygg på MJS, men det är konstigt att fler lag inte kunnat optimera taktiken med effektiva växlingar.
Per… Ja, man skulle vilja va en fluga på väggen när Calle analyserar sina lopp och sina säsonger. För det gör han väl? Vill inte va elak, men det känns som han gör samma misstag gång på gång.
Jossa… Jo, men kanske skulle Calle tjäna mer på att inrikta träningen mot intervallstart, för jag tror också han har sin högsta kapacitet där. 15 km k som det är på vm nästa år borde passa honom finfint.
Hur mycket längre var sista sträckan ? och även fösta sträckan kortare än andra ?
Diggins grilla verkligen Stina och Falla vilket var rätt taktik hade inte väntat mig mer av Kalla än att vara med Björgen in..
Känns som Calle och Hellner presterade rätt likvärdigt
Tycker herrarna gjorde det bra men ledarna och åkarna måste väl ha gått igenom hur Calle skulle göra i olika situationer på slutet. Nu kom han med bra fart och går inte på utsidan och förbi utan bromsar in och lägger sig bakom, där förlorar han ju möjligheten till medalj.
Manne: och sprinten som han blev 3 på i för VM bör han släppa fokus på? 15 km k kommer bli väldigt tufft de med på VM nästa år man även de är en bra Calle distans men sprint är ändå de han lyckats bäst på..
Men de krävs så klart en analys varför de går som de går för Calle när de drar ihop sig… sedan är jag tveksam om Grip har något i de att göra eller inte då speciellt mycket för han har inte varit Calles tränare vad jag vet först var de väl Jocke A och nu Ola R tror jag
Falla ska väl vara glad för incicdenten för antagligen hade hon kommit tre ändå och tror nog Stina hade fixat det annars och eftersom Falla var glad att Sverige inte vann så borde hon vara nöjd med vad som skedde.
Åker Stina tremilen månntro?
Swestam: De beste allrounderne har ofte en spurt å komme med på slutten, men Stina blir ofte veldig stiv. Til VM tror jeg faktisk jeg ville kjørt med Kalla på siste.
Janne: ja exakt tror jag också men de var helt klart Diggings som gynnades mest av de som hände Falla och Stina.. men hur är de med både Falla och Stinas spurter i fritt i hög fart ? nu var så klart båda trötta också men tycker inte de för någon av dom varit som bäst i år just i de.. Falla har ju tappat i högfarts spurter några gånger i år nu och även Stina
Sven: Fast det var ju inte det som du skrev från början. Nu har ju Stina något som hon kan förbättra till nästa års VM. Och kommer Björgen vara med nästa år? Om inte, vem kommer Stina då möta (om vi pratar om den vanliga stafetten) om Stina åker sistasträckan?
Hade Norge vunnit hade jag varit jättebesviken.
Jossa… Det jag menade var att Calle kanske har tränat mer för sprint och därför varit bättre där. Hans främsta egenskap känns ju som det är trycket, och jag tror han får ut det bäst i intervallstart.
Nä, jag vet förstås inte alls vad han ska göra. Det har ju varit såhär länge, så om man ska va krass är det väl lite som tyder på att nåt ska ändra sig. Men om jag var han, skulle jag vilja ändra nåt rätt drastiskt för att känna att jag fick en nystart.
Ja, även om CalleH har klarat sprintlopp i gången tid med bra resultat, tror inte jag att han passar där.
Säkert gör han sig mer rättvisa i lopp med individuell start. Där bl.a. krav på taktisk blick inte är stor. Det är en missuppfattning att han är utpräglad sprinter. Är min åsikt.
Stina åker 3 milen
Det sier litt om det svenske herrelaget i langrenn, når Hellner står over 5-mila i OL…. Det er totalt helt uforståelig.
Her i Norge er konkurransen beinhard for bli tatt ut til distansen!
Harald: Är liksom Janne rätt säker på att Stina åker tremilen. Hon kan bli topp-10 där. Hon är definitivt topp-3 i Sverige i långa lopp. Kalla, Ebba, Stina, Haag känns rätt givet lag. Ida och Dyvik får åka hem. Tror på Rickardsson, Burman, Calle, Thorn till femmilen. Om Calle står över så hoppar Svensson in. Teo och Hellner åker hem.
Dingle: klart Calle inte enbart är en sprinter. har han bevisat så klart. men är i sprint dom bästa resultaten kommit och är nog inte bara tillfälligheter..
Manne: Jag har för dålig koll på hur Calle tränat i år och andra år men eftersom OS sprinten var i klassiskt hade de varit dumt inte fokusera lite mer på de banan var även på förhand rätt bra för han
Har Stina sagt något om att åka? tänkte hon har fortfarande rätt bra läge på sprintcupen bara några poäng efter Falla vill hon satsa optimalt på de kanske hon åker hem för nästa sprint är i Lahtis redan 3/3 sedan Dramen på Onsdag.. alltså frågan är vad prioriterar hon en utvilad kropp till WC avslutningen eller upplevelsen att åka OS 30 km med chans på topp 10 och ändå har kvar chansen på sprintcupen men med en slitnare kropp
Jossa: Sant, ja vi får se hur hon väljer. Möjligt att hon avstår då.
Robin Bryntesson tycker Petersson skulle åkt men känns som den var otroligt långt borta. Har Brynte missat hur Petersson åkt i sprint i fritt sista åren helt och även hur han åkt i dom två senaste mästerskapen i teamsprint allt de var inte till hans fördel.. Svensson var i mina ögon ett mycket bättre alternativ
Årets desidert beste roman i herrens år 2018: KLÆBO OG MORFAR!
Expressen intervjuade Stina och Kalla och då nämnde Stina att det ska bli härligt att få köra sig slut på 3 milen så hon själv är inställd på att åka.
Jouve och Randall har mkt stor muskelmassa men orkar hänga Kalla/Calle tre ggr uppför sista backen och Jouve har uppenbarligen mindre syra 3:e gången jmf med Calle. Calle är överlägsen Jouve i distans (högre VO2?). Har Calle för lite benstyrka? borde Sverige haft en starkare benåkare? Varför är Sundby överlägsen Hellner på sin sista sträcka? Hoppas landslagsledning och tränare gör nödvändiga analyser. Hade man sett åkarna med”röntgen-glasögon” anar jag att man hade sett att flera av de svenska åkarna slarvar med sin styrketräning. Vad säger experterna här inne?
Ölandsfåk: Jag blev också lite överraskad över att Hellner inte kunde äta in avståndet upp till Sundby på sista. Han gör en rätt medioker sistasträcka faktiskt. Just när man tror att hans distanskapacitet ska bli avgörande. Inget blir rätt för de svenska herrarna på detta OS.
Grattis med silver og 4.plassen i dag!
Skal virkelig ikke Calle og Hellner gå 5-mila?
Försöker kolla sträcktider och är nog så att Calles två sista varv är snabbare än Hellners även om sista är svårbedömt men utgår från att sista för Calle var längre ca 8-10 sek lägre för Calle om jag kolla rätt var tiderna togs..
Veldig merkelig at Heller ikke kjører 5-milen. Synes han virket sterk i dag. Synes han har virket sterkere og sterkere i OL. Hvorfor er det overraskende at Hellner ikke kjørte inn Sundby?
Hva tror vi om 3- og 5milen til helgen? Hva kan
Nepryaeva klare? Hun virket veldig sterk på stafetten, men 30km blir kanskje for langt. Tror Weng vil vise seg fra en bedre side. 30km klassisk burde passe henne bra og hun har jo fått mer hvile enn de andre. Kalla burde klare å kjempe om medaljene, men synes kanskje hun og Bjørgen så litt tyngre ut i dag.
På herresiden holder jeg Poltaranin og Niskanen som favoritter med Cologna og Sundby som outsidere. Veldig spent på hva Klæbo klarer.
Overrasket over at Hellner står over 5-milen. Hva har han å tape på å prøve seg? Mon tro om det er dårlig stemning i det svenske herrelaget? Synes ikke det er mye humør å spore i intervjuene.
Hellner klarar inte hålla ihop tekniken i klassiskt i fem mil.Tror han lägger av efter säsongen. 15km i år var hans stora mål.
Stor risk att även Calle ger sig, det fungerar verkligen inte för honom. Dålig form men även dåliga taktiska beslut.
Stina hade tur som slapp straff när hon körde på Falla.
Skönt att slippa läsa inlägg om gliiidet…
Tenk på Hellner som kun har resultater fra OL, og da snakker vi om 4 år tilbake i tid. Og når prestasjon i dette OL så langt har vært bare ”ræva”, så forstår man kanskje att en lang 5 mil i klassisk stil ikke frister for en fristil-løper!
Han var jo totalt sjanseløs på en såkalt favoritt-distanse som 15 km fri…
Herrarna gör det bra idag fram till spurten. Utfallet blir förödande. Fjärde plats, ingen medalj.
Har Hellner någon gång haft en tanke på åka denna 50 km bara se vad han presterat på dom klassiska 50 km han åkt så förstår man han 27 29 är dom två senaste resultaten strunta ju även åka 50 km på hemma VM
Det finns bara en svensk åkare som kan göra resultat i helgen och det är Kalla. Kommer någon annan dam topp 10 så är det bra.
På herrsidan är det Richie som har chans på topp 10 annars blir det nog en medioker tävling för våra herrar.
I damloppet:
1. Kalla
2. Björgen
3. Weng
Herrar
1. Cologna
2. Sundby
3. Poltoranin
Tänker Halvarsson, Richardsson och Hellner fortsätta i landslaget?
50 km kommer bli ett väldigt tufft lopp om vädret tillåter de, Niskanen kommer se till att de kommer bli de..
Bryntesson gaggar verkligen här. Vilket jäkla struntprat att Teo hade hängt med särskilt länge i skate och på den banan. Det är ju rent nonsens. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/0EoVx2/galet-att-stalla-over-teodor-peterson
Ja, är ju lika intelligent som armadan av soffexperter som tror Sverige tagit guld på damstafetten om Falk åkt.
Vad har Eurosport för experter egentligen? Elofsson pratar strunt hela tiden och Södergren har inte gjort research. Elofs sågning av Niskanen 2014 ser ju rätt idiotisk ut i efterhand.
Torgny Mogren är dock den sämsta experten av dem alla.
Per: väldigt okunnigt som jag ser de av Brynte. han verkar som jag skrev innan även missat dom två senaste teamsprint i VM och har även svaga sprint resultat i fritt sista två säsongerna..
Jan: håller med dig om att deras experter inte levererar mycket små missar och för lite analys och fakta fel
Som expert måste man kunna tillföra nåt vettigt vilket jag tycker expertgossarna inte gör i nån större grad. Elofsson var tvungen att be om ursäkt också för skitsnacket om Kallas åkning så han har nog satt sin sista potatis som expert.
Nä den bästa skidåkaren behöver inte vara den bästa vallaren eller bästa TV-kommentatorn.
Hade Oskar sett mer på norsk TV för 15 år sedan hade skidpepp hade haft en bild av Kjell-Kristian Rike längst upp på sidan. Hård och Blomqvist är bra och jag tycker de blivit bättre (modigare) med åren, men att mäta sig med Mozart och Beethoven (Rike och Carlsen) går inte. Man kunde ibland nästan känna spänningen genom TV-rutan från dem. När det var dags för herrstafetten sa de ett år: Nu, nu , nu är det dags för det vi väntat på i 4 år, nu är det dags. En gång såg de en ung åkare som verkade lovande skriker Rike av glädje rakt ut: Han ska vi följa livet ut! Iaf hela hans karriär.
Torgny Mogren har blivit lite som en mysfarbror.
Jag är superoptimistisk till Kallas medaljchanser i tremilen, men guld känns osannolikt. Björgen har visat i alla sina lopp hittills att hon har en hög, jämn växel och det är precis vad man vill ha i detta lopp. Hon kör på den och det lär hålla, trivs bäst i klassiskt. Jag tror inte att hon kommer köra ifrån i första taget, men ska man vinna guld måste man köra ifrån Marit och inte tvärtom.
Pärmäkoski åker och åker, och gör det bra(bättre än resultaten visar i stafetterna). Lär göra så även i tremilen. Om hon inte haft en sån fruktansvärd finsk loser-aura runt sig(en riktig seger någonsin, för en månad sen i stukat startfält) hade jag nästan utnämnt henne till favorit. Grejen med Krista och masstarter är dock att hon är positionssvag. Hur många gånger ser man inte finskan felpositionerad när ett avgörande ryck sker, bara för att komma hur starkt som helst en kort stund senare. Hon hittar för ofta vägar att inte vinna för att man riktigt ska tro på henne.
Kalla då. Känner mig väldigt lugn med hennes klassiska åkning. Den var stor och vägvinnande i skiathlonen, precis som under säsongen i stort. Det enda hon har på minuskontot är egentligen att hon är beroende av bra material, mer beroende än konkurrenterna skulle jag säga. Vallaboden måste leverera. Litet minus ifall medaljerna delas ut i en spurt, där håller hon inte måttet.
Den enda i övrigt som jag tror kan vinna är Weng. En av dom bästa i orken, och damernas tremil blir ofta ganska mycket brunka vilket passar hennes sätt att åka. Men Weng är Weng, och det här med mästerskap är inte hennes melodi. Niskanen den givna att nämna i övrigt, har garanterat laddat för detta hela OS men är för svårbedömd i formen för att vara mer än outsider. Svårt att se Haga(stil/distans), Östberg(stil/form/distans) och Jacobsen(form) slåss om mer än en bronspeng i bästa fall vilka medan Stadlober och Andersson kan vara med och sätta färg på loppet men har sitt öde i hur andra åker. Diggins teknik räcker inte till, hur dyrt hon än kommer att sälja sig.
Håller med om att Elofsson har varit skakig (dock inte usel). Södergren har tyvärr varit helt osynlig. Jag tycker att de borde pröva Johan Olsson. Eller Anna Olsson för den delen. Någon som har varit med om vad det innebär att köra längd på elitnivå nyligen och som samtidigt är analytisk och villig att göra research. Och som struntar i vad folk i ”branschen” tycker om vad han/hon säger. Här får man säga att SVTs Blomqvist/Fredriksson/Ojala är klart bättre än alla konkurrenter nu när man kan jämföra (håller även med Jan om Radiosportens Mogren som alltid antingen säger något helt platt eller något som känns uppåt väggarna). Särskilt Fredriksson har nu alla pusselbitar för en bra expertkommentator på plats: nyligen åkare som många pratar med, säkerhet och oberoende i sina bedömningar osv.
USAs-guld är bra för sporten. Hur ofta läser man om skidåkning i NY Times:
https://www.nytimes.com/2018/02/21/sports/olympics/cross-country-usa-jessie-diggins-kikkan-randall.html
Är det skidbyte på damernas 3-mil?
Håller med om att framförallt Södergren varit dålig som kommentator.Han kan ju skidåkning men tror inte att han följt åkarna och är tillräckligt intresserad för att följa världscupen och se alla loppså att man kan alla åkarna.Kom ihåg när han fick frågan innan något lopp vilken han såg som favoriter och knappt kunde få fram något namn.Johan Olson går bort .Alldeles för torr och är inte säker på att han heller är intresserad av andras skidåkning.Varför måste man söka experterna bland allra bästa skidåkarna? Man blir ju inte smartare ju högre syreupptagningsförmåga man har.Ibland kan man ju nästa misstänka ett motsatt samband.
Ska lägga upp nya inlägg nu här på Skidpepp för tre- resp femmilen där vi kan diskutera dessa.
KarlP,
Håller med! En f.d. skidåkare sticker ut som kommentator ; Assar Rönnlund.
Angående expertkommentatorer hade det varit intressant att se Northug som en, då han både vågar sticka ut och har ett väldigt skarpt taktiskt öga. Men var säkerligen svårt att övertala honom till detta OS pga besvikelsen att själv inte vara med, men hoppas man försökte iaf. Skulle vara intressant som taktisk ledare i framtiden.
Håller inte med. Tycker Södergren är bra. Jag vill inte ha nån som ”sticker ut hakan”. Det kan dom göra efter loppet. Däremot har man varit dåliga att återge det som inte syns i bild, speciellt tider i intervallstartsloppen. Men det är väl snarare Robertos jobb än Anders.
Assar med Åke Strömmer i hytten och sedan Wassberg och Hasse Johansson utmed spåret – bättre än så blir det aldrig igen.
Håller Gunde Sven o Örjan B som dom bästa då var en av dom ute i såret alltid.. dom jobba ihop mellan 92-94 bara
Manne: Jag tycker Södergren är dålig på det som jag tycker att en expert skall tillföra. Han är dålig påläst och har dåliga kunskaper om andra länders åkare. Han har också väldigt lite att tillföra när det gäller en del moderna inslag i skidåkningen. Så för mig handlar det inte om att sticka ut.